suomen muinaisuskonnot.....?

redparon

onko kukaan tietoinen mitkä ovat suomen muinaisuskonnot? olisi kiva tietää.

34

5882

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • edes vähän tietäisin.

      Yleisesti hyväksytty näkemys on, että ennen kuin kristinusko tuli Suomeen ja käynnisti ns. katolisen keskiajan, Suomessa harjoitettiin ns. muinaissuomalaista kansanuskontoa.

      Kristinusko tuli siis katolilaisuutena 1100-luvulla ristiretkien muodossa ja sitä aikaisemmin, 900-luvulta alkaen, kaupankäynnin ja meriliikenteen kautta vaikutteina sekä idästä että lännestä. Tästä et ilmeisesti tahdo tietää enempää.

      Suomalainen muinaisuskonto vaihteli hieman maantieteellisestä sijainnista riippuen. Keskeisiä elementtejä olivat kuitenkin luonnon ymmärtäminen jumaluuden ja jumalien ilmentyminä (esim. Ukko-ylijumala, Tapio-metsänjumala, Ahti-vedenjumala), pyrkimys vaikuttaa jumaluuteen juuri luonnon kautta (uhrilehdot, kuppikivet), perhe- ja sukuyhteyden kunnioittaminen ja vaaliminen sekä manismi.

      Muinaissuomalainen kansanusko oli panteistista siinä mielessä, että luonnossa koettiin jumaluutta. Polyteismiä se oli, sillä jumalia oli useita ja kaikilla oli omat vaikutusalueensa (kuuluisa Agricolan jumalaluettelo). Animismin mukaisesti esineet ja ilmiöt sielullistettiin. Manismia eli vainajakulttuuria ilmeni sitäkin.

      Suomalainen muinaisuskonto oli vahvasti ihmiskeskeistä. Ihmisten väliset käytännöt ja toimintamallit vaihtelivat hieman sen mukaan, oliko kyse itä- vaiko länsi-Suomesta, mutta esim. manismi oli yhteinen piirre. Manismilla viittaan tässä esim. tapaan saattaa kuolleet yhteisön jäsenet kunniakkaasti viimeiseen lepoon, jotta he eivät jäisi ns. sijattomiksi sieluiksi ja palaisi kostamaan (esim. tuhoamaan sadon – tämä ilmentää loistavasti luonnon ja ihmisen elämän välistä riippuvuutta). Kristinuskon vaikutteiden myötä vainajien hautaaminen yleistyi.

      Samanismia ilmeni myös. Yhteisön arvostetuin henkilö oli tietäjä. Tietäjän virka ei tosin ollut yhteisön halutuin, sillä tällä oli vastuullaan koko yhteisön hyvinvointi; olihan tietäjä portti tuonpuoleiseen.

      Maailmankuva koettiin kolmikerroksiseksi: eletyn maailman yläpuolella oli maanylinen ja alapuolella maanalinen maailma. Samaanin rooli oli toimia välittäjänä näiden maailmojen välillä ja esim. eläimen hahmon ottamalla kyetä liikkumaan maailmasta toiseen. Maailmat linkittyvät myös manismiin.

      Pyhiä eläimiä olivat Itä-Suomessa karhu ja Länsi-Suomessa hirvi, minkä selittävät bioottiset olosuhteet.

      Kerro, jos on jotain, mitä tahdot tietää. Toivottavasti vastasin edes jotenkin siihen, mitä kysymykselläsi hait. :)

      • Muinaisuskoinen

      • redparon

        tiesin kyllä nämä asiat mitä kirjoitit, kiitos! kuitenkin vastauksestasi. haluaisin tietää laajemmassa mittakaavassa kaikista näistä asioista.


      • ukkos

      • Estää

      • Jumala

        Tuo herra A:n jumalaluettelo ei todellakaan ole jumalan sanaa eikä kiveen veistetty.
        Nyt tiedetään , että herra A todellisuudessa teki tutkimuksensa ja juttunsa puhtaasti itsekkäistä syistä.
        Halusi kunniaa ja mainetta sekä yritti tuhota Suomalaisuuden ja sen vuoksi kirjoitti Suomen kielen alkeet joissa mahdollisuuksien mukaan hävitti sanan alkuperäisen tarkoituksen tavoitteenaan Suomen kielen muuttamisen Ruotsalais-Saksalaiseksi.
        Nuo jumala jutut eivät ole koskaan olleet kovin tärkeitä meille,sama juttu kuin nykyään kristinusko.
        Ne ja se on vain ikäänkuin olemassa mutta sillä ei todellisuudessa ole mitään merkitystä kuin aivan häviävän pienelle porukalle joka sitten kyllä pitää siitä jumalatonta mekkalaa.
        Meille uskonto ei ole niin suuri juttu kuin esim. Irlannissa tai Arabiassa.


      • K-ukko

        Voihan tuon "polyteismin" tulkita niinkin, että
        eri yhteyksissä ja -paikoissa samasta jumalasta käytettiin eri nimeä.


      • Nimetön

      • asdfghjjkll

      • qawer
        Muinaisuskoinen kirjoitti:

        Ukko "ylijumala" on kristillisten vaikutteiden aikaansaama, ennen kristinuskoa ei ollut ylijumalaa, vaan ihan "normaali" sateen ja ukkosen jumala.

        http://www.taivaannaula.org/taivaannaula/taivaannaula.php
        Tuolta lisätietoa olkaa hyvät

        Itse asiassa tuo väite ei pidä paikkansa :) .

        Ukko ylijumala ei ollut kristillisten aikaan saama vaan se oli niissä vanhoissa lauluissa joissa "tiedettiin" asioiden laidat niin kuin ne ennen meni . Se minkä takia halutaan "pilata" sekin asia on kenties oman kulttuurin ja uskonnon aliarvioiminen .

        Epäluulo ei ole hyvästä . Lönnroot on taidolla kirjoittanut kalevalan ja laittanut sen kirjan ja sanoman sen ajan oloihin ja vaatimuksiin sopivaksi . Niin kuin jokainen laulaja loi omat laulunsa eli etsi tarpeelliset tietonsa jotta pystyi elämään :) .


