Hei!
Syövätkö juutalaiset verilettuja tai esim. mustaa makkaraa.
Tästä asiasta kun ollaan meidän kristittyjen parissa vähän montaa mieltä...
:oO
Veriruoka
12
1494
Vastaukset
- Mitä sillä on väliä
verituotteita. Siksi on myös esim. kosherteurastus, jossa eläimen veri poistetaan lihoista mahdollisimman tarkkaan.
Näin arvelinkin. Jos siis tarkkoja ollaan, niin meidän kristittyjen olisi ihan turha nirsoilla verilettujen kanssa jos kerran ei-kosher -liha kelpaa.
- ghert
KTS kirjoitti:
Näin arvelinkin. Jos siis tarkkoja ollaan, niin meidän kristittyjen olisi ihan turha nirsoilla verilettujen kanssa jos kerran ei-kosher -liha kelpaa.
Miten olisi pidättäytyminen puhtaasti arjalaiseen kasvisruokaan?
ghert kirjoitti:
Miten olisi pidättäytyminen puhtaasti arjalaiseen kasvisruokaan?
tai sitten vaikka K-arjalaiseen perinneruokaan...
- theoforos.
KTS kirjoitti:
No, ei noita kyllä voi toisiinsa rinnastaa lainkaan, verensyöntikieltoa ja kosher-sääntöjä. Veren ja itsestään kuolleen lihan (josta siis verta ei ole laskettu pois) syöminen on kielletty kristityiltäkin Jerusalemin apostolisen kokouksen päätöksellä. Käytännössä tämä apostolien päätös on kuitenkin kumottu (tai unohdettu) suurimmassa osassa läntistä kristikuntaa ja voimassa vain ortodoksikristittyjen keskuudessa. Sen sijaan apostolien kokous päätti, että kaikkea muuta, minkä kosher-säännöt kieltävät (esim. sikaa), kristityt voivat kuitenkin syödä, vaikka verta ja itsestään kuollutta lihaa eivät voikaan.
Verensyöntikieltoa perustellaan ortodoksisessa kirkossa sillä, että eläimen veren syöminen tekee ihmisen osalliseksi eläimellisestä luonnosta. Samoin Kristuksen veren ehtoollisessa uskotaan tekevän ihmisen osalliseksi jumalallisesta luonnosta. Siksi siis esim. verensiirrot ihmisten välillä eivät ole ortodokseille ongelma, niin kuin esim. Jehovan todistajille. Ihmiset ovat sekä ruumiiltaan että sielultaan yhtä, ja siksi toisen ihmisen veren saaminen on tavallaan neutraali juttu. - theoforos.
KTS kirjoitti:
tai sitten vaikka K-arjalaiseen perinneruokaan...
Se sopisikin hyvin. Karjalainen perinneruoka on nimittäin veretöntä, koska ortodoksinen usko kieltää veriruokien syömisen. :)
- tinotito(ei-kirjautunut)
theoforos. kirjoitti:
No, ei noita kyllä voi toisiinsa rinnastaa lainkaan, verensyöntikieltoa ja kosher-sääntöjä. Veren ja itsestään kuolleen lihan (josta siis verta ei ole laskettu pois) syöminen on kielletty kristityiltäkin Jerusalemin apostolisen kokouksen päätöksellä. Käytännössä tämä apostolien päätös on kuitenkin kumottu (tai unohdettu) suurimmassa osassa läntistä kristikuntaa ja voimassa vain ortodoksikristittyjen keskuudessa. Sen sijaan apostolien kokous päätti, että kaikkea muuta, minkä kosher-säännöt kieltävät (esim. sikaa), kristityt voivat kuitenkin syödä, vaikka verta ja itsestään kuollutta lihaa eivät voikaan.
Verensyöntikieltoa perustellaan ortodoksisessa kirkossa sillä, että eläimen veren syöminen tekee ihmisen osalliseksi eläimellisestä luonnosta. Samoin Kristuksen veren ehtoollisessa uskotaan tekevän ihmisen osalliseksi jumalallisesta luonnosta. Siksi siis esim. verensiirrot ihmisten välillä eivät ole ortodokseille ongelma, niin kuin esim. Jehovan todistajille. Ihmiset ovat sekä ruumiiltaan että sielultaan yhtä, ja siksi toisen ihmisen veren saaminen on tavallaan neutraali juttu.juutalaisella tai islamilaisella teurastustavalla,jossa eläimen kurkku viilletään auki.
