miten auttaa alkoholistiystävää?

AmeliiN

Eteeni on nyt tullut tällainen ongelma. Ystäväni alkoholismi tuli vahingossa julki, koska emme usein tavanneet, mutta puhelimessa ja mesessä oltiin ja ollaan paljon tekemisissä. Hän ei asu samalla paikkakunnalla kuin minä, siksi tapaamisemme on harviaista.

Kun tämä tuli ilmi sattuman kautta, mietin , mitä voisin tehdä ystäväni eteen.

Asiaa mietittyäni, otin häneen yhteyden, ja sanoin, että autan sinua henkisesti läpikäymään tiesi raittiuteen. Hän oli ollut 3 viikkoa hoidossa ja haluaa lopettaa, josta sitten otin kiinni.

Hänellä on nyt tukiverkosto omalla paikkakunnalla, mutta pelkää, jos alkaakin se viinan himo iskeä.

Sovittiin, että, jos hänelle tulee vähänkin sellaisia mielitekoja , hän välitömästi soittaa ensin minulle. Ja toiseksi sovittiin, että ollaan päivittäin nyt yhteydessä mesen kautta. Äsken puhuin hänen kanssaan mesessä 3 tuntia, ja todella puhuimme ongelmasta ja hänen elämästään. Mitään hömpötyksiä ei puhuttu, koska sen tein jo selväksi hänelle.
Hän haluaa minun olevan hänen tukihenkilö, sanoin voivani olla näin henkisesti joka päivä mesessä ja puhelimessa.
Sekä sovimme tapaavamme, hän tulee luokseni muutaman viikon kuluttua.

Aika vastuunalaista ja mietittävä tarkkaan mitä sanoo ja oltava lujana asiassa kokoajan.

Onko teillä samanlaisia kokemuksia, kertokaa jos on ja jos on hyviä neuvoja, otan mielelläni vastaan.

35

2086

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Ehkä yksi tärkeä asia on se, että pystyisit käsittelemään tilannetta niin, ettet ota siittä liian henkilökohtaista projektia.

Olen muutaman vuoden ollut ystävänä päihderiippuvaisen ja monista fyysisistä ja psyykkisistä sairauksista kärsivän ikäiseni miehen rinnalla.

Takaiskuja yleensä näissä yhteyksissä tulee ja niihin on siksi hyvä varautua ja pitää ne erillään oman elämän ympyröistä.
      Muutoin itse "väsyy" ja pahimmassa tapauksessa tulee jonkinasteinen välirikko, jolloin molemmille voi jäädä katkerat tunteet ja ainakin apea mieli.

Muuta en uskalla asiasta sanoa, mutta hienoa, että laitat itseäsi likoon toisen puolesta, kunhan muistat pitää huolta myös omasta jaksamisesta ja olet "armollinen" itsellesi, jos kaikki ei mene tavotteiden ja toiveiden mukaan.

jk.parasta apua ja välittämistä loppujen lopuksi on ystävyys ja ihmisarvon antaminen.
      Muuta ei toinen ihminen voi toiselle antaa tai ottaa vastaan.

Toivon molemmille voimia ja sinnikkyyttä paremman tulevaisuuden tavoittelussa.

• AmeliiN

Kiitos kirjoituksestasi, olit todella sydämellä mukana tässä, kun kirjoitit ja tiedät myös asian vaikeuden.
        Teen koko ajan mielesssäni niitä rajoja hänelle, minun suhteeni just, etten pala loppuun, vaan minullakin oma elämä.
        Saatan häntä, mutta en kulje hänen polkujaan, kun sen nyt muistaisin. Tunteet tulee äkkiä peliin ja se vaarallista, siksi sitä pohdin joka suunnalta kokoajan.
        Mutta kiitos sinulle ja jaksamisia sinulle myös.

• tietoa löytyy

ettet sinä rupea hänen äidikseen, et vastaamaan ystäsi olosta et teoista. Hyysätyt juopot ovat ainaisia holisteja. Jos joku kantaa juopon murheet, jää tarmoa anoa lisää empatiaa sekä lisää viinaa.

