Aihe

PAREMPI TIE Tuuriin

KSKISELLE

Valtatie 18 Vaasasta Seinäjoen ja Tuurin kautta Jyväskylään ei ole alkuunkaan valtatietasoinen.
Veneskosken-Kouran ja Väätäiskylän mutkat ja kapeus ovat kaameeta ajettavaa.
Tuurin kehitys on paljon kiinni liikenneyhteyksistä.
Lempäälän Ideapark on moottoritien varressa, Tuuriin täytyy parantaa tieyhteyksiä.
Onnea Vesalle syntymäpäivänä, pidä edelleen lippu korkealla ja salko pystyssä.

61

1267

    Vastaukset

    • jostain Kouran kautta,paljon nopeampi tapa on ajaa eteenpäin ja Mäyryssä kääntyä vasta Alavuden suuntaan.
      Matka suunnilleen sama mutta parempi tie ja suuremmat sallitut nopeudet.

      • Miksi tosiaan ihmeessä TVH oikein kahdessa peräkkäisessä kyltissään (100 m eroa) ennen Kourantien risteystä vaatiia kääntymään Kouran mutkikkaalle ja kapealle tielle ???
        Valtatie 18 pitäisi siis ohjata Mäyryn kautta tai rakentaa Kouran ohitustie, jota on suunniteltu 25 vuotta.


      • liikenneasema kirjoitti:

        Miksi tosiaan ihmeessä TVH oikein kahdessa peräkkäisessä kyltissään (100 m eroa) ennen Kourantien risteystä vaatiia kääntymään Kouran mutkikkaalle ja kapealle tielle ???
        Valtatie 18 pitäisi siis ohjata Mäyryn kautta tai rakentaa Kouran ohitustie, jota on suunniteltu 25 vuotta.

        Vaasassa on leveä Kokkolan tie erillisine kevyenliikenteen kaistoineen, silti halutaan Sepänkylän ohitustietä.
        Lapuantie vetää hyvin, kun ei ole pyöräilijoitä ja traktoreita tientukkona.
        Vaasaan halutaan sähkörata, vaikka nyt junassa on vain n.40 matkustajaa, ja sähköradalla pysäkit poistetaan.
        On siinä RKP:llä hankkeita.
        Valtatie Vaasa - Seinäjoki - Tuuri - Jyväskylä on tärkein hanke.


      • tärkein kirjoitti:

        Vaasassa on leveä Kokkolan tie erillisine kevyenliikenteen kaistoineen, silti halutaan Sepänkylän ohitustietä.
        Lapuantie vetää hyvin, kun ei ole pyöräilijoitä ja traktoreita tientukkona.
        Vaasaan halutaan sähkörata, vaikka nyt junassa on vain n.40 matkustajaa, ja sähköradalla pysäkit poistetaan.
        On siinä RKP:llä hankkeita.
        Valtatie Vaasa - Seinäjoki - Tuuri - Jyväskylä on tärkein hanke.

        Kannatan lämpimästi Valtatie 18 parantamista, ensin Veneskoski - Koura välillä.


      • mutkainen kirjoitti:

        Kannatan lämpimästi Valtatie 18 parantamista, ensin Veneskoski - Koura välillä.

        Valtateiden hoitoon heti lisää rahaa ja ihmisiä.


      • teihin. kirjoitti:

        Valtateiden hoitoon heti lisää rahaa ja ihmisiä.

        Joooo, teihin nopeasti lisää rahaa.


      • Joku pimeä irrottelee postlaatikkoja Veneskoskella.


    • Halvemmaksi tulee pakkosiirtää asukkaat kys.tien varrelta paremman tien varteen.

    • Olen siitä samaa mieltä, että Seinäjoki-Alavus väli pitää parantaa. Varsinkin tuo Kourantie on huonotasoista sekä menee taajamien läpi. Alavus-Ähtäri välillähän tie on varsin hyvätasoista leveää valtatietä, sille ei tarvitse tehdä mitään. Sitten varsinaisesti Ähtäristä itäänpäin, liikennemäärät ovat sen verta pieniä, että se joutaa mennä Väätäiskylän kautta, ja on prioriteettilistalla viimeisenä.

      Eli aivan ensimmäiseksi Kouran oikaisutie. Liikennettä on kuitenkin Alavus-Seinäjoki välillä kohtalaisesti, tai ainakin sen verran, ettei sen liikenteen pidä kulkea taajama-asutuksen läpi mutkaista tietä. Lisäksi Putulan oikaisu pitäisi toteuttaa siten, että Vt18 menisi suoraan Alavudelle, ja Peräseinäjoentie olisi sitten T-risteyksen muodossa.

