Tietääkö kukaan voiko reumaattisia nivel- ja sidekudossairauksia sairastaa normaaleista veriarvoista (Lasko, CRP ym, sekä tumavastaaineet, reumatekijä) huolimatta?
Oireeni ovat todella kuivat silmät, kuiva suu ja iho, voimakas väsymys, kuumeinen olo, toistuvat poskiontelotulehdukset, aurinkoyliherkkyys josta päänsärkyä, huono olo ja aurinkoihottuma. Myös kylmät kädet ja jalat, muistiongelmia, nivelkipua ja jäykkyyttä sormissa ja varpaissa. Vittaavat nivelreumaan, Sjögreniin tai SLEhen..Huulibiopsiassa ei kuitenkaan mitään Sjögreniin viittaavaa.
Olen käynyt yllämainituissa verikokeissa, mutta ei mitään epänormaalia niissä..Voiko kyseessä silti olla SLE, nivelreuma tai Sjögrenin syndrooma? Oireet tekee mut kohta hulluksi..
autoimmuunisairaus- normaalit veriarvot...?
17
10304
Vastaukset
- f123ly
elikkäs sairastuin työpaikan kosteusvaurioista ns. ammattiastmaan. Ammattitaudin sain 2006 tammikuussa, sairastelin 2004 loppuvuoden ja sairastelen edelleen.
Mutta nyt paljon kuvaamiasi oireita, tosin mulla tumavasta-aineet kävivät 1280, laskivat 320 ja ovat nyt taas nousussa 640 luvulla, S-Enaab,s arvo 2, kun sen pitäisi kait olla 0, crp 11, eli vähän koholla, lasko liikuskelee korkeimmillaan 34 ja alimmillaan 14 aina riippuen mikä vointi on. Anemiaa, reumafaktori korkeimmillaan 19, tosin sitä ei aina mitata.. yms.
Mutta mulla ongelmat alkoivat noista työpaikan homeista ja jatkuvat nyt näin. Ei mullakaan ole vielä mitään diagnoosia, on haettu sarkoidoosia, SLE:tä yms. sidekudosreumaa...
Olin ihan täysin terve ennen homehässäkkää, nyt sitten ongelmia ongelmien perään. Joten tiedän tuskasi, mutta sen paremmin en osaa sinua auttaa. Pärjäile.- voivatko laskea?
Itselläni on autoimmuunisairaus skleroderma ja korkeat vasta-aineet, peräti 500 jos oikein muistan. Mutta voivatko ne todella laskea joskus, kun minulle lääkäri taisi kerran sanoa, että ne eivät laske?
- monioireinen
Kiva kuulla että muillakin samantyyppisiä oireita..Tuntuu välillä ettei kukaan oikein tajua eikä ymmärrä mistä on kyse. Onneksi on tällä hetkellä kuitenkin todella ymmärtäväinen terveyskeskuslääkäri. Lääkäreitäkin löytyy laidasta laitaan..:)
Kilpirauhasarvot otettu, kaikki kunnossa.
Huomenna röntgeniin..käsistä ja jaloista kuvat.
Tsemppiä sullekin! - monioireinen
voivatko laskea? kirjoitti:
Itselläni on autoimmuunisairaus skleroderma ja korkeat vasta-aineet, peräti 500 jos oikein muistan. Mutta voivatko ne todella laskea joskus, kun minulle lääkäri taisi kerran sanoa, että ne eivät laske?
Jossakin luin ett tumavasta-aineet voivat joskus laskea..Taisi olla joku SLE:tä sairastava joka sanoi että tumavasta aineet olivat laskeneet.
Lääkäriltä en tätä ymmärtänyt kysyä.. - f123ly
monioireinen kirjoitti:
Jossakin luin ett tumavasta-aineet voivat joskus laskea..Taisi olla joku SLE:tä sairastava joka sanoi että tumavasta aineet olivat laskeneet.
Lääkäriltä en tätä ymmärtänyt kysyä..mulle lääkäri selitti sen niin, että tauti ei silloin ole pahasti päällä vaan on helpottunut. Kokonaan ne ei kait enää katoa, näin olen ymmärtänyt. Mutta minulla laski 1280 luvusta 320 ja nousi taas 640.
