Kahdeksas päivä ja Luther

Kun täällä yritetään vetää Lutheria adventistien ellenismejä tukemaan, niin otetaanpa Lutherilta lainaus Uuden Liiton sapatista:

”Kristuskin lepäsi haudassa sapattina, toisin sanoen koko seitsemännen päivän, ja nousi kuolleista sapattia seuraavana päivänä, joka on kahdeksas ja alkaa uuden viikon eikä sen jälkeen mainita enää muuta päivää. Kristus näet vei kuolemallaan päätökseen aikojen viikot ja alkoi kahdeksantena päivänä uuden elämän järjestyksen, jossa ei enää lasketa päiviä vaan vallitsee yksi ainoa iankaikkinen päivä ilman yön vaihtelua. Kahdeksas päivä on iankaikkisuuden päivä.”

43

920

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • no,kyl

      se päivä ja yö vaan vaihtui lutterinkin aikana!voihan sitä kaikkia sepustuksia esittää ja pitää.parempi-ja suosittelen-,kyl lukemaan raamattu.tyhmäkään ei kuulemma siitä eksy.että sillee....

      • Ei vaan mene perille se asia sinulle, että vanhan liiton sapatti oli varjo joka viittasi Jeesukseen.

        Tapetut eläimet viittasivat tapettavaan Jeesukseen ja työstä erotettu sapatti siihen lepoon, joka on tarjolla ihmisille, jotka lähtevät seuraamaan Jeesusta uudestisyntymisen kautta. Kaikki vanhan liiton varjot täyttyivät Jeesuksessa pääsiäisen tapahtumissa eikä niihin ole uudestisyntyneillä kristityillä mitään asiaa palata - silloinhan he hylkäävät sen, mitä vanhan liiton aikana odotettiin, halventavat Kristuksen ristin työn; sanovat Jeesukselle, että haista pitkä pee meillä on paremmat keinot taivaaseen pääsyyn kuin sinun vaivainen ristintyösi.

        Ellensapatti taas on pahojen henkien 1800-luvulla teille tuoma eksytys.


      • ...tosi outoa.
        uskova_1 kirjoitti:

        Ei vaan mene perille se asia sinulle, että vanhan liiton sapatti oli varjo joka viittasi Jeesukseen.

        Tapetut eläimet viittasivat tapettavaan Jeesukseen ja työstä erotettu sapatti siihen lepoon, joka on tarjolla ihmisille, jotka lähtevät seuraamaan Jeesusta uudestisyntymisen kautta. Kaikki vanhan liiton varjot täyttyivät Jeesuksessa pääsiäisen tapahtumissa eikä niihin ole uudestisyntyneillä kristityillä mitään asiaa palata - silloinhan he hylkäävät sen, mitä vanhan liiton aikana odotettiin, halventavat Kristuksen ristin työn; sanovat Jeesukselle, että haista pitkä pee meillä on paremmat keinot taivaaseen pääsyyn kuin sinun vaivainen ristintyösi.

        Ellensapatti taas on pahojen henkien 1800-luvulla teille tuoma eksytys.

        Aivan oikein - uskova_1!
        Tulinpa käväisemään taas pitkästä aikaa!
        On todella säälittävää etteivät he ymmärrä tuota lepoa Kristuksessa, joka on täydellinen lepo kaikista "teoista"! Kristityn lepo on Kristus Jeesus, ei lauantai!

        >>>Kaikki vanhan liiton varjot täyttyivät Jeesuksessa pääsiäisen tapahtumissa eikä niihin ole uudestisyntyneillä kristityillä mitään asiaa palata - silloinhan he hylkäävät sen, mitä vanhan liiton aikana odotettiin, halventavat Kristuksen ristin työn;


      • Adventistit* * *
        ...tosi outoa. kirjoitti:

        Aivan oikein - uskova_1!
        Tulinpa käväisemään taas pitkästä aikaa!
        On todella säälittävää etteivät he ymmärrä tuota lepoa Kristuksessa, joka on täydellinen lepo kaikista "teoista"! Kristityn lepo on Kristus Jeesus, ei lauantai!

        >>>Kaikki vanhan liiton varjot täyttyivät Jeesuksessa pääsiäisen tapahtumissa eikä niihin ole uudestisyntyneillä kristityillä mitään asiaa palata - silloinhan he hylkäävät sen, mitä vanhan liiton aikana odotettiin, halventavat Kristuksen ristin työn;

        Ole seremonialain orjia, sillä ne lait on kumottu, mutta kymmenen käskyä on samalla teolla täytetty.

        Jumalan kymmenen käskyä ovat ikuiset ja muuttamattomat ja niihin kuuluu myöskin sapatti.

        Te kumoatte lusiferin kanssa sekä esikuvalliset uhrilait, kuin myöskin kymmenen käskyn lain joka täytettiin eikä kumottu vaan vahvistettiin olemaan ikuisesti.
        Suuresti olette ressukat eksyneet ja erehtyneet.

        Lain kumoajat halventavat sekä sapatin että levon Kristuksessa, joka siunasi ja pyhitti sapatin päivän, joka annettiin Paratiisissa.

        Lusiferin sapattia sunnuntaita te enemmän kunnioitatte kuin Jumalan asettamaa lepopäivää, joka annettiin ihmistä varten Paratiisissa jossa ei ollut Juutalaisia.


      • eroa
        Adventistit* * * kirjoitti:

        Ole seremonialain orjia, sillä ne lait on kumottu, mutta kymmenen käskyä on samalla teolla täytetty.

        Jumalan kymmenen käskyä ovat ikuiset ja muuttamattomat ja niihin kuuluu myöskin sapatti.

        Te kumoatte lusiferin kanssa sekä esikuvalliset uhrilait, kuin myöskin kymmenen käskyn lain joka täytettiin eikä kumottu vaan vahvistettiin olemaan ikuisesti.
        Suuresti olette ressukat eksyneet ja erehtyneet.

        Lain kumoajat halventavat sekä sapatin että levon Kristuksessa, joka siunasi ja pyhitti sapatin päivän, joka annettiin Paratiisissa.

        Lusiferin sapattia sunnuntaita te enemmän kunnioitatte kuin Jumalan asettamaa lepopäivää, joka annettiin ihmistä varten Paratiisissa jossa ei ollut Juutalaisia.

        On ihan sama viettääkö Lusiferin tai adventistien sapattia, kummankaan avulla ei pääse minnekään!


      • paikkaansa
        ...tosi outoa. kirjoitti:

        Aivan oikein - uskova_1!
        Tulinpa käväisemään taas pitkästä aikaa!
        On todella säälittävää etteivät he ymmärrä tuota lepoa Kristuksessa, joka on täydellinen lepo kaikista "teoista"! Kristityn lepo on Kristus Jeesus, ei lauantai!

        >>>Kaikki vanhan liiton varjot täyttyivät Jeesuksessa pääsiäisen tapahtumissa eikä niihin ole uudestisyntyneillä kristityillä mitään asiaa palata - silloinhan he hylkäävät sen, mitä vanhan liiton aikana odotettiin, halventavat Kristuksen ristin työn;

        Jeesus ei ole vielä tullut takaisin, ja sekin on löydettävissä noissa varjoissa!


      • Sapatin antanut
        uskova_1 kirjoitti:

        Ei vaan mene perille se asia sinulle, että vanhan liiton sapatti oli varjo joka viittasi Jeesukseen.

        Tapetut eläimet viittasivat tapettavaan Jeesukseen ja työstä erotettu sapatti siihen lepoon, joka on tarjolla ihmisille, jotka lähtevät seuraamaan Jeesusta uudestisyntymisen kautta. Kaikki vanhan liiton varjot täyttyivät Jeesuksessa pääsiäisen tapahtumissa eikä niihin ole uudestisyntyneillä kristityillä mitään asiaa palata - silloinhan he hylkäävät sen, mitä vanhan liiton aikana odotettiin, halventavat Kristuksen ristin työn; sanovat Jeesukselle, että haista pitkä pee meillä on paremmat keinot taivaaseen pääsyyn kuin sinun vaivainen ristintyösi.

        Ellensapatti taas on pahojen henkien 1800-luvulla teille tuoma eksytys.