      • qawer
        Jumala kirjoitti:

        Tuo herra A:n jumalaluettelo ei todellakaan ole jumalan sanaa eikä kiveen veistetty.
        Nyt tiedetään , että herra A todellisuudessa teki tutkimuksensa ja juttunsa puhtaasti itsekkäistä syistä.
        Halusi kunniaa ja mainetta sekä yritti tuhota Suomalaisuuden ja sen vuoksi kirjoitti Suomen kielen alkeet joissa mahdollisuuksien mukaan hävitti sanan alkuperäisen tarkoituksen tavoitteenaan Suomen kielen muuttamisen Ruotsalais-Saksalaiseksi.
        Nuo jumala jutut eivät ole koskaan olleet kovin tärkeitä meille,sama juttu kuin nykyään kristinusko.
        Ne ja se on vain ikäänkuin olemassa mutta sillä ei todellisuudessa ole mitään merkitystä kuin aivan häviävän pienelle porukalle joka sitten kyllä pitää siitä jumalatonta mekkalaa.
        Meille uskonto ei ole niin suuri juttu kuin esim. Irlannissa tai Arabiassa.

        Samoin myös mahdollisti kiroamisen . Sillä asettihan paavi itse meidät Suomalaiset pannaan muutamaan otteeseen jotta meistä tulisi enemmän nöyriä ja kuuliasia ei herralle vaan herroille :) . Samoin Venäläiset ihmettelivät kun Suomalaiset ei herroja kumarrellut :)

        Täytyy myös muistaa yhteys kalevalan ja itsenäistymisen kesken,

        samoin haluaisin muistuttaa yhteyttä kristinuskon tulon ja itsenäisyyden menettämisen välillä :) .


      • Näin se meni
        Nimetön kirjoitti:

        http://www.utu.fi/tutkimus/tutkimusuutisia/ukkoylijumala.html

        opastaa Yliopisto.

        "Ukko-ylijumalan historiaa 7000 vuoden taakse

        Muinaissuomalaisen ukkosenjumalan myyttiset juuret ulottuvat monelle taholle – eri aikakerroksista paljastuvat niin suomalais-ugrilainen metsästäjäjumaluus, maataviljelevän Baltiasta tulleen vasarakirveskansan hedelmällisyyden jumaluus kuin antiikin Zeus ja Jupiterkin. Vanhimmillaan Ukkoa edusti taivaalla lentelevä valtaisa ukkoskotka, kivikauden pyyntikulttuurien ammoinen jumaluus ainakin seitsemän vuosituhannen takaa. Turun yliopiston arkeologian emeritusprofessori Unto Salo on ensimmäistä kertaa saattanut Ukko-ylijumalan tarinan arkeologian, uskontotieteen ja kielitieteen keinoin historialliselle aikajanalle.

        Salon Ukko-tutkimus julkaistiin tammikuussa amerikkalaisessa The Journal of Indo-European Studies –vuosikirjan monografiasarjassa nimellä UKKO – The God of Thunder of the Ancient Finns and His Indo-European Family. Salon tutkimus pohjautuu hänen vuonna 1997 professori Kyösti Julkun toimittamaan julkaisuun Itämeren Suomi – eurooppalainen maa kirjoittamaansa artikkeliin Ukko ukkosen jumala.
        Ukko, Ilmari, Zeus ja Jupiter

        Suomalaisten ukkosenjumala Ukko – nimi on eufemistinen kunnianimi – saapui kantasuomalaisten ja saamelaisten taivaalle noin 2400 eKr. arojen suunnasta Viron kautta. "


      • Anonyymi

        Hyvä analyysi , edes vähän tietäisin, hengeltä. Alkuun korjaus että ortodoksi uskonto oli suomessa ennen 1000-lukua, eikä ristiretkiä tehty, vaan katoliset tulivat sotaan bysanttia vastaan suomeen. Hirvi ja Karhu klaanien lisäksi roomalais ajalla oli lännen sithonien heimon uskomukset. Ne viittaavat vaanien uskoon, jotka olivat aasojen (Odin,Thor) vastustajia ja pohjolan puolustajia. Viitaan nimeen vaanit/kveenit, ja samaan muinaiskainuun asuinpaikkoihin, pohjanlahden rannikko-alueilla.


    • SuprMies

      Muinaisuskonnosta kiinnostuneille ja sitä asiaa tutkiville/siitä uskonnon itselleen haluaville löytyy aika hyvä ja vilkas keskustelufoorumi osoitteesta

      http://taivaannaula.org/hiitola/

    • tapiola2

      jostain martti haavion "suomalainen mytologia" -opuksen. Siinä on paljon suomalaisten muinaisuskonnosta ja -uskomuksista. Jostain syystä siitä ei ole otettu uutta painosta, vaan alkuperäinen 60-luvulla painettu on ainoa....

    • sunnyriver

      No, en ole niin muinaisuskontotilannetta seurannut,
      mutta tässä joskus Jumala sanoi,
      että karhu on Karjalan vanha epäjumala
      ja siitä on haittaa vieläkin kanssakäymisessä.
      Eli karhuhenki nousee hyvin sujuvasti,
      kun joku on eri mieltä. Murinalla ja vahvalla
      tahdolla pistetään asioita läpi, vaikka olisi aika
      keskustella ja kysellä Jumalan mielipidettä asioihin.
      Kun siihen sitten vielä lisätään vainon henki eristämisineen
      ja pois sulkemisineen, niin eipä ole enää kovin hyviä
      edellytyksiä yhteistyölle ja kehitykselle.
      Tarttis tehdä pesäero itäisessä Suomessa näistä asioista...

      • qawer

        Eip mee oikein noin .

        Karhulle oli monia eri rituaaleja joilla sitä pyrittiin lepyttämään, jopa kun se saatiin kaadettua sille osoitettiin kunnioitusta eri tavoilla ja rituaaleilla ja pyydettiin että se antaisi siunauksia koska oli pelätty ja voimakas henkenäkin .

        Toinen asia on sitten se jos oli karhun henki apurina niin että manasi sen voimakseen tai tuekseen . Onhan se maaeläjistä täällä pohjoisessa suurin ja vahvin, sillä saatiin voimaa niin että ei tarvinnut pelätä lähtiessään parantamaan tai hoitamaan .

        Kolmas muttei vähäisin oli mielikuva . Eli joku ihminen oli käärmemäinen, karhumainen, susimainen eli omasi joitain tiettyjä piirteitä jostakin eläimestä . Tietenkin pystyi tietoisesti vahvistamaan esim. karhumaisuutta itsessään jolloin halusi henkisellä tasolla vahvistaa sen eläimen piirteitä itsessään . Se että oliko se sitten positiivista vai negatiivista oli sitten ihmisestä itsestään kiinni . Jos harrasti negatiivista puolta niin hyvin nopeasti jäi yksin niitä hommia tekemään . Kaikkihan nyt nämä jutut tietää ja osaa :)


      • tietäjä

        "tässä joskus Jumala sanoi,
        että karhu on Karjalan vanha epäjumala"

        rupattelet useinkin jumalan kanssa?


      • sunnyriver
        tietäjä kirjoitti:

        "tässä joskus Jumala sanoi,
        että karhu on Karjalan vanha epäjumala"

        rupattelet useinkin jumalan kanssa?

