Kiehtova ateismi

Herra agnostikko

Moni uskovainen näyttää olevan salaa kiinnostunut vapaasta ajattelusta, eikä mikään ihme, että kirkosta erotaan niin runsaslukuisesti. Tämä on myönteistä kehitystä, sillä ajattelevia ihmisiä ei ole koskaan liikaa.
Se täytyy kuitenkin näin lopuksi sanoa, että ei ole mitään syytä ryhtyä kieltämään olemattoman olemassaoloa ja viisainta onkin myöntää itselleen rehellisesti, että on ollut väärässä ja tullut harhaanjohdetuksi.

4

297

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Myöntää Itselleen

      Ettei tiedä.

    • Ajatteletko, että "uskovainen" tarkoittaa kirkkouskovaista. On olemassa paljon henkisiä ihmisiä, jotka eivat kuuluu mihikäään uskontokuntaan, mutta pitävät jumalan olemasaoloa ainoana madollisuutena. Tämä on rationaalista ajattelua, koska tyhjästä ei itsestään synny mitään.

      On olemassa myös kirkkoon kuuluvia uskovaisia, jotka näkevät kirkon virheet ja myöntävät, että ei ole olemassa yhtään ihmisen luomaa uskontoa, jossa ei olisi ihmisen tekemiä virheitä. Tästä huolimatta pysyvät kirkossa. Kehitystä ei voi pakottaa kulkemaan eteenpäin.

      • Allahinylläh

        " että ei ole olemassa yhtään ihmisen luomaa uskontoa, jossa ei olisi ihmisen tekemiä virheitä. "

        Ja uskonnon väittämä jumala ei ole siis virhe, vaikka ihminen loi uskonnon jossa on virheitä. Just se jumala ei kuulu niihin virheisiin...

        Juuri jumala on totta virheistä huolimatta. Juuri sama asia jota ei milläänlailla voi havaita ja sille voi antaa ainoastaan mielikuvituksellisia ominaisuuksia, kuten että et usko oikein jos et tunne jumalaa.


      • Allahinylläh kirjoitti:

        " että ei ole olemassa yhtään ihmisen luomaa uskontoa, jossa ei olisi ihmisen tekemiä virheitä. "

        Ja uskonnon väittämä jumala ei ole siis virhe, vaikka ihminen loi uskonnon jossa on virheitä. Just se jumala ei kuulu niihin virheisiin...

        Juuri jumala on totta virheistä huolimatta. Juuri sama asia jota ei milläänlailla voi havaita ja sille voi antaa ainoastaan mielikuvituksellisia ominaisuuksia, kuten että et usko oikein jos et tunne jumalaa.

        Jumala ei muutu siitä, jos ihmiset näkevät häntä eri tavalla. Uskonnoissa on hyvä puhua jumalakuvasta, joka on erilainen eri uskonnoissa.
        Esim. Vanhan ja uuden Testamentin antamat jumalakuvat ovat erilaisia. Jeesuksen tarkoitus oli nähdäkseni muuttaa sitä rakkaudellisempaan suuntaan.

        Itse näkisin viisaana etsiä uskonnoissa samankaltaisuutta. Rakkaus on keskeinen uskonnoissa. Näkisin sen parhaiten liittyvän jumalaan. Rakkaus ei ole myöskään mielikuva vaan todelisuutta, josta jokaisella ihmisellä on kokemuksia. Se on välttämätöntä elämän säilymiseksi. Eli jumala on todellisuutta.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Keitä täällä on??

      Kertokaa nimenne!! 🤔
      Ikävä
      110
      1104
    2. Tiedät, että en voi enää laittaa viestiä

      Aikaa kulunut. Eikä se näyttäisi enää luontevalta vastata näin pitkän ajan jälkeen. Tiedän myös, että sinä et enää lait
      Ikävä
      82
      824
    3. Nostetaanpas kissa pöydälle: Onko Kuhmossa työpaikkakiusaamista?

      Kuka uskaltaa puhua? Vai uskaltaako kukaan? Naisvaltaisella alalla on kuulemma Kuhmossa ruma tilanne. Mitä aikuiset ede
      Kuhmo
      18
      649
    4. Tuleeko Martinasta rouva Muhis

      Saako vihdoinkin ne haaveilemansa prinsessa häät Hajjin entinen Muhammad kanssa, 😂 yhteistä heillä on se, että molemmat
      Kotimaiset julkkisjuorut
      264
      616
    5. Mitä hyvää

      Mitä hyvää hän on tuonut elämääsi?
      Ikävä
      68
      577
    6. Ei enää kauaa rakkaani

      Ensin minun pitää saatella narsistit oikeuden eteen ❤️
      Ikävä
      104
      574
    7. Mitä sanoisit

      juuri nyt kaivatullesi jos uskaltaisit/kehtaisit?
      Ikävä
      54
      537
    8. Miten näytät / näytit ihastumisesi hänelle?

      Toimiko, miten hän vastasi? vinkki5
      Ikävä
      26
      522
    9. Oletko miettinyt sitä

      Että jos meidän persoonat ei sovi yhtään yhteen ;) No onneksi kumpikin on fiksu eikä halua toiselle mitään pahaa.
      Ikävä
      48
      503
    10. Mökötätkö, kun jäit ilman vastausta?

      Vai mitä ajattelet...
      Ikävä
      47
      437
    Aihe