        Minä olen taas lukenut, että Jeesus tapettiin Sapatin takia. Näet tämä samainemn Jeesus antoi antamalleen sapatille oikean merkityksen. Eikä tämä mainitsemasi Ellen ole edes elänyt Jeesuksen aikana. Eikä minun tietojeni mukaan Raamatussa ole mitään Jeesuksen käskyä lopettaa Jeesuksen itsensä antama Sapatin vietto. Jeesus ei viettänyt Raamatun mukaan yhtään ainoata sunnuntaita lepopäivänään. Olihan sunnuntai pyhitetty Pahojen henkien palvelupäiväksi. Juuri tämän sapatti vihasi takia voin tunnistaa sinut paholaisen palveliaksi. Näet se jonka Jeesus itse oli omilleen antanut ei kelpaa sinulle. Se juuri osoittaa ettet sinä ainakaan Jeesusta palvele, Jos tämä sapatti on ollut tarpeeksi hyvä itselleen mestarille, niin pitäisi sen kelvata meillekin. Hyvä Riitta kerro meille ihan suoraan miksi sinä vihaat itsensä Jeesuksen omaa opetusta? Oletko pahan hengen johdossa? Lopeta Jeesuksen vihaaminen, Kun tämän olet tehnyt tulet pääsemään rauhaan Jumalan kanssa. Lopeta pahan hengen palvonta. Tämä on vain minun neuvoni.


      • Jeesuksen Sabatti
        eroa kirjoitti:

        On ihan sama viettääkö Lusiferin tai adventistien sapattia, kummankaan avulla ei pääse minnekään!

        On lauvantai. Joka tapauksessa on tämä Lusiferin sabatti kovasti kansan suosiossa Ja Todelliset Jeesuksen opetukset ovat pilkan kohteina. Tämän kaltaista on Paholais kristillisyys. Se on vai suuria suun sanoja, Jos ihmiset eivät hyväksy Jeesuksen sapattia. evät he tosiasiassa hyväksy Jeesustakaan tämähän on totuus!


      • päämääräsi?
        Jeesuksen Sabatti kirjoitti:

        On lauvantai. Joka tapauksessa on tämä Lusiferin sabatti kovasti kansan suosiossa Ja Todelliset Jeesuksen opetukset ovat pilkan kohteina. Tämän kaltaista on Paholais kristillisyys. Se on vai suuria suun sanoja, Jos ihmiset eivät hyväksy Jeesuksen sapattia. evät he tosiasiassa hyväksy Jeesustakaan tämähän on totuus!

        Mihin sinä olet pyrkimässä jonkun jeesuksen (ellenin) sapatin avulla? Kuka sinulle on totuuden ilmoittanut? Onko edes olemassa mitään totuutta, ainoastaan suuri määrä ristiriitaisia kuvitelmia uskovaisten päät täynnä? Ahdisteleeko lusifer sinua, minä en ainakaan ole moista olentoa tavannut? Ei kai sinulle kuulu pätkän pätkää, mitä muut tekevät ja ajattelevat, keskity vain omaan napaasi.


      • priyrnimiä
        päämääräsi? kirjoitti:

        Mihin sinä olet pyrkimässä jonkun jeesuksen (ellenin) sapatin avulla? Kuka sinulle on totuuden ilmoittanut? Onko edes olemassa mitään totuutta, ainoastaan suuri määrä ristiriitaisia kuvitelmia uskovaisten päät täynnä? Ahdisteleeko lusifer sinua, minä en ainakaan ole moista olentoa tavannut? Ei kai sinulle kuulu pätkän pätkää, mitä muut tekevät ja ajattelevat, keskity vain omaan napaasi.

        Tuossa ellenisti tekeytyi kaiketi jumalattomaksi - kun pelkäsi ellenin nimissä laukoa noin rumaa herjaa. Mutta uskovat pyrkivät noudattamaan totuutta rakkaudessa. Emme tuijota omaan napaamme, edes kehotteesta, sillä uskomme, että fyysinen Jerusalem on, kuten Sana sanoo, "maan napa". Ja Sana sanoo sitä myös Jumalan vaimoksi.

        Tosin loppujen lopuksi katsomme siihen taivaalliseen Jerusalemiin, johon myös uskomme isä, Aabraham katsoi.

        1. Tim. 1:5
           
        Mutta käskyn päämäärä on rakkaus, joka tulee puhtaasta sydämestä ja hyvästä omastatunnosta ja vilpittömästä uskosta.


      • ...orjia.
        Adventistit* * * kirjoitti:

        Ole seremonialain orjia, sillä ne lait on kumottu, mutta kymmenen käskyä on samalla teolla täytetty.

        Jumalan kymmenen käskyä ovat ikuiset ja muuttamattomat ja niihin kuuluu myöskin sapatti.

        Te kumoatte lusiferin kanssa sekä esikuvalliset uhrilait, kuin myöskin kymmenen käskyn lain joka täytettiin eikä kumottu vaan vahvistettiin olemaan ikuisesti.
        Suuresti olette ressukat eksyneet ja erehtyneet.

        Lain kumoajat halventavat sekä sapatin että levon Kristuksessa, joka siunasi ja pyhitti sapatin päivän, joka annettiin Paratiisissa.

        Lusiferin sapattia sunnuntaita te enemmän kunnioitatte kuin Jumalan asettamaa lepopäivää, joka annettiin ihmistä varten Paratiisissa jossa ei ollut Juutalaisia.

        Kun sinä vietät sitä VT,n sapattia, niin oletko aivan varma että sinulla ei ole mitään ketään vastaan? Oletko sinä varmasti sopinut vihasi, kinastelusi, pahan puhumisesi, juoruilusi, toisen uskovan vähättelysi, jne jne jne...

        Jos et ole sopinut näitä asioita ihan konkreettisesti, niiden edessä joille sinulla on jotain "hankausta", niin olet silloin rikkonut läheistäsi vastaan, eli "levon Kristuksessa" ja myös Jumalaa kohtaan ja olet siis edelleenkin Herralle velassa ajatuksistasi, puheistasi, teoistasi jotka pitää sovittaa jokaisen asianomaisen kesken, jos ovat vielä elossa!

        Sinun lauantaisapattisi on yhtä tyhjän kanssa jos sinulla on jotain sopimatonta kränää läheistesi kanssa, et vietä silloin täydellistä lepoa herran edessä rikkoutuneen omantuntosi kanssa. Kun saat sovittua "syntivelkasi" sopimalla ne asianomaisten ja Kristuksen kanssa, niin olet senjälkeen levossa vapahtajassa Jeesuksessa Kristuksessa! Tämä lepo on hengellinen, elikä jokapäiväinen lepo Jeesuksessa Kristuksessa ja silloin sinulla on säsäisesti "sapatti" sydämessäsi, eikä siis ainoastaan jossain tiettyssä kalenteriin merkatussa päivässä! Kun ymmärrät tämän asian, niin sinulla on sapatti sydämessäsi uskon kautta joka päivä Jeesuksessa Kristuksessa! Ymmärsitkö nyt?

        Minulle sunnuntai ei ole mikään sapatti, vaan kalenteriin merkitty vapaapäivä, mutta onhan se myös Kristuksen ylösnousemus päivä! Minulle sapatti on jokapäiväinen asia ja lepo Jeesuksessa hänen sovituksensa perusteella jonka saan uskossa vastaanottaa! Vanhanliiton sapatti on tosiaankin vain "tulevan varjo", eli varjo tulevasta Kristuksen levosta, joka on sydämissämme olevaa lepoa hengen tasolla!

        Kristuskin oli sapattina "kuolleena", mutta nousi ylösnousemukseen, eli elämään viikon ensimmäisenä päivänä! Älkäämme siis eläkö "haudan levossa", eli todellisen levon varjoissa, vaan ylösnousemuksen elävässä uskonelämässä yhdessä Kristuksen kanssa, uskon perusteella, silloin meillä on oikea lepo Kristuksessa joka päivä!


      • näytä* * *
        ...orjia. kirjoitti:

        Kun sinä vietät sitä VT,n sapattia, niin oletko aivan varma että sinulla ei ole mitään ketään vastaan? Oletko sinä varmasti sopinut vihasi, kinastelusi, pahan puhumisesi, juoruilusi, toisen uskovan vähättelysi, jne jne jne...

        Jos et ole sopinut näitä asioita ihan konkreettisesti, niiden edessä joille sinulla on jotain "hankausta", niin olet silloin rikkonut läheistäsi vastaan, eli "levon Kristuksessa" ja myös Jumalaa kohtaan ja olet siis edelleenkin Herralle velassa ajatuksistasi, puheistasi, teoistasi jotka pitää sovittaa jokaisen asianomaisen kesken, jos ovat vielä elossa!