      Vasta kun tämä ja Laihian risteysjärjestelyt valmiit, niin voidaan pohtia Väätäiskylän oikaisusta, sikäli mikäli liikennemäärät osoittavat edes jonkinlaista kasvupotentiaalia myös Ähtäristä Keski-Suomeen päin. Tätä liikennemäärän kasvupotentiaalia kuitenkin moni asiantuntija epäilee. Väätäiskylän oikaisua ei vain yksinkertaisesti kannata tehdä, jos ei ole tarpeeksi liikennettä.

    • Miksi ihmeessä menettre sitä mutkaista tietä pitkin Tuuriin kun on olemassa parempikin tie. Kuortaneen kautta Alavudelle ja sieltä Tuuriin, koko matkan hyvä suora tie.

      • Joo voi sitä nykyään mennä vaihtoehtoisesti Mäyryn kautta, ei siinä mitään. Kuitenkin tulevaisuudessa, jos Vt18 parannetaan varsinaiseksi valtatieksi, sekä oikaistaan Koura, niin siitä tulee nopein ja suorin reitti. Alavudellehan rakennettiin aikoinaan eritasoliittymä, jonka perustarkoitus on tulevaisuudessa se, että Seinäjoki-Jyväskylä liikenne ei risteä Kt66:n liikenteen kanssa.

        Osa on ehdotellut ns Mäyryn kautta Ruismäki-Lentilä oikaisua, jolloin Vt18 liikenne menisi noin 10km matkan Kt66 kanssa samaa tietä. Kt66 liikennettä on melko paljon jo nykyään tuossa Alavus-Kuortane välillä, siihen vielä sekaan Seinäjoen liikenne, niin tulisi turhan paljon ruuhkaa, sekä tien välityskyky heikentyisi. On parempi että Seinäjoen suunnan liikenne menee Kt66:n yli, erillään siitä liikenteestä. Näin vältytään pullonkaula-efektiltä, tuossa 10km matkalla Alavuden asemanseudun molemmin puolin. Tuossa pullonkaulassa liikennemäärä olisi suunnilleen yhtä suuri, mitä on tällä hetkellä Nurmo-Lapua välillä, eli noin 10-tuhatta ajoneuvoa vuorokaudessa. Tämän välttämiseksi pitää Vt18 ja Kt66 liikenteet kulkea eritasossa toistensa ylitse. Asemanseudun kohdalla ruuhka olisi valtava, 60:n rajoituksen vuoksi, eikä Asemanseudulta sekä Tuurintieltä tulevat mahtuisi pääliikenteen sekaan ilman sarvia ja hampaita.

        Juuri tämän takia Alavuden eritasoliittymä on aikanaan toteutettu. Sen olemassaolo jo sinällään torpedoi koko Ruismäki-Lentilä oikaisuajatuksen. Linja on jo päätetty ajat sitten, eikä sitä kannata enää muuttaa. Seinäjoen liikenne tulee Peräseinäjoen suunnasta. Ei eritasoliittymiä huvin vuoksi rakenneta.


      • huviahyötyä kirjoitti:

        Joo voi sitä nykyään mennä vaihtoehtoisesti Mäyryn kautta, ei siinä mitään. Kuitenkin tulevaisuudessa, jos Vt18 parannetaan varsinaiseksi valtatieksi, sekä oikaistaan Koura, niin siitä tulee nopein ja suorin reitti. Alavudellehan rakennettiin aikoinaan eritasoliittymä, jonka perustarkoitus on tulevaisuudessa se, että Seinäjoki-Jyväskylä liikenne ei risteä Kt66:n liikenteen kanssa.

        Osa on ehdotellut ns Mäyryn kautta Ruismäki-Lentilä oikaisua, jolloin Vt18 liikenne menisi noin 10km matkan Kt66 kanssa samaa tietä. Kt66 liikennettä on melko paljon jo nykyään tuossa Alavus-Kuortane välillä, siihen vielä sekaan Seinäjoen liikenne, niin tulisi turhan paljon ruuhkaa, sekä tien välityskyky heikentyisi. On parempi että Seinäjoen suunnan liikenne menee Kt66:n yli, erillään siitä liikenteestä. Näin vältytään pullonkaula-efektiltä, tuossa 10km matkalla Alavuden asemanseudun molemmin puolin. Tuossa pullonkaulassa liikennemäärä olisi suunnilleen yhtä suuri, mitä on tällä hetkellä Nurmo-Lapua välillä, eli noin 10-tuhatta ajoneuvoa vuorokaudessa. Tämän välttämiseksi pitää Vt18 ja Kt66 liikenteet kulkea eritasossa toistensa ylitse. Asemanseudun kohdalla ruuhka olisi valtava, 60:n rajoituksen vuoksi, eikä Asemanseudulta sekä Tuurintieltä tulevat mahtuisi pääliikenteen sekaan ilman sarvia ja hampaita.