        No, en kyllä juttele. Savolaisena evakkona olen täällä.
        Taivaan Jumalan kanssa kyllä olen hyvinkin puheväleissä
        ja rukoilen usen häneltä apua.
        Uskossa olen ollut lähes 30 vuotta.


      • Metsän hengetär
        qawer kirjoitti:

        Eip mee oikein noin .

        Karhulle oli monia eri rituaaleja joilla sitä pyrittiin lepyttämään, jopa kun se saatiin kaadettua sille osoitettiin kunnioitusta eri tavoilla ja rituaaleilla ja pyydettiin että se antaisi siunauksia koska oli pelätty ja voimakas henkenäkin .

        Toinen asia on sitten se jos oli karhun henki apurina niin että manasi sen voimakseen tai tuekseen . Onhan se maaeläjistä täällä pohjoisessa suurin ja vahvin, sillä saatiin voimaa niin että ei tarvinnut pelätä lähtiessään parantamaan tai hoitamaan .

        Kolmas muttei vähäisin oli mielikuva . Eli joku ihminen oli käärmemäinen, karhumainen, susimainen eli omasi joitain tiettyjä piirteitä jostakin eläimestä . Tietenkin pystyi tietoisesti vahvistamaan esim. karhumaisuutta itsessään jolloin halusi henkisellä tasolla vahvistaa sen eläimen piirteitä itsessään . Se että oliko se sitten positiivista vai negatiivista oli sitten ihmisestä itsestään kiinni . Jos harrasti negatiivista puolta niin hyvin nopeasti jäi yksin niitä hommia tekemään . Kaikkihan nyt nämä jutut tietää ja osaa :)

        Niin ja karhua kutsuttiin monilla peitenimillä, koska sen uskottiin nousevan kerran vuodessa kertomaan jumalille ihmisistä. Haluttiin antaa vaikutelma, että karhua kunnioitetaan. Niiltä ajoilta on nimitykset "otso" ja "mesikämmen" niin kuin monet muutkin. Näin olen asian ymmärtänyt.


      • sunnyriver
        qawer kirjoitti:

        Eip mee oikein noin .

        Karhulle oli monia eri rituaaleja joilla sitä pyrittiin lepyttämään, jopa kun se saatiin kaadettua sille osoitettiin kunnioitusta eri tavoilla ja rituaaleilla ja pyydettiin että se antaisi siunauksia koska oli pelätty ja voimakas henkenäkin .

        Toinen asia on sitten se jos oli karhun henki apurina niin että manasi sen voimakseen tai tuekseen . Onhan se maaeläjistä täällä pohjoisessa suurin ja vahvin, sillä saatiin voimaa niin että ei tarvinnut pelätä lähtiessään parantamaan tai hoitamaan .

        Kolmas muttei vähäisin oli mielikuva . Eli joku ihminen oli käärmemäinen, karhumainen, susimainen eli omasi joitain tiettyjä piirteitä jostakin eläimestä . Tietenkin pystyi tietoisesti vahvistamaan esim. karhumaisuutta itsessään jolloin halusi henkisellä tasolla vahvistaa sen eläimen piirteitä itsessään . Se että oliko se sitten positiivista vai negatiivista oli sitten ihmisestä itsestään kiinni . Jos harrasti negatiivista puolta niin hyvin nopeasti jäi yksin niitä hommia tekemään . Kaikkihan nyt nämä jutut tietää ja osaa :)

        Tuo kolmas kohta kyllä pitää paikkansa
        sikäli, että ihmisellä saattaa olla esim. samanlainen tapa murista
        ja hallita toisia kuin karhulla,
        muttei siinä mitään vahvistamista ole,
        vaan parannuksenteon paikka.
        Ihmisiksi Jumala meidät loi
        ja ihmisinä meidän kuuluu elää.

        Hieman enemmän tätä zoota,
        mistä itsekunkin on parasta tehdä parannusta:
        (saattaa tulla esille esim. unimaailmassa)
        - koira - toisten haukkuminen
        - susi - toisten raateleminen
        - kettu - petollisuus
        - kissa - laiskuus, nautinnonhalu aktiivisuuden tilalla
        - hevonen - omapäisyys


    • hepsdiygf

      Shamanismi, Kaleva ( nimenomaan Kaleva ei Kalevala koska se on teos ) ja siinä ne sitten ovatkin lukuun ottamatta luonnonuskovaisia eli itseoppineita . Kovastihan tuo kirkko on tuhonnutjälkiä siitä rauhanomaisesta uskonnosta joka meillä oli .

    • oli keskiajalla

      Täällä Pohjanmaalla oli mystikoita, jotka pitivät yhteyksiä suoraan Paaviin. Lienee kirjeenvaihtoa
      tallessakin Vähänkyrön kirjastossa. Asia on kiinnostanut sen verran, että perinteitä noudattaen
      olen ns. Köyhien Veljien katoavaa joukkoa. Jonkin verran kirjeenvaihtoa Vatikaaniin olen
      laittanut. On mukava ottaa reilusti etäisyyttä homo ja naispappeihin. Onhan tuolla Katolisellakin
      puolella kaikenlaista kikulihommaa, mutta se on aika marginaalista ja tuomitaan jyrkästi.
      En tietenkään myönnä mitään, enkä oikeasti tunnusta mitään uskontoa. Tuo lahko on
      vaan aika mielenkiintoinen.

      • qawer

        Ongelmia on varmaan vähän jokaisessa "lahkossa" ja seurassa . Ainakin luulen niin kun lukee historiikkia . Tärkeintä on varmaan se miksi jokin asia on laitettu pystyyn ja mihin sillä pyritään . Sitten tulee se että kuinka paljon ja kuinka hyvin se toimii .


      • Mane III
        qawer kirjoitti:

        Ongelmia on varmaan vähän jokaisessa "lahkossa" ja seurassa . Ainakin luulen niin kun lukee historiikkia . Tärkeintä on varmaan se miksi jokin asia on laitettu pystyyn ja mihin sillä pyritään . Sitten tulee se että kuinka paljon ja kuinka hyvin se toimii .

        Suomessa ei ole muinaisukontoa vaan kaikki on kuvitteellista koska kaikki kansat ovat omanneet omat uskomuksensa,niin myös suomalaiset.Kaikenlaista vitsan vääntäjää ja kiven heittäjää on elänyt ja heidän ajoiltaan on jäänyt jäljelle vaikka mitä "uhrikiviä" mutta mitään kummempaa palvontaa ei ole ollut.

