Ajattelin pistää aurinkopaneelin soutuveneeseen ja sen lataamaan akkua, joka puolestaan tuuppaa virtaa sähköperämoottorille.
Hieno idea, mutta paneelit ovat kalliita. Pitänee varmaan tilata sakasta tms.
Onko kellään tietoa, onko vapaa-ajan aurinkopaneeleihin liittyvä lataussäädin pakollinen, tai siis voiko sellaisen tehdä helposti itse? Ajattelin nimittäin tehdä, jos kyseessä on vain joku virranrajoitus kytkentä, että pysyy paneelin jännitte/latausjännite aisoissa.
Aurinkopaneeli sähköperämoottoriin
39
13144
Vastaukset
- säädin täytyy
olla, muuten menee överiksi.. 0nhan siinä sulakkeet.. muista kytkennät tehdään paneeli peitettynä
- heh
Hieman epäilen kaikkea tässä projektissa.
Sinun pitää ensin päättää paljonko haluat veneillä. Sen jälkeen voit määritellä minkä kokoisen kennon tarvitset Suomen keskimääräisellä aurinkomäärällä.
Otetaan hieman esimerkkiä. Kenno antaa max. 3 ampeeria (ja silloinkin se on jo liian suuri soutuveneeseen). Vuorokaudessa kertyy silloin varmaan akkuun noin 20 Ah. Tavallisen 60Ah auton starttiakun kokoisen akun lataamiseen menee siis kolmisen vuorokautta eikä lataussäädin ole millään tavalla vielä puuttunut peliin. Alle 20 hevosvoimaisissa perämoottoreissa ei tyypillisesti muuten ole lataussäädintä vaikka laturi antaa max. 5 ampeeria.
Sähköperämoottori vetää tuollaisen akun tyhjäksi 3-4 tunnissa.- egologisti
kritiikkiä tarvitaankin.
Tarkoitus onkin itsetarkoituksellisesti pidentää kertaluontoista venereissua, koska projekti itsessään kiehtoo, niin että voisi ajella pidempääkin matkaa.
Perämoottori imee max. 32 ampeeria.
- idea..
tuo aurinkopaneelilla lataaminen. Toimii, kun on riittävästi paneelia ja vähän ajoa. Kannattaa ottaa huomioon myös, että:
Tavallista lyijy-/vesiakkua ei koskaan saisi purkaa alle 50 % tason. Siksi akun tulee olla iso. Iso akku myös latautuu tehokkaammin.
Syväpurkausta paremmin kestäviä akkutyyppejä ovat geeliakku ja AGM-akku. Ovat tavallista akkua kalliimpia, siistejä (vuotamattomia) ja paljon kestävämpiä, mikä tasaa kallista ostohintaa.
Hyvä 3-tilainen lataussäädin on tarpeen. Se tehostaa akun latautumista muuntamalla aurinkopaneelien liian korkean antojännitteen akuille sopivaksi ja estää ylilatauksen. Säätimen kanssa 2 ensivaiheen latausvirta on suurempi kuin ilman säädintä. Lataussäätimen käyttö turvaa akun pitkän käyttöiän.
Laite kuluttaa 10-20 A/h. Jos pidät päivittäisen max. ajoajan esim. aina alle 3 tunnin, kulutus on 40-50 Ah. Silloin tarvitset 100 Ah tavallisen akun tai 60-80 Ah geeli- tai AGM-akun. Tavallisen akun käyttöikä tulisi olemaan 100-300 ajopäivää, geeli- tai AGM-akkujen ehkä 500-1500. Jos purat tavallista akkua usein yli 50 % tason, sen latautumiskyky heikkenee huomattavasti.
Jotta saisit ladattua akun aurinkopaneelilla päivän aikana, tarvitset 4-5 A keskimääräisen latausvirran. Pilvet, aamu ja ilta heikentävät latausta. Virran pitää olla latauksen alkuvaiheessa tuota 4-5 A paljon isompi, se laskee pian alle tuon. Siis tarvitset aika isot paneelit, ehkä 2 x 50 W paneelit. Hyvässä lataussäätimessä on oma paikka molemmille, jolloin eivät häiritse toisiaan.