        Juuri tämän takia Alavuden eritasoliittymä on aikanaan toteutettu. Sen olemassaolo jo sinällään torpedoi koko Ruismäki-Lentilä oikaisuajatuksen. Linja on jo päätetty ajat sitten, eikä sitä kannata enää muuttaa. Seinäjoen liikenne tulee Peräseinäjoen suunnasta. Ei eritasoliittymiä huvin vuoksi rakenneta.

        Totta puhut, tierakennus on parasta elvytystä.
        Veneskosken-Kouran ohitus-oikaisu ja Sydänmaan tasoristeysten poisto kiireellisimmät.


    • se adolf sipilä haluaa parantaa vaan pohjois pohjanmaan lestadio teitä....ja varmaan keskinenkin rakentaa ennemin lentokentän tuuriin että pääsee nopeemmin uuteen kotimaahan brasseihin ei se tiellä mitään tee....kohta niillä on siellä riossa ne transsujen karnevaalit...jokohan v-mies on harkinnut isoa leikkausta

    • Miksi joku viitsii mennä tuuriin? Sinne sekavaan ja ahtaaseen sekä epäkäytännöliseen kaaokseen, ostamaan halvalla roskaa ja kunnon tavaroista saa maksaa ainakin saman kun muuallakin. Miks mennä merta eemmäks kalaan, kysyn vaan.

      • Sinn pääset nyt Onnibussilla, jos ei ole ajokorttia.


      • Kysyppä vaan kesäviikonloppuisin 40- 50 tuhannelta ihmiseltä.. taidat vaan olla kateellinen tuurin menestymisestä.


      • rupert3 kirjoitti:

        Kysyppä vaan kesäviikonloppuisin 40- 50 tuhannelta ihmiseltä.. taidat vaan olla kateellinen tuurin menestymisestä.

        Kun kattoo niitä ihmisiä, niin ne on joko lestadiolaisia pallopäitä, tai hörökorvaisia maajusseja, sekä karavaanareita.


      • hgai kirjoitti:

        Kun kattoo niitä ihmisiä, niin ne on joko lestadiolaisia pallopäitä, tai hörökorvaisia maajusseja, sekä karavaanareita.

        Näetkö niitä sohvaltasi ?


      • rupert3 kirjoitti:

        Kysyppä vaan kesäviikonloppuisin 40- 50 tuhannelta ihmiseltä.. taidat vaan olla kateellinen tuurin menestymisestä.

        Voin sitten luvata ruupertti, että siinä vaiheessa kun rupean kadehtimaan keskistä , niin helvetti on jäätynyt. On se myönnettävä, että mies osaa bisneksen, mutta miks hitto sitä pitäs kadehtia? Olet tyypillinen suomalainen, joka luulee että jos on menestynyt niin kaikki kadehtii. Sulla itsellä taitaa olla aika ankeaa kun kuvittelet tuollaista, mun on hyvä olla vaikka en kadehti ketään ja vaikka olenkin tavallinen duunari. Tosiasia on se, että tämä maa ja tuuri tarvitsee kateellisia teikäläisiä, muuten ei tuuriakaan olis.


      • Ei sieltä mitään halvalla saa.


    • Kaskisista Teuvan ,Kauhajoen ja jalasjärven sekä peräseinäjoen kautta on tosi hyvä tie kyläkauppaan. Jokipiiis on risteyksiä kun ylikulkusiltoja 3 ja 19 tie yli eo ole . Ne pitääs saada.

      • Nyt kumminkin tie Tuuriin paranee sikäli, että tänä kesänä päällystetään. Varmaankin siitä Länsipuolen mms.n tykyä Ähtäriin asti. Ei kai ny perä- Seinäjoelta asti.


      • Sydänmaalla ja Kourassa on 3 TASOYLIKÄYTÄVÄÄ ja Putulassa valtatie on vain 6.5 metriä
        KAPEA.
        On siinä 100 tonnilla puuautoilla ja muilla leveillä rekka-autoilla jännittävää ajaa.
        Pian taas metsässä kolajaa.


