Sapattisaarna5

VAIN JEESUS TÄYTTÄÄ LUPAUKSENSA

Koskapa tällä foorumilla alati taitetaan peistä parin - kristillisyyden kannalta erittäin tärkeän - asian tiimoilta, niin alati myös joudutaan puolustamaan Raamatun näkemystä kyseisissä asioissa. Nämä näet kytkeytyvät toisiinsakin, nämä kysymykset.

1. Juutalaiskysymys
2. Mooseksen laki ja Jeesuksen laki

Mikä teki juutalaiskansan niin paljon muita kansoja huonommaksi, että Jumalan muka täytyi hyljätä se? Siksikö hylkäsi, että nämä eivät kyenneet alkuunkaan noudattamaan Mooseksen lakia? Muun muassa sapattilakia.

Käytännöllisesti katsottuna kuitenkin pakanuudesta kääntyneetkään eivät noudata lakia, jos ellenismiin on uskominen. Ellenistiset adventistithan väittävät sunnuntain pyhittäjien olevan laittomuuden tekijöitä ja Pedon kumartajia. Mutta miksi Jumala olisi hylännyt nimenomaan juutalaiskansan? Eikös toisaalta ole aivan käsittämätön ihme se, että jo tuhoon tuomittu kansa aivankuin uudestisyntyi vuonna 1948?

Jo ennen Jeesuksen päiviä Jumala ilmoitti hajoittavansa juutalaiset kansojen sekaan ja sitten taas kokoavansa heidät. Pian Jeesuksen päivien jälkeen tuo hajaannus ja oman maan menettäminen tapahtuikin. Eiköhän ollut odotettavissa, että Hän taas kokoaa heidät omaan maahansa!

Jo Tuomarien kirjassa Jumala tiesi, että Israel on aivan uskoton, mutta muutkaan kansat eivät ainakaan parempia olleet. Poikkeuksia lukuunottamatta, mm. portto Raahab ja Ruut Mooabilainen.

TIESITKÖ, ETTEI TAPPAA SAA?

Ilman lakia ja uskontojakin on kaikissa kansoissa aina tiedetty, ettei saa tappaa eikä olla uskoton. Tai ettei vanhempiaan saa halveksia, vaan tulee kunnioittaa isäänsä ja äitiänsä.

Mutta Jeesus toi uutta kaikille kansoille siinä, että se, joka Häntä seuraa ja rakastaa kanssaihmisiä koko sydämestään, että se ON JO pitänyt koko lain! Sitä Sana korostaa yhtenään, rakkauskäskyn, tuon "kuningaskäskyn" tai "kuninkaallisen käskyn" riittävyyttä ja kattavuutta, mm. tässä:

1. Joh. 3:23
Ja tämä on hänen käskynsä, että meidän tulee uskoa hänen Poikansa Jeesuksen Kristuksen nimeen ja rakastaa toinen toistamme, niinkuin hän on meille käskyn antanut.

MITÄ ON SIUNAAMINEN PARHAIMMILLAAN?

Toki tässä yhteydessä on muistutettava, että sanoin ja töin rakastettaisiin myös Jumalan omaisuuskansaa, Israelia:

4. Moos 6:22-27 :

22 Ja Herra puhui Moosekselle sanoen:
23 "Puhu Aaronille ja hänen pojillensa ja sano: Siunatessanne israelilaisia sanokaa heille:
24 Herra siunatkoon sinua ja varjelkoon sinua;
25 Herra valistakoon kasvonsa sinulle ja olkoon sinulle armollinen;
26 Herra kääntäköön kasvonsa sinun puoleesi ja antakoon sinulle rauhan.
27 Näin he laskekoot minun nimeni israelilaisten ylitse, ja minä siunaan heitä."

4. Moos. 24:9    
Se on kyyristynyt, se on laskeutunut maahan kuin leijona, niinkuin naarasleijona - kuka uskaltaa sitä häiritä? Siunattu olkoon, joka sinua siunaa, kirottu, joka sinua kiroaa!"

1. Moos. 27:29
Kansat palvelkoot sinua, kansakunnat sinua kumartakoot. Ole veljiesi herra, ja äitisi pojat kumartakoot sinua. Kirottu olkoon, joka sinua kiroaa, siunattu, joka sinua siunaa."

KANSA JOKA EI LAKIA TUNNE, ON KIROTTU

Joh. 7:49
"Mutta tuo kansa, joka ei lakia tunne, on kirottu."

Näin lausutaan evankeliumissa. Tällainen kirous kuitenkin on tehoton, sillä se on fariseuksista lähtöisin ja kohdistettu juuri niihin, jotka tunnustautuvat Jeesukseen, Joh 7:25-52.

Voin Herran nimessä luvata sinulle, joka pysyt Jeesuksen tunnustuksessa, että olet siunattu, kun siunaat ja rakastat Israelia. Sillä jos joku Israelia voi rakastaa, niin toki hän lähellä olevia rakastaa ja ennen muuta Herraa.
Mutta osaathan tehdä erotuksen; siunaukset eivät tule lain voimasta, vaan ne ovat armopalkka. Sillä meillähän on käskemättäkin velvollisuus siunata ja eritoten Israelia.

Helppoa se ei ole, olla vainottujen puolella. Siinä kokee suorastaan Israeliin samaistumista, kuin olisi uusi vainottu Israel, hengellinen Israel. Ikuisen Israelin kanssa yhdessä kärsivä pääsee heille luvattuun ikuiseen sapatinlepoon.
Onhan Jeesus, sapatin Herra, myös Israelin Kuningas.

Room. 11:24    
Sillä jos sinä olet leikattu luonnollisesta metsäöljypuusta ja vasten luontoa oksastettu jaloon öljypuuhun, kuinka paljoa ennemmin nämä luonnolliset oksat tulevat oksastettaviksi omaan öljypuuhunsa!

