UUSI ISRAEL PERUSTAUTUU JUUTALAISUUTEEN
Minun pelastukseni ei perustaudu lupauksiin tai lakiin - ei edes 4. käskyyn, joka tekee käskyjen lain ja lupaukset samaksi asiaksi sydämen uskon kautta, Ef 6:2-3. (Sitä on "laki sydämessä" - että yhdistyvät laki ja lupaukset elävän uskon kautta). Vaan armon ja pelastuksen perustana minulla on eräs vaatimaton juutalainen, jonka nimi suomeksi on Jeesus Nasarealainen.
Tästä miehestä minä ylpeilen, mutta itsessäni ei ole mitään hyvää. Todistan vielä mitättömyytenikin, sillä sitkeästi minua väitetään isoksi tekijäksi tai suurisuiseksi. Mutta en, vaikka juutalaisia rakastankin, olisi valmis menemään kadotukseen edes juutalaisen puolesta, kuten olivat valmiit siihen niin Mooses kuin Paavalikin.
Sitävastoin minä olen mitätön sellaista laupeutta osoittamaan. Jos olikin Paavali aikansa "syntisistä suurin", niin olen sitä minä kiistatta nykyajassa; tuskin kukaan vastaan väittäisi.
USKON VALTAKUNTA
ROOM 10:6-11 :
6 Mutta uskon vanhurskaus puhuu näin: "Älä kysy sydämessäsi: Kuka voi nousta taivaaseen?" -- nimittäin tuomaan Kristusta maan päälle -- [10:6-8: 5. Moos. 30:11-14]
7 "tai: Kuka voi laskeutua syvyyksiin?" -- nimittäin noutamaan Kristusta ylös kuolleista.
8 Mitä siis on sanottu? -- Sana on lähellä sinua, sinun suussasi ja sinun sydämessäsi, nimittäin se uskon sana, jota me julistamme.
9 Jos sinä suullasi tunnustat, että Jeesus on Herra, ja sydämessäsi uskot, että Jumala on herättänyt hänet kuolleista, olet pelastuva. [Ap. t. 16:31; 1. Kor. 6:14]
10 Sydämen usko tuo vanhurskauden, suun tunnustus pelastuksen.
11 Kirjoituksissa sanotaan: "Yksikään, joka häneen uskoo, ei joudu häpeään." [Ps. 25:3; Jes. 28:16; Room. 9:33].
Mitä se on ?
Huomaa, että Jeesuksen Testamentti tässä muistuttaa Vanhan Testamentin opetuksesta, 5.Ms.30:6-14. Sydämen uskoon näinollen sisältyy sekin, ettei uskomme alkaja ja sen täydelliseksi tekijä, Jeesus, suinkaan ole hylännyt heimolaisiaan, vaan on uskonkuuliainen 5.Ms.30:6 jakeelleen, että Hän itse taivuttaa myös kansansa sydämet uskonkuuliaisuuteen.
"Niin kaikki Israel on pelastuva". Sydämemme on yhdyttävä Jeesuksen uskoon, jos mielimme olla "uskovaisia".
Verratessa Room 10:6-11 ja 5.Ms.30:6-14, ei voi viittaukset huomioiden niinikään olla huomaamatta, että siinä missä "Mooseksen testamentti" puhuu laista, Jeesuksen Uusi Testamentti puhuu Kristuksesta - 5.Ms.30:11-14 ja Room 10:6-7. "Rakkautena vaikuttava usko" näet korvaa lain täydellisesti, Gal 5:6, Room 13:10, Room 7:3-4.
5. MOOS 30:6-14 :
6 Herra, teidän Jumalanne, taivuttaa teidän sydämenne ja jälkeläistenne sydämet kuuliaisiksi, niin että rakastatte häntä koko sydämestänne ja koko sielustanne. Silloin te saatte elää, [5. Moos. 10:16 ]
7 ja Herra, teidän Jumalanne, antaa näiden kirousten kohdata teidän vihollisianne ja vihamiehiänne, jotka vainosivat teitä.
8 "Te käännytte jälleen Herran puoleen, olette hänelle kuuliaisia ja täytätte kaikki hänen käskynsä, jotka minä nyt teille annan,
9 ja Herra, teidän Jumalanne, antaa teille runsain mitoin menestystä kaikessa, mitä teette. Teille syntyy paljon lapsia, karjanne lisääntyy ja maanne tuottaa suuren sadon. Herra iloitsee jälleen teidän menestyksestänne, kuten hän iloitsi teidän esi- isiennekin menestyksestä. [5. Moos. 28:11; Jer. 32:41]
10 Teidän tulee totella Herraa, Jumalaanne, ja noudattaa kaikkia hänen käskyjään ja säädöksiään, jotka on kirjoitettu tähän lain kirjaan. Silloin te palaatte taas Herran luo koko sydämestänne ja sielustanne.
11 "Tämä laki, jonka minä teille nyt annan, ei ole liian vaikea, ei etäinen eikä salattu. [Jes. 45:19]
12 Se ei ole taivaassa, niin että joutuisitte sanomaan: 'Kuka nousee meidän puolestamme taivaaseen noutamaan sen ja ilmoittaa sen meille, jotta voisimme sitä noudattaa?' [30:12-14: Room. 10:6-8]
13 Se ei myöskään ole meren takana, niin että joutuisitte sanomaan: 'Kuka käy hakemassa sen meren takaa ja ilmoittaa sen meille, jotta voisimme sitä noudattaa?'
14 Se on aivan teidän lähellänne, teidän suussanne ja sydämessänne, valmiina noudatettavaksi.
MITÄ SE ON ?
"Tämä laki, jonka minä teille nyt annan, ei ole liian vaikea, ei etäinen eikä salattu." 5.Ms.30:11,[Jes. 45:19]. Ristintyön ansiosta se täten luetaan uudessa liitossa, sydämen uskolla ja suun tunnustuksella seuraavasti: Tämä KRISTUS, jonka minä teille NYT annan, ei ole liian vaikea, ei etäinen eikä salattu.
Usko ainoastaan; Room 10:8, Mark 5:36.
KÄSKYT SINÄ TIEDÄT - NÄMÄ
Kaikki käskyt tunnet, etkös vaan? Mitäpä Jeesus muuta vaatisi, kuin vain noudattamaan käskyjä; niitä, joista Hän muistuttaa sinua, tässä? Menestys on sidoksissa 4. käskyyn, Ef 6:2-3 mukaan, kunhan sen todellakin uskon lupaukseksi miellät. Joten kuuntele viisaampien neuvoja, sellaisia jotka koet kuin isiksi ja äideiksi.
Mutta jos tahdot Jeesusta palvella, niin sydämesi olkoon myös laupias ja olet oleva autuas itsekin. Jeesus on lähellä - suussasi ja sydämessäsi ja lähimmäisessäsi.
Mark 19:17-21 :
17 Kun Jeesus lähti jatkamaan matkaansa, muuan mies tuli juoksujalkaa, polvistui hänen eteensä ja kysyi: "Hyvä opettaja, mitä minun pitää tehdä, jotta perisin iankaikkisen elämän?" [10:17-31: Matt. 19:16-30; Luuk. 18:18-30]
18 Jeesus vastasi hänelle: "Miksi sanot minua hyväksi? Ainoastaan Jumala on hyvä, ei kukaan muu.
19 Käskyt sinä tiedät: älä tapa, älä tee aviorikosta, älä varasta, älä todista valheellisesti, älä riistä toiselta, kunnioita isääsi ja äitiäsi." [2. Moos. 20:12-16 ; 5. Moos. 5:16-20 ; Room. 13:9]
20 "Opettaja, kaikkea tätä olen noudattanut nuoresta pitäen", vastasi mies.
21 Jeesus katsahti häneen, rakasti häntä ja sanoi: "Yksi sinulta puuttuu. Mene ja myy kaikki, mitä sinulla on, ja anna rahat köyhille, niin sinulla on aarre taivaassa. Tule sitten ja seuraa minua." [Matt. 13:44,46; Luuk. 12:33; Ap. t. 2:45]
Sinua, ihmistä varten, on varattu hyvä ja levollinen osa, jota ei oteta sinulta pois.
Tälle vapaudelle kannattaa pyhittää yksi päivä per viikko ja tutkia Sanaa.
5.Ms.5:15
Muista, että itse olit orjana Egyptissä, kun Herra, sinun Jumalasi, kohotti voimakkaan käsivartensa ja johdatti sinut sieltä pois. Sen tähden Herra, sinun Jumalasi, käski sinun viettää lepopäivää. [2. Moos. 6
Luuk. 10:42
Vain yksi on tarpeen.* Maria on valinnut hyvän osan, eikä sitä oteta häneltä pois." [Monissa käsikirjoituksissa muodossa: "Vähän on tarpeen, tai yksi ainoa."] [Matt. 6:33]
Gal 5:6
Kristuksessa Jeesuksessa on yhdentekevää, onko ihminen ympärileikattu vai ei. Ainoa tärkeä on rakkautena vaikuttava usko. [1. Kor. 7:19; Gal. 6:15; Kol. 3:11].
"Herra on minun paimeneni, ei minulta mitään puutu." Ps 23:1.
Sapattisaarna3
17
373
Vastaukset
- joka turvaa Jeesukseen
pelastus on sen uhrin varassa minkä hän antoi kuollessaan ristillä. Tiedät sen varsin hyvin mutta siitä huolimatta annat (yrität antaa) kirjoituksissasi kerta kerran jälkeen sellaisen vääristellyn kuvan että jotkut uskoisivat pelastuvansa lain tekojen nojalla. Kirjoituksistasi näkyy että et olekaan täällä tarkoituksella että keskustelisit ihmisten kanssa heidän uskostaan vaan ainoastaan väittämässä että he uskovat johonkin mihin ei kukaan usko. Etkö tunne edes häpeää kun tuolla tavoin kasaat keksittyjä asioita muiden uskosta?!
Mutta itse uskot, että Raamatun Jumala, ihmisen Luoja tulee kiduttamaan suurta osaa luoduistaan iankaikkisesti!
