aloin tekemään tässsä "luomu" viiniä eli laitan siihen ainoastaan hiivan enkä muuta.
hoksasin tässä vain kun teen sen raparperista että siihen piti lisätä kalkkia. no mites mun viinille käy nyt ku eihän mulla siinä taida kalkkia olla ku laitoin vain hiivaa enkä niitä muita entsyymipusseja??
mikä idea tossa kalkissa oikein on?
raparperi+kalkki
4
5571
Vastaukset
Kalkki on emäksistä ja tasoittaa valmiin viinin happamuutta: alkoholi on hapanta samoin kuin raparperi, joten lopputuloksesta tulee ihan perkeleen hapanta ilman kalkkia.
Voihan sen kalkin lisätä sitten myöhemminkin, saatuasi sitä.- viinihirmu
Missäköhän pussukassa sitä kalkkia on.
onkohan se tossa ravintosuola pussissa?
voikohan ton ravinnepussin kaataa myöhemmin?
saako sitä kalkkia yksistään jostain? - shaitan
viinihirmu kirjoitti:
Missäköhän pussukassa sitä kalkkia on.
onkohan se tossa ravintosuola pussissa?
voikohan ton ravinnepussin kaataa myöhemmin?
saako sitä kalkkia yksistään jostain?ravintosuolaa saa ainakin turun kauppahallista ja nyt en tiedä mis asut mut ainakin luontaistuote liikkeistä mis myydään kotiviini tarvikkeita www.melkko.fi sielt pitäis löytyy eri luontaistuote liikeitä suomes.
- Kemianopettaja
Raparperi sisältää runsaasti oksaalihappoa,joka on ihmiselle haitallista, voi jopa kiteytyä neulamaisiksi kiteiksi, jotka tukkivat munuaistiehyitä. Joka tapauksessa oksaalihappo sitoo luustosta kalsiumia, ja toimii lapsilla lisäksi kasvun hidastajana. Juota lapsille raparperiruokien (piirakka, kiisseli, tms) kanssa maitoa, jonka kalsium sitoutuu oksaalihappoon. Kalsiumoksalaatti on liukenematon yhdiste, ja menee imeytymättä suoliston läpi. Siksi raparperiviiniin tulee lisätä jauhettua kalkkikiveä ("viiniliitua"), CaCO3, jota itse olen ostanut apteekista. 1-2 rkl riittää. Lisää viinihappoa tai sitruunahappoa.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Kelekkakisat
Mikä vakava onnettomuus sattunut kisoissa. On peruttu koko kisat. Pelastuskopteri näytti käyvän paikalla.146533- 913112
- 893037
- 192909
- 482899
- 462414
- 262398
Pitäis vaan lopettaa
Sinun kanssa yhteydenpito. Alkaa vaan haluamaan enemmän ja tuskin lopulta mikään kohtaisi. Ja ikävä vaan kasvaa ja lähei132190Ikävä uutinen uudesta Unelmia Italiassa -kaudesta
Unelmia Italiassa -sarja on ollut supersuosittu ja uutta kautta on odotettu. Nyt on tullut se aika, että TV-katsojat pää71963Salatut elämät: Lola Odusoga -paljastus - Tämä suosii tiettyjä Salkkarit-faneja!
Salatut elämät vetää katsojia tv-ruudun äärelle jaksosta, kaudesta ja vuodesta toiseen. Tähän mennessä sarjaa on nähty j81911