pre-cut talo nousee kovaa vauhtia pystyyn ja ulkoverhous olis tarkoitus maalata sitä mukaa kun naputtaa kiinni. Verhouslaudat siis teollisesti pohjamaalattuja. Tikkurilan maalilinja suositteli alle sävytettyä pito-pohjamaalia ja sen päälle sävytettyä pika-tehoa (1 kerros)..
Paikallisessa rautakaupassa tosin väitettiin ettei pito-maalia voi sävyttää ja että se rupee kuplimaan jos sen vetää teollisesti pohjamaalatun pinnan päälle.. ?
Rautakaupassa suositeltiin pikatehoa kahteen kertaan maalattuna..
Ota nyt sitten näistä selvää .. =) ?
Ootteko muuten saannut rautakaupasta "näytepurkkeja" eri sävyistä jolla voi kokeilla eri sävyjen sopivuus seinään? Onko tämä ollut maksullinen palvelu vai??
Uuden talon maalaus
49
7447
Vastaukset
- Pavejave
Pihateholla kahteen kertaan. Rautakaupasta sain näytepurkkeja. Olisko ollu 0.225 l purkkeja. Kolmea sävyä kokeilin ja päädyin keltaiseen.
- kunnolla
Pikatehoa en laittaisi seinään. Se on akrylaattimaali. Vältä kaikkia lateksi-tyyppisiä maaleja. Niistä maaleista ei ole oikein mitään hyvää sanottavaa. Valitse ihmeessä kunnon öljymaali. Ensimmäisenä tulee mieleen Tikkurilan maaleista TEHO. Siitä on myös pohjamaali. Teknoksella on vastaava öljymaali. Ne ovat vanhan ajan öljymaaleja ja käytössä hyviksi koettuja. Seinän tulee hengittää ja siinä asiassa nykyajankaan lateksit eivät ole kovin vakuuttavia.
Jos haluat oikein viimeisen päälle hyvän maalin, niin silloin kannattaa katsella Virtasen maalitetehtaan nettisivut. Siellä on Neljän öljyn maa, joka on pellavaöljymaali. Kuivumisaika on pitkä, mutta kyllä myös kestää pitkään. Värivaihtoehtoja on rajallisesti, mutta niistä maaleista voi itse sekoittaa sävytyksen. Näin on myös käytännössä tehty ja kaikki ovat olleet tyytyväisiä.
Rautakauppojen asiantuntevaan palveluun kannattaa suhtautua pikkuisen varauksella. Se asiantuntevuus perustuu usein maalitehtaiden mainospuheisiin ja todellisen asiantuntemuksen saat kysymällä joltain ammattimaalarilta. Sellaiselta saat parhaat vinkit. Rautakaupan myjien tietämys ja kokemus maaleista voi olla olematon.
Terveisin
Maalari-Matti vuodesta 1983- kerrottava
Kun te öljymaalia kehutte, niin muistakaa kertoa myös se että väri kauhtuu nopeammin kuin vesioheteisen maalin. Myös pinta himmenee suhteellisen nopeasti ja tätä tosi asiaa ei kovin moni tavis kuluttaja tiedä. Ihmetellään sitten parin vuoden päästä että mikäs vika tässä nyt sitten on......
- ei mätäne
kerrottava kirjoitti:
Kun te öljymaalia kehutte, niin muistakaa kertoa myös se että väri kauhtuu nopeammin kuin vesioheteisen maalin. Myös pinta himmenee suhteellisen nopeasti ja tätä tosi asiaa ei kovin moni tavis kuluttaja tiedä. Ihmetellään sitten parin vuoden päästä että mikäs vika tässä nyt sitten on......
Öljymaalien haalistuminen on totta, mutta maalin alla on kuitenkin tervettä puuta. Lateksi on ollut melkoinen susi keksinnöksi, eikä nykyisistä "hengittävistäkään" latekseista ole pitkäaikaisia kokemuksia. Ennemmin kuitenkin maalaa, kuin alkaa uusia ulkovuorausta. Ja mistähän syystä ammattimaalarit ei maalaa talojaan lateksilla?
- Muoviton
Teho sisältää alkydiä, siis muovia. Ei kannata käyttää. Oikeitakin öljymaaleja on olemassa. Niissä sideaineena on vain pellavaöljystä keitetty vernissa.