• AmeliiN

Niin se just meneekin ja edelliselle kirjoittajalle just selvitin myös kuin hänkin samaa, että ei pidä mennä siihen mukaan, mutta jutella voi, jos hän haluaa.
        En todellakaan aio omaa elämääni sillä pilata, yritän jotain vaan keksiä sanottavaa hänelle, en hyyssään ala.
        Kiitos vastauksestasi, olit oikeassa.

• jpntar

Ihana ihminen, kun haluat auttaa ystävääsi. Et taida kuitenkaan ymmärtää, kuinka paljon se ehkä tulisi vaatimaan sinulta...Alkoholismikin on sairaus...psyykkisesti eräs kuluttavimmista läheisille. Vaikka, kuinka haluaisi auttaa voi tulla vaikeaa..Ulkopuolista hyvää apua on saatavilla, joka sitä tosissaan tarvitsee ja haluaa. Siihen löytyy koulutettuja ammattiauttajia joka lähtöön. Esim Tukinetistä saa helposti itselleen tukihlön, eikä se maksa.
      Olin, ja yritin itse olla tukihenkilönä läheiselleni, mutta se oli todella raskasta, ja olis sairastua itsekin :(..Mieti siksi sanojani. Nyt autan ammatikseni muita, ja on ihana huomata, että sinulla on sydän paikallaan.

• AmeliiN

Olet todella sydämellä tämän kirjoittanut,
        Tähän asti olen päässyt lukemisessa ja on ollut tarve jokaiselle vastata, koska olen saanut pajon tukea neuvoja heiltä, kuuten sinultakin, olen jutellut tästä ammattiauttajan kanssa. Hänellä ja teillä samat mielipiteet.
        Onneksi hän ei ole sukulainen, eikä asu paikkakunnallani,
        Kiitos sinulle tuesta. Luen näitä teidän vastauksia vielä matkan varrella.
        Olen niin kiitollinen sinullekin, ja sydämelläs kirjoitit. Kiitos.

• jpntar
        AmeliiN kirjoitti:

Olet todella sydämellä tämän kirjoittanut,
        Tähän asti olen päässyt lukemisessa ja on ollut tarve jokaiselle vastata, koska olen saanut pajon tukea neuvoja heiltä, kuuten sinultakin, olen jutellut tästä ammattiauttajan kanssa. Hänellä ja teillä samat mielipiteet.
        Onneksi hän ei ole sukulainen, eikä asu paikkakunnallani,
        Kiitos sinulle tuesta. Luen näitä teidän vastauksia vielä matkan varrella.
        Olen niin kiitollinen sinullekin, ja sydämelläs kirjoitit. Kiitos.

Kesän jatkoa sinulle, ja voimia huomiseen :)

• kun et

mahdollista mitenkään hänen juomistaan auttamalla esimerkiksi rahallisesti.

• AmeliiN

Näin on, jos haluaa jotain, voi käydä kaupasta ostamassa ruokaa, ei muuta.
        Kiitos sinulle , kun vastasit.

• edes aloittaa

Ammatti-ihmiset ovat tällaisia asioita varten. Voit olla vain ystävä ja kaveri, muttet mikään tukihenkilö. Tukihenkilönä olona tarvitaan muutakin kuin keittiöpsykologiaa. Älä ota kantaaksesi väärää uhrautuneisuuden viittaa, joska se ei ole kenellekään hyväksi. Ei sinulle eikä hänelle.

• SerpeNTiina

Samoin kokenut raittiuden saanut tukiverkosto on paras.
        Ystävä voit olla,mutta alkoholismi sairastuttaa läheiset ihan huomaamatta.
        On olemassa apua antava ja auttava asiantuntijoitten ryhmä.
        Alkoholismi on kova tauti ja siitä on vaikea parantua.
        Alkoholisti on aina alkoholisti vaikka olisi ollut raitis 10 vuotta.
        AA;N auttavasta puhelimesta voit kysyä,että onko sinusta jotenkin apua ko.kaverille.

• ja olet varmasti hyvä ja hyvää tarkoittava ihminen. Muista kuitenkin oma roolisi äläkä yritä omaksua sellaista roolia, johon asiantuntemuksesi ei riitä.

