Leeviläisistä

Uusi kyselijä

Kenellä on OIKEAA tietoa leeviläisistä? Minua kiinnostaisi tietää millaisia he ovat? Olen kuullut kaikennäköistä juttua, mutta kaipaan oikeaa tietoa! Valaiskaa minua! Olen aidosti kiinnostunut!

22

1476

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ---

      Uskallatko? HS 5.4.1981. Eskoislestadiolaisten opposition ilmoitus lähetysmatkasta Suomessa.

      Uskallatko tulla kuulemaan kuolemaan tuomittua Kristusta?
      Uskallatko tulla kuulemaan Hänen oppiaan, vaikka omat opettajasi ovat sen opin kironneet ja tuominneet kerttiläisyydeksi?
      Uskallatko ottaa vastaan, lukea ja pitää hallussasi niitä julkaisuja, joissa Kristuksen oppia puolustetaan ja joissa antikristuksen kavallus ilmi tuodaan, vaikka omat opettajasi ovat kironneet ne kirjoitukset, kiletäneet niitä lukemasta ja määränneet poltettavaksi?
      Uskallatko puolustaa Kristusta ja tuomita antikristuksen julkisesti, vaikka oma henkesi joutuisi vaaraan?
      Jos et uskalla, niin sinulle kuuluvat ilmestyskirjan sanat (Ilm.21:6): MUTTA PELKUREILLE J.N.E. PITÄÄ OSA OLEMAN SIINÄ JÄRVESSÄ, JOKA TULESTA JA TULIKIVESTÄ PALAA, JOKA ON TOINEN KUOLEMA. Jos uskallat, niin olet tervetullut seuraamme, kun kokoonnumme Jumalan sanan ympärille seuraavasti:

      Oulu 11.4., Uusikaarlepyy 12.-13.4; Honkilahti 14-17.4.; Pöytyä 18.4.; Kyrö 19.-20.4; Karkku 21.-22.4.; Tampere 22.4.; Hämeenlinna 23.-24.4.; Helsinki 25.-26.4.; Lahti 27.-28.4.; Joensuu 29.4.; Eno 30.4.-1.5.; Heinävesi 2.-3.5.

      Ensinsyntyneen laestadiolaisen seurakunnan lähetys Ruotsin Lapista.

      http://www.makkeri.bravepages.com/leevilaisyys.htm

      • uusi kyselijä

        Tuohan oli vanha ilmoitus! Onko uusia?


      • Leeviläisistä
        uusi kyselijä kirjoitti:

        Tuohan oli vanha ilmoitus! Onko uusia?

        Hiljakkoin mm. Tampereen Kirkko sanomat sekoittaa varsinaiset esikoislestadiolaiset ja leeviläiset toisiinsa ja julkaisee heidän ilmoituksiaan saman otsikon alla. Kirkkosanomissa 4/2003 oli leeviläisten seurailmoitus esikoislestadiolaisten yhteydessä:
        "Kokoukset 16.4. klo 12 ja klo 18 Epilän srk-talolla, Suurmäenkatu 5, Eero ja Toivo Mäkelä, Lauri Koistinen.
        Saarnaajien nimistä (Mäkelät, Koistinen) sekä kokoontumispaikasta varsinaiset esikoislestadiolaiset, jollaisina heistä eronneet leeviläisetkin esiintyvät, erottavat näiden eri ryhmien seurat toisistaan.
        Leeviläiset ovat Tampereella pitäneet seurojaan myös Finlaysonin kirkossa. Kun taas varsinaiset esikoislestadiolaiset pitävät seurojaan omalla rukoushuoneellaan Viinikan kirkkoa vastapäätä.
        Esikoislestadiolaiset eivät ole pahemmin leeviläisten menettelyihin puuttuneet, vaikka ainakin minua on esikoisena tilanne hiukan harmittanut.
        Onhan se aiheuttanut kaikenlaista sekaannusta - ei niinkään oman väen piirissä, vaan ulkopuolisissa, jotka saattavat luoda käsitystään esikoisuudesta leeviläisten esiintymisten ja tekstien perusteella. Kaikki eivät tosin välitä siitä, mitä ulkopuoliset ajattelevat, mikä lieneekin oikea asenne.