        Suomalaisuus on jotain sellaista josta kukaan ei tiedä mitään ja kaikki jotka kirjoittavat muinaissuomalaisista kirjoittavat vain luullun ja kuvitellun perusteella,mitään todisteita ei ole koska olemme elelleet kuopissa ja jotenkin katetuissa majoissa.


      • Mane III kirjoitti:

        Suomessa ei ole muinaisukontoa vaan kaikki on kuvitteellista koska kaikki kansat ovat omanneet omat uskomuksensa,niin myös suomalaiset.Kaikenlaista vitsan vääntäjää ja kiven heittäjää on elänyt ja heidän ajoiltaan on jäänyt jäljelle vaikka mitä "uhrikiviä" mutta mitään kummempaa palvontaa ei ole ollut.

        Suomalaisuus on jotain sellaista josta kukaan ei tiedä mitään ja kaikki jotka kirjoittavat muinaissuomalaisista kirjoittavat vain luullun ja kuvitellun perusteella,mitään todisteita ei ole koska olemme elelleet kuopissa ja jotenkin katetuissa majoissa.

        Tiedätkö Rapolan muinaislinnan? Se niistä kuopista ja katetuista majoista.


    • ..kristinuskoa...

      ...oltu pakanoita?

    • Väinö Möinen

      Voidaanko suomalainen muinaisuskonto elvyttää??

      Kiinnostus kristillisyyttä edeltäneen Euroopan uskontoon ja siihen perustuviin perinteisiin on kovasti nousussa kaikkialla länsimaissa. Yksi vain on joukosta poissa: Suomalainen pakanuus. Seuraavassa tarkastelemme suomalaiseen ja muihin eurooppalaisiin muinaisuskontoihin kohdistuneen kiinnostuksen syitä, ja pohdimme, miten tässä asiassa voitaisiin edetä.

      "Juurien etsimisen" trendin aloitti afro-amerikkalainen keskiluokka 60-luvun jälkeisessä USA:ssa. Mustia alkoi häiritä, että heidän lapsensa saivat kouluissa heitä kovin vähättelevän ja heistä vaikenevan historiankuvan, mikä ei sopinut vaurastuvalle ja itseäänkunnioittavalle mustalle sukupolvelle. "Roots" oli vuosikymmenen iskusana, ja se huomattiin myös muilla mantereilla.

      Bretonien, kymrien, katalaanien, oksitaanien, gaelien ja baskien, noiden läntisen Euroopan kansallisvaltioiden perinteellisten vähemmistöjen, tilanne oli ollut vuosisatoja se, että perinnettä, identiteettiä ja kieltä oli ylläpitänyt etupäässä maaseudun koulujakäymätön väki. Kun vähemmistöön kuuluva pääsi 'vihreälle oksalle' yhteiskunnassa, hän tuotapikaa pyrki kätkemään syntyperänsä ja unohtamaan omat perinteensä.

      Tämän päivän Etelä-Ranskassa oksitaanien nuori sukupolvi opiskelee ylpeänä omaa kieltään, joka on yhtä lähellä italiaa kuin pohjois-ranskaan perustuvaa kirjakieltä. Vanhemmalle sukupolvelle, joka oli yrittänyt kieltää alkuperänsä ja kätkeä sen lapsiltaankin, ollaan hyvin vihaisia.

      Etnisen identiteetin etsintä on siis maailmanlaajuinen trendi, mutta miten se istuu globaalistumiseen, toiseen aikamme näkyvään virtaukseen? Maailma, jossa kansoja eivät erota jyrkät valtio- tai tullirajat, ja jossa sama tiedonvälitys tavoittaa yhtälailla Kwajaleinin atollin asukkaan, kuin Pihtiputaan mummonkin, on uudenlainen haaste kansojen, mutta myös yksilöiden, identiteetille.

      Ihmisjoukko ei ole olemassa, jos siihen kuuluva ei tiedä, keitä muita siihen kuuluu ja keitä ei. Ihmisyksilöllekin tietoisuus ryhmään kuulumisesta ja tämän ryhmän ominaisuuksista, on terveen persoonallisuuden vahva peruskivi, ja voimavara, -viimeinen energiareservi. Mediamyllytyksen hämärtämä tajuntakin pyrkii myös epätoivoisesti identifioitumaan johonkin. Erilaisia korvike-identiteettejä syntyykin jopa itsestään, ja toisille trendikkäät lahkot ja muotiuskonnot ajavat saman asian. Näiden korvikkeiden onttouden paljastaa niihin turvautuneiden henkilöiden seuranta: Lahkoa vaihdetaan viiden vuoden välein, mutta henkinen pahoinvointi pysyy samana.

      Kaikkialla näkyvä pyrkimys tunnistaa oman kansanryhmänsä perintö, ja peittelemätön ylpeys siitä, onkin yksilöiden reagointia identiteetin ja minuuden perustaa kalvavaan rikkinäiseen aikaamme.

      Löydä ryhmäsi, löydä itsesi

      Me voimme muuttaa pukeutumistamme, värjätä hiuksemme ja opetella uuden kielen, mutta emme voi käskeä tajuntaamme "muistamaan", että olemme jotain muuta kuin olemme. Tekeytymällä voi pettää muita, mutta itseään vain jonkin aikaa. Jokin tajunnassa muistuttaa, että henkilö elää valheessa. USA:n suurkaupunkien slumminuorten kriminaaliin alakulttuuriin samaistuvia nuoria on Suomessakin, mutta vaikka he kuinka pukeutuvat ohjekirjan mukaisesti housun persusta maata laahaten, venyttävät puhetapaansa ja liikkuvat nykimällä, he ovat vain huonoja kopioita siitä mitä yrittävät olla.

      ....

      .

      • Väinö Möinen

        ...
        Erilaisten imperiumien harrastama vähemmistöjen ja alusmaiden kansojen assimilointi on aina samansisältöistä: Tavoitteena ei ole eurooppalaisen tms. sivistyksen siunaukset oppinut 2000-luvun "aboriginaali", vaan "second class european", ikuisesti huonompi puoliolento. Ylikansalllisen tajunnantäyttöteollisuuden tuotteiden kautta "vapaaehtoisesti" omaksuttu vierasperäinen kertakäyttöidentiteetti tuottaa aivan saman tuloksen: Itseään häpeävän identiteetittömän yksilön.

        Globaalin yhteisyyden kieltäminen ja "tuohikulttuuriin" käpertyminen ei ole vaihtoehto, eikä menneisyyteen tuijottaminen ole missään tuottanut tuloksia. Huomio onkin käännettävä modernin kulttuurin luomiseen oman perinteen kunnioituksen pohjalta ja omin ehdoin, josta esimerkkinä voi mainita saamelaiset Mari Boine Norjasta ja Merja-Aletta Ranttila Suomen puolelta Torniojokilaaksosta. Heidän taiteensa on tätä päivää ja elävää saamelaisuutta, eikä mitään kunnanmuseon pölyttynyttä vitriinitavaraa. Vain elävä ja uudistuva traditio elää.