      • Tuuriin rakennetaan uutta liiketilaa
        25.05.2016
        Alavuden ympäristölautakunta on myöntänyt perustettavalle yhtiölle rakennusluvan Tuurinportin alueelle.

        Rakennuslupaa on haettu perustettavalle yhtiölle.

        Yhtiön osakkaita ovat Pekka Keskinen, Tuomo Valkama ja Sami Peltomaa.

        Rakenteille tulee hakemuksen mukaan kauppaliikerakennus, jonka kokonaisala on 2 880 neliötä.

        Laajennusvaraustilaa hankkeella on 1 470 neliötä.

        REIJO HEIKKILÄ


    • Niin kauan kun VT 18 on tätä tasoa mitä se tällä hetkellä on, minun reitti valintani Alavudelta on Alavuden aseman kautta Mäyryyn ja siitä Seinäjoelle. Tämä on nopea, hyvätasoinen ja jouheva reitti. 18 tie olisi pitänyt aikoinaan viitoittaa Mäyryn kautta jo ihan turvallisuuden takia ja vieläkin sen ehtii tehdä. Alavuden ja Seinäjoen välillä on jo nyt kohtuullinen tieyhteys olemassa Mäyryn kautta.Pikku juttuja tekemällä siitä saisi hyvinkin valtatietasoisen yhteyden nopeasti ja suht pienellä rahalla verrattuna Kouran reittiin. Muuten tämä reitti Mäyryn kautta Alavudelta on 3 km pitempi Kouran reittiin verrattuna, mutta ajallisesti reiteillä ei ole mitään eroa.

      • Raideliikenteen säilyminen sekä liikenneyhteydet muutenkin ovat keskusteluissa mukana, myöntää kaupunginjohtaja Jarmo Pienimäki. Esille otetaan myös valtatien 18 keskeneräisyys ainoana valtatienä Suomessa.

        – On toive, että se nostettaisiin sille tasolle, jonka luokitus sille antaa. Tällä hetkellä se on siitä kaukana. Tiellä on myös erittäin suuri merkitys poikittaisliikenteelle ja Pohjanmaan ja Keski-Suomen välisille yhteyksille. Siksi olisi perusteltua, että se saisi sille kuuluvan kohtelun määrärahojen muodossa.

        Pienimäki sanoo, että ministerille halutaan avata hyvien liikenneyhteyksien tärkeys etenkin kaupungin tulevien matkailuhankkeiden kannalta.


      • ÄHTÄRIN-TUURIN-PELASTUS kirjoitti:

        Raideliikenteen säilyminen sekä liikenneyhteydet muutenkin ovat keskusteluissa mukana, myöntää kaupunginjohtaja Jarmo Pienimäki. Esille otetaan myös valtatien 18 keskeneräisyys ainoana valtatienä Suomessa.

        – On toive, että se nostettaisiin sille tasolle, jonka luokitus sille antaa. Tällä hetkellä se on siitä kaukana. Tiellä on myös erittäin suuri merkitys poikittaisliikenteelle ja Pohjanmaan ja Keski-Suomen välisille yhteyksille. Siksi olisi perusteltua, että se saisi sille kuuluvan kohtelun määrärahojen muodossa.

        Pienimäki sanoo, että ministerille halutaan avata hyvien liikenneyhteyksien tärkeys etenkin kaupungin tulevien matkailuhankkeiden kannalta.

        Ähtärin kaupunki toi ministerille esille sen, että valtatien 18 on ainoa keskeneräinen valtatie koko maassa. Kiireellisin parannuskohde valtatiellä on Multian ja Ähtärin Myllymäen välisen puuttuvan tieosan rakentaminen.

        – Minulla ei ole vielä valmista ratkaisua tähän, mutta ymmärrän erittäin hyvin tarpeen. Keskeneräisyyteen pitäisi saada ratkaisuja, lupaili liikenne- ja viestintäministeri Berner.

        Hän sanoi, että on itsestään selvää, että matkailua edistettäessä on saatava parempia yhteyksiä. Bernerin mielestä maakuntien välillä on ollut hyvää yhteistyötä ja on katsottu kokonaisia alueita, miten matkailu kehittyy laajasti.

        – Näin on mietittävä alueen sisäistä ja myös alueelta muihin alueisiin kytkeytyvää liikennettä.

        Hän haluaa tutkittavan myös sitä, miten syöttöliikennettä saadaan junaliikenteelle, jotta matkustajamääriä saadaan entistä enemmän ja aikataulut soviteltua yhteen.