        Sinun lauantaisapattisi on yhtä tyhjän kanssa jos sinulla on jotain sopimatonta kränää läheistesi kanssa, et vietä silloin täydellistä lepoa herran edessä rikkoutuneen omantuntosi kanssa. Kun saat sovittua "syntivelkasi" sopimalla ne asianomaisten ja Kristuksen kanssa, niin olet senjälkeen levossa vapahtajassa Jeesuksessa Kristuksessa! Tämä lepo on hengellinen, elikä jokapäiväinen lepo Jeesuksessa Kristuksessa ja silloin sinulla on säsäisesti "sapatti" sydämessäsi, eikä siis ainoastaan jossain tiettyssä kalenteriin merkatussa päivässä! Kun ymmärrät tämän asian, niin sinulla on sapatti sydämessäsi uskon kautta joka päivä Jeesuksessa Kristuksessa! Ymmärsitkö nyt?

        Minulle sunnuntai ei ole mikään sapatti, vaan kalenteriin merkitty vapaapäivä, mutta onhan se myös Kristuksen ylösnousemus päivä! Minulle sapatti on jokapäiväinen asia ja lepo Jeesuksessa hänen sovituksensa perusteella jonka saan uskossa vastaanottaa! Vanhanliiton sapatti on tosiaankin vain "tulevan varjo", eli varjo tulevasta Kristuksen levosta, joka on sydämissämme olevaa lepoa hengen tasolla!

        Kristuskin oli sapattina "kuolleena", mutta nousi ylösnousemukseen, eli elämään viikon ensimmäisenä päivänä! Älkäämme siis eläkö "haudan levossa", eli todellisen levon varjoissa, vaan ylösnousemuksen elävässä uskonelämässä yhdessä Kristuksen kanssa, uskon perusteella, silloin meillä on oikea lepo Kristuksessa joka päivä!

        Tajuavan, että sapatti annettiin Paratiisissa, eikä sitä poista enempää vanha kuin uusiliittokaan.

        Sapatti on luomisen muistomerkki, jonka Jeesus sanoi annetun ihmistä varten, eikä sen viettoon vaikuta kumpikaan liitto.
        Sinullahan sitä kränää tuntuu olevankin sekä itsesi että Jumalan lakien kanssa.
        Pahanpuhuminenkin on vain sinun puolellasi ja kohdistuu Jumalan antamia lakeja vastaan.
        Valheellasi sinä kasaat vain syntiä synnin päälle, etkä saa lepoa sielullesi enempää sapattina kuin muinakaan päivinä.
        Sinun pitää syntyä uudesti ylhäältä, niin tajuat lain ja evankeliumin merkityksen.


      • esille
        näytä* * * kirjoitti:

        Tajuavan, että sapatti annettiin Paratiisissa, eikä sitä poista enempää vanha kuin uusiliittokaan.

        Sapatti on luomisen muistomerkki, jonka Jeesus sanoi annetun ihmistä varten, eikä sen viettoon vaikuta kumpikaan liitto.
        Sinullahan sitä kränää tuntuu olevankin sekä itsesi että Jumalan lakien kanssa.
        Pahanpuhuminenkin on vain sinun puolellasi ja kohdistuu Jumalan antamia lakeja vastaan.
        Valheellasi sinä kasaat vain syntiä synnin päälle, etkä saa lepoa sielullesi enempää sapattina kuin muinakaan päivinä.
        Sinun pitää syntyä uudesti ylhäältä, niin tajuat lain ja evankeliumin merkityksen.

        nyt se paratiisin sapatti ja ketkä sitä viettivät ja kehoittiko jumala viettämään sapattia jo paratiisissa.

        Ota ihan raamatusta lauseet ja niissä pitää myös näkyä sana "sapatti", että tyhmäkin ymmärtää, mistä on kysymys.

        Miten se uudestisyntymä tapahtuu? Ihanko vaan mielikuvituksessa?


      • eli* * *
        esille kirjoitti:

        nyt se paratiisin sapatti ja ketkä sitä viettivät ja kehoittiko jumala viettämään sapattia jo paratiisissa.

        Ota ihan raamatusta lauseet ja niissä pitää myös näkyä sana "sapatti", että tyhmäkin ymmärtää, mistä on kysymys.

        Miten se uudestisyntymä tapahtuu? Ihanko vaan mielikuvituksessa?

        Sapatin löydät Raamatun ensimmäisiltä sivuilta.

        Uudesti syntyminen tapahtuu Pyhän Hengen kautta, Jumala ilmoittaa itsensä hänelle joka Häneen uskoo Pyhän Henkensä kautta.
        Ihminen ei voi uudesti syntyä itsestään, sillä se on Jumalan voima.
        Jumalalla on etsikkoaikansa jokaiselle ihmiselle, joka aikanansa annetaan.

        Itse olin kolmevuotias kaivaessani lusikalla kuoppaa tien vieressä, kun kuulen SELVÄN ÄÄNEN omilla korvillani "MINÄ OLEN" juoksin lusikka kourassa äidin luokse ja kysyin "MINÄ OLEN" mitä se merkitsee, mutta äiti ei osannut siihen vastata en minäkään vastausta tiennyt moneen vuosikymmeneen, ennenkuin kuulin Adventtikirkossa pastorin mainitsevan nuo sanat " JUMALA ON" saarnan jälkeen yöllisessä näyssä kuulen jälleen nuo sanat "MINÄ OLEN" ja silloin humahti Hengen voima ja tuli jonka lävitse kävin ja synnyin uudesti ylhäältä.
        Tämän herätyksen ja näyn jälkeen Pyhä Henki on aaltoina laskeutunut päälleni siunauksien sateena.

        Pyhän Hengen sateen voi kokea päivittäin.

        Näyt ja ilmestykset eroavat toisistaan, mutta aina ne ovat Pyhän Hengen vahvistamat.
        Rukoile Jumalaa, että saisit kokea Hänen läheisyytensä ja tulla uskoon.


      • israelilaisille
        eli* * * kirjoitti:

        Sapatin löydät Raamatun ensimmäisiltä sivuilta.

        Uudesti syntyminen tapahtuu Pyhän Hengen kautta, Jumala ilmoittaa itsensä hänelle joka Häneen uskoo Pyhän Henkensä kautta.
        Ihminen ei voi uudesti syntyä itsestään, sillä se on Jumalan voima.
        Jumalalla on etsikkoaikansa jokaiselle ihmiselle, joka aikanansa annetaan.

        Itse olin kolmevuotias kaivaessani lusikalla kuoppaa tien vieressä, kun kuulen SELVÄN ÄÄNEN omilla korvillani "MINÄ OLEN" juoksin lusikka kourassa äidin luokse ja kysyin "MINÄ OLEN" mitä se merkitsee, mutta äiti ei osannut siihen vastata en minäkään vastausta tiennyt moneen vuosikymmeneen, ennenkuin kuulin Adventtikirkossa pastorin mainitsevan nuo sanat " JUMALA ON" saarnan jälkeen yöllisessä näyssä kuulen jälleen nuo sanat "MINÄ OLEN" ja silloin humahti Hengen voima ja tuli jonka lävitse kävin ja synnyin uudesti ylhäältä.
        Tämän herätyksen ja näyn jälkeen Pyhä Henki on aaltoina laskeutunut päälleni siunauksien sateena.

        Pyhän Hengen sateen voi kokea päivittäin.

        Näyt ja ilmestykset eroavat toisistaan, mutta aina ne ovat Pyhän Hengen vahvistamat.
        Rukoile Jumalaa, että saisit kokea Hänen läheisyytensä ja tulla uskoon.

        Löytyy vasta 2.Mooseksen kirjasta

        2.Mooseksen kirja:
        16:23   Niin hän sanoi heille: "Tämä tapahtuu Herran sanan mukaan; huomenna on levon päivä, Herralle pyhitetty sapatti. Mitä leivotte, se leipokaa, ja mitä keitätte, se keittäkää; mutta kaikki, mitä tähteeksi jää, pankaa talteen huomiseksi."

        16:25   Ja Mooses sanoi: "Syökää se tänä päivänä, sillä tänä päivänä on Herran sapatti; tänään ette löydä kedolta mitään.

        16:26   Kuutena päivänä on teidän sitä koottava, mutta seitsemäntenä päivänä on sapatti; silloin ei sitä ole."

        16:29   Katsokaa, Herra on antanut teille sapatin; sentähden hän antaa teille kuudentena päivänä kahden päivän leivän. Olkoon jokainen alallaan, älköönkä kukaan lähtekö paikaltansa seitsemäntenä päivänä."