Room. 11:15    
Sillä jos heidän hylkäämisensä on maailmalle sovitukseksi, mitä heidän armoihin-ottamisensa on muuta kuin elämä kuolleista?

Room. 11:26
Ja niin kaikki Israel on pelastuva, niinkuin kirjoitettu on: "Siionista on tuleva pelastaja, hän poistaa jumalattoman menon Jaakobista.

Room. 11:2
Ei Jumala ole hyljännyt kansaansa, jonka hän on edeltätuntenut. Vai ettekö tiedä, mitä Raamattu sanoo kertomuksessa Eliaasta, kuinka hän Jumalan edessä syyttää Israelia.

Armotalouden hoitaja
( Ef. 3:2    
Olette kaiketi kuulleet siitä Jumalan armon taloudenhoidosta, mikä on minulle teitä varten annettu)

15

312

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • OLEN RIKAS, RAKAS JA LAINPITÄVÄ

Jeesus rakastaa minua
      ja minä olen rikas
      mitä minulta voisi puuttua

Jeesus kehuu laintietouttani
      voin sanoa noudattaneeni käskyjä
      ei minulta niistä puutu yhtäkään

Jeesus rakastaa minua
      ja neuvoo pitämään vielä
      yhden käskyn lisää

Voi, miten sitten pärjään
      jos kaikki täytyy realisoida
      eikö lainkuuliaisuus riitäkään

Nyt murehdin ja menen omille teilleni
      eikö Hän arvostakaan lainkuuliaisuutta
      eikö Hän tiedä, että olen hyvä

Varattomana joutuisin rikkomaan lakia
      eikä ole varaa muistaa köyhiä
      turhaan Jeesus rakastaa - en tottele

Mooses riittää minulle
      hän ei vaadi mahdottomia
      saan yhä koota itselleni

MARK 10:18-19

18 Jeesus vastasi hänelle: "Miksi sanot minua hyväksi? Ainoastaan Jumala on hyvä, ei kukaan muu.
      19 Käskyt sinä tiedät: älä tapa, älä tee aviorikosta, älä varasta, älä todista valheellisesti, älä riistä toiselta, kunnioita isääsi ja äitiäsi." [2. Moos. 20:12-16 ; 5. Moos. 5:16-20 ; Room. 13:9].

20 "Opettaja, kaikkea tätä olen noudattanut nuoresta pitäen", vastasi mies.
      21 Jeesus katsahti häneen, rakasti häntä ja sanoi: "Yksi sinulta puuttuu. Mene ja myy kaikki, mitä sinulla on, ja anna rahat köyhille, niin sinulla on aarre taivaassa. Tule sitten ja seuraa minua." [Matt. 13:44,46; Luuk. 12:33; Ap. t. 2:45]
      22 Mies synkistyi näistä sanoista. Hän lähti surullisena pois, sillä hänellä oli paljon omaisuutta.

• miksi sinä

kutsut noita saarnojasi sapatti saarnoiksi? eikös nuo ole paremminkin kutsuttava sapatin mitätömis saarnoiksi.

• juuri

antti on "anti sapatisti".

• Raamattu puhuu
        juuri kirjoitti:

Antti puhuu Raamatusta suoraan ja hänellä on henkien erottamisen Armolahja.

• usein
        Raamattu puhuu kirjoitti:

aivan Raamatun vierestä, ja minkä henkien eroittamisen lahja Antilla luulet olevan.

• alex-kasi
        Raamattu puhuu kirjoitti:

Lue alta Antin oma kirjoitus (käsitys) Jeesuksesta ja Jeesuksen ristikuolemasta:

""""""""""""""""""""""""""""""""""""
        Näin Antti kirjoittaa:
        EI JUMALA LAIN PITÄMISESTÄ NAULITSE RISTILLE

1.--- "Lainpitäjä ja siksi Hänet ristiinnaulittiin" - Tuo on mieletön väite, aivan hassu.

Lain pitäjä?
        ..... Mutta tuo väittämä, että Jeesus ON lain pitäjä: se on mielenkiintoista. Olkoot sitten kiusoittelevana vitsinä kirjoitettu tahi aivankuin totena pidettäväksi, niin pirullinen väittämä se on.

Lainrikkoja?

Jos näet Jeesus ei ollut lainrikkoja, niin kuinka sitten Jumala olisi voinut Hänet tuomita? Vai riittääkö muka fariseusten arvio ja Rooman vahvistus tuomiolle Jeesuksen rikollisuudesta Jumalallekin perusteeksi?

""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""

Jaa-a täytyy vain todeta että nuo Antin teoriat ovat täyttä puppua..

Yllä olevan Antin kirjoituksen mukaan Jeesus EI ollut synnitön ja puhdas Jumalan edessä, vaan syntinen jolle Jumala itse antoi asianmukaisen rangaistuksen..

RAAMATUN totuus (mistä Antilla ei tunnu olevan aavistustakaan) on että Jeesus piti Jumalan tahdon joka asiassa (Jeesus on synnitön, viaton ja Jeesus piti Jumalan käskyt kaikessa) ja juuri tämän synittömyytensä ja viattomuutensa tähden on hänen kuolemansa voimallinen muiden syntien maksuksi. Jeesus eli koko elämänsä Jumalan yhteydessä (jossa iankaikkinen elämä on) ja hänet tuomittiin epäoikeudenmukaisella tuomiolla. Jumala jätti Jeesuksen vastustajansa käsiin ja antoi pahan näyttää pahuutensa tuomitsemalla viattoman. Jeesus eli meidän pahassa maailmassamme, mutta hän EI alistunut tämän maailman hallitsijan tahtoon vaan teki taivaallisen Isänsä tahdon kaikessa, Jeesus otti päälleen meidän syntiemme seuraukset, hän teki sen itse - vapaaehtoisesti - MEIDÄN TÄHTEMME.