      • ebe
        Leeviläisistä kirjoitti:

        Hiljakkoin mm. Tampereen Kirkko sanomat sekoittaa varsinaiset esikoislestadiolaiset ja leeviläiset toisiinsa ja julkaisee heidän ilmoituksiaan saman otsikon alla. Kirkkosanomissa 4/2003 oli leeviläisten seurailmoitus esikoislestadiolaisten yhteydessä:
        "Kokoukset 16.4. klo 12 ja klo 18 Epilän srk-talolla, Suurmäenkatu 5, Eero ja Toivo Mäkelä, Lauri Koistinen.
        Saarnaajien nimistä (Mäkelät, Koistinen) sekä kokoontumispaikasta varsinaiset esikoislestadiolaiset, jollaisina heistä eronneet leeviläisetkin esiintyvät, erottavat näiden eri ryhmien seurat toisistaan.
        Leeviläiset ovat Tampereella pitäneet seurojaan myös Finlaysonin kirkossa. Kun taas varsinaiset esikoislestadiolaiset pitävät seurojaan omalla rukoushuoneellaan Viinikan kirkkoa vastapäätä.
        Esikoislestadiolaiset eivät ole pahemmin leeviläisten menettelyihin puuttuneet, vaikka ainakin minua on esikoisena tilanne hiukan harmittanut.
        Onhan se aiheuttanut kaikenlaista sekaannusta - ei niinkään oman väen piirissä, vaan ulkopuolisissa, jotka saattavat luoda käsitystään esikoisuudesta leeviläisten esiintymisten ja tekstien perusteella. Kaikki eivät tosin välitä siitä, mitä ulkopuoliset ajattelevat, mikä lieneekin oikea asenne.

        Olen esikoislestadiolainen. Turun puolessa olen hieman nähnyt leeviläisiä ja hiemän kieltämättä ihmetellytkin. Olen saanut käsityksen, että leeviläiset ovat jollai lailla aika tiukasti lain alla. Voi olla, että ei ole näin. Mutta aika suuren eron olen huomannut meihin verrattuna. Leeviläisethän itse nimittävät vissiin itseään esikoislestadiolaisiksi... Haluaisin itsekin tietää tästä lisää.


      • Lilli
        ebe kirjoitti:

        Olen esikoislestadiolainen. Turun puolessa olen hieman nähnyt leeviläisiä ja hiemän kieltämättä ihmetellytkin. Olen saanut käsityksen, että leeviläiset ovat jollai lailla aika tiukasti lain alla. Voi olla, että ei ole näin. Mutta aika suuren eron olen huomannut meihin verrattuna. Leeviläisethän itse nimittävät vissiin itseään esikoislestadiolaisiksi... Haluaisin itsekin tietää tästä lisää.

        Leeviläiset ovat alkuperäisesikoislestadiolaisia. Heillä on se aivan alkuperäinen oppi. Ei väärennettyjä saarnoja. Mitä tarkoitat tuolla, että ovat lain alla?

        Minun mielestäni leeviläisillä ja teillä ei ole paljoakaan eroa, muuta kuin vaatetuksen suhteen ja jossain muissakin asioissa, edellä mainittujen saarnojen lisäksi. Me emme pääse huivin ansiosta taivaaseen, vaan ainoastaan uskon kautta. Olemme heikkoja ja horjuvaisia, kukaan ei täydellisesti pysty seuraamaan oppia, ei yksikään. Mutta onneksi on syntienanteeksiantamus, joka vapauttaa meidät synneistämme!

        Monilla ihmisillä on aivan väärä kuva meistä. Että me muka uskomme pääsevämme taivaaseen, kun kannamme oikeaa vaatepartta päällämme yms. Mutta se ei todellakaan ole niin!


      • Leeviläiset
        Lilli kirjoitti:

        Leeviläiset ovat alkuperäisesikoislestadiolaisia. Heillä on se aivan alkuperäinen oppi. Ei väärennettyjä saarnoja. Mitä tarkoitat tuolla, että ovat lain alla?

        Minun mielestäni leeviläisillä ja teillä ei ole paljoakaan eroa, muuta kuin vaatetuksen suhteen ja jossain muissakin asioissa, edellä mainittujen saarnojen lisäksi. Me emme pääse huivin ansiosta taivaaseen, vaan ainoastaan uskon kautta. Olemme heikkoja ja horjuvaisia, kukaan ei täydellisesti pysty seuraamaan oppia, ei yksikään. Mutta onneksi on syntienanteeksiantamus, joka vapauttaa meidät synneistämme!