        20:10   mutta seitsemäs päivä on Herran, sinun Jumalasi, sapatti; silloin älä mitään askaretta toimita, älä sinä älköönkä sinun poikasi tai tyttäresi, sinun palvelijasi tai palvelijattaresi tai juhtasi älköönkä muukalaisesi, joka sinun porteissasi on.

        31:13   "Puhu ISRAELILAISILLE ja sano: Pitäkää minun sapattini, sillä se on MERKKINÄ meidän välillämme, minun ja teidän, sukupolvesta sukupolveen, tietääksenne, että minä olen Herra, joka pyhitän teidät.

        31:14   Siis pitäkää sapatti, sillä se on teille pyhä. Joka sen rikkoo, rangaistakoon kuolemalla; sillä kuka ikinä silloin työtä tekee, hävitettäköön kansastansa.

        31:15   Kuusi päivää tehtäköön työtä, mutta seitsemäntenä päivänä on sapatti, levon päivä, Herralle pyhitetty. Kuka ikinä tekee työtä sapatinpäivänä, rangaistakoon kuolemalla.

        31:16   Ja pitäkööt ISRAELILAISET sapatin, niin että he viettävät sapattia sukupolvesta sukupolveen IKUISENA LIITTONA.

        35:2   Kuusi päivää tehtäköön työtä, mutta seitsemäs päivä olkoon teille pyhä sapatti, levon päivä, Herralle pyhitetty. Kuka ikinä silloin työtä tekee, se surmattakoon.

        35:3   Älkää sytyttäkö tulta sapatin päivänä, missä asuttekin."

        Olen kuullut, että joillakin on kuumia aaltoja, mutta pyhäksi hengeksi ei kukaan ole niitä luullut.


      • ...tosi outoa. kirjoitti:

        Aivan oikein - uskova_1!
        Tulinpa käväisemään taas pitkästä aikaa!
        On todella säälittävää etteivät he ymmärrä tuota lepoa Kristuksessa, joka on täydellinen lepo kaikista "teoista"! Kristityn lepo on Kristus Jeesus, ei lauantai!

        >>>Kaikki vanhan liiton varjot täyttyivät Jeesuksessa pääsiäisen tapahtumissa eikä niihin ole uudestisyntyneillä kristityillä mitään asiaa palata - silloinhan he hylkäävät sen, mitä vanhan liiton aikana odotettiin, halventavat Kristuksen ristin työn;

        Hyvä kun välillä käyt!

        Siunausta sinullekin!


    • hyvä* * *

      Riittahan on pääsemässä vauhtiin.
      Kyllähän Lutherilta hyviä juttuja löytyy, ainakin katoliselta ajalta, mutta monet asiat selvisivät Lutherille paljon myöhemmin, kuin mitä hän oppi Pietarin kirkon portailla kontatessaan rappusia ylös.
      Hitler käytti hyväkseen Lutherin sanomia ja sai aikaan historian suurimman verilöylyn Juutalaisten keskuudessa, viemällä heidät kaasukammioon.

      Ei Luther kumonnut sapattia niinkuin Riitta sanoo, vaan antoi sille suuremman merkityksen.

      Kyllä Martti Lutherin kirjoitukset perustuvat kymmenen käskyn lakiin, joka on mittapuuna tuomiolla.

      • kerrotaan

        että kymmenien käskyjen laki on mittapuuna tuomiolla?

        Kuuluisassa puheessaan tuomiopäivästä Matt.25:31-46 Jeesus asetti tuomion mittapuuksi sen, mitä ihmiset ovat tehneet Jeesuksen vähimmille veljille, joten lähimmäisen rakkaus on ratkaiseva kriteeri tuomiolla Jeesuksen opetuksessa eikä suinkaan pitikö ihminen sapattia - tai sunnuntaita eikä sitäkään tuomiolla kysytä, mitä ihmiset olivat syöneet tai juoneet tai miten pukeutuneet.


      • luulet* * *
        kerrotaan kirjoitti:

        että kymmenien käskyjen laki on mittapuuna tuomiolla?

        Kuuluisassa puheessaan tuomiopäivästä Matt.25:31-46 Jeesus asetti tuomion mittapuuksi sen, mitä ihmiset ovat tehneet Jeesuksen vähimmille veljille, joten lähimmäisen rakkaus on ratkaiseva kriteeri tuomiolla Jeesuksen opetuksessa eikä suinkaan pitikö ihminen sapattia - tai sunnuntaita eikä sitäkään tuomiolla kysytä, mitä ihmiset olivat syöneet tai juoneet tai miten pukeutuneet.

        Perustuvan maallisen tuomioistuimen rangaistusvaatimukset, saako siellä murhaaja armon samalla tavalla kuin Jeesus antaa tuomion valkean valtaistuimen edessä.

        Liiton arkissa on samanlaiset lain taulut, sekä taivaassa että maan päällä, eiköhän se laki siihen perustu.
        Jeesus on synnitön ilman meidän hyviä ja pahoja tekoja, mehän sitä lakia tarvitaan ja vapautusta rikoksistamme ja Jeesus on sen tehnyt puolestamme, mitä laki vaatii.

        Laki on mittapuuna tuomiolla turha sitä on väittää.
        Jos Jeesus on kumonnut lain niin mitä väliä sillä on mitä me olemme tehneet, ja tuomiokin on silloin
        mitätön.
        Siellä missä ei ole lakia ei tarvita armoa eikä sovitustakaan.

        Laittomuuden täyttämiseenkö pelastuksemme perustuu ,jos Jeesus on kumonnut eikä täyttänyt lain puolestamme, niin riittääko se että uskomme Jeesuksen joskus eläneen.


      • ontuvat?
        luulet* * * kirjoitti:

        Perustuvan maallisen tuomioistuimen rangaistusvaatimukset, saako siellä murhaaja armon samalla tavalla kuin Jeesus antaa tuomion valkean valtaistuimen edessä.

        Liiton arkissa on samanlaiset lain taulut, sekä taivaassa että maan päällä, eiköhän se laki siihen perustu.
        Jeesus on synnitön ilman meidän hyviä ja pahoja tekoja, mehän sitä lakia tarvitaan ja vapautusta rikoksistamme ja Jeesus on sen tehnyt puolestamme, mitä laki vaatii.

        Laki on mittapuuna tuomiolla turha sitä on väittää.
        Jos Jeesus on kumonnut lain niin mitä väliä sillä on mitä me olemme tehneet, ja tuomiokin on silloin
        mitätön.
        Siellä missä ei ole lakia ei tarvita armoa eikä sovitustakaan.

        Laittomuuden täyttämiseenkö pelastuksemme perustuu ,jos Jeesus on kumonnut eikä täyttänyt lain puolestamme, niin riittääko se että uskomme Jeesuksen joskus eläneen.

        """Siellä missä ei ole lakia ei tarvita armoa eikä sovitustakaan.""" SANOTAANKO RAAMATUSSA NÄIN?

        5:45   Älkää luulko, että minä olen syyttävä teitä Isän tykönä; teillä on syyttäjänne, Mooses, johon te panette toivonne.


      • minullekin..
        luulet* * * kirjoitti:

        Perustuvan maallisen tuomioistuimen rangaistusvaatimukset, saako siellä murhaaja armon samalla tavalla kuin Jeesus antaa tuomion valkean valtaistuimen edessä.

        Liiton arkissa on samanlaiset lain taulut, sekä taivaassa että maan päällä, eiköhän se laki siihen perustu.
        Jeesus on synnitön ilman meidän hyviä ja pahoja tekoja, mehän sitä lakia tarvitaan ja vapautusta rikoksistamme ja Jeesus on sen tehnyt puolestamme, mitä laki vaatii.

        Laki on mittapuuna tuomiolla turha sitä on väittää.
        Jos Jeesus on kumonnut lain niin mitä väliä sillä on mitä me olemme tehneet, ja tuomiokin on silloin
        mitätön.
        Siellä missä ei ole lakia ei tarvita armoa eikä sovitustakaan.

        Laittomuuden täyttämiseenkö pelastuksemme perustuu ,jos Jeesus on kumonnut eikä täyttänyt lain puolestamme, niin riittääko se että uskomme Jeesuksen joskus eläneen.

        Missä se liiton arkki on täällä maan päällä, jotta voisin käydä tarkistamassa ovatko ne liiton taulut siellä vielä tallella.