Lyhyesti Antille:
        Jumalan rakkaus oli Jeesuksessa, Jeesus rakasti meitä niin paljon, että hän otti päälleen MEIDÄN kuolemaan johtavan laittomuutemme ja vikamme. Hän kärsi ristikuoleman MEIDÄN syntiemme tähden (eikä omiensa niinkuin sinä kirjoittelet) .. Tämän maailman epäoikeudenmukaisuus ja pahuus langetti sen epäoikeudenmukaisen kuolemantuomion ja tappoi Jeesuksen (EI Jumala) Jumala herätti Jeesuksen (esikoisena) kuolleista.. kolmantena päivänä .. juuri niinkuin RAAMATTU sanoo.

• SAPATINLEPO

Ne on tehty Jumalan ikuinen rauha sydämessä; ne on tehty levosta käsin eikä työllä ja tuskalla.
        Ne on tehty ikuisen sapatinlevon varma toivo kantajana. Ne OVAT oikeita sapattisaarnoja.

Ei sapattiin voida pakotta - vaan se on lahja ylhäältä, armolahja. Seitsemänä päivänä viikossa, vapautta taakoista.

Joh. 14:27
        "Minä jätän teille rauhan. Oman rauhani minä annan teille, en sellaista jonka maailma antaa. Olkaa rohkeat, älkää vaipuko epätoivoon. [Joh. 16:33; Room. 5:1; Fil. 4:7; Kol. 3:15]

• vieroksumme - liian ankara
        juuri kirjoitti:

En minäkään lainomaisesta sapatista halua tietää - en halua kuolla sapatin vuoksi. En näet ole adventisti minäkään, vaikka käyn näillä sivuilla.

Ei henki ole minua nuhdellut sapattilain laiminlyömisestä, mutta vaikka nuhtelisikin, en sen lain alle mene - se ois varma hengellinen kuolema.

Sapatin rikkojan rangaistus
        32 Israelilaisten ollessa autiomaassa tavattiin muuan mies keräämästä polttopuita sapattina.
        33 Ne, jotka olivat tavanneet hänet puita keräämästä, veivät hänet Mooseksen, Aaronin ja kansan eteen.
        34 Miestä pidettiin vangittuna, koska ei vielä ollut selvää määräystä siitä, mitä tällaisessa tapauksessa oli tehtävä.
        35 Silloin Herra sanoi Moosekselle: "Se mies on surmattava. Kansa kivittäköön hänet kuoliaaksi leirin ulkopuolella."
        36 Niin kansa vei miehen leirin ulkopuolelle ja kivitti hänet hengiltä Herran Moosekselle antaman käskyn mukaisesti.

• ja panettelee
        alex-kasi kirjoitti:

Lue alta Antin oma kirjoitus (käsitys) Jeesuksesta ja Jeesuksen ristikuolemasta:

""""""""""""""""""""""""""""""""""""
        Näin Antti kirjoittaa:

1.--- "Lainpitäjä ja siksi Hänet ristiinnaulittiin" - Tuo on mieletön väite, aivan hassu.

Lain pitäjä?
        ..... Mutta tuo väittämä, että Jeesus ON lain pitäjä: se on mielenkiintoista. Olkoot sitten kiusoittelevana vitsinä kirjoitettu tahi aivankuin totena pidettäväksi, niin pirullinen väittämä se on.

Lainrikkoja?

Jos näet Jeesus ei ollut lainrikkoja, niin kuinka sitten Jumala olisi voinut Hänet tuomita? Vai riittääkö muka fariseusten arvio ja Rooman vahvistus tuomiolle Jeesuksen rikollisuudesta Jumalallekin perusteeksi?

""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""

Jaa-a täytyy vain todeta että nuo Antin teoriat ovat täyttä puppua..

Yllä olevan Antin kirjoituksen mukaan Jeesus EI ollut synnitön ja puhdas Jumalan edessä, vaan syntinen jolle Jumala itse antoi asianmukaisen rangaistuksen..

RAAMATUN totuus (mistä Antilla ei tunnu olevan aavistustakaan) on että Jeesus piti Jumalan tahdon joka asiassa (Jeesus on synnitön, viaton ja Jeesus piti Jumalan käskyt kaikessa) ja juuri tämän synittömyytensä ja viattomuutensa tähden on hänen kuolemansa voimallinen muiden syntien maksuksi. Jeesus eli koko elämänsä Jumalan yhteydessä (jossa iankaikkinen elämä on) ja hänet tuomittiin epäoikeudenmukaisella tuomiolla. Jumala jätti Jeesuksen vastustajansa käsiin ja antoi pahan näyttää pahuutensa tuomitsemalla viattoman. Jeesus eli meidän pahassa maailmassamme, mutta hän EI alistunut tämän maailman hallitsijan tahtoon vaan teki taivaallisen Isänsä tahdon kaikessa, Jeesus otti päälleen meidän syntiemme seuraukset, hän teki sen itse - vapaaehtoisesti - MEIDÄN TÄHTEMME.

Lyhyesti Antille:
        Jumalan rakkaus oli Jeesuksessa, Jeesus rakasti meitä niin paljon, että hän otti päälleen MEIDÄN kuolemaan johtavan laittomuutemme ja vikamme. Hän kärsi ristikuoleman MEIDÄN syntiemme tähden (eikä omiensa niinkuin sinä kirjoittelet) .. Tämän maailman epäoikeudenmukaisuus ja pahuus langetti sen epäoikeudenmukaisen kuolemantuomion ja tappoi Jeesuksen (EI Jumala) Jumala herätti Jeesuksen (esikoisena) kuolleista.. kolmantena päivänä .. juuri niinkuin RAAMATTU sanoo.

MIKÄ HENKI ALEX-KASISSA ?