Jokaisen joka sellaista uskoo meidän taivaallisesta Isästämme ja on siten mukana levittämässä pahimman laatuista valheellista propagandaa mitä kenestäkään voi koskaan levittää tulisi kiireen vilkkaa tutkia uskonsa perimmäiset syyt. Onko omassa uskossa etusijalla oikeudenmukaisen rakkauden voitto pahuuden yli ja Jumalan nimen kunniaan saattaminen vai oman nahan pelastaminen keksitystä helvetin ikuisesta piinasta. Sitä sinunkin tulisi tarkkaan tutkia ja miettiä.
Siis, lopeta jo muiden solvaaminen ja katso sen sijaan omaan uskoosi, onko se yhdenmukainen Jumalan oikeudenmukaisen rakkauden kanssa vai ei?
Lopeta puhumasta väärin niin Jumalasta kuin lähimmäisistäsikin. Sellainen ei ole Jumalalle mieleistä.
Totuus on että Jumala on oikeudenmukainen ja rakkaudellinen (ja ehdottomasti ei mikään luotujensa piinaaja) ja jokainen joka tuntee Hänet on myös sydämmessään ymmärtänyt mikä Hänen tahtonsa on ja sen miksi Hän lähetti poikansa Jeesuksen joka maksoi ihmisten syntien seuraukset omalla kuolemallaan."Totuus on että Jumala on oikeudenmukainen ja rakkaudellinen (ja ehdottomasti ei mikään luotujensa piinaaja) ja jokainen joka tuntee Hänet on myös sydämessään ymmärtänyt mikä Hänen tahtonsa on ja sen miksi Hän lähetti poikansa Jeesuksen joka maksoi ihmisten syntien seuraukset omalla kuolemallaan."
Hyvin sanottu. Jumalan kutsuma ja valitsema, uudestisyntynyt, ymmärtää sydämessään Jumalan tahdon.
JOKAINEN joka ymmärtää Jumalan tahdon, rakastaa Israelia, sillä "pelastus on juutalaisista".
JOKAINEN joka ymmärtää Jumalan tahdon, iloitsee yhdessä totuuden kanssa, eikä ole vahingoniloinen vääryydestä.
JOKAINEN joka ymmärtää Jumalan tahdon, puhuu totuutta noudattaen rakkaudessa.
Kun noin kiivailet, mikset kiivailisi totuuden puolesta? Se on kylläkin kuluttavaa ja itselleen kuolemista. Miksi t kiivailisi vaikkapa Jumalan huoneen, Israelin puolesta!
Sillä Jumala TODELLA on sekä oikeudenmukainen että laupias, Kristuksessa. Armoton armottomille, mutta laupias laupiaille, mm. Jaak 2:12-13 mukaan.
Jes. 9:7
(9:6) Suuri on hänen valtansa, ja rauha on loputon Daavidin valtaistuimella ja hänen valtakunnassaan. Oikeus ja vanhurskaus on sen perustus ja tuki nyt ja aina. Tämän saa aikaan Herran Sebaotin pyhä kiivaus. [Dan. 7:14; Luuk. 1:33 | Jes. 37:32]
Jes. 37:32
sillä jäännös lähtee kasvamaan Jerusalemista ja pelastuneiden joukko Siionin vuorelta. Tämän saa aikaan Herran Sebaotin pyhä kiivaus. [Jes. 9:6].
TOTUUDEN PUOLUSTAMINEN RANKKAA
Ps. 119:139
Minun kiivauteni kuluttaa minut, sillä minun vihamieheni unhottavat sinun sanasi.
Joh. 2:17
Silloin hänen opetuslapsensa muistivat, että on kirjoitettu: "Kiivaus sinun huoneesi puolesta kuluttaa minut".- joka turvaa Jeesukseen..
AnttiVKantola kirjoitti:
"Totuus on että Jumala on oikeudenmukainen ja rakkaudellinen (ja ehdottomasti ei mikään luotujensa piinaaja) ja jokainen joka tuntee Hänet on myös sydämessään ymmärtänyt mikä Hänen tahtonsa on ja sen miksi Hän lähetti poikansa Jeesuksen joka maksoi ihmisten syntien seuraukset omalla kuolemallaan."
Hyvin sanottu. Jumalan kutsuma ja valitsema, uudestisyntynyt, ymmärtää sydämessään Jumalan tahdon.
JOKAINEN joka ymmärtää Jumalan tahdon, rakastaa Israelia, sillä "pelastus on juutalaisista".
JOKAINEN joka ymmärtää Jumalan tahdon, iloitsee yhdessä totuuden kanssa, eikä ole vahingoniloinen vääryydestä.
JOKAINEN joka ymmärtää Jumalan tahdon, puhuu totuutta noudattaen rakkaudessa.
Kun noin kiivailet, mikset kiivailisi totuuden puolesta? Se on kylläkin kuluttavaa ja itselleen kuolemista. Miksi t kiivailisi vaikkapa Jumalan huoneen, Israelin puolesta!
Sillä Jumala TODELLA on sekä oikeudenmukainen että laupias, Kristuksessa. Armoton armottomille, mutta laupias laupiaille, mm. Jaak 2:12-13 mukaan.
Jes. 9:7
(9:6) Suuri on hänen valtansa, ja rauha on loputon Daavidin valtaistuimella ja hänen valtakunnassaan. Oikeus ja vanhurskaus on sen perustus ja tuki nyt ja aina. Tämän saa aikaan Herran Sebaotin pyhä kiivaus. [Dan. 7:14; Luuk. 1:33 | Jes. 37:32]
Jes. 37:32
sillä jäännös lähtee kasvamaan Jerusalemista ja pelastuneiden joukko Siionin vuorelta. Tämän saa aikaan Herran Sebaotin pyhä kiivaus. [Jes. 9:6].
TOTUUDEN PUOLUSTAMINEN RANKKAA
Ps. 119:139
Minun kiivauteni kuluttaa minut, sillä minun vihamieheni unhottavat sinun sanasi.
Joh. 2:17
Silloin hänen opetuslapsensa muistivat, että on kirjoitettu: "Kiivaus sinun huoneesi puolesta kuluttaa minut".kirjoitti sinulle tuossa aikasemmin. Tässä tulee uusi mahdollisuus.
http://keskustelu.suomi24.fi/show.fcgi?category=1000000000000003&conference=4500000000001692&posting=22000000027402309 Ystäväsi puolesta laittamassasi linkissä on vain silmänlumeeksi asiaa, pyhäkoulutekstiä.
Paistaa aivan lävitse, että siinä vain solvataan minun persoonaani, vaikkei edes tunneta. Jokainen, joka erottaa henget, sen huomaa.
Manipulointiakin se on, sillä siinä laitetaan sanoja suuhuni ja asenteita sydämeeni. Ovat kyllä aivan vieraita minulle - en ota vastaan.
ARVOSTELLAAN OPETUSTA - EI OPETTAJAA
On turhauttavaa lukea henkilöarvosteluja, keneen tahansa kohdistuvia. Henkien erottamisen lahjat on annettu sitä varten, että arvostellaan opetusta, ei henkilöä. Eihän profeettojakaan henkilöinä kehoteta arvostelemaan, vaan profetioiden sisältöä tai opetusta.
1 Kor 12:10-11 :
10 joku saa voiman tehdä ihmeitä, joku profetoimisen lahjan, joku kyvyn erottaa eri henget toisistaan, joku kielillä puhumisen lahjan, joku taas kyvyn tulkita tällaista puhetta. [Room. 12:6; 1. Kor. 13:1,2]
11 Kaiken tämän saa aikaan yksi ja sama Henki, joka jakaa kullekin omat lahjansa niin kuin tahtoo. [Room. 12:3; 1. Kor. 7:7].
1 Kor 14:29-30 :
29 Samoin profeetoista saa esiintyä vain kaksi tai kolme, ja toiset arvostelkoot. [1. Tess. 5:21; 1. Joh. 4:1]
30 Jos joku muu läsnäolijoista saa ilmestyksen, edellisen puhujan tulee vaieta.
PUOLESTAPUHUJALLE
Ystäväsi suuttui siitä, että varoitin lakihenkisyydestä. Ehkä hänellä on syytäkin hermostua siitä. Lainopettajathan jahtasivat sellaisesta Jeesuksen ristille.
"Saul, Saul; miksi Minua vainoat?", joutui Jeesus sanomaan Paavalille, joka luuli tekevänsä palveluksen Jumalalle sillä, että tapatti niitä, kristittyjä, jotka olivat hyljänneet Mooseksen lait - esimerkkinä mainittakoon Stefanuksen kivittäminen.
Kyllä se paistaa läpi - ja suuttumuskin todistaa - että puolustat lakia hyökkäämällä minua vastaan. Olen sinulle kaiketi nykyajan stefanus.
Mutta lain tilalla sydämen hallitsijana täytyy uudestisyntyneellä olla Jeesus.
Se on uskovaisuutta, se Hengen ohjaus lain ohjauksen tilalla ja aivan SUORAAN Raamattu sen sanoo ja vaatii - uskoa puolustavassa asiayhteydessä esimerkiksi.
Lisään sen perään V.T:n kohdan, johon Henki viittaa Paavalin tekstin kautta. Voidaan havaita, kuinka Kristuksen Henki tulee lain tilalle aivan kirjaimellisestikin:
Room 10:6-7
6 Mutta uskon vanhurskaus puhuu näin: "Älä kysy sydämessäsi: Kuka voi nousta taivaaseen?" -- nimittäin tuomaan Kristusta maan päälle -- [10:6-8: 5. Moos. 30:11-14]
7 "tai: Kuka voi laskeutua syvyyksiin?" -- nimittäin noutamaan Kristusta ylös kuolleista.
