Venevakuutukset suuren luokan huijaustoimintaa

Vakuutushuijattu

Olen ihmetellyt kovasti vakuutusyhtiöiden tarjoamia vakuutuspalveluita veneille. Ehdot on varsin kirjavat ja näitä pienillä präntättyjä kohtia " vakuutus ei korvaa jos..." saa mukaansa jo sellaisen nivaskan että aivan hirvittää.
Hyvä malliesimerkki on korvauksen eväämisestä ovat mm.läpivienti putkien tai liitosten pettäminen ja vetolaitteen suojakumi tai suojakumin liitoksen pettäminen (Esimerkiksi ruostuneen pultin katkeaminen)
Järkyttävää on myös laiturivahinkojen korvauskäytäntö. Lisäehto korvataan jos olosuhteet ovat tuulta yli 15 m/s. Esimerkiksi järvi-olosuhteissa ei tälläisia korvauspäiviä ole kuin kerran kahdessa vuodessa.
Kirjavaa on myös vahingon sattuessa käyvän hinnan määrättäminen. Ikävähennysten ja omavastuun sekä bonusten putoamisen myötä, ei veneilijä hyödy korvauksesta lainkaan.
Kertokaa ihmiset omia kokemuksia, kuinka hyvin nämä venevakuutukset toimivat.

56

12534

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • toimii

      Kyllä niissä vakuutusehdoissa on aika ihmeellisiä ehtoja, mutta kyllä ne vakuutukset korvaa lähes kaikki vahingot yhtä hyvin kuin auton kasko vakuutuksetkin esim. karille ajot,ym vahingot, hinnoissa on kovia eroja eri vak.yhtöiden välillä.
      Eli useiden vuosikymmenien aikana sattuneiden kokemuksieni perusteella voin sanoa jotta vene-vakuutukset Todella korvaa ja toimii jopa erittäin hyvin!

      • Haddock

        Onko korvaus, jossa jälleenhankinta-arvosta on vähennetty 70% ikävähennys sinusta hyvä?
        Kun voro vie 30 jalkaisesta vaikkapa spinnun, fokan ja jennan niin alle 1000 eurolla pitäisi ostaa kaikki tilalle! Siitä vain neulomoihin tarjouksia metsästämään...


      • Kilpailuvaltti
        Haddock kirjoitti:

        Onko korvaus, jossa jälleenhankinta-arvosta on vähennetty 70% ikävähennys sinusta hyvä?
        Kun voro vie 30 jalkaisesta vaikkapa spinnun, fokan ja jennan niin alle 1000 eurolla pitäisi ostaa kaikki tilalle! Siitä vain neulomoihin tarjouksia metsästämään...

        No, ikävähennyksiinkin suhtaudutaan erilailla eri vakuutusyhtiöissä.

        Viiden pisteen vihje: kotivakuutuksia myyvät yhtiöt ei välttämättä tiedä veneistä mitään.


      • Vaakkuutus
        Kilpailuvaltti kirjoitti:

        No, ikävähennyksiinkin suhtaudutaan erilailla eri vakuutusyhtiöissä.

        Viiden pisteen vihje: kotivakuutuksia myyvät yhtiöt ei välttämättä tiedä veneistä mitään.

        No onkos se sitten hyvä vai huono asia? Lisää vihjeitä.


    • pjk

      Pitäisi saada priimakuntoiseen, v. -78 valmistuneeseen isohkoon purjeveneeseen vakuutus. Olen hommannut tarjouksia muutamasta vakuutusfirmasta. Mitäpä suosittelette? Kaikki perheen muut vakuutukset (henki/autot/kiinteistö/koti) ovat Tapiolassa, mutta en ole aivan varma tuosta venevakuutuksesta. Onko niillä joku korotus yli 25-vuotiaissa veneissä? Pystyykö veneelle ottamaan vakuutuksen, joka olisi kuin auton seisontavakuutus, ts. talvella ei karilleajoja juuri tapahdu (ainakaan huviveneillä näillä vesillä)

      • Tyytyväinen

        Hyvin on toiminut teollisuusvakuutuksen kanssa. Mun isot dieselitkin on konerikkovakuutettu eikä paljon maksanut. Uusia Tevoja enään ei tehdä, mutta tilalla on Sampo VIP, jonka saamisessa joutunet hieman junailemaan? Ne kun on tarkoitettu yrityksille.


      • Tulentallaaja

        Ensin vastaus viimeiseen kysymykseesi: pystyy ainakin Pohjolasta. -Itse sanon vakuutuksen irti syksyllä ja otan juuri ennen vesillelaskua uuden vakuutuksen. Maksutavaksi laitan kaksi kertaa vuodessa maksettava, jolloin rahaa ei ole edes liikaa sisällä. -Vene on koko talven trailerilla kotipihalla vakuuttamattomana. Onhan siinä tietysti oma riskinsä. (Koputtaa puuta.)


      • Kosanteri

        Pohjolassa ainakin voi siirtää veneen talveksi telakointivakuutukseen. Siitä vaan ei saa bonusoikeudellista vuotta, joten telakointivakuutukseen siirtäminen kannattaa aloittaa bonusoikeudellisissa vakuutuksissa vasta, kun on täydet bonukset.


      • Nyt parempi mieli

        Itselläni on lähes päivälleen 35v vene ja olen siitä syystä selvitellyt asiaa keväällä.

        Ifissä taitaa olla surkeimmat ikävähennykset, yli 25v veneeseen ei saa kun kytkyvakuutuksia (muiden oheen) ja yli 15v mastot ovat heille romua, ts. arvottomia. Ja kaikkeen muuhun liittyy tutut ikävähentymiset mitkä purkkarissa kuitenkin on hulluja, vanhoilla purjeilla kun mennään vielä iät ja ajat vaikka niiden laskennallista arvoa ei ole. Tämä liitettynä kaverin huonoihin kokemuksiin selkeän tilanteen viisastelussa osittain omavastuuksi meneväksi (sekä siihen liittyvän teeveestä tutun kankean perustelupoliitiikan jossa automaatti vastaa perusteluihisi: "ei riitä- perustele"). Niin ja tietty kun minulle täyskasko-vakuutuksen omistajana tarjottiin lisävakuutusta myös mastolle...?? Lisäksi vakuutukseni oli bonukseton joten hetken ynnäiltyäni alkoi tuntua että yhtiöstä on pelkkää haittaa tapaturman tapahtuessa.

        Mm. Fennia ilmoitti tarjouksessaan, että "bonukset -30%, Ikälisä 30%..." joten se siitä. Myös Keskinäisistä vakuutusyhtiöistä on hiukan epävarma olo viimeaikaisen julkisuuden vuoksi. Mikäli sairaseläkkeet voidaan invalidilta evätä siksi, että yhtiöillä on omat lääkärit jotka teilaa spesialistien tutkimustulokset, voisi luulla että samoin yhtiöiden vahinkotarkastajat katselevat venehaveriasi "sillä silmällä".

        Siispä siirryin Alandiaan mikä on mielestäni vanhojen veneiden omistajille asiallinen paikka, ikävähennykset menevät normaalisti kunnes saavuttavat 50% ja jäävät sitten siihen. Ifin vahingottomat vuodet siirtyivät bonuksiin oikeuttaviksi vuosiksi suoraan, sillä myyjän mukaan heitä ei kiinnosta rahan repiminen bonuksia odotellessa vaan se, että uudella asiakkaalla ei ole taipumuksia ryssiä veneillessään.