        Monilla ihmisillä on aivan väärä kuva meistä. Että me muka uskomme pääsevämme taivaaseen, kun kannamme oikeaa vaatepartta päällämme yms. Mutta se ei todellakaan ole niin!

        Jos leeviläiset pitävät nyt sitten itseään aidoimpana kristittynä sen takia että ovat vanhan esikuvan mukaisia pukeutumisessa kuin vanhahtavissa Ruotsin-lapin suomenkielisissä ilmauksissa suhteessa Esikoisiin. Esikoisten oppi on vieläkin vanhempaa perua aina paratiisista asti siellä annettiin ne lupaukset Esikoisten seurakunnalle. Leeviläiset saisivat lopettaa puheet alkuperäisistä ja tulla ihmisten ilmoille sieltä maahisten valtakunnasta ja alkaa rakentaa seurakuntaa muilla aineilla kuin heinistä ja oljista. Lain alla oleminen tarkoittaa että ihminen on vielä kokemattomana uudesti syntymän voittovoimaa. Siis vielä väärässä vanhurskaudessa.


      • Lilli
        Leeviläiset kirjoitti:

        Jos leeviläiset pitävät nyt sitten itseään aidoimpana kristittynä sen takia että ovat vanhan esikuvan mukaisia pukeutumisessa kuin vanhahtavissa Ruotsin-lapin suomenkielisissä ilmauksissa suhteessa Esikoisiin. Esikoisten oppi on vieläkin vanhempaa perua aina paratiisista asti siellä annettiin ne lupaukset Esikoisten seurakunnalle. Leeviläiset saisivat lopettaa puheet alkuperäisistä ja tulla ihmisten ilmoille sieltä maahisten valtakunnasta ja alkaa rakentaa seurakuntaa muilla aineilla kuin heinistä ja oljista. Lain alla oleminen tarkoittaa että ihminen on vielä kokemattomana uudesti syntymän voittovoimaa. Siis vielä väärässä vanhurskaudessa.

        Ei olla kyllä lain alla! Ei varmastikaan vääräässä vanhurskaudessa!
        Jumala valaiskoon itse kutakin!


    • Eliza

      Leeviläiset tekevät arvokasta, historiallista työtä painattamalla vanhoja lestadiolaiskirjoja ja kirjeitä alkuperäisasussa. He arvostavat vanhoja muotoja sisustuksessa ja pukeutumisessa ja pyrkivät täten olemaan alkuperäinen lestadiolaisuus. Heihin kuuluvat ovat aika lailla älyllisesti suuntautuneita, siitä kielii harrastuneisuus tutkia kirjaimentarkasti vanhoja tekstejä ja viettää vapaa-aikansa arkistoissa ja vanhojen kirjeiden keräilymatkoilla. Käyttökieli saarnatilanteissa ja keskusteluissa on vanhahtavampi kuin muilla lest. suunnilla. Perimätieto miten lestadiolaisuudessa on ennen puhuttu, eletty, oltu ja saarnattu, on tärkeää.

      • Nuin

        Kulttuuritekona ja histosriallisesti tuo toiminta on tärkeätä.

        Evankeliumin etenemisen kannalta kaikki tuo on vain tyhjän pieksäntää ja eriseuran rakentamista.

        Seurahan on Kristuksen seura ja eriseurainen rakentaa vanhurskautensa omiin tekoihinsa, eli omaan vanhurskauteen.


      • Tutkija

        Mutta kun usko on ihmisellä, niin se on sydämen usko, se ei ole missään vanhoissa vaatteissa vanhoissa perinteissä. Usko on kätketty sydämeen sieltä pitäisi näkyä vain uskon hedelmät, jotka niin kuin kumpuaa itsestään. Voisimme verrata lähteeseen kuinka kirkas ihmisen saastuttamaton puhdas vesi nousee maan uumenista lähteen pinnalle pulppuamalla. Tällä tavalla myöskin hyvät työt tulevat kristityllä näkösälle, ei omasta voimasta vaan hengen innoittamana, silloin ei ihminen pääse itse omistamaan näitä töitä itselleen omaksi kunniaksi. Kaiken kunnian ja kiitoksen kristitty antaa taivaan Jumalalle että hän saa kaiken hyvän armolahjana.