5. Moos 30:11-14
11 "Tämä laki, jonka minä teille nyt annan, ei ole liian vaikea, ei etäinen eikä salattu. [Jes. 45:19]
12 Se ei ole taivaassa, niin että joutuisitte sanomaan: 'Kuka nousee meidän puolestamme taivaaseen noutamaan sen ja ilmoittaa sen meille, jotta voisimme sitä noudattaa?' [30:12-14: Room. 10:6-8]
13 Se ei myöskään ole meren takana, niin että joutuisitte sanomaan: 'Kuka käy hakemassa sen meren takaa ja ilmoittaa sen meille, jotta voisimme sitä noudattaa?'
14 Se on aivan teidän lähellänne, teidän suussanne ja sydämessänne, valmiina noudatettavaksi.
SAMA ASIA TOISIN SANOIN
Room 7:3-4
3 Jos hän miehensä eläessä antautuu toiselle miehelle, hän on avionrikkoja. Mutta miehensä kuoltua hän on vapaa lain määräyksestä eikä tee aviorikosta, jos menee naimisiin toisen miehen kanssa. [Matt. 5:32]
4 Samoin on teidän laitanne, veljeni. Kristuksen kuolemassa te hänen ruumiinsa jäseninä olette kuolleet vapaiksi laista ja kuulutte nyt toiselle, hänelle joka on herätetty kuolleista. Näin me kannamme hedelmää Jumalalle. [Gal. 2:19,20, 5:18; Kol. 2:14]
Room. 7:6
Mutta nyt me olemme irti laista ja kuolleet pois siitä, mikä meidät piti vankeina, niin että me palvelemme Jumalaa Hengen uudessa tilassa emmekä kirjaimen vanhassa.
Joudumme valitsemaan "aviopuolisoksemme" joko lain tai Kristuksen - jompi kumpi on meille kuollut, vain toinen elossa - kuvakielellä sanoakseni. Jotta itsekukin toisimme julki valintamme, ainakin itsellemme tiedoksi - siksi tätä mitä tärkeintä uskollisuus- tai uskottomuuskysymystä esillä pidän.
Totuuden ja elämän puolesta.- vaan lain pitäjä
AnttiVKantola kirjoitti:
Ystäväsi puolesta laittamassasi linkissä on vain silmänlumeeksi asiaa, pyhäkoulutekstiä.
Paistaa aivan lävitse, että siinä vain solvataan minun persoonaani, vaikkei edes tunneta. Jokainen, joka erottaa henget, sen huomaa.
Manipulointiakin se on, sillä siinä laitetaan sanoja suuhuni ja asenteita sydämeeni. Ovat kyllä aivan vieraita minulle - en ota vastaan.
ARVOSTELLAAN OPETUSTA - EI OPETTAJAA
On turhauttavaa lukea henkilöarvosteluja, keneen tahansa kohdistuvia. Henkien erottamisen lahjat on annettu sitä varten, että arvostellaan opetusta, ei henkilöä. Eihän profeettojakaan henkilöinä kehoteta arvostelemaan, vaan profetioiden sisältöä tai opetusta.
1 Kor 12:10-11 :
10 joku saa voiman tehdä ihmeitä, joku profetoimisen lahjan, joku kyvyn erottaa eri henget toisistaan, joku kielillä puhumisen lahjan, joku taas kyvyn tulkita tällaista puhetta. [Room. 12:6; 1. Kor. 13:1,2]
11 Kaiken tämän saa aikaan yksi ja sama Henki, joka jakaa kullekin omat lahjansa niin kuin tahtoo. [Room. 12:3; 1. Kor. 7:7].
1 Kor 14:29-30 :
29 Samoin profeetoista saa esiintyä vain kaksi tai kolme, ja toiset arvostelkoot. [1. Tess. 5:21; 1. Joh. 4:1]
30 Jos joku muu läsnäolijoista saa ilmestyksen, edellisen puhujan tulee vaieta.
PUOLESTAPUHUJALLE
Ystäväsi suuttui siitä, että varoitin lakihenkisyydestä. Ehkä hänellä on syytäkin hermostua siitä. Lainopettajathan jahtasivat sellaisesta Jeesuksen ristille.
"Saul, Saul; miksi Minua vainoat?", joutui Jeesus sanomaan Paavalille, joka luuli tekevänsä palveluksen Jumalalle sillä, että tapatti niitä, kristittyjä, jotka olivat hyljänneet Mooseksen lait - esimerkkinä mainittakoon Stefanuksen kivittäminen.
Kyllä se paistaa läpi - ja suuttumuskin todistaa - että puolustat lakia hyökkäämällä minua vastaan. Olen sinulle kaiketi nykyajan stefanus.
Mutta lain tilalla sydämen hallitsijana täytyy uudestisyntyneellä olla Jeesus.
Se on uskovaisuutta, se Hengen ohjaus lain ohjauksen tilalla ja aivan SUORAAN Raamattu sen sanoo ja vaatii - uskoa puolustavassa asiayhteydessä esimerkiksi.
Lisään sen perään V.T:n kohdan, johon Henki viittaa Paavalin tekstin kautta. Voidaan havaita, kuinka Kristuksen Henki tulee lain tilalle aivan kirjaimellisestikin:
Room 10:6-7
5. Moos 30:11-14
SAMA ASIA TOISIN SANOIN
Room 7:3-4
3 Jos hän miehensä eläessä antautuu toiselle miehelle, hän on avionrikkoja. Mutta miehensä kuoltua hän on vapaa lain määräyksestä eikä tee aviorikosta, jos menee naimisiin toisen miehen kanssa. [Matt. 5:32]
4 Samoin on teidän laitanne, veljeni. Kristuksen kuolemassa te hänen ruumiinsa jäseninä olette kuolleet vapaiksi laista ja kuulutte nyt toiselle, hänelle joka on herätetty kuolleista. Näin me kannamme hedelmää Jumalalle. [Gal. 2:19,20, 5:18; Kol. 2:14]
Room. 7:6
Mutta nyt me olemme irti laista ja kuolleet pois siitä, mikä meidät piti vankeina, niin että me palvelemme Jumalaa Hengen uudessa tilassa emmekä kirjaimen vanhassa.
Joudumme valitsemaan "aviopuolisoksemme" joko lain tai Kristuksen - jompi kumpi on meille kuollut, vain toinen elossa - kuvakielellä sanoakseni. Jotta itsekukin toisimme julki valintamme, ainakin itsellemme tiedoksi - siksi tätä mitä tärkeintä uskollisuus- tai uskottomuuskysymystä esillä pidän.
Totuuden ja elämän puolesta.ja siksi hänet ristiinnaulittiin. Mutta Jeesus puhdisti lain ihmiskäskyistä ja jätti sen mikä on Jumalan tahdon ilmaisu. Et taida oikein olla perillä näistä raamatun asioista kun sanot että "Lainopettajathan jahtasivat sellaisesta Jeesuksen ristille".
vaan lain pitäjä kirjoitti:
ja siksi hänet ristiinnaulittiin. Mutta Jeesus puhdisti lain ihmiskäskyistä ja jätti sen mikä on Jumalan tahdon ilmaisu. Et taida oikein olla perillä näistä raamatun asioista kun sanot että "Lainopettajathan jahtasivat sellaisesta Jeesuksen ristille".
OIKAISEN MIELENKIINTOISET 3 EKSYTYSTÄ
Tällaista esitti eräs, ymmärrettävästi tuntemattomana:
** Eihän Jeesus ole lainrikkoja
Kirjoittanut: vaan lain pitäjä 3.7.2007 klo 15.10
ja siksi hänet ristiinnaulittiin. Mutta Jeesus puhdisti lain ihmiskäskyistä ja jätti sen mikä on Jumalan tahdon ilmaisu. Et taida oikein olla perillä näistä raamatun asioista kun sanot että "Lainopettajathan jahtasivat sellaisesta Jeesuksen ristille". **
EI JUMALA LAIN PITÄMISESTÄ NAULITSE RISTILLE
1.--- "Lainpitäjä ja siksi Hänet ristiinnaulittiin" - Tuo on mieletön väite, aivan hassu.
Lain pitäjä?
Eihän Jeesus tietenkään rikkonut 10 käskyä vastaan. Ei moni muukaan sivistynyt tapa tai tee aviorikosta tahi halveksi vanhempiaan taikka vanno väärää valaa. Mutta tuo väittämä, että Jeesus ON lain pitäjä: se on mielenkiintoista. Olkoot sitten kiusoittelevana vitsinä kirjoitettu tahi aivankuin totena pidettäväksi, niin pirullinen väittämä se on.
Lainrikkoja?
Jos näet Jeesus ei ollut lainrikkoja, niin kuinka sitten Jumala olisi voinut Hänet tuomita? Vai riittääkö muka fariseusten arvio ja Rooman vahvistus tuomiolle Jeesuksen rikollisuudesta Jumalallekin perusteeksi?
Sapattilain rikkonut?
Foorumilla on kiistetty, että Jeesus olisi ollut sapattilain rikkoja. Kuitenkin Jeesus suorastaan provosoidusti tunnusti tekevänsä TAUKOAMATTA TYÖTÄ, eikä suinkaan kiistänyt rikkomusta.
Lainvaatija kun en ole, niin en ärsyynny siitäkään, että ihmisen pojaksi itseään korostava samaan hengenvetoon väittää olevansa sapatin Herra.
Jumalan vertainen ihminen?
Jos nyt sitten vielä kiistetään Jeesuksen sanoneen Jumalaa isäkseen ja myöntäneen sen, ei jää mitään asiapitoista syytä Hänen ristiinnaulitsemiseen. Mutta sepäs on kivityksen tai ristin ansaitsevaa, se että tekee itsensä Jumalan vertaiseksi. Ihan oikeasti kivitettiin se, joka ihan tarpeeseensa keräsi polttopuita - mutta sapattina. Sapatinrikkojan rangaistuksen ankaruudesta on ennakkotapaus 4. Moos 15:32-36.
Ei ole Jumalan vertaista
Kuinka paljoa ennemmin ansaitseekaan kuoleman se, joka asettuu Jumalan vertaiseksi, sillä onhan vain yksi Jumala ylitse muiden. Tässä Jeesus oli ennakkotapaus, eikä ihme, jos useimmat lainvaatijat luulivat Häntä Lusiferiksi.
