Veriruoka

Hei!

Syövätkö juutalaiset verilettuja tai esim. mustaa makkaraa.

Tästä asiasta kun ollaan meidän kristittyjen parissa vähän montaa mieltä...

:oO

12

1539

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Mitä sillä on väliä

      verituotteita. Siksi on myös esim. kosherteurastus, jossa eläimen veri poistetaan lihoista mahdollisimman tarkkaan.

      • Näin arvelinkin. Jos siis tarkkoja ollaan, niin meidän kristittyjen olisi ihan turha nirsoilla verilettujen kanssa jos kerran ei-kosher -liha kelpaa.


      • ghert
        KTS kirjoitti:

        Näin arvelinkin. Jos siis tarkkoja ollaan, niin meidän kristittyjen olisi ihan turha nirsoilla verilettujen kanssa jos kerran ei-kosher -liha kelpaa.

        Miten olisi pidättäytyminen puhtaasti arjalaiseen kasvisruokaan?


      • ghert kirjoitti:

        Miten olisi pidättäytyminen puhtaasti arjalaiseen kasvisruokaan?

        tai sitten vaikka K-arjalaiseen perinneruokaan...


      • theoforos.
        KTS kirjoitti:

        Näin arvelinkin. Jos siis tarkkoja ollaan, niin meidän kristittyjen olisi ihan turha nirsoilla verilettujen kanssa jos kerran ei-kosher -liha kelpaa.

        No, ei noita kyllä voi toisiinsa rinnastaa lainkaan, verensyöntikieltoa ja kosher-sääntöjä. Veren ja itsestään kuolleen lihan (josta siis verta ei ole laskettu pois) syöminen on kielletty kristityiltäkin Jerusalemin apostolisen kokouksen päätöksellä. Käytännössä tämä apostolien päätös on kuitenkin kumottu (tai unohdettu) suurimmassa osassa läntistä kristikuntaa ja voimassa vain ortodoksikristittyjen keskuudessa. Sen sijaan apostolien kokous päätti, että kaikkea muuta, minkä kosher-säännöt kieltävät (esim. sikaa), kristityt voivat kuitenkin syödä, vaikka verta ja itsestään kuollutta lihaa eivät voikaan.

        Verensyöntikieltoa perustellaan ortodoksisessa kirkossa sillä, että eläimen veren syöminen tekee ihmisen osalliseksi eläimellisestä luonnosta. Samoin Kristuksen veren ehtoollisessa uskotaan tekevän ihmisen osalliseksi jumalallisesta luonnosta. Siksi siis esim. verensiirrot ihmisten välillä eivät ole ortodokseille ongelma, niin kuin esim. Jehovan todistajille. Ihmiset ovat sekä ruumiiltaan että sielultaan yhtä, ja siksi toisen ihmisen veren saaminen on tavallaan neutraali juttu.


      • theoforos.
        KTS kirjoitti:

        tai sitten vaikka K-arjalaiseen perinneruokaan...

        Se sopisikin hyvin. Karjalainen perinneruoka on nimittäin veretöntä, koska ortodoksinen usko kieltää veriruokien syömisen. :)


      • tinotito(ei-kirjautunut)
        theoforos. kirjoitti:

        No, ei noita kyllä voi toisiinsa rinnastaa lainkaan, verensyöntikieltoa ja kosher-sääntöjä. Veren ja itsestään kuolleen lihan (josta siis verta ei ole laskettu pois) syöminen on kielletty kristityiltäkin Jerusalemin apostolisen kokouksen päätöksellä. Käytännössä tämä apostolien päätös on kuitenkin kumottu (tai unohdettu) suurimmassa osassa läntistä kristikuntaa ja voimassa vain ortodoksikristittyjen keskuudessa. Sen sijaan apostolien kokous päätti, että kaikkea muuta, minkä kosher-säännöt kieltävät (esim. sikaa), kristityt voivat kuitenkin syödä, vaikka verta ja itsestään kuollutta lihaa eivät voikaan.

        Verensyöntikieltoa perustellaan ortodoksisessa kirkossa sillä, että eläimen veren syöminen tekee ihmisen osalliseksi eläimellisestä luonnosta. Samoin Kristuksen veren ehtoollisessa uskotaan tekevän ihmisen osalliseksi jumalallisesta luonnosta. Siksi siis esim. verensiirrot ihmisten välillä eivät ole ortodokseille ongelma, niin kuin esim. Jehovan todistajille. Ihmiset ovat sekä ruumiiltaan että sielultaan yhtä, ja siksi toisen ihmisen veren saaminen on tavallaan neutraali juttu.

        juutalaisella tai islamilaisella teurastustavalla,jossa eläimen kurkku viilletään auki.
        Se onkin käsittääkseni ollut myöskin kristittyjen teurastustapa ennen vai onko?