        Muita loppusuoralle päässeitä yhtiöitä oli oikeastaan vaan Pohjola. Tapiola ei välttämättä ole hullumpi, mutta epäilys herää mahtaako yhtiön mattivanhas-imago pitkälle auttaa kun venevahinko tulee eteen.


    • qwerty

      Jos veneellesi tapahtuu suurempi vahinko, esimerkiksi paha karilleajo, vaadi ehdottomasti vakuutusyhtiötä lunastamaan veneesi!

      Vakuutusyhtiö ehdottaa helposti veneen korjausta ja osoittaa vielä venekorjaamonkin, jossa vene tulisi korjata.

      Käytännössä korjaaminen tapahtuu täysin veneen omistajan vastuulla(vakuutusyhtiö vain maksaa laskun). Jos sitten ongelmia myöhemmin esiintyy, vakuutusyhtiö vetäytyy vastuusta ja veneenomistaja joutuu taistelemaan itse korjaajan kanssa, vaikkei itse tätä ole edes valinnut!

      Ongelmat esim. purjeveneessä saattavat tulla näkyviin vasta kuukausia korjauksen jälkeen, esimerkiksi ensimmäisessä kovassa kelissä.

      Itse olen joutunut ongelmien ilmauduttua haastamaan vakuutusyhtiön oikeuteen, kun muu ei auttanut. Useiden kuukausien kirjenvaihdon jälkeen vakuutusyhtiön lakimiesten kanssa oikeus sitten päätyi vaatimaan vakuutusyhtiötä (huom, ei korjaustelakkaa) korjaamaan veneeni merikelpoiseksi.

      Tätä sitten yritettiinkin useampaan kertaan, mutta loppujen lopuksi vakuutusyhtiö sitten totesi, ettei siitä tule mitään ja lunasti veneeni.

      Jotta oikeudessa on mahdollisuuksia voittaa, kannattaa kaikki korjaukseen liittyvät asiat (puhelinkeskustelut, faxit ym.) dokumentoida ja säilyttää. Ilman tällaista aineistoa vakuutusyhtiön lakimiehet kyllä jyräävät amatöörin.

    • Rautavene

      Merenkulku, paatti ja merimiestaito
      ovat elämän ja tiedon alueita, joilla
      uutta oppiessa menee ihmisikä.

      Aina tulee vastaan asioita, joita ei ole
      tajunnut eikä aikaisemmin kuulut tai lukenut.
      Vakuutustoiminta ja kaikki vakuutusyhtiöiden julkaisemat aineistot on hyvä
      ja mielenkiintoinen lähde
      merimiestietojen kartuttamiseen,
      olivatpa yhtiöt sitten miten nihilistejä
      korvausasiossa hyvänsä.

      Laiva / paatti meressä, merellä liikkuminen,
      laiva tai vene telakalla / on ammatti. Kokonaisuuden tajuamiseen
      ja oikeiden ja toimivien oppien ja asenteiden hankkimiseen menee ihmisikä.
      Koskee mm pohjan läpivientejä ja näitä
      ruostuvaisia pultteja ja messinki ja pronssiosia.

      Talvella ja kuivilla ne on uusittava ja
      oikein ja oikeista materiaaleista, jos aikoo
      että mielenrauha ja asiat ovat kunnossa
      keskellä Itämerta. Totinen paikka voi tulla
      vaikka heinäkuisella Tallinnan reissulla.

    • hyvä vakuutus

      Suomeen on tullut uusi venevakuutusyritys, Yacht-Pool, jonka vahinkokorvausmenettely on "eurooppalaista" tasoa. Yacht-Pool korvaa periaatteella uusi osa vanhan vioittuneen tilalle eikä ehdoissa tunneta tuulirajoitusta. Minäkin olin täysin kyllästynyt suomalaisten vakuutusyhtiöiden huonoihin ehtoihin, ja onneksi löysin Yacht-Poolin ja otin sieltä heti vakuutuksen purjeveneelleni. Tarkastelin myös Yacht-Poolin taustoja ja totesin, että yritys on yksi Saksan suurimpia venevakuutusyriyksiä ja se toimii myös monissa Euroopan maissa mm. Tanskassa. Kysyin sieltä myös vakuutusta mökkiveneelleni, mutta eivät ota. Tärkeintä onkin että kallis veneeni on turvattu. Suosittelen www.yacht-pool.fi

      • Vakutivak

        Yacht-Poolia on viime aikoina hehkutettu, ja periaatteessahan se vaikuttaa lupaavalta, mutta nuo suomalaiset nettisivut antavat kyllä aika amatöörimäisen vaikutelman. Voisitko vaikka sinä kertoa, kun kerran asiakas olet, millainen vakuutussopimus sinulla oikeastaan on ja kenen kanssa? Jos suomalainen kännykkänumeron varassa toimiva edustaja menee konkurssiin tai muuten vain päättää ottaa vähän rennommin, onko sinulla vielä vakuutusturva voimassa ja kenen kanssa asioit?


      • alan asiantuntija
        Vakutivak kirjoitti:

        Yacht-Poolia on viime aikoina hehkutettu, ja periaatteessahan se vaikuttaa lupaavalta, mutta nuo suomalaiset nettisivut antavat kyllä aika amatöörimäisen vaikutelman. Voisitko vaikka sinä kertoa, kun kerran asiakas olet, millainen vakuutussopimus sinulla oikeastaan on ja kenen kanssa? Jos suomalainen kännykkänumeron varassa toimiva edustaja menee konkurssiin tai muuten vain päättää ottaa vähän rennommin, onko sinulla vielä vakuutusturva voimassa ja kenen kanssa asioit?

        Yacht Pool näyttää toimivan Suomessa VAKUUTUSASIAMIEHENÄ myyden yhden vakuutusyhtiön, Chartis Europe S.A. vakuutuspalveluja. Yhtiö on rekisteröity vakuutusasiamiesrekisteriin helmikuussa 2010.

        On totta, että monissa vakuutusalankin palveluissa tuotteet ja palvelut ovat muissa EU-maissa kehittyneempiä kuin Suomessa ja hinnoittelu erilaista. Ennen kuin itse lähtisin vakuuttamaan pientä tai suurta venettä ulkomaiseen yhtiöön olisi hyvä selvittää mm. seuraavia asioita:

        - Vakuutuksen välittäjän toimilupa tomintaan Suomessa (luvanvaraista)
        - Mihin maksut menevät?
        - Onko asiakas suoraan vakuutusyhtiön asiakas vai onko kyseessä Yacht Poolin jonkinlainen pooli?
        - Millä kielellä ja missä palvelut, tuotemateriaali, ehdot ja mahdollinen vahinkokäsittely tapahtuu?
        - Mikä on todellinen vakuutusksenantaja (vakuutusyhtiö)?
        - Mikä on ulkomaisen vakuutusyhtiön intressi palvella asiakasta Suomessa?
        - Mikä on ulkomaisen vakuutusyhtiön (maine)intressi korvauksen maksajana Suomessa?
        - Minkä maan lakia sopimukseen sovelletaan?
        - jos asiakas ei ole tyytyväinen (esimerkiksi korvaukseen) niin mihin hän voi valittaa?

        Suomalaisten vakuutusyhtiöiden venevakuutustuotteet ovat hyvin samanlaisia keskenään, ainoana poikkeuksena Alandia, jonka ehdot ovat lähempänä Eurooppalaisia tuotteita.

        Veneen omistajan on kuitenkin syyytä tarkkaan harkita suhteellisen pieniä säästöjä maksussa tai luvattujen ehtolaajennusten todellista merkitystä verrattuna siihen, että huonoimmassa tapauksessa
        ison vahingon tai jopa kokonaisvahingon sattuessa voi jäädä korvaus jostain syystä kokonaan saamatta.