Samoin laski mieheni siskolla, noin 30 v. Hänellä oli myös ensin 1280 ja värjäyskuvio heterogeeninen. Laski 320 ja muita alaluokituksia ei koskaan avautunut. Kun alaselkä kuvattiin, niin sen perusteella sitten diagnoosiksi tuli selkärankareuma. Hän sai diagnoosin tänä vuonna. Tumavasta-aineet olivat koholla jo vuosia, joten... näin se vain menee. Että ei tuo lasku edes poistanut sitä, että hän kuitenkin sairasti selkärankareumaa. Porvoon sairaalassa oli ollut todella hyvä lääkäri, sitä ennen Peijaksen potilas mutta asunnon rakentaminen vei potilaaksi Porvooseen. Oli alkuun tosi vihainen siitä, että joutuu vaihtamaan sairaalaa, mutta kun lääkitykset on nyt kohdallaan tauti diagnostisoitu ja lääkäri mahtava, ei enää haittaa pitkä matka sairaalaan. Pääasia on löytää se hyvä lääkäri, ainakin Porvoossa on. - f123ly
monioireinen kirjoitti:
Kiva kuulla että muillakin samantyyppisiä oireita..Tuntuu välillä ettei kukaan oikein tajua eikä ymmärrä mistä on kyse. Onneksi on tällä hetkellä kuitenkin todella ymmärtäväinen terveyskeskuslääkäri. Lääkäreitäkin löytyy laidasta laitaan..:)
Kilpirauhasarvot otettu, kaikki kunnossa.
Huomenna röntgeniin..käsistä ja jaloista kuvat.
Tsemppiä sullekin!tutkittu kilppari, todettiin struumatyyppistä kasvua, pateista isommasta otettiin ohutneulanäyte, ei mitään kasvua, paljon makrofageja. Ei kilppariongelmia noin muuten.
Kädet ja jalat kuvattiin myös noin vuosi sitten, ei mitään nivelreumaan viittaavaa.
Joten jaksele, vaikka mitään ei taaskaan löytyisi. Tauti on vain piilossa lääkäreiltä ja me sairastamme, kun se on nähtävissä lääkäreille olemmekin sitten jo sairaan kipeitä. Kestää aikansa, mutta yritä löytää apua jostakin. Mulla myös anemia, joten syön rautaa yms. Ei vain kovin hyvin imeydy, joten siinä ja tässä mennään.
Mutta mulla on perussairautena astma, sitten noita muita keuhkopuolen juttuja mm. ilmeinen trakeobronkomalisia ja J44, joka mun kohdalla tarkoittanee kroonista keuhkoputkien tulehdusta, ehkä tms. Joskus menee hyvin ja joskus hiton huonosti.
- nivelpsoriaatikko
Olin tässä taannoin nivelpsorin hoidonohjaustilaisuudessa ja siellä sanottiin ainakin näistä tulehdusarvoista että kaikilla(kuten myös minulla) ne eivät nouse vaikka olisi miten pahat tulehdukset nivelissä.Nivelpsorissahan ei nimenomaan ole reumatekijää veressä.Tosin en sitä tiedä voiko se olla näkymättä jos on todella reuma.
- veikkaan fibroa
Kuulostaapi ihan fibromyalgialta joka suhteessa,
ja se ei näy verikokeissa,muut kylläkin käsittääksen.Siis reuma-ja sidekudossairaudet..
Fibromyalgiasta saat lisätietoa reumaliitosta.
Käy sivustoilla.- fibroilija
Mikään noista oireista ei kuulu fibromyalgiaan.
Onkohan alkuperäiseltä otettu kilpirauhasen arvot? - minulleki
fibroilija kirjoitti:
Onkohan alkuperäiseltä otettu kilpirauhasen arvot?minullekin tuli mieleen mahdolliset häikät kilpirauhasessa - osa oireista tuntui niin kovin tutulta
- sinullako fibro?
fibroilija kirjoitti:
Onkohan alkuperäiseltä otettu kilpirauhasen arvot?Kylläpä vaan kuuluu:voimakas väsymys,kylmät kädet-ja
jalat,muistiongelmat,nivelkivut,jäykkyys.Minulla
lisäksi aurinkoyliherkkyys ja - ihottuma.
kylläpä
- Nipsu Nivelreumaatikko
Eikö lääkäri kertonut sinulle, että diagnoosi voi selvitä vuosia myöhemmin kuin oireet alkavat? Minulla meni 11 vuotta. Olen lukenut tämän keskusteluryhmän vanhempia viestejä ja huomannut, että moni muu on joutunut odottamaan kauan diagnoosia. En minä ainkaan joutunut pyörätuoliin tai petipotilaaksi, kuten jotkut näyttävät uskovan, jos hoitoa ei aloiteta heti oireiden alettua.