        Jeesus on jo tehnyt kaiken sinun puolesta, mitä laki vaatii. Miksi vielä vietät sapattia? Sinulla on myös täysi oikeus rikkoa kaikkia muitakin käskyjä, eihän sinua voida mistään tuomita, koska Jeesus on vapauttanut sinut lain tuomioista, eikö niin? Armo ja sovitus hoitaa kaiken, helppoa ja hienoa.


      • unholaan!
        luulet* * * kirjoitti:

        Perustuvan maallisen tuomioistuimen rangaistusvaatimukset, saako siellä murhaaja armon samalla tavalla kuin Jeesus antaa tuomion valkean valtaistuimen edessä.

        Liiton arkissa on samanlaiset lain taulut, sekä taivaassa että maan päällä, eiköhän se laki siihen perustu.
        Jeesus on synnitön ilman meidän hyviä ja pahoja tekoja, mehän sitä lakia tarvitaan ja vapautusta rikoksistamme ja Jeesus on sen tehnyt puolestamme, mitä laki vaatii.

        Laki on mittapuuna tuomiolla turha sitä on väittää.
        Jos Jeesus on kumonnut lain niin mitä väliä sillä on mitä me olemme tehneet, ja tuomiokin on silloin
        mitätön.
        Siellä missä ei ole lakia ei tarvita armoa eikä sovitustakaan.

        Laittomuuden täyttämiseenkö pelastuksemme perustuu ,jos Jeesus on kumonnut eikä täyttänyt lain puolestamme, niin riittääko se että uskomme Jeesuksen joskus eläneen.

        Jeremia:
        3:16 Ja kun te lisäännytte ja tulette hedelmällisiksi maassa niinä päivinä, sanoo Herra, niin ei enää puhuta Herran LIITONARKISTA, se ei enää ajatukseen astu, eikä sitä enää muisteta; ei sitä enää kaivata, eikä sellaista enää tehdä.


      • Se että Luther yritti evankelioida juutalaisia eikä tajunnut kuinka lujasti peite on heidän silmillään (2 Kor 3:14), eivätkä he voineet tulla uskoon yhtä helposti kuin pakanat (koska tuolloin vielä oli ja on yhä pakanoiden etsikkoaika, joka loppuu uskovien taivaaseen tempaamiseen, josta alkaa israelilaisten uusi etsikkoaika) ja niin Luther katkeroitui ja alkoi närkästyneenä antaa Jumalan vastaisia lausuntoja heistä.

        Ellen White taas opetti seuraajilleen, että adventistit ovat korvanneet Israelin kansan ja tämä väärä opetus sitten toimi yllykkeenä ja oikeutuksena Saksan adventtikirkon toimintaan yhdessä Hitlerin kanssa.

        Pistän tähän lainauksen omasta vanhasta kirjoituksestani:

        "Friedensaun kaupunki oli adventistien asuttama ja 99,9 % äänesti natseja.

        26.11.1933 natsit kielsivät pienten kirkkojen toiminnan, myös Seitsemännen Päivän Adventistien. Mutta adventistit lakimiesten kanssa keksivät, että "positiivinen" kristillisyys tarkoitti tukea natsivaltiolle ja niinpä he saivat jatkaa toimintaansa.

        Adventtikirkko lähetti kirjeitä ja natsihallinnolle vakuuttaen, että sen jäsenillä on "saksalaiset" asenteet.

        Adventtikirkko myös ilmoitti Seitsemännen Päivän Adventistien Uskonpuhdistusliikeestä (jotka eivät suostuneet sotimaan), että se oli kilpaileva skismaattinen ryhmä, jonka asenteet olivat kaukana "saksalaisesta". Niinpä hallitus kielsi Uskonpuhdistusliikkeen 29.4.1936.

        Uskonpuhdistusliikeläisillä ei ollut myöskään lupaa tulla adventtikirkkoihin. Kaikki juutalaisperäiset jäsenet erotettiin adventtikirkosta. Jotkut yksityisen adventistit auttoivat kyllä juutalaisia.

        Adventtikirkko ei tehnyt hyväntekeväisyystyötä juutalaisten, epäsosiaalisten ja ei-toivottujen keskuudessa.

        Hallitus uskoi darvinismiin ja Saksan adventistit uhrasivat uskonsa luomiseen natsihallituksen hyväksi ja kirjoittivat siitä. Samoin he säännöllisesti julkaisivat negatiivisia kommentteja juutalaisista ja tuestaan sterilisaatioille.

        Adventistilehti Jugend-Leitstern kirjoitti, että psyykkisesti heikkojen, skitsofreenikkojen, epileptikkojen, sokeiden, kuurojen, vammaisten, alkoholistien, huumeenkäyttäjien kaikkien piti tulla steriloiduiksi.

        1938 Adventtikirkko alkoi poistaa "juutalaisia" sanoja kirkkokunnastaan: sapattikoulua alettiin kutsua Raamattukouluksi, sapattia lepopäiväksi. Missään ei saanut vastustaa hallitusta, ei haluttu missään asiassa leimautua hallituksen vastustajiksi.

        Adventtikirkko lähetti jäseniään ulkomaille puhumaan muiden maiden adventisteille hyvää hallituksesta. Adventistit sotivat kuuliaisesti toisessa maailmansodassa.

        Jossain vaiheessa Pääkonferenssi Amerikasta käski niitä Saksan adventtikirkon johtajia jättämään paikkansa, jotka olivat jäseninä natsiorganisaatioissa, tästä Saksan adventistit eivät pitäneet. Pääkonferenssia ei myöskään miellyttänyt, että 10 % jäsenistä teki töitä lauantaisin.

        Saksan adventtikirkon johtaja Adolf Minck kirjoitti Pääkonferenssille, että he olivat totelleet Jumalan lakia ja kymmentä käskyä. Lisäsi vielä, että ehkä hieman eritavalla kuin rauhan aikana. Saksan adventistit tulkitsivat kirjoituksia sopimaan tilanteeseensa: he uskoivat, että sapattina työssä oleminen ei tarkoittanut, ettei pitäisi sapattia pyhänä. He eivät myöntäneet olevansa väärässä. Turvatakseen itsensä he vaikenivat juutalaisten kohtelusta. Adventistien lapset kävivät koulua sapattisin ja sotilaat sotivat sapattisin.

        http://www.history.ucsb.edu/projects/holocaust/Research/Proseminar/corrieschroder.htm#_ftn23#_ftn23 "

        Ja sapatista sinulle kertauksena, mitä juuri äsken kirjoitin tuossa ylempänä:

        " Ei vaan mene perille se asia sinulle, että vanhan liiton sapatti oli varjo joka viittasi Jeesukseen.

        Tapetut eläimet viittasivat tapettavaan Jeesukseen ja työstä erotettu sapatti siihen lepoon, joka on tarjolla ihmisille, jotka lähtevät seuraamaan Jeesusta uudestisyntymisen kautta. Kaikki vanhan liiton varjot täyttyivät Jeesuksessa pääsiäisen tapahtumissa eikä niihin ole uudestisyntyneillä kristityillä mitään asiaa palata - silloinhan he hylkäävät sen, mitä vanhan liiton aikana odotettiin, halventavat Kristuksen ristin työn; sanovat Jeesukselle, että haista pitkä pee meillä on paremmat keinot taivaaseen pääsyyn kuin sinun vaivainen ristintyösi.

        Ellensapatti taas on pahojen henkien 1800-luvulla teille tuoma eksytys."


      • kuuluu* * *
        uskova_1 kirjoitti:

        Se että Luther yritti evankelioida juutalaisia eikä tajunnut kuinka lujasti peite on heidän silmillään (2 Kor 3:14), eivätkä he voineet tulla uskoon yhtä helposti kuin pakanat (koska tuolloin vielä oli ja on yhä pakanoiden etsikkoaika, joka loppuu uskovien taivaaseen tempaamiseen, josta alkaa israelilaisten uusi etsikkoaika) ja niin Luther katkeroitui ja alkoi närkästyneenä antaa Jumalan vastaisia lausuntoja heistä.

        Ellen White taas opetti seuraajilleen, että adventistit ovat korvanneet Israelin kansan ja tämä väärä opetus sitten toimi yllykkeenä ja oikeutuksena Saksan adventtikirkon toimintaan yhdessä Hitlerin kanssa.

        Pistän tähän lainauksen omasta vanhasta kirjoituksestani:

        "Friedensaun kaupunki oli adventistien asuttama ja 99,9 % äänesti natseja.