        Pienevällä planeetallamme kansojen on löydettävä itsensä, mutta myös toisensa. Media ja meille tarjottu ylikansallinen "kulttuuri" tukevatkin avoimesti ja voimakkaasti "kansainvälistymistä", mutta lähentääkö se kansoja todella toisiinsa, vai jyrätäänkö meitä kaikkia tajunnantäyttö-monopolien standardituotteilla yhteen ja samaan muottiin, jossa kukaan ei ole kotonaan eikä oma itsensä, ja jossa mikään ei ole aitoa?

        "Vain ihminen joka halveksii itseään, voi vihata muita."

        Luonteva ja teeskentelemätön kanssakäyminen eri kulttuurien kesken on mahdollista vain, jos rohkeasti ja ylpeästi arvostaa omaansa. Ja sama kääntäen: Jos et tunne omaa perintöäsi, et voi arvostaa muidenkaan kulttuuria ja tapoja. Tälläinen onneton ja orpo yksilö häpeää mielessään itseään, ja kohtaamistilanteissa vieraiden kulttuurien kanssa, hän joko matelee lakeijamaisesti tai on täynnä silmitöntä vihaa. Nämä molemmat käyttäytymismallit ovat saman asian eri puolet, ja sidoksissa toisiinsa.

        "Kun ajattelee suomalaisten asemaa 600 vuotta ruotsinvallan alla, asian ymmärtää helposti. ... Tilanne johti luonnollisesti siihen, että oli yläkerran väkeä ja alakerran väkeä. Kansallinen itsetunto painettiin kyseisessä eriarvoisuudessa väistämättä alas. Nyt olisi vihdoin aika korjata asia." Kirjoittaa tunnettu ajattelija Tapio Kaitaharju ("Minä Olen" 1/2000). Meihin on siis kohdistettu identiteettiämme ja kulttuuriperintöämme tukahduttavaa painostusta ja perinteen hävittämistä, joten eräät nyky-reaktiot vieraiden elementtien kohtaamistilanteissa eivät yllätä. Kyyristely ja viha ovat taitamatonta käyttäytymistä, josta on kasvettava ulos.

        Meidän on otettava Tapio Kaitaharjun heittämä haaste positiivisena tavoitteenasetteluna, ja ryhdyttävä toimeen. Oman perinnön tunteminen ja arvostaminen on avain ehjän persoonallisuuden ja itsensä tuntemisen lisäksi myös muiden kulttuurien kohtaamiseen terveellä tavalla.

        ...


      • Väinö Möinen
        Väinö Möinen kirjoitti:

        ...
        Erilaisten imperiumien harrastama vähemmistöjen ja alusmaiden kansojen assimilointi on aina samansisältöistä: Tavoitteena ei ole eurooppalaisen tms. sivistyksen siunaukset oppinut 2000-luvun "aboriginaali", vaan "second class european", ikuisesti huonompi puoliolento. Ylikansalllisen tajunnantäyttöteollisuuden tuotteiden kautta "vapaaehtoisesti" omaksuttu vierasperäinen kertakäyttöidentiteetti tuottaa aivan saman tuloksen: Itseään häpeävän identiteetittömän yksilön.

        Globaalin yhteisyyden kieltäminen ja "tuohikulttuuriin" käpertyminen ei ole vaihtoehto, eikä menneisyyteen tuijottaminen ole missään tuottanut tuloksia. Huomio onkin käännettävä modernin kulttuurin luomiseen oman perinteen kunnioituksen pohjalta ja omin ehdoin, josta esimerkkinä voi mainita saamelaiset Mari Boine Norjasta ja Merja-Aletta Ranttila Suomen puolelta Torniojokilaaksosta. Heidän taiteensa on tätä päivää ja elävää saamelaisuutta, eikä mitään kunnanmuseon pölyttynyttä vitriinitavaraa. Vain elävä ja uudistuva traditio elää.

        Pienevällä planeetallamme kansojen on löydettävä itsensä, mutta myös toisensa. Media ja meille tarjottu ylikansallinen "kulttuuri" tukevatkin avoimesti ja voimakkaasti "kansainvälistymistä", mutta lähentääkö se kansoja todella toisiinsa, vai jyrätäänkö meitä kaikkia tajunnantäyttö-monopolien standardituotteilla yhteen ja samaan muottiin, jossa kukaan ei ole kotonaan eikä oma itsensä, ja jossa mikään ei ole aitoa?

        "Vain ihminen joka halveksii itseään, voi vihata muita."

        Luonteva ja teeskentelemätön kanssakäyminen eri kulttuurien kesken on mahdollista vain, jos rohkeasti ja ylpeästi arvostaa omaansa. Ja sama kääntäen: Jos et tunne omaa perintöäsi, et voi arvostaa muidenkaan kulttuuria ja tapoja. Tälläinen onneton ja orpo yksilö häpeää mielessään itseään, ja kohtaamistilanteissa vieraiden kulttuurien kanssa, hän joko matelee lakeijamaisesti tai on täynnä silmitöntä vihaa. Nämä molemmat käyttäytymismallit ovat saman asian eri puolet, ja sidoksissa toisiinsa.

        "Kun ajattelee suomalaisten asemaa 600 vuotta ruotsinvallan alla, asian ymmärtää helposti. ... Tilanne johti luonnollisesti siihen, että oli yläkerran väkeä ja alakerran väkeä. Kansallinen itsetunto painettiin kyseisessä eriarvoisuudessa väistämättä alas. Nyt olisi vihdoin aika korjata asia." Kirjoittaa tunnettu ajattelija Tapio Kaitaharju ("Minä Olen" 1/2000). Meihin on siis kohdistettu identiteettiämme ja kulttuuriperintöämme tukahduttavaa painostusta ja perinteen hävittämistä, joten eräät nyky-reaktiot vieraiden elementtien kohtaamistilanteissa eivät yllätä. Kyyristely ja viha ovat taitamatonta käyttäytymistä, josta on kasvettava ulos.

        Meidän on otettava Tapio Kaitaharjun heittämä haaste positiivisena tavoitteenasetteluna, ja ryhdyttävä toimeen. Oman perinnön tunteminen ja arvostaminen on avain ehjän persoonallisuuden ja itsensä tuntemisen lisäksi myös muiden kulttuurien kohtaamiseen terveellä tavalla.

        ...