Muista, ettet voi ottaa vastuuta toisen ihmisen elämästä. Eikä kenenkään pitäisi yrittää ryhtyä terapeutiksi, ellei ole saanut siihen koulutusta sekä perehtynyt todella syvällisesti ja myös omakohtaisen pitkäaikaisen terapiakokemuksen kautta asiaan. (Se kuuluu koulutukseen.) Muuten tekee vaan sekä itselleen että toiselle ihmiselle pahaa, vaikka olisi kuinka hyvä tarkoitus. Jos haluat oikeasti ryhtyä tukihenkilöksi, hanki siihenkin koulutusta kursseilta.

Mikset voisi "tyytyä" olemaan hyvä ystävä, jonka kanssa voi jutella kaikenlaisista asioista? Toinen tarvitsee lähelleen ihmistä ja ystävää, mutta puoskariksi ryhtymällä taitamaton "ystävä" voi saada paljon pahaa aikaan.

• kuokkija.

auttaa. Älä sitä ota itseesi, että se on sun syy,jos/sitten kun hän retkahtaa.

• jurrissa

Hatunnosto sinulle, itse olen ollut kuivilla vasta kaksi viikkoa ja käynyt A-klinikalla. Minun ns. ystäväni sanoi käy ulkona kävelemässä, voit soitella silloin tällöin, eli siinä on "tuki" jota minä olen saanut. Voimia sinulle olet todellinen ystävä. Terveisin Pertti

• asia niin,että

parantuminen,selviytyminen lähtee siitä,että
        holisti myöntää sairauden ja haluaa parantua?
        Sitten kun sen myöntää,on mahdollista päästä "kuiville".
        Voimia ja tsemppiä sinulle,päivä kerrallaan.Aurinkoa elämääsi.

tv.juopon isän tytär.

• minä eikä Pertti
        asia niin,että kirjoitti:

parantuminen,selviytyminen lähtee siitä,että
        holisti myöntää sairauden ja haluaa parantua?
        Sitten kun sen myöntää,on mahdollista päästä "kuiville".
        Voimia ja tsemppiä sinulle,päivä kerrallaan.Aurinkoa elämääsi.

tv.juopon isän tytär.

Kukaan alkoholisti ei pääse millään hoidoilla pois kierteestä, jos ei itse sitä todella halua. Siinä pitää niin ihmisenä nöyrtyä, että sen tähden monet sitten "tulevat uskoon", koska jotain holistisuutta tarvitaan.
        Minulla on asiakas, joka on ansiokkaasti juonut koko ikänsä ja viimeiset 10 vuotta putkeen. Hän käy välillä katkoilla, siis katkoilla. Ei ole voimaa lopettaa.
        Olisi valmis kuolemaan, muttei kantti kestä,Ei halua olla AA.ssa, joska siellä ollaan "niin hyviä ja lässytetään samaa". Vuodeosastot ei enää ottaisi vastaan, kuin äärimmäisestä pakosta.
        Vaikea juttu, todella vaikea.

• Baile_Atha_Cliath

opettaa juojaa tekemään päätöksiä. Eli halutessaan juoda on hänen tehtävä "tiukka" päätös siitä, että
      hän juo ja myös perustella se itselleen. Tuo päätös tulee tehdä joka päivä uudelleen... siis ei niin, että yksi päätös ja se koskee sitten seitsemän viikon putkea. Mieluiten nuo päätökset tulisi vielä kirjata ylös paperille... myös juomisesta saadut "tulokset" olisi hyvä aina lisätä siihen perään.

Uskon, että alkoholismissa on kyseessä ns. "päättämättömyys", eikä mikään "sairaus", johon olisi olemassa jokinlaisia rohtoja. Kyse lienee pikemminkin siitä, mikä ihmiselle on oikeasti tärkeää ja siitä miten ihminen sen löytää.

• Mamma Mia

sairaus,sillä alkoholismissa aivoissa olevat välittäjäaineet alkavat vaatia alkoholia, se on niille normaaliolotila.
        Siksi alkoholistin on niin mahdotonta luopua aineestaan.
        Nähty on että ainoastaan joku "herätys