raamatus on esmes ettei saa tulta sillo sytyttää.miten advarit tulkitsee sen kohdan jossa annetaan kuinka sapattii tulee siltä osin viettää?
kun sapattia
7
239
Vastaukset
- Kadunmies vaan
Siellä juutalaiset eivät esimerkiksi sammuttaneet sapatin aikana valoja ollenkaan. Ilmeisesti tulkitsivat seinässä olevan valokytkimen kääntämisen rikkovan sapattisäädöksiä.
- se oli hyvä
kadunmies!Olenkuullu ton jutun myös muualla,juutalainen itse kertoi lainalla elävästä juutalasesta ton.oioi...mutta mitä lie advarit ajattelee siitä tulen sytyttämisestä,koska niin se,kuin sapatti ovat raamatus?T:liiza
- kyselet?
Ainoastaan pelkkä sapatti kuuluu adventisteille. Etkö ole lukenut raamatusta, että jeesus poisti kaikki sapattia koskevat lisämääräykset. Vai, etkö edes tiedä, miksi jeesus tapettiin? jeesus pelasti adventisteille puhtaan sapatin pienintä piirtoa myöten.
Juutalaiseen sapattikäytäntöön kuuluu se, ettei sapattina sytytetä tulta. Konservatiiviset juutalaiset pitävät sähkön kytkemistä tulentekona eivätkä siksi sytytä valoja tai lämmitä sähköhellalla ruokaansa sapattisin. Ajastimella homma tietenkin hoituu ja Israelissä lienee myynnissä helloja ja lamppuja maailman monimutkaisimmilla ajastinjärjestelmillä.
Samaan ideaan kuuluu se, että fundamentalistijuutalaiset käyvät väliin heittelemässä kivillä sapattina autoa käyttäviä naapureitaan.
Juutalaiseen sapattikäytäntöön kuuluu tietenkin myös paljon muita säädöksiä.
Sapattia viettävät kristityt, adventistit, seitsemännen päivän baptistit, seitsemännen päivän helluntailaiset lähtevät kuitenkin siitä, että sapattia vietetään UTn ja Kristuksen hengessä, johon liittyy vapaus ja ilo. Vain itse kymmenien käskyjen sapattilaki on voimassa, eivät VTn monet sapattilait.
Kai A- harhaoppisten opetuksia
Ja adventistit opettavat ettei laista katoa pieninkään piirto ja sitten muuttavat itse lait. Siitä näkee heidän harhaoppisuuteensa ja epäraamatullisuutensa.
- hirvas
harhaoppisten opetuksia kirjoitti:
Ja adventistit opettavat ettei laista katoa pieninkään piirto ja sitten muuttavat itse lait. Siitä näkee heidän harhaoppisuuteensa ja epäraamatullisuutensa.
sitäpaitsi kukaan maapallolla pysty elämään maallisessa niin, että toteuttaisi lain viimeistä piirtoa myöten.
Kun näin on, niin ollaan kaikki samalla viivalla, eikä lain teoille kukaan edes pelastu.
- Trubaduuri
Kristus antoi tuohon kertakaikkisen vastauksen ja se on: Sapatti on ihmistä varten, eikä suinkaan ihminen sapattia varten! Jokainen voi viettää lepopäivänsä juuri silloin, kun se itselle parhaiten sopii, siis vapaa-, loma-, ja lepo- päivänsä tarpeen mukaan ja oman itsensä hyväksi.
Joillakin juutalaisilla on sitten omat tapansa ja tulkintansa tuon ns. sapattti päivän suhteen ja muiden juut. juhlapäivien suhteen. He itse toimivat siten kuten omaksi parhaakseen näkevät.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Korjaa toki jos...
Koet että ymmärsin sinut kuitenkin aivan väärin. Jännittäminen on täyttä puppua kun et muitakaan miehiä näköjään jännitä293335- 1211355
Ellen Jokikunnas paljasti somessa ison perheuutisen - Ralph-poika elämänmuutoksen edessä!
Ellen Jokikunnas ja Jari Rask sekä Ralph-poika ovat uuden edessä. Tsemppiä koko perheelle ja erityisesti Ralphille! Lu101285- 711038
- 581031
Nainen, jos kuuntelet ja tottelet, niin sinulle on hyvä osa
Ominpäin toimiessasi olet jo nähnyt mihin se on johtanut. Olen jo edeltä sen sinulle kertonut ja näen sen asian ja totuu1871016olet kaiken rakkauden arvoinen
Olisinpa kertonut kuinka rakastuin sinuun. Kuinka hyvältä tunnuit siinä lähelläni, kunpa en olisi väistänyt vastapäätyy26957Olisi kiva
Tietää, mitä oikein ajattelet minusta tai meistä? Mitä meidän välillä on? Salattua tykkäämistä, halua, himoa? Onhan tämä38931Mikä koirarotu muistuttaa kaivattuasi eniten?
Koirien piirteet muistuttavat usein ihmisten ja omistajiensa piirteitä.67910Oot mun koko maailma
Ei ole koskaan ollut ketään, joka olisi niin täydellinen minulle kuin sinä mies ❤️ Ikävöin sua🥹78865