Olen ymmärtänyt, että ruoka-aine allergiat tulisivat lapsena ja häipyisivät iän myötä.
Itselläni mitä vanhemmaksi tulen sitä enemmän allergioita ilmaantuu. Eläin, siitepöly, laktoosi-intoleranssi ym. allergiat on jo olleet olemassa.
Ennen ei ollut muita ruoka-aine-allergioita, nyt niitäkin alkanut tulla...mm. omena, kirsikka, aprikoosi, persikka, pähkinät, manteli jne...
Oireena että ikenet kipeytyy ja turpoaa, samoin nielu turpoaa ja sinne alkaa erittymään paksua limaa ja kurkku tuntuu karhealta. Tosi tympeää :-(
Onko muilla ollut vastaavia kokemuksia/oireita?
Kuinka huolestuttavaa tai yleistä tällainen nieluun/ikeniin sijoittuva allerginen reaktio on?
Aikuiselle uusia ruoka-allergioita
7
1217
Vastaukset
- tää on tätä
Olen 3-kymppinen ja viimeisen 5 vuoden aikana olen jostakin syystä allergisoitunut todella monelle ruoka-aineelle. Oireena on ollut lähinnä ihottumaa, ripulia ja suun limakalvojen turvotusta ja kutinaa, varsinkin hedelmiä tai raakoja kasviksia syödessä. Limakalvojen turvotus on vaarallista, koska pahimmassa tapauksessa koko nielu turpoaa ts. hengitystiet myös.. muutaman kerran olen joutunut kiireesti adrenaliinipiikkiä käyttämään. Paniikki iskee, kun tajuaa, että kyse voi olla vain minuuteista.
Suosittelen todella välttämään kaikkia allergisoivia ruoka-aineita. Siitepölyallergiahan altistaa varsinkin kesäaikaan monelle muullekin, tätä kutsutaan ristiallergiaksi. Itse vältän aivan ehdottomasti raakoja vihanneksia ja kaikkia hedelmiä siitepölyaikaan. Toivottavasti sulla on tutkittu todellakin kaikki mahdolliset allergiasarjat, koska yllätyksiä voi löytyä..Itse olen todella allerginen perunalle ja kurkulle!! Ja kun en ole kumpaakaan syönyt, niin vatsavaivat helpotti heti.Ärsyttävää nämä allergiat, mutta onhan niitä pahempiakin sairauksia, joten koitetaan kestää!! - astma+atopia+allergiat
puhjeta ihan minkä ikäisenä tahansa! Muistathan sitten varoa ristikkäisallergiaakin!!
Itselläni kulkee Epipen-injektio aina mukana, varmuuden vuoksi.
Ja sinuna ottaisin sitten tuon nielun turpoamisen vakavasti, käyhän lääkärissä, saat jtkn ensiapu-lääkettä jos tulee oikein kunnon hätä (tosin siihen paras apu on tuo mainisemani Epipen, en tiedä miten herkästi sen saa, itselleni reseptin siihen on kirjoittanut puolisoni). - syy löytyi
minulla oudolla tavalla. Minulla oli kutinaa, heinänuhaa, erilaisia ruoka-aine allergioita.
Sitten kuulin että niiden aiheuttaja voi olla teenjuonti, en ollut uskoa korviani.
Mutta sitten lopetin teenjuonnin, kaikki allergiaoireet katosivat kuukaudessa.
Olen myös kokeillut aloittaa juoda teetä uudestaan ja vaihtanut laatuja, aina sama juttu.
Nyt olen lopullisesti siirtynyt "hopeateehen", eli tilkkanen kermaa veden joukkoon.
Nyt olen ollut vapaa allergiaoireista vuoden. - Oiretestin jälkeen
juttua tärkeistä bakteereista!
http://personal.inet.fi/koti/haistahome/Kosteusvauriohome-Miten toimin.htm#Oireista
...
http://personal.inet.fi/koti/haistahome/Kosteusvauriohome-Miten toimin.htm#Maitohappobakteeri - N-61
Minunkin allergiani ovat lisääntyneet aikuisiällä. Nyt kala, hasselpähkinä, manteli. Jossain vaiheessa oli mansikka, mutta siitä paranin :-)
Nielun turpoaminen ei ole vaaraton juttu.- vaskinainen
Helsingissä on yksi NAET-systeemiä käyttävä terapeutti. NAET pitäisi tehota allergioihin. Aion viedä moniallergisen tyttäreni USA:ssa NAET-hoitoon, tyyristä, mutta toivon että tuottaa tuloksia.
- Saara 30
Nuo luettelemasi aineet kuulostavat kovasti koivun ristiallergioilta...
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Ensitreffit Jenni laukoo viinilasin ääressä suorat sanat Jyrkin aikeista: "Mä sanoin, että älä"
Voi ei… Mitä luulet: kestääkö Jennin ja Jyrkin avioliitto vai päättyykö eroon? Lue lisää: https://www.suomi24.fi/viihde272900Ymmärrän paremmin kuin koskaan
Roikut kädessäni ja vedät puoleesi. Näen kuitenkin tämän kaiken lävitse ja kaikkien takia minun on tehtävä tämä. Päästän332545- 1482274
Hullu liikenteessä?
Mikä hullu pyörii kylillä jos jahti päällä? Näitä tosin kyllä riittää tällä kylällä.542249Niina Lahtinen uudessa elämäntilanteessa - Kotiolot ovat muuttuneet merkittävästi: "Nyt on...!"
Niina, tanssejasi on riemukasta seurata, iso kiitos! Lue Niinan haastattelu: https://www.suomi24.fi/viihde/niina-lahti241870Kun Venäjä on tasannut tilit Ukrainan kanssa, onko Suomi seuraava?
Mitä mieltä olette, onko Suomi seuraava, jonka kanssa Venäjä tasaa tilit? Ja voisiko sitä mitenkään estää? Esimerkiks3911706Ano Turtiainen saa syytteet kansankiihoituksesta
Syytteitä on kolme ja niissä on kyse kirjoituksista, jotka hän on kansanedustaja-aikanaan julkaissut Twitter-tilillään1041652- 3111561
- 1351459
Varokaa! Lunta voi sataa kohta!
Vakava säävaroitus Lumisadevaroitus Satakunta, Uusimaa, Etelä-Karjala, Keski-Suomi, Etelä-Savo, Etelä-Pohjanmaa, Pohjanm131446