Jääkiekkokautta odotellessa

...-fani

Tappara vai Ilves? Onko kannattajakunnassa mitään merkittävää eroa? Esim. sukupuolen, iän, puoluekannan tai muun suuntautumisen suhteen? Onko kotitaustalla tai kasvatuksella merkitystä? Entä kaupunginosalla? Tai sillä kummalla seuralla on parempaa junnutoimintaa?

16

1564

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • 30 v tampereella

Ei kumpikaan. Jääkiekko ei ole koskaan kiinnostanut. Tampereella j-kiekko tuntuu olevan maailman tärkein asia, mutta täälläkin asuu ihmisiä, joita se ei liikuta pätkääkään. Niin, ja taustatietona mainittakoon, että olen keskustassa asuva, korkeakoulutettu heteromies.

• JUURI NOIN

Eläkää omaa elämäänne, älkääkä sitä uskaltamatonta unelmaanne jonkun muiden pelaamisen kautta.

Mitä itse olet tehnyt josta voisi mainita? Olis korkea aika alkaa hankkia oma elämä, tuon jääkiekon sijaan.
        Jos yhtä paljon ihmiset olisivat kiinostuneita oman elämänsä korjaamisesta ja hyvinvoinnista kuin jostain olemattomasta jääkiekosta , täälläkin menisi todella loistavasti koko maassa.
        Katsomot on täynnä reppanoita jotka elvät muiden elämää ja odottavat aina jonkun muun tekevän jotain.

T:Itsekkin pelannut ja pärjännyt, silti näen kokonaisuudet ja realismin.

ps. varmaan arka aihe täällä, muistakaahan suuttua

• ...-fani
        JUURI NOIN kirjoitti:

Eläkää omaa elämäänne, älkääkä sitä uskaltamatonta unelmaanne jonkun muiden pelaamisen kautta.

Mitä itse olet tehnyt josta voisi mainita? Olis korkea aika alkaa hankkia oma elämä, tuon jääkiekon sijaan.
        Jos yhtä paljon ihmiset olisivat kiinostuneita oman elämänsä korjaamisesta ja hyvinvoinnista kuin jostain olemattomasta jääkiekosta , täälläkin menisi todella loistavasti koko maassa.
        Katsomot on täynnä reppanoita jotka elvät muiden elämää ja odottavat aina jonkun muun tekevän jotain.

T:Itsekkin pelannut ja pärjännyt, silti näen kokonaisuudet ja realismin.

ps. varmaan arka aihe täällä, muistakaahan suuttua

Älä nyt söpöläiseni kiihotu. Luepa paremmin kirjoitukseni, väitinkö olevani siinä jääkiekkofani? Se koira älähtää, johon kalikka kalahtaa, vaikkei se ollutkaan tässä nyt tarkoituksenani. Asioita voi järkevästi pohtia muutenkin kuin hihkumalla kuuluvansa johonkin viiteryhmään, taikka paatoksella kertoa ettei kiinnosta (vaikka näytti kovastikin kiinnostavan).

• aiemmalle, ei sulle
        ...-fani kirjoitti:

Älä nyt söpöläiseni kiihotu. Luepa paremmin kirjoitukseni, väitinkö olevani siinä jääkiekkofani? Se koira älähtää, johon kalikka kalahtaa, vaikkei se ollutkaan tässä nyt tarkoituksenani. Asioita voi järkevästi pohtia muutenkin kuin hihkumalla kuuluvansa johonkin viiteryhmään, taikka paatoksella kertoa ettei kiinnosta (vaikka näytti kovastikin kiinnostavan).

jos ite osaat yhdistellä muuta kuin pitkävetojen maalituloksia, niin voit ehkä ymmärtää et tuo vastasi aiemmalle, ei sulle kaiken henkilökohtaisesti ottavalle mansen mäystille.......

• Tampereella

Itse kannatan Tapparaa. Kannattajakunnasta en ainakaan itse löydä mitään kovin merkittäviä eroja edellä mainittujen asioiden pohjalta.

Tapparahan on aikoinaan 50-luvulla ollut ruotsinkielisen väestön perustama, tavallaan "eliittiseura" ja Ilvestä on pidetty enemmän "työläisseurana". Nykyään näillä asioilla ei Tampereella enää ole merkitystä ja jollain tavalla voisi jopa sanoa tuon asetelman kääntyneen päinvastaiseksikin.

Kotitaustalla on tottakai merkitystä, usein joukkueen kannatus periytyy Tampereella "isältä pojalle". Mutta ei sekään aina välttämättä määrää omaa joukkuetta. Lapsuuden kaveripiirillä saattaa myös olla vaikutusta, useimmiten valinta Tapparan ja Ilveksen välillä tehdään jo nuorena, eikä valittua joukkuetta vaihdeta koskaan.

Kaupunginosista puheenollen Tampereella on havaittavissa joitakin "Tappara-valtaisia" alueita ja vastaavasti kaupunginosia, joissa Ilvestä näytettäisiin kannatettavan enemmän. Esim. Länsi-Tampereen alueista Lielahtea ja Lentävänniemeä on kai perinteisesti pidetty enemmän Tappara-alueina.

Tuntuisi myös siltä, että Tapparan kannatus jakautuisi suuremmalle alueelle ja Tampereen ulkopuolelle, ja että Tampereen lähikunnissa olisi enemmän Tapparan kannattajia, kun taas Ilveksen asema Tampereella olisi hienokseltaan vahvempi. Ylöjärvellä ja Valkeakoskella voidaan ainakin sanoa ilman mitään tilastojakin olevan enemmän Tapparan kannattajia, kuin Ilveksen.

Kaikenkaikkiaan joukkueen valinta Tampereella on mysteeri, johon ei yhtä vastausta löydy. Mutta se ainakin on varmaa, että jääkiekko on edelleen tamperelaisille vakava ja iso asia, vaikka paljon löytyy myös sellaisiakin, joita se ei suuremmin kiinnosta.

• .....

Tampereella on aika paljon sellaisia, joilla on kyllä vankka käsitys siitä kumpi on parempi, Ilves vai Tappara mutta oikeasti ei peleissä käydä eikä ole juurikaan tietoa sen hetkisistä tilanteista, pelaajista jne. varsinkin jos joukkueilla menee pelillisesti huonommin. Sitten kun menee paremmin ja joukkue pääsee vaikka finaaleihin niin ollaan niin fania että!

• TAMPERE CUP

TAPPARAHAN SE

• hanskit

Ilveksen kannattajat ovat hyvin pitkälti kummallista sakkia.

• ....-..-.-.

No ainakin mun mielest sil on. KOska jos on vaikka tappara niin ei voi olla vaikka ilves koska se ois väärin. Ja yleensä tapparafani on mies koska ei oo naisii koska ne on aina ilvesläisii. ja sitten jos kasvetaan niin vaihdetaan koska jääkiekko on kuitenkin peli jossa tehdään maaleja yksi enemmän. ja tappara on yleensä rkp-puolue ja ilves on sitten taas keskustapuolueen asia. ja sitten sää kysyit että junnu niin on molémmillakin mut ei kovin hyvää koska niillä ei ole aina kaikkia mukana varsinkaan nuorina turnauksissa ainakaan kaukana johon menee aikaa että pääsee pelaamaan ja ei ole kiva vaan vaihdossakaan istua jos on vaikka alivoima tai sitten tulee jäähy melkein heti jos on ollut vaikka ennen sitä kiekkoa päädyssä tai hyökännyt kovasti ja yrittänyt tehdä sen maalin jotta oma joukkue vois voittaa kärpät. mutta yleensä ne on molemmat ihan hyviä jos ne pelaa toisiaan vastaan ainakin silloin voi pärjätä mutta en tiedä sitten onko sillä kasvatuksella väliä.

• molemmista

Kannattajakunta melko samanlaista. Se kumman valitset riippuu siitä, mitä vanhemmat kannattivat tai kaverit kannattivat koulussa. Esim. meidän luokassa 80-luvun alussa oli vain yksi Tapparan kannattaja ja se oli muun luokan mielestä vähän "outo". Ja kaikki kaverit kannattivat myös Ilvestä. Ilves oli siis ainoa luonnollinen valinta.

Junioritoiminta Tapparalla oli ainakin vielä 80-luvulla ihan retuperällä. En tiedä, mikä tilanne on nyt. Olisikohan edes kaupunginosajoukkueita, kuten Ilveksellä? Ilves on monet starat maailmalle kasvattanut! Itsekin Ilveksen kaupunginosajoukkueessa pelasin pari vuotta junnuna.

Nääshallin voimailusalilla on muuten käynyt harvinaisen selvästi ilmi kummankin joukkueen käyttäytymiskulttuuri. Kun Tapparalla on vuoro, ne jättää aina painot tankoihin ja hujanhajan ja varaa koko salin pitkään oman vuoron päättymisen jälkeenkin, eikä ns. yleisen vuoron käyttäjät pahemmin pääse treenaamaan. Ilvekellä taas omat jäljet siivotaan ja annetaan heti vuoron päätyttyä muille treenaajille tilaa ja siirrytään venyttelemään. Saisivat ottaa ilvesläisistä oppia.

• ilves

kyllä se näin että ipalla on parempi junori työ kun tapparalla. tapparalla ei oikeen mikäänlaista junori työtä toisin kun ilveksellä
        tappara hankkiin,junoreita muista seuroista!

ite veikkaan että ilves pärjää parremmin kun tappara..

• mml

se eka

• TSADILAINEN

TAPPARA TAMPEREELTA
      IFK HELSINGISTÄ
      SPORT VAASASTA
      HERMES KOKKOLASTA
      TPS TURUSTA
      TUTO TURUSTA
      S-KIEKKO SEINÄJOELTA
      SIINÄ MUN SUOSIKIT
      JA SAIPA LAPPEENRANNASTA
      JA ÄSSÄT PORISTA
      SEKÄ MYÖSKIN ILVES.KOO-VEE.TAPPARA.JA SITTEN
      NOKIAN PYRY..JA LEPPLAX IFK.HERMES.SPORT.JALKAPALLOSTA GBK.TP-SEINÄJOKI.VPS.KPV-J.TPV.ILVES-KISSAT.PS-44.VAKP.

• manaa

Juu,Ilvesläiset on kyl hirveitä pellejä!ainakin täällä kolhossa(kuuluu pirkanmaahan)luulee tietävnsä kaikesta kaikeen!.eihän ne H*mot mitään tierä!väittää että ilveksellä on 20 mestaruutta..onhan sitä nyt muutaman kerran otettu ilves fanien kans yhtee:D nooh miten kävi 10 tappara fanii vs 4 ipa fanii :D miten kävi?No Tappara fanit voittivat reilusti :D mutta nehän siin turpaan kerjäs!eräs kerjää edelleen..väittää olevansa tappara fani vaik oli ipa fani 1 vuos sitte ja on nyt 13 v..mä oon aina ollu tapparan miäs ja tuun aina oleen!isästä se lähti :) vaikka veli pakotti jokereita kannattaa :D.elikkäs Tappara!

• STADILAINNE
        manaa kirjoitti:

Juu,Ilvesläiset on kyl hirveitä pellejä!ainakin täällä kolhossa(kuuluu pirkanmaahan)luulee tietävnsä kaikesta kaikeen!.eihän ne H*mot mitään tierä!väittää että ilveksellä on 20 mestaruutta..onhan sitä nyt muutaman kerran otettu ilves fanien kans yhtee:D nooh miten kävi 10 tappara fanii vs 4 ipa fanii :D miten kävi?No Tappara fanit voittivat reilusti :D mutta nehän siin turpaan kerjäs!eräs kerjää edelleen..väittää olevansa tappara fani vaik oli ipa fani 1 vuos sitte ja on nyt 13 v..mä oon aina ollu tapparan miäs ja tuun aina oleen!isästä se lähti :) vaikka veli pakotti jokereita kannattaa :D.elikkäs Tappara!

JOS PELAIS KIEKKOA NIIN MM TAPPARASSA < 22 106-108 LIIGAPELIÄ 312 LIIGAPELIÄ - 419 LIIGAPELIÄ
        < MAAOTTELUITA 13 131-144 A - MAAOTTELUA < 22 34-56 MAALIA < 200-A MAAOTTELUA < SUOMI-KANADA 6-2
        SUOMI-TSEKKI 5-2.SUOMI-RUOTSI 7-0.SUOMI-RANSKA 5-4
        JA SUOMI-VENÄJÄ 6-2 JA HIFKISSÄ 131 323-454 LIIGAPELIÄ 419 - 873 LIIGAPELIÄ < JA SITTEN AVAUSMAALI TAPPARA-HIFK 7-3 < 1.09 1-0 LEHTO..
        ELIKKÄS KYLLÄ SE TAPPARA ON

• kal079
        manaa kirjoitti:

Olen 17 vuotias ja olen ollut koko ikäni tappara fani ja tulen aina olemaan. Tappara fani henkeen ja vereen. Ps. Kaikki ilvesläiset on täysiä pellejä.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Kaksi vuotta

Sitten mä ihastuin suhun päätä pahkaa, kun meillä klikkasi heti ekasta päivästä lähtien. Et varmasti tunne samoin ja tek
      Ikävä
      18
      4631
    2. Raamatun kiroukset ja uhkaukset osoittavat sen ihmisperäisyyden

"Se sanotaan galatalaiskirjeessä, että jos joku levittää väärää evankeliumia: "...jos joku julistaa teille evankeliumia
      Hindulaisuus
      498
      2437
    3. Onko kenellekään muulle käynyt niin

Että menetti tilaisuutensa? Kaivattu oli kuin tarjottimella, osoitti kiinnostusta vahvasti, silmät ja olemus täynnä rakk
      Ikävä
      142
      2001
    4. Alahan tulla paikkaamaan tekojas

Ja lopeta se piilossa oleminen. Olet vastuussa mun haavoista. Vien asian eteenpäin jos ei ala kuulumaan.
      Suhteet
      18
      1909
    5. Onko hän elämäsi rakkaus?

Itse olen sitä mieltä että kyllä se näin taitaa nyt olla
      Ikävä
      81
      1586
    6. Tekisin mitä vaan että

Pääsisin eroon susta.
      Ikävä
      146
      1505
    7. Ei tunnu, että välität yhtään

Tuntuu, että et edes muista minua koko ihmistä. 😢
      Ikävä
      12
      1186
    8. Tietääkö kaivattusi että

olet häneen ihastunut? 🤠
      Ikävä
      102
      984
    9. Nainen, vaikka olen ja asun yksin

Saan silti seksiä aina kun tahdon. :/
      Ikävä
      124
      842
    10. Olisitko maailmani?

Ajattelen sinua ja pelkään välillä, että olenko antanut sinulle liikaa kannettavaksi. Olenko vaatinut sinulta aivan liik
      Ikävä
      40
      839
    Aihe