Liikennekuolemat 1970/2005

Verrataanpa vähän noita 37:n vuoden takaisia liikennekuolemia tienkäyttäjäryhmittäin 35 vuotta myöhempiin, eli toissavuotisiin.

Usein kuulee väitteitä siitä kuinka nopeusrajoitusten käyttöönotto ja rajoitusten alentaminen vähentää liikennekuolemia. Laitan pari riviä tilastokeskuksen taulukosta noilta vuosilta niin, että ensimmäinen luku on vuodelta 1970 ja toinen 2005.

Kuolleet tienkäyttäjäryhmittäin liikkumavälineineen:

Jalankulkija ..........322......45

Polkupyörä ............151......43

Mopo ...................95.......4

Moottoripyörä ..........38......30

H-auto/kuljettaja .....179.....162

H-auto/matkustaja .....175......69

Muu auto ...............56......20

Muu kulkuneuvo .........39.......6

Yhteensä ............ 1055.....379

Kaikkien muiden tienkäyttäjien kuolemat ovat siis aivan selvästi vähentyneet, mutta henkilöauton kuljettajien kuolemat eivät paljoakaan ja sekin luonnollisesti vaihtelee vuosittain ja sattui tuossa vaan olemaan noin päin.
Suureltahan tuo ero näyttää noissa yhteenlaskuissa ja usein on tuijotettu vain sitä.

Tiehallintokaan ei enää toitota nopeusrajoitusten parantaneen liikenneturvallisuutta, vaan myöntää tosiasiat:

http://www.tiehallinto.fi/pls/wwwedit/docs/3480.PDF

Tuolta 4 ja kohtaamisonnettomuudet.

Parantunut liikenneturvallisuus onkin siis parantunutta kevyen liikenteen turvallisuutta ja henkilöauton matkustajien kuolemien vähentymistä. Tuohon ei olekaan ollut nopeusrajoituksilla juurikaan osuutta, vaan aivan muita syitä ja ne ovat taajamien ohitusteiden rakentaminen, kevyenliikenteen väylät, vähenevä maaseutuväestö, turvavyön käyttöpakko. Turvavyön käyttöpakko ei kuitenkaan mielestäni täysin selitä henkilöauton matkustajien kuolemien vähenemistä, olisko matkustajamäärät sitten muuttuneet vuosikymmenten aikana?

Jotkut tietysti saivartelevat, että kun liikenne on kasvanut ja autoilijoiden kuolemat ovat pysyneet suunnilleen ennallaan, niin oltaisiin menty muka parempaan suuntaan ja nimenomaan nopeusrajoitusten ansiosta, hehheh, ei ole noin.

Kyllä autojen kolariturvallisuus on lisääntynyt paljon noista ajoista, jolloin autojen valmistuksessa ei paljon turvallisuusnäkökohtia edes huomioitu. Toisaalta, 1970 olivat autot enimmäkseen takavetoisia ja ohjaustuntumaa ei oltu tehostimin ja vaimentimin häivytetty olemattomiin.
On toki tiestöllekin jotain tehty, vaikkakaan ei läheskään tarpeeksi. 1970 ei paljon moottoriteitä ollut, eikä ole vieläkään ja nyt on tiestö rappeutumassa, sekä joiltakin osin palautettu takaisin sorateiksi. Pääosin kuitenkin vielä 60-70 luvun teitä, joten teiden osalta ei ole paljonkaan eroa silloisille ja nykyisille autoille.

Jonkinlaista uusavuttomuutta on kuitenkin nykypäivän kuljettajissa, kun harvinainen ei ole uutinen "talvi yllätti autoilijat". En sano missä, mutta hyvin usein siellä missä on moottoriteitä ja paljon autoja. Oliko sellaisia uutisia 1970? Silloinhan oli vielä vapaat nopeudet. Kuljettajien kuolemiakin vain saman verran kuin nykyisinkin, tai jopa vähemmän, kun näyttää taas synkkenevän, vaikka on tullut rajoituksia, kameroita, sanktioita...

Nyt sanotaan, että suistumiset on lisääntyneet ja lisääntyvät. Siis joko vasemmalle kaistalle, tai tieltä ulos. Kai sitä suistumisia sattui myös 1970, ainakin jonkin verran. No, nykyisin on lisääntyneen liikenteen vuoksi myös osumatodennäköisyys vastaantulijaan kasvanut vasemmalle suistuttaessa.