Minä en kiivastu siitä, että ihmisen pojaksi itseään korostava samaan hengenvetoon korostaa itsellään olevan valta antaa synnit anteeksi.
Itsensä Jumalan vertaiseksi tekeminen on tietenkin lain rikkomista raskaasti. Kun kuitenkin se oli myös totuus, se että Hän on Jumalan Poika, tämä ihminen Kristus Jeesus, niin Hän, ollen lain laatija itse, kykeni Isän kanssa tehdyn sopimuksen mukaisesti, tulemaan SYNNIKSI meidän syntiemme edestä.
Ja Isä tietysti kykeni herättämään kuolleista Poikansa, joka toden totta oli ollut SYDÄMELTÄÄN kuuliainen Isälle, "hamaan ristinkuolemaan asti".
Vapaasta tahdosta - ei lain vaatimana
Täysin vapaasta tahdosta kuuliainen, sillä "jos hän vetäytyy pois, ei minun sieluni mielisty häneen". Tehtävän täyttäminen TÄYSIN vapaasta tahdosta, se on sellaista täydellisyyttä, johon Isä mielistyy.
Mutta lainkuuliaisuus so. lainomainen Jumalan totteleminen ei milloinkaan olisi voinutkaan olla täydellisyyttä. Jumala ristiinnaulitsi Poikansa ristille meidän edestämme ja sääti että kuka ikinä uskoo Kristuksen sijaiskärsijäksi, hänet tämän uskon kautta vanhurskautetaan.
JUMALA SOVITTI MAAILMAN ITSENSÄ KANSSA
2. Kor. 5:19
Sillä Jumala oli Kristuksessa ja sovitti maailman itsensä kanssa eikä lukenut heille heidän rikkomuksiaan, ja hän uskoi meille sovituksen sanan.
2.---"Puhdisti lain ihmiskäskyistä" - Tuo on sairasta viisastelua, sillä ei ihmiskäskyjen vuoksi tarvita ristin uhria.
Siihen tarvitaan vain, että otetaan virka pois ja annetaan toisille; niille joiden sydän on lähellä Herraa. Siis taivasten valtakunnan avaimet pois lainvaatijoilta, annettavaksi uskonkuuliaisille.
Tuomari sijaiskärsijänä
Itsensä kanssa Jumala ristillä sovitti maailman. Ei Jumala lainopettajien ja maailman välillä toimittanut sovitusta vaan itsensä ja maailman välillä. Kun Kristus sydämessä niin laki poissa tieltä, ristillä - voit tarkistaa vaikkapa 5.Ms 30:11-14 verraten Room 10:6-11 ! Ei ihmisten laatima laki vaan se Jumalan.
LAINVAATIJAT LUULIVAT PALVELEVANSA JUMALAA
3.---"Lainopettajat jahtasivat sellaisesta Jeesuksen ristille." - Nimenomaan OLEN perillä tästä.
Joh. 16:2
He erottavat teidät synagoogasta; ja tulee aika, jolloin jokainen, joka tappaa teitä, luulee tekevänsä uhripalveluksen Jumalalle.
Meidän parhaaksemme
Muistanet Jeesuksen julkisesti ja provosoivasti rikkoneen 4. käskyä, Ef 6:2-3, eikä Hän kauan elänytkään maan päällä, eikä menestynyt, vaan "Hänet luettiin pahantekijäin joukkoon". Näin pitikin käymän Mooseksen lain mukaan.
Rakas lukija; kunnioita "hengellistä isää" ottamalla vaarin seuraavasta kullan arvoisesta kehotuksesta, jotta Jeesus saisi menestyä ja kauan elää sydämessäsi :
JES 53:10-12 :
10 Mutta Herra näki hyväksi runnella häntä, lyödä hänet sairaudella. Jos sinä panet hänen sielunsa vikauhriksi, saa hän nähdä jälkeläisiä ja elää kauan, ja Herran tahto toteutuu hänen kauttansa.
11 Sielunsa vaivan tähden hän saa nähdä sen ja tulee ravituksi. Tuntemuksensa kautta hän, minun vanhurskas palvelijani, vanhurskauttaa monet, sälyttäen päällensä heidän pahat tekonsa.
12 Sentähden minä jaan hänelle osan suurten joukossa, ja väkevien kanssa hän saalista jakaa; sillä hän antoi sielunsa alttiiksi kuolemaan, ja hänet luettiin pahantekijäin joukkoon, hän kantoi monien synnit, ja hän rukoili pahantekijäin puolesta.
VILPITTÖMÄSTI
Saulus Tarsolainen on hyvä esimerkki vilpittömästä lainvaatijasta, joka tapatti mm. Stefanuksen siitä hyvästä, että tämä oli ristiinnaulinnut Mooseksen lait ja sen muassaan tuomat himot - ottanut Jeesuksen sydämensä Herraksi sen sijaan. "Saul, Saul; miksi minua vainoat?", sanoi Jeesus - ja Saul sai näkönsä; ns. Mooseksen peite poistui.
Tuo benjaminilainen lainkiivailija oli luullut palvelevansa Jumalaa ja oli siinä toiminut täysin oikeudenmukaisesti. Hänen sydämensä ei kuitenkaan ollut tuntenut Jumalaa Isänä.
Olen parhaan kykyni mukaan pyrkinyt tässä todistamaan, että Jeesus ei tehnyt sydämessään vääryyttä - Hänhän eli Jumalalle ja lähimmäiselle - mutta joutui rikkomaan lain, jotta Jumala voisi Hänet tuomita meidän hyväksemme.
Jes 53:9
Hänelle annettiin hauta jumalattomain joukossa; mutta rikkaan tykö hän tuli kuoltuansa, sillä hän ei ollut vääryyttä tehnyt eikä petosta ollut hänen suussansa.
MUUTAMA ARMOTON KYSYMYS VASTAANVÄITTÄJÄLLE
1. Miksi Jeesus, joka sanoi, että jo himokkaasti ajattelevakin on tehnyt aviorikoksen ja ansainnut kuoleman, peruisi sanansa ja lieventäisi niin, että vasta fyysinen makaaminen vieraan vaimon kanssa olisi kuolemanvakavaa?
Viittaan väittämääsi, että Jeesus jätti sen osan lakia, mikä oli Jumalasta eikä ihmisistä. Eikös Hän tehnyt aivan päinvastoin - kovensi? Miksi toitotat vanhaa, etkä uutta?
Onko vanha sulle sopivan helppo, mutta uusi sitten jo arkaluontoisempi? (Matt 5:27-28).
2. Eikös tämäkin ole käskyn kumoamista, kun antaa aivan uuden käskyn ja nimenomaan vanhan tilalle?
Lainopettajat olivat lievästi sanoneet, että tappaja ansaitsee oikeuden tuomion.
Jeesus kumosi sen ja ilmoitti jo veljeään vihaavankin ansaitsevan "oikeuden tuomion".
"Sinä tyhjänpäiväinen"-sanonta ansaitsee jo ns. suuren neuvoston tuomion, Jeesuksen uudenkäskyn mukaan.
"Sinä hullu" -lausahdus vie helvettiin, jos tuomari on oikeudenmukainen - ja Jumalahan on sitäkin. (Matt 5:21-22).
Mikset opeta käskyjä oikein, kun niin kovasti olet lain pitämisen puolesta puhuvinasi?
"Petosta hänen suussaan ei ollut", todistaa Jes 53:9 Jeesuksesta.
Silti Hän on ansainnut - ainakin jos olisi joku muu kuin Kristus - helvetin tulen näistä sanoistaan lainopettajille: "Te kyykäärmeitten sikiöt", Matt 12:34, "Teette hänestä helvetin lapsen, kahta vertaa pahemman, kuin te itse olette!", Matt 23:15. Jos lainvaatiminen on OK, niin eikös se ole ansainnut helvetin tulen, joka tolleen nimittelee lainopettajia? Vieläpä puuttuu julkisesti opettajan yksityisyyteen - Matt 23:27!
"Ristin hullutus" on Jumalan viisautta- ymmärtämättömyytesi
AnttiVKantola kirjoitti:
OIKAISEN MIELENKIINTOISET 3 EKSYTYSTÄ
Tällaista esitti eräs, ymmärrettävästi tuntemattomana:
** Eihän Jeesus ole lainrikkoja
Kirjoittanut: vaan lain pitäjä 3.7.2007 klo 15.10
ja siksi hänet ristiinnaulittiin. Mutta Jeesus puhdisti lain ihmiskäskyistä ja jätti sen mikä on Jumalan tahdon ilmaisu. Et taida oikein olla perillä näistä raamatun asioista kun sanot että "Lainopettajathan jahtasivat sellaisesta Jeesuksen ristille". **
EI JUMALA LAIN PITÄMISESTÄ NAULITSE RISTILLE
1.--- "Lainpitäjä ja siksi Hänet ristiinnaulittiin" - Tuo on mieletön väite, aivan hassu.
Lain pitäjä?
Eihän Jeesus tietenkään rikkonut 10 käskyä vastaan. Ei moni muukaan sivistynyt tapa tai tee aviorikosta tahi halveksi vanhempiaan taikka vanno väärää valaa. Mutta tuo väittämä, että Jeesus ON lain pitäjä: se on mielenkiintoista. Olkoot sitten kiusoittelevana vitsinä kirjoitettu tahi aivankuin totena pidettäväksi, niin pirullinen väittämä se on.
Lainrikkoja?
Jos näet Jeesus ei ollut lainrikkoja, niin kuinka sitten Jumala olisi voinut Hänet tuomita? Vai riittääkö muka fariseusten arvio ja Rooman vahvistus tuomiolle Jeesuksen rikollisuudesta Jumalallekin perusteeksi?
Sapattilain rikkonut?