- Maalitehdas
Muoviton kirjoitti:
Teho sisältää alkydiä, siis muovia. Ei kannata käyttää. Oikeitakin öljymaaleja on olemassa. Niissä sideaineena on vain pellavaöljystä keitetty vernissa.
Niin, se Virtasen maalitehtaan Neljän Öljyn Maali on todellinen maali. Varmaan jotain vastaavaa löytyy muiltakin merkeiltä.
- Muoviton
Maalitehdas kirjoitti:
Niin, se Virtasen maalitehtaan Neljän Öljyn Maali on todellinen maali. Varmaan jotain vastaavaa löytyy muiltakin merkeiltä.
Minä ajattelin tuossa vain vernissaa sisältäviä maaleja, mutta onhan muitakin oikeita maaliöljyjä olemassa.
- Ile
Vinhalla ja oon ollut tyytyväinen,Teho on kyllä hyvä maali,mutta hidas kuivumaan ja jos sitä tulee liian paksulti,se ei kuivu kokonaan lainkaan,mun mielestä Vinha on erinomainen maali.
- lateksia
Vinhakin on lateksia ja kuivuu tosi nopeasti. Pitkä kuivumisaika on hyvä, koska silloin maali ehtii imeytyä.
- ehdottomasti
Vinhasta en tiedä, mutta ainakin Tikkurilan Teho ja Teknoksen Onnela ovat hyviä öljymaalia. Älä vain laita Tikkurilan Pikatehoa tai Teknoksen Ainolaa.
- JormaJ
Unohda kaikki lateksit.
- JormaK
Veit sanat suustani. Raaputtelin loputkin puoliksi irronneesta kymmenen vuotta vanhasta Pikatuhosta pois ja maalasin petrooliöljymaalilla. Sitä ei joudu ikinä raaputtelemaan pois. Tuollaiseen kertavedettyyn riittää huoltomaalaus 30 - 50 vuoden välein.
- mikamikamika
Vinhalla onnistuu raakapuun maalaus todella hyvin, reilut 17 vuotta seinässä tavara eikä muuta kuin eteläseinä hieman vaaleampi kuin muut. Sitä miten sopii pohjamaalin päälle en osaa sanoa.
- kuide
Eiköhän ne siellä maalitehtaalla parhaiten kuitenkin tiedä miten kannattaa maalata heidän maaleillaan. Pika-Tehosta ja Vinhasta hyvät kokemukset, suosittelen niitä.
- Pika-tehoa
Pika-tehosta on niin karvaat kokemukset, että sitä ei saisi kenenkään sortua laittamaan seinään. 10 vuotta vanha seinä on tosiaan sen näköinen, että se ei ole hengittänyt.
- oman
Tikkurilan Ultralla(x2). Todennäköisesti sulla on tuuletusväli kunnossa-> ihan sama onko öljymaali tai lateksi.
Aiemmin keskusteluja öljymaalien homehtumisesta jos kiinnostaa.
Ja älä ainakaan Tikkurilaa usko nehän ei voi millään tietää maaleista mitään ;)- eri_asia
Maalitehtaat kyllä tietää maalaamisesta, mutta tietääkö rautakaupan myyjät? Tehtaan oma edustaja harvoin on maalia myymässä.
- tietää...
eri_asia kirjoitti:
Maalitehtaat kyllä tietää maalaamisesta, mutta tietääkö rautakaupan myyjät? Tehtaan oma edustaja harvoin on maalia myymässä.
Jos jotain menee pieleen, tehtaan mukaan talo sijaitsee liian aurinkoisella tai varjoisella paikalla.
- taaskin
joka ei osaa maalata öljymaalilla homehduttamatta taloaan? Teikäläisiä varten on homesuoja-aineita.
- ole.
taaskin kirjoitti:
joka ei osaa maalata öljymaalilla homehduttamatta taloaan? Teikäläisiä varten on homesuoja-aineita.
ja osaan myös maalata myös noita hyviä Virtasen öljymaaleja.
- taaskin
ole. kirjoitti:
ja osaan myös maalata myös noita hyviä Virtasen öljymaaleja.
Noissa aiemmissa keskusteluissa vain joku häirikkö väitti että kaikki öljymaalatut talot homehtuvat, vaikka oikeita öljymaaleja on käytetty menestyksellisesti jo satoja vuosia.
Hän myös väitti että voc-säädösten vuoksi perinnemaalit tullaan kieltämään, vaikka oikeiden öljymaalien sideaine on keitettyä pellavaöljyä (muitakin on), joka ei ole yhtään vaarallista, koska pellavaöljy on elintarvike...