Suistumisen syitä tuolla: http://www.tiehallinto.fi/pls/wwwedit/docs/3480.PDF

Ja siellä sivu 6. Suurimpia syitä vasemmalle suistumisiin näyttäis olevan keskittymisen herpaantuminen, väsymys ja radion räplääminen. Keskittymisen herpaantuminen ja väsymys olisivat hiukan merkkejä siitä, että tienpäällä joudutaan viettämään liian pitkiä aikoja alhaisten rajoitusten vuoksi. Alhainen ajonopeus jo yksinäänkin riittää herpaannuttamaan kuljettajan. Uskaltaisinpa melkein väittää, että vapailla nopeuksilla ei noita suistumisia niin helposti sattuisi. Mihinkäs muuhunkaan se Montanan esimerkki voisi perustua? Eihän moottoritiellä juuri muita onnettomuuksia voi sattua kuin peräänajoja ja suistumisia ja Montanassahan onnettomuudet vähenivät selvästi, kun rajoitukset poistettiin.



Vaan nyt "hiljenen" ja starttaan katamaraanini koneet ärjymään ja lähden viilettämään pitkin merta. Suomen rannikolla odottaa täyteen tankattu autoni, jolla matka jatkuu reippaaseen 70 -luvun alkupuolen tahtiin... turvallisesti, tottakai.

14

1071

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • nopeudet osin liian kovat

      Liikenne on lisääntynyt ihan pirusti tuona aikana, joten tuo liikennekuolemien vähentyminen on ollut todella hieno asia. Muistaakseni nyt on autoja jotain 3-4 kertaa niin paljon kuin 1970.

      Taajamien nopeusrajoitusten alentaminen on merkinnyt paljon ja monet muut tekijät, kuten kevyen liikenteen väylät. Jalankulkijoiden ja pyöräilijöiden kuolemat ovat vähentyneet rajusti.

      Henkilöautoissa kuollaan edelleen merkittävän paljon ja usein on taustalla ylinopeus (vähintään 40%). Täytyy vaan sanoa, että vaikka autojen turvallisuus on kehittynyt valtavasti, niin ruumiita tulee, jos törmätään nokikain vaikka 80 km/h. Se nyt on vaan fakta. Auto ei kestä. Ja ihminen on tolle tärskylle vielä heikompi.

      Nykypäivän liikenne vaatii järkevät nopeusrajoitukset. Suomessakin ne ovat aika kohdallaan. Eivät ainakaan liian matalat. Ihan on likimain samaa taoa kuin muuallakin, joten itkut matalista rajoituksista voi jättää itkemättä.

      Se mikä puuttuu on se, että niitä ei noudateta tarpeeksi hyvin. Mikä avuksi? Koulutus? Tiedotus?
      Tehokkaampi valvonta? Kovemmat rangaistukset rajoitusten rikkojille?

      Minä painottaisin näitä kolmea ensimmäistä ja tuossa järjestyksessä.

      • sieltä jostain!

        Eipä tuohon kirjoitukseesi juuri ole lisättävää, sen verran täyttä asiaa hyvin ilmaistuna se on. Harmi sinänsä, että nuokin asiat menevät aivan liian monelta niinsanotusti yli ymmärryksen. Seuraukset löytyy onnettomuustilastoista.


      • Kallonkutistaja

        Henkilöautojen määrä on n. 3,5-kertaistunut. Niitä on toki eniten, mutta niiden vaikutus ei välttämättä ole tärkein seikka. Pakettiautojen määrä on n. 5-kertaistunut, ja kuorma-autojen määrä tulpaantunut. Erityisesti henkilöautoja painavampien autojen lisääntyminen on uhka tilastoissa.

        Tuohon liikennemäärän lisääntymiseen nähden suomalainen liikenne tuntuu sujuvan melko hyvin. Ruotsalaisia teitä, autoja ja asenteita aina kehutaan suomalaisia vastaavia paremmiksi. Siltä pohjalta ruotsalaisten tilastot ovat melko synkkiä suomalaisiin verrattuna. Mitä olisi ruotsalaiset tilastot, jos siellä tiet, autot ja asenteet olisivat kuten suomalaisilla? Parempia ajotaitoja ja tehokkaampaa valvontaa pidetään tärkeimpinä suomalaisten pelastajina.


      • asiallista tekstiä

        Hyvin kirjoitettu ja täyttä asiaa!


        Jokainen voi itse miettiä ajaako hiljempaa autolla jossa on turvatyyny keskellä rattia tai sitten autolla jossa on ruosteinen rautanaula törröttämässä keskellä rattia.


    • Auto--Antero

      Tuo on erittäin vaarallista puhetta!
      Ylläpito ei hyvällä katsele moista paasaamista, onhan se virallista liikenneturvapolitiikkaa vastaan.
      Voi tulla BANNIT, kuten minulle.
      Et kai usko että rajoituksia alas ajaneet instanssit myöntäisivät virheensä?

      Allekirjoitan väitteesi VAARASTA huolimatta. TOTUUS ei pala tulessakaan.
      Ajelen itsekin ripeästi ja TURVALLISESTI. Kusipäänysvärit tekevät junnaamisellaan ajamisesta hankalaa ja vaarallista.