Googleta lisätietoa vaikka sanalla sähköperämoottori.- egologisti
Kiitos asiallisesta vastauksesta.
Minusta tuo jännitteen säätö ei ole mikään vaikea rakentaa. Ja koska lataussäädin maksaa, teen mielummin sellaisen itse. Siinä oppii samalla. Halusinkin vain tietää mikä virka tuolla säätimellä on.
Laitan veneeseen (joka on kevyt alumiini-soutuvene) sähköperämoottoriksi shakespeare 28-merkkisen, jonka hommasin tänään, joten en ehtinyt kokeilemaan. Maksoi 139 € hongkong-tavaratalossa. Sen verran katsoin speksejä, että 32 ampeeria viepi max virtaa. Rankempi versio samasta moottorista (44) vie max 52 ampeeria, joten sillä ei täydellä teholla kauaa ajella, eikä sitä ollut saatavilla tänään. Taitaa muuten olla identtinen ainakin spekseiltään Rhino vx28 sähköperämoottorin kanssa.
Vaihteita on 5 eteen ja 2 taakse.
Hyviä akkuja saan työn puolesta ilmaiseksi (kierrätys), joten niiden hommaaminen ei ole mikään ongelma.
Mietin paneeliksi kaliperiltaan esim. seuraavanlaista mallia:
http://www.yeinternational.fi/index.php?main=64&productCat=1343&productID=13655
Tehollinen virta siinä on 6,9 A ja tehollinen jännite 17,4 V. Täytyy miettiä tuota kytkentää vielä. Jännitettä pitäisi ainakin vähän alentaa, ellei se kuormituksessa alene sopiviin lukemiin. Paneelista tuskin saa tuota 6,9 A hyödynnettyä kokonaan, mutta osakin riittäisi. Olisi kiva saada tuollainen paneeli ensin niin pääsisi vähän kuormittamaan sitä ja mittaamaan ns. sisäisen resistanssin, ja millaisia jännitteitä se antaa milläkin kelillä. Jos tuolla saisi esim. tuon mainitsemasi 5-4 ampeeria. Ajattelin tehdä kytkennän niin että kun akkujen ja paneelin välinen potentiaaliero on pieni, paneelit syöttäisivät akkujen kanssa samaan aikaan moottorille virtaa.
Ainut ongelma projektissa on edelleenkin tuon paneelin ruokoton hinta. :D - kiinnostunut.
entä mitä jännite silloin on kun varaustaso on 50%?
asiasta kolmanteen, mulla oli 5v. vanha bilteman 60ah lyijyvesi vuoden ulkona lataamatta, meinasin heittää menee mutta mittasin jännitteen.
näytti 12,1V ja latasin sen.
anto virtaa kuin uusi..
onkohan toi "ylilataus" niin kauhean vaarallista, kunhan akku ei kuivu? - idea..
egologisti kirjoitti:
Kiitos asiallisesta vastauksesta.
Minusta tuo jännitteen säätö ei ole mikään vaikea rakentaa. Ja koska lataussäädin maksaa, teen mielummin sellaisen itse. Siinä oppii samalla. Halusinkin vain tietää mikä virka tuolla säätimellä on.
Laitan veneeseen (joka on kevyt alumiini-soutuvene) sähköperämoottoriksi shakespeare 28-merkkisen, jonka hommasin tänään, joten en ehtinyt kokeilemaan. Maksoi 139 € hongkong-tavaratalossa. Sen verran katsoin speksejä, että 32 ampeeria viepi max virtaa. Rankempi versio samasta moottorista (44) vie max 52 ampeeria, joten sillä ei täydellä teholla kauaa ajella, eikä sitä ollut saatavilla tänään. Taitaa muuten olla identtinen ainakin spekseiltään Rhino vx28 sähköperämoottorin kanssa.