Foorumilla on kiistetty, että Jeesus olisi ollut sapattilain rikkoja. Kuitenkin Jeesus suorastaan provosoidusti tunnusti tekevänsä TAUKOAMATTA TYÖTÄ, eikä suinkaan kiistänyt rikkomusta.
Lainvaatija kun en ole, niin en ärsyynny siitäkään, että ihmisen pojaksi itseään korostava samaan hengenvetoon väittää olevansa sapatin Herra.
Jumalan vertainen ihminen?
Jos nyt sitten vielä kiistetään Jeesuksen sanoneen Jumalaa isäkseen ja myöntäneen sen, ei jää mitään asiapitoista syytä Hänen ristiinnaulitsemiseen. Mutta sepäs on kivityksen tai ristin ansaitsevaa, se että tekee itsensä Jumalan vertaiseksi. Ihan oikeasti kivitettiin se, joka ihan tarpeeseensa keräsi polttopuita - mutta sapattina. Sapatinrikkojan rangaistuksen ankaruudesta on ennakkotapaus 4. Moos 15:32-36.
Ei ole Jumalan vertaista
Kuinka paljoa ennemmin ansaitseekaan kuoleman se, joka asettuu Jumalan vertaiseksi, sillä onhan vain yksi Jumala ylitse muiden. Tässä Jeesus oli ennakkotapaus, eikä ihme, jos useimmat lainvaatijat luulivat Häntä Lusiferiksi.
Minä en kiivastu siitä, että ihmisen pojaksi itseään korostava samaan hengenvetoon korostaa itsellään olevan valta antaa synnit anteeksi.
Itsensä Jumalan vertaiseksi tekeminen on tietenkin lain rikkomista raskaasti. Kun kuitenkin se oli myös totuus, se että Hän on Jumalan Poika, tämä ihminen Kristus Jeesus, niin Hän, ollen lain laatija itse, kykeni Isän kanssa tehdyn sopimuksen mukaisesti, tulemaan SYNNIKSI meidän syntiemme edestä.
Ja Isä tietysti kykeni herättämään kuolleista Poikansa, joka toden totta oli ollut SYDÄMELTÄÄN kuuliainen Isälle, "hamaan ristinkuolemaan asti".
Vapaasta tahdosta - ei lain vaatimana
Täysin vapaasta tahdosta kuuliainen, sillä "jos hän vetäytyy pois, ei minun sieluni mielisty häneen". Tehtävän täyttäminen TÄYSIN vapaasta tahdosta, se on sellaista täydellisyyttä, johon Isä mielistyy.
Mutta lainkuuliaisuus so. lainomainen Jumalan totteleminen ei milloinkaan olisi voinutkaan olla täydellisyyttä. Jumala ristiinnaulitsi Poikansa ristille meidän edestämme ja sääti että kuka ikinä uskoo Kristuksen sijaiskärsijäksi, hänet tämän uskon kautta vanhurskautetaan.
JUMALA SOVITTI MAAILMAN ITSENSÄ KANSSA
2. Kor. 5:19
Sillä Jumala oli Kristuksessa ja sovitti maailman itsensä kanssa eikä lukenut heille heidän rikkomuksiaan, ja hän uskoi meille sovituksen sanan.
2.---"Puhdisti lain ihmiskäskyistä" - Tuo on sairasta viisastelua, sillä ei ihmiskäskyjen vuoksi tarvita ristin uhria.
Siihen tarvitaan vain, että otetaan virka pois ja annetaan toisille; niille joiden sydän on lähellä Herraa. Siis taivasten valtakunnan avaimet pois lainvaatijoilta, annettavaksi uskonkuuliaisille.
Tuomari sijaiskärsijänä
Itsensä kanssa Jumala ristillä sovitti maailman. Ei Jumala lainopettajien ja maailman välillä toimittanut sovitusta vaan itsensä ja maailman välillä. Kun Kristus sydämessä niin laki poissa tieltä, ristillä - voit tarkistaa vaikkapa 5.Ms 30:11-14 verraten Room 10:6-11 ! Ei ihmisten laatima laki vaan se Jumalan.
LAINVAATIJAT LUULIVAT PALVELEVANSA JUMALAA
3.---"Lainopettajat jahtasivat sellaisesta Jeesuksen ristille." - Nimenomaan OLEN perillä tästä.
Joh. 16:2
He erottavat teidät synagoogasta; ja tulee aika, jolloin jokainen, joka tappaa teitä, luulee tekevänsä uhripalveluksen Jumalalle.
Meidän parhaaksemme
Muistanet Jeesuksen julkisesti ja provosoivasti rikkoneen 4. käskyä, Ef 6:2-3, eikä Hän kauan elänytkään maan päällä, eikä menestynyt, vaan "Hänet luettiin pahantekijäin joukkoon". Näin pitikin käymän Mooseksen lain mukaan.
Rakas lukija; kunnioita "hengellistä isää" ottamalla vaarin seuraavasta kullan arvoisesta kehotuksesta, jotta Jeesus saisi menestyä ja kauan elää sydämessäsi :
JES 53:10-12 :
10 Mutta Herra näki hyväksi runnella häntä, lyödä hänet sairaudella. Jos sinä panet hänen sielunsa vikauhriksi, saa hän nähdä jälkeläisiä ja elää kauan, ja Herran tahto toteutuu hänen kauttansa.
11 Sielunsa vaivan tähden hän saa nähdä sen ja tulee ravituksi. Tuntemuksensa kautta hän, minun vanhurskas palvelijani, vanhurskauttaa monet, sälyttäen päällensä heidän pahat tekonsa.
12 Sentähden minä jaan hänelle osan suurten joukossa, ja väkevien kanssa hän saalista jakaa; sillä hän antoi sielunsa alttiiksi kuolemaan, ja hänet luettiin pahantekijäin joukkoon, hän kantoi monien synnit, ja hän rukoili pahantekijäin puolesta.
VILPITTÖMÄSTI
Saulus Tarsolainen on hyvä esimerkki vilpittömästä lainvaatijasta, joka tapatti mm. Stefanuksen siitä hyvästä, että tämä oli ristiinnaulinnut Mooseksen lait ja sen muassaan tuomat himot - ottanut Jeesuksen sydämensä Herraksi sen sijaan. "Saul, Saul; miksi minua vainoat?", sanoi Jeesus - ja Saul sai näkönsä; ns. Mooseksen peite poistui.
Tuo benjaminilainen lainkiivailija oli luullut palvelevansa Jumalaa ja oli siinä toiminut täysin oikeudenmukaisesti. Hänen sydämensä ei kuitenkaan ollut tuntenut Jumalaa Isänä.
Olen parhaan kykyni mukaan pyrkinyt tässä todistamaan, että Jeesus ei tehnyt sydämessään vääryyttä - Hänhän eli Jumalalle ja lähimmäiselle - mutta joutui rikkomaan lain, jotta Jumala voisi Hänet tuomita meidän hyväksemme.
Jes 53:9
Hänelle annettiin hauta jumalattomain joukossa; mutta rikkaan tykö hän tuli kuoltuansa, sillä hän ei ollut vääryyttä tehnyt eikä petosta ollut hänen suussansa.
MUUTAMA ARMOTON KYSYMYS VASTAANVÄITTÄJÄLLE
1. Miksi Jeesus, joka sanoi, että jo himokkaasti ajattelevakin on tehnyt aviorikoksen ja ansainnut kuoleman, peruisi sanansa ja lieventäisi niin, että vasta fyysinen makaaminen vieraan vaimon kanssa olisi kuolemanvakavaa?
Viittaan väittämääsi, että Jeesus jätti sen osan lakia, mikä oli Jumalasta eikä ihmisistä. Eikös Hän tehnyt aivan päinvastoin - kovensi? Miksi toitotat vanhaa, etkä uutta?
Onko vanha sulle sopivan helppo, mutta uusi sitten jo arkaluontoisempi? (Matt 5:27-28).
2. Eikös tämäkin ole käskyn kumoamista, kun antaa aivan uuden käskyn ja nimenomaan vanhan tilalle?
Lainopettajat olivat lievästi sanoneet, että tappaja ansaitsee oikeuden tuomion.
Jeesus kumosi sen ja ilmoitti jo veljeään vihaavankin ansaitsevan "oikeuden tuomion".
"Sinä tyhjänpäiväinen"-sanonta ansaitsee jo ns. suuren neuvoston tuomion, Jeesuksen uudenkäskyn mukaan.
"Sinä hullu" -lausahdus vie helvettiin, jos tuomari on oikeudenmukainen - ja Jumalahan on sitäkin. (Matt 5:21-22).
Mikset opeta käskyjä oikein, kun niin kovasti olet lain pitämisen puolesta puhuvinasi?
"Petosta hänen suussaan ei ollut", todistaa Jes 53:9 Jeesuksesta.
Silti Hän on ansainnut - ainakin jos olisi joku muu kuin Kristus - helvetin tulen näistä sanoistaan lainopettajille: "Te kyykäärmeitten sikiöt", Matt 12:34, "Teette hänestä helvetin lapsen, kahta vertaa pahemman, kuin te itse olette!", Matt 23:15. Jos lainvaatiminen on OK, niin eikös se ole ansainnut helvetin tulen, joka tolleen nimittelee lainopettajia? Vieläpä puuttuu julkisesti opettajan yksityisyyteen - Matt 23:27!
"Ristin hullutus" on Jumalan viisauttasanomalla:
"Jos näet Jeesus ei ollut lainrikkoja, niin kuinka sitten Jumala olisi voinut Hänet tuomita? Vai riittääkö muka fariseusten arvio ja Rooman vahvistus tuomiolle Jeesuksen rikollisuudesta Jumalallekin perusteeksi?"
Tuo sanomasi tuo esiin kaksi perusvirhettä uskossasi, ensiksikin: Jeesus EI OLLUT LAIN RIKKOJA vaan piti koko Jumalan tahdon mukaisen lain (kuitenkin hän karsi siitä pois kaikki epäoikeudenmukaiset ja Jumalan tahdon vastaiset "ihmiskäskyt").