        Tämä on valtava palapeli. Nyt tehdään hänen mukaansa paljon työtä sen eteen, että saataisiin parempia ratkaisuja kuin ne, mitä tehtiin viime syksynä.
        PAL


      • TURISMI......TÄRKEÄÄ kirjoitti:

        Ähtärin kaupunki toi ministerille esille sen, että valtatien 18 on ainoa keskeneräinen valtatie koko maassa. Kiireellisin parannuskohde valtatiellä on Multian ja Ähtärin Myllymäen välisen puuttuvan tieosan rakentaminen.

        – Minulla ei ole vielä valmista ratkaisua tähän, mutta ymmärrän erittäin hyvin tarpeen. Keskeneräisyyteen pitäisi saada ratkaisuja, lupaili liikenne- ja viestintäministeri Berner.

        Hän sanoi, että on itsestään selvää, että matkailua edistettäessä on saatava parempia yhteyksiä. Bernerin mielestä maakuntien välillä on ollut hyvää yhteistyötä ja on katsottu kokonaisia alueita, miten matkailu kehittyy laajasti.

        – Näin on mietittävä alueen sisäistä ja myös alueelta muihin alueisiin kytkeytyvää liikennettä.

        Hän haluaa tutkittavan myös sitä, miten syöttöliikennettä saadaan junaliikenteelle, jotta matkustajamääriä saadaan entistä enemmän ja aikataulut soviteltua yhteen.

        Tämä on valtava palapeli. Nyt tehdään hänen mukaansa paljon työtä sen eteen, että saataisiin parempia ratkaisuja kuin ne, mitä tehtiin viime syksynä.
        PAL

        Tyhjää puhetta, lätinää ja katteettomia lupauksia täynnä koko akka. Mitään kehitystä ei tule tapahtumaan, pelkkää puhetta vaan.


      • Tuuriin on avattu valtava laajennus.
        Kaikki samaa mahtavaa loistoa.
        Tiekin saisi olla ajanmukainen.


      • Tuuri tippuu kelkasta, ellei sinne saara kunnon tietä.
        Veneskosken-Kouran ja Sydänmaan oikaisut pitää saada käyntiin.
        Lisäksi Äänekosken puukuljetukset radittavat tätä valtatietä....kylätietä.


      • Uusi hyvä näkökulma, että Vt18 onkin tärkein seudullinen turistitie välillä
        Vaasa Seinäjoki Tuuri Ähtäri.
        Väylä pitäisi saada valtatietasoiseksi, eikä kylätietasoiseksi.
        Keski-Suomalaisia on turha odottaa kun he huseeraavat vain Vt 4 moottoritieksi.


    • Voi sentään, ettekö tiedä, että Tuuriin menee hyvä tie Kuortaneen kautta.

      • Rekat eivät saa kulkea Mäyryn kautta.
        On pakko mennä hidasta Kouran kautta, jossa aina ovat poliisit kytiksellä.


      • Valtava turistitulva tulossa Pohjanmaalle.
        Ähtäri, Tuuri, Seinäjoki tieväli on mielettömän hidas ja reikäinen.
        Vt 18 on tulppana Suomenselän kehitykselle.


      • – Poikittaisyhteyksiä tarvitaan, ja Vt 18 Seinäjoki–Jyväskylä-yhteys on Seinäjoelta katsottuna huonoin maakuntakeskusten keskinäinen yhteysväli. Oikaisemista vaativa osuus taas on ainut rakentamaton ja oikaisematon valtatieyhteys maassamme, ja se tulppaa liikennettä laajasti. Tienoikaisusuunnitelmissa on otettu huomioon myös Keuruun-tieyhteys.

        Savola lisää, että metsäteollisuuden investoinnit ovat lisänneet liikennemääriä.

        – Kun matka-ajat lyhenevät, se tuo kustannussäästöjä, ja liikennemäärät nousevat myös matkailijamäärien lisääntyessä.


