Gastroskopiaan

Vinkkejä?

Antakaa gastroskopian läpikäyneet ammattilaiset vinkkejä, millä tekniikalla letku helpoiten nielaistaan (voimakas kertahotkaisu, silmät kiinni, makuulla vai istuma-asennossa?), kuinka kuuluu hengittää oikeoppisesti, jotta yökkäilee vähemmän, entä kestääkö ensikertalainen operaation vain nielupuudutuksella ilman rauhoittavaa lääkitystä, annetaanko mahan vaahtoamista vähentävä lääkitys? Luulisi operaation olevan nykytekniikalla vähemmän epämiellyttävä kokemus kuin 30 vuotta sitten (olen nähnyt vanhan gastroskoopin).

5

1656

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • hyvin...

En ole ammattimainen gastroskopioissa kävijä,mutta rohkenen kuitenkin vastata kun se on 4 kertaa tehty. Kerran 80-luvulla ja muut 5-7 vuotta sitten.

Makuullaan siinä ollaan kyljellään, leukarinnassa ja pyritään hengittämään syvään muutaman kerran,jos yököttää.Muutenkin tietysti pitää hengittää. Puudute on ollut tähystimen päässä geelissä. Rauhoittavia ei ole ollut tarpeen pyytää,kuulema saa halutessaan.

Eka kerta oli vähän niin ja näin kun jännitti ja tulomatkalla tähystin luotaili ruokatorvea vähän tarkemmin. Limaa erittyi niin,että suupielestä valui ja yökötti.

Loput kerrat on sujuneet ihan rauhallisesti. Hoitajakin oli vierellä neuvomassa. Tähystin on sen verran jäykkä, ettei sitä hotkaista, mutta kerran on lääkäri pyytänyt yhden nielaisuliikkeen. Silmät voi pitää kiinni tai auki.

Välittömästi toimenpiteen jälkeen on lääkäri näyttänyt tietsikan ruudulta otetut kuvat ja selostanut, mitä siellä näkyi. Siinä on hyvä pitää silmät auki kun on mielenkiintoista kurkistaa omiin sisuksiinsa.

Ei maailman mukavin tapahtuma, mutta tosihyvä tutkimus.

• ja kokemus

Olen käynyt kerran. Täytyy sanoa, että se nielaiseminen on helpoin juttu. Olin kyljellään. En edes tajunnut, että se pitää oikeasti nielaista itse. Kuvittelin, että lääkäri jotenkin työntää sen sisään väkisin. Makasin silmät kiinni, ja olin niin paikallani kuin osasin, leikin oikein patsasta, ja keskityin siihen, että en liikuta edes nieluani tuntui kuinka pahalta tahansa, onhan sen letkun työntämisen ilman nielaisua oltava tosi hankalaa että menisi edes nopeammin.. voi hyvää päivää, mikä ajatus!

No lääkäri liikutteli skooppia nielussa ja tuntui pahalta, luulin tutkimuksen jo alkaneen, koska se liikutteli sitä. Kun lääkäri oli sitä aikansa tehnyt, nielaisin vahingossa tosi pienesti, vaikka keskityin siihen etten nielaise. Skooppi meni sisään ja lääkäri sanoi hyvä. Olin vähän että häh.
      Nielaisu oli yhtä pieni kuin jos ottaisi suuhunsa kupista niin pienen määrän kuin käden hienomotoriikka sallii eli tipan verran, ja se riitti.

Nielupuudutusta en saanut, skoopissa oli letkun ympärillä puudutusainetta, josta sai pienen avun noin 5 min päästä. Se 5 min oli hirveää, sitten helpompaa. Välillä oksetti, välillä nieletti. Oksentaminen siinä tilanteessa ei tunnu ollenkaan pelottavalta. Se loppuu automaattisesti muutaman kerran jälkeen, ei tarvitse tehdä mitään, ja lääkäri pysäyttää tutkimuksen siksi ajaksi.
      Nielemisrefleksi on pahempi. Se ei tunnu loppuvan millään, ja kerran jo ajattelin, että tukehdun tähän. Kai ne sitten jotain tekevät, jos potilas meinaa tukehtua.