      • Frouva

        Minua kiinnostaisi jutella sinun kanssasi enemmänkin... Oletko lestadiolainen?


    • lammas paimen

      Leeviläinen oli Raamatun mukaan Aaronin sukuun kuuluva miespuolinen henkilö. Aaron itse oli ylimmäinen pappi. Profetaallisesti Aaron ja leeviläiset papit kuvasivat Jeesusta ja hänen kanssaan hallitsevia. Jeesus oli Melkisedekin kaltainen kuningas-pappi. Tois-sijaisesti hengell. pappeja. Jeesus oli myös Mooseksen kaltainen kansanjohtaja ja lammasten paimen. Näistä puhuu Hepr. 3:1-10 ja 5:1-10 ja Ilm. 20:10, sanoen heidän jopa hallitsevan kirjaimell. tuhat vuotta, sen jälkeen, kun Saatana on laitettu syvyyden kahleisiin myös tuhanneksi vuotta. Vain Aaronin ja Leevin poikien jälkeläinen saattoi palvella Mooseksen lain mukaisesti pappina. 70 v. Babylonin vankeudessa teki jo ongelmia tietää sen, ketkä kuuluivat Aaronin poikiin. Jeesus ennusti (Matt. 24, Luuk. 21 ja Markus 13 luku) Jerusalemin tuhon ennen kuolemaa Öljymäellä. Täyttyi v. 70. Sen jälkeen ei kukaan voi kirjaimell. sanoa, ketkä kuuluvat Leevin sukuun (Juutalaisista).

      Keitä ovat ne joilla on osa ensimäisessä ylösnousemuksessa? Keitä ovat sitten ne joilla ei ole osaa ensimäisessä ylösnousemuksessa? Mikä ero on Ilm. 20 -luvun hallitsijoilla ja hallittavilla - mitä ajattelette?

      Entä kun Ilm. 21:1-4 puhuu miehellen (Kristukselleko?) kaunistetusta morsiamesta, Uudesta Jerusalemista ja sitten sanoo jae 3, 4: "Katso! Jumalan teltta on ihmisten luona - - Ja hän pyyhkii pois kaikki kyyneleet heidän silmistään, eikä kuolemaa enää ole, eikä surua eikä valitushuutoa eikä kipua enää ole. Entiset ovat kadonneet." (Tarkoittaako hengell. morsian samaa, kuin hengell. puhdas, ettei ole saastunut maailman moraalittomien kanssa? Vrt. Ilm. 14:1-4)

      Jakeet 1-2 viittaa selvästi ylhäällä, taivaassa oleviin (ylkä ja morsian). Jakeet 3, 4 viittaa kuvakielellä ihmisiin, joita he hallitsevat, koska ihmisellä on juuri noita ongelmia, kipua ja kuolemaa, joita ei silloin ole, kun Kristus ja kuningaspapit hallitsevat maata, vai mitä ajattelette (Ymmärrättekö Jeesuksen Ilmestystä?)?

      Onko tässä kohdassa muutoin mitään mieltä? Ajattelemmehan myös "Isä meidän rukousta", jossa sanotaan mm. "tulkoon valtakuntasi ja tapahtukoon tahtosi maan päällä, kuten taivaassa - - vapauta meidät paholaisesta", kuten Matt. 6:9-12 sanoo. Vai voidaanko selittää jotenkin järkevämmin, että olisi sopusoinnussa muun Raamatun kanssa?

      Tässä oli valoa Leevin suvusta ja nykyisestä vastaavasta! (Karitsa ja morsian vastaavatko Kristusta, joka on leeviläisistä suurin [uhrasi itsensä uhriksi J:n tahdon alttarilla] ja muita hengell. pappeja, jotka ovat morsiamen tavoin pappeina, sovituspalveluksessa, ihmiskunnan siunaamiseksi - jumalan 1000 v. valtakunnassa?)

    • Tutkija

      Kun tämä liike alkoi ilmestyä niin sen ruokana ja voimana oli valhe. Sen puhujat aloittivat saarnansa ensimmäiseksi haukkumalla Esikoisuuden saarnaajat sekä kristityt.