      • Etelä-Pohjanmaa onkin houkutteleva lähilomakohde Pirkanmaalta ja muualta Etelä-Suomesta. Voit rakentaa yhdessä perheesi kanssa oman toiveloman vaikkapa reitille, jonka varrelta löytyvät Ähtäri Zoo pandoineen, Kyläkauppa Veljekset Keskinen, Duudsonit Activity Park, PowerPark ja Härmän Kylpylä.

        https://www.aamulehti.fi/kaupallinen-yhteistyo/kuinka-kauan-kestaa-matka-etela-pohjanmaalle-hammasty-miten-lahella-nama-upeat-lomakohteet-ovat-nsedi00111506/
        Valtatie 18 kuntoon, kiitos Savola ja pandasilmäBerner


      • Patalapon kokoisia asfalttipaikkauksia,
        koko Alavudentie Valtatie18 laitettu tikkutäkiksi.
        Kyllä on köyhän näköistä. Meillä ei kukaan Pekkaroi.
        Mitä Alavuden jokapaikan Lasse puuhastaa.
        Savola leikkii vain ritsoilla.


      • EiSaaItsePäättää kirjoitti:

        Rekat eivät saa kulkea Mäyryn kautta.
        On pakko mennä hidasta Kouran kautta, jossa aina ovat poliisit kytiksellä.

        MIksi ei saa?


    • Aina te narisette ! Ei ne teidän lietekärryt (paskaperäkärryt) tartte yhtään parempia polkuja.
      Tientukkona olette kuitenkin.

      • Valtatien 18 ongelmat keskittyvät välille Veneskoski–Alavus, jossa valtatien leveys ja geometria on standardin alapuolelle, korkea liittymätiheys (6,2–14,4 liittymää/km) sekä Alavus‐Ähtäri välille, jossa on korkea onnettomuusriski.

        Merkittävä ongelma niin sujuvuuden kuin turvallisuuden osalta ovat liittymät, joissa valtatien 18 liikenne on väistämisvelvollinen sekä useat rautateiden tasoristeykset. Näihin kohtiin onkin jo pitkään esitetty valtatielle uusia linjauksia, jotka eivät ole kuitenkaan päässeet toteutukseen investointien suuntautuessa muualle.
        Pandaturismi, Tuurin Liikekeskus ja Äänekosken biotehdas odottavat VT 18 päivitystä.


    • Savola vain leikkii ritsoilla kun muualla suunnitellaan valtatie 18 parantamista.
      Nyt tie on kylätietasoinen.
      Antila Alavudelta on kans joojoo mies.

      • Valtatie 18 kulkee itä−länsisuunnassa, välillä Vaasa−Seinäjoki−Jyväskylä. Vaasan päässä se yhtyy valtatie 3:een ja Petäjävesi−Jyväskylä-väli on yhteinen valtatie 23:n kanssa. Pituutta sillä on noin 270 km.

        Tie on muodostettu muuttamalla entisiä kanta-, seutu- ja yhdysteitä valtatieksi, josta syystä tie on monin paikoin valtatieksi erittäin kapea, mutkainen ja mäkinen. Valtatie 18 ei täytä valtateille asetettuja laatuvaatimuksia.

        Vt 18 on merkitty kaikkien maakuntien liittojen kaavoissa parannuksia vaativaksi valtatieksi. Vt 18 -seurantaryhmään kuuluvat valtatien varren kuntien ja kaupunkien edustajat, Pohjanmaan, Etelä-Pohjanmaan ja Keski-Suomen maakuntien liitot sekä Etelä-Pohjanmaan kauppakamari. Asiantuntijoiksi kokouksiin ryhmä on kutsunut Etelä-Pohjanmaan ja Keski-Suomen ELY-keskusten edustajat.


    • Seinäjoelta Jyväskylään kaikkein paras on ajaa Peräseinäjoen ja Kalakosken ohi kohti Vt23 ja siitä sitten Virtojen ohi kohti Jyväskylää. Seinäjoki-Peräseinäjoki-Virrat on yllättävän hyvää tietä, vrt Myllymäki-Väätäiskylä-Petäjävesi kapea ränni äkkiväärine mutkineen, nyppylöineen ja näkemäesteineen. Matka muutaman kilometrin pidempi, mutta paljon kevyempi ajella, koska tie loivapiirteistä. Sitten Vt23 onkin jo oikeaa valtatietä, jossa auto ajelee melkein itsestään perille.

    • Valtatie 18, avaruuden pääkaupungin suuruuden hulluutta. Sellaista avaruuden mustan aukon toimintaa. Kepunismin älynväläys!

    • keskinen tulee kyllä vetää porukkaa ja power park siihen ei sukarin tavaralandia vaikuta....toin härmän suolihuuhtelu laitos ny on saanu vähä huonoo mainosta kun aina on joku bakteeri vedessä..
      mitä tiehen tulee 8-tie välillä turku -oulu tais olla sipilän vika tie hanke,ni ja härmä-vöyri pätkä pääsee vaasaan rekalla paremmin härmästä

      • Miksi tie tyhjään korpeen asukkaat vähenee ähtärin suunnalla voimakkaasti. Vaasasta suora hyvä tie kesk-suomeen lapuan kautta .Nykyinen tie vain parempaan kuntoon.matkalla ei ole juuri mitään eroa.