Miksi ihmeessä alex-kasi poimii lauseen pätkiä kirjoittajien teksteistä ja niiden avulla mustamaalaa heitä? Nuokin kääntävät ylösalaisin sen, mitä kirjoittaja oikeasti haluaa sanoa.

Ja miksi annatte itseasiassa kunnian jollekin antille siitä ideasta, että Jeesus ihan asiallisesti tuomittiin, eikä vain teatraalisesti. Lähempänä antin väittämä on Raamattua ja logiikkaa kuin se adventistien väite, että Jeesus kuoli isien keksimien säädösten vuoksi. Sillä ei sellaisten takia tarvitse uhrata Jumalan Poikaa.

Itse asiassa Raamattu suoraan sanoo, että Jumala antoi oman poikansa, uhrasi kuin Aabraham Iisakkinsa. Galatal 1:4 sen sanoo suoraan, että Jumala uhrasi - ei siis juutalaiset tai me pakanat.
        Roomal 9:7 mukaan Iisakista jälkeläisiä Aabrahamille luvattiin ja sitten kuitenkin vaadittiin uhraamaan Iisak. "Sen esikuvan mukaisesti Jumalakaan ei säästänyt omaa poikaansa."

On mielestäni sivuseikka kuitenkin kaikki muu siinä, oleellisinta se, että Jumala itse uhrasi Jeesuksen, eikä ihmiskäsky loppujen lopuksi sitä määrännyt. Näinollen Antti on mielestäni enemmän oikeassa kuin panettelijat. Miksi jotkut haluavat vain etsiä vajavaisuuksia teksteistä?

Olen kuullut, että antti olisi pappissukua ja perehtynyt teologiaan. Niin tai näin, evankeliumia hän vilpittömästi tuntuu julistavan, sitä armonoppia.

MIKSI, MIKSI, MIKSI???

Kuinkas sinä alex-kasi panet sanoja antin suuhun? Anttihan korosti sitä, että Jumalan edessä tosin Jeesus oli synnitön, vaikka ei ehkä lain edessä.
        Ei antti syyttänyt Jeesusta, vaan ennemminkin lakia, joka ei sallinut hänen sanoa itseään Jumalan Pojaksi. Näillä väittämisillä on vissi ero.
        Sinäkin alex-kasi tiedät sen, luulisin. Sillä jumala ei ole sama kuin Laki.

Anttihan myös korosti tuota vapaaehtoisuutta ristinsovituksessa. Joten törkeesti alex-kasi vääristelet, kun sitä et ole tietävinäsi. Ja antti korosti myös, että se oli lopulta meidän puolestamme, mutta korosti myös sitä, että tuomion täytyi olla todellinen eikä keksitty.

Sinä alex-kasi todistelet samaa kuin antti, mutta tahdot silti osoittaa antin harhaoppiseksi. Miksi?

Tuomari otti itse syyt niskoilleen - näin taitaa Sana jossain kohtaa kuvailla - joten joku asiallinenkin syy täytyi olla. Käsittääkseni antti ajoi juuri tätä asiaa takaa kirjoituksessaan. Oletkos alex-kasi eri mieltä tuosta asiallisuudesta? Eikös Jeesus olisi voinut sovittaa ilman ristiäkin, ellei asiapitoista syytettä tarvinnut esittää kuolemanrangaistuksen täytäntöön panemiseksi? Minun logiikkani sanoo jotenkin silleen kuin antinkin.

AINOA TODELLA TÄRKEÄ ASIAHAN tässä on se, että Jumala piti Jeesusta synnittömänä, mutta teki hänet synniksi meidän syntiemme puolesta. Siinä ilmaiset olevasi yhtä mieltä antin kanssa, joten kohtuutonta on se, että leimaat hänet tyhjänpuhujaksi.

MUTTA sinä, alex-kasi väität lisäksi lopussa, että maailma tappoi Jeesuksen, eikä Jumala. Tämä ON harhaoppia, sillä ei maailman hyväksymä uhrikuolema olisi minkään arvoinen, vaan sen täytyy olla Jumalan hyväksymä alusta loppuun asti.

Kertaan vielä omituista logiikkaasi: Juuri tämän viattomuutensa tähden...
        Ei se noin voi olla, että kuka tahansa viaton voisi kantaa synnit puolestamme. Vaan kyllä se on juuri siitä syystä pätevä, että näin oli ylhäällä sovittu sovitettavan.
        Olkoot synnitön tai ei - hirveän tärkeä ei ole se seikka - sillä joka tapauksessa hän tunsi meidän syntimme nahoissaan siinä ristillä - Jesaja 53 kuvaa juuri sitä pääasiana. Tuon tuntemisensa kautta hän vapahtaa ne, jotka oikeasti heittävät hänen päälleen syntivelkansa. Sopimukseen, niin: veriliittoon, siihen kaikki armo perustuu.

eräs ystävällinen oikaisija

• alex-kasi
        ja panettelee kirjoitti:

MIKÄ HENKI ALEX-KASISSA ?

Miksi ihmeessä alex-kasi poimii lauseen pätkiä kirjoittajien teksteistä ja niiden avulla mustamaalaa heitä? Nuokin kääntävät ylösalaisin sen, mitä kirjoittaja oikeasti haluaa sanoa.

Ja miksi annatte itseasiassa kunnian jollekin antille siitä ideasta, että Jeesus ihan asiallisesti tuomittiin, eikä vain teatraalisesti. Lähempänä antin väittämä on Raamattua ja logiikkaa kuin se adventistien väite, että Jeesus kuoli isien keksimien säädösten vuoksi. Sillä ei sellaisten takia tarvitse uhrata Jumalan Poikaa.