      Tässä katkelma kasetilta L.Koistinen "Katsokaa kuinka pieni on tämä todistuksen joukko, näin pieni on tämä kristittyjen joukko, niin kuin raamattukin sanoo että se joukko on pieni, mutta se suuri joukko, se maailmallinen joukko, siellä naisilla on hiukset kuin töyhtöhyypällä...(60-luvulla oli muodissa että tytöt tupeerasivat hiuksiaan koholle.

      Tälläisiä haukkuma saarnoja leeviläiset pitivät silloin. En tiedä onko tyyli muuttunut tänä päivänä. Leeviläiset levittivät eräästä vahimmasta sellaista suttuista lehti kuvaa jossa ikään kuin olisi hänellä ollut krvaatti kaulassa, että olisivat saaneet hänet mustamaalattua maailman mieliseksi, ja kuitenkin turhaan valhetta kaikki.

      Olisihan noita kertomuksia heistä mutta olkoot ja rypekööt tunkiossaan. Heidän liike ideansa on että he pyrkivät olemuksellaan ja pukeutumisellaan olemaan 1800-luvun vaatetuksessaan vanhahtavavat puvut naisilla esiliinat ja huivit yllään.

      Lestadiuksen saarnoista ei saa edes yhtään sanaa muuttaa nyky suomeksi sopivampaan muotoon. 1800- luvun Ruotsin-lapin suomenkielessä oli sellaisia sanoja joita nyky suomessa pidetään hiukan sopimattomina.

      • Matkaaja

        Suurempi syy saarnojen nykyaikaistamiseen on se, että sitä vanhaa ja murteellista kieltä ihmiset eivät ymmärrä.

        Muuten, mitä vikaa on töyhtöhyypän hiuksissa???
        Tämä kysymys ei ole kohdistettu Tutkijalle, vaan on pikemminkin retorinen kysymys.

        Mitä vaatetukseen tulee, niin leeviläiset ainakin aikaisemmin saarnasivat sellaista oppia, jota eivät itsekään pystyneet noudattamaan.


      • Lilli
        Matkaaja kirjoitti:

        Suurempi syy saarnojen nykyaikaistamiseen on se, että sitä vanhaa ja murteellista kieltä ihmiset eivät ymmärrä.

        Muuten, mitä vikaa on töyhtöhyypän hiuksissa???
        Tämä kysymys ei ole kohdistettu Tutkijalle, vaan on pikemminkin retorinen kysymys.

        Mitä vaatetukseen tulee, niin leeviläiset ainakin aikaisemmin saarnasivat sellaista oppia, jota eivät itsekään pystyneet noudattamaan.

        Mitä tuohon vaatetukseen tulee, että eivät itsekään pysty noudattamaan, sanoisin;

        Leeviläiset eivät vaatteiden ansiosta usko pääsevänsä taivaaseen. Ei todellakaan. Vaan ainoastaan uskon kautta olemme autuaat.
        Jokainen meistä on heikko ja syntinen, eikä aina pysty olemaan täydellinen, vaatetuksenkaan puolesta. Mutta se ei tarkoita sitä, että et ole Jumalan lapsi ja autuas, jos et kulje huivi päässä tms.

        Se että meillä on erilaiset vaatteet, on suojaksi pahaa mailmaa vastaan ja näyttö, että tässä menee elävätuntoinen kristitty!

        Valitettavasti aika monella on aivan väärää tietoa leeviläisistä, mutta ei sille mitään voi. Puhukoot jos niin kiinnostaa ja levittäköön valhettaa, jos luulevat sillä jotain tienaavansa itselleen.


      • Matkaaja
        Lilli kirjoitti:

        Mitä tuohon vaatetukseen tulee, että eivät itsekään pysty noudattamaan, sanoisin;

        Leeviläiset eivät vaatteiden ansiosta usko pääsevänsä taivaaseen. Ei todellakaan. Vaan ainoastaan uskon kautta olemme autuaat.
        Jokainen meistä on heikko ja syntinen, eikä aina pysty olemaan täydellinen, vaatetuksenkaan puolesta. Mutta se ei tarkoita sitä, että et ole Jumalan lapsi ja autuas, jos et kulje huivi päässä tms.

        Se että meillä on erilaiset vaatteet, on suojaksi pahaa mailmaa vastaan ja näyttö, että tässä menee elävätuntoinen kristitty!