Se onkin käsittääkseni ollut myöskin kristittyjen teurastustapa ennen vai onko? - theoforos.
tinotito(ei-kirjautunut) kirjoitti:
juutalaisella tai islamilaisella teurastustavalla,jossa eläimen kurkku viilletään auki.
Se onkin käsittääkseni ollut myöskin kristittyjen teurastustapa ennen vai onko?En tiedä teurastustavoista ja niiden historioista, mutta voihan se olla niin, että kristitytkin ovat ennen teurastaneet noin. Enkä itse asiassa tiedä tarkkaan, miten teurastamoissa nykyään teurastetaan, ja miten se veri poistetaan. Ortodoksisessa kirkossa ei kuitenkaan ole kyseenalaistettu, etteikö se tavallinen teurastamoteurastustapa poistaisi verta riittävästi. Tuskinpa verta millään teurastustavalla saadaa pois täysin? Paras on tietysti olla kokonaan syömättä lihaa, niin sitten ei varmasti tule osalliseksi "eläimellisyyksistä". :) Ortodoksisessa kirkossa tämä näkyy sekä luostarien lihattomassa ruokavaliossa että paastojen ruokavaliossa, joiden esikuvana on paluu syntiinlankeemusta edeltävän ajan ruokavalioon, johon eläinten syöminen ei vielä kuulunut.
theoforos. kirjoitti:
En tiedä teurastustavoista ja niiden historioista, mutta voihan se olla niin, että kristitytkin ovat ennen teurastaneet noin. Enkä itse asiassa tiedä tarkkaan, miten teurastamoissa nykyään teurastetaan, ja miten se veri poistetaan. Ortodoksisessa kirkossa ei kuitenkaan ole kyseenalaistettu, etteikö se tavallinen teurastamoteurastustapa poistaisi verta riittävästi. Tuskinpa verta millään teurastustavalla saadaa pois täysin? Paras on tietysti olla kokonaan syömättä lihaa, niin sitten ei varmasti tule osalliseksi "eläimellisyyksistä". :) Ortodoksisessa kirkossa tämä näkyy sekä luostarien lihattomassa ruokavaliossa että paastojen ruokavaliossa, joiden esikuvana on paluu syntiinlankeemusta edeltävän ajan ruokavalioon, johon eläinten syöminen ei vielä kuulunut.
lihaton ruokavalio.En tiennyt tuota.Entäs viinin välttäminen?
Tietääkseni Johannes Kastaja ja Jeesuksen veli Jaakob vällttivät viiniäkin VT:n nasiirien tapaan. - theoforos.
lihaton ruokavalio.En tiennyt tuota.Entäs viinin välttäminen?
Tietääkseni Johannes Kastaja ja Jeesuksen veli Jaakob vällttivät viiniäkin VT:n nasiirien tapaan.Luulisin että viinin välttäminen saattaa riippua vähän luostarista, mutta olen kuullut, että Vanhassa Valamossa veljestön ei ollut lupa nauttia alkoholijuomia lainkaan, ja huhut kertovat Heinäveden Valamon veljestön nykyisin saavan viiniä vain kahdesti vuodessa (kai jouluna ja pääsiäisenä). Toisaalta joissain luostareissa valmistetaan myös omaa viiniä, esim. juuri Heinäveden Valamossa. Viini ei ole kuitenkaan samalla linjalla lihan kanssa, koska se on kasveista peräisin. Muuten, toinen juttu tuohon liittyen, mitä monet eivät ehkä tiedä, on että usein viineissä käytetään eläinperäisiä lisäaineita. Ortodoksisen kirkon ehtoollisessa käytettävässä viinissä ei kuitenkaan saa olla tällaisia eläinperäisiä lisäaineita, ja siksi ainakin jossain päin maailmaa käytetään ortodoksisen kirkon ehtoollisessa kosher-viiniä, jossa ei myöskään saa olla eläinperäisiä lisäaineita.