En saanut muuta lääkettä. Vaahtoa syntyi paljon, naamani makasi siinä lammikossa. Kerran jouduin kääntämään asentoani, jotta ei olisi hukkunut siihen lammikkoon, kun sieraimet meinasivat jäädä pinnan alle. Ei ollut silti ongelmaa hengittää missään vaiheessa.

Nieluun syntyy letkusta painetta ainakin siinä tapauksessa, jos mahalaukkusi on poikittainen. Se tuntuu pahalta ja jos tutkimus venyy, lopussa se tuntuu sietämättömältä, samoin sen alun 5 min aikana.

Tutkimus ei kuitenkaan satu yhtään. Sehän siinä niin paradoksaalista onkin, miten joku täysin kivuton voi olla niin hirveää. Mutta kyllä siitä selviää. Ei jäänyt traumoja. Onhan se rankkaa, samaa luokkaa kuin pitkä seksi mutta epämiellyttävää. Siitäkin huolimatta tutkimus liikkuu juuri ja juuri siedettävän sisäpuolella.

Nielemisen jälkeen pidin silmät auki ja katsoin lääkärin kättä ennakoidakseni tutkimuksen kulkua, en suosittele sitä. Välillä lääkäri työnsi letkua sisään vauhdilla sekunnissa 10 - 15 cm, välillä hitaammin. Ei näyttänyt kivalta, ja käden liikkeet olivat niin vaihtelevat, ettei siinä ollut mitään logiikkaa. Paremmin olisin ehkä parjännyt silmät kiinni tai katsellen vaikka sängyn lakanaa.
      Kun tutkimus on jo vauhdissa ja puudutus alkanut vaikuttaa, tietää, että ei tämä tämän kummemmaksi muutu. Tsemppiä siihen!

• Tarpeellisia

Kun letku on nielaistu, niin onko tutkimuksen aikana parempi hengittää suun vai nenän kautta voimakkaasti? Nieleskelyä kai pitäisi yrittää välttää, jos vain mahdollista? Pitääkö operaation jälkeen juoda kylmää, kun näytteenotto aiheuttaa pieniä haavoja?

• ja kokemus

Paras on hengittää niin, kuin parhaalta siinä tilanteessa tuntuu. Eli siis ihan normaalisti ilman mitään tekniikoita ajattelematta. Hengittäminen ei ole ongelma vaahdosta huolimatta. Minulla ainakin nenä oli niin täynnä sitä vaahtoa, että ei sen kautta mikään kulkenut. Toisaalta luulisi, että nenän kautta hengittäminen olisi sillä tavalla helpompaa, että hengitysilma ei provosoi mitään.
        En tiedä. Ei ole hengittäminen ongelma. Jos alkaa yököttää, silloin kannattaa hengittää syvään sisään suun kautta. Saattaa estää sen. Noin muuten ei tarvitse hengittää mitenkään voimakkaasti. Nielemisrefleksin estoon en tiedä tapoja.
        Yleisesti ottaen, kun oksennus- tai nielemisrefleksi tulee, sitä ei voi estää. Refleksi on yhtä voimakas kuin esim. vatsataudissa oksentaessa. Ei sitäkään voi estää.
        Kun em. heikko hetki tuntuu tulevan, anna tulla vain. Esteleminen on turhaa ja tuo turhia paineita, kun ei voi kuitenkaan mitään.

Itse pelkäsin juuri oksentamisrefleksiä ennen tutkimusta, että mitä jos ei lopu ollenkaan. Mutta turhaan. Kyllä se loppuu, ihan automaattisesti hetken päästä.

Tulethan sitten kertomaan, miten meni. Milloin se on?
        Kokemus on intensiivinen mutta ei välttämättä paha. Ulkomaailma katoaa melko tehokkaasti ympäriltä. Mutta satu ei siis yhtään eikä olo ole epätoivoon johtava.

En saanut mitään juomisohjeita jälkeenpäin. Sanottiin, että noin tunnin päästä saa juoda, jos tuntuu siltä, että puudutus on lakannut. No ei puudutus tuntunut millään lailla heti tutkimuksen jälkeenkään. Kun tutkimus oli tehty, hoitaja siivosi lakanaa naamani edestä ja sanoi, että saa nousta. Kysyin ensimmäiseksi,että "mihin mä voin sylkeä". Ohjattiin lavuaarin luo. Siinä sitten kurlaisin kurkkua, pesin naamaa, muut odottivat, ja myös heti join kylmää vettä tosi varovasti. Hoitaja, joka oli juuri sanonut, että tunnin päästä saa juoda näki, että join ja sanoi, että varovasti. Ei kieltänyt.