Vaihteita on 5 eteen ja 2 taakse.
Hyviä akkuja saan työn puolesta ilmaiseksi (kierrätys), joten niiden hommaaminen ei ole mikään ongelma.
Mietin paneeliksi kaliperiltaan esim. seuraavanlaista mallia:
http://www.yeinternational.fi/index.php?main=64&productCat=1343&productID=13655
Tehollinen virta siinä on 6,9 A ja tehollinen jännite 17,4 V. Täytyy miettiä tuota kytkentää vielä. Jännitettä pitäisi ainakin vähän alentaa, ellei se kuormituksessa alene sopiviin lukemiin. Paneelista tuskin saa tuota 6,9 A hyödynnettyä kokonaan, mutta osakin riittäisi. Olisi kiva saada tuollainen paneeli ensin niin pääsisi vähän kuormittamaan sitä ja mittaamaan ns. sisäisen resistanssin, ja millaisia jännitteitä se antaa milläkin kelillä. Jos tuolla saisi esim. tuon mainitsemasi 5-4 ampeeria. Ajattelin tehdä kytkennän niin että kun akkujen ja paneelin välinen potentiaaliero on pieni, paneelit syöttäisivät akkujen kanssa samaan aikaan moottorille virtaa.
Ainut ongelma projektissa on edelleenkin tuon paneelin ruokoton hinta. :DOn ne kalliita nuo isot aurinkopaneelit, vaikka tuo valitsemasi näyttää kokoisekseen edulliselta.
"Täytyy miettiä tuota kytkentää vielä. Jännitettä pitäisi ainakin vähän alentaa, ellei se kuormituksessa alene sopiviin lukemiin."
Alenee se jännite kuormituksessa, mutta virta ei nouse ellet alenna hakkurilla/jännitemuuntimella tms. Siis huono hyötysuhde ilman hyvää elektroniikkaa.
Katso 3-tilasäätimen idea esim. täältä:
http://www.amplepower.com/primer/full/index.html - idea..
kiinnostunut. kirjoitti:
entä mitä jännite silloin on kun varaustaso on 50%?
asiasta kolmanteen, mulla oli 5v. vanha bilteman 60ah lyijyvesi vuoden ulkona lataamatta, meinasin heittää menee mutta mittasin jännitteen.
näytti 12,1V ja latasin sen.
anto virtaa kuin uusi..
onkohan toi "ylilataus" niin kauhean vaarallista, kunhan akku ei kuivu?Akkujen jännite 50 % varaustasolla on 12,2 V. Ennen mittausta akun pitää antaa olla kuormittamatta pitkään, mieluummin tunteja.
Jännitemittaus on epävarma tapa mitata akun varaustilaa, varmemman tuloksen antaa nesteen ominaispainon mittaus, 50 % varaustilassa se on 1,19. (täydellä akulla 1,28 ja lähes tyhjällä 20 % varauksella 1,14). - egologisti
idea.. kirjoitti:
On ne kalliita nuo isot aurinkopaneelit, vaikka tuo valitsemasi näyttää kokoisekseen edulliselta.
"Täytyy miettiä tuota kytkentää vielä. Jännitettä pitäisi ainakin vähän alentaa, ellei se kuormituksessa alene sopiviin lukemiin."
Alenee se jännite kuormituksessa, mutta virta ei nouse ellet alenna hakkurilla/jännitemuuntimella tms. Siis huono hyötysuhde ilman hyvää elektroniikkaa.
Katso 3-tilasäätimen idea esim. täältä:
http://www.amplepower.com/primer/full/index.htmlDC-DC jännitteennostinhakkurin voisi totuettaa suht helposti esim. MC34063 tai 555 -piirillä. Siihen lisäksi vain kytkentä joka kytkee hakkurin päälle kun akun jännite on paneelia suurempi. Ei tämä nyt vielä niin vaikeaksi mene etteikö kannattaisi rakentaa itse. Täytyys tutkailla tuota linnkiäsi.