      • theoforos.
        tinotito(ei-kirjautunut) kirjoitti:

        juutalaisella tai islamilaisella teurastustavalla,jossa eläimen kurkku viilletään auki.
        Se onkin käsittääkseni ollut myöskin kristittyjen teurastustapa ennen vai onko?

        En tiedä teurastustavoista ja niiden historioista, mutta voihan se olla niin, että kristitytkin ovat ennen teurastaneet noin. Enkä itse asiassa tiedä tarkkaan, miten teurastamoissa nykyään teurastetaan, ja miten se veri poistetaan. Ortodoksisessa kirkossa ei kuitenkaan ole kyseenalaistettu, etteikö se tavallinen teurastamoteurastustapa poistaisi verta riittävästi. Tuskinpa verta millään teurastustavalla saadaa pois täysin? Paras on tietysti olla kokonaan syömättä lihaa, niin sitten ei varmasti tule osalliseksi "eläimellisyyksistä". :) Ortodoksisessa kirkossa tämä näkyy sekä luostarien lihattomassa ruokavaliossa että paastojen ruokavaliossa, joiden esikuvana on paluu syntiinlankeemusta edeltävän ajan ruokavalioon, johon eläinten syöminen ei vielä kuulunut.


      • tinotito(ei-kirjautunut)
        theoforos. kirjoitti:

        En tiedä teurastustavoista ja niiden historioista, mutta voihan se olla niin, että kristitytkin ovat ennen teurastaneet noin. Enkä itse asiassa tiedä tarkkaan, miten teurastamoissa nykyään teurastetaan, ja miten se veri poistetaan. Ortodoksisessa kirkossa ei kuitenkaan ole kyseenalaistettu, etteikö se tavallinen teurastamoteurastustapa poistaisi verta riittävästi. Tuskinpa verta millään teurastustavalla saadaa pois täysin? Paras on tietysti olla kokonaan syömättä lihaa, niin sitten ei varmasti tule osalliseksi "eläimellisyyksistä". :) Ortodoksisessa kirkossa tämä näkyy sekä luostarien lihattomassa ruokavaliossa että paastojen ruokavaliossa, joiden esikuvana on paluu syntiinlankeemusta edeltävän ajan ruokavalioon, johon eläinten syöminen ei vielä kuulunut.

        lihaton ruokavalio.En tiennyt tuota.Entäs viinin välttäminen?
        Tietääkseni Johannes Kastaja ja Jeesuksen veli Jaakob vällttivät viiniäkin VT:n nasiirien tapaan.


      • theoforos.
        tinotito(ei-kirjautunut) kirjoitti:

        lihaton ruokavalio.En tiennyt tuota.Entäs viinin välttäminen?
        Tietääkseni Johannes Kastaja ja Jeesuksen veli Jaakob vällttivät viiniäkin VT:n nasiirien tapaan.

        Luulisin että viinin välttäminen saattaa riippua vähän luostarista, mutta olen kuullut, että Vanhassa Valamossa veljestön ei ollut lupa nauttia alkoholijuomia lainkaan, ja huhut kertovat Heinäveden Valamon veljestön nykyisin saavan viiniä vain kahdesti vuodessa (kai jouluna ja pääsiäisenä). Toisaalta joissain luostareissa valmistetaan myös omaa viiniä, esim. juuri Heinäveden Valamossa. Viini ei ole kuitenkaan samalla linjalla lihan kanssa, koska se on kasveista peräisin. Muuten, toinen juttu tuohon liittyen, mitä monet eivät ehkä tiedä, on että usein viineissä käytetään eläinperäisiä lisäaineita. Ortodoksisen kirkon ehtoollisessa käytettävässä viinissä ei kuitenkaan saa olla tällaisia eläinperäisiä lisäaineita, ja siksi ainakin jossain päin maailmaa käytetään ortodoksisen kirkon ehtoollisessa kosher-viiniä, jossa ei myöskään saa olla eläinperäisiä lisäaineita.


      • tinotito(ei-kirjautunut)
        theoforos. kirjoitti:

        Luulisin että viinin välttäminen saattaa riippua vähän luostarista, mutta olen kuullut, että Vanhassa Valamossa veljestön ei ollut lupa nauttia alkoholijuomia lainkaan, ja huhut kertovat Heinäveden Valamon veljestön nykyisin saavan viiniä vain kahdesti vuodessa (kai jouluna ja pääsiäisenä). Toisaalta joissain luostareissa valmistetaan myös omaa viiniä, esim. juuri Heinäveden Valamossa. Viini ei ole kuitenkaan samalla linjalla lihan kanssa, koska se on kasveista peräisin. Muuten, toinen juttu tuohon liittyen, mitä monet eivät ehkä tiedä, on että usein viineissä käytetään eläinperäisiä lisäaineita. Ortodoksisen kirkon ehtoollisessa käytettävässä viinissä ei kuitenkaan saa olla tällaisia eläinperäisiä lisäaineita, ja siksi ainakin jossain päin maailmaa käytetään ortodoksisen kirkon ehtoollisessa kosher-viiniä, jossa ei myöskään saa olla eläinperäisiä lisäaineita.