Itse asiassa Raamattu suoraan sanoo, että Jumala antoi oman poikansa, uhrasi kuin Aabraham Iisakkinsa. Galatal 1:4 sen sanoo suoraan, että Jumala uhrasi - ei siis juutalaiset tai me pakanat.
        Roomal 9:7 mukaan Iisakista jälkeläisiä Aabrahamille luvattiin ja sitten kuitenkin vaadittiin uhraamaan Iisak. "Sen esikuvan mukaisesti Jumalakaan ei säästänyt omaa poikaansa."

On mielestäni sivuseikka kuitenkin kaikki muu siinä, oleellisinta se, että Jumala itse uhrasi Jeesuksen, eikä ihmiskäsky loppujen lopuksi sitä määrännyt. Näinollen Antti on mielestäni enemmän oikeassa kuin panettelijat. Miksi jotkut haluavat vain etsiä vajavaisuuksia teksteistä?

Olen kuullut, että antti olisi pappissukua ja perehtynyt teologiaan. Niin tai näin, evankeliumia hän vilpittömästi tuntuu julistavan, sitä armonoppia.

MIKSI, MIKSI, MIKSI???

Kuinkas sinä alex-kasi panet sanoja antin suuhun? Anttihan korosti sitä, että Jumalan edessä tosin Jeesus oli synnitön, vaikka ei ehkä lain edessä.
        Ei antti syyttänyt Jeesusta, vaan ennemminkin lakia, joka ei sallinut hänen sanoa itseään Jumalan Pojaksi. Näillä väittämisillä on vissi ero.
        Sinäkin alex-kasi tiedät sen, luulisin. Sillä jumala ei ole sama kuin Laki.

Anttihan myös korosti tuota vapaaehtoisuutta ristinsovituksessa. Joten törkeesti alex-kasi vääristelet, kun sitä et ole tietävinäsi. Ja antti korosti myös, että se oli lopulta meidän puolestamme, mutta korosti myös sitä, että tuomion täytyi olla todellinen eikä keksitty.

Sinä alex-kasi todistelet samaa kuin antti, mutta tahdot silti osoittaa antin harhaoppiseksi. Miksi?

Tuomari otti itse syyt niskoilleen - näin taitaa Sana jossain kohtaa kuvailla - joten joku asiallinenkin syy täytyi olla. Käsittääkseni antti ajoi juuri tätä asiaa takaa kirjoituksessaan. Oletkos alex-kasi eri mieltä tuosta asiallisuudesta? Eikös Jeesus olisi voinut sovittaa ilman ristiäkin, ellei asiapitoista syytettä tarvinnut esittää kuolemanrangaistuksen täytäntöön panemiseksi? Minun logiikkani sanoo jotenkin silleen kuin antinkin.

AINOA TODELLA TÄRKEÄ ASIAHAN tässä on se, että Jumala piti Jeesusta synnittömänä, mutta teki hänet synniksi meidän syntiemme puolesta. Siinä ilmaiset olevasi yhtä mieltä antin kanssa, joten kohtuutonta on se, että leimaat hänet tyhjänpuhujaksi.

MUTTA sinä, alex-kasi väität lisäksi lopussa, että maailma tappoi Jeesuksen, eikä Jumala. Tämä ON harhaoppia, sillä ei maailman hyväksymä uhrikuolema olisi minkään arvoinen, vaan sen täytyy olla Jumalan hyväksymä alusta loppuun asti.

Kertaan vielä omituista logiikkaasi: Juuri tämän viattomuutensa tähden...
        Ei se noin voi olla, että kuka tahansa viaton voisi kantaa synnit puolestamme. Vaan kyllä se on juuri siitä syystä pätevä, että näin oli ylhäällä sovittu sovitettavan.
        Olkoot synnitön tai ei - hirveän tärkeä ei ole se seikka - sillä joka tapauksessa hän tunsi meidän syntimme nahoissaan siinä ristillä - Jesaja 53 kuvaa juuri sitä pääasiana. Tuon tuntemisensa kautta hän vapahtaa ne, jotka oikeasti heittävät hänen päälleen syntivelkansa. Sopimukseen, niin: veriliittoon, siihen kaikki armo perustuu.

eräs ystävällinen oikaisija

sanasta sanaan kopioitua Antin tekstiä eikä vääristelyä. Pitäisikö minun ottaa kaikki Antin kirjoitukset omaan viestiini? Halusin vain tuoda julki että Antti ei oikein ymmärrä mistä Raamatussa on kysymys.

Antti uskoo, että Jumala tuomitsi Jeesuksen lainrikkojana - se on pointtini.

Koska aivan selvästi Antti kirjoitti näin:

Lain pitäjä?

Lainrikkoja?

--------------------------------------------------

Nuo ovat Antin eivätkä kenenkään muun kirjoittamia. Jos Antti haluaa pyörtää sanansa niin oikein hyvä -

siis Anti..

Minä väitän että Jeesus on viaton ja täysin synnitön. Jumalan tahto on viaton ja täysin synnitön ja Jeesus eli aina Jumalan oikeudenmukaisen ja rakkaudellisen tahdon mukaan.

Minä väitän että Jumala EI langettanut sitä epäoikeudenmukaista tuomiota millä viaton ja synnitön tuomittiin kuolemaan vaan se oli tämän maailman vääryys ja pahuus.

Ja minä väitän että Jeesus eli koko elämänsä Jumalan lain suojassa ja eli koko ihmiselämänsä rikkomatta Jumalan lakia, (mutta ei pitänyt ihmiskäskyjä jotka olivat Jumalan tahdon vastaisia).

Ja vielä minä väitän että Jumala herätti Jeesuksen kuolleista kolmantena päivänä.

Näin opettaa Raamattu ja jos Antti on samaa mieltä Raamatun kanssa niin oikein hyvä - mutta valitettavasti se ei siltä kuullostanut kun tuollaisia kirjoitteli.

Tässä on mainio mahdollisuus oikaista kirjoituksensa: Oliko Jeesus täysin viaton ja vailla syntiä? Kuka tuomitsi Jeesuksen kuolemaan - pahuus vai Jumala?) ja kuka herätti Jeesuksen kuolemasta kolmantena päivänä?