Projektin kannalta tai oikeastaan säätimen suunnittelun kannalta on oleellista tietää juuri nuo jännite- ja virtarajat, että millä jännitteellä voidaan ladata ja millä virralla ja mihin asti ym.. - heh
egologisti kirjoitti:
DC-DC jännitteennostinhakkurin voisi totuettaa suht helposti esim. MC34063 tai 555 -piirillä. Siihen lisäksi vain kytkentä joka kytkee hakkurin päälle kun akun jännite on paneelia suurempi. Ei tämä nyt vielä niin vaikeaksi mene etteikö kannattaisi rakentaa itse. Täytyys tutkailla tuota linnkiäsi.
Projektin kannalta tai oikeastaan säätimen suunnittelun kannalta on oleellista tietää juuri nuo jännite- ja virtarajat, että millä jännitteellä voidaan ladata ja millä virralla ja mihin asti ym..Hakkurin hyötysuhteen kanssa kannattaa nähdä vaivaa ettei mene kallis sähkö elektroniikan lämmittämiseen.
Niitäkin muuten saa valmiina eli sellaisia jotka syöttää läppäriin esim. 15 volttia autossa. Hintaluokka 30€.
Valitettavasti et ole vielä keksinyt mitään uutta, mutta harrastuksestahan kysymys olikin :) - egologisti
heh kirjoitti:
Hakkurin hyötysuhteen kanssa kannattaa nähdä vaivaa ettei mene kallis sähkö elektroniikan lämmittämiseen.
Niitäkin muuten saa valmiina eli sellaisia jotka syöttää läppäriin esim. 15 volttia autossa. Hintaluokka 30€.
Valitettavasti et ole vielä keksinyt mitään uutta, mutta harrastuksestahan kysymys olikin :)Jos ostaisin valmiin hakkurin, niin sitten ei olisi enää kaukana ettenkö ostaisi suoraan valmista lataussäädintäkin. Kaunis ajatus olikin siinä että pääsee itse näpertämään ja tulloo ilmaista. Hakkurin hintaluokka itse tehtynä 1 €.
Uutta tässä on minulle paljonkin, ja uutta on myös se miten toteutetaan suht hintava värkki lähes ilmaiseksi ja itse.
En olekaan keksimässä mitään ruutia vaan rakentamassa lataussäädintä. Oletkohan ymmärtänyt jotain väärin?
Minusta on kuitenkin mukava että ihmiset yleensä antavat (keskustelupalstoilla) negatiivista palautetta. Kaikkia puolia tulee tarkasteltua.
Saatkohan vain itse ikinä mitään valmiiksi, kun näet vain pelkkiä umpikujia joka puolella. Katsele välillä missä näkyy valo tunnelin päässä. Skeptismi on tervettä, mutta patologinen sellainen rajoittaa lähinnä vain omaa katsontakantaa.
Hakkuriin onkin tarkoitus käyttää aikaa. Muita "yksiköitä" ei tarvitse niinkään kokeilemalla mitoittaa.
Valitettavasti et ole kertonut vielä mitään uutta, mutta kyllä se sieltä vielä tulee. :)
- Pelle Peloton
Jos olet todella ekologi, niin miksi et pistä veneeseesi purjetta. Perämoottoreiden, akkujen ja paneleiden valmistaminen kun kuluttaa luontoa sekin.
Jos olet vaan tavallinen Pelle Peloton, niin pistä hyvä mies panelit maihin ja hanki kaksi akkua. Toinen veneessä ja toinen lataantumassa. Säilyy veneesikin paljon merikelpoisempana.- oikealla asialla
Katselin tässä yksi päivä kun soutuvene lähti rannasta ja kuski kippasi naurettavan kokoisen vispilän veteen. Kippo lähti hissukseen liikkeelle ja ajattelin, että joo siinä nähtiin sekin keksintö. Mutta hetken kuluttua kaveri lisäsi virtaa ja vene kiihtyi ihan silmissä ja lähti menemään vasta-aallokkoon ikään kuin pariheppaisen bensakoneen voimin.