        ...
        Menneisyyden häivyttäminen

        Ihminen on helpommin muokattavissa jos häneltä puuttuu arkipäiväinen kontakti oman yhteisön jatkuvuuteen. Rakennettu ympäristö kertoo sukupolvien työstä, ja siitä että samalla paikalla aiemmin olleet ihmiset olivat omia. Rakennetun ympäristön jatkuvuuden nähdään olevan myös henkistä hyvinvointia vahvistavan tekijän, mutta maailmanlaajuisten mainonta- (=tajunnanmuokkaus) kampanjojen kannalta kaikki paikallinen on pahasta. Joulukin pitää sovittaa piirulleen Coca-Cola-muottiin, ettei mitään omaa ja aitoa olisi kenelläkään.

        Vanhan häivyttäminen koskee myös moraalia ja käyttäytymissääntöjä. Ne ovat ylikansallisen yhtenäiskulttuurin ja kulutuskeskeisen elämäntavan tiellä. Vielä sukupolvi sitten Suomessa arvostettiin säästäväisyyttä ja rehellisyyttä, ja työtä. Nyky-moraalin mukaan sillä ei ole väliä, miten rahat on hankittu, kunhan ne pannaan nopeasti menemään.

        Euroopan valtiokirkkojen valtauskonto, kristillisyys, on joutunut pahasti yhteiskunnallisen muutoksen ja oman esi-freudilaisen ihmiskuvansa uhriksi. Kirkkojen tarjoama moraalinvahvistus ei ole siitä syystä tavoittanut kaikkia ihmisiä, vaan henkistä kainalosauvaa on ryhdytty hakemaan uus-uskonnoista ja itämäisistä kulteista. Yksilön itsensä kannalta ei toki muulla ole väliä, kuin sillä että valittu apukeino toimii, mutta tilanne kertoo länsimaisen elämäntapamme ja ihmiselle sopivan olotilan yhteensovittamattomuudesta.

        ..

        Se "omatunto", joka on koodattu meidän mieleemme, muotoutui viimeisten kolmen miljoonan vuoden aikana. Tämä selviää tarkastelemalla niitä asioita, joita pidämme hyveinä: Heikommista ihmistä välittäminen, hädänalaisista huolehtiminen, lupauksien pitäminen, oman osuuden tekeminen yhteisissä töissä,ja tarvittaessa riskin ottaminen muita yhteisön jäseniä autettaessa. Nämä normit näyttävät olevan ristiriidassa mukavuudenhalun, itsekkyyden ja lyhytnäköisyyden kanssa.

        Kun tarkastelemme realistisesti nyky-elämää, juuri kukaan ei elä näiden edelleenkin "arvostamiemme" periaatteiden mukaan, ja mikä tärkeintä: Niiden mukaan eläminen ei toisi menestystä nyky-maailmassa. Ne ovatkin aivan toisenlaisen todellisuuden tuotteita: Ajalta ennen ihmisten välisen eriarvoisuuden institutionalisointia ja valtarakenteiden karkaamista ihmisen kontrollista. Yhä "hyveiksi" tunnistamamme asiat on tuottanut tuhansia vuosia sitten kadonnut kivikauden metsästäjä-yhteisöjen maailma, mutta sen normit ovat yhä osa meidän tajuntaamme.

        ...


      • Väinö Möinen
        Väinö Möinen kirjoitti:

        ...
        Menneisyyden häivyttäminen

        Ihminen on helpommin muokattavissa jos häneltä puuttuu arkipäiväinen kontakti oman yhteisön jatkuvuuteen. Rakennettu ympäristö kertoo sukupolvien työstä, ja siitä että samalla paikalla aiemmin olleet ihmiset olivat omia. Rakennetun ympäristön jatkuvuuden nähdään olevan myös henkistä hyvinvointia vahvistavan tekijän, mutta maailmanlaajuisten mainonta- (=tajunnanmuokkaus) kampanjojen kannalta kaikki paikallinen on pahasta. Joulukin pitää sovittaa piirulleen Coca-Cola-muottiin, ettei mitään omaa ja aitoa olisi kenelläkään.

        Vanhan häivyttäminen koskee myös moraalia ja käyttäytymissääntöjä. Ne ovat ylikansallisen yhtenäiskulttuurin ja kulutuskeskeisen elämäntavan tiellä. Vielä sukupolvi sitten Suomessa arvostettiin säästäväisyyttä ja rehellisyyttä, ja työtä. Nyky-moraalin mukaan sillä ei ole väliä, miten rahat on hankittu, kunhan ne pannaan nopeasti menemään.

        Euroopan valtiokirkkojen valtauskonto, kristillisyys, on joutunut pahasti yhteiskunnallisen muutoksen ja oman esi-freudilaisen ihmiskuvansa uhriksi. Kirkkojen tarjoama moraalinvahvistus ei ole siitä syystä tavoittanut kaikkia ihmisiä, vaan henkistä kainalosauvaa on ryhdytty hakemaan uus-uskonnoista ja itämäisistä kulteista. Yksilön itsensä kannalta ei toki muulla ole väliä, kuin sillä että valittu apukeino toimii, mutta tilanne kertoo länsimaisen elämäntapamme ja ihmiselle sopivan olotilan yhteensovittamattomuudesta.

        ..

        Se "omatunto", joka on koodattu meidän mieleemme, muotoutui viimeisten kolmen miljoonan vuoden aikana. Tämä selviää tarkastelemalla niitä asioita, joita pidämme hyveinä: Heikommista ihmistä välittäminen, hädänalaisista huolehtiminen, lupauksien pitäminen, oman osuuden tekeminen yhteisissä töissä,ja tarvittaessa riskin ottaminen muita yhteisön jäseniä autettaessa. Nämä normit näyttävät olevan ristiriidassa mukavuudenhalun, itsekkyyden ja lyhytnäköisyyden kanssa.

        Kun tarkastelemme realistisesti nyky-elämää, juuri kukaan ei elä näiden edelleenkin "arvostamiemme" periaatteiden mukaan, ja mikä tärkeintä: Niiden mukaan eläminen ei toisi menestystä nyky-maailmassa. Ne ovatkin aivan toisenlaisen todellisuuden tuotteita: Ajalta ennen ihmisten välisen eriarvoisuuden institutionalisointia ja valtarakenteiden karkaamista ihmisen kontrollista. Yhä "hyveiksi" tunnistamamme asiat on tuottanut tuhansia vuosia sitten kadonnut kivikauden metsästäjä-yhteisöjen maailma, mutta sen normit ovat yhä osa meidän tajuntaamme.

        ...

