tili ulkomailla

jäsen000

Miten voi avata tilin ulkomailla? Pitääkö kysyä apua pankista vai lakimieheltä vai mistä?
Tarviiko Suomen kansalainen jonkin erityisen syyn, miksi hänellä pitäisi olla tili jossain toisessa maassa?
Entä mikä maa olisi sellainen, mistä Suomen viranomaiset ei saisi tilitietoja käsiinsä missään tapauksessa?
Kiitos.

10

2786

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • tili

      En tiedä yleisemmin mutta minulla ei ollut mitään ihmeellisempiä rituaaleja avatessani parikymmentä vuotta sitten tilin Banco de Madridiin.
      Sittemmin Deutsche Bank fuusioi sen ilman rahaliikenteeseen liittyviä ilmiöitä.

      Tapahtumia on sen verran harvakseltaan etten ole ottanut nettitunnuksia.

      Huom. Tehdessäni avauksen oli Suomessa anottava Suomen Pankilta lupa siirtoon.
      Max. 600000mk.

      • tili

        Huom. 20-vuotta sitten.
        Anomisvelvollisuus poistui 80-luvun lopulla tai ainakin 90-luvun alussa.


    • Pitää vain olla yhteydessä siihen ulkomaiseen rahalaitokseen, mistä tilin haluaa avata ja täyttää heidän vaatimansa lomakkeet. Oman kokemukseni mukaan lomakkeet voi tulostaa netistä, mutta ne pitää palauttaa postitse allekirjoitettuina. Kun tili on avattu, asioita voi hoitaa netin kautta.

      Mitään perusteluja ei tarvitse millekään viranomaisille tai suomalaiselle pankille esittää eikä rahan siirtoon ulkomaille nykyisin tarvita Suomen Pankin lupaa eikä muitakaan lupia.

      Ulkomailla saadut korot pitää ilmoittaa veroilmoituksessa. Riippuu kyseisen maan kanssa tehdystä verosopimuksesta, pidätetäänkö siellä lähdevero vai peritäänkö vero Suomessa jälkikäteen.

      Shekkitilin pito USA:ssa on hyödyllistä, jos on sinne pieniä maksuja, sillä silloin voi postittaa omia shekkejä kirjekuoressa ja säästää kaikki pankkikulut. Menee vain kirjekuoren postimerkin hinta. Maksun saaja saa USA:ssa shekin lunastettua täysimääräisenä ilman pankkikuluja. Rahan siirto Suomesta omalle tilille ulkomaille tai sieltä suomalaiseen pankkiin on kalliimpaa.

      • Maasta

        Jotkut pankit vaativat, että sinulla on vakituinen osoite kyseisessä maassa ja joissakin maissa tilin avaamiseen tarvitaan työnantajan todistus työsuhteen voimassaolosta.


      • Maasta kirjoitti:

        Jotkut pankit vaativat, että sinulla on vakituinen osoite kyseisessä maassa ja joissakin maissa tilin avaamiseen tarvitaan työnantajan todistus työsuhteen voimassaolosta.

        Mielestäni rahalaitokset ja tilit voi jakaa kahteen ryhmään: paikalliset ja internetissä toimivat.

        Paikallisilla tarkoitan sellaisia, missä ao. maassa asuva suomalainen avaisi tilin päivittäisten raha-asioiden hoitamista varten. Sellaisen tilin avaamiseen voidaan tarvita 2-3 henkilöllisyystodistusta, kiinteä osoite siinä maassa, Englannissa maksettu sähkö- tai kaasulasku, selvitys rahojen alkuperästä yms.

        Toisessa ryhmässä ovat sellaiset tilit, jollaisen Suomessakin asuva voi ulkomailla avata postitse ja käyttää internetin kautta. En tiedä, ovatko vaatimukset nykyisin ankarammat kuin 10 vuotta sitten, mutta silloin amerikkalaisen shekkitilin avatessani en joutunut todistamaan henkilöllisyyttäni mitenkään. Liitin tilinavauslomakkeeseen suomalaisen pankin shekin, jolla tein alkutalletuksen avattavalle tilille.


      • Terroristit vei
        Timontti kirjoitti:

        Mielestäni rahalaitokset ja tilit voi jakaa kahteen ryhmään: paikalliset ja internetissä toimivat.

        Paikallisilla tarkoitan sellaisia, missä ao. maassa asuva suomalainen avaisi tilin päivittäisten raha-asioiden hoitamista varten. Sellaisen tilin avaamiseen voidaan tarvita 2-3 henkilöllisyystodistusta, kiinteä osoite siinä maassa, Englannissa maksettu sähkö- tai kaasulasku, selvitys rahojen alkuperästä yms.

        Toisessa ryhmässä ovat sellaiset tilit, jollaisen Suomessakin asuva voi ulkomailla avata postitse ja käyttää internetin kautta. En tiedä, ovatko vaatimukset nykyisin ankarammat kuin 10 vuotta sitten, mutta silloin amerikkalaisen shekkitilin avatessani en joutunut todistamaan henkilöllisyyttäni mitenkään. Liitin tilinavauslomakkeeseen suomalaisen pankin shekin, jolla tein alkutalletuksen avattavalle tilille.