theoforos. kirjoitti:
Luulisin että viinin välttäminen saattaa riippua vähän luostarista, mutta olen kuullut, että Vanhassa Valamossa veljestön ei ollut lupa nauttia alkoholijuomia lainkaan, ja huhut kertovat Heinäveden Valamon veljestön nykyisin saavan viiniä vain kahdesti vuodessa (kai jouluna ja pääsiäisenä). Toisaalta joissain luostareissa valmistetaan myös omaa viiniä, esim. juuri Heinäveden Valamossa. Viini ei ole kuitenkaan samalla linjalla lihan kanssa, koska se on kasveista peräisin. Muuten, toinen juttu tuohon liittyen, mitä monet eivät ehkä tiedä, on että usein viineissä käytetään eläinperäisiä lisäaineita. Ortodoksisen kirkon ehtoollisessa käytettävässä viinissä ei kuitenkaan saa olla tällaisia eläinperäisiä lisäaineita, ja siksi ainakin jossain päin maailmaa käytetään ortodoksisen kirkon ehtoollisessa kosher-viiniä, jossa ei myöskään saa olla eläinperäisiä lisäaineita.
Vai vielä kosher-viiniäkin...
Voisiko esim.Kreikan luostareissa olla kilvoittelijoilla täysi viinioikeus?
Olen jostakin lukenut ,että Vt:n mukaan viiniin pitäisi sotkea vettä,mistäköhän tämä käsitys on peräisin?
Minulla on tietoa siitä ,että Qumranin luostarin viini olisi ollut värjättyä vettä,koska nasiirilupaukset kielsivät viinin kokonaan.Sen tähden kuolleen meren kaivauksissa olisi löydetty vainajien luista niin paljon punaisen väriaineen jäämiä.Se olisi minun mukaani selitys siihen ,miten J. muutti veden viiniksi;punaisen väriaineen avulla.Väitetään ,että tällä väriaineella olisi ollut huumaavia ominaisuuksia.... - theoforos.
Vai vielä kosher-viiniäkin...
Voisiko esim.Kreikan luostareissa olla kilvoittelijoilla täysi viinioikeus?
Olen jostakin lukenut ,että Vt:n mukaan viiniin pitäisi sotkea vettä,mistäköhän tämä käsitys on peräisin?
Minulla on tietoa siitä ,että Qumranin luostarin viini olisi ollut värjättyä vettä,koska nasiirilupaukset kielsivät viinin kokonaan.Sen tähden kuolleen meren kaivauksissa olisi löydetty vainajien luista niin paljon punaisen väriaineen jäämiä.Se olisi minun mukaani selitys siihen ,miten J. muutti veden viiniksi;punaisen väriaineen avulla.Väitetään ,että tällä väriaineella olisi ollut huumaavia ominaisuuksia....Voisin kuvitella minäkin, että noin olisi Kreikassa, mutta en tiedä. Kreikkalaiset osaavat yleensä käyttää sitä kohtuudella, mutta annapa venäläisille tai suomalaisille munkeille vapaat kädet, niin siinähän on kohta koko luostari katuojassa... ;)
En muista VT:stä kehotusta veden sekoittamiseen, mutta joka tapauksessa se oli yleisenä tapana Jeesuksen aikoihin, eli viiniä laimennettiin vedellä. Ortodoksisessa kirkossa ehtoollismaljaan laitetaan aina viinin lisäksi myös kuumaa vettä. Samoin myös ns. jälkiviiniin, jolla joissain päin ortodoksista maailmaa (mm. meillä Suomessa) on tapana huuhdella ehtoollinen alas kurkusta. Katolisessa kirkossa kai käsittääkseni myöskin sekoitetaan viiniin vettä, mutta en tiedä onko se kylmää vai kuumaa. Luterilaisessa kirkossa taas käytetään käsittääkseni pelkkää viiniä.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Ikävä sinua
Onkohan sulla ollut sama tunne kuin mulla viimeisten parin päivän aikana, eilen varsinkin. Ollaan oltu ihan lähellä ja k375106- 823636
- 353026
- 612995
- 102916
Kesäseuraa
Kesäseuraa mukavasta ja kauniista naisesta. Viesti tänään mulle muualla asiasta jos kiinnostaa Ne ketä tahansa huoli, t562353- 411838
Tuksu on edelleen sinkku - nuori Joonas jätti!
Hihhahihhahhaahheee Joonas keksi hyvän syy. : Tuksu on liian Disney-prinsessa hänelle. (Mikähän prinsessa lie kyseessä….91780- 181721
Kiusaaja otti yhteyttä, mitä tekisit?
Minulle kävi näin pari kk sitten. Olin aluksi todella ystävällinen. Sanoin, että olin jo unohtanut jne. Asia jäi vai1391698