- monioireinen
Eipä tainnut kertoa..Vastavalmistuneellä lääkärillä ei tainnut olla riittävästi tietoa näistä sairaksista luulisin..
Ei oikein huvittais odottaa 11 vuotta saadakseni selvyyttä asiaan. Mutta ei tässä kai sitten muu auta kun odottaminen. - Nipsu Nivelreumaatikko
monioireinen kirjoitti:
Eipä tainnut kertoa..Vastavalmistuneellä lääkärillä ei tainnut olla riittävästi tietoa näistä sairaksista luulisin..
Ei oikein huvittais odottaa 11 vuotta saadakseni selvyyttä asiaan. Mutta ei tässä kai sitten muu auta kun odottaminen.Jokainen lääkäri tietää sairauksista enempi kuin nämä täällä diagnooseja tarjoavat. Lääkärit tietävät, että (alkuvaiheessa) suunnillen samalla tavoin oireilevia sairauksia on lukemattomia muitakin kuin Reumaliiton sivulla mainitut. Vain pieni osa on reumasairauksia. Toki monen diagnoosi selviää muutaman kuukauden sisällä oireilun alkamisesta.
- monioireinen
Nipsu Nivelreumaatikko kirjoitti:
Jokainen lääkäri tietää sairauksista enempi kuin nämä täällä diagnooseja tarjoavat. Lääkärit tietävät, että (alkuvaiheessa) suunnillen samalla tavoin oireilevia sairauksia on lukemattomia muitakin kuin Reumaliiton sivulla mainitut. Vain pieni osa on reumasairauksia. Toki monen diagnoosi selviää muutaman kuukauden sisällä oireilun alkamisesta.
Varmaankin useimmat tietävät. On mulla sen verran maalaisjärkeä enkä usko itsediagnosointiin. Nykyään pitäisi kuitenkin itsellä olla riittävästi tietoa ennen lääkäriin menoa jotta tietäisi mitä vaatia.
Valitettavasti mun kohdalla monet lääkärit eivät ole ottaneet oireitani tosissaan, eivät kuuntele, eivätkä selitä vaikka pyytäisikin. Huonoa tuuria sitten varmaan. Onneksi tällä hetkellä mukava lääkäri.
Keskustelupalstoilta voi saada hyödyllistä tietoa. Olen saanut parempia vinkkejä kuivien silmien hoitoon muilta kuivista silmistä kärsiviltä, kuin silmälääkäriltä..
- ......
myös samat oireet, lisäkis jäykkyys selässä (ja kivut). Sairastan selkärankareumaa...
- Kivuton
Oireesi ja niiden moninaisuus viittaavat siihen, että niiden taustalla on todennäköisesti tasapainoaistin toimintahäiriö.
Katso tältä keskustelupalstalta tästä aiheesta kertovat vanhemmat viestit: "Tasapainoaistin toimintahäiriö ja reumaattiset vaivat" sekä "Kivuilla ja sairauksilla on rytminsä". Lisätietoja myös osoitteessa koti.mbnet.fi/bpv
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1898603
En löydä sinua
En löydä sinua täältä, etkä sinä varmaankaan minua. Ennen kirjoitin selkeillä tunnisteilla, nyt jätän ne pois. Varmaan k264738- 504238
- 593792
- 513216
- 502980
Ne oli ne hymyt
Mitä vaihdettiin. Siksi mulla on taas niin järjetön ikävä. Jos haluat musta eroon päästä niin älä huomioi mua. Muuten kä262676- 432491
Miten mä olisin
Rohkeampi lähestymään häntä. En tiedä. En osaa nykyään edes tikusta tehdä asiaa vaan käyttäydyn päin vastoin välttelen.412218Anteeksi kun käyttäydyn
niin ristiriitaisesti. Mä en usko että haluaisit minusta mitään, hyvässä tapauksessa olet unohtanut minut. Ja silti toiv382203