        Valitettavasti aika monella on aivan väärää tietoa leeviläisistä, mutta ei sille mitään voi. Puhukoot jos niin kiinnostaa ja levittäköön valhettaa, jos luulevat sillä jotain tienaavansa itselleen.

        Levitinkö valhetta? Miten?


      • Lilli
        Matkaaja kirjoitti:

        Levitinkö valhetta? Miten?

        Ei, en tarkoittanut että sinä olisit nyt levittänyt valhetta, mutta yleisesti vain kirjoitin... Sillä todella monilla on aivan väärä kuva meikäläisistä. Esim. että lasiovista pyykkikonetta ei saisi olla tms. Naurettavaa!

        Ei sille kuitenkaan mitään voi. Itse tiedämme, hyvä niin! VAikka olisi suotavaa, että kaikki tietäisivät ja tuntisivat uskomme!


      • Eräs esikko
        Lilli kirjoitti:

        Ei, en tarkoittanut että sinä olisit nyt levittänyt valhetta, mutta yleisesti vain kirjoitin... Sillä todella monilla on aivan väärä kuva meikäläisistä. Esim. että lasiovista pyykkikonetta ei saisi olla tms. Naurettavaa!

        Ei sille kuitenkaan mitään voi. Itse tiedämme, hyvä niin! VAikka olisi suotavaa, että kaikki tietäisivät ja tuntisivat uskomme!

        Minulla on se käsitys, että pesukonevitsi syntyi lestadiolaisten itsensä keskuudessa joskus 1960-luvulla, mutta muut ymmärsivät sen väärin.
        Monen teki mieli televisiota, joka silloin oli uutta Suomessa. Sanottiin, että yhtä hyvin vaikkapa naisten pikkupöksyt tai miesten kalsarit voivat herättää syntisiä ajatuksia siinä kuin televisiokin, kun ne vilahtelevat ikkunallisen pesukoneen luukussa. Olin silloin nuori tyttö ja näin ja kuulin näitä tilanteita.
        Kun leeviläisiä pidetään nyt lestadiolaisuuden tiukkapipoisimpana haarana, sijoitetaan tämä väärin ymmärretty vinoilu helposti heihin. Niin luulen.


      • Anonyymi

        Amen ja amen ! Leeviläisten kokoukset eivät ole meidän paikkoja. Tässä nähdään omanvanhurskauden kauhea voima


    • Anonyymi

      Apostolit kulkivat ja saanasivat evankeliumia ja paransivat sairaita, siinä oli se heidän elävätuntoinen tuntomerkkinsä, ei se vaaterievuissa ollut eikä huiveissa kravatein puutteesta puhumattakaan.

      eikö se olisi hyvä ottaa käyttöön kaikilla lestahaaroilla, tuskin sitä taivas paheksuisi.

      • Anonyymi

        eikä lähde synti sydämestä vaikka ajaisi puolilaholla kirkkoreellä kesät talvet, toisella jalaksella toki vain ettei ihan kerskaukseen mene.

        ja hyvä olisi jos hevonenkin vähän ontuisi.


    • Anonyymi

      Job:
      28:1 "Hopeallakin on suonensa ja löytöpaikkansa kullalla, joka puhdistetaan; 28:2 rauta otetaan maasta, ja kivestä sulatetaan vaski. 28:3 Tehdään loppu pimeydestä, ja tutkitaan tyystin kivi, jonka synkkä pilkkopimeä peittää. 28:4 Kaivos louhitaan syvälle maan asujain alle; unhotettuina he riippuvat siellä ilman jalan tukea, heiluvat kaukana ihmisten ilmoilta.
      Viipyvät vielä maailmassa.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      91
      6510
    2. Haistoin ensin tuoksusi

      Käännyin katsomaan oletko se todellakin sinä , otin askeleen taakse ja jähmetyin. Moikattiin naamat peruslukemilla. Tu
      Ikävä
      25
      2624
    3. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      32
      2200
    4. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      74
      1876
    5. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      12
      1661
    6. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      6
      1447
    7. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      9
      1357
    8. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      14
      1341
    9. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      7
      1279
    10. Näkymätöntä porukkaa vai ei

      Mon asuu yksin. Mitas mieltä ootte ?
      Ikävä
      14
      1233
    Aihe