      Outoa on, että nuo URPOT istuvat ainoan toimivan silmänsä päällä. Muuhunkaan ei saata uskoa, koska peiliatä nähty ei aiheuta minkäänlaisia toimenpiteitä.
      Tai polkevathan ne siat jarrua VITTULLAKSEEN, kun eivät osaa edes tehdä tilaa.
      Niiden varalle pitäisi olla revolveri.

      Leveäkaistatiet olisivat hyvä vaihtoehto moottoriteiden ohella "rutiköyhässä" maassamme.
      Niitä pitkin eteneminen on nykyään helpompaa kuin motareilla, joilla NYSVÄRIKUSIPÄÄT vetelevät alinopeudella vasenta kaistaa välittämättä takaa tulijoista.

      RIPEYS kunniaan ja nysväpeeloilta kortit POIS!!!
      Tässä eräänä päivänä ajelin ripeästi ja joku HOMO kääntyi eteeni kolmion takaa 10km/h vauhdilla hukaten samalla kaasupolkimen.

      Ohitin sen tietysti ripeästi ja sain NYSVÄRIPEELON takana tulleen maijan perääni. Ihmettelin kyrpänaaman toimintaa miksi pysäytti minut eikä vaaran aiheuttajaa?

      On se ripeys vaan niin hirveä asia, ettei selkeä ajojärjestyskään mene sen edelle. Olihan minulla hetkellisesti 30km/h yli sallitun. Onneksi ei tullut sakkoja.
      Vituttaa vaan ettei kukaan kiinitä huomiota muuhun kuin ajonopeuteen, joka on kuitenkin toisarvoinen asia, kun NYSVÄPEELOT tekevät NUSSIESSAAN selkeitä virheitä.

      Minun pahin virheeni oli etten huomannut maijaa...

    • kairaketulla

      samanlaiset oireet kuin Anterollakin.
      Kun eivät olisi samasta laitoksesta!

      • Kyllä.

        Kairakettuna esiintyy varttihulluna ja Auto-Anterona seinähulluna. Ja nauraa tosikoilla, jotka jaksavat provosoitua.


    • Retku

      turvattomilla koirankopeilla suomen kansa liikkui 70-luvulla,kiitos verotuksen!

      • näkyy

        tuossa tilastossa henkilöauton matkustajien kuolemien vähentymisenä hyvin!


    • vaan...

      ...kyllä se poliitikkojen virallinen totuus on oikeassa ja nopeusrajoitukset nimenomaan vähentää eniten ja pääasiassa mopoilijoiden, pyöräilijöiden ja jalankulkijoiden kuolemia.

      Pyöräteillä tai papparaisten siirtymisestä autoilun puolelle ei ole tämän asian kanssa mitään tekemistä.

      Tosiasioista ei voi kiistellä. :)

    • Kallonkutistaja

      "Keskittymisen herpaantuminen ja väsymys olisivat hiukan merkkejä siitä, että tienpäällä joudutaan viettämään liian pitkiä aikoja alhaisten rajoitusten vuoksi."

      Siksi aina tienpäälle lähtiessä pitäisikin miettiä, eikö hommia voisi hoitaa jotenkin helpomminkin kuin tuntikausia autossa istumalla. Ja erityisesti tarpeetonta huviajelua pitäisi miettiä kahteenkin kertaan. Jätetään mahdollisimman usein tiet vain niiden käyttöön, jotka eivät itse voi valita lähteäkö ajelemaan vai ei. Jos on pakko lähteä tielle, niin sitten vaan taukoja riittävästi.

      Nopeuden nosto voi joitain henkilöitä auttaa, mutta apu on hyvin lyhytaikainen jonkinlaisesta vauhtisokeudesta johtuen. Eli nopeutta pitäisi lisätä jatkuvasti, jotta sillä olisi "piristävä" vaikutus. Ja kun tarpeeksi nostetaan nopeutta, niin sitten se alkaa taas lisäämään onnettomuusriskiä, ja onnettomuustapauksessa seurauksia.

      Ja jokaisen joka on huolissaan jaksamisestaan auton ratissa pitäisi erityisesti huolehtia siitä, ettei turhaan lähde tien päälle. Ainahan siellä autolla ajaessa on yksi homma, jos meinaa pitkästyä: onnettomuuden välttäminen. Eri asia on sitten jos ei yksinkertaisesti osaa välttää onnettomuutta, niin sitten siitäkään ei ole apua.

    • Jaska Parruna

      Tuossa tiehallinnon kirjoituksessa ei kuitenkaan mainittu että nopeusrajoituksilla EI olisi ollut vaikutusta tai hyvin vähäinen vaikutus. Nopeuksia ei käsitelty koko jutussa lainkaan. Tämä ei siis ollut absoluuttinen todiste siitä, että tiehallinto olisi täysin samaa mieltä kanssasi.

