Erityislapsen sisarus väsyy apua?

väsynyt

Meillä on lapsi adhd/asperger.Enemmänkin asperger nykyään Concerta lääkkeen autettua vilkkauteen.Nyt lomalla,kun pienempi ei saa olla rauhassa,vaan isompi koko aika säätää siinä vierellä ja häiritsee,niin pienemmällä alkanut hermot kiristymään.Lomilla siis emme saa käyttää lääkettä.Tänään menimme kauppaan ,ja vanhimmat jäivät kotiin, kuten yleensä ja aina pärjäävät hienosti kahdestaan.Välillä aina soittelemme onko kaikki hyvin ja mitä puuhaavat.Jos on ollut hankala päivä, emme jätä kahdestaan.Tänään sitten isompi oli ärsyttänyt pienempää ,ja tämä oli ottanut puukon,tylsän kun mikä,mutta kuitenkin.Tietty meidän as oli luullut ,että veli aikoo hänet tappaa sillä ja juossut pihalle.Pienempi oli sit pelänny jäädä yksin ,ja juossut puukko kädessä pihalle perään.Kauhulla nyt odotan,että lastensuojelusta otetaan yhteyttä tänne päin.Oltiin lähdössä kotiin ,kun pojat ei vastanneet puhelimeen ,nii naapuri soittikin ja kertoi,että pojilla ei ollut avainta ja, että menivät kavereille odottelemaan meitä.Ja että puukko kädessä pienempi oli ollut pihalla!Vauhdillea tultiin kotiin, ja naapuri oli pitänyt jo nuoremmalle puhuttelun,että vaikka oisiskin tylsä puukko nii jos kaatuu ja se tökkää mahaan ,niin on henki pois.Poika ei tietnkään ollut ajatellu,kun hädissään juoksi veljensä perään pihalle.Tässä tapahtumassa oli vielä mukana kauempaa pari tuttua lasta ,joita isompi on sijoitettuna pois kotoa,niin tämä sotki tilanteen kun olivat olleet sit oven raossa huutelemassa fack you ja muuta kivaa,että pojatoli jääneet pihalle ja ovi mennyt kiinni. .Pojat kun ovat kahdestaan ei ole lupa aukoa ovea eikä mennä ulos,ellei tulipalo tai muu vastaava yllätä.
Nyt on mieli maassa itsellä ja itsesyytökset korkealla.Meidän vanhempien vikahan se on kun jätettiin kahdestaan...Lapset siis ovat 9v. erityinen ja 6v. toinen.Pojalle tulee toinen osastojakso syksyllä,niin taidan sittenkin pyytää sen tuki perheen,jos keskimmäinenkin noin alkaa oireileen ja hermostumaan.Pitäisi saada viellä isompi asunto,että saisi tuolle erityiselle oman huoneen ,nii tilanne rauhoittuisi jo sillä jonkin verran.Ja sit se tukiperhe et erityinen olisi siellä välillä,nii muut saisvat siten koton enemmän huomiota.On itsellä niin paha olla,että oksennus pyörii kurkussa koko ajan =( Sen tiedän,että pienempi siis ei todellakaan sillä puukolla olisi mitään isommalle tehnyt,kunhan oli näyttänyt ,että jättää rauhaan,mutta tosi paha tuokin!Tästä asiasta on tullut rangaistukset molemmille pojille ja varsinkin pienemmän kanssa on käyty vakavia keskusteluja ,että tuommista ei todellakaan saa ikinä kenellekkään tehdä,että uhataan jollain puukolla tai muullakaan.Varsinkin kun toi meidän assi ei edes ymmärrä,jos leikillään jotain sanoo,nii ottaa todesta kaikki. :headwall:Tässä ei nyt muu auta,kun odotella sitä lastensuojelun yhteydenottoa,koska jos itse näkisin vastaavaa,niin kyllä soittaisin sinne myös.Naapuri ei soita,kun tietää tuon meidän pojan erityisyyden ja sen jutut,että joku yrittää tappaa sitä, tai muita noita asiota joita se ottaa todesta,mutta jos joku muu on nähnyt niin... :ashamed: Niin ja tästä eteenpäin molemmat tulevat sit kauppareissuille mukaan.

11

2458

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • tsaidu

      Miksi ette SAA käyttää lääkettä lomilla?!?

      Meilläkin poika käyttää Concerttaa ja lääkäri on nimenomaan kehoittanut käyttämään päivittäin lääkettä,jota pojalle ei tulisi niitä "hankalia" päiviä vaan elämä sujuisi mukavasti.Ja etenkin pojan kannalta se on hyvä asia!

      • myös =(

        kuulostaa hieman omituiselta,ettei lääkettä saisi käyttää lomalla...
        En olisi itse suostunut ottamaan lasta kotiin,mikäli lääkitys asia ei ole kunnossa.
        Meillä On ADHD/Tourette lapsi ja elä'mä on kuin painajaisesta vain sen takia,ettei tämä lapsi osaa olla ilman tietynlaista arkirutiinia.
        Lapsemme on todella isokokoinen poika ja olen vakavasti miettinyt pois muuttamista perheemme kodista muiden lasten kanssa,sillä hän uhkaa tappaa kaikki meidät ja lemmikit päälle.
        Lääkäärit eivät ota poikaa tosissaan,sillä hoidossa olessa on kiltti ja avulias kuin mikä.
        Oikeasti olen 7v yrittänyt sopeutua ja ymmärtää ja rakastaa lastani,mutta pakko myöntää että vihaan häntä.


      • väsynyt
        myös =( kirjoitti:

        kuulostaa hieman omituiselta,ettei lääkettä saisi käyttää lomalla...
        En olisi itse suostunut ottamaan lasta kotiin,mikäli lääkitys asia ei ole kunnossa.
        Meillä On ADHD/Tourette lapsi ja elä'mä on kuin painajaisesta vain sen takia,ettei tämä lapsi osaa olla ilman tietynlaista arkirutiinia.
        Lapsemme on todella isokokoinen poika ja olen vakavasti miettinyt pois muuttamista perheemme kodista muiden lasten kanssa,sillä hän uhkaa tappaa kaikki meidät ja lemmikit päälle.
        Lääkäärit eivät ota poikaa tosissaan,sillä hoidossa olessa on kiltti ja avulias kuin mikä.
        Oikeasti olen 7v yrittänyt sopeutua ja ymmärtää ja rakastaa lastani,mutta pakko myöntää että vihaan häntä.

        meillä ei ketään tarvirse pelätä.Kukaan ei ole ketään uhannut tappaa eikä ketään tarvitse pelätä.Keskimmäisellä on vaan niin pinna tiukalla,kun on koko päivän kiristänyt hermoja eikä ole lopettanut,niin on sitten vilauttanut veistä,minkä tietää,että veli reagoi juoksemalla pihalle,niin saa sen lopettamaan.Nyt oli vaan ovi mennyt kiinni,kun partsin ovi oli auki ja oli sitten juossut veljen perään puukko kädessä,että saa tältä avaimet.Keskimmäisellä alkaa hermo siis pettää tähän erityislapseemme.Muutenkin uhmaa pukkaa hänelle jota siis ei ikinä vialä ole ollut 6v.
        Meilläkin nuo rutiinit ovat elin tärkeitä ja niistä on pidettävä kiinni.Ajat ovat lipsuneet,kun nukutaan myöhään,mutta sänkyyn aina 22.00.Ja pojan omat rituaalit mitä hän toistaa pysyvät aina samoina.Säälittää niin tuo keskimmäinen,kun tuo pienempikin tahtoo kiusata aina välillä.Onneksi eskari alkaa kohta ja keskimmäinen pääsee kavereiden kanssa touhuamaan,niin helpottaa vähäsen.


      • kuin yhtä ppötköä.
        väsynyt kirjoitti:

        meillä ei ketään tarvirse pelätä.Kukaan ei ole ketään uhannut tappaa eikä ketään tarvitse pelätä.Keskimmäisellä on vaan niin pinna tiukalla,kun on koko päivän kiristänyt hermoja eikä ole lopettanut,niin on sitten vilauttanut veistä,minkä tietää,että veli reagoi juoksemalla pihalle,niin saa sen lopettamaan.Nyt oli vaan ovi mennyt kiinni,kun partsin ovi oli auki ja oli sitten juossut veljen perään puukko kädessä,että saa tältä avaimet.Keskimmäisellä alkaa hermo siis pettää tähän erityislapseemme.Muutenkin uhmaa pukkaa hänelle jota siis ei ikinä vialä ole ollut 6v.
        Meilläkin nuo rutiinit ovat elin tärkeitä ja niistä on pidettävä kiinni.Ajat ovat lipsuneet,kun nukutaan myöhään,mutta sänkyyn aina 22.00.Ja pojan omat rituaalit mitä hän toistaa pysyvät aina samoina.Säälittää niin tuo keskimmäinen,kun tuo pienempikin tahtoo kiusata aina välillä.Onneksi eskari alkaa kohta ja keskimmäinen pääsee kavereiden kanssa touhuamaan,niin helpottaa vähäsen.

        Mutta MIKSI ei muka saa käyttää lääkettä?


      • väsynyt
        kuin yhtä ppötköä. kirjoitti:

        Mutta MIKSI ei muka saa käyttää lääkettä?

        Kirjoitin niin vauhdilla ja kiireellä,ettei kerennyt entteriä paljoo painella =).
        Pojalla lääkke vaikuttaa pituuskasvuun ja ruokahaluun.Olen kuullut ,että muillakin vaikuttaa,mutta silti saavat lääkettä käyttää.Muuta syytä en tiedä.
        Meillä on liian hiukka iso annostus nykyään ja odotellaan uuden lääkkeen tulemista,joka on 26mg.Siis noiden 18mg ja 36mg väliltä.


      • semmosta kuin
        väsynyt kirjoitti:

        Kirjoitin niin vauhdilla ja kiireellä,ettei kerennyt entteriä paljoo painella =).
        Pojalla lääkke vaikuttaa pituuskasvuun ja ruokahaluun.Olen kuullut ,että muillakin vaikuttaa,mutta silti saavat lääkettä käyttää.Muuta syytä en tiedä.
        Meillä on liian hiukka iso annostus nykyään ja odotellaan uuden lääkkeen tulemista,joka on 26mg.Siis noiden 18mg ja 36mg väliltä.

        e-epa-öljyä. Mun kaverin poika on rauhoittunut suunnattomasti senjälkeen kun aloitti nuo,lääkityksen lisäksi tietty!
        Sokerit pois,karkit minimiin,valkoiset vehnäpullat pois,ruisleipää,limut minimiin,sitten valkoiset vehnäjauhot minimiin. Sanoi että alussa oli outoa mutta sitten tottuivat koko porukka.
        Nyt kuitenkin jo herkuttelevatkin,kun tasapaino löytyi.
        Samoin suosittelee näyttelemistä harrastuksena,oppii tunteista ja käyttäytymisestä,oppii odottamaan vuoroaan,muisti paranee jne...


      • väsynyt
        semmosta kuin kirjoitti:

        e-epa-öljyä. Mun kaverin poika on rauhoittunut suunnattomasti senjälkeen kun aloitti nuo,lääkityksen lisäksi tietty!
        Sokerit pois,karkit minimiin,valkoiset vehnäpullat pois,ruisleipää,limut minimiin,sitten valkoiset vehnäjauhot minimiin. Sanoi että alussa oli outoa mutta sitten tottuivat koko porukka.
        Nyt kuitenkin jo herkuttelevatkin,kun tasapaino löytyi.
        Samoin suosittelee näyttelemistä harrastuksena,oppii tunteista ja käyttäytymisestä,oppii odottamaan vuoroaan,muisti paranee jne...

        ollaam käytetty e-epaa jo vuosi.Keskittymisen parantumisesta en tiedä,kun lääke vaikuttaa siihen niin hyvin,mutta käsiala on pojalla ainakin parantunut hurjasti.
        Ruokavaliokin on ok.Meillä oli ihan ravitsemusterapeutin kanssa palaverejä koululla asiasta.Järkytyin yllä suuresti viilien ja joghurttien sokeripitoisuuksista.Viilis viileissä7 palaa sokeria purkissa!
        Limua kun nautitaan,niin valitaan sitten se sokeriton versio.


    • apua saanut äiti

      tilanteesi kuulostaa tavanomaiselta, älä turhaan syytä itseäsi. itse sain avun eräältä naiselta joka hoitaa näitä erityislapsia ja heidän perheitään. joten ajttelin antaa hänen sähköposti osoitteensa, ota yhteyttä häneen niin saat apua tilanteesi.
      hänen s.posti: [email protected], ps.kyllä concertaa saa syöttää myös loma aikoina, omallani oli myös loma ajat, nyt ei enää syö niitä muista syistä.

      jaksamisia sinulle....

    • että keskimmäisesi

      on jotenkin jäänyt huomioloukkoon esikoisen ja nuorimmaisen välissä. Voitko pitää hänen kanssaan sellaisia yksityisiä tuokioita, jolloin pulaatte vaan kahdestaan? Ei siis mitään keskustelutuokioita (jos lapsi ei aloita) vaan yhteistä tekemistä. Tuo myöhästynyt uhmaikä on pelottava oire, sellaista on mm alkoholistien lapsilla, jotka joutuvat "aikuistumaan" (ottamaan vastuuta vanhempien hyvinvoinnista vähintään psyykkisesti) samoihin aikoihin kun oppivat puhumaan. Jos ei ole uhmaikää, lapsi ei opi omia rajojaan, ja voi tulla vaikeuksia esikoulussa/koulussa.

    • tulee vaan mieleen

      että miksi jätätte ne keskenään! Taitaa olla oma mukavuudenhalu lähinnä. Eihän soittelusta ole mitään apua. Tässähän juuri näitte. Itse en jättäisi 6-vuotiasta 9-vuotiaan hoitoon missään tapauksessa. Saati sitten tuollaista adhd-lasta.

      Että hyvä apu olisi kun vaan hoitaisitte lapset kuten muutkin vanhemmat tekevät, ettekä jättäisi niitä keskenään. Turha sitä lastensuojelua on pelätä, kyllähän he arvioivat tilanteen tapauskohtaisesti. Ja jos veli puukottaa toisen, poliisille kai siitä pitäisi soittaa.

      • margareta36

        Minulla on myös 12v erityislapsi siis asperger poika ja pikkusisko joskus väsyy häneen. On myös välillä meilläkin joitakin tilanteita missä tilanne kärjistyy. Älä pelkää lastensuojelua tms. Äläkä missään mimessä syytä itseäsi tilanteesta!! Me myös olemme monesti jättäneet lapset kotiin siis 9v siskon ja 12v. asperger pojan. Poika ei halua useinkaan kauppaan koska hänellä ääniyliherkkyys ja kauppareissujen jälkeen hyvin levoton jos tulee mukaan.

        Helppohan se on antaa ohjeita toisille, vasinkin sellaiset joilla ei ole mitään tajua erityislapsista ovat innokkaimpia antamaan ohjeitaan...

        Tsemppiä!


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      75
      5634
    2. Haistoin ensin tuoksusi

      Käännyin katsomaan oletko se todellakin sinä , otin askeleen taakse ja jähmetyin. Moikattiin naamat peruslukemilla. Tu
      Ikävä
      24
      2496
    3. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      26
      1977
    4. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      59
      1725
    5. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      12
      1601
    6. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      5
      1398
    7. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      9
      1307
    8. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      10
      1281
    9. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      7
      1239
    10. Näkymätöntä porukkaa vai ei

      Mon asuu yksin. Mitas mieltä ootte ?
      Ikävä
      14
      1193
    Aihe