Olen taistellut piinaavan ongelman kanssa e60 530dA:n kanssa. Auto täytti juuri vuoden ja mittarissa 49.000 km. Laatikossa täsmälleen aiemmin tällä palstalla julkaistun linkin mukaiset oireet, jotka ilmeisesti vaivanneet myös samalla askilla varustettuja, isoilla dieseleillä varustettuja Audeja ja Jaguareja. Nopeassa kaistanvaihtokiihdytyksessä kohtuuton viive, kierrokset nousee, jonka jälkeen "jousimainen" ponnahdus vedon iskiessä kiinni. Ja sitten mennään, todella epämukavasti ja repäisevästi. Liikennevaloihin tms. pysähdyttäessä tuntuu ylimääräinen nykäisy jarrua kevennettäessä, ja esim. liikenneympyrästä kiihdytettäessä nykäisy vedon kytkeytyessä jälleen päälle. Ratkaisu EI ole DS -asento, joka ainoastaan käyttää pykälää pienempää vaihdetta nopeuteen nähden (joka on täysin turhaa moottorin vääntö huomioonottaen). Sanalla sanoen huonosti toimiva laatikko pilaa mainion dieselin ominaisuudet ja voimavarat. Eikä selitykseksi käy ajotapa, sillä se on rauhallinen ja kilometrit koostuvat 90 prosenttisesti matka-ajosta moottoritiellä. Ohjauksessa taas tuntuu selvä välys etenkin moottoritienopeuksilla, sivutuulta vastaan joutuu painamaan ratti vinossa, eikä tarkkaa ohjaustuntumaa ole. Laatikko ja ohjausvaihde vaihdettu takuuseen, ei apua. Asiallisia neuvoja?
Ohjausvälys ja automaatin viive sekä nykiminen
8
3863
Vastaukset
- autossa on?
Ainakin Saksassa uusimmilla ohjelmaversioilla on löytynyt vaihtamisongelmaan apua.
- 530xdAT
Samaan asiaan olen törmännyt. Aikasemmassa bimmerissä oli 3-litrainen bensakone ja 5-vaihteinen automaatti. Vaihtohetkeä oli vaikea huomata, laatikko toimi kuin ajatus. Ajotapani on rauhallinen.
Nykyisellä laatikolla ja koneella on selviä on ongelmia silloin tällöin. Tosin kilsoja takana vasta reilu 4tkm tällä paketilla (autolla 49tkm). Joskus menee pitkäänkin, että homma toimii, joskus repäisyijä ja jymähdyksiä samalla tavoin kuin kuvailet. Olin jo viemässä autoa huoltoon asian vuoksi ennenkuin lukaisin juttusi. Kuullostaa pahalta jos kyseessä ei ole vika vaan ominaisuus, jota ei saa poistettua kuin autoa vaihtamalla!?
Saattaa olla, että kyse ei ole pelkästään laatikon ongelmista, vaan mahdollisesti myös dieselin hankalasta vääntökäyrästä. Alakierroksilla vääntöä ei ole paljoa, ja yhtäkkiä pelissä on siten kaikki. Samaan aikaa sitten vielä vaihteison momentinmuunnin vielä lukkiutuu, niin kunnon nykäisy tai repäisyhän siitä seuraa. Havaintoni mukaan jos kaasua käyttää runsaammin vaihteisto toimii pehmeämmin, mutta sitten kulkua on sitten sen verran, että meno on jo törkeän rajamailla varsinkin kaupungissa. Ongelma on pahin nimenomaan kevyellä kaasulla tehdyissä kiihdytyksissä.
Ohjauksen kanssa ei ole probleemia.
Mutta kyllä tämä vaihtamisen tasaisuus pitäisi saada ratkaistua, muuten voi pidemmällä aikavälillä jurppia sen verran, että auton vaihto on edessä....Tämä on ensimmäinen bemarini 20 vuoteen, jossa on asia, joka ärsyttää, ja on muuten samalla ensimmäinen diesel-koneinen. Pahus kun luonne ei paljastunut koeajolla, joka oli kyllä perusteellinen ja pitkä. No piilossa tuo harmi luuraa nytkin päiväkausia jopa niin että asian jo hetkeksi unohtaa. Jos luonteensa olisi näyttänyt, niin bensamallilla voisi matka jatkua edelleen....- Nimetön
Turha huolestua.
