Tomaatin kukkavarret

tietoa haluava

Osaako kukaan sanoa, mistä voi johtua tomaatin kukkavarsien taipuminen kulmamaiseksi, joka näyttää johtavan kukan kuivumiseen ja tuhoutumiseen. Kasvihuoneessani näyttää olevan käymässä näin lähes jokaiselle tomaatille.

7

5155

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • mitä...

tarkoitit, mutta käsitin, että tomaatinkukkasi kuolevat. Näinhän siinä käykin. Kukka kuolee ja tippuu pois, jolloin itse tomaatti alkaa kasvaa.

• tietoa haluava

Kysymys ei ole niin itsestään selvästä asiasta, kuin sinä ajattelet. Ymmärrän kyllä, että tomaatin kukka kuivuu ja terälehdet putoavat, kun tomaatti valmistuu.
        Meidän tomaateista näyttävät kukat kuolevan ennen tomaatin valmistumista jostakin ihmeellisestä syystä. Täydessä kukoistuksessa oleva kukka kuihtuu, kun kukkavarsi on taipunut ja ikäänkuin katkeaa.

• vuokki
        tietoa haluava kirjoitti:

Kysymys ei ole niin itsestään selvästä asiasta, kuin sinä ajattelet. Ymmärrän kyllä, että tomaatin kukka kuivuu ja terälehdet putoavat, kun tomaatti valmistuu.
        Meidän tomaateista näyttävät kukat kuolevan ennen tomaatin valmistumista jostakin ihmeellisestä syystä. Täydessä kukoistuksessa oleva kukka kuihtuu, kun kukkavarsi on taipunut ja ikäänkuin katkeaa.

pääseekö kasvihuoneeseen pölyttäjiä? Kukka kuihtuu ja surkastuu pois jos se ei ole hedelmöittynyt. Sitten tarkista vielä ettei ole kirvoja jotka imaisee kukkavarresta mehut.

• epäonnistuu
        vuokki kirjoitti:

pääseekö kasvihuoneeseen pölyttäjiä? Kukka kuihtuu ja surkastuu pois jos se ei ole hedelmöittynyt. Sitten tarkista vielä ettei ole kirvoja jotka imaisee kukkavarresta mehut.

jos kukat unohtaa, eikä tärytä 2-3 pv välein. Näin kävi minulle. Kasvihuoneessa ei aina voi luottaa mehiläisten tai vastaavien toimintaan. Kunnon tärytys kukille edesauttaa hedelmöittymistä.

• TODELLA turhautunut

Entä, jos niitä ravistelee, kuten itse teen? Silti kukat tuntuvat tippuvan. Ensimmäiset onnistui ja tomaatteja on tulossa. Nyt sitten... Jokainen kukka näyttäisi tippuvan, vaikka teen mielestäni kaiken oikein. Saamari, kun turhauttaa tämä! Olis jotain 100 tomaattia tulossa, mutta ei väkisin!!! Nyt kaikki kukat kai tippuu... Enkä kastele mielestäni sen enempää liikaa kuin liian vähän.

Jostain luin, että ravistaa voi jopa liikaakin. Voiko tästä olla kyse?

• KrimeanGarden

Sama ongelma oli täällä, mutta kyseinen ilmiö ei ole harvinainen, ottaen huomioon alkukesän oikukkaat sääolosuhteet. Helle saattaa aiheuttaa kukintojen poistippumisen. Kasvi stressaantuu ulkoisista olosuhteista ja/tai kastelusta ... ota nyt näistä selvä!
      Itse pölytän kasvini netistä opitulla keinolla: sähköhammasharjaa tärisyttämällä. Se vasta kimalaisen siipien aikaansaamaa ilmavirtaa. Olen ikionnellinen vinkistä, sillä molluskat ovat upeita!

• Tarhuri Tiitinen

Hei harrastan itsekin tomaatteja ja kysymyksesi herätti sen verran mielenkiintoa, että googletin tietoa esiin.

Kalsium (Ca) Puutos oireita

Nuorimmat lehdet ja kasvupisteet kalpenevat ja ruskettuvat ensimmäisenä. Reunat ohuempia ja risaisia. Usein vaalealaikullisia ja käpertyneitä. Lehtien kärjet koukistelevat taaksepäin ja ovat muodoltaan epämuodostuneita.
      Perunan ylimmät lehdet kalvettuvat ja reunat käpertyvät.
      Porkkanan naatit kalpeita, lehtiä vähän, vanhimmat lehdet kuivuvat.
      Tomaatin versojen kärkiosat ruskettuvat, kukkaterttujen ylimmät kukat kuivuvat. Hedelmien kärkiin kuivia laikkuja, latvamätää.
      Paprikan hedelmien kärkiin kuivia laikkuja, latvamätää.
      Omenan täplätauti
      Salaatin reunapolte
      Juurten kehittyminen heikkoa ja niiden ja silmujen kuolema, erityisesti nuorimmissa osissa
      Osa puutoksesta johtuu vesitalouden häiriöistä
      Kasvi ottaa Ca2 muodossa. Liikkuu huonosti.
      Altistaa kevyet maalajit.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Mistä puhuitte viimeksi kun näitte

Kerro yksi aiheista
      Ikävä
      101
      7333
    2. ROTAT VALTAAVAT ALUEITA

Asukkaat nyt loukkuja tekemään ja kiireellä, jätehuolto kuntoon, jätteet niille kuuluville paikoille, huomioikaa yrittäj
      Äänekoski
      55
      4986
    3. Se on hyvästi

Toivottavasti ei tavata.
      Ikävä
      79
      4669
    4. 73
      4564
    5. Olenko saanut sinut koukkuun?

Hyvä. Rakastan sua.
      Ikävä
      132
      4168
    6. Miten minusta tuntuu että kaikki tietää sun tunteista mua kohtaan

Paitsi suoraan minä itse, vai mitä hlvettiä täällä tapahtuu ja miksi ihmiset susta kyselee minulta 🤔❤️
      Ikävä
      29
      3392
    7. Alavuden sairaala

Säästääkö Alavuden sairaala sähkössä. Kävin Sunnuntaina vast. otolla. Odotushuone ja käytävä jolla lääkäri otti vastaan
      Ähtäri
      8
      2928
    8. Sisäsiittosuus

Tämän kevään ylioppilaista 90% oli sama sukunimi?
      Suomussalmi
      39
      2468
    9. Miksi sä valitsit

Juuri minut sieltä?
      Ikävä
      47
      2467
    10. Kerro todelliset motiivit

kaivattuasi kohtaan?
      Ikävä
      211