Ei veri tuntunut miltään, vaikka sitä mahassa varmaan olikin. Koko loppupäivänä ei ruoka maistunut, ja ilmaa meni vähän suolistoon, jossa se vihloi muutaman tunnin siitä eteenpäin. Toisaalta vatsan kipeytyminen on harvinaista, ja minun gastroskopiani oli vaikeampi ja pitempi kuin tavallisesti, joten maha ehti kerran täyttyä jo pelkästään ilmasta, jota tutkimuksessa puhalletaan, ennen varsinaista alkua. - Skooppi meni solmuun, koska mahalaukkuni oli poikittainen. Normaalisti ilmaa ei ehdi suoleen eikä mahaankaan tutkimuksen aikana niin paljon. Menin silti kaupungille ostoksille sen jälkeen. Eipä siitä juuri mitään jälkivaikutuksia tule, vain tutkimuksen ajan on ikävää.

• kokemusta on

Miksiköhän joillain on tarve pelotella toisia? Eli olen juuri lukenut saamasi vastaukset, puppua. Ensinnäkin saat pikarillisen puuduttavaa nestettä jolla kurlaat kurkkusi. Toiseksi sinulle laitetaan suuhun holkki, jonka läpi katetri laitetaan nieluun, Puret sitä holkkia tähystyksen ajan. Letku laitetaan sisään istuma-asennossa, ja kyllä lääkäri kertoo milloin pitää nielaista. Jonkin verran se yököttää, kun kurkussa on vieras esine. Sen jälkeen makaat kyljelläsi tutkimuksen ajan ja röyhtäilet ilmaa, joka purkautuu suustasi, samoin jonkin verran vatsahappoa. Toimenpide on kivuton, mutta hieman epämiellyttävä. Näytepalojen ottaminen limakalvoilta ei tunnu miltään, ja 15. min kuluttua letku on vedetty ulos. Syödä ja juoda voit normaalisti heti toimenpiteen jälkeen. terveisin viidesti tähystetty. Ps. tänään olin sairaalassa ja minulle tehtiin ruokatorven paineenmittaus, ei ollut kummoinen juttu sekään. Pelkääväthän jotkut hammaslääkäriäkin. Googleta gastroskopia, ja lue sieltä, niin saat oikeaa tietoa, johon on luottaminen. Lue klinikoiden sivuilta ja kysy lääkäriltäsi.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Mies vinkkinä sulle

Jos pyytäisit kahville tai ihan mihin vaan, niin lähtisin varmasti välittämättä muista
      Ikävä
      99
      7780
    2. Oletko katkera kun

Et saanut kaivattuasi
      Ikävä
      107
      5587
    3. Mitä haluat sanoa tällä hetkellä

Hänelle 🫶 ⬇️
      Ikävä
      275
      4851
    4. Haluun sua niin paljon

❤️🥰🥹 Miehelle
      Ikävä
      49
      4773
    5. Vietetään yö yhdessä

Rakastellaan koko yö
      Ikävä
      75
      3554
    6. Mitä palveluita mies..

Haluaisit tilata minulta? -N
      Ikävä
      50
      2818
    7. Oletko tyytyväinen viime tapaamiseemme?

Vai toivoitko sen menevän toisella tavalla? Miten?
      Ikävä
      60
      2521
    8. Olet oikeasti ollut

Niin tärkeä mulle ja kaikki meidän väliltä on pilattu ei yksistään sinun toiminnalla vaan minun myös.
      Ikävä
      22
      2448
    9. Kuuluu raksutus tänne asti kun mietit

Pelkäätkö että särjen sydämesi vai mikä on? En mä niin tekisi mies koskaan 😘
      Ikävä
      29
      2392
    10. Nyt se sit loppuu

Et ei enää nähdä ja yhteyttä pidetä.
      Ikävä
      41
      2274
    Aihe