        26.11.1933 natsit kielsivät pienten kirkkojen toiminnan, myös Seitsemännen Päivän Adventistien. Mutta adventistit lakimiesten kanssa keksivät, että "positiivinen" kristillisyys tarkoitti tukea natsivaltiolle ja niinpä he saivat jatkaa toimintaansa.

        Adventtikirkko lähetti kirjeitä ja natsihallinnolle vakuuttaen, että sen jäsenillä on "saksalaiset" asenteet.

        Adventtikirkko myös ilmoitti Seitsemännen Päivän Adventistien Uskonpuhdistusliikeestä (jotka eivät suostuneet sotimaan), että se oli kilpaileva skismaattinen ryhmä, jonka asenteet olivat kaukana "saksalaisesta". Niinpä hallitus kielsi Uskonpuhdistusliikkeen 29.4.1936.

        Uskonpuhdistusliikeläisillä ei ollut myöskään lupaa tulla adventtikirkkoihin. Kaikki juutalaisperäiset jäsenet erotettiin adventtikirkosta. Jotkut yksityisen adventistit auttoivat kyllä juutalaisia.

        Adventtikirkko ei tehnyt hyväntekeväisyystyötä juutalaisten, epäsosiaalisten ja ei-toivottujen keskuudessa.

        Hallitus uskoi darvinismiin ja Saksan adventistit uhrasivat uskonsa luomiseen natsihallituksen hyväksi ja kirjoittivat siitä. Samoin he säännöllisesti julkaisivat negatiivisia kommentteja juutalaisista ja tuestaan sterilisaatioille.

        Adventistilehti Jugend-Leitstern kirjoitti, että psyykkisesti heikkojen, skitsofreenikkojen, epileptikkojen, sokeiden, kuurojen, vammaisten, alkoholistien, huumeenkäyttäjien kaikkien piti tulla steriloiduiksi.

        1938 Adventtikirkko alkoi poistaa "juutalaisia" sanoja kirkkokunnastaan: sapattikoulua alettiin kutsua Raamattukouluksi, sapattia lepopäiväksi. Missään ei saanut vastustaa hallitusta, ei haluttu missään asiassa leimautua hallituksen vastustajiksi.

        Adventtikirkko lähetti jäseniään ulkomaille puhumaan muiden maiden adventisteille hyvää hallituksesta. Adventistit sotivat kuuliaisesti toisessa maailmansodassa.

        Jossain vaiheessa Pääkonferenssi Amerikasta käski niitä Saksan adventtikirkon johtajia jättämään paikkansa, jotka olivat jäseninä natsiorganisaatioissa, tästä Saksan adventistit eivät pitäneet. Pääkonferenssia ei myöskään miellyttänyt, että 10 % jäsenistä teki töitä lauantaisin.

        Saksan adventtikirkon johtaja Adolf Minck kirjoitti Pääkonferenssille, että he olivat totelleet Jumalan lakia ja kymmentä käskyä. Lisäsi vielä, että ehkä hieman eritavalla kuin rauhan aikana. Saksan adventistit tulkitsivat kirjoituksia sopimaan tilanteeseensa: he uskoivat, että sapattina työssä oleminen ei tarkoittanut, ettei pitäisi sapattia pyhänä. He eivät myöntäneet olevansa väärässä. Turvatakseen itsensä he vaikenivat juutalaisten kohtelusta. Adventistien lapset kävivät koulua sapattisin ja sotilaat sotivat sapattisin.

        http://www.history.ucsb.edu/projects/holocaust/Research/Proseminar/corrieschroder.htm#_ftn23#_ftn23 "

        Ja sapatista sinulle kertauksena, mitä juuri äsken kirjoitin tuossa ylempänä:

        " Ei vaan mene perille se asia sinulle, että vanhan liiton sapatti oli varjo joka viittasi Jeesukseen.

        Tapetut eläimet viittasivat tapettavaan Jeesukseen ja työstä erotettu sapatti siihen lepoon, joka on tarjolla ihmisille, jotka lähtevät seuraamaan Jeesusta uudestisyntymisen kautta. Kaikki vanhan liiton varjot täyttyivät Jeesuksessa pääsiäisen tapahtumissa eikä niihin ole uudestisyntyneillä kristityillä mitään asiaa palata - silloinhan he hylkäävät sen, mitä vanhan liiton aikana odotettiin, halventavat Kristuksen ristin työn; sanovat Jeesukselle, että haista pitkä pee meillä on paremmat keinot taivaaseen pääsyyn kuin sinun vaivainen ristintyösi.

        Ellensapatti taas on pahojen henkien 1800-luvulla teille tuoma eksytys."

        Kymmeneen käskyyn, kymmenen käskyä johon kuuluu paratiisissa annettu sapatti ei mitenkään esikuvallisesti viittaa Jeesuksen uhrikuolemaan, vaan ne ovat ikuiset ja muuttamattomat.

        Esikuvallinen uhrijärjestelmä sensijaan kumoutui Jeesuksen tekemän täydellisen uhrikuoleman kautta, Jeesus täytti ja vahvisti kymmenen käskyn lain ikuisiksi ajoiksi.

        Uhrilait kumoutuivat täydellisemmän uhrin myötä, onko se Riitalle niin vaikea ymmärtää.

        Hengellisen ja maallisen Israelin ero ei ole vieläkään kaikille selvinnyt, sillä monet uskovat maallisen Israelin evankelioivan maailman, kun taas Adventistit uskovat yksinomaan sen tehtävän kuuluvan hengelliselle Israelille.
        Minä kutsun kansakseni sen joka ei ole Minun nimeeni otettu.
        Adventistit eivät uskoneet että Israel palaa takaisin omalle maalleen, he eivät ole ottaneet huomioon, että Israelin kansa on palannut takaisin pakanakansana maahansa.

        Näinollen myöskin maahansa takaisin palanneet Juutalaiset voivat uskoa Kristukseen ja suorittaa evankelioimistyötä hengellisenä Israelina muiden mukana.
        Riitta puhuu aivan oikein Hitlerin ajan Adventtiliikkeestä, nämä asiat onkin hyvä tuoda julkisuuteen, sillä historia paljastaa usein asioita joita on syytä tuoda päivän valoon.

        Ei sapatti ole pahojen henkien eksytystä, vaan sitä vastoin sunnuntai on sitä kun se muutettiin viikon seitsemänneksi päiväksi v.1973.

        Kyllä Riitta totuuden löytää tuon etsimisen jälkeen.


      • Israelin
        kuuluu* * * kirjoitti:

        Kymmeneen käskyyn, kymmenen käskyä johon kuuluu paratiisissa annettu sapatti ei mitenkään esikuvallisesti viittaa Jeesuksen uhrikuolemaan, vaan ne ovat ikuiset ja muuttamattomat.

        Esikuvallinen uhrijärjestelmä sensijaan kumoutui Jeesuksen tekemän täydellisen uhrikuoleman kautta, Jeesus täytti ja vahvisti kymmenen käskyn lain ikuisiksi ajoiksi.

        Uhrilait kumoutuivat täydellisemmän uhrin myötä, onko se Riitalle niin vaikea ymmärtää.

        Hengellisen ja maallisen Israelin ero ei ole vieläkään kaikille selvinnyt, sillä monet uskovat maallisen Israelin evankelioivan maailman, kun taas Adventistit uskovat yksinomaan sen tehtävän kuuluvan hengelliselle Israelille.
        Minä kutsun kansakseni sen joka ei ole Minun nimeeni otettu.
        Adventistit eivät uskoneet että Israel palaa takaisin omalle maalleen, he eivät ole ottaneet huomioon, että Israelin kansa on palannut takaisin pakanakansana maahansa.

        Näinollen myöskin maahansa takaisin palanneet Juutalaiset voivat uskoa Kristukseen ja suorittaa evankelioimistyötä hengellisenä Israelina muiden mukana.
        Riitta puhuu aivan oikein Hitlerin ajan Adventtiliikkeestä, nämä asiat onkin hyvä tuoda julkisuuteen, sillä historia paljastaa usein asioita joita on syytä tuoda päivän valoon.

        Ei sapatti ole pahojen henkien eksytystä, vaan sitä vastoin sunnuntai on sitä kun se muutettiin viikon seitsemänneksi päiväksi v.1973.

        Kyllä Riitta totuuden löytää tuon etsimisen jälkeen.

        valtio ei ole Jumalan valittu kansa. Ihan sama kuinka monta juutalaista sinne muuttaa.