Toinen perusvirheesi on se että uskot että Jumala tuomitsi Jeesuksen?? Jumala tosin jätti poikansa pahan valtaan ja Jumala tiesi mitä pahuus tulee tekemään jos se saa vallan, mutta Jumala ei langettanut sitä epäoikeudenmukaista tuomiota millä Jeesus tuomittiin.
Voi vain ihmetellä että et ole edes ymmärtänyt että koko pelastuksen kulmakivi on se että Jeesus oli täysin viaton (synnitön) ja juuri siksi on Jumalan armo meille tehty mahdolliseksi - koska viaton veri uhrattiin viallisten edestä. Kun pahuus vääryydellä (ja ihmiskäskyillä) tuomitsi ja surmasi viattoman - armahtaa Jumala viallisen armossaan ja oikeudenmukaisessa rakkaudessaan. - Mutta laupeus laupiaille
ymmärtämättömyytesi kirjoitti:
sanomalla:
"Jos näet Jeesus ei ollut lainrikkoja, niin kuinka sitten Jumala olisi voinut Hänet tuomita? Vai riittääkö muka fariseusten arvio ja Rooman vahvistus tuomiolle Jeesuksen rikollisuudesta Jumalallekin perusteeksi?"
Tuo sanomasi tuo esiin kaksi perusvirhettä uskossasi, ensiksikin: Jeesus EI OLLUT LAIN RIKKOJA vaan piti koko Jumalan tahdon mukaisen lain (kuitenkin hän karsi siitä pois kaikki epäoikeudenmukaiset ja Jumalan tahdon vastaiset "ihmiskäskyt").
Toinen perusvirheesi on se että uskot että Jumala tuomitsi Jeesuksen?? Jumala tosin jätti poikansa pahan valtaan ja Jumala tiesi mitä pahuus tulee tekemään jos se saa vallan, mutta Jumala ei langettanut sitä epäoikeudenmukaista tuomiota millä Jeesus tuomittiin.
Voi vain ihmetellä että et ole edes ymmärtänyt että koko pelastuksen kulmakivi on se että Jeesus oli täysin viaton (synnitön) ja juuri siksi on Jumalan armo meille tehty mahdolliseksi - koska viaton veri uhrattiin viallisten edestä. Kun pahuus vääryydellä (ja ihmiskäskyillä) tuomitsi ja surmasi viattoman - armahtaa Jumala viallisen armossaan ja oikeudenmukaisessa rakkaudessaan.Miksi sekoilet - yritä ajatella hengellisesti.
Tietenkään Jeesuksen suussa ei ollut petosta Isän edessä. Sillä taas ei ole merkitystä, kuinka monta virhettä te lainvaatijat Hänestä löydätte. Häntä joutuivat toki vanhemmat totumaan neljännen käskyn rikkomisesta, mutta Isää vastaan Hän ei rikkonut, koska tiesi, että Jumala on Hänen Isänsä.
Sapattina töitä - siis todella töitä, kuten Hän itse korosti - tehden, yhdessä Isän kanssa, Hän ei tietenkään pettänyt Isää - vain teitä lainvaatijoita.
Niinikään lainvaatijoiden herjaaminen ei ollut synti ISÄN edessä, sillä Hän oli oikeassa ja koetti herätellä noita "Mooseksen peitteen" ihailijoita.
Tiukentaessaan ulkonaisen lainnoudattamisen sydämestä asti lähteväksi lähimmäisenrakkaudeksi, hän muutti vain lainvaatijoiden esitystä. Olihan Isä tosiasiallisesti AINA vaatinut enemmän - sydän lähellä Herraa ja lähimmäistä. Eikä kaukana, ulkoisessa noudattamissa, näkyvästi.
Itse asiassa Jeesus korosti sitä, että hyvät teot on tehtävä salassa:
Matt. 6:4
että almusi olisi salassa; ja sinun Isäsi, joka salassa näkee, maksaa sinulle.
Matt. 6:6
Vaan sinä, kun rukoilet, mene kammioosi ja sulje ovesi ja rukoile Isääsi, joka on salassa; ja sinun Isäsi, joka salassa näkee, maksaa sinulle.
Matt. 6:18
Etteivät paastoamistasi näkisi ihmiset, vaan sinun Isäsi, joka on salassa; ja sinun Isäsi, joka salassa näkee, maksaa sinulle.
Ei Jeesuksen tarinnut hintaa meistä maksaa lainvaatijoiden vaatimuksesta eikä saatanan - vaan Isän tahdosta ja vaatimuksesta ja Hänen edessään siis.
MITÄ SUURIN EKSYTYS
On mitä suurin eksytys tuo - eka kertaa väitteen kuulen - että Jeesusta ei ristiinnaulinnut Isä, vaan juutalaiset. Sillä juuri Isä meidän vapautuksestamme hinnan vaati. Kukaan muu ei olisi voinutkaan vaatia sellaista.
Pelastuksen kulmakivi on se, että näin oli sovittu. Että Jeesus OMALLA VERELLÄÄN lunastaisi meidät. Veri on todistaja, se mainitaan Hebrealaiskirjeessä. Uhrijärjestelmä pystytettiin siitä ennakoimaan.
Lunastuksen olisi pilannut vain se, että Jeesus olisi rakastanut itseään ja vetäytynyt pois. Se on Jesajan kirjassa.
Et tainnut lukea: kirjoittajat ovat korostaneet sitä, että JUMALAN edessä Jeesus oli synnitön, vaikka ei sinun edessäsi ollut virheetön. - kirjoittavat????
Mutta laupeus laupiaille kirjoitti:
Miksi sekoilet - yritä ajatella hengellisesti.
Tietenkään Jeesuksen suussa ei ollut petosta Isän edessä. Sillä taas ei ole merkitystä, kuinka monta virhettä te lainvaatijat Hänestä löydätte. Häntä joutuivat toki vanhemmat totumaan neljännen käskyn rikkomisesta, mutta Isää vastaan Hän ei rikkonut, koska tiesi, että Jumala on Hänen Isänsä.
Sapattina töitä - siis todella töitä, kuten Hän itse korosti - tehden, yhdessä Isän kanssa, Hän ei tietenkään pettänyt Isää - vain teitä lainvaatijoita.
Niinikään lainvaatijoiden herjaaminen ei ollut synti ISÄN edessä, sillä Hän oli oikeassa ja koetti herätellä noita "Mooseksen peitteen" ihailijoita.
Tiukentaessaan ulkonaisen lainnoudattamisen sydämestä asti lähteväksi lähimmäisenrakkaudeksi, hän muutti vain lainvaatijoiden esitystä. Olihan Isä tosiasiallisesti AINA vaatinut enemmän - sydän lähellä Herraa ja lähimmäistä. Eikä kaukana, ulkoisessa noudattamissa, näkyvästi.
Itse asiassa Jeesus korosti sitä, että hyvät teot on tehtävä salassa:
Matt. 6:4
että almusi olisi salassa; ja sinun Isäsi, joka salassa näkee, maksaa sinulle.
Matt. 6:6
Vaan sinä, kun rukoilet, mene kammioosi ja sulje ovesi ja rukoile Isääsi, joka on salassa; ja sinun Isäsi, joka salassa näkee, maksaa sinulle.
Matt. 6:18
Etteivät paastoamistasi näkisi ihmiset, vaan sinun Isäsi, joka on salassa; ja sinun Isäsi, joka salassa näkee, maksaa sinulle.
Ei Jeesuksen tarinnut hintaa meistä maksaa lainvaatijoiden vaatimuksesta eikä saatanan - vaan Isän tahdosta ja vaatimuksesta ja Hänen edessään siis.
MITÄ SUURIN EKSYTYS
On mitä suurin eksytys tuo - eka kertaa väitteen kuulen - että Jeesusta ei ristiinnaulinnut Isä, vaan juutalaiset. Sillä juuri Isä meidän vapautuksestamme hinnan vaati. Kukaan muu ei olisi voinutkaan vaatia sellaista.
Pelastuksen kulmakivi on se, että näin oli sovittu. Että Jeesus OMALLA VERELLÄÄN lunastaisi meidät. Veri on todistaja, se mainitaan Hebrealaiskirjeessä. Uhrijärjestelmä pystytettiin siitä ennakoimaan.
Lunastuksen olisi pilannut vain se, että Jeesus olisi rakastanut itseään ja vetäytynyt pois. Se on Jesajan kirjassa.
Et tainnut lukea: kirjoittajat ovat korostaneet sitä, että JUMALAN edessä Jeesus oli synnitön, vaikka ei sinun edessäsi ollut virheetön.TÄSSÄ UUSIKSI JOS TÄLLÄ KERTAA VAIKKA LUKISIT???
--------------------------------------------------
Kirjoitit näin:
"Jos näet Jeesus ei ollut lainrikkoja, niin kuinka sitten Jumala olisi voinut Hänet tuomita? ja Vai riittääkö muka fariseusten arvio ja Rooman vahvistus tuomiolle Jeesuksen rikollisuudesta Jumalallekin perusteeksi?"
ja vastaukseni:
Voi vain ihmetellä että et ole edes ymmärtänyt että koko pelastuksen kulmakivi on se että Jeesus oli täysin viaton (synnitön) ja juuri siksi on Jumalan armo meille tehty mahdolliseksi - koska viaton veri uhrattiin viallisten edestä. Kun pahuus vääryydellä (ja ihmiskäskyillä) tuomitsi ja surmasi viattoman - armahtaa Jumala viallisen armossaan ja oikeudenmukaisessa rakkaudessaan.
Yllä olevaan vastaukseeni vastaat erittäin röyhkeästi näin:
Tietenkään Jeesuksen suussa ei ollut petosta Isän edessä. Sillä taas ei ole merkitystä, kuinka monta virhettä te lainvaatijat Hänestä löydätte.
Se tosi asia että minä en ole adventisti, ei mitenkään muuta sitä tosiasiaa, että sinä et tunnet raamattun sanomaa.