Ei siihen tarvitse vastata niin monisanaisesti että koko vastaus hukkuu sanaryöppyyn.

Vastaa vain onko nuo väitökseni tosia vai ei.

• Miksi olet pahansuopainen
        alex-kasi kirjoitti:

sanasta sanaan kopioitua Antin tekstiä eikä vääristelyä. Pitäisikö minun ottaa kaikki Antin kirjoitukset omaan viestiini? Halusin vain tuoda julki että Antti ei oikein ymmärrä mistä Raamatussa on kysymys.

Lain pitäjä?

Lainrikkoja?

Nuo ovat Antin eivätkä kenenkään muun kirjoittamia. Jos Antti haluaa pyörtää sanansa niin oikein hyvä -

siis Anti..

Minä väitän että Jeesus on viaton ja täysin synnitön. Jumalan tahto on viaton ja täysin synnitön ja Jeesus eli aina Jumalan oikeudenmukaisen ja rakkaudellisen tahdon mukaan.

Minä väitän että Jumala EI langettanut sitä epäoikeudenmukaista tuomiota millä viaton ja synnitön tuomittiin kuolemaan vaan se oli tämän maailman vääryys ja pahuus.

Ja minä väitän että Jeesus eli koko elämänsä Jumalan lain suojassa ja eli koko ihmiselämänsä rikkomatta Jumalan lakia, (mutta ei pitänyt ihmiskäskyjä jotka olivat Jumalan tahdon vastaisia).

Ja vielä minä väitän että Jumala herätti Jeesuksen kuolleista kolmantena päivänä.

Näin opettaa Raamattu ja jos Antti on samaa mieltä Raamatun kanssa niin oikein hyvä - mutta valitettavasti se ei siltä kuullostanut kun tuollaisia kirjoitteli.

Tässä on mainio mahdollisuus oikaista kirjoituksensa: Oliko Jeesus täysin viaton ja vailla syntiä? Kuka tuomitsi Jeesuksen kuolemaan - pahuus vai Jumala?) ja kuka herätti Jeesuksen kuolemasta kolmantena päivänä?

Ei siihen tarvitse vastata niin monisanaisesti että koko vastaus hukkuu sanaryöppyyn.

Intätkö tosiaan, ettei Jeesus rikkonut kuolemanvakavasti Mooseksen lakia, kun teki itsestään Jumalan vertaisen?
        Tai kun käskemällä käski halvaantumisesta parantuneen kantaa sapattina 38 vuotta vanhaa retkipatjaansa - jota hän ei enää edes tarvinnut? Sen olisi maanantaina voinut kantaa tunkiolle.

Miten Jeesus olisi voinut sinun syntisi edeltä kantaa, ellei olisi löytynyt sillä hetkelläkin jotain syytettä? Täyttä teatteria se olisi ollut.
        Ehkä olisi kuollut aivan turhaan, sillä sinä ilmeisesti et edes ole tehnyt tai tulekaan tekemään mitään syntiä.

Miksi olet katkera antille ja muille julistajille, jotka hyväntahtoisesti pyrkivät avaamaan Raamatun viisautta eteemme? Ei laajakulma ole pahitteeksi kellekään; ajatuksen avartuminen. Hyvä on saada eri näkökulmia, sillä "neuvonantajien runsaus tuo menestyksen".

• vastaahan nyt suoraan
        Miksi olet pahansuopainen kirjoitti:

Intätkö tosiaan, ettei Jeesus rikkonut kuolemanvakavasti Mooseksen lakia, kun teki itsestään Jumalan vertaisen?
        Tai kun käskemällä käski halvaantumisesta parantuneen kantaa sapattina 38 vuotta vanhaa retkipatjaansa - jota hän ei enää edes tarvinnut? Sen olisi maanantaina voinut kantaa tunkiolle.

Miten Jeesus olisi voinut sinun syntisi edeltä kantaa, ellei olisi löytynyt sillä hetkelläkin jotain syytettä? Täyttä teatteria se olisi ollut.
        Ehkä olisi kuollut aivan turhaan, sillä sinä ilmeisesti et edes ole tehnyt tai tulekaan tekemään mitään syntiä.

Miksi olet katkera antille ja muille julistajille, jotka hyväntahtoisesti pyrkivät avaamaan Raamatun viisautta eteemme? Ei laajakulma ole pahitteeksi kellekään; ajatuksen avartuminen. Hyvä on saada eri näkökulmia, sillä "neuvonantajien runsaus tuo menestyksen".

Kierrät vastauksen kuin kissa kuuman puuron.

Kyllä tuosta minun kirjoituksestani saa oikein hyvin selville MITÄ MINÄ VÄITÄN joten ei sitä tarvitse kysellä vastaa mielummin jos olet samaa mieltä:

Jos Antti haluaa pyörtää aikaisemmat sanansa niin oikein hyvä -

siis Anti..

MINÄ VÄITÄN että Jeesus on viaton ja täysin synnitön. Jumalan tahto on viaton ja täysin synnitön ja Jeesus eli aina Jumalan oikeudenmukaisen ja rakkaudellisen tahdon mukaan.

MINÄ VÄITÄN että Jumala EI langettanut sitä epäoikeudenmukaista tuomiota millä viaton ja synnitön tuomittiin kuolemaan vaan se oli tämän maailman vääryys ja pahuus.

Ja MINÄ VÄITÄN että Jeesus eli koko elämänsä Jumalan lain suojassa ja eli koko ihmiselämänsä rikkomatta Jumalan lakia, (mutta ei pitänyt ihmiskäskyjä jotka olivat Jumalan tahdon vastaisia).

Ja vielä MINÄ VÄITÄN että Jumala herätti Jeesuksen kuolleista kolmantena päivänä.