Onko muilla merkeillä / malleilla sama ongelma jatkuvana ? Tuskin.
Kyllä varmasti on vain moottorin / polttoaineensyötön / vaihteiston ohjauselektroniikan ohjelmistoista kiinni.
Täytyyhän insinöörienkin saada tehtaalla jostain palkkansa. Päivityksiä vain uusiksi.
Jenkitkin rakentaneet automaattivaihteistoja jo ties kuinka pitkään.
Itselläni E60 ja 2005 ja ajettu jo 60.000 km. Ei kertaakaan kuvattuja ongelmia 3.0 - diesel ja 6 -vaihteen automaattilaatikko. - Anonyymi
Nimetön kirjoitti:
Turha huolestua.
Onko muilla merkeillä / malleilla sama ongelma jatkuvana ? Tuskin.
Kyllä varmasti on vain moottorin / polttoaineensyötön / vaihteiston ohjauselektroniikan ohjelmistoista kiinni.
Täytyyhän insinöörienkin saada tehtaalla jostain palkkansa. Päivityksiä vain uusiksi.
Jenkitkin rakentaneet automaattivaihteistoja jo ties kuinka pitkään.
Itselläni E60 ja 2005 ja ajettu jo 60.000 km. Ei kertaakaan kuvattuja ongelmia 3.0 - diesel ja 6 -vaihteen automaattilaatikko."Itselläni E60 ja 2005 ja ajettu jo 60.000 km. Ei kertaakaan kuvattuja ongelmia 3.0 - diesel ja 6 -vaihteen automaattilaatikko."
Ei ole maksanut kun vähän reilu euron / km tuolla autolla ajelu. Vielä jää taksi kalliimmaksi mutta ei paljon. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
"Itselläni E60 ja 2005 ja ajettu jo 60.000 km. Ei kertaakaan kuvattuja ongelmia 3.0 - diesel ja 6 -vaihteen automaattilaatikko."
Ei ole maksanut kun vähän reilu euron / km tuolla autolla ajelu. Vielä jää taksi kalliimmaksi mutta ei paljon.Ole tyhmä kuin saapas kun kaivelet ikivanhoja juttuja kateuksissasi.
- innocent-bystander
Luettu on, mutta ongelmaa ei ainakaan itsellä ole ilmennyt koskaan. Joskus oikein yritin saada Slam-iä aikaiseksi, onnstumatta. Itsellä 530dA vuosimallia 2004. Kilsoja karvan yli 100 tkm. CIP lienee 24. Ei ihan uusin, mutta tältä vuodelta joka tapauksessa.
- Anonyymi
Onko tämä ongelma selvinnyt?
- Anonyymi
Nyt on vuosi 2021 lupaillaan, eli ongelma on poistunut tavalla tai toisella.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Tukalaa kuumuutta
Tietäisitpä vaan kuinka kuumana olen käynyt viime päivät. Eikä johdu helteestä, vaan sinusta. Mitäköhän taikoja olet teh422492Mansikkatiloilla hyväksikäytetään ukrainalaisia
Työolot ovat surkeita ja palkka kelvoton. https://yle.fi/a/74-201729423022108- 231882
- 241625
Okei, myönnetään,
Oisit sä saanut ottaa ne housutkin pois, mutta ehkä joskus jossain toisaalla. 😘241475Ensi kesänä
Näin kesän viimeisenä minuutteina ajattelen sinua. Olisiko seuraava kesä "meidän" kesä? Tänä vuonna ei onnistuttu, mutta411381- 441366
- 1001349
En ymmärrä käytöstäsi
Se on ollut eräänlaista hyväksikäyttöä. Että seura kyllä kelpaa palstan välityksellä silloin kun ei ole parempaakaan tek1391305- 361076