Ei mikään huono keksisntö, jos ei tarvitse kovin pitkiä matkoja ajella. Tai mitä nuo kuluttaa virtaa? - egologisti
Paneelit ovat tavallaan ikuisia, eikä ne valmistuksen jälkeen saastuta. Myös ajelu olisi ilmaista. Bensiiniä menee nimittäin yllättävän paljon jos on vähänkin isompi moottori.
Tarkoitus ei nyt kuitenkaan ollut jeesustella, vaan minusta tämä idea on jo itsessään kiehtova.. Siis ajella pitempikin matka ilman että akku loppuu ja kukkaro kevenee (tulisi kukkarosta jo antimassainen). Mikäs siinä jos keli vaan sallii.
Tarkoituksena on laittaakin esim. kaksi akkua. Ajattelin tehdä kytkennän itse jolla akkuja ladataan ajon aikana/paikallaan. Lataussäädin maksaa, ja koska alaa opiskelen niin katson että on helpompi rakentaa itse tuollainen säädin. - ei mitään ikuista
egologisti kirjoitti:
Paneelit ovat tavallaan ikuisia, eikä ne valmistuksen jälkeen saastuta. Myös ajelu olisi ilmaista. Bensiiniä menee nimittäin yllättävän paljon jos on vähänkin isompi moottori.
Tarkoitus ei nyt kuitenkaan ollut jeesustella, vaan minusta tämä idea on jo itsessään kiehtova.. Siis ajella pitempikin matka ilman että akku loppuu ja kukkaro kevenee (tulisi kukkarosta jo antimassainen). Mikäs siinä jos keli vaan sallii.
Tarkoituksena on laittaakin esim. kaksi akkua. Ajattelin tehdä kytkennän itse jolla akkuja ladataan ajon aikana/paikallaan. Lataussäädin maksaa, ja koska alaa opiskelen niin katson että on helpompi rakentaa itse tuollainen säädin.Paneelien teho vähenee ajan mittaan käytössä; se siitä ikuisuudesta...
Viestiketju on tätä kirjoittaessani jo vuosia vanha. Olisi hauska kuulla, kuinka projektissa kävi. - 11+16
eihä se sanonu ekologi olevasa, vaan ego..
- valmista pakettia
Tuossa ainakin yksi. http://www.terhi.fi/service.cntum?pageId=114109
- egologisti
En tiennytkään että tuollaisiakin on. Pitääkin tutkailla tuon värkin toteutusta. Kiitos linkistä.
Mielenkiintoiseksi tässä tekee se että saa itse puuhastella. Jos saan toimimaan suht helpolla, niin ehkä tästä on iloa/apua jollekkin muullekin. Vähän pioneerihenkeä. - mukana kuviossa
egologisti kirjoitti:
En tiennytkään että tuollaisiakin on. Pitääkin tutkailla tuon värkin toteutusta. Kiitos linkistä.
Mielenkiintoiseksi tässä tekee se että saa itse puuhastella. Jos saan toimimaan suht helpolla, niin ehkä tästä on iloa/apua jollekkin muullekin. Vähän pioneerihenkeä.Hei, itse hankin samanlaisen perämoottorin ja aion toteuttaa samanlaisen suunnitelman. Mielelläni kuulen, miten sinun projektisi on edistynyt.
- projektiasi
Muumimaailman vieressä venesatamassa oli vuokralla viitisen vuotta sitten pari 6 metrin avofiskaria. Niissä oli ainakin pari aurinkopaneelia.
Muistaakseni olen joskus nähnyt saman tyyppisen veneen venemessuilla.Sähköllä vaan eteenpäin- egologisti
Kiitti supportista. Minustakin ilmaista ja saasteetona energiaa pitää hyödyntää. Energiaa kulutetaan joka tapauksessa.