    • adventistina

      Jumalan kansan merkki

      Jumala loi maan ja kaiken mitä siinä on kuudessa päivässä. Seitsemännen hän pyhitti ja siunasi ihmiselle lepopäiväksi. Luther kirjoittaa: ”Vieläpä lankeemuksen jälkeen hän (Aadam) piti pyhänä seitsemännen päivän; hän opetti sinä päivänä lapsiaan, mistä ovat todisteena hänen poikiensa, Kainin ja Aabelin toimittamat uhrit. Siispä sapatti on maailman alusta asti omistettu jumalanpalvelukselle. he olisivat sapatinpäivänä kokoontuneet puhelemaan Luojan äärettömästä hyvyydestä, uhranneet, rukoilleet jne. Tätähän tarkoittaa sana ”pyhittäminen””.(Martti Luther, 1.Moos.kirjan selitys 1-7, s. 83; julkaisija: Suomen Luther-säätiö, 2004)

      Sapatti on olemukseltaan pelkkää evankeliumia. Se muistuttaa ihmistä Jumalan teoista, jotka hän on tehnyt hyväksemme luomisessa että lunastuksessa. Täytettyään ristillä lunastustyönsä Jeesus lepäsi sapatin. Näin sapatti liittyy myös Golgatan täytettyyn työhön. Pyhittäessään sapatin ihminen tunnustaa olevansa täysin riippuvainen sekä Kristuksen luomis- että lunastustyöstä. Kun ihminen sinä päivänä panee syrjään omat tekonsa, hän tunnustaa, että kaikki tulee Kristukselta armosta, lahjana – ei ansiona.

      Mutta mitä merkitsee, jos torjumme sapatin lahjan ja sanomme Jumalalle: Kiitos ei! En halua noudattaa sinun aikojasi enkä merkkejäsi. –Miltä tämä kuulostaa? Onko se kunnian antamista Jumalalle? Silläkö tavalla kumarramme häntä, joka on luonut taivaan ja maan ja meren ja vesien lähteet? Vai kumarrammeko muita jumalia ja herroja?

      Uskonpuhdistajat olivat myöntäneet jo Augsburgin tunnustuksessa (artikla 28. kirkollisesta vallasta), ettei sunnuntailla ole takanaan Raamatun arvovaltaa, vaan että se perustuu kirkon asettamiin inhimillisiin sääntöihin. Uskonpuhdistajat ja heidän seuraajansa toteavat ettei ylösnousemuksen muistoksi missään kohdin Raamattua kehoteta viettämään sunnuntaita. Esim. Apt.20:7 mainitaan että kyseessä on sapatin jälkeinen ilta/iltayö eikä sapattia seuraavan päivän ilta!

      Kuulumme Jumalan kansaan jolle sapatti myös kuuluu yhtenä kymmenestä käskystä. Paavali kirjoitti meistä pakanoista: ”-ette siis enää ole vieraita ja muukalaisia, vaan kuulutte Jumalan perheeseen, samaan KANSAAN kuin pyhät.”(Ef.2.luku)    

      • kiihkoilua

        Raamatussa ei kerrota mitään Luther´ísta sen enempää kuin adventisteista. Heihin ei kenenkään tarvitse uskoa!


      • -- Luther --

        -- puolusti sapattia -- niin silloin kaikki on kunnossa, eikä kenenkään enää tarvitse luterilaisille kiihkoilla sapatista tällä palstalla.


      • luterilaisten, vaan
        -- Luther -- kirjoitti:

        -- puolusti sapattia -- niin silloin kaikki on kunnossa, eikä kenenkään enää tarvitse luterilaisille kiihkoilla sapatista tällä palstalla.

        adventistien palstalla! Tuskinpa kukaan tulee sapattia mainostamaan luterilaisten palstalle! Sensijaan meillä on etuoikeus puolustaa adventistien oppeja tällä adventismi palstalla ja puolustaa omia näkemyksiämme myöskin opinkysymyksien suhteen.


      • Kaikille foorumeille
        luterilaisten, vaan kirjoitti:

        adventistien palstalla! Tuskinpa kukaan tulee sapattia mainostamaan luterilaisten palstalle! Sensijaan meillä on etuoikeus puolustaa adventistien oppeja tällä adventismi palstalla ja puolustaa omia näkemyksiämme myöskin opinkysymyksien suhteen.

        Kyllä harhaoppi sapatteineen tunkeutuu kaikille foorumeille. Luterilaisten ja helarien. Syyttämään ja tuomitsemaan heitä päivien johdosta. Minkä Raamattu kieltää, mutteihan harhaopit perustukaan raamattuun, eikä niitä voi Raamatulla puolustella, vaan niiden eteen täytyy vai heittää herjaa.


      • eivät
        Kaikille foorumeille kirjoitti:

        Kyllä harhaoppi sapatteineen tunkeutuu kaikille foorumeille. Luterilaisten ja helarien. Syyttämään ja tuomitsemaan heitä päivien johdosta. Minkä Raamattu kieltää, mutteihan harhaopit perustukaan raamattuun, eikä niitä voi Raamatulla puolustella, vaan niiden eteen täytyy vai heittää herjaa.

        Perustu Raamattuun, eikä niitä voi Raamatulla puolustella.

        Raamattu vuodelta 1903 Ilm. 22:13 Minä olen A ja O, alku ja loppu, ensimmäinen ja viimeinen.

        Jae 14. Autuaat ovat ne, jotka Hänen käskynsä pitävät, että heidän voimansa elämän puussa olisi, ja he porteista kaupunkiin sisälle menisivät.

        Jumalan käskyt eivät ole harhaoppia, ei ainoakaan niistä, yhtäkään käskyä ei tule muuttaa eikä purkaa, sillä ne ovat ikuiset ja muuttamattomat.

        Lakiin ja todistuksiin ellei he näin sano ei heillä aamun koittoa ole.
        Jumala on tuomari.


      • Sinähän torjut sapatin, kun et tule uskoon eli pääse lepoon Kristuksessa, vaan roikut viikonpäivässä. Viikonpäivä voi pelastaa sinut taivaaseen tismalleen yhtä tehokkaasti kuin vanha kenkäsi.


      • askel* * *
        uskova_1 kirjoitti:

        Sinähän torjut sapatin, kun et tule uskoon eli pääse lepoon Kristuksessa, vaan roikut viikonpäivässä. Viikonpäivä voi pelastaa sinut taivaaseen tismalleen yhtä tehokkaasti kuin vanha kenkäsi.

        Mun kotiinpäin vie, vanhojen kenkien kärjessä oli savinen öljylamppu joka valaisi askeleen kerrallaan ja karkoitti pois pedot ympäriltä.
        Muinaisia polkuja kuljettiin muinaisissa kengissä.

        Jos sinä pidätät jalkasi sapattia rikkomasta, niin ettet toimita omia asioitasi Minun pyhäpäivänäni, vaan kutsut sapatin ilopäiväksi,
        Herran pyhäpäivän kunnioitettavaksi ja kunnioitat sitä,
        niin ettet toimita omia toimiasi, et aja omia asioitasi etkä puhu joutavia,
        silloin sinun ilosi on oleva Herrassa, ja Minä kuljetan sinut maan kukkuloiden ylitse.

        Vähäinenkin valo saa ymmärtämään ettei yhtä käskyä voi heittää syrjään ja eksyä tieltä, senhän Riitankin tulisi ymmärtää.


    • alex-kasi
      • sopimatonta?

        Minä uskon Jumalaan,
        Isään, Kaikkivaltiaaseen,
        taivaan ja maan Luojaan,

        ja Jeesukseen Kristukseen,
        Jumalan ainoaan Poikaan,
        meidän Herraamme,
        joka sikisi Pyhästä Hengestä,
        syntyi neitsyt Mariasta,
        kärsi Pontius Pilatuksen aikana,
        ristiinnaulittiin, kuoli ja haudattiin,
        astui alas tuonelaan,
        nousi kolmantena päivänä kuolleista,
        astui ylös taivaisiin,
        istuu Jumalan, Isän, Kaikkivaltiaan,
        oikealla puolella
        ja on sieltä tuleva tuomitsemaan
        eläviä ja kuolleita,

        ja Pyhään Henkeen,
        pyhän yhteisen seurakunnan,
        pyhäin yhteyden,
        syntien anteeksiantamisen,
        ruumiin ylösnousemisen
        ja iankaikkisen elämän.