Leikit raamatunlauseilla ja todistelet omia teorioitasi. Väitithän tuossa esimerkiksi, että Jumala tuomitsi Jeesuksen lainrikkojana..
Opiksesi:
Raamatun Jumala on aina oikeudenmukainen. Tutki vastedes raamattuasi siltä pohjalta - jos raamatuntulkintasi on sellainen, että Jumala osoittautuu epäoikeudenmukaiseksi - silloin syy on aina tulkinnassasi eikä Jumalassa.
Huomaa myös että: Ilman rakkautta ei ole oikeudenmukaisuutta, tai päin vastoin, ilman oikeudenmukaisuutta ei ole rakkautta.
Jos raamatuntulkintasi ei täytä näitä kahta, silloin olet väärässä tulkintojasi kanssa..
Hyvää matkaa. kirjoittavat???? kirjoitti:
TÄSSÄ UUSIKSI JOS TÄLLÄ KERTAA VAIKKA LUKISIT???
Kirjoitit näin:
"Jos näet Jeesus ei ollut lainrikkoja, niin kuinka sitten Jumala olisi voinut Hänet tuomita? ja Vai riittääkö muka fariseusten arvio ja Rooman vahvistus tuomiolle Jeesuksen rikollisuudesta Jumalallekin perusteeksi?"
ja vastaukseni:
Voi vain ihmetellä että et ole edes ymmärtänyt että koko pelastuksen kulmakivi on se että Jeesus oli täysin viaton (synnitön) ja juuri siksi on Jumalan armo meille tehty mahdolliseksi - koska viaton veri uhrattiin viallisten edestä. Kun pahuus vääryydellä (ja ihmiskäskyillä) tuomitsi ja surmasi viattoman - armahtaa Jumala viallisen armossaan ja oikeudenmukaisessa rakkaudessaan.
Yllä olevaan vastaukseeni vastaat erittäin röyhkeästi näin:
Tietenkään Jeesuksen suussa ei ollut petosta Isän edessä. Sillä taas ei ole merkitystä, kuinka monta virhettä te lainvaatijat Hänestä löydätte.
Se tosi asia että minä en ole adventisti, ei mitenkään muuta sitä tosiasiaa, että sinä et tunnet raamattun sanomaa.
Leikit raamatunlauseilla ja todistelet omia teorioitasi. Väitithän tuossa esimerkiksi, että Jumala tuomitsi Jeesuksen lainrikkojana..
Opiksesi:
Raamatun Jumala on aina oikeudenmukainen. Tutki vastedes raamattuasi siltä pohjalta - jos raamatuntulkintasi on sellainen, että Jumala osoittautuu epäoikeudenmukaiseksi - silloin syy on aina tulkinnassasi eikä Jumalassa.
Huomaa myös että: Ilman rakkautta ei ole oikeudenmukaisuutta, tai päin vastoin, ilman oikeudenmukaisuutta ei ole rakkautta.
Jos raamatuntulkintasi ei täytä näitä kahta, silloin olet väärässä tulkintojasi kanssa..
Hyvää matkaa.Luen ennenkuin vastaan, mutta aivan turhanpäiväisiin en vastaa - säästän lukijoita.
1.
Oikaisin epäasiallisen vastauksesi, etkö sitä huomannut? Minä en ole kysymysten orja, vaan vastaan silleen, että vastaus jää elämään ja pätemään, vaikka esitetty hassu kysymys ammuttaisiinkin alas kuolleena.
Tämä nimittäin pysyy: Isä ei syytöntä tuomitse, vaan ohjasi siten, että Jeesus sai ihan asiallisen tuomion lain edessä. Isän itsensä edessä hänen kuolemansa oli uhri meidän puolestamme - kuten Isä ja Poika olivat sopineet.
Tuo "välimiesmenettely" oli sovittu Isän kanssa ja siksi pätee. "Hänet tehtiin synniksi" -määäritykselle täytyy olla myös painoarvoa eli asiapitoinen tuo jeesuksen kuolemanrangaistus täytyi olla. Pilatuksen papereista on kyllä nähtävissä, ettei leikillisestä seremoniasta ollut kyse.
"Jumalani, Jumalani, miksi minut hylkäsit", huudahti Jeesus. Kate hylkäämiseen tarvittiin tietysti, jotta se täyttäisi oikeudenmukaisuuden vaatimukset. "Isä, sinun käsiisi minä annan henkeni" -toteamus osoittaa, että usko kesti hylkäämisen. Kesti kun ei Isän edessä itse ollut syyllistynyt; meidän synnit kantoi.
Väität ettet ole adventisti, etkä ehkä olekaan kuin vain sydämeltäsi. Jos Jumala olisi oikeudenmukainen minulle tai sinulle, hän olisi jo aikapäiviä pyyhkäissyt meidät kumpaisenkin pois maan päältä. Mutta Jeesuksessapa armo käy oikeudesta, sillä Hän sai PUOLESTAMME OIKEUDENMUKAISEN TUOMION!
- luule, saati sitten usko
olevansa pelastettu laintekojen kautta! Valheelista lähimäisen väärinperustein tuomitsemista.
Jeesus Kristus on ainoa pelastuksemme ja sen jokainen uskova ihminen hyväksyy. Joten voin täysin turvautua tähän raamatun paikkaan:
"Herra on minun paimeneni, ei minulta mitään puutu." Ps. 23:1Hyvää päivää - kirvesvartta!
Elikkä,missä kohden saarnaani totesin, että adventisti luottaa laintekoihin pelastuksessaan?
Missä kohden ylipäätään mainitsin adventistit?
Miksi luulet, että syytin sinua lain tekoihin luottamisesta? Minulle tästä tulee mieleen leikillinen sanonta: se koira älähtää, mihin kalikka kalahtaa.
Eikös se ole hyvä, jos tekstistäni on, vaikkapa vain yleisluontoisesti, aistittavissa asiallinen varoitus, että LAINNOUDATTAMISEEN EI VOI LUOTTAA. "Maailman alkeisvoimat" ovat sangen pettäviä.
Siitähän Jeesuksen testamentti puhuu aivan suoraan - että lainnoudattaminen on itsepetosta! Eikä Hänkään sillä adventisteista vihjaile, vaan kukin kuulija tietää itse tykönään, miten on hänen kohdallaan. Että onko hänen toivonsa lainnoudattmisen varassa vaiko Kristuksen.
GAL 3:10
Ne taas, jotka luottavat lain noudattamiseen, ovat kirouksen alaisia. Onhan kirjoitettu: "Kirottu on jokainen, joka ei tee kaikkea, mitä lain kirja käskee." [5. Moos. 27:26]
ALKEISVOIMAIN SIJAAN HENGEN OHJAUS
Mark. 10:24
Niin opetuslapset hämmästyivät hänen sanoistaan. Mutta Jeesus rupesi taas puhumaan ja sanoi heille: "Lapset, kuinka vaikea onkaan niiden, jotka luottavat tavaraansa, päästä Jumalan valtakuntaan!
Ps. 49:13
(49:14) Näin käy niiden, jotka itseensä luottavat, ja heidän perässään niiden, jotka mielistyvät heidän puheisiinsa. Sela.
LUUKAS 18:9-14
Luuk. 18:9
Niin hän puhui vielä muutamille, jotka luottivat itseensä, luullen olevansa vanhurskaita, ja ylenkatsoivat muita, tämän vertauksen:
ÄLÄ LUOTA ITSEESI SO. TEKOIHISI
Luuk 18:10-13 - Tekojen vaiko armon ansiosta?
10 "Kaksi miestä meni ylös pyhäkköön rukoilemaan, toinen fariseus ja toinen publikaani.
11 Fariseus seisoi ja rukoili itsekseen näin: 'Jumala, minä kiitän sinua, etten minä ole niinkuin muut ihmiset, riistäjät, väärämieliset, huorintekijät, enkä myöskään niinkuin tuo publikaani.
12 Minä paastoan kahdesti viikossa; minä annan kymmenykset kaikista tuloistani.'
13 Mutta publikaani seisoi taampana eikä edes tahtonut nostaa silmiään taivasta kohti, vaan löi rintaansa ja sanoi: 'Jumala, ole minulle syntiselle armollinen'.
ARMOSTA YLPEILEVÄ ON HURSKAAMPI !
Luuk 18:14
"Minä sanon teille: hän lähti kotiinsa vanhurskaana, tuo toinen ei.* Jokainen, joka itsensä korottaa, alennetaan, mutta joka itsensä alentaa, se korotetaan." [Voidaan kääntää myös: "hän lähti kotiinsa hurskaampana kuin tuo toinen."] [Matt. 21:31 | Matt. 23:12 ].
Ei yksikään uskova luule olevansa pelastettu laintekojen kautta! (Viimeisimmän uuden tiedon mukaan ei adventistikaan; ei edes sapatinnoudattamisen avulla etsi ansioita pelastukseensa! Hyvä näin.)- kaikki kirjoittelusi
AnttiVKantola kirjoitti:
Hyvää päivää - kirvesvartta!
Elikkä,missä kohden saarnaani totesin, että adventisti luottaa laintekoihin pelastuksessaan?
Miksi luulet, että syytin sinua lain tekoihin luottamisesta? Minulle tästä tulee mieleen leikillinen sanonta: se koira älähtää, mihin kalikka kalahtaa.
Eikös se ole hyvä, jos tekstistäni on, vaikkapa vain yleisluontoisesti, aistittavissa asiallinen varoitus, että LAINNOUDATTAMISEEN EI VOI LUOTTAA. "Maailman alkeisvoimat" ovat sangen pettäviä.
Siitähän Jeesuksen testamentti puhuu aivan suoraan - että lainnoudattaminen on itsepetosta! Eikä Hänkään sillä adventisteista vihjaile, vaan kukin kuulija tietää itse tykönään, miten on hänen kohdallaan. Että onko hänen toivonsa lainnoudattmisen varassa vaiko Kristuksen.
Ne taas, jotka luottavat lain noudattamiseen, ovat kirouksen alaisia. Onhan kirjoitettu: "Kirottu on jokainen, joka ei tee kaikkea, mitä lain kirja käskee." [5. Moos. 27:26]
Niin opetuslapset hämmästyivät hänen sanoistaan. Mutta Jeesus rupesi taas puhumaan ja sanoi heille: "Lapset, kuinka vaikea onkaan niiden, jotka luottavat tavaraansa, päästä Jumalan valtakuntaan!
(49:14) Näin käy niiden, jotka itseensä luottavat, ja heidän perässään niiden, jotka mielistyvät heidän puheisiinsa. Sela.
Niin hän puhui vielä muutamille, jotka luottivat itseensä, luullen olevansa vanhurskaita, ja ylenkatsoivat muita, tämän vertauksen:
10 "Kaksi miestä meni ylös pyhäkköön rukoilemaan, toinen fariseus ja toinen publikaani.
11 Fariseus seisoi ja rukoili itsekseen näin: 'Jumala, minä kiitän sinua, etten minä ole niinkuin muut ihmiset, riistäjät, väärämieliset, huorintekijät, enkä myöskään niinkuin tuo publikaani.
12 Minä paastoan kahdesti viikossa; minä annan kymmenykset kaikista tuloistani.'
13 Mutta publikaani seisoi taampana eikä edes tahtonut nostaa silmiään taivasta kohti, vaan löi rintaansa ja sanoi: 'Jumala, ole minulle syntiselle armollinen'.
"Minä sanon teille: hän lähti kotiinsa vanhurskaana, tuo toinen ei.* Jokainen, joka itsensä korottaa, alennetaan, mutta joka itsensä alentaa, se korotetaan." [Voidaan kääntää myös: "hän lähti kotiinsa hurskaampana kuin tuo toinen."] [Matt. 21:31 | Matt. 23:12 ].
Ei yksikään uskova luule olevansa pelastettu laintekojen kautta! (Viimeisimmän uuden tiedon mukaan ei adventistikaan; ei edes sapatinnoudattamisen avulla etsi ansioita pelastukseensa! Hyvä näin.)on lähtöisin siltä valheelliselta pohjalta että adventismi on laki uskonto eikä armon. Olet pitämässä täällä sellaista "jatkokertomusta" ja jokainen joka on lukenut ajatuksiasi tietää mistä on kysymys, esimerkiksi näissä "sapatti saarnoissasi" - vaikka olet "sapatin pitämisen kieltäjä ja ikuisen piinan uskoon tunnustautuva" pidät silti "Sapattisaarnojasi" intenetissä, olet vain pilkkaaja ja vieläpä tekopyhä sellainen, et muuta.
- mielestä
kaikki kirjoittelusi kirjoitti:
on lähtöisin siltä valheelliselta pohjalta että adventismi on laki uskonto eikä armon. Olet pitämässä täällä sellaista "jatkokertomusta" ja jokainen joka on lukenut ajatuksiasi tietää mistä on kysymys, esimerkiksi näissä "sapatti saarnoissasi" - vaikka olet "sapatin pitämisen kieltäjä ja ikuisen piinan uskoon tunnustautuva" pidät silti "Sapattisaarnojasi" intenetissä, olet vain pilkkaaja ja vieläpä tekopyhä sellainen, et muuta.
tämä kantola on ihan turhanpäiväinen mussuttaja.
- pantu lain
AnttiVKantola kirjoitti:
Hyvää päivää - kirvesvartta!
Ei yksikään uskova luule olevansa pelastettu laintekojen kautta! (Viimeisimmän uuden tiedon mukaan ei adventistikaan; ei edes sapatinnoudattamisen avulla etsi ansioita pelastukseensa! Hyvä näin.)alaiseksi. Yleensä tapahtuu lain rikkojalle, niin että kiinijoutumisen päästä joutuu käräjille ja sieltä sitten valtion leipiin lusimaan. Siksi neuvoisin sinua kertomaan laista ja armosta samaan aikaan. Kyllä laki on vielä tarpeellinen meillekin ja vieläpä sinullekin.
Kir: Laille kuuliainen kaikki kirjoittelusi kirjoitti:
on lähtöisin siltä valheelliselta pohjalta että adventismi on laki uskonto eikä armon. Olet pitämässä täällä sellaista "jatkokertomusta" ja jokainen joka on lukenut ajatuksiasi tietää mistä on kysymys, esimerkiksi näissä "sapatti saarnoissasi" - vaikka olet "sapatin pitämisen kieltäjä ja ikuisen piinan uskoon tunnustautuva" pidät silti "Sapattisaarnojasi" intenetissä, olet vain pilkkaaja ja vieläpä tekopyhä sellainen, et muuta.
ÄLÄ KUULE ITSE VEKUTA - TOTUUDEN SANAA VASTAAN
En tiedä, mitä tuo kaiketi adventismin luoma teologinen sana "vekuta" pitää sisällään: ounastelen jotain pahaa siinä ja lähetänkin sen bumerangina takaisin lähettäjälleen. Toivon mukaan osuu. (Olen huono longalta heittäjä).
KAIKKI KIRJOITTELUNI
Apostolien teot on yhä jatkuva "jatkokertomus" eikä minua "kyllästytä" - kuten jo Paavali sanoi - kirjoittaa samoista asioista yhä uudelleen.
Jumalan Sana on - Raamattujen mukaan - kuin vasara, joka lopulta murtaa kovankin sydämen kallion.
Eikä minua ole lähetetty ismejä vastaan tai vanhoja leilejä uudistamaan, vaan yleisen pappeuden nojalla henkilöopetusta annan. En kuitenkaan minä, vaan Jumalan armo minussa - niinkuin jo Paavali totesi kohdallaan. Kuten on velvollisuus jokaisella kristityllä. Vastata kysyttäessä pelastuksen perusteita. Jopa kysymättäkin - eli "sopimattomalla ajalla".
KAHTA samanlaista kirjoitusta et silti voi havaita, sillä elävää vettä riittää. Saamme armoa armon päälle, kun pysymme liikkeellä Herran asiassa.
- - - - -
"sapatin pitämisen kieltäjä ja ikuisen piinan uskoon tunnustautuva" -
EN ole sapatinkieltäjä ja vastustan sitä, että pyhäpäivän pyhittäjät ihmisvoimin yritetään tuomita ikuiseen piinaan. Siis pelotella sillä.
"Olet tekopyhä" -käsky ei niinikään tehoa minuun, ei vaikka käskijä seisoisi toivomuslähteen äärellä - ainakaan Jeesuksen nimessä eikä etenkään minun kohdallani.
Sillä Kristus on suojaava muuri yltympäri minua ja epäuskoisilta ajatuksilta suojaudun "pelastuksen kypärällä".
En kaada vaan nostan. Miikael-nimi ei vaikuta elämääni ja Elleniä en tunne henkilökohtaisesti - mutta on eräs Nimi ylitse muiden.
Sillä tähän käskyyn tunnustaudun:
Ap. t. 3:6
Niin Pietari sanoi: "Hopeaa ja kultaa ei minulla ole, mutta mitä minulla on, sitä minä sinulle annan: Jeesuksen Kristuksen, Nasaretilaisen, nimessä, nouse ja käy."- Minä annan teille
pantu lain kirjoitti:
alaiseksi. Yleensä tapahtuu lain rikkojalle, niin että kiinijoutumisen päästä joutuu käräjille ja sieltä sitten valtion leipiin lusimaan. Siksi neuvoisin sinua kertomaan laista ja armosta samaan aikaan. Kyllä laki on vielä tarpeellinen meillekin ja vieläpä sinullekin.
Kir: Laille kuuliainenÄlä sitten valita, sinä lakia ihannoiva. Vaan kärsi nahoissasi lain tuomiot viimeistä piirtoa myöden. Sillä noloa on armoa kerjätä, jos lain tuomioita ihannoi noin kovasti; etenkin omalle kohdalleen tietysti. Eihän toisten puolesta voi ihannoida, ei täyttää, eikä käskeä.
UUTTA PIENTÄ PIIRTOA
Matt 5:21-22
21 Te olette kuulleet sanotuksi vanhoille: 'Älä tapa', ja: 'Joka tappaa, se on ansainnut oikeuden tuomion'.
22 Mutta minä sanon teille: jokainen, joka vihastuu veljeensä, on ansainnut oikeuden tuomion; ja joka sanoo veljelleen: 'Sinä tyhjänpäiväinen', on ansainnut suuren neuvoston tuomion; ja joka sanoo: 'Sinä hullu', on ansainnut helvetin tulen.
Matt 5:31-32
31 On sanottu: 'Joka hylkää vaimonsa, antakoon hänelle erokirjan'.
32 Mutta minä sanon teille: jokainen, joka hylkää vaimonsa muun kuin huoruuden tähden, saattaa hänet tekemään huorin, ja joka nai hyljätyn, tekee huorin.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1251238
Tiedät, että en voi enää laittaa viestiä
Aikaa kulunut. Eikä se näyttäisi enää luontevalta vastata näin pitkän ajan jälkeen. Tiedän myös, että sinä et enää lait89904- 90845
Nostetaanpas kissa pöydälle: Onko Kuhmossa työpaikkakiusaamista?
Kuka uskaltaa puhua? Vai uskaltaako kukaan? Naisvaltaisella alalla on kuulemma Kuhmossa ruma tilanne. Mitä aikuiset ede21786- 93717
Tuleeko Martinasta rouva Muhis
Saako vihdoinkin ne haaveilemansa prinsessa häät Hajjin entinen Muhammad kanssa, 😂 yhteistä heillä on se, että molemmat282712- 109636
- 32603
Oletko miettinyt sitä
Että jos meidän persoonat ei sovi yhtään yhteen ;) No onneksi kumpikin on fiksu eikä halua toiselle mitään pahaa.49543Eipä oo näkyny montakkasn etelänvetelää vielä kylällä.
Liekkö tuo pensanhinta vetelille liian kallista, kun ovat jeäneet kesäksi kottiinsa vetelehtimmään. Pärjätään iliman vet117530