- heh
egologisti kirjoitti:
Kiitti supportista. Minustakin ilmaista ja saasteetona energiaa pitää hyödyntää. Energiaa kulutetaan joka tapauksessa.
Energian säästöidea on hyvä, mutta jos voimalaitekonstruktio menee sellaiseksi, että veneen käyttö oleellisesti vaikeutuu tai estyy kokonaan, on koko projekti luonnonvarojen tuhlausta.
- Nimetön
heh kirjoitti:
Energian säästöidea on hyvä, mutta jos voimalaitekonstruktio menee sellaiseksi, että veneen käyttö oleellisesti vaikeutuu tai estyy kokonaan, on koko projekti luonnonvarojen tuhlausta.
No jaa, mielestäni kakki yritykset kohti saasteetonta energiaa katsotaan ekologiselta kannalta luonnonvarojen säästämiseksi.
Tavalliset kansalaiset kuitenkin vaikuttavat hyvin paljon omilla valinnoillaan siihen, mitä energiamuotoja energiantuottajat tarjoavat ja valmistavat.
Veneen käyttö tuskin estyy juurikaan sen enempää kuin normaalissakaan veneilyssä. Jokaisessa moottorilla kulkevassa veneessä joutuu tekemään valmisteluja. Laitteiden kiinnitys pitää vain tehdä helpoksi.
Heh, tulipa muuten mieleen, että mikrobitti-lehdessä (kuka sellaista roskalehteä lukee ;)) oli uutinen sokeriakusta. Sokeria tankkiin ja vesille. - egologisti
Nimetön kirjoitti:
No jaa, mielestäni kakki yritykset kohti saasteetonta energiaa katsotaan ekologiselta kannalta luonnonvarojen säästämiseksi.
Tavalliset kansalaiset kuitenkin vaikuttavat hyvin paljon omilla valinnoillaan siihen, mitä energiamuotoja energiantuottajat tarjoavat ja valmistavat.
Veneen käyttö tuskin estyy juurikaan sen enempää kuin normaalissakaan veneilyssä. Jokaisessa moottorilla kulkevassa veneessä joutuu tekemään valmisteluja. Laitteiden kiinnitys pitää vain tehdä helpoksi.
Heh, tulipa muuten mieleen, että mikrobitti-lehdessä (kuka sellaista roskalehteä lukee ;)) oli uutinen sokeriakusta. Sokeria tankkiin ja vesille.edellinen viesti nimettömältä lähti siis minulta.
- tuulivoimaa
Näytti tuo aurinkopaneelikin sen verran suudelta, että kannatta asentaa veneeseen pystyyn ja varustaa kääntömekanismilla jolloin voi "jalustaa" oikeaan kulmaan tuuleen ja näin käyttää myös tuuli hyodyksi = oikea ego moottoripurjehtija
- tuulivoimaakin
Näytti tuo aurinkopaneelikin sen verran suudelta, että kannatta asentaa veneeseen pystyyn ja varustaa kääntömekanismilla jolloin voi "jalustaa" oikeaan kulmaan tuuleen ja näin käyttää myös tuuli hyodyksi = oikea ego moottoripurjehtija
- egologisti
tuulivoimaa kirjoitti:
Näytti tuo aurinkopaneelikin sen verran suudelta, että kannatta asentaa veneeseen pystyyn ja varustaa kääntömekanismilla jolloin voi "jalustaa" oikeaan kulmaan tuuleen ja näin käyttää myös tuuli hyodyksi = oikea ego moottoripurjehtija
Niin joo, sitten kun vene liikkuu tuulen voimalla niin pitää rakentaa vaikkapa auton laturista veteen roottori tai joku turbiinin tapainen, joka samalla lataa vesivoimalla akkuja.. Miksei myös ilmaan samanlaista värkkiä.. ;) Se tosiaan voisi jo mennä egonpönkkittämisveneilyksi. Tarpeeksi iso ego ei vaan enää pieneen soutuveneeseen mahdu.