      • alex-kasi
        sopimatonta? kirjoitti:

        Minä uskon Jumalaan,
        Isään, Kaikkivaltiaaseen,
        taivaan ja maan Luojaan,

        ja Jeesukseen Kristukseen,
        Jumalan ainoaan Poikaan,
        meidän Herraamme,
        joka sikisi Pyhästä Hengestä,
        syntyi neitsyt Mariasta,
        kärsi Pontius Pilatuksen aikana,
        ristiinnaulittiin, kuoli ja haudattiin,
        astui alas tuonelaan,
        nousi kolmantena päivänä kuolleista,
        astui ylös taivaisiin,
        istuu Jumalan, Isän, Kaikkivaltiaan,
        oikealla puolella
        ja on sieltä tuleva tuomitsemaan
        eläviä ja kuolleita,

        ja Pyhään Henkeen,
        pyhän yhteisen seurakunnan,
        pyhäin yhteyden,
        syntien anteeksiantamisen,
        ruumiin ylösnousemisen
        ja iankaikkisen elämän.

        uskooni sopiva kirjoitus - kunhan et anna sille jotain kummallista ylös-alaista merkitystä.. kuten esimerkiksi, että syntinen elää ikuisesti vaikka helvetissä ..


      • alex-kasi olet aina vaan yhtä pihalla hengellisistä asioista kuin ennenkin. Eikä sinulla järin leikkaa tuo ymmärrys maallisiinkaan asioihin, kun et ymmärrä, ettei Lutherin tekstin lainaaminen ole Lutherin parjaamista!


      • alex-kasi
        uskova_1 kirjoitti:

        alex-kasi olet aina vaan yhtä pihalla hengellisistä asioista kuin ennenkin. Eikä sinulla järin leikkaa tuo ymmärrys maallisiinkaan asioihin, kun et ymmärrä, ettei Lutherin tekstin lainaaminen ole Lutherin parjaamista!

        olet yhä yhtä uppiniskaisesti selittämässä muiden olemisia ja menemisiä vaikka oma uskosi vain koostuu suurista luuloista ja "tehtäväsi" antamasta "pelastuksesta" uskomastasi jumalasi järjestämästä "ikuisesta piinasta helvetin tuliärvessä".

        Opettelehan Raamattusi uudeksi ja käänny pois noista harhoistasi ja uskomuksistasi, kuinka voit uskoa että oikeudenmukainen ja rakkaudellisnen Jumala loisi elämää kiduttaakseen sitä ja vieläpä ikuisesti!!

        Mikä se sellainen usko on ??? Se on vain Raamatun ja Jumalan vastaista propagandaa alusta loppuun - jota sinä sitten itsepäisesti levität sitä internetissä.

        Todellisuudessa olet vain sellainen elämässäsi epäonnistunut tytön hupakko, ja olet ottanut itsellesi saarnamiehen osan, vaikka sinulla ei ole siihen minkäänlaisia edellytyksiä ja nyt sitten ymmärtämättömyydessäsi levittät kauhujuttuja Jumalasta.

        Lukiessasi Raamattua hyppelet niiden Raamatunkohtien yli mitkä eivät piina juttuihisi sovi ja hikoilet öisin kun helvetin pelkosi ei anna sinulle rauhaa.

        Luottaisit mielummin Jumalan hyvyyteen ja laupeuteen - koska se todellisuudessa on sinunkin ainoa mahdollisuutesi elää iankaikkisesti (jos nyt sokeudessasi edes haluat iankaikkista elämää? ) ..

        Etkö todellakaan ole vieläkään oppinut mitään Jumalan oikeamielisestä rakkaudesta - sen käsityksen ainakin saa kirjoituksistasi - ulkoa opittua helvetin saarnaa .. ja teoreettisia käskyjä alusta loppuun... jos et tee niin tai näin ...... niin helvetissä kidut .. ja vieläpä ikuisesti..

        KUULE NYT JA OPI.
        Jumala EI kiduta tai salli luotujensa kärsivän iankaikkisesti, SELLAINEN ON JUMALA. Vain Hänessä ja Hänellä on ikuinen elämä ja meidän tiemme sinne on Jeesus Kristus.

        Koeta käsittää että piinaoppi on vain järjetön pakanaoppi .. jota on väkisin ujutettu Raamattuun vaikka sieltä ei löydy sille mitään tukea. Vaikka kuka sinulle sanoisi jotain muuta niin se ei pidä paikkaansa. Jumala EI ole sadisti - mikä Raamatustakin selviää sille joka lukee sitä Pyhän Hengen vaikutuksessa - mutta EI sille joka lukee sitä oman päänsä (=pelkonsa) mukaan.

        Häpeäisit kutsua Luojaasi piinaajaksi.

        alex..


      • sontaa

        sanoisin.


      • on se
        sontaa kirjoitti:

        sanoisin.

        että u_1 kun lainailee kaikenlaisia tekstejä, mutta unohtaa aina kokonaisuuden. u-1 on propagandisti eikä evankelisti.


      • arvostele
        on se kirjoitti:

        että u_1 kun lainailee kaikenlaisia tekstejä, mutta unohtaa aina kokonaisuuden. u-1 on propagandisti eikä evankelisti.

        Ole hyvä ja tuo viisaudessasi esille niitä kokonaisuuksia. Me kaikki emme suinkaan ole lähellekään niin täydellisiä kuin sinä! Mutta tyhmempikin osaa arvostella, vai kuinka?


    • Uskova_1:stä

      Kiitos Uskova_1, että annat Ihmeellisen Neuvonantajan käyttää kynääsi hyvän sanoman välittämiseksi! Kuten tämä Lutherin opetuksen esille nostaminen.

      Jes. 9:6
      (9:5) Sillä lapsi on meille syntynyt, poika on meille annettu, jonka hartioilla on herraus, ja hänen nimensä on: Ihmeellinen neuvonantaja, Väkevä Jumala, Iankaikkinen isä, Rauhanruhtinas.

      1. Joh. 4:18
      Pelkoa ei rakkaudessa ole, vaan täydellinen rakkaus karkoittaa pelon, sillä pelossa on rangaistusta; ja joka pelkää, se ei ole päässyt täydelliseksi rakkaudessa.

      2. Joh. 1:3
      Armo, laupeus ja rauha Isältä Jumalalta ja Jeesukselta Kristukselta, Isän Pojalta, on oleva meidän kanssamme, totuudessa ja rakkaudessa.

      Juud. 1:21
      ja pysyttäkää niin itsenne Jumalan rakkaudessa, odottaessanne meidän Herramme Jeesuksen Kristuksen laupeutta iankaikkiseksi elämäksi.

      • Siunausta sinulle siunaaja! Puhuttelevia Raamatun kohtia olit löytänyt kirjoitukseesi.


    Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Nykynuoret puhuu nolosti englantia suomen sekaan, hävetkää!

      Kamalan kuuloista touhua. Oltiin ravintolassa ja viereen tuli 4 semmosta 20-25v lasta. Kaikki puhui samaan tyyliin. Nolo
      Maailman menoa
      175
      3900
    2. 57-vuotiads muka liian vanha töihin?

      On tämä sairas maailma. Mihin yli 55-vuotiaat sitten muka enää kelpaavat? Hidasta itsemurhaa tekemään, kun eläkkeelle ei
      Maailman menoa
      184
      1850
    3. 129
      1566
    4. Luovutetaanko nainen?

      En taida olla sinulle edes hyvän päivän tuttu. Nauratkin pilkallisesti jo selän takana.
      Ikävä
      66
      1253
    5. J-miehelle toivon

      Hyvää yötä. Voisiko nykyistä tilannetta uhmaten vielä pienintäkään toivetta olla, päästä kainaloosi joskus lepääämään.
      Ikävä
      73
      930
    6. Miten olette lähestyneet kiinnostuksen kohdettanne?

      Keskusteluita seuranneena tilanne tuntuu usein olevan sellainen, että palstan anonyymit kaipaajat eivät ole koskaan suor
      Ikävä
      46
      911
    7. Haluatko S

      vielä yrittää?
      Ikävä
      54
      902
    8. Tule mukaan

      Sanoisin sinulle jos uskaltaisin. Kertoisin miten kaipuu täyttää minut päivisin ja öisin huudollaan. Se huuto kaikuu sis
      Ikävä
      39
      884
    9. Mies, tunnistatko minut tästä

      🙋 Nainen, järkevä, mukava ja kiltti?
      Ikävä
      75
      855
    10. Haluatteko miellyttää kumppaninne silmää?

      Entä muita aisteja? Mitä olette valmiita tekemään sen eteen että kumppani näkisi teissä kunnioitettavan yksilön? Olette
      Sinkut
      149
      855
    Aihe