Mykkäelokuvat

outoko

Onko täällä ketään mykkäfilmeihin hurahtaneita? :) Ja minkä ikäisiä mahdatte olla...? mietin vain, että onko kaltaiseni 16-vuotiaan normaalia olla kiinnostunut mykkäleffoista.

Kaverini eivät edes tiedä Buster Keatonia, saati sitten ketään muuta sen aikakauden tähteä (lukuunottamatta Chaplinia).

Mielestäni on harmi, että nykypäivän nuoret kaihatavat mykkäfilmejä. Tai siis, jo mustavalkoisuus televisioruudussa on monille syy vaihtaa kanavaa, saati sitten puhumattomuus :D

Hengenheimolaisia?

9

934

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • The Wolf

      Amerikkalainen mykkäelokuva ei oikein ole iskenyt. Sen sijaan saksalainen kylläkin, mutta oma mykkäsuosikkini kuitenkin tulee Ranskasta, jonka on ohjannut tanskalainen Carl Theodor Dreyer - eli La Passion de Jeanne d'Arc, joka on nyt vähintäänkin kymmenen kaikkien aikojen parhaimman elokuvan joukossa.

      Mielestäni on hyvinkin epänormaalia jos ikäisesi yleissivistys on sillä tasolla, ettei Keatonista ole kuullutkaan tai ettei ole ainuttakaan mykkäelokuvaa koskaan katsonut. Kun nyt kerran kysyit, niin itse olen 17.

    • JohanLewis

      totta että jos nykynuoret jättävät katsomatta mykkäleffoja saati sitten mustavalkoisia sen takia että ovat mykkiä tai mustavalkoisia, niin jäävät paljosta paitsi. Harold Lloyd esim teki kaikkien aikojen hauskimpia leffoja aikanaan

    • on kova ääni!

      Hieno valinta noi mykkäfilmit.

      Mä olen 16-vuotiaan näkökulmasta jo melkein kuollut yli nelikymppinen, mutta näin ensimmäiset mykkäfilmini suunnilleen sun iässä.

      Ne vaatii ensin vähän totuttelua: nykivä liike, lumisade tai muu visuaalinen kohina, hiljaisuus, näyttelemistyylin erilaisuus jne.

      Mutta mä olen edelleen sitä mieltä, että parhaat mykkäfilmit ovat todella suuria visuaalisia elämyksiä. Ei soundtrackeillä doupattua visuaalista kuonaa (kannattaa joskus katsoa jokin tuore topten-hitti ilman ääntä ja näkyy, miten onttoa ja typerää visuaalinen kerronta voi olla).

      Suomen Elokuva-arkisto näytti joskus mun nuoruudessani Helsingissä monia mielenkiintoisia mykkäfilmisarjoja, mutta nykyisin ei, en ole ainakaan huomannut.

      • Keaton

        Katoin eilen kokeilun ja vertailun vuoks tv-ohjelmia ilman ääntä ja ilman tekstii, jos ohjelma ei ollut suomenkielinen.Tulin siihen tulokseen,että monetkin nykyiset ohjelmat eivät toimi mykkänä,koska nykyään ollaan sarjoissa ja elokuvissa niin äänen ehdoilla.1920-luvulla näytteleminen oli hyvin fyysistä, ilmeet ja eleet korostu, kun ei ollu ääntä.Nykyään ohjelmat on visuaalisesti tosi köyhiä.Katoin myös vähän matkaa yhtä Jim Carreyn elokuvaa äänettömänä.Tulos:Jim Carreyta voi hieman paremmin katsoa mykkänä, mutta hän ei läheskään vedä vertoja 1920-luvun koomikoille(esim.Buster Keaton).Ei ole samanlaisia mainioita ilmeitä ja eleitä.


    • jyvät akanoista

      Näiden mykkäfilmien valtti on se, että harvemmin tulee eteen huonoja tekeleitä, johtuen siitä, että suurin osa huonommista mykkäelokuvista on yksinkertaisesti unohdettu.
      Kyllä ennenwanhaankin paskoja filmejä tehtiin, mutta nykyään muistamme vain Metropolisit.
      Olisi eri asia jos joutuisi katsomaan jotain 20-luvun keskinkertaista tekelettä - taitaisi mennä hetkeksi hohto mykkäfilmeistä!:)

      • Mätäomena

        Mä olin kiinnostunut mykkäfilmeistä jo alle 10 vuotiaana koska kaikki vanha kiehtoi jostain syystä. Nyt olen 16.

        Tässä jotain kovia mykkäelokuvia:

        caligarin kabinetti
        nosferatu
        panssarilaiva potemkin
        kultakuume
        kenraali
        kaupungin valot

        Ei silti kaikki tunnetutkaan mykkäfilmit enää toimi. Fritz Langin Nibelungen Laulu on tosi jähmeä leffa vaikka M-kaupunki etsii murhaajaa on edelleen mestariteos.


    • Keaton

      Joo, mäkin tykkään mykkäelokuvista ja oon 24- vuotias.Oon tykänny Buster Keatonista ja Charlie Chaplinista ja Stan Laurelista ja Oliver Hardysta
      yms. jo paljon nuorempana, kun silloin niitä näytettiin paljon telkkarissa.Katoin just muutama päivä sitten yhen Buster Keatonin elokuvan ja se oli mun mielestä tappavan hauska, meinasin tukehtua nauruun.Nauratti vielä seuraavana aamunankin ja vieläkin naurattaa.Musta Buster Keaton on yksi parhaista koomikoista ikinä.Menee satasella esim. sen kuminaama Jim Carreyn ohi.Ja ei se outoo oo jos nykynuori tykkää tällaisista elokuvista, se on vain hyvä.Se on hieman harmi, jos nykynuori ei oo koskaan kuullutkaan Buster Keatonista saati sitten Charlie Chaplinista.

      • Keaton

        Se tappavan hauska elokuva on Laivakalle nuorempi
        (Steamboat Bill jr)
        Katoin eilen Buster Keatonin elokuvan Kenraali
        (General).No, mitäpä tästä vois sanoa? Veti sanattomaksi(ISO HUOKAUS).Tässä elokuvassa Buster Keatonin näyttelijänlahjat pääsevät huippuunsa.Tässsä on myös naispäähenkilölle annettu enemmän tila.Marion Mack, joka esittää Keatonin hahmon tyttöystävää Annabellea on aikamoinen komedienne.Myös hänen hahmonsa on hieman tohelo(Keatonin hahmot ovat aina sisukkaita ja itsepäisiä ja kriisitilanteen tullessa myös hyvin urheita).Pidin tästä älyttömästi.Ei ole turhaan sanottu mestariteokseksi.On myös tosi hauska.


    • Anonyymi

      Hyvin paljon ainakin Nivalassa, erikoislääkäri ajattele sanoin lähettäkää vaikka väkivalta mykkäfilmillä kuhan labra tulos tulee, sitä 112 on.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mielessäni vieläkin T

      Harmi että siinä kävi niinkuin kävi, rakastin sinua. Toivotan sulle kaikkea hyvää. Toivottavasti löydät sopivan ja hyvän
      Ikävä
      38
      1759
    2. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      6
      1371
    3. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      42
      1347
    4. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      11
      1330
    5. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      1
      1325
    6. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      7
      1294
    7. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      0
      1284
    8. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      1
      1240
    9. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      2
      1200
    10. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      2
      1173
    Aihe