- hyvin kiinnostunut
Innostava aihe tämä kun tuossa olisi tarkoitus hieman saman tyyppistä rakennelmaa kehittää ja rakentaa (jos aika riittää,työ sotkee harrastuksia) tai ainakin ottaa sähkis käyttöön. Mielen kiinnolla olen lukenut koko keskustelun moneen otteeseen avun toivossa. Mitenkäs tuo projekti on edennyt ja kuinka tuo moottori on tuupannut venettäsi eteenpäin.Olisi kiva kuulla lisää infoa projektista. Meille tulossa sama moottori tai pykälää isompi 034. Sillä kiinnostus lisääntyi hurjasti ja jos kertoilet kokemuksia ja vinkkejä lisää niin on syksy ja loma pelastettu...kiitoksia hyvästä keskustelusta ja vastaajille kiitos ja vinkkejä saa kertoa...siis myös tuosta 028 ja 034 moottorien työntövoimasta/tehoita ja muista kokemuksista.
- Jarppa Järvelä
Itsekin olen suunnittelemassa aurinkoenergia käyttöistä systeemiä. Kumivene, noin tunti ajelua vuorokaudessa eli n. 30Ah, lataus sitten parkissa salkku mallisella laturilla loppuaika päivästä. Tarkoitus ajella kansallispuisto- tai luonnonsuojelu alueella, jossa ei saa bensa vehjettä käyttää. Suunnittelin 75Ah vapaa ajan akkua http://www.ojanpera.net/index.php?sivu=tuote-esittely&tuoteid=259&tuoteryhmaid=33 ja paneeli ja säädin on vielä hakusessa. http://kauppa.savenmaa.fi/PublishedService?file=page&pageID=9&groupID=318&action=viewPromotion&itemcode=foy33326 tällaista paneelisalkkua olen suunnitellut, mutta haluttaisi mielenkiinnon vuoksi rakentaa itse vaikka kustantaisi saman verran. Myös lataussäädin ohje kelpaisi kun olen elektroniikka harrastuksista ollut jo kohta 10v tauolla. Muussa tapauksessa kai ostan valmiin säätimen mahd. http://www.designnotes.com/Merchant2/merchant.mvc?Screen=PROD&Product_Code=SOL4UCN2&Category_Code=
- Jarppa Järvelä
Jos löytyy hyviä eli halpoja kennoja jostai, olisin kiinnostunut. Bebekissä on jokunen mutta enemmän saisi olla vaihtoehtoja jo vertailunkin vuoksi. Pikku kennoja muutamia/kymmeniä vaan riviin ja säädin väliin.
- Anonyymi
aurinko paneli riittää hyvin akun lataukseen kunhan on aurinkoon päin.aina on akku täysi kun menen verkoille.ei tarvitse kuljettaa akkua lataukseen kotiin.toinen mahdollisuus on että auton tupakansytytin johdosta ladataan akku kalalle mennessä.aurinko paneli on hyvä juttu ja maailma pelastuu ilmaisella sähköllä.kalastaja emppu
Aurinkokenno veneessä on hyvä juttu joka helpottaa veneilyä. Sijoitus ja aurinkoon kääntely ovat joskus hankala juttu.
Tuolla maailmalla on hyvin yleisiä nämä biminit eli katokset siinä oleskelutilan päällä. Meillä harvemmin tarvetta aurinkosuojaan mutta nimenomaan isomman aurinkokennon sijoituspaikkana ihan loistava juttu. Kun kenno on katoksen päällä se ei ole kenenkään eikä minkään tiellä.
Joskus minun veneilyuran aikana on myös satanut vettä. Sateella tämä aurinkokatto on olemista huimasti parantava juttu. Kun kenno on varjotta vaakatasossa ei kääntelylle ole juurikaan tarvetta ja koko kennon voi unohtaa.
Sovinistinen jälkihuomautus:
Vaimo valittaa, että taas siihen veneeseen laitetaan rahaa kiinni. Hyvä meriselitys on se, että "Sade ei kasta Sinua ja minä saan tarvittaessa pestyt pyylit kivasti siihen kuivumaan".- Anonyymi
Miten on edennyt projekti?