- tytyväinen
Maalaa osmo colorin talomaalilla, mahtava maalata eikä tartte kymmeniä litroja kotiin kannella. Muista myös kunnollinen pohjamaalaus (itse laitoin 2-komponenttimaalin).
- maalaus puolivälissä
Teknoksen Nordica Ekoon tuli päädyttyä (Markkinoiden ensimmäisessä kaksitehoakrylaatti). Helppo maalata ja tulee kiiltävä pinta, mikä on tietysti hyvä ja ehkä huonokin juttu (helppo pitää puhtaana, mutta kaikki eivät kiiltävistä puutaloista tykkää).
2 kertaan vedetään pohjamaalin päälle...yllättävän kova homma on kyl ollut, kun noita saakelin koristerimoja on vähän väliä!- EetuH.
Vai, että markkinoiden 1. kaksitehoakrylaatti, mitäköhän tämä tarkoittaa, olis kiva tietää. Eikähän tuo ole samaa lateksia kuin muutkin.. ja vielä kiillolla pilattu.
- voitti?
Huh huh. Tulee ihan mieleen 80-luvun lateksit. Ja mainitsemasi kaksitehoakrylaatti on kyllä melkoinen kusetusjuttu.
- akryylimies
Täytyy oikein onnitella surkeasta valinnasta. Minä raaputtelen pois vuonna 2000 valmistuneen talon seinästä latekseja. Lateksikiintiö on nyt sen verran täysi, että siirryn öljymaaleihin. Ihmettelen vain, kuinka ihmeessä kaikkien täytyy opetella tämä asia kantapään kautta.
- akryylimies
akryylimies kirjoitti:
Täytyy oikein onnitella surkeasta valinnasta. Minä raaputtelen pois vuonna 2000 valmistuneen talon seinästä latekseja. Lateksikiintiö on nyt sen verran täysi, että siirryn öljymaaleihin. Ihmettelen vain, kuinka ihmeessä kaikkien täytyy opetella tämä asia kantapään kautta.
Maalista varmaan kertoo jotain, että se kuivuu pölykuivaksi 20 minuutissa. Heh. Kaikkea sitä seiniin laitat.
- maalaus puolivälissä
akryylimies kirjoitti:
Maalista varmaan kertoo jotain, että se kuivuu pölykuivaksi 20 minuutissa. Heh. Kaikkea sitä seiniin laitat.
Kuivuu tosiaan suurinpiirtein tuossa ajassa, toisaalta lieneeko huono juttu? Paikallisessa K-Raudassa ei muuten juuri muut maalit näytä asiakkaille "kelpaavan". Eli Nordica Ekoa myydään ihan sikana, eli aika moni muukin pistää sitä seiniinsä.
Väittäsin, että kaikissa maaleissa on heikkoutensa. Osa homehtuu/tummuu/likaantuu/ei pysy/haalistuu ja toiset taas jotain muuta.
Juuri äskettäin oli talomme vuositarkastus, niin talotehtaan työpäällikkö oli kuullut joltain puutavarantoimittajalta, että Nordica Eko on "paras maali", tiedä sitten näistä...
Tosiasiassa kuitenkin näitä "latekseja" suurin osa seiniinsä laittaa, vaikka täällä tuntuu olevan toisenlainen ilmapiiri! - järkeä
maalaus puolivälissä kirjoitti:
Kuivuu tosiaan suurinpiirtein tuossa ajassa, toisaalta lieneeko huono juttu? Paikallisessa K-Raudassa ei muuten juuri muut maalit näytä asiakkaille "kelpaavan". Eli Nordica Ekoa myydään ihan sikana, eli aika moni muukin pistää sitä seiniinsä.
Väittäsin, että kaikissa maaleissa on heikkoutensa. Osa homehtuu/tummuu/likaantuu/ei pysy/haalistuu ja toiset taas jotain muuta.
Juuri äskettäin oli talomme vuositarkastus, niin talotehtaan työpäällikkö oli kuullut joltain puutavarantoimittajalta, että Nordica Eko on "paras maali", tiedä sitten näistä...
Tosiasiassa kuitenkin näitä "latekseja" suurin osa seiniinsä laittaa, vaikka täällä tuntuu olevan toisenlainen ilmapiiri!Jos maali kuivuu 20 minuutissa, niin kuinkas hyvin se puuhun silloin imeytyy? Taitaa olla se imeytyminen vähäistä.Eikä kyse ole maalin hyvyydestä tai huonoudesta, vaan maalin alla tapahtuvista asioista. Lateksit hengittää öljymaaleja huonommin, jolloin talo lahoaa.
Myyntimäärä taitaa olla rautakaupan puheita. Minulle kerrottiin rautakaupasta öljymaalin ja lateksimaalin myynnin olevan fifty-fifty, eikä kyseessä ollut ihan pikku kauppa. - maalaus puolivälissä
järkeä kirjoitti:
Jos maali kuivuu 20 minuutissa, niin kuinkas hyvin se puuhun silloin imeytyy? Taitaa olla se imeytyminen vähäistä.Eikä kyse ole maalin hyvyydestä tai huonoudesta, vaan maalin alla tapahtuvista asioista. Lateksit hengittää öljymaaleja huonommin, jolloin talo lahoaa.
Myyntimäärä taitaa olla rautakaupan puheita. Minulle kerrottiin rautakaupasta öljymaalin ja lateksimaalin myynnin olevan fifty-fifty, eikä kyseessä ollut ihan pikku kauppa.Maalin ei tarvitse varsinaisesti imeytä puuhun, vaan pysyä kiinni sen pinnassa.
Ja tosiaan kyseistä maalia markkinoidaan niin, että se hengittää paremmin kuin öljymaalit. Ja vaikka ei hengittäisikään, niin nykytaloissa on tuuletusraot ulkoverhouksen takana, eli ei huolta siitäkään.
Eihän K-Rautakaan ole mikään pikku kauppa ja olen ihan omin silmin nähny, kun ihmiset kantaa kyseistä maalia kassaa kohti ja kuullut, kun myyjä tilaa lisää sitä puhelimella Teknokselta ja päivittelee, että meneepäs se kaupaksi. Tokihan tämä kaikki on voinut olla hyvää teatteria juuri minua poloista varten. Myyjät teeskentelevät olevansa asiakkaita ne ;)
Ja sitten linkki niille, jotka väittää, että ammattimalarit ei maalaa "latekseilla":
http://www.maalausurakointivaatainen.fi/referenssit.php
"Lillklobin toimintakeskus.
Maalattiin Rustholli ja Terra Linal sekä Teknoksen Nordica-Eko -maalilla -05." - maalari vuodesta 85
Maalin ei tarvitse varsinaisesti imeytä puuhun, vaan pysyä kiinni sen pinnassa.
Ja tosiaan kyseistä maalia markkinoidaan niin, että se hengittää paremmin kuin öljymaalit. Ja vaikka ei hengittäisikään, niin nykytaloissa on tuuletusraot ulkoverhouksen takana, eli ei huolta siitäkään.
Eihän K-Rautakaan ole mikään pikku kauppa ja olen ihan omin silmin nähny, kun ihmiset kantaa kyseistä maalia kassaa kohti ja kuullut, kun myyjä tilaa lisää sitä puhelimella Teknokselta ja päivittelee, että meneepäs se kaupaksi. Tokihan tämä kaikki on voinut olla hyvää teatteria juuri minua poloista varten. Myyjät teeskentelevät olevansa asiakkaita ne ;)
Ja sitten linkki niille, jotka väittää, että ammattimalarit ei maalaa "latekseilla":
http://www.maalausurakointivaatainen.fi/referenssit.php
"Lillklobin toimintakeskus.
Maalattiin Rustholli ja Terra Linal sekä Teknoksen Nordica-Eko -maalilla -05."Sinun jutut ei perustu nyt faktoihin. Siis kyllä sen maalin täytyy imeytyä pysyäkseen laudassa. Kertoessasi pinnassa tulevasta kalvosta, kerroit juuri todella vaarallisen asian talosi julkisivun tulevaisuuden kannalta.
Nyt kun ylistät Nordica ecoa, niin aika sokeasti ilmeisesti uskot jonkun myyjän puheita. Minä ohjaan asiakkaita paljon öljymaalien suuntaan, koska lateksipohjaisista maaleista on huonoja kokemuksia, eikä näistä uusista latekseista ole pitkäaikaisia kokemuksia ollenkaan. Maalausliikkeet taas suosii latekseja, koska niillä on helppo ja nopea maalata.Itse törmään lateksilla maalattuihin ongelmataloihin jatkuvasti.
Mutta onnea maalaukseen. Minä en Nordica Ecoa uuden talon seinään laittaisi. Teknoksen maaleista olisin valinnut Onnelan. - maalaus puolivälissä
maalari vuodesta 85 kirjoitti:
Sinun jutut ei perustu nyt faktoihin. Siis kyllä sen maalin täytyy imeytyä pysyäkseen laudassa. Kertoessasi pinnassa tulevasta kalvosta, kerroit juuri todella vaarallisen asian talosi julkisivun tulevaisuuden kannalta.
Nyt kun ylistät Nordica ecoa, niin aika sokeasti ilmeisesti uskot jonkun myyjän puheita. Minä ohjaan asiakkaita paljon öljymaalien suuntaan, koska lateksipohjaisista maaleista on huonoja kokemuksia, eikä näistä uusista latekseista ole pitkäaikaisia kokemuksia ollenkaan. Maalausliikkeet taas suosii latekseja, koska niillä on helppo ja nopea maalata.Itse törmään lateksilla maalattuihin ongelmataloihin jatkuvasti.
Mutta onnea maalaukseen. Minä en Nordica Ecoa uuden talon seinään laittaisi. Teknoksen maaleista olisin valinnut Onnelan.Kiitoksia onnentoivotuksista :)
En väittänytkään mielipiteitäni faktoiksi. Luin kaiken mahdollisen netistä ja kävin kyselykierroksen kaupoissa ja kyselin kaikilta mahdollisilta asiantuntijoilta asioista....ja päädyin Nordica Ekoon...
Kuten sanoin kaikissa maaleissa kuulostaa olevan huonoja puolia.
Toisaalta eikös maali ole periaatteessa ihan turhakin puutalossa? Ulkonäkökysymys vain...kyllä puu kestää vuosikymmeniä, ellei enemmänkin hyvissä olosuhteissa, - ei hyvät
Kiitoksia onnentoivotuksista :)
En väittänytkään mielipiteitäni faktoiksi. Luin kaiken mahdollisen netistä ja kävin kyselykierroksen kaupoissa ja kyselin kaikilta mahdollisilta asiantuntijoilta asioista....ja päädyin Nordica Ekoon...
Toisaalta eikös maali ole periaatteessa ihan turhakin puutalossa? Ulkonäkökysymys vain...kyllä puu kestää vuosikymmeniä, ellei enemmänkin hyvissä olosuhteissa,Väärin. Maali ei ole pelkkä ulkonäkökysymys. Suomessa on ankarat sääolosuhteet. Olisit etsinyt jonkun kokeneen maalarin käsiisi, niin olisit saanut kunnon neuvoja. Rautakaupan myyjät ovat myyjiä. Eivät välttämättä asiantuntijoita.
- maalari vuodesta 85
Toisaalta eikös maali ole periaatteessa ihan turhakin puutalossa? Ulkonäkökysymys vain...kyllä puu kestää vuosikymmeniä, ellei enemmänkin hyvissä olosuhteissa,Maalin tarkoitus on suojata puupintaa. Näissä lateksiongelmaisissa taloissa ei näytä julkisivut kestävän kymmeniä vuosia.
Kannattaa ainakin maalata sillä lateksilla illalla, että se kuivuminen venyisi vähän. Sillä lailla se pysyy paremmin kiinni pitkässä juoksussa. Helteet ja auringonpaiste on myrkkyä sille aineelle. - maalaus puolivälissä
Maalin tarkoitus on suojata puupintaa. Näissä lateksiongelmaisissa taloissa ei näytä julkisivut kestävän kymmeniä vuosia.
Kannattaa ainakin maalata sillä lateksilla illalla, että se kuivuminen venyisi vähän. Sillä lailla se pysyy paremmin kiinni pitkässä juoksussa. Helteet ja auringonpaiste on myrkkyä sille aineelle.Nyt taitaa maalari puolustella ammattiaan...olen jostain lukenu, että puu kuluu n. millin sadassa vuodessa. Siis millin! Tokihan se halkeilee yms, mutta kyllä nuo jopa satoja vuosia vanhat puurakennukset ovat osoitus siitä, että kyllä puu kestää, jos se saa olla pääosin kuivana.
Tuo hellehomma saattaa olla kyl tosi, vaikka edes siitä ei Nordika Ekon maalausohjeissa muistaakseni varoiteltu.
Summasummarum, tuurinkauppaa tämä valinta näyttää jokatapauksessa varmuudella olevan. Riippuu ihan keneltä kysyy. Olen kuitenkin toistaiseksi tyytyväinen.On ihan mahdollista, että olen valinnut kestävimmän maalin ja tämä kaikki mukavilla maalausominaisuuksilla (ei haise ja kuivuu nopeasti). - maalari vuodesta 85
Nyt taitaa maalari puolustella ammattiaan...olen jostain lukenu, että puu kuluu n. millin sadassa vuodessa. Siis millin! Tokihan se halkeilee yms, mutta kyllä nuo jopa satoja vuosia vanhat puurakennukset ovat osoitus siitä, että kyllä puu kestää, jos se saa olla pääosin kuivana.
Tuo hellehomma saattaa olla kyl tosi, vaikka edes siitä ei Nordika Ekon maalausohjeissa muistaakseni varoiteltu.
Summasummarum, tuurinkauppaa tämä valinta näyttää jokatapauksessa varmuudella olevan. Riippuu ihan keneltä kysyy. Olen kuitenkin toistaiseksi tyytyväinen.On ihan mahdollista, että olen valinnut kestävimmän maalin ja tämä kaikki mukavilla maalausominaisuuksilla (ei haise ja kuivuu nopeasti).Suomessa lauta ei useinkaan kulu puhki, mutta se lahoaa! Aivan eri asia. Sinulla on sellaisia käsityksiä asioista, että kannattaisi ensiksi perehtyä perusfaktoihin.
- ongelmallinen
Nyt taitaa maalari puolustella ammattiaan...olen jostain lukenu, että puu kuluu n. millin sadassa vuodessa. Siis millin! Tokihan se halkeilee yms, mutta kyllä nuo jopa satoja vuosia vanhat puurakennukset ovat osoitus siitä, että kyllä puu kestää, jos se saa olla pääosin kuivana.
Summasummarum, tuurinkauppaa tämä valinta näyttää jokatapauksessa varmuudella olevan. Riippuu ihan keneltä kysyy. Olen kuitenkin toistaiseksi tyytyväinen.On ihan mahdollista, että olen valinnut kestävimmän maalin ja tämä kaikki mukavilla maalausominaisuuksilla (ei haise ja kuivuu nopeasti).Jos talossasi on vaakapanelit, silloin se Ecomaalisi on täysi susi. Kokemusta on säestettynä työllä ja hiellä.
- maalaus puolivälissä
ongelmallinen kirjoitti:
Jos talossasi on vaakapanelit, silloin se Ecomaalisi on täysi susi. Kokemusta on säestettynä työllä ja hiellä.
alempana pystyssä...
- maalaus puolivälissä
Suomessa lauta ei useinkaan kulu puhki, mutta se lahoaa! Aivan eri asia. Sinulla on sellaisia käsityksiä asioista, että kannattaisi ensiksi perehtyä perusfaktoihin.
puu seinissä, ainakaan ihmisen iässä. Räystäät pitää seinät sateellakin pääsosin kuivina ja pieni kastuminen ei sillon tällön tee mitään. Puu hongittuu ilman maalausta. Miten muuten selität kelohongat ja satoja vuosia vanhat puurakennukset?
- maalari vuodesta 85
puu seinissä, ainakaan ihmisen iässä. Räystäät pitää seinät sateellakin pääsosin kuivina ja pieni kastuminen ei sillon tällön tee mitään. Puu hongittuu ilman maalausta. Miten muuten selität kelohongat ja satoja vuosia vanhat puurakennukset?
Kelohongissa ei ole lateksia pinnassa. Kokeilepa jättää lautapinnta maalaamatta.
- -Jarpa-
Toisaalta eikös maali ole periaatteessa ihan turhakin puutalossa? Ulkonäkökysymys vain...kyllä puu kestää vuosikymmeniä, ellei enemmänkin hyvissä olosuhteissa,Taas täällä yksi paskaan astunut. Ei sun kannata sitä Nordicaa yrittää kehua. Halvalla varmaan sait, mutta paskaa on tavarakin.
- maalaus puolivälissä
-Jarpa- kirjoitti:
Taas täällä yksi paskaan astunut. Ei sun kannata sitä Nordicaa yrittää kehua. Halvalla varmaan sait, mutta paskaa on tavarakin.
n. 75 euroa 9 litran ämpäri.
Enkä mitään sinänsä puolustele, no valintaani kyllä selittelen. Täällä kun tuntuu olevan joku lateksiviha menossa, vaikka käytännön elämä näyttää hyvin toisenlaiselta, ainakin minun silmiin ja meilläpäin.
Yritin vain vastata alkuperäiseen aiheeseen...
kiitos ja anteeksi. - lateksii
n. 75 euroa 9 litran ämpäri.
Enkä mitään sinänsä puolustele, no valintaani kyllä selittelen. Täällä kun tuntuu olevan joku lateksiviha menossa, vaikka käytännön elämä näyttää hyvin toisenlaiselta, ainakin minun silmiin ja meilläpäin.
Yritin vain vastata alkuperäiseen aiheeseen...
kiitos ja anteeksi.Samaa virttä vesaat kymmenen vuoden päästä muiden kanssa. Kunpa kukaan ei olisi keksinyt lateksia.
- Maaleista jotain tietävä
lateksii kirjoitti:
Samaa virttä vesaat kymmenen vuoden päästä muiden kanssa. Kunpa kukaan ei olisi keksinyt lateksia.
Kyllä se vaan fakta on, että nykyään akrylaattimaalit ovat ajaneet selkeästi öljymaalien ohi. Vielä on niitä, joille joku vanha kääpä on saanut iskostettua päähän, että öljymaali on se ainut oikea valinta.
Kuka haluaa taloonsa maalin, joka haalistuu muutamassa vuodessa ja hilseilee hiljalleen pois? Tai maalin, jossa home kukkii jo seuraavana kesänä? Kun voisi yhtä hyvin ostaa kunnon akrylaattimaalin, joka säilyttää värinsä kymmeniä vuosia ja varmasti pysyy seinässä. Tietysti, jos rakentajana ollut samanlainen "asiantuntija" ja lyönyt ulkovuorauksen suoraan tuulensuojalevyihin kiinni...
Ei auta, vaikka täällä ne muutamat miten yrittävät itkeä öljymaalien puolesta. Kylmä fakta on, että nykyään akrylaattimaalit ovat täysin omassa kastissaan myyntimäärissä mitattuna. Ja hyvä niin.
Ja haluanpa oman mielipiteeni vielä sanoa tuosta Virtasen maalitehtaasta. Itse ostan maalini huomattavan paljon luottavaisemmin mielin suurilta maalitehtailta, joilla on varmasti aivan eritasoiset resurssit testata ja kehittää maalejaan. Neljän öljyn maalit ja huikeat neljä eri sävyä herättävät kyllä kaikkea muuta kuin halua niitä omaan taloon laittaa... - mieltä
Maaleista jotain tietävä kirjoitti:
Kyllä se vaan fakta on, että nykyään akrylaattimaalit ovat ajaneet selkeästi öljymaalien ohi. Vielä on niitä, joille joku vanha kääpä on saanut iskostettua päähän, että öljymaali on se ainut oikea valinta.
Kuka haluaa taloonsa maalin, joka haalistuu muutamassa vuodessa ja hilseilee hiljalleen pois? Tai maalin, jossa home kukkii jo seuraavana kesänä? Kun voisi yhtä hyvin ostaa kunnon akrylaattimaalin, joka säilyttää värinsä kymmeniä vuosia ja varmasti pysyy seinässä. Tietysti, jos rakentajana ollut samanlainen "asiantuntija" ja lyönyt ulkovuorauksen suoraan tuulensuojalevyihin kiinni...
Ei auta, vaikka täällä ne muutamat miten yrittävät itkeä öljymaalien puolesta. Kylmä fakta on, että nykyään akrylaattimaalit ovat täysin omassa kastissaan myyntimäärissä mitattuna. Ja hyvä niin.
Ja haluanpa oman mielipiteeni vielä sanoa tuosta Virtasen maalitehtaasta. Itse ostan maalini huomattavan paljon luottavaisemmin mielin suurilta maalitehtailta, joilla on varmasti aivan eritasoiset resurssit testata ja kehittää maalejaan. Neljän öljyn maalit ja huikeat neljä eri sävyä herättävät kyllä kaikkea muuta kuin halua niitä omaan taloon laittaa...täyttä asiaa, näin on.
- PaskaanAstuuKaikki
Maaleista jotain tietävä kirjoitti:
Ja haluanpa oman mielipiteeni vielä sanoa tuosta Virtasen maalitehtaasta. Itse ostan maalini huomattavan paljon luottavaisemmin mielin suurilta maalitehtailta, joilla on varmasti aivan eritasoiset resurssit testata ja kehittää maalejaan. Neljän öljyn maalit ja huikeat neljä eri sävyä herättävät kyllä kaikkea muuta kuin halua niitä omaan taloon laittaa...Ensimmäinen tämän ketjun järkevä viesti... Kiitos.
Jos tykkää pilkullisesta talosta niin valinta on öljymaali.
Jos haluaa edes muutaman vuoden olla huoltamatta niin akrylaattimaali, ja Nordica Eko on yksi parhaista. Kiiltävä pinta hylkii likaa ja pinta kestää.
Muistakaa että mikää maali ei ole ikuinen ja kaikki vaatii huoltoa vähintään 5v vuoden välein jotta kestää (pesut, paikkaukset yms.) - ai.ensin.vanhat.pois
PaskaanAstuuKaikki kirjoitti:
Ensimmäinen tämän ketjun järkevä viesti... Kiitos.
Jos tykkää pilkullisesta talosta niin valinta on öljymaali.
Jos haluaa edes muutaman vuoden olla huoltamatta niin akrylaattimaali, ja Nordica Eko on yksi parhaista. Kiiltävä pinta hylkii likaa ja pinta kestää.
Muistakaa että mikää maali ei ole ikuinen ja kaikki vaatii huoltoa vähintään 5v vuoden välein jotta kestää (pesut, paikkaukset yms.)Minulla on oikealla maalilla maalattu talo, siis öljymaalilla eikä millään lateksilla (nykyään nimi on kuulemma akrylaatti). Vuoden 1988 ensimmäisen kerran jälkeen maalasin viime kesänä toisen kerran. Olisi mennyt vielä pitkään mutta haalistumisen takia tuli maalattua. Ei tarvinnut yhtään kraapata, pelkkä pesu riitti. Välillä seiniä on pesty ehkä kolme kertaa vajaan 30 vuoden aikana.
- taivaanrannanmaal
Älähän nyt! Lateksi on vesiohenteista ja niiin helppo levittää. Se riittää meikäläiselle. Ihan sama, mikä on tilanne 30 vuoden päästä.
- voi_kiesus
Aika turha lienee tähänkin 10 vuotta vanhaan ketjuun enää vastailla...
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Kiitos nainen
Kuitenkin. Olet sitten ajanmerkkinä. Tuskin enää sinua näen ja huomasitko, että olit siinä viimeisen kerran samassa paik123840MTV: Kirkossa saarnan pitänyt Jyrki 69 koki yllätyksen - Paljastaa: "Se mikä oli hyvin erikoista..."
Jyrki Linnankivi alias Jyrki 69 on rokkari ja kirkonmies. Teologiaa opiskeleva Linnankivi piti elämänsä ensimmäisen saar782027Hyväksytkö sinä sen että päättäjämme ei rakenna rauhaa Venäjän kanssa?
Vielä kun sota ehkäpä voitaisiin välttää rauhanponnisteluilla niin millä verukkeella voidaan sanoa että on hyvä asia kun5461626Kirjoita yhdellä sanalla
Joku meihin liittyvä asia, mitä muut ei tiedä. Sen jälkeen laitan sulle wappiviestin851298Olet hyvin erilainen
Herkempi, ajattelevaisempi. Toisaalta taas hyvin varma siitä mitä haluat. Et anna yhtään periksi. Osaat myös ilkeillä ja671097Yksi syy nainen miksi sinusta pidän
on se, että tykkään luomusta. Olet luonnollinen, ihana ja kaunis. Ja luonne, no, en ole tavannut vielä sellaista, joka s331018Hyödyt Suomelle???
Haluaisin asettaa teille palstalla kirjoittelevat Venäjää puolustelevat ja muut "asiantuntijat" yhden kysymyksen pohditt214898Hyvää Joulua mies!
Toivottavasti kaikki on hyvin siellä. Anteeksi että olen hieman lisännyt taakkaasi ymmärtämättä kunnolla tilannettasi, o60873- 171854
Paljastavat kuvat Selviytyjät Suomi kulisseista - 1 päivä vs 36 päivää viidakossa - Katso tästä!
Ohhoh! Yli kuukausi viidakossa voi muuttaa ulkonäköä perusarkeen aika rajusti. Kuka mielestäsi muuttui eniten: Mia Mill3808