      • Täältä rahakkasta Jyväskylästä katsottuna Valtatie 18 pitäisi oikaista. Nyt se on kippura kylätie, joka ei vedä turisteja.
        Ainakin Tuhkion äkkimutkat järven rannassa pitäisi heti suoristaa.
        Liikenneyhteydet ovat tärkeimmät turismissa.
        Soinin Vuorenmaa, Keskinen Tuuri ja Ähtäri on hyvä yhdistelmä turismille.


    • Juu kyllä ihmiset jatkossakin käy kesällä Ähtärissä ja keskisellä oikeen bussilasteittain...ja talvella keskisellä. Eipä tuo Ideapark mitään turisteja vedä se on vaan normi kauppa. Seinäjokiset ny vaan vouhkaa kun kaikki on saman neliön sisällä niin se laantuu yht äkkiä kun eka kerta pillun päällä

    • Nyt Savola oikeisiin hommiin ja vaatimaan valtatietasoinen yhteys Tuuriin ja Ähtäriin.
      Muuten Keskinen ja Bandat näkevät nälkää.
      Vaasa......Seinäjoki.....Tuuri.....Ähtäri......Jyväskylä. Keskeinen Valtimo.

    • paras tie vaasasta jyväskylään menee edelleen vaasa-lapua-kyyjärvi-saarijävi kautta.
      turha sitä on yrittää vääntää äshjoelle kun se ei kerran toimi.
      sininen tie on hyvä venäjälle asti.
      sinistä tietä pitkin pääsee norjaan asti.

      • Paras tie Lapualta menöö Jepualle.
        Ja kokkareet joella kans.
        Menen taas enskesänä Jepualle pajuun kesätöihin.
        Polkupyörällä, kun mulla ei oo ajokortsua.


    • Sama veivaaminen Vt 18:ssa on jatkunut 40 vuotta. Vaasan tiepiiri on aina luistanut läänimme puoleisesta parannuksesta edes Veneskosken-Kouran -Sydänmaan oikaisuista. Aina on katse käännetty heti Jyväskylään ja odotettu sieltä kiinnostusta valtatiehemme. Valitettavasti Jyväskylää ei alkuunkaan kiinnosta valtatie Ähtäriin ja Seinäjoelle . He keskittyvät Valtatiehen 4 Ouluun. Ovat viisaudessaan nimenneet Oulun tien Pohjanmaan väyläksi.
      Uusi väylätoimikunta on valittu.............kahvittelemaan ?

    • Pandat, Keskinen, Duursonpark, Ideapark, Powerpark, Vaasanlaivat
      vaativat paremmat liikenneyhteydet.

      • Vai että oikein valtatien parannus Keskiselle? Odotetaan nyt kuitenkin uusia liikennelaskentoja tuohon suuntaan, että onko lainkaan tarpeen parantaa?

        Ilmajoen, Lapuan, Jalasjärven ja Vaasan suuntaan liikenne lisääntyy, joten ehkä nämä suunnat ovat kuitenkin etusijalla.


      • nuorissa_on_tulevaisuus kirjoitti:

        Vai että oikein valtatien parannus Keskiselle? Odotetaan nyt kuitenkin uusia liikennelaskentoja tuohon suuntaan, että onko lainkaan tarpeen parantaa?

        Ilmajoen, Lapuan, Jalasjärven ja Vaasan suuntaan liikenne lisääntyy, joten ehkä nämä suunnat ovat kuitenkin etusijalla.

        Se on justiin näin.Jalasjärvi -Seinäjoki-Lapua väli on se tärkein ja Kurikka-ilmajoki-Seinäjoki väli.Muut on kategorias kaksi.Alavus-Ähtörisuuntaa menee montakin hyvää reittiä.
        Vaasasta Kyyjärven kautta pääsöö juskälään.
        Myös Sjoki-peejoki Alavustietä.
        Sjoki -Koura Sydänmaan kautta.
        sjoki-Mäyry -Alavus.Täysin riittävät yhteydet ja tiet.Sjoki- peejoki-virrat-keuruu on monille se paras ja nopein nykäskylän reitti.Ei mettään mitään moottoriteitä tarvi.