      >>Jotkut tietysti saivartelevat, että kun liikenne on kasvanut ja autoilijoiden kuolemat ovat pysyneet suunnilleen ennallaan, niin oltaisiin menty muka parempaan suuntaan ja nimenomaan nopeusrajoitusten ansiosta, hehheh, ei ole noin.

      Kyllä autojen kolariturvallisuus on lisääntynyt paljon noista ajoista, jolloin autojen valmistuksessa ei paljon turvallisuusnäkökohtia edes huomioitu. Toisaalta, 1970 olivat autot enimmäkseen takavetoisia ja ohjaustuntumaa ei oltu tehostimin ja vaimentimin häivytetty olemattomiin.
      On toki tiestöllekin jotain tehty, vaikkakaan ei läheskään tarpeeksi. 1970 ei paljon moottoriteitä ollut, eikä ole vieläkään ja nyt on tiestö rappeutumassa, sekä joiltakin osin palautettu takaisin sorateiksi. Pääosin kuitenkin vielä 60-70 luvun teitä, joten teiden osalta ei ole paljonkaan eroa silloisille ja nykyisille autoille.

    • rajoitukset ok

      Aika pitkä löpinä ja aika myöhään tulee tää vastaus tähän aiheeseen.... Eli olinko lukevinani rivien välistä että nopeusrajoitukset ja turvavyör eivät ole edessauttaneet liikennekuolemien vähenemiseen???? Mitenkähän mahtaa olla tuo yli 300 jalankulkijaa kuollut liikenteessä -70luvulla ja mitenkähän noi fillaristit samoin, onkohan jalankulkijat kuolleet kävellessään sulaan ja fillaristit päin puuta???? TUSKIN, eikähän ne ole melkein kaikki jääneet hulluna kaahaavien autojen alle, mutta kuolleet kuitenkin tilastojen valossa jalankulkijoina tai pyöräilijöinä!!!!!!!

      En tiedä olenko ihan väärässä, voin olla, mutta näin on!!!!!!!

      • No, poistetaan/kielletään jalkakäytävät tms. kevyenliikenteen väylät, kielletään myös kypärät mopoilijoilta ja moottoripyöräilijöiltä, korotetaan promillerajaa, laitetaan vanhukset ajamaan mopoilla autojen sijasta. Ja kas kummaa, alkaa ruumiita tulemaan. Johtuen ylinopeuksien lisääntymisestä ja piittaamattomuudesta liikenteessä? ;D


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Kanki kovana; ei tiedä pornovideoista mitään

      Kaikkosen erityis­avustajan asunnossa kuvattiin pornoa. Väittää ettei tiedä asiasta yhtään mitään. https://www.is.fi/po
      Maailman menoa
      38
      3289
    2. Niin voimakkaat tunteet

      Että ajattelin hänen olevan se elämän rakkaus. Silmien edessä vikitteli toista ja hyvästelemättä hylkäs niin tyhjyys jäi
      Ikävä
      16
      2595
    3. Nainen, sinä viisas ja ymmärtäväinen

      sekä hyvällä huumorintajulla varustettu. Kun kaikki muut ovat kaikonneet, vain sinä olet jäljellä. Ellet kestä kirjoituk
      Ikävä
      24
      2564
    4. Puhe on halpaa

      Katso mitä hän tekee.Teot kertoo enemmän kuin tuhat sanaa.Uskokaa punaisia lippuja.Hyvää yötä.
      Ikävä
      44
      1816
    5. Halaisin sua mies

      Jos voisin 💗
      Ikävä
      25
      1536
    6. Oletko harrastanut

      seksiä kaivattusi kanssa? 🤔
      Ikävä
      121
      1301
    7. Nainen, se on vain karu totuus, että

      sinut on luotu synnyttämään ja mies siittämään. Niin on luomakunnassa säädetty ja niin se on. Sinut luotiin heikoksi ja
      Ikävä
      279
      1258
    8. Joko aiheuttamani pettymys

      on lieventynyt? Toivottavasti. Uskallan heittää lentosuukon näin etäältä ja nimettömänä 😘.
      Ikävä
      90
      1229
    9. Kosulan Keisari karviossa

      Non ni. Kosulan keisari karviossa käväsemässä,kamera pyöri ja tubetulot lopsahti tilille,myös VEROVÄHENNYLSIIN ajo
      Tuusniemi
      24
      1146
    10. Arvasin että sen profiilin takana on sinä

      Ja nyt suutuit. Pidähän tuo äläkä enää haikaile sitten, rakas 😉
      Tunteet
      13
      1110
    Aihe