- Anonyymi
Huh miten tyhmiä ihmisiä täällä onkaan. Ostin kumiveneen perämoottorilla ja siihen
2 kpl 12 v akkuja sekä temusta aurinkokennon 50 euroon. Ajelen kumiveneellä uisteluvauhtia noin 15 km yhdellä akulla. Vaihdan akun ja ajan taas 15 km. Toinen akku on latauksessa. Kun toinenkin akku on tyhjä ajan vielä aurinkopaneelilautaksella 10 km. Päivässä n. 40 km jos aurnko paistaa. Siihen soutua 10 km niin etenen 50 km / päivä. Viimeksi tein näin 4 viikon reissun kemijoelta ounasjoelle. Ounasjokea pitkin Hettaan mistä muonio ja torniojokea alas ja taas kemiin. Kävelyä tuli noin 50 km kun joutui kiertämään voimaloita, kosket, sekä enontekijöllä. ensi kesänä taas.- Anonyymi
Kannoitko nuo akut yms. Sen 50 km?
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Kannoitko nuo akut yms. Sen 50 km?
Kannoin tietenkin. Ei se 50km ole yhtäsoittoinen matka.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Kannoin tietenkin. Ei se 50km ole yhtäsoittoinen matka.
Ja ensi kesänä teen matkasta videon youtube-kanavalleni. Kanavan ilmoitan myöhemmin täällä (kin)
- Anonyymi
Kyllä on tekniikka kehittynyt jutun alkuajasta! Hinnat murto-osaan ja tullut uutta akkuteknologiaa tavallisen työläisen ostettavaan hintaan. Ja aurinkopaneeli ne nykyiset on jo hyviä.
On isoja lifepo4 12v akkuja ja hyviä mppt säätimiä ja todella hyviä harjattomia moottoreita irtona tai akku moottorin yhteydessä. On mitä ostaa varojen mukaan. Jo nyt alkaa sähköllä pärjätä. Vielä kun akku tekonolgia keksisi jonkun läpimurron nykyisiin ei niin hyviin nähden. Jooo jo näillä jotain alkaa tekemään mutta se hemmetinmoinen sähkö tankki varasto odotuttaa ja keksitäänkö edes 100v aikana kun on aika hyvää laskentatehoa nyt käytössä mutta ei ole mitään ilmennyt,vielä?
Siis kritisoin noiden autojen akkuja kun akku painaa järkyttävästi autossa. Sähkö on kevyttä kamaa joten ei ole hyvä nyky akku. Lentokoneen lento kaipaa uutta akkua vain pikku pyrähdyksiä päästään nykyisellä akulla. No paasaan nyt akuista kun itse veneily jo kohtuullisesti sujuu kuitenkin. - Anonyymi
Yritätkö tuossa valmistaa nyt ikiliikkujan? 😂 Osta suosiolla nyt kaksi akkua ja kierrätä niitä vuorotellen, tai sitten vain yksi jumalattoman iso akku!
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 4811255
- 827609
Minua nainen harmittaa, että en pääse sun rahoihin käsiksi
En pysty myöskään pilaamaan elämääsi niin kauan kun sulla on fuck off pääomaa. Harmittaa myös etten tiedä kuinka paljon505616- 765585
Onko muita oman polkunsa kulkijoita
Jotka ei oikein pärjää kenenkään kanssa eli on niin omat ajatukset ja omat mielenkiinnon kohteet yms. On tavallaan sella764848Sydän karrella
Jos yritän olla niin rehellinen kuin pystyn paljastamatta mitään tärkeää. Ensiksi mä huomasin sun tuijottavan mua. Ihme334213- 483076
- 362974
Sinällään hauska miten jostakin
jaksetaan juoruta vaikka mitä. Jakorasia yms. Raukkamaista toimintaa. Annetaan jokaisen elää rauhassa eikä levitellä per412535- 402440