    • Lapuan tien peräänakokolarit johtuivat liukkaudesta, mutta lähinnä väärästä tilanneopeudesta myrskyssä ja pyryssä.
      Ajoetäisyys on pyryssä tärkeintä.
      Vanha Bemari tai Audi, silloin kannattaa muiden varoa.
      Ohittelevat hullun lailla.

    • Koko Suomenselän tulevaisuus on kiinni Valtatie18 kunnosta.
      Kaikki liikkuvat kumipyörillä.
      Ähtärin turismi ja Keskinen nousevat tai kaatuvat valtatien kyydissä.
      Uusi Uumajan laiva tuo turisteja Ruotsista ja Norjasta.
      Tuhkion mutkat ovat widdumaisey Väätäisen kylätiellä.

    • Näköjään täältä on poistettu kommenttini Vaasa - Jyväskylä tiestä, joten laitan uudestaan.

      Vt 18 Pelmaan risteyksestä Ylistarosta, Alavudelle ei välillä ole muuta, kuin Seinäjoki tarpeineen ja Nurmon kouran Eslan tehdas.

      Vaasa - Kyyjärvi välillä menee suora tie, jossa Ylistaro - Kyyjärvi välillä on Lapua, Kauhava, Härmät ja Alajärvi yrityksineen, jotka tarvitsevat parempi kuntoisen "Sininen tie." Pelmaan risteykseen tehtiin, kuin kiusalla pullonkaula vt16:sta. Vielä on helposti korjattavissa risteys jouhevammaksi.

      "Sininen tie" on valta- ja keräilytie myös Kokkola ja pietarsaaren suunnalta. Siksi tämä valtatie on osaltaan yhdistämässä ja kehittämässä Eteläpohjanmaa, Keskipohjanmaa ja Pohjanmaa aluetta.

      • Edellinen kirjoittaja on täysin oikeassa ,kyllä tämä Sininen tie on valtaväylä , joka tulee säilymää tärkeänä, esim Kuopion suunnasta tuleva rekkaliikenne on etenkin tänäkesänä lisääntynyt valtavasti Vaasan kautta Uumajaan ja edelleen muihin Pohjoismaihin.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Edellinen kirjoittaja on täysin oikeassa ,kyllä tämä Sininen tie on valtaväylä , joka tulee säilymää tärkeänä, esim Kuopion suunnasta tuleva rekkaliikenne on etenkin tänäkesänä lisääntynyt valtavasti Vaasan kautta Uumajaan ja edelleen muihin Pohjoismaihin.

        Maakuntaliittoa johtavat lapualaiset.
        Sen huomaa tiepainotuksissa ja maakuntaliiton karttakuvassa.
        Vain pelkkä yksi pylväs Kauhajoki- Kauhava kantatie saa huomiota.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Edellinen kirjoittaja on täysin oikeassa ,kyllä tämä Sininen tie on valtaväylä , joka tulee säilymää tärkeänä, esim Kuopion suunnasta tuleva rekkaliikenne on etenkin tänäkesänä lisääntynyt valtavasti Vaasan kautta Uumajaan ja edelleen muihin Pohjoismaihin.

        Seinäjoki, Keskinen, Ähtärin turismi.
        Kaikki tärkeimmät valtatie18 varrella.


    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Tiesikö Martina miehensä taustat?

      Turkkilainen miljonääri onkin irakilainen jolla huikea rikostausta? Askarruttaa tiesikö Martina mistä on kyse vai tuliko yllätyksenä. Joka tapauksessa
      Kotimaiset julkkisjuorut
      352
      15845
    2. Korona räjähtämässä käsiin 618 uutta tartuntaa 5 uutta kuolemaa

      Marin ja Kiuru karjaisivat kunnille mm. HUS-alueelle viime hetkellä, eivät ne pysty hoitamaan asioitansa vaan tarvitaan Marinin hallituksen tiukkaa oh
      Maailman menoa
      535
      8483
    3. Seiska: Sedu Koskinen vaihtaa nimensä eksoottiseksi Zedu Di Lucaksi!

      No nyt! Ja nimen takana vanha ystävä Andy McCoy... https://www.suomi24.fi/viihde/seiska-sedu-koskinen-vaihtaa-nimensa-eksoottiseksi-zedu-di-lucaksi-ni
      55
      4902
    4. Baha kadrum/Marzun mies

      Löytyy googlettamalla mukavaa luettavaa. Aivan kamala väkivalta rikollinen!! Ja veljensä samanlaista roskasakkia.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      137
      2077