        Vakuutusasiamiestoiminnassa asiamies myy myyjänä päämiehiensä (vakuutusyhtiö) vakuutustuotteita ilman mitään velvoitetta tehdä riippumatonta vertailua tuotteiden välillä. Asiamies saa palkkionsa vakuutusyhtiöltä. Asiames on siis vakuutusyhtiön myyntimies.

        Asiamehet haluavat kuitenkin usein esiintyä "riippumattomina asiantuntijoina", vaikka näin ei todellisuudessa ole. Vakuutusalalla toimivat vakuutusmeklarit (luvanvaraista toimintaa) ovat asiakkaan asiantuntijoita ja asiakas itse maksaa heidän palkkionsa.


      • Vakutivak
        alan asiantuntija kirjoitti:

        Yacht Pool näyttää toimivan Suomessa VAKUUTUSASIAMIEHENÄ myyden yhden vakuutusyhtiön, Chartis Europe S.A. vakuutuspalveluja. Yhtiö on rekisteröity vakuutusasiamiesrekisteriin helmikuussa 2010.

        On totta, että monissa vakuutusalankin palveluissa tuotteet ja palvelut ovat muissa EU-maissa kehittyneempiä kuin Suomessa ja hinnoittelu erilaista. Ennen kuin itse lähtisin vakuuttamaan pientä tai suurta venettä ulkomaiseen yhtiöön olisi hyvä selvittää mm. seuraavia asioita:

        - Vakuutuksen välittäjän toimilupa tomintaan Suomessa (luvanvaraista)
        - Mihin maksut menevät?
        - Onko asiakas suoraan vakuutusyhtiön asiakas vai onko kyseessä Yacht Poolin jonkinlainen pooli?
        - Millä kielellä ja missä palvelut, tuotemateriaali, ehdot ja mahdollinen vahinkokäsittely tapahtuu?
        - Mikä on todellinen vakuutusksenantaja (vakuutusyhtiö)?
        - Mikä on ulkomaisen vakuutusyhtiön intressi palvella asiakasta Suomessa?
        - Mikä on ulkomaisen vakuutusyhtiön (maine)intressi korvauksen maksajana Suomessa?
        - Minkä maan lakia sopimukseen sovelletaan?
        - jos asiakas ei ole tyytyväinen (esimerkiksi korvaukseen) niin mihin hän voi valittaa?

        Suomalaisten vakuutusyhtiöiden venevakuutustuotteet ovat hyvin samanlaisia keskenään, ainoana poikkeuksena Alandia, jonka ehdot ovat lähempänä Eurooppalaisia tuotteita.

        Veneen omistajan on kuitenkin syyytä tarkkaan harkita suhteellisen pieniä säästöjä maksussa tai luvattujen ehtolaajennusten todellista merkitystä verrattuna siihen, että huonoimmassa tapauksessa
        ison vahingon tai jopa kokonaisvahingon sattuessa voi jäädä korvaus jostain syystä kokonaan saamatta.

        Vakuutusasiamiestoiminnassa asiamies myy myyjänä päämiehiensä (vakuutusyhtiö) vakuutustuotteita ilman mitään velvoitetta tehdä riippumatonta vertailua tuotteiden välillä. Asiamies saa palkkionsa vakuutusyhtiöltä. Asiames on siis vakuutusyhtiön myyntimies.

        Asiamehet haluavat kuitenkin usein esiintyä "riippumattomina asiantuntijoina", vaikka näin ei todellisuudessa ole. Vakuutusalalla toimivat vakuutusmeklarit (luvanvaraista toimintaa) ovat asiakkaan asiantuntijoita ja asiakas itse maksaa heidän palkkionsa.

        Kiitoksia, että viitsit kirjoittaa hyödyllistä tietoa sisältävän viestisi, sinulla kun selvästikin on asiantuntemusta alalta.


      • Bisnistä
        Vakutivak kirjoitti:

        Kiitoksia, että viitsit kirjoittaa hyödyllistä tietoa sisältävän viestisi, sinulla kun selvästikin on asiantuntemusta alalta.

        On ehkä syytä panna merkille myöskin että isomman vahingon satuttua on syytä vaihtaa yhtiötä.
        Olet nimitttäin päässyt punaisellelistalle jossa seuraavaa vahinkoa ei enään korvatakkaan ilman että yhtiön lakiosaston pojat ja tytöt ovat mankeloinet sinut.

        Harva muuten oikeesti tietää kuinka metä noiden taholta yritetään huijata.


      • Yacht-Pool Finland
        alan asiantuntija kirjoitti:

        Yacht Pool näyttää toimivan Suomessa VAKUUTUSASIAMIEHENÄ myyden yhden vakuutusyhtiön, Chartis Europe S.A. vakuutuspalveluja. Yhtiö on rekisteröity vakuutusasiamiesrekisteriin helmikuussa 2010.

        On totta, että monissa vakuutusalankin palveluissa tuotteet ja palvelut ovat muissa EU-maissa kehittyneempiä kuin Suomessa ja hinnoittelu erilaista. Ennen kuin itse lähtisin vakuuttamaan pientä tai suurta venettä ulkomaiseen yhtiöön olisi hyvä selvittää mm. seuraavia asioita:

        - Vakuutuksen välittäjän toimilupa tomintaan Suomessa (luvanvaraista)
        - Mihin maksut menevät?
        - Onko asiakas suoraan vakuutusyhtiön asiakas vai onko kyseessä Yacht Poolin jonkinlainen pooli?
        - Millä kielellä ja missä palvelut, tuotemateriaali, ehdot ja mahdollinen vahinkokäsittely tapahtuu?
        - Mikä on todellinen vakuutusksenantaja (vakuutusyhtiö)?
        - Mikä on ulkomaisen vakuutusyhtiön intressi palvella asiakasta Suomessa?
        - Mikä on ulkomaisen vakuutusyhtiön (maine)intressi korvauksen maksajana Suomessa?
        - Minkä maan lakia sopimukseen sovelletaan?
        - jos asiakas ei ole tyytyväinen (esimerkiksi korvaukseen) niin mihin hän voi valittaa?

        Suomalaisten vakuutusyhtiöiden venevakuutustuotteet ovat hyvin samanlaisia keskenään, ainoana poikkeuksena Alandia, jonka ehdot ovat lähempänä Eurooppalaisia tuotteita.

        Veneen omistajan on kuitenkin syyytä tarkkaan harkita suhteellisen pieniä säästöjä maksussa tai luvattujen ehtolaajennusten todellista merkitystä verrattuna siihen, että huonoimmassa tapauksessa
        ison vahingon tai jopa kokonaisvahingon sattuessa voi jäädä korvaus jostain syystä kokonaan saamatta.

        Vakuutusasiamiestoiminnassa asiamies myy myyjänä päämiehiensä (vakuutusyhtiö) vakuutustuotteita ilman mitään velvoitetta tehdä riippumatonta vertailua tuotteiden välillä. Asiamies saa palkkionsa vakuutusyhtiöltä. Asiames on siis vakuutusyhtiön myyntimies.

        Asiamehet haluavat kuitenkin usein esiintyä "riippumattomina asiantuntijoina", vaikka näin ei todellisuudessa ole. Vakuutusalalla toimivat vakuutusmeklarit (luvanvaraista toimintaa) ovat asiakkaan asiantuntijoita ja asiakas itse maksaa heidän palkkionsa.

        - Vakuutuksen välittäjän toimilupa tomintaan Suomessa (luvanvaraista)
        Yacht-Pool Finland Oy on Finanssivalvonnan päätöksellä rekisteröity asiamieheksi (www.finanssivalvonta.fi).
        Chartis Europe on toimilupa Suomessa! (www.chartis.fi)

        - Mihin maksut menevät?
        Vakuutusyhtyölle

        - Onko asiakas suoraan vakuutusyhtiön asiakas vai onko kyseessä Yacht Poolin jonkinlainen pooli?
        Yacht-Pool Finland edustaa Chartis Europe S.A.:n venevakuutuksia. Chartis Europe S.A. on valtuuttanut Yacht-Pool Finland Oy:n käsittelemään kaikkia venevakuutuksiin liittyviä asioita Suomessa.

        - Millä kielellä ja missä palvelut, tuotemateriaali, ehdot ja mahdollinen vahinkokäsittely tapahtuu?
        Suomeksi

        - Mikä on todellinen vakuutusksenantaja (vakuutusyhtiö)?
        Chartis Europe S.A.

        - Mikä on ulkomaisen vakuutusyhtiön intressi palvella asiakasta Suomessa?
        Chartis on yksi maailman suurimpia vakuutusyhtiöitä toimien 160 maassa.

        - Mikä on ulkomaisen vakuutusyhtiön (maine)intressi korvauksen maksajana Suomessa?
        Samalaiset intressit kuin Pohjola, Ålandia, If...

        - Minkä maan lakia sopimukseen sovelletaan?
        Suomen laki

        - jos asiakas ei ole tyytyväinen (esimerkiksi korvaukseen) niin mihin hän voi valittaa?
        http://www.fine.fi

        Vakuutusasiamiestoiminnassa asiamies myy myyjänä päämiehiensä (vakuutusyhtiö) vakuutustuotteita ilman mitään velvoitetta tehdä riippumatonta vertailua tuotteiden välillä. Asiamies saa palkkionsa vakuutusyhtiöltä. Asiames on siis vakuutusyhtiön myyntimies.
        Yacht-Pool on vähän enemmän: Yacht-Pool Internationalin kehittämät kattavat ja asiakasystävälliset ehdot ovat saaneet hyvän vastaanoton veneen omistajien keskuudessa. Yacht -Pool Finland on auktorisoitu allekirjoittamaan vakuutussopimuksia, vastaanottamaan vakuutusmaksuja ja tekemään vakuutusehtojen mukaisia korvauspäätöksiä.
        19. YLEISET SOPIMUSEHDOT

        19.1 Yacht-Poolin nimissä suoritettu toiminta tapahtuu johtavana vakuutuksen myöntäjänä olevan vakuutusyhtiön valtakirjalla ja sitoo muut mahdolliset vakuutuksen osakkuusyritykset oikeudellisesti.

        19.2 Yacht-Poolille (sen osana toimivalle yritykselle) suoritetut maksut ja tehdyt ilmoitukset vastaavat johtavalle vakuutuksen myöntäjänä olevalle vakuutusyhtiölle tehtyjä suorituksia ja ilmoituksia.


        Asiamehet haluavat kuitenkin usein esiintyä "riippumattomina asiantuntijoina", vaikka näin ei todellisuudessa ole. Vakuutusalalla toimivat vakuutusmeklarit (luvanvaraista toimintaa) ovat asiakkaan asiantuntijoita ja asiakas itse maksaa heidän palkkionsa.
        Yacht Pool Finlandilla on asiamiessopimus VAIN Chartis Europe S.A:n kanssa.


      • Onko paha kilpailija
        alan asiantuntija kirjoitti:

        Yacht Pool näyttää toimivan Suomessa VAKUUTUSASIAMIEHENÄ myyden yhden vakuutusyhtiön, Chartis Europe S.A. vakuutuspalveluja. Yhtiö on rekisteröity vakuutusasiamiesrekisteriin helmikuussa 2010.

        On totta, että monissa vakuutusalankin palveluissa tuotteet ja palvelut ovat muissa EU-maissa kehittyneempiä kuin Suomessa ja hinnoittelu erilaista. Ennen kuin itse lähtisin vakuuttamaan pientä tai suurta venettä ulkomaiseen yhtiöön olisi hyvä selvittää mm. seuraavia asioita:

        - Vakuutuksen välittäjän toimilupa tomintaan Suomessa (luvanvaraista)
        - Mihin maksut menevät?
        - Onko asiakas suoraan vakuutusyhtiön asiakas vai onko kyseessä Yacht Poolin jonkinlainen pooli?
        - Millä kielellä ja missä palvelut, tuotemateriaali, ehdot ja mahdollinen vahinkokäsittely tapahtuu?
        - Mikä on todellinen vakuutusksenantaja (vakuutusyhtiö)?
        - Mikä on ulkomaisen vakuutusyhtiön intressi palvella asiakasta Suomessa?
        - Mikä on ulkomaisen vakuutusyhtiön (maine)intressi korvauksen maksajana Suomessa?
        - Minkä maan lakia sopimukseen sovelletaan?
        - jos asiakas ei ole tyytyväinen (esimerkiksi korvaukseen) niin mihin hän voi valittaa?

        Suomalaisten vakuutusyhtiöiden venevakuutustuotteet ovat hyvin samanlaisia keskenään, ainoana poikkeuksena Alandia, jonka ehdot ovat lähempänä Eurooppalaisia tuotteita.

        Veneen omistajan on kuitenkin syyytä tarkkaan harkita suhteellisen pieniä säästöjä maksussa tai luvattujen ehtolaajennusten todellista merkitystä verrattuna siihen, että huonoimmassa tapauksessa
        ison vahingon tai jopa kokonaisvahingon sattuessa voi jäädä korvaus jostain syystä kokonaan saamatta.

        Vakuutusasiamiestoiminnassa asiamies myy myyjänä päämiehiensä (vakuutusyhtiö) vakuutustuotteita ilman mitään velvoitetta tehdä riippumatonta vertailua tuotteiden välillä. Asiamies saa palkkionsa vakuutusyhtiöltä. Asiames on siis vakuutusyhtiön myyntimies.

        Asiamehet haluavat kuitenkin usein esiintyä "riippumattomina asiantuntijoina", vaikka näin ei todellisuudessa ole. Vakuutusalalla toimivat vakuutusmeklarit (luvanvaraista toimintaa) ovat asiakkaan asiantuntijoita ja asiakas itse maksaa heidän palkkionsa.

        Haiskahtaa vähän siltä, että on syönyt myymiäsi "huuhaavakuutuksien" määrää, nuo asiat muuten olisi ollut sinunkin aika helppo selvittää ;) Ei niissä ole mitään mystiikkaa ;)


      • maru3

        Yacht-Pool venevakuutus
        Todellisuus on kuitenkin toisenlainen. Veneessäni on Yacht-Poolin välimerenvakuutus. Veneen telakointialueella oli maanjäristys joka rikkoi kelahytin kattoluukkuikkunan. Vakuutus mainostaa, että vahinkotapahtuman pitää olla ennalta-arvaamaton ja äkillinen. Vakuutusehtojen mukaan maanjäristys oli sitä, mutta vakuutusyhtiö tulkitsi rikkoontuneen kattoikkunan materiaaliviaksi ja ei suostunut korvaukseen. Vakuutusyhtiön mukaan kattoikkunat kestää maanjäristyksen.
        Tällä perusteella kaikki vahingot karilleajoa tai yhteentörmäystä lukuunottamatta ovat materiaalivikoja, joita ei korvata.
        Hienoista lupauksista korvausten suhteen käytäntö voi olla pettymys.
        Että se siitä hienosta Yacht-Pool venevakuutuksesta


      • taas yksi
        maru3 kirjoitti:

        Yacht-Pool venevakuutus
        Todellisuus on kuitenkin toisenlainen. Veneessäni on Yacht-Poolin välimerenvakuutus. Veneen telakointialueella oli maanjäristys joka rikkoi kelahytin kattoluukkuikkunan. Vakuutus mainostaa, että vahinkotapahtuman pitää olla ennalta-arvaamaton ja äkillinen. Vakuutusehtojen mukaan maanjäristys oli sitä, mutta vakuutusyhtiö tulkitsi rikkoontuneen kattoikkunan materiaaliviaksi ja ei suostunut korvaukseen. Vakuutusyhtiön mukaan kattoikkunat kestää maanjäristyksen.
        Tällä perusteella kaikki vahingot karilleajoa tai yhteentörmäystä lukuunottamatta ovat materiaalivikoja, joita ei korvata.
        Hienoista lupauksista korvausten suhteen käytäntö voi olla pettymys.
        Että se siitä hienosta Yacht-Pool venevakuutuksesta

        Kun puumasto palaa varastovajassa, niin materiaalivikahan se on. Tuon ymmärtää hölmömpikin. Ei siis mikään ihme, ettei tietty yhtiö sellaista korvaa.


    • moga

      Vakuutus korvaa jos ajat omalla veneelläsi miljoonaluokan clipperin kylkeenkin. Tai onnistut upottamaan tankkerin tai ajat optarin yli.

      • Ikäseilori

        on yleensä korvausten suhteen myös yläraja, että se siitä tankkerin upottamisesta.


      • superted
        Ikäseilori kirjoitti:

        on yleensä korvausten suhteen myös yläraja, että se siitä tankkerin upottamisesta.

        Tankkerihan ei ole kallis. Sen sijaan se lasti. Ja vahingon muut kustannukset. Ja ympäristöihmisten ja ammattimerenkulkijoiden viha... ne ovat kurjia asioita. Merta kulkee työkseen itsensä tärkeiksi tuntevat juopot.

        Korvauksilla tosiaan on ylärajansa. Arvelisin kuitenkin, että ylärajan ylittäviin korvauksiin päädytään vasta oikeudenkäynnin jälkeen, ja oikeudessa on tavallisellakin ihmisellä pieni toivo saada asiansa kuulluksi. Ehkä.


    • Mimmoinen haitari?

      Näiltä ei ole tullut juuri kyseltyä mitään toistaiseksi. Onko kutinani oikea, että ihan pikkuveneitä ei noille kannata tarjota vakuutettavaksi? Tuntuu, että kun vakuutuskustannukset vuodessa nousevat tuhansiin, kannatta näihin yhtiöihin vasta ottaa yhteyttä.

      Kotimaisista Alandia taitaa olla se "mannermaisin" ehtoineen. Monenmoiset "yleisvakuutusyhtiöt" kun suhteuttaa ikävähennyksensä esim. autovakuutusten mukaan. Hyvällä huollolla autotkin toki pysyvät terässä, mutta veneissä ei "maileja" tule yhtä nopeasti joten ikääkin piisaa pitemmälle. Siksi ikärasismi venevakuutuksissa on ainakin yksi juttu johon oikeat venevakuutukset eivät syyllisty.

      • 22

        Mitä oikein tarkoitat ikävähennyksillä. Vebne vakutetaan käypään arvoon Jollin ongelma saattaa olla alivakuuttaminen ja korvaus on sitten sen mukainen vasta 25 v ikä vaikuttaa vakuutusmaksuihin.


      • Mimmoinen haitari?
        22 kirjoitti:

        Mitä oikein tarkoitat ikävähennyksillä. Vebne vakutetaan käypään arvoon Jollin ongelma saattaa olla alivakuuttaminen ja korvaus on sitten sen mukainen vasta 25 v ikä vaikuttaa vakuutusmaksuihin.

        Noo, esimerkiksi erään vakuutusyhtiön mukaan yli 15v masto on jo likipitäen kierrätysmetallia mistä voi olla monta mieltä asiaa tuntevissa piireissä.

        Purjeet vanhenee huimaa vauhtia myös. Vaikka räteillä olisi ikää 20v on ne kuitenkin käyttökelpoiset ja mielestäni voisi korvata käypästä arvosta. Ärtsyin suorituskyky kun on monille toisarvoinen juttu.

        Sama pätee kaikkiin muihinkin varusteisiin joista tulisi pitää mielessä hankintavuosi. Sitä tosin kysytään usein vasta vahingon tapahduttua jolloin huomaa maksaneensa turhasta.


    • Teräsvene & Päijänne

      Olen itse erittäin kiinnostunut Yacht Pool -vakuutuksesta. Olen ottanut jo tarjouksen, joka on ehtoihin nähden kilpailukykyinen. Erityisesti perinteisten ns. suomalaisten vakuutusyhtiöiden klausuulit ovat jyrkkiä, koskien mm.
      * läpivientien pettäminen satamassa (jos vene uppoaa, korvausta ei tule)
      * ikävähennykset ovat rajuja, Yacht Poolissa saat uuden osan tilalle
      * tuuliolosuhteet satamassa voivat viedä vakuutusturvan, mutta Yacht Poolissa ei (ellei sitten ole kyseessä törkeä huolimattomuus ts. tahallisuus omistajan toimesta).

      Luen vielä alkavalla viikolla vakuutusehdot tarkasti läpi, mutta tämänhetkisessä valossa vaihdan perinteisen suomalaisen vakuutuksen Yacht Poolin vakuutukseen, Lisäksi, olen saanut erittäin asiantuntevan ja ystävällisen palvelun, joka sekin positiivinen verrattuna perinteisten vakuutusyhtiöiden puhelinpalvelubingoon.

    • Sale1011

      Onko kellään kokemuksia, miten tämä uusi tulokas, Yacht Pool, korvaa vahinkoja? Hinnaltaanhan tuo on ihan löymätön, mutta miten korvausten laita?

      • Yacht-Pool kokemus

        Haluaisin kertoa kokemukseni Yacht-pool vakuutusyhtiöstä, kun täällä kaikenlaista kirjoittelua aiheesta löytyy.
        Otin uudelle Hardtop-veneelleni vakuutuksen Yacht-Poolista. Veneen hankintahinta 26 000€, vene vakuutettiin täyteen arvoon. Vuosivakuutus maksoi vajaa 300€. Alle kuukauden ikäinen veneeni upposi, läpivienti petti ja 10 euron osan rikkoutuminen toi 26 000€ vahingon. Soitto vakuutusyhtiöön ja välittömästi alkoi tapahtua. Vene upposi perjantaina ja jo samana viikonloppuna oli uponnut veneeni haettu toiselta paikkakunnalta ja tarkastettu. Vakuutusyhtiön edustajalla oli minulle uppoamista seuraavana päivänä vain yksi kysymys. Haluatko 26 000€ rahaa (vähennettynä ov 375€) vai uuden veneen? Lisäksi maksoivat veneen nostosta ja hinauksesta aiheutuneet kulut täysimääräisinä.

        Minulla on ollut erilaisia veneitä useampia ja kokemuksia monista muistakin vakuutusyhtiöistä ja milloinkaan en ole vastaavaa palvelua saanut. Siunaan sen päivän kun käteeni osui se Kippari-lehden numero jossa oli artikkeli Yacht-Poolista. Sen artikkelin lukeminen, oli minulle yli 20 000€ arvoinen juttu, sillä tästä nimenomaisesta uppoamisen syystä ei yksikään muu tuntemani vakuutusyhtiö olisi korvannut euroakaan.
        Suosittelen lämpimästi!


      • Poht-Yaal
        Yacht-Pool kokemus kirjoitti:

        Haluaisin kertoa kokemukseni Yacht-pool vakuutusyhtiöstä, kun täällä kaikenlaista kirjoittelua aiheesta löytyy.
        Otin uudelle Hardtop-veneelleni vakuutuksen Yacht-Poolista. Veneen hankintahinta 26 000€, vene vakuutettiin täyteen arvoon. Vuosivakuutus maksoi vajaa 300€. Alle kuukauden ikäinen veneeni upposi, läpivienti petti ja 10 euron osan rikkoutuminen toi 26 000€ vahingon. Soitto vakuutusyhtiöön ja välittömästi alkoi tapahtua. Vene upposi perjantaina ja jo samana viikonloppuna oli uponnut veneeni haettu toiselta paikkakunnalta ja tarkastettu. Vakuutusyhtiön edustajalla oli minulle uppoamista seuraavana päivänä vain yksi kysymys. Haluatko 26 000€ rahaa (vähennettynä ov 375€) vai uuden veneen? Lisäksi maksoivat veneen nostosta ja hinauksesta aiheutuneet kulut täysimääräisinä.

        Minulla on ollut erilaisia veneitä useampia ja kokemuksia monista muistakin vakuutusyhtiöistä ja milloinkaan en ole vastaavaa palvelua saanut. Siunaan sen päivän kun käteeni osui se Kippari-lehden numero jossa oli artikkeli Yacht-Poolista. Sen artikkelin lukeminen, oli minulle yli 20 000€ arvoinen juttu, sillä tästä nimenomaisesta uppoamisen syystä ei yksikään muu tuntemani vakuutusyhtiö olisi korvannut euroakaan.
        Suosittelen lämpimästi!

        "Otin uudelle Hardtop-veneelleni vakuutuksen Yacht-Poolista. Veneen hankintahinta 26 000€, vene vakuutettiin täyteen arvoon. Vuosivakuutus maksoi vajaa 300€. Alle kuukauden ikäinen veneeni upposi, läpivienti petti ja 10 euron osan rikkoutuminen toi 26 000€ vahingon. "

        Hmm... Melko uskomaton stoori. Meikäläisen käsityskyvyn mukaan 1 kk vanhan veneen läpiviennin hajoaminen on takuuasia. Täten veneen myyjä on vastuussa kyseisestä vahingosta. Vai kuinka??


      • LH
        Poht-Yaal kirjoitti:

        "Otin uudelle Hardtop-veneelleni vakuutuksen Yacht-Poolista. Veneen hankintahinta 26 000€, vene vakuutettiin täyteen arvoon. Vuosivakuutus maksoi vajaa 300€. Alle kuukauden ikäinen veneeni upposi, läpivienti petti ja 10 euron osan rikkoutuminen toi 26 000€ vahingon. "

        Hmm... Melko uskomaton stoori. Meikäläisen käsityskyvyn mukaan 1 kk vanhan veneen läpiviennin hajoaminen on takuuasia. Täten veneen myyjä on vastuussa kyseisestä vahingosta. Vai kuinka??

        Mikäli itse tehty läpivienti hajoaa, ei taida myyjää ihan hirveästi kiinnostaa...

        Ihan puhdas arvaus.


    • Matti Lappalainen

      Olen ollut 22 v saman yhtiön asiakas. Vanhaa venettä on vakuutettu. Yhden murtovarkauden olen ilmoittanut ja se korvattiin asiallisesti, mutta olen kuullut karvaisia kertomuksia korvaamatta jääneiltä seiloreilta. www.snoopy.fi

    • Sinne pooliin

      Kotimaisilla vakuutusyhtiöillä on tapana markkinoida mielikuvilla kuinka hyvin ja suurilla summilla tulevat hätiin vahingon sattuessa.
      Toisessa käänteessä he rajaavat omat vastuunsa siten ettei heidän juurikaan tarvitsisi maksaa.

      Yksityinen ihminen ei juurikaan tiedä kuinka vakuutusyhtiöt yrittävät ja huijaavat heitä.

      Jonkun verran kokemusta.

    • pennit jonoon

      Tapiola nosti vm.85 purjeveneeni vakuutusta vuodessa 40%. laskusta ei ilmennyt mitään syytä.. no oli tullut 25v täyteen ja paatti on nyt oleellisesti riskialttiimpi kuin ennen. (ompa hyvä tietää tämä, ettei tule mentyä enää niin kauas!).. purjeveneille on sattunut sen verran enemmän onnettomuuksia viimeaikoina, että se nosti kaikkien vakuutusta 7%(hah).. vakuutusythiömatematiikalla prossat lasketaan tietysti niin, että niistä tulee mahdollisimman suuri korotus. eli ei lasketa korotuksia yhteen, jolloin korotus olisi ollut 7 30=37%. Vaan ensin koko summa korotetaan esim 7% ja sitten koronneelle summalle lisätään 30% niin hups, saatiin kerralla 39 ja risat. Että silleen.. nyt tutustutaan tosissaan noihyin Yachtpoolehin ja oolandioihin..

    • mr. isohätä

      Minulla on ainoastaan vastuuvakuutus. Eli kun ja jos törttöilen satamassa, satun vaikkapa upottamaan Swanin omalla morrisminilläni, vakuutus korvaa. Morriksen vahingot korjaan halvalla itse...

    • s/y Sarema

      Oletteko laskeneet paljonko maksatte vakuutusmaksuja 10 vuodessa. Oletteko veneilijöinä niin epävarmoja taidoistanne, että haluatte ehdottomasti kaskon minimiomavastuulla? Kun katsoo suomalaisten vakuutusyhtiöiden ehtoja, tulee väistämättä tuleokseen, että vanhaa venettä ei kannata vakuuttaa. Yach Pool vaikuttaa asialliselta. Suomalainen edustaja on meklari ja vakuutusyhtiö sen takana on vastuullinen. Mitä tulee 1 kk vanhan veneen uppoamiseen, on selvää että omistaja hakee korvauksen vakuutusyhtiöltään ja vakuutusyhtiöllä on regressioikeus valmistajaan takuun perusteella. Ei ole mieltä siinä, että omistaja ryhtyy taistelemaan oikeudessa takuun perusteella valmistajan tai myyjän kanssa. Vakuutusyhtiöiden lakimiehet ovat hyviä siinä. Takuuehdoissa saattaa olla klausuuleja, jotka pienentävät korvausta, mutta jos vakuutusehdoissa ei ole......
      Meillä oli Pantaenius aikoinaan, mutta 7 vuoden jälkeen vakuutus lopetettiin varsin omalaatuisella tavalla. Ilmeisesti rahaa oli tullut sisään riittävästi, eikä riskinottoa haluttu enää jatkaa. Sitä kutsutaan vakuutusmatematiikaksi. Vahingon todennäköisyys kasvoi yli sisään tulevan rahan.
      Meillä ei ollut vakuutusta pohjoisen retkellemme, koska kukaan ei suostunut semmoista tekemään. Riski oli kuulemma liian suuri. Mitä varten vakuutusyhtiöt sitten ovat olemassa = rahan keräämistä varten. Pisnes on varsin kylmää.
      Kuitenkin Pantaenius oli vakuuttanut 25 v vanhan ruotsalaisveneen, jonka tapasimme Gjoa Havenissa. Johdonmukaista, eikö totta?
      Seuraava vakuutuksemme on "total loss and third party liability" eikä suomalaisesta yhtiöstä. Sieltä kun emme sitä saa Tanskan salmien ulkopuolelle. Joku mainitsi Tevan. Kyllä, ehkä yritysvakuutusten kylkiäisenä, jos rahaa tulee sisään riittävästi. Ei pidä sotke asioita.

    • Vaihtaako???
      • On se niin väärin

        Tämä ei liity veneisiin, paitsi samat vakuutusehdot:

        Myrsky kaatoi naapurin metsän kuuset niin että katkesi sekä voimayhtiön linjat ja taloon ja piharakennuksiin tulevat ilmajohdot. Voimayhtiö heti (5 vrk jälkeen) korjatessaan totesi ettei talolinjat kuulu heille. Paikallinen sähköyrittäjä sitten kiipeili samoihin tolppiin taas ja laskutti...

        Vakuutusyhtiö korvaushakemuksen perusteella totesi, kun arvelin, että linja oli vedetty silloin kun talokin tehty, 1970 ikävähennyksen olevan senmittainen ettei mitään korvausta tule. Ettei peräti lisämaksua niin vanhoista? Sähkö kyllä ennen tuli?

        Sattuipa sitten niin, että joku seuraavista myrskyistä pudotti samat talonarut taas. Korjattiin samana päivänä eikä laskua ole kuulunut...

        Pitäisikö vanevakuutus ottaa samalta taholta?


      • voimum
        On se niin väärin kirjoitti:

        Tämä ei liity veneisiin, paitsi samat vakuutusehdot:

        Myrsky kaatoi naapurin metsän kuuset niin että katkesi sekä voimayhtiön linjat ja taloon ja piharakennuksiin tulevat ilmajohdot. Voimayhtiö heti (5 vrk jälkeen) korjatessaan totesi ettei talolinjat kuulu heille. Paikallinen sähköyrittäjä sitten kiipeili samoihin tolppiin taas ja laskutti...

        Vakuutusyhtiö korvaushakemuksen perusteella totesi, kun arvelin, että linja oli vedetty silloin kun talokin tehty, 1970 ikävähennyksen olevan senmittainen ettei mitään korvausta tule. Ettei peräti lisämaksua niin vanhoista? Sähkö kyllä ennen tuli?

        Sattuipa sitten niin, että joku seuraavista myrskyistä pudotti samat talonarut taas. Korjattiin samana päivänä eikä laskua ole kuulunut...

        Pitäisikö vanevakuutus ottaa samalta taholta?

        Voimayhtiölle kuuluu johdot vain mittariin asti.
        Sitä ei moni tiedä ja kun kerrotaan ei silti ymmärrä


      • On se niin väärin
        voimum kirjoitti:

        Voimayhtiölle kuuluu johdot vain mittariin asti.
        Sitä ei moni tiedä ja kun kerrotaan ei silti ymmärrä

        Mittari oli kaukana maassa olevien narujen jälkeen, siis laskujen tulosuunnasta:-)

        Eipä ei.....................

        Missäs venevakuutus Sulla?


      • älä...

        Älä vaihda, liian monta huonoa kokemusta on tullut. Eikä kiistoihin auta muu kuin oikeuteen meno. Keskusteluahan on käyty täällä useampaankin otteeseen.


    • kzäöoi

      Vertaa ihmeessä eri vakuutusyhtiöiden tarjontaa. Juuri mainitsemistasi syistä siirsin oman venevakuutukseni tunnetusta suomalaisesta yhtiöstä Yacht Pooliin.

      Yksi vahinko on sattunut, Yacht pool korvasi aiheutuneet vahingot ja homma sujui muutenkin erittäin mallikkaasti.

    • ExYacht-Pool asiakas

      Yacht-Poolin uusista vakuutusehdoista poimittua:

      Karilleajotapauksissa tai törmättäessä kiinteään esteeseen tai -rakennelmaan omavastuu on 50 % vahingon määrästä, mikäli kari tai este oli joko asianmukaisesti merkitty yleisesti käytössä olevaan meri tai veneilykarttaan, tai mikäli karista, esteestä tai rakennelmasta oli kulkuväylällä tai sen läheisyydessä erillinen varoitusmerkki.

      Se siitä karilleajovakuutuksesta...

      • kalevi122

        Mä en löydä Yacht-Poolin vakuutusehtoja heidän nettisivuilta...Voisko joku ladata ne johonkin nettiin?


      • Ajantasalla?
        kalevi122 kirjoitti:

        Mä en löydä Yacht-Poolin vakuutusehtoja heidän nettisivuilta...Voisko joku ladata ne johonkin nettiin?

        Ei ole järkeä ladata niitä nettiin koska vakuutusehdot voivat muuttua eikä kukaan muu kuin yritys itse voi taata sitä, että ehdot ovat siellä ajantasalla. Jos ulkona on vakuutuksia eri ehdoilla (esim vanhoja ja uusia), niin ehtojen julkaiseminen ei kerro tarpeeksi vertailua varten.

        Tarjouksen mukana saa ehdot eikä se maksa mitään, joten se ei kai ole mikään ongelma, vai?

        Ehdot ovat kaiketi yrityksen omaisuutta ja niiden julkaiseminen ilman tekijänoikeuksien haltijan lupaa lienee laitonta, vaikka tuskin siitä juttua nostetaan.


      • kalevi122
        Ajantasalla? kirjoitti:

        Ei ole järkeä ladata niitä nettiin koska vakuutusehdot voivat muuttua eikä kukaan muu kuin yritys itse voi taata sitä, että ehdot ovat siellä ajantasalla. Jos ulkona on vakuutuksia eri ehdoilla (esim vanhoja ja uusia), niin ehtojen julkaiseminen ei kerro tarpeeksi vertailua varten.

        Tarjouksen mukana saa ehdot eikä se maksa mitään, joten se ei kai ole mikään ongelma, vai?

        Ehdot ovat kaiketi yrityksen omaisuutta ja niiden julkaiseminen ilman tekijänoikeuksien haltijan lupaa lienee laitonta, vaikka tuskin siitä juttua nostetaan.

        Niinno, olkoot sit Y-P:n vakuutusehdot niin salaisia et niitä ei voi julkaista... Kumma kun kaikki muut vakuutusyhtiöt julkaisevat näitä huippusalaisia dokumentteja omilla sivuillaan..


      • Opettele suomea
        kalevi122 kirjoitti:

        Niinno, olkoot sit Y-P:n vakuutusehdot niin salaisia et niitä ei voi julkaista... Kumma kun kaikki muut vakuutusyhtiöt julkaisevat näitä huippusalaisia dokumentteja omilla sivuillaan..

        Ei ne salaisia ole, jos ne saa pyytämällä.


      • ei kannata
        Opettele suomea kirjoitti:

        Ei ne salaisia ole, jos ne saa pyytämällä.

        Niin tai näin, Y-P:ltä ei näytä saavan oikein mitään ilman tuomioistuimen päätöstä.


      • Sano selvästi
        ei kannata kirjoitti:

        Niin tai näin, Y-P:ltä ei näytä saavan oikein mitään ilman tuomioistuimen päätöstä.

        Pistit sen verran pahan heiton, että joudut perustelemaan. Oletko kilpailevasta yrityksestä?

        Minulla ei ole nimittäin ollut mitään ongelmia saada sopimusehtoja ja tarjousta. Siksipä ihmettelen miksi sinun on niitä niin vaikea saada. Oletko yrittänyt ja jos olet, niin miksi kieltäytyivät antamasta niitä sinulle?


      • kas tässä
        Sano selvästi kirjoitti:

        Pistit sen verran pahan heiton, että joudut perustelemaan. Oletko kilpailevasta yrityksestä?

        Minulla ei ole nimittäin ollut mitään ongelmia saada sopimusehtoja ja tarjousta. Siksipä ihmettelen miksi sinun on niitä niin vaikea saada. Oletko yrittänyt ja jos olet, niin miksi kieltäytyivät antamasta niitä sinulle?

        Minulla on useammatkin versiot vakuutusehdoistaehdoista. Edes lähellä vakuutusalaa en toimi. Mutta itsellä ja useammalla tutulla on ollut tarvetta asianajajaan tuon yhtiön kanssa. Siksi olen myös ex-asiakas.


      • stonnette

        Yacht-Poolin uudet ehdot mallia syksy 2014
        Ehdoissa on tämä maininta tästä korkeasta omavastuusta jos törmää kiinteään esteeseen.
        Rantautuessa huonossa kelissä voi vaurioita syntyä myös laituriin osumisesta ja tämän ehdon mukaan nekin kuuluu tähän 50% omavastuupuoleen kuten myös merikorttiin merkityt vedenalaiset kivet jos on sellaisella korkeudella että osuu niihin=vettä alle oman syväyksen.
        En ole löytänyt vastaavaa ehtoa muilta. Seurassamme on useilla Y-P:n vakuutus ja olen kysellyt heiltä miten tuon uuden, tämän syksyn ehdon tulkitsevat.
        Miten te tulkitsette sen?


    • merimörö

      Alandian venevakuutus maksaa kutakuinkin euron päivässä. Korvaustilannetta ei onneksi ole vielä tullut vastaan. Vakuutuksen sisältönä on vastuuvakuutus ja omaa venettä koskien ns. ISO haveri. 20 vuotta vanhoja purjeita tai aurinkolaseja, tms. en maksata vakuutusyhtiöllä. Jokin roti siinäkin pitää olla. (Ja eihän yhtiön rahat sitten mihinkään riittäisi. Edes aktuaariporukan puolen miljoonan vuosipalkkaan). Eli hyviä kokemuksia minulla. Suosittelen!

    • valinnanvaraa vakuut

      On vaikea ajatella, että vakuutusyhtiö huijaa, jos vakuutusehdot on nähtävänä ja niissä kerrotaan, mitä milloinkin korvataan. Ihmiset valitsevat itselleen sopivat vakuutukset ja vaihtelu ehdoissa on vain hyvä asia.

      Jokainen korvaus lisää vakuutuksen hintaa ja jokainen voi valita millä riskirajalla toimii ja mitä haluaa vakuutuksen korvaavan ja missä tilanteessa. On selvää, että ehtoihin pitää tutustua eikä ole vakuutusyhtiön vika, jos asiakas ei halua tehdä sitä.

      • Bossu

        Mun käsitys vakuutusytiöistä on, että ne maksavat pienet vahingot mielellään pois, jotta asiakassuhde ei katkeaisi. Asiakassuhteesta ne saavat enemmän rahaa sisään kuin mitä pienistä korvauksista menee ulos. Isommista, kymmenien tai satojen tuhansien vahingoista ne sen sijaan yrittävät yleensä luistaa tai ainakin työntää osan vastuusta asiakkaalle. Niitä rahoja ei siltä asiakkaalta saada enää takaisin vakuutusmaksuina, joten kannattaa mennä oikeuteen, jos vaikka pääsisi korvauksesta eroon, vaikka asiakas menetetäänkin.

        Ei siinä mitään, tuohan on loogista, mutta se on ristiriidassa markkinointipuheen kanssa, jossa vakuutusyhtiöt mainostavat vahingonkorvauksen saamisen mutkattomuutta ja luotettavuutta. Siksi sitä voi sanoa huijaukseksi. Pankithan saivat näpeilleen, kun ne mainostivat kaikenlaisia sijoituksia tuottavina. Kun ne eivät tuottaneetkaan, todettiin pankkien valehdelleen asiakkaille ja ne joutuivat korvaamaan. Ja katsottiin, että pienellä präntätty sijoitusten ehtolause ei riittänyt näytöksi siitä, että asiakas tiesi, mitä oli tekemässä, vaan myös sijoitusta myyneen toimihenkilön piti ottaa tappion mahdollisuus puheeksi.


    • Moottoriveneilijä

      Yacht Pool on täysin epäpätevä vakuutusyhtiö enkä suosittele missään nimessä. Itsellä kävi vahinko missä kaveri ajoi venettäni ja perävetolaite kolahti sen verran karille et potkuri meni rullalle. Yacht Pool keksi syyttää minua törkeästä huolimattomuudesta, kun olin antanut veneen toiselle kipparoitavaksi. Vakuutusasiamies ei edes tarkistanut veneen plotteria mikä on yleensä ainoa asia mikä joko tukee tai on ristiriidassa kuljettajan kertomukseen. Vakuutusasiamies toimi siis omavaltaisesti oikeuselimenä. Törkeä huolimattomuus voidaan todeta vain käräjäoikeudessa, joten vein asian välittömästi vakuutusoikeuteen. Sen seurauksena Yacht Pool irtisanoi vakuutukseni ja prosessi on edelleen kesken. Lainaten vakuutusasiamiehen perustelua: "ei tässä ole tarkoitus olla v*ttumainen vaan meillä nyt vaan sattuu olemaan Suomen halvimmat vakuutukset ja maailman kivikkoisin rannikko". :D Eli mielummin kannattaa maksaa hiukan enemmän siitä, ettei tarvi kinastella amatöörien kanssa. Tällä hetkellä olen POP Vakuutuksen asiakas, joka pesi Yacht Poolin hinnassa ja olen ollut oikein tyytyväinen.

    • Veettää

      Lähitapiola ei korvaa juuri mitään!

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Ikävä sinua

      Onkohan sulla ollut sama tunne kuin mulla viimeisten parin päivän aikana, eilen varsinkin. Ollaan oltu ihan lähellä ja k
      Ikävä
      27
      3633
    2. Oletko sä oikeesti varattu?

      Että sen takii ei voida olla tekemisissä?
      Ikävä
      41
      2469
    3. Otavassa tapahtuu!

      Rakennuspalo, yläkerta tulessa. Henkirikosta epäillään. Tiettyä henkilöautoa etsitään, minkä mahdollinen epäilty ottanut
      Mikkeli
      37
      2323
    4. Tulemmeko hyvin

      Toimeen ja juttuun keskenämme? Luulen, että sopisit hyvin siihen ☀️ympäristöön, paljon kaikkea erilaista.♥️mietin tätä s
      Ikävä
      7
      2067
    5. Tiedän kuka sinä noista olet

      Lucky for you, olen rakastunut sinuun joten en reagoi negatiivisesti. Voit kertoa kavereillesi että kyl vaan, rakkautta
      Ikävä
      43
      1582
    6. Rakas, kerro mulle

      Miltä se tuntuu?
      Ikävä
      38
      1569
    7. Horoskooppikysely

      Oma ja ikävän kohteen horoskooppi? Sopivatko yhteen?
      Ikävä
      14
      1402
    8. Oletko ollut vihainen, suuttunut tai pettynyt

      johonkin kaivattusi toimintaan?
      Ikävä
      128
      1320
    9. Pitkäaikaiset työttömät työllisyystöillä takaisin yhteiskuntaan

      Vaikka se vähän maksaakin, niin parempi on valtion teettää hanttihommia, jottei yksilöistä tule yhteiskuntakelvottomia.
      Maailman menoa
      271
      1304
    10. Kesäseuraa

      Kesäseuraa mukavasta ja kauniista naisesta. Viesti tänään mulle muualla asiasta jos kiinnostaa Ne ketä tahansa huoli, t
      Ikävä
      45
      1275
    Aihe