Näin opettaa Raamattu MINULLE ja jos Antti on samaa mieltä Raamatun kanssa niin oikein hyvä - mutta valitettavasti se ei siltä aikaisemmin kuullostanut.

Tässä on mainio mahdollisuus oikaista aikaisempia kirjoituksensa:
        Siis - Oliko Jeesus täysin viaton ja vailla syntiä? Kuka tuomitsi Jeesuksen kuolemaan - pahuus vai Jumala?) ja kuka herätti Jeesuksen kuolemasta kolmantena päivänä?

• alex-kasi kirjoitti:

Lain pitäjä?

Lainrikkoja?

siis Anti..

HENKILÖKUVAT KIRKASTUVAT

alex-kasi inttää, että antti kirjoitti "sanasta sanaan" seuraavanlaisesti:
        "Antti uskoo, että Jumala tuomitsi Jeesuksen lainrikkojana - se on pointtini."

Ei kuitenkaan löydy eikä voikaan Antin teksteistä, ei tässä keskustelussa eikä muissakaan.
        Sensijaan Antti kyseisessä tekstissään, ihan loppukaneetissakin vielä, korosti sitä, että Jumalan edessä Jeesus oli ja on täysin synnitön. Lainsärkeminen kun ei ollut synti, sillä Hän todella ON Jumalan vertainen ja todelal ON sapatin Herra.

Kun joku ottaa pääpointikseen muiden kirjoittajien panettelemisen, silloin mennään jyrkkää alamäkeä, kuin sikalauma Palestiinassa konsanaan.

On niin, että ME tuomitsimme Jeesuksen Jumalan antamien käskyjen mukaisesti - se oli Hänen oma suunnitelmansa - kuolemaan, Mutta koska Hän ei ollut itseään vastaan rikkonut, vaan todella ON Jumala ja sapatinkin Herra, Hän kaikkivaltiaana ja kaiken isänä, oli oikeutettu nostamaan Hänet, Jeesuksen kuolleista ylös, sovittajana.

- - - - -

MINUN POINTTINI OLI JA ON HARHAOPIN TYRMÄÄMINEN

alex-kasi julkisti vaarallisen harhaoppinsa: "Jeesus oli lainpitäjä ja siksi Hänet ristiinnaulittiin" - Tuo on mieletön väite, aivan hassu, vastasin minä. Sillä eihän ketään voida lainpitämisestä tuomita. Sanakin sanoo, että laki on pahantekijöitä varten. Ja sanoohan sen järkikin.

Kun Jumala oli Kristuksessa ja verellään osti meidät eksyneet takaisin omakseen, Hän sai juridisesti pätevän aiheen tuomioon sapatin rikkomisesta ja Jumalan vertaiseksi itsensä tekemisestä. Näin Hän kirjoittamansa lain edessä oli rikkoja, mutta ei tietenkään itseään vastaan rikkonut. Sillä hänhän ON Herra. ja hän ON myös sapatin Herra.

OIKAISU

alex-kasi kirjoittaa, että tässä on mainio mahdollisuus oikaista ja siinä hän onkin oikeassa.
        Kun alex-kasi kysyy, että pahuusko Jeesuksen tuomitsi vaiko Jumala, niin oikaisen oitis alex-kasin käsityksen, että pahuus.
        Sillä Jumalahan ristillä tuomitsi itsensä - tuomari meidän syyllisten puolesta.

Hän myönsi syyllisyytensä - ei suinkaan inttänyt olevansa lainpitäjä. Mikäs se sellainen temppu olisi, että ottaa syyllisyyden ja samalla inttäisi, että ei ole syyllinen? Niinpä on ristintyön tyhjäksi tekemistä sellainen hourailu, että muka pahuus tuomitsi Jumalan ristille ja siksi, että tämä oli lainpitäjä.

SITÄPAITSI; VAIN JUMALA VOI KADOTUSTUOMION LAUSUA. "Jumalani, Jumalani; miksi minut hylkäsit?". Mutta vain vähäksi aikaa. Meidän tähtemme Hänet syyllisenä tuomittiin, eikä lainpitäjänä.

• timokarppi

Kommentoin vain ylläolevaa kohtaa viestissäsi.

Jos sekä kristikunta yleensä, että adventtkirkko, huomioisivat, että Uusi Liittokin tehtiin "Israelin heimon ja Juudan heimon kanssa" (siis juutalaiskansan kanssa), niin ei olisi mitään ongelmaa nähdä se että Jumala ei ole hyljännyt juutalaiskansaa (liittokansaa). Mutta jos väitetään, että juutalaisilla on edelleen vanha liitto voimassa, niin silloin on jo helpompi ajatella että Jumala olisi jopa hyljännyt kansansa, sillä vanha liitto loppui Golgatalla.

Mutta Jumala ei siis jättänyt "Israelin heimoa ja Juudan heimoa" vanhaan liittoon vaan teki heidän kanssaan Golgatalla Uuden liiton.

Jer.31:31. Katso, päivät tulevat, sanoo Herra, jolloin minä teen Israelin heimon ja Juudan heimon kanssa uuden liiton;
      32. en sellaista liittoa kuin se, jonka minä tein heidän isäinsä kanssa silloin, kun minä tartuin heidän käteensä ja vein heidät pois Egyptin maasta, ja jonka liittoni he ovat rikkoneet, vaikka minä olin ottanut heidät omikseni, sanoo Herra.
      33. Vaan tämä on se liitto, jonka minä teen Israelin heimon kanssa niiden päivien tultua, sanoo Herra: Minä panen lakini heidän sisimpäänsä ja kirjoitan sen heidän sydämiinsä; ja niin minä olen heidän Jumalansa, ja he ovat minun kansani.
      34. Silloin ei enää toinen opeta toistansa eikä veli veljeänsä sanoen: 'Tuntekaa Herra'. Sillä he kaikki tuntevat minut, pienimmästä suurimpaan, sanoo Herra; sillä minä annan anteeksi heidän rikoksensa enkä enää muista heidän syntejänsä.