        Vai vielä kosher-viiniäkin...
        Voisiko esim.Kreikan luostareissa olla kilvoittelijoilla täysi viinioikeus?
        Olen jostakin lukenut ,että Vt:n mukaan viiniin pitäisi sotkea vettä,mistäköhän tämä käsitys on peräisin?
        Minulla on tietoa siitä ,että Qumranin luostarin viini olisi ollut värjättyä vettä,koska nasiirilupaukset kielsivät viinin kokonaan.Sen tähden kuolleen meren kaivauksissa olisi löydetty vainajien luista niin paljon punaisen väriaineen jäämiä.Se olisi minun mukaani selitys siihen ,miten J. muutti veden viiniksi;punaisen väriaineen avulla.Väitetään ,että tällä väriaineella olisi ollut huumaavia ominaisuuksia....


      • theoforos.
        tinotito(ei-kirjautunut) kirjoitti:

        Vai vielä kosher-viiniäkin...
        Voisiko esim.Kreikan luostareissa olla kilvoittelijoilla täysi viinioikeus?
        Olen jostakin lukenut ,että Vt:n mukaan viiniin pitäisi sotkea vettä,mistäköhän tämä käsitys on peräisin?
        Minulla on tietoa siitä ,että Qumranin luostarin viini olisi ollut värjättyä vettä,koska nasiirilupaukset kielsivät viinin kokonaan.Sen tähden kuolleen meren kaivauksissa olisi löydetty vainajien luista niin paljon punaisen väriaineen jäämiä.Se olisi minun mukaani selitys siihen ,miten J. muutti veden viiniksi;punaisen väriaineen avulla.Väitetään ,että tällä väriaineella olisi ollut huumaavia ominaisuuksia....

        Voisin kuvitella minäkin, että noin olisi Kreikassa, mutta en tiedä. Kreikkalaiset osaavat yleensä käyttää sitä kohtuudella, mutta annapa venäläisille tai suomalaisille munkeille vapaat kädet, niin siinähän on kohta koko luostari katuojassa... ;)

        En muista VT:stä kehotusta veden sekoittamiseen, mutta joka tapauksessa se oli yleisenä tapana Jeesuksen aikoihin, eli viiniä laimennettiin vedellä. Ortodoksisessa kirkossa ehtoollismaljaan laitetaan aina viinin lisäksi myös kuumaa vettä. Samoin myös ns. jälkiviiniin, jolla joissain päin ortodoksista maailmaa (mm. meillä Suomessa) on tapana huuhdella ehtoollinen alas kurkusta. Katolisessa kirkossa kai käsittääkseni myöskin sekoitetaan viiniin vettä, mutta en tiedä onko se kylmää vai kuumaa. Luterilaisessa kirkossa taas käytetään käsittääkseni pelkkää viiniä.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Taitaa jäädä kotimaiset mansikat ostamatta

      Kotimainen mansikka on niin kallista, että en ole vielä ainuttakana maistanut. Jos hinta pysyy näin korkealla niin tästä
      Ruoka ja juoma
      68
      1919
    2. Mikä on loppuelämäsi suunnitelma

      Kaivattuasi kohtaan? Olet päättänyt jotain?
      Ikävä
      126
      1381
    3. Sinkkumiehet hukkaavat tärkeän ässän hihastaan kun

      ...eivät suostu kavereiksi naisten kanssa. Mikä voi olla heillä syynä? Hyväksyvät vain naisen, joka suorastaan anelee sa
      Ikävä
      132
      1333
    4. Uskaltaisitko vielä

      Lähestyä vai et kaivattuasi?
      Ikävä
      140
      1064
    5. Keitä täällä on??

      Kertokaa nimenne!! 🤔
      Ikävä
      101
      927
    6. "Kaikkien miesten asia" - kampanja on alkanut

      Miehillä on naisiin kohdistuvan väkivallan lopettamisessa merkittävä rooli. Ei riitä, ettei itse tee väkivaltaa. Miesten
      Maailman menoa
      348
      868
    7. Tiedät, että en voi enää laittaa viestiä

      Aikaa kulunut. Eikä se näyttäisi enää luontevalta vastata näin pitkän ajan jälkeen. Tiedän myös, että sinä et enää lait
      Ikävä
      82
      754
    8. Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla:

      Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla: "Aina valinta ei mene nap
      Iisalmi
      55
      694
    9. Kun kohtaatte rakkauden, tarttukaa siihen

      Toimisinko jälkiviisaana toisin? Varmasti. Vaikka silloin kuvittelin tekeväni, niin kuin on oikein. Mahdollisimman siist
      Ikävä
      50
      673
    10. Lienee aika luopua siitä kaikesta

      mitä meillä ikinä olikaan. Hassua, koska juuri mitään ei ole edes ollutkaan. En vaan jaksa tätä mahdotonta juttua enää j
      Ikävä
      67
      654
    Aihe