        ...
        Lyhytnäköisen itsekkyyden ja eriarvoisuuden maailmassa elämme sen sääntöjen mukaan, mutta mielessämme tunnemme, että jotain on väärin. Tunnemme tekevämme väärin, tai olemme epämääräisellä tavalla ahdistuneita, ja haemme siihen parannusta kaiken sortin joogasta ja uus-kulteista, mutta edellytämme näiltä poppamiehiltä yhtä asiaa: He parantavat angstimme, jotta voimme palata sen jälkeen "terveinä" tekemään niitä samoja asioita, jotka aiheuttavat epätoivomme. Haluamme taikatemppuja, emme muuttaa elämäämme.

        Synteettisten uskontojen peruserehdys

        Moraalin taju on meissä sisäänrakennettuna, mutta jossakin vaiheessa tapahtui jotakin, ja normien vahvistukseksi tuli rangaistuksella uhkaaminen, -joko maallisella tai henkiolentojen määräämällä. Tämä uhkailu-moraali on nyt tullut tiensä päähän. Eräs pappikin julistaa, että "kaikki pääsevät taivaaseen." Pelote on menettänyt tehonsa.

        Lähi-Idästä lähteneiden "aavikko-uskontojen" heikkous on ihmisen perisynnillistäminen tuomitsemalla ihmisen luonnollisia toimintoja, ja tekemällä elämän monimutkaisemmaksi kuin se onkaan. "Korkeauskonnot" merkitsivät askelta pahempaan ihmisen vieraantumiskehityksessä. Alunperin moraalia kohottamaan tarkoitetut oppirakennelmat tuottavat henkisesti rujoja ihmisiä, jotka vihaavat elämää, pelkäävät kuolemaa ja häpeävät seksuaalisuutta. Tällä tiellä ei ole löydettävissä mitään löytämisen arvoista. Onko siis palattava aikaan ennen elämänkieltämis-uskontoja?

        Suomessa tämä tarkoittaisi sitä aatemaailmaa, jota esivanhempamme kunnioittivat kalevalaisen runouden synty-ajankohtana. Mitä se voi meille antaa?

        Muinaisuskon uusi tuleminen?

        Otsikko tuo heti mielikuvia sarvikypäristä, loitsuista ja rummutuksesta öisellä nuotiolla, henkien laskeutumista odotellessa. Näin teatraalisesta jutusta ei tarvitse olla kysymys, -ainakaan heti. Suomalaisten kristinuskoa ennen harjoittama kulttuuri on ollut kaiken aikaa osa identiteettiämme riippumatta siitä ollaanko kristittyjä vai ei, sillä se mielikuva joka meillä on kansallisesta menneisyydestämme ja alkuperästämme, muovaa minuuttamme ja jopa tavoitteenasettelua elämässämme. Siksi ei ole samantekevää, mitä tiedämme suomalaisten esihistoriasta, alkuperästä ja kulttuuristamme muinaisena vapauden aikana.

        Ensimmäinen tehtävä onkin hajallaan olevien tietojen kokoaminen ja systematisoiminen. Jos joku pitää urakkaa toivottomana, muistutamme, että muinaispreussilaisten jälkeläiset entistävät par´aikaa omaa kadonnutta balttilaista kieltään kulttuurin elvytämisen ensimmäisenä askeleensa. Meillä on siis suhteellisen helppo tehtävä. Puhumme yhä Euroopan vanhinta kieltä.
        ....


      • Väinö Möinen
        Väinö Möinen kirjoitti:

        ...
        Lyhytnäköisen itsekkyyden ja eriarvoisuuden maailmassa elämme sen sääntöjen mukaan, mutta mielessämme tunnemme, että jotain on väärin. Tunnemme tekevämme väärin, tai olemme epämääräisellä tavalla ahdistuneita, ja haemme siihen parannusta kaiken sortin joogasta ja uus-kulteista, mutta edellytämme näiltä poppamiehiltä yhtä asiaa: He parantavat angstimme, jotta voimme palata sen jälkeen "terveinä" tekemään niitä samoja asioita, jotka aiheuttavat epätoivomme. Haluamme taikatemppuja, emme muuttaa elämäämme.

        Synteettisten uskontojen peruserehdys

        Moraalin taju on meissä sisäänrakennettuna, mutta jossakin vaiheessa tapahtui jotakin, ja normien vahvistukseksi tuli rangaistuksella uhkaaminen, -joko maallisella tai henkiolentojen määräämällä. Tämä uhkailu-moraali on nyt tullut tiensä päähän. Eräs pappikin julistaa, että "kaikki pääsevät taivaaseen." Pelote on menettänyt tehonsa.

        Lähi-Idästä lähteneiden "aavikko-uskontojen" heikkous on ihmisen perisynnillistäminen tuomitsemalla ihmisen luonnollisia toimintoja, ja tekemällä elämän monimutkaisemmaksi kuin se onkaan. "Korkeauskonnot" merkitsivät askelta pahempaan ihmisen vieraantumiskehityksessä. Alunperin moraalia kohottamaan tarkoitetut oppirakennelmat tuottavat henkisesti rujoja ihmisiä, jotka vihaavat elämää, pelkäävät kuolemaa ja häpeävät seksuaalisuutta. Tällä tiellä ei ole löydettävissä mitään löytämisen arvoista. Onko siis palattava aikaan ennen elämänkieltämis-uskontoja?

        Suomessa tämä tarkoittaisi sitä aatemaailmaa, jota esivanhempamme kunnioittivat kalevalaisen runouden synty-ajankohtana. Mitä se voi meille antaa?

        Muinaisuskon uusi tuleminen?

        Otsikko tuo heti mielikuvia sarvikypäristä, loitsuista ja rummutuksesta öisellä nuotiolla, henkien laskeutumista odotellessa. Näin teatraalisesta jutusta ei tarvitse olla kysymys, -ainakaan heti. Suomalaisten kristinuskoa ennen harjoittama kulttuuri on ollut kaiken aikaa osa identiteettiämme riippumatta siitä ollaanko kristittyjä vai ei, sillä se mielikuva joka meillä on kansallisesta menneisyydestämme ja alkuperästämme, muovaa minuuttamme ja jopa tavoitteenasettelua elämässämme. Siksi ei ole samantekevää, mitä tiedämme suomalaisten esihistoriasta, alkuperästä ja kulttuuristamme muinaisena vapauden aikana.

        Ensimmäinen tehtävä onkin hajallaan olevien tietojen kokoaminen ja systematisoiminen. Jos joku pitää urakkaa toivottomana, muistutamme, että muinaispreussilaisten jälkeläiset entistävät par´aikaa omaa kadonnutta balttilaista kieltään kulttuurin elvytämisen ensimmäisenä askeleensa. Meillä on siis suhteellisen helppo tehtävä. Puhumme yhä Euroopan vanhinta kieltä.
        ....