        Ei onnistu nykyään amerikkalaisen tilin avaaminen ellei ole paikallista sosiaaliturvatunnusta. Patriot act ruulaa.

        Riippuu tietenkin siitä mitä kelpuuttaa, itse en uskoisi rahaa vaikkapa BankOfInternet.com haltuun. Kyseisen pankin katuosoite on...

        ...12777 High Bluff Drive


      • Terroristit vei kirjoitti:

        Ei onnistu nykyään amerikkalaisen tilin avaaminen ellei ole paikallista sosiaaliturvatunnusta. Patriot act ruulaa.

        Riippuu tietenkin siitä mitä kelpuuttaa, itse en uskoisi rahaa vaikkapa BankOfInternet.com haltuun. Kyseisen pankin katuosoite on...

        ...12777 High Bluff Drive

        Paikallinen sosiaaliturvatunnus vaaditaan USA:ssa asuvilta, mutta kyllä USA:ssa on tarjolla myös ulkomailla asuville tarkoitettuja palveluja. Tarkempia tietoja voi löytää ao. rahalaitoksen sivuilta esim. hakusanalla "foreign customer".

        Tarkistin tänään yhden amerikkalaisen tilinavausohjeen. Sen mukaan ulkomailla asuvalta vaaditaan nykyisin valokopio passista tai sitä vastaavasta kotivaltion antamasta henkilöllisyystodistuksesta sekä amerikkalaisen verohallinnon lomakkeella itse annettu selvitys ulkomaalaisstatuksesta. Sen mukaan päätetään lähdeveron pidättämisestä tai pidättämättä jättämisestä.


      • Timontti kirjoitti:

        Paikallinen sosiaaliturvatunnus vaaditaan USA:ssa asuvilta, mutta kyllä USA:ssa on tarjolla myös ulkomailla asuville tarkoitettuja palveluja. Tarkempia tietoja voi löytää ao. rahalaitoksen sivuilta esim. hakusanalla "foreign customer".

        Tarkistin tänään yhden amerikkalaisen tilinavausohjeen. Sen mukaan ulkomailla asuvalta vaaditaan nykyisin valokopio passista tai sitä vastaavasta kotivaltion antamasta henkilöllisyystodistuksesta sekä amerikkalaisen verohallinnon lomakkeella itse annettu selvitys ulkomaalaisstatuksesta. Sen mukaan päätetään lähdeveron pidättämisestä tai pidättämättä jättämisestä.

        Ulkomailla asuville tarkoitettuja ohjeita kannattaa etsiä myös hakusanoin "international customer" ja "international customers".


    • Anonyymi
    • Anonyymi

      Vitun vanha avaus johon on vastaus kaikkien pankkien sivuilla ja fin lex säädöskokelmassa!

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Taitaa jäädä kotimaiset mansikat ostamatta

      Kotimainen mansikka on niin kallista, että en ole vielä ainuttakana maistanut. Jos hinta pysyy näin korkealla niin tästä
      Ruoka ja juoma
      55
      1553
    2. Mikä on loppuelämäsi suunnitelma

      Kaivattuasi kohtaan? Olet päättänyt jotain?
      Ikävä
      123
      1334
    3. Sinkkumiehet hukkaavat tärkeän ässän hihastaan kun

      ...eivät suostu kavereiksi naisten kanssa. Mikä voi olla heillä syynä? Hyväksyvät vain naisen, joka suorastaan anelee sa
      Ikävä
      123
      1228
    4. Uskaltaisitko vielä

      Lähestyä vai et kaivattuasi?
      Ikävä
      140
      1044
    5. Keitä täällä on??

      Kertokaa nimenne!! 🤔
      Ikävä
      101
      897
    6. "Kaikkien miesten asia" - kampanja on alkanut

      Miehillä on naisiin kohdistuvan väkivallan lopettamisessa merkittävä rooli. Ei riitä, ettei itse tee väkivaltaa. Miesten
      Maailman menoa
      337
      831
    7. Tiedät, että en voi enää laittaa viestiä

      Aikaa kulunut. Eikä se näyttäisi enää luontevalta vastata näin pitkän ajan jälkeen. Tiedän myös, että sinä et enää lait
      Ikävä
      82
      734
    8. Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla:

      Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla: "Aina valinta ei mene nap
      Iisalmi
      54
      646
    9. Kun kohtaatte rakkauden, tarttukaa siihen

      Toimisinko jälkiviisaana toisin? Varmasti. Vaikka silloin kuvittelin tekeväni, niin kuin on oikein. Mahdollisimman siist
      Ikävä
      50
      643
    10. Lienee aika luopua siitä kaikesta

      mitä meillä ikinä olikaan. Hassua, koska juuri mitään ei ole edes ollutkaan. En vaan jaksa tätä mahdotonta juttua enää j
      Ikävä
      64
      602
    Aihe