Mikä on sellainen musta, n. 5 cm pitkä (siis tosi iso!)hyönteinen? Pääpuolesta tuli ehkäpä suuri muurahainen mieleen ja peräpää oli paksu, jossa poikittais juovia tai kohoumia... Peräpää muistutti lähinnä mustaa pientä kuusen käpyä... Otuksella näytti olevan myös siivet, mutta kovin lyhyiltä näyttivät kokoon nähden. Koskaan en ole tällaista nähnyt ja harmitti kun ei tullut kameraa mukaan...
mikähän suuri hyönteinen
4
1064
Vastaukset
- KH.
Tulee mieleen toukohärkä. Se kuuluu kovakuoriaisiin, on iso (ei tosin 5cm) ja peitinsiivet ovat lyhyet niin, että takapää on vähän käpymäinen. Nykyään suuri harvinaisuus. Itse nähnyt pari yksilöä 50-luvulla.
- koppiainen
No sehän se oli! Näkemäni yksilö lienee ollut oikea emäköriläs, koska tulitikkulaatikko oli verratessa suurinpiirtein saman mittanen... Mökkini lähistöllä olen nähnyt muitakin omituisia koppiaisia, joita en ole tunnistanut. Samoin "sittiäisiä" tuntuu olevan runsaasti, vaikka karjankasvattajia ei ole lähiympäristössä..? Näitäkään ötököitä en ole nähnyt kuin viimeksi joskus -70 luvulla mummolassa! Kiitos KH!
- miri
MEILLÄ OLI PIHALLA KYMMENKUNTA ISOA TOUKOHÄRKÄÄ EILEN, ELI 17.5.2013
- Anonyymi
Hyvin kuvailit iso toukohärän, näin tämän kovakuoriaisen 2021 keväällä pohjois pirkanmaalla, näin samana kesänä manterin, puna-härön ja tappaja ampiaisen.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 614277
- 1053475
ROTAT VALTAAVAT ALUEITA
Asukkaat nyt loukkuja tekemään ja kiireellä, jätehuolto kuntoon, jätteet niille kuuluville paikoille, huomioikaa yrittäj373100Miten minusta tuntuu että kaikki tietää sun tunteista mua kohtaan
Paitsi suoraan minä itse, vai mitä hlvettiä täällä tapahtuu ja miksi ihmiset susta kyselee minulta 🤔❤️262588- 452257
Alavuden sairaala
Säästääkö Alavuden sairaala sähkössä. Kävin Sunnuntaina vast. otolla. Odotushuone ja käytävä jolla lääkäri otti vastaan52029- 201969
- 1861817
Reuters: Ukraina on iskenyt Venäjän strategisia pommikoneita vastaan. Jopa 40 konetta vahingoittunut
Ukrainan turvallisuuspalvelu SBU on iskenyt Venäjän strategisia pommikoneita vastaan, kertoo Reuters. Uutistoimiston läh3941516Huomenta kulta
En mä halunnut sulle ilkeillä,päinvastoin. Miks mä niin tekisin ku rakastan sua ❤️ mut anteeksi jos ilmaisin itseäni huo91358