        ...
        Tietoja muinaissuomalaisesta uskonnonharjoittamisesta voidaan saada vertailemalla paremmin dokumentoituihin naapurikansoihin, joista joillakin on jopa nykyaikaan jatkuneita traditiota yhä voimissaan, enkä tarkoita tällä uudelleen "löydettyjä" sivistyneistökultteja. Eurooppalainen pakanuus muodosti ennen kristillistämistä löyhän "Vanhan Uskonnon", jonka yhteisiä piirteitä voidaan löytää säilyneistä perinnetiedon sirpaleista aina Brittein saarilta Volgan rannoille. Tietojen kerääminen ei siis ole mahdoton tehtävä.

        Pitääkö uskoa tonttuihin?

        Ei ole pakko pitää totena tonttuja eikä mennikäisiä, mutta maailmankaikkeus alkoi Väinämöisen tai toisessa versiossa Ilmattaren polvelta pudonneen vesilinnun munan särkyessä. Tiede nimittää sitä alkuatomiksi. Pakanuus ei edellytä rationaalisesta maailmankuvasta luopumista, mutta uskonnolliset kokemukset ovat niin henkilökohtaisia asioita, ettei ole syytä väittää vastaan, jos joku kertoo nähneensä. Baskeilla onkin tähän ohje: "Jos et usko niihin, Sinun ei silti pidä sanoa ettei niitä ole."

        Läntisessä Euroopassa identiteetin ja henkisen eheyden hakeminen etnisestä menneisyydestä on herättänyt joukoittain ihmisiä tutkimaan ja harrastamaan Asatruta, kelttien Druidi-perinnettä, ja liettualaisten sekä lättien pakanaperinne ei ole oikeastaan koskaan katkennutkaan, kuten ei volgan-suomalaisten eikä udmurtienkaan. Me olemme kuitenkin suomalaisia, ja puhumme kieltä, jota puhuttiin jo paleoliittisessa Euroopassa. Vielä keskiajalla suomalaiset tunnettiin vahvoina noitina, ja aktiivinen pakannallisten perinteiden harjoittaminen jatkui täällä 1700-luvulle, vaikka sitä koskevat asiakirjatiedot ovat usein tunnistamattomassa muodossa. "Tuonti-perinnettä" harjoittamalla olisimme ikuisesti kuunteluoppilaita, eikä tietoisuutemme omastamme yhtään syvenisi.

        Meidän täytynee oman itsemmekin tähden perehtyä siihen, mitä suomalaisten muinaisesta uskonnosta tiedetään, sillä se ei yksin lähennä meitä omaan menneisyyteemme, vaan myös luontoon, sen ikuiseen kiertokulkuun ja elämää ylläpitävään prosessiin, ja näyttää meille paikkamme sukupolvien ketjussa, suomalaisina Euroopan alkuperäisen asutuksen viimeisinä puhutun kielensä ja olemuksensa säilyttäneen kansan jäseninä.

        (loppus)


      • Väinö Möinen kirjoitti:

        ...
        Tietoja muinaissuomalaisesta uskonnonharjoittamisesta voidaan saada vertailemalla paremmin dokumentoituihin naapurikansoihin, joista joillakin on jopa nykyaikaan jatkuneita traditiota yhä voimissaan, enkä tarkoita tällä uudelleen "löydettyjä" sivistyneistökultteja. Eurooppalainen pakanuus muodosti ennen kristillistämistä löyhän "Vanhan Uskonnon", jonka yhteisiä piirteitä voidaan löytää säilyneistä perinnetiedon sirpaleista aina Brittein saarilta Volgan rannoille. Tietojen kerääminen ei siis ole mahdoton tehtävä.

        Pitääkö uskoa tonttuihin?

        Ei ole pakko pitää totena tonttuja eikä mennikäisiä, mutta maailmankaikkeus alkoi Väinämöisen tai toisessa versiossa Ilmattaren polvelta pudonneen vesilinnun munan särkyessä. Tiede nimittää sitä alkuatomiksi. Pakanuus ei edellytä rationaalisesta maailmankuvasta luopumista, mutta uskonnolliset kokemukset ovat niin henkilökohtaisia asioita, ettei ole syytä väittää vastaan, jos joku kertoo nähneensä. Baskeilla onkin tähän ohje: "Jos et usko niihin, Sinun ei silti pidä sanoa ettei niitä ole."

        Läntisessä Euroopassa identiteetin ja henkisen eheyden hakeminen etnisestä menneisyydestä on herättänyt joukoittain ihmisiä tutkimaan ja harrastamaan Asatruta, kelttien Druidi-perinnettä, ja liettualaisten sekä lättien pakanaperinne ei ole oikeastaan koskaan katkennutkaan, kuten ei volgan-suomalaisten eikä udmurtienkaan. Me olemme kuitenkin suomalaisia, ja puhumme kieltä, jota puhuttiin jo paleoliittisessa Euroopassa. Vielä keskiajalla suomalaiset tunnettiin vahvoina noitina, ja aktiivinen pakannallisten perinteiden harjoittaminen jatkui täällä 1700-luvulle, vaikka sitä koskevat asiakirjatiedot ovat usein tunnistamattomassa muodossa. "Tuonti-perinnettä" harjoittamalla olisimme ikuisesti kuunteluoppilaita, eikä tietoisuutemme omastamme yhtään syvenisi.

        Meidän täytynee oman itsemmekin tähden perehtyä siihen, mitä suomalaisten muinaisesta uskonnosta tiedetään, sillä se ei yksin lähennä meitä omaan menneisyyteemme, vaan myös luontoon, sen ikuiseen kiertokulkuun ja elämää ylläpitävään prosessiin, ja näyttää meille paikkamme sukupolvien ketjussa, suomalaisina Euroopan alkuperäisen asutuksen viimeisinä puhutun kielensä ja olemuksensa säilyttäneen kansan jäseninä.

        (loppus)

        Ei mitään lisättävää. Haluan vain kiittää hienosta kirjoituksesta.


    • Lukekaa.,.,

      arto paasilinna - ukkosenjumalan poika

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 115
      2396
    2. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      65
      2237
    3. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      16
      2001
    4. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      19
      1707
    5. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      21
      1638
    6. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      13
      1442
    7. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      13
      1378
    8. Haluan tavata Sinut Rakkaani.

      Olen valmis Kaikkeen kanssasi...Tulisitko vastaa Rakkaani...Olen todella valmistautunut tulevaan ja miettinyt tulevaisuu
      Ikävä
      27
      1373
    9. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      16
      1357
    10. Kristityt "pyhät"

      Painukaa helvettiin, mä tulen sinne kans. Luetaan sitten raamattua niin Saatanallisesti. Ehkä Piru osaa opetta?!.
      Kristinusko
      6
      1282
    Aihe