Jotta meille ei jäisi epäselväksi liiton kestävyys, niin samassa luvussa, misssä siis puhutaan uudesta liitosta, Jeremia jatkaa heti perään seuraavaa:

36. Jos väistyvät nämä lait minun kasvojeni edestä, silloin myös lakkaavat Israelin jälkeläiset olemasta kansa minun kasvojeni edessä ainiaan.
      37. Näin sanoo Herra: Jos voidaan mitata taivaat ylhäällä ja tutkia maan perustukset alhaalla, silloin vasta minä hylkään Israelin jälkeläiset kaikki, kaiken sen tähden, mitä he ovat tehneet, sanoo Herra.

Myös heprealaiskirje osoittaa että vanhan liiton rikkeet on sovitettu, ja Jumala on tehnyt liittokansan kanssa Uuden liiton.

Hep.9:
      15. Ja sentähden hän on uuden liiton välimies, että, koska hänen kuolemansa on tapahtunut lunastukseksi ensimmäisen liiton aikuisista rikkomuksista, ne, jotka ovat kutsutut, saisivat luvatun iankaikkisen perinnön.
      16. Sillä missä on testamentti, siinä on sen tekijän kuolema toteennäytettävä;

Me saamme tulla oksastettua siihen liittoon, jonka Jumala teki Israelin heimon ja Juudan heimon kanssa. Tähän jaloon öljypuuhun tulee oksastettua myös ne joille liitto tehtiin, jos uskovat heidän omaan Messiaaseensa. Ennen parusiaa juutalaiskansassa tapahtuu, profetioiden mukaan, myös suuri herätys.

Room.11: 23. Mutta nuo toisetkin, jos eivät jää epäuskoonsa, tulevat oksastettaviksi, sillä Jumala on voimallinen oksastamaan ne jälleen.
      24. Sillä jos sinä olet leikattu luonnollisesta metsäöljypuusta ja vasten luontoa oksastettu jaloon öljypuuhun, kuinka paljoa ennemmin nämä luonnolliset oksat tulevat oksastettaviksi omaan öljypuuhunsa!

• ONKO ISRAELILLA TOIVOA?

Aivan niin, hyvin on henki päässyt ohjaamaan "timokarpin" kynää. Tuohon ei ole mitään lisättävää. ja kuitenkin tahtoisin minäkin vielä korostaa erästä seikkaa, joka tekee tyhmäksi sen, joka väittää, että juutalaisten kuningas so. itse Jumala, olisi hylännyt omaisuuskansansa.

Room. 9:4    
        Ovathan he israelilaisia, jotka Jumala on ottanut lapsikseen ja joille hän on antanut kirkkautensa. Heidän kanssaan hän on tehnyt liitot, heille hän on antanut lain, jumalanpalveluksen ja lupaukset. [2. Moos. 4:22, 19:5; 5. Moos. 7:6; Room. 3:2] .

Vanhassa liitossa syntivain PEITETTIIN, ei poistettu. Tietenkään Herra ei hylännyt omaisuuskansaansa, vaan tarjoaa sen varsinaisen asiankin elikkä syntien ois pyyhkimisen - Messiaassa.
        Mutta Jumala antoi heidän paatua vielä uudessa liitossakin lopun päiviin asti, jotta pakanatkin sillä välin saisivat kuulla evankeliumin Messiaasta.

Room. 11:25
        Sillä minä en tahdo, veljet - ettette olisi oman viisautenne varassa-pitää teitä tietämättöminä tästä salaisuudesta, että Israelia on osaksi kohdannut paatumus - hamaan siihen asti, kunnes pakanain täysi luku on sisälle tullut.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Takaisin ylös

Luetuimmat keskustelut

1. Mitä sanoisit

juuri nyt kaivatullesi jos uskaltaisit/kehtaisit?
      Ikävä
      129
      1333
    2. Mitä hyvää

Mitä hyvää hän on tuonut elämääsi?
      Ikävä
      100
      861
    3. Mikä teidän jutussa on ongelmana?

Missä meni pieleen?
      Ikävä
      75
      683
    4. 50
      577
    5. Koillis motor

Kyllä on mennyt palvelu alas ku lehmänhäntä, sovitut asiat ja luvatut soitot pitää hoitaa eikä tehä oharia, täysin tumpa
      Suomussalmi
      12
      493
    6. ABC: n kahvilan uusi nimi matkimalla

Kahvia ja virvokkeita myytiin aikoinaan ÄKKI-VANNIN KAHVILASSA Haapavedellä ja paikalliset sanoivat sitä haussia "Tuhann
      Haapavesi
      40
      464
    7. Kylillä ei ole näkynyt? Missä luuraat nainen?

Olisit soittanut mulle nainen. Oltais voitu nähdä vaikka laavulla. Miksi pelkäät minua? Eihän siinä ole mitään järkeä. m
      Suhteet
      153
      441
    8. Tehdäänkö tänään toiveista totta?

Poikkea tänä illasta siinä lähellä ja annetaan silmien puhua ja sen jälkeen puhu sinä lopulta mitä ajattelet..
      Ikävä
      30
      407
    9. Missä näet kaivattuasi?

Mitä teet silloin? Tuleeko pakene reaktio? Vai hellä tunne ja ere..
      Ikävä
      25
      381
    10. Rydman sivuutti mutupohjalta asiantuntija-arviot tutkimusrahoitusta myönnettäessä

Onko Rydman sopiva tai kykenevä toimimaan ministerinä? Ei ole. Ministerit ovat joutuneet puhuteltaviksi vähemmästäkin;
      Maailman menoa
      174
      372
    Aihe