Jostain syystä tuntuu, että tätä elokuvaa ei muista enää kukaan, onko näin?
Tim Burtonia on aiheestakin arvostettu ohjaaja, mutta tämä elokuva jää usein mainitsematta hänen tuotannossaan. Itse en muista nähneeni tätä elokuvaa kertaakaan televisiossa, muita Batmaneja kylläkin.
Katsoin äskettäin molemmat Burtonin ohjaamat Batmanit, ja täytyy kyllä sanoa, että tämä jälkimmäinen vie voiton kaikilla osa-alueilla. Visuaaliselta anniltaan Batman - paluu on silkkaa Burtonia: luminen Gotham City on häikäisevän kaunis. Tunnelma elokuvassa on goottilaisen synkkä, mikä on myöskin luettava Burtonin tuotannossa kiitosta herättäväksi tunnusmerkiksi.
Tarinaltaankin elokuva on edeltäjäänsä parempi. Elokuvassa on peräti kolme pahista, ja he kaikki onnistuvat rooleissaan erinomaisesti: Danny de Vito groteskina ihmishirviö Pingviininä, Michelle Pfeiffer huikean roolinsisäisen muuntautumistyön tekevänä Kissanaisena sekä Christopher Walken häikäilemättömän ahneena "ydinvoimalobbari" Max Schreckinä.
Jos siis Tim Burtonin ohjaustyöt kiinnostavat, hanki katsottavaksesi tämä elokuva.
Batman - Paluu
1
267
Vastaukset 1
- Veteranfan
Niin eipä tuota Batman Returns elokuvaa olisi tehty laisinkaan Hollywoodissa,ellei Burtonilla olisi ollut päätäntä valtaa toteutukseen.Traaginen ja poikkeavia persoonia täynnä oleva elokuva menestyi ainoastaan Burtonin näkemyksen turvin,hänellä oli oma persoonallinen ote tarinaan jota ei tehty tuottajien näkökulmasta,vaan Tim sai vapaat kädet tehdä sellaisen elokuvan kuin halusi.Vaikka Burtonilla oli hieman "leikittelevä" tyyli tehdä Batman elokuvaa,sai hän irti kaiken synkkyyden ja tunnelman näyttämään silmiä hivelevän komealta.
Tarinan synkkyys sai ensi-illan aikoihin kritiikkiä puolesta ja vastaan,yleisö ystävällisyydestä elokuvassa ei paljoa ollut hajuakaan,musta huumori oli silmin pistävää joka ei kaikkia miellyttänyt.Varsinkin eläinaktivistit älähtivät pingviini jaksoista jossa otukset oli puettu "liiveihin" ampuen raketteja ympäriinsä,vaikka oikeita otuksia tuskin sen kummemmin edes käytettiin kohtauksissa.
Sääli vain että Burton kyllästyi Batman ideaan ja tyytyi tuottajan asemaan "ärsyttävässä" Batman Forever elokuvaan,joka oli melko pastelli sävyinen leffa mikä ei missään nimessä sovi Batmaniin!
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Olen nainen pahoillani, että tykkään sinusta niin paljon, että
Haluaisin panna sua. Tuntuu vaan siltä, että olet sen suhteen ihan haluton. Ei minulle riitä pelkkä ystävyyssuhde.881303Puukotus Kajaanissa
Kuka puukotti ja ketä? https://yle.fi/a/74-20247765 Vähemmän yllättäen päihteet mainittu33852- 13797
Mieti oikeasti
Ollaan lähes tuntemattomia, mutta samalla on tämä erityinen vuosien tilanne takana, joka on ollut monella tapaa väärin.38776- 90705
Pahin tapa satuttaa toista
On jättää toinen vaille mitään vastausta. Erityisen kipeää se tekee sillon jos toinen ghostaa.80696- 46688
kene ajoi "kolarin"?
"Punkaharjulla Luston ja Tuppuranmäen välillä sattui tiistaina aamupäivällä liikenneonnettomuus. Poliisin mukaan Savonl17687- 58638
Minulla on joskus ikävä sinua ja ajattelen sinua joskus.. edelleen
Olin joskus niin rakastunut sinuun. Olin onnellinen, että kohdattiin ja kun vain tiesin sinun olevan olemassa. Täytit aj27637- 65610
Alkaa jotenkin nyt kuvio hahmottuu täällä
Sellainen vaikutelma tästä alkaa tulla, että täällä on joku pieni porukka, joka tuntee toisensa tai ainakin pelaa samaan85595- 41581
Nainen, tässä olen kahden vaiheilla
Toinen pitäisi valita ja kummassakin on hyvät ja huonot puolensa. Toinen olisi sellainen pysyvä mutta työläs. Toinen taa56565Jos kaivattusi on
Varattu niin miksi et antaisi asian olla hänen suhteen. Miksi ylipäätään vielä jatkat?47556Hyvä on sitten, jos et sitä s*ksiä halua kanssani.
Rakastetaan vaan toisiamme, voin käydä muualla tyydyttämässä fyysisenpuolen tarpeet. Puhumalla tämäkin olisi selvinnyt.129537- 43534
Kylän tielle remonttia?
Mitäköhän kylän tielle ruvetaan tekemään ku laitettu tuommoset töpsät muutamien suojateitten kohille?13512- 9505
Suloinen ja herkkä
Toiset huomioiva, räväkkä, yllättävä. Ei sellaisesta voi olla pitämättä.31495