Ihmisten kalastajiksi; Lk.5:1-10

JEESUS KUTSUU PIETARIN JA MUITA OPETUSLAPSIA
Lk. 5:1-10
---
5:1 Kun kansa tunkeutui hänen ympärilleen kuulemaan Jumalan sanaa ja hän seisoi Gennesaretin järven rannalla,
5:2 niin hän näki järven rannassa kaksi venhettä; mutta kalastajat olivat niistä lähteneet ja huuhtoivat verkkojaan.
5:3 Ja hän astui toiseen niistä, joka oli Simonin, ja pyysi häntä viemään sen vähän matkaa maasta; ja hän istui ja opetti kansaa venheestä.
5:4 Mutta puhumasta lakattuaan hän sanoi Simonille: "Vie venhe syvälle ja heittäkää verkkonne apajalle".
5:5 Niin Simon vastasi ja sanoi hänelle: "Mestari, koko yön me olemme tehneet työtä emmekä ole mitään saaneet; mutta sinun käskystäsi minä heitän verkot".
5:6 Ja sen tehtyään he saivat kierretyksi suuren joukon kaloja, ja heidän verkkonsa repeilivät.
5:7 Niin he viittasivat toisessa venheessä oleville tovereilleen, että nämä tulisivat auttamaan heitä; ja he tulivat. Ja he täyttivät molemmat venheet, niin että ne olivat uppoamaisillaan.
5:8 Kun Simon Pietari sen näki, lankesi hän Jeesuksen polvien eteen ja sanoi: "Mene pois minun tyköäni, Herra, sillä minä olen syntinen ihminen".
5:9 Sillä kalansaaliin tähden, jonka he olivat saaneet, oli hämmästys vallannut hänet ja kaikki ne, jotka olivat hänen kanssaan,
5:10 ja samoin myös Simonin kalastuskumppanit, Jaakobin ja Johanneksen, Sebedeuksen pojat. Mutta Jeesus sanoi Simonille: "Älä pelkää, tästedes sinä saat saaliiksi ihmisiä".
5:11 Ja he veivät venheet maihin, jättivät kaikki ja seurasivat häntä.
----
Kalastus on yksi mielipuuhaani. Joskus tulee saalista yllin kyllin, toisinaan taas saa palata kotiin tyhjin käsin.

Jeesus kohtasi myös kalastajia Gennesaretin järven rannalla, nimittäin Simon Pietarin, (3-9) sekä Pietarin kalastuskumppanit, Jaakobin ja Johanneksen.
He olivat kalastaneet koko yön saamatta mitään(5). Paras pyyntiaika, yö, oli auttamatta ohi. Paikalle tulee Jeesus ja hän antaa tarkemmat ohjeet, minne verkot tuli laskea.
Jeesuksen käskystä he heittävät verkot syvään veteen (4). Saalis oli niin muhkea, että verkot suorastaan repeilivät saaliin määrästä (7).

Pietari alkaa aavistamaan, kenen kanssa hän on tekemisissä.
Hänet valtaa hämmästys ja pelko. Hän lankeaa Jeesuksen eteen ja tunnustaa Hänelle syntisyytensä.
Jeesus rohkaisee Pietaria; ”Älä pelkää”. Vain näin lyhyt synninpäästön sana. Nyt ei tarvitse pelätä, koska juuri syntisiä Jeesus on tullut pelastamaan (Joh. 3:16).
Samalla Pietari saa Jeesukselta kutsun lähteä ihmisten kalastajaksi (10).
Tämän saman kutsun Jeesus uudistaa, kun hän ylösnousseena puhuttelee Pietaria, joka on Hänet kieltänyt kolme kertaa (Joh. 21:15-17).

Herramme on myös meidät kutsunut elopellolleen. Toimitaan mekin Hänen käskynsä mukaan, kun hän kutsuu meitä työhönsä. Tehtävää riittää kaikille.
Mekin tarvitsemme päivittäin anteeksiantamusta voimaksemme. Herra on luvannut olla kanssamme joka päivä (Matt. 28:20).

Tämän vuoden alussa loppiaisena olin Pusulan seurakunnan kirkossa ehtoollisjumalanpalveluksessa.
Saarnan aikana huomasin, että pieni hämähäkki kutoi verkkoaan edessäni olevan penkin alapuolelle.
Kuinkahan satuinkin juuri istumaan siihen paikkaan.
Hämmästelin, koska tuskimpa kirkossa on kovinkaan paljon saalista saatavana.
Olikohan se nyt valinnut sopivan paikan verkolleen?
Mietin mielessäni, että jospa Jumalalla on jotain sanottavaa tämän tapahtuman kautta. Jumala usein puhuu tavalla taikka toisella, mutta me emme aina huomaa sitä.

Kotona tarkemmin asiaa pohdittuani, huomasin, että loppiaisenahan muistellaan pakanakansoja, joille joulun lapsi toi uuden valon ja onnen.
Lähetystyö on suuri ja kallis asia, johon voimme kaikki osallistua.
Meitäkin kirkossa kehoitettiin Jeesuksen käskyn mukaan (Luuk. 24:47) viemään evankeliumin sanomaa eteenpäin.
Pusulan kirkon hämähäkin verkko oli vielä tyhjä saaliista ja voi olla, ettei sitä tulekkaan.
Kuinka on meidän verkkojemme laita? (Kuinka käy meidän hankkeillemme?)
Pysyvätköhän nekin tyhjinä?
---
1. Jeesus armon soi, voiton meille toi,
hän on valkeus, tie, totuus, elämä.
Hän, vanhurskaus, armo, laupeus,
meille nyt on ilmestynyt ylhäältä.
Hän koitto on, hän valaisee
ja kuolon kahleet katkaisee,
poistaa orjuuden, kuorman syntien.
Nyt jo aavistaa me saamme autuuden.
(Virsi 265:1).

5

206

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Herra B.

Sinun tekstisi ovat aina hieman raskasSOUTUISIA, jopa näin herätysliikeluterilaisellekin. Oletko käynyt Tammelan puolella kalassa, Valajärvellä tai Vahaksella? Järjestääkö SLEY tänä kesänä paikalliset evankeliumijuhlat Somerolla, järven rannassa? Aiemmin ne ovat olleet antoisia.

• Amos7

En tiedä sanotaanko sinua Tapsaksi, mutta aika monia Tapio tai Tapani nimisiä sanotaan. Palaisin tuohon kirjoitukseesi.

Näen, että arvostat suuresti perinteitä ja täsmällisyyttä. Elät mielellään kirkkokalenterin mukaan. Itse en oikein osaa kellon kanssa elää, vaan olen eriluonteinen. Tietenkin pakko kokouksiin, lentokoneeseen tai mihin vaan mennä kellon mukaan, mutta asiaan.

Eikös lähetyskutsu ole voimassa joka päivä kellon ympäri? Minusta sieluja ei kalasteta kirkoissa vaan ihmisten keskellä. Kirkko tai helluntaiseurakunnan rukoushuone on monelle kynnys. Esimerkki.
      Meillä oli joskus kokousteltta seurakuntarakennuksen vieressä, niin ihmisä tuli ja uskosta osattomia enemmän.
      Itse teen mielelläni hengellistä työtä jutustellen ihmisten parissa. Siinä syntyykin usein hyvin mielenkiitoisia hengellisiä keskusteluja.

Kerran erään miehen kanssa istahdimme keskustassa penkille vain rupattelemaan. Kohta siihen tuli yksi lievässä hiprakassa oleva ja sitten taas lisää. Kaikki ei olleet hiprakassa ja huomasin; meillähän oli siinä evankelioimiskokous meleillään.

Silloin hän sanoi opetuslapsillensa:
      "Eloa on paljon, mutta työmiehiä vähän. Rukoilkaa siis elon Herraa, että hän lähettäisi työmiehiä elonkorjuuseen." Matt.9:37-38

• Amos7: "Minusta sieluja ei kalasteta kirkoissa vaan ihmisten keskellä".
        ---
        Aivan!

Itse olen ollut useilla seurakuntani (ev. lut.) järjestämillä lähetys- ja avustusmatkoilla Virossa, Inkerinmaalla sekä Venäjän Karjalassa.
        Ihmiset ottivat mielellään vastaan Raamattuja ja jopa heti alkoivat lukemaan sitä.

Neuvostoliiton aikoihin ja heti sen romahdettua Raamatuista oli Venäjällä huutava pula.
        Petroskoihinkin tultiin kaukaa Siperiasta hakemaan Raamattuja.
        Eräällä Petroskoin matkalla pastorimme oli aamukävelyllä. Hän tapasi mordvalaisen miehen, jonka isä oli ollut pappina ja surmattu Stalinin vainojen aikana. Mies sai pastoriltamme venäjänkielisen Raamatun ja liikuttui siitä suunnattomasti.

Niin eri tavoin arvostamme Raamattua/Jumalan sanaa; Meillähän useimmissa kodeissa Raamatut makaavat pölyttyneinä kirjahyllyissä, kun taas jossain Venäjällä niitä haetaan pitkienkin matkojen päästä ja luetaan ahkerasti.

• todella mielenkiintoisia

ne hengelliset keskustelut kanssasi Amos. Käytkö muuten kraiveliin kiinni jos kanssasi ollaan erimieltä?

• Tapio522 kirjoitti:

Amos7: "Minusta sieluja ei kalasteta kirkoissa vaan ihmisten keskellä".
        ---
        Aivan!

Itse olen ollut useilla seurakuntani (ev. lut.) järjestämillä lähetys- ja avustusmatkoilla Virossa, Inkerinmaalla sekä Venäjän Karjalassa.
        Ihmiset ottivat mielellään vastaan Raamattuja ja jopa heti alkoivat lukemaan sitä.

Neuvostoliiton aikoihin ja heti sen romahdettua Raamatuista oli Venäjällä huutava pula.
        Petroskoihinkin tultiin kaukaa Siperiasta hakemaan Raamattuja.
        Eräällä Petroskoin matkalla pastorimme oli aamukävelyllä. Hän tapasi mordvalaisen miehen, jonka isä oli ollut pappina ja surmattu Stalinin vainojen aikana. Mies sai pastoriltamme venäjänkielisen Raamatun ja liikuttui siitä suunnattomasti.

Niin eri tavoin arvostamme Raamattua/Jumalan sanaa; Meillähän useimmissa kodeissa Raamatut makaavat pölyttyneinä kirjahyllyissä, kun taas jossain Venäjällä niitä haetaan pitkienkin matkojen päästä ja luetaan ahkerasti.

Venäjällä asuu noin 3,5 miljoonaa kielisukulaistamme.
        Kaikilla heistä ei ole vielä omankielistä Raamattua.

Lisää aiheesta Pipliaseuran kotisivuilla:
        http://www.bible.fi/news.pbs?&news_id=1860

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Ajattelit siis löytäneesi onnen minusta

Etkä sitä silloin sanonut. Miksi oi miksi. Olisit avannut suusi. Olisin kääntänyt vaikka minkä kiven, että oltaisiin voi
      Ikävä
      43
      3634
    2. Päivän Teemu Selänne: Köyhät ovat vastuussa köyhyydestään!

https://www.youtube.com/watch?v=2rmgjJAJ7s8 Teemu lyö köyhää oikealla suoralla!
      Maailman menoa
      447
      3340
    3. Kiitos rakastamani,

tämän päiväisestä toisaalla, jos tahdoit minulle sillä myös jotain viestittää. ❤️ Toivon, että nähdään vielä ja saadaan
      Ikävä
      30
      2959
    4. Nainen, olen huolissani sinusta

Onko kaikki varmasti hyvin? Minulla on pahoja aavistuksia, mutta toivon olevani väärässä. Toivotan kaikkea hyvää sulle!
      Ikävä
      85
      2013
    5. Ollaanko me päästy

Toisista yli vai mikä on tilanne
      Ikävä
      103
      1642
    6. Mikä siinä naisessa

Sinua kiehtoo?
      Ikävä
      146
      1579
    7. Kello käy ja ilta pimenee

Alkaa jo väsyttämään kovasti. 🥱 Toivottelen hyvää yötä ja kauniita unia. Oman kulla kuvatuksia. 😊💤💖💤✨💤🌌 Lokakuun
      Ikävä
      254
      1400
    8. Miksi et lähesty

kaivattuasi jos olet kiinnostunut? Palstailu ei auta asiaa. 🤔
      Ikävä
      114
      1374
    9. Ruumisvaunut

Ompa järjen köyhyyttä vetää ruumiskärryjä pitkin kylää ja säikytellä ihmisiä. Vain Kuhmon hoitajat tähän pystyy.
      Kuhmo
      36
      1113
    10. Seiska: Ensitreffit Anna nosti katsojien karvat pystyyn - Touhuaa tätä auton ratissa: "Älytöntä..."

Annan käytös herättää vahvoja tunteita. Huh, huh, näyttää kyllä aikamoisen vaaralliselta touhulta auton ratissa… Lue l
      Ensitreffit alttarilla
      6
      1035
    Aihe