"Hoitoa varten tarvitaan voimakasta neutronisäteilyä, joka aiheuttaa boorissa ydinreaktiot. Tarpeeksi voimakas neutronivuo voidaan tuottaa ydinreaktorilla. Hoitopaikka sijoitetaan ydinreaktorin viereen ja reaktorin säteilysuojaan tehdään kapea aukko, josta reaktorisydämen neutronisäteily pääsee tunkeutumaan suojan läpi ja potilaan päähän.
Vain harvassa yliopistollisessa sairaalassa maailmassa voidaan antaa BNCT-hoitoa, sillä vaadittavat tekniset varusteet, etenkin sopivat ydinreaktorit, ovat harvan sairaalan käytettävissä.Pohjois-Euroopassa ainoastaan Helsingin yliopistollinen keskussairaala antaa BNCT-hoitoa Otaniemen Triga-reaktorilla."
Aivokasvainpotilaalle ydinreaktorit voivat suorastaan elintärkeitä. Haluaako Greenpeace ja vihreät sulkea nekin ?
http://fi.wikipedia.org/wiki/BNCT
Ydinvoima parantaa syövältä
4
458
Vastaukset 4
- Joku vaan
Boori annetaan potilaalle sokeriliuksessa. Syöpäkasvain tarvitsee paljon energiaa, ja sitä kautta boori päätyy kasvaimeen. Kun booria säteilytetään neutroneilla, muuttuu se alfa-säteilijäksi, joka tunnetusti tuhoaa kudoksia tehokkaasti.
Aiemmin ainakin hoitoa annettiin potilaille, joiden elinaika oli vähissä. Siten hyöty ei ollut järin suuri. - po<sod
Vihreät ja Greenpeace ei oikeasti halua sulkea mitään. Niiden tarkoitus on meteliä pitämällä kääntää maailman pääomavirtoja itselleen edullisempaan suuntaan.
- HOITOON
Luuletko, että niillä sairaalan laitteilla tuotetaan sähköä verkkoon? Jos niin luulet, mee äkkii sinne sädehoitoon.
- HOITOON
Luuletko, että niillä sairaalan laitteilla tuotetaan sähköä verkkoon? Jos niin luulet, mee äkkii sinne sädehoitoon.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Miksi naiset haluavat itseään vanhemman kumppanin? Vai haluavatko?
Tuolla toisessa ketjussa tuli esille tämä kysymys ja se on mielestäni hyvä kysymys. Kiitos scrg:lle tämän kysymyksen esi3551075- 71738
Missä vaiheessa
Unohdit minut? Onko sinulla oikeasti mies jota rakastat? Tiedän että möhlin ja odotin liikaa. Ei tarvitse vastata jos et37686- 49580
- 41578
- 63533
SDP: tiukkaa maahanmuuttopolitiikkaa ilman rasismia
Analyysin mukaan demareiden uuden maahanmuuttolinjan suurin ero konservatiivioikeiston vastaavaan on rasismin puute. ht320496- 75471
Mulla on ikävä sua
Pakko se on myöntää, mulla on ikävä sua 🥺💔.. En kyllä haluaisi sitä myöntää kun tämä tilanne on niin hankala. Oon yri19471kasariperjantai 2026
Ajatuksia vuoden 2026 kasariperjantaista...ainakin porukkaa oli mun mielestä liikkeellä tosi paljon ja fiilinki noin yle22459