Aikuiselle uusia ruoka-allergioita

koko ajan

Olen ymmärtänyt, että ruoka-aine allergiat tulisivat lapsena ja häipyisivät iän myötä.
Itselläni mitä vanhemmaksi tulen sitä enemmän allergioita ilmaantuu. Eläin, siitepöly, laktoosi-intoleranssi ym. allergiat on jo olleet olemassa.

Ennen ei ollut muita ruoka-aine-allergioita, nyt niitäkin alkanut tulla...mm. omena, kirsikka, aprikoosi, persikka, pähkinät, manteli jne...
Oireena että ikenet kipeytyy ja turpoaa, samoin nielu turpoaa ja sinne alkaa erittymään paksua limaa ja kurkku tuntuu karhealta. Tosi tympeää :-(

Onko muilla ollut vastaavia kokemuksia/oireita?
Kuinka huolestuttavaa tai yleistä tällainen nieluun/ikeniin sijoittuva allerginen reaktio on?

7

1219

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • tää on tätä

Olen 3-kymppinen ja viimeisen 5 vuoden aikana olen jostakin syystä allergisoitunut todella monelle ruoka-aineelle. Oireena on ollut lähinnä ihottumaa, ripulia ja suun limakalvojen turvotusta ja kutinaa, varsinkin hedelmiä tai raakoja kasviksia syödessä. Limakalvojen turvotus on vaarallista, koska pahimmassa tapauksessa koko nielu turpoaa ts. hengitystiet myös.. muutaman kerran olen joutunut kiireesti adrenaliinipiikkiä käyttämään. Paniikki iskee, kun tajuaa, että kyse voi olla vain minuuteista.

Suosittelen todella välttämään kaikkia allergisoivia ruoka-aineita. Siitepölyallergiahan altistaa varsinkin kesäaikaan monelle muullekin, tätä kutsutaan ristiallergiaksi. Itse vältän aivan ehdottomasti raakoja vihanneksia ja kaikkia hedelmiä siitepölyaikaan. Toivottavasti sulla on tutkittu todellakin kaikki mahdolliset allergiasarjat, koska yllätyksiä voi löytyä..Itse olen todella allerginen perunalle ja kurkulle!! Ja kun en ole kumpaakaan syönyt, niin vatsavaivat helpotti heti.Ärsyttävää nämä allergiat, mutta onhan niitä pahempiakin sairauksia, joten koitetaan kestää!!

• astma+atopia+allergiat

puhjeta ihan minkä ikäisenä tahansa! Muistathan sitten varoa ristikkäisallergiaakin!!
      Itselläni kulkee Epipen-injektio aina mukana, varmuuden vuoksi.
      Ja sinuna ottaisin sitten tuon nielun turpoamisen vakavasti, käyhän lääkärissä, saat jtkn ensiapu-lääkettä jos tulee oikein kunnon hätä (tosin siihen paras apu on tuo mainisemani Epipen, en tiedä miten herkästi sen saa, itselleni reseptin siihen on kirjoittanut puolisoni).

• syy löytyi

minulla oudolla tavalla. Minulla oli kutinaa, heinänuhaa, erilaisia ruoka-aine allergioita.
      Sitten kuulin että niiden aiheuttaja voi olla teenjuonti, en ollut uskoa korviani.
      Mutta sitten lopetin teenjuonnin, kaikki allergiaoireet katosivat kuukaudessa.
      Olen myös kokeillut aloittaa juoda teetä uudestaan ja vaihtanut laatuja, aina sama juttu.
      Nyt olen lopullisesti siirtynyt "hopeateehen", eli tilkkanen kermaa veden joukkoon.
      Nyt olen ollut vapaa allergiaoireista vuoden.

• Oiretestin jälkeen
    • N-61

Minunkin allergiani ovat lisääntyneet aikuisiällä. Nyt kala, hasselpähkinä, manteli. Jossain vaiheessa oli mansikka, mutta siitä paranin :-)

Nielun turpoaminen ei ole vaaraton juttu.

• vaskinainen

Helsingissä on yksi NAET-systeemiä käyttävä terapeutti. NAET pitäisi tehota allergioihin. Aion viedä moniallergisen tyttäreni USA:ssa NAET-hoitoon, tyyristä, mutta toivon että tuottaa tuloksia.

• Saara 30

Nuo luettelemasi aineet kuulostavat kovasti koivun ristiallergioilta...

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Kiitos nainen

Kuitenkin. Olet sitten ajanmerkkinä. Tuskin enää sinua näen ja huomasitko, että olit siinä viimeisen kerran samassa paik
      Tunteet
      11
      3515
    2. MTV: Kirkossa saarnan pitänyt Jyrki 69 koki yllätyksen - Paljastaa: "Se mikä oli hyvin erikoista..."

Jyrki Linnankivi alias Jyrki 69 on rokkari ja kirkonmies. Teologiaa opiskeleva Linnankivi piti elämänsä ensimmäisen saar
      Maailman menoa
      69
      1886
    3. Hyväksytkö sinä sen että päättäjämme ei rakenna rauhaa Venäjän kanssa?

Vielä kun sota ehkäpä voitaisiin välttää rauhanponnisteluilla niin millä verukkeella voidaan sanoa että on hyvä asia kun
      Maailman menoa
      541
      1576
    4. Kirjoita yhdellä sanalla

Joku meihin liittyvä asia, mitä muut ei tiedä. Sen jälkeen laitan sulle wappiviestin
      Ikävä
      81
      1204
    5. Olet hyvin erilainen

Herkempi, ajattelevaisempi. Toisaalta taas hyvin varma siitä mitä haluat. Et anna yhtään periksi. Osaat myös ilkeillä ja
      Ikävä
      61
      992
    6. Yksi syy nainen miksi sinusta pidän

on se, että tykkään luomusta. Olet luonnollinen, ihana ja kaunis. Ja luonne, no, en ole tavannut vielä sellaista, joka s
      Ikävä
      33
      958
    7. Hyödyt Suomelle???

Haluaisin asettaa teille palstalla kirjoittelevat Venäjää puolustelevat ja muut "asiantuntijat" yhden kysymyksen pohditt
      Maailman menoa
      214
      888
    8. Hyvää Joulua mies!

Toivottavasti kaikki on hyvin siellä. Anteeksi että olen hieman lisännyt taakkaasi ymmärtämättä kunnolla tilannettasi, o
      Ikävä
      59
      826
    9. Hyvää talvipäivänseisausta

Vuoden lyhyintä päivää. 🌞 Hyvää huomenta. ❄️🎄🌌✨❤️😊
      Ikävä
      170
      823
    10. Paljastavat kuvat Selviytyjät Suomi kulisseista - 1 päivä vs 36 päivää viidakossa - Katso tästä!

Ohhoh! Yli kuukausi viidakossa voi muuttaa ulkonäköä perusarkeen aika rajusti. Kuka mielestäsi muuttui eniten: Mia Mill
      Suomalaiset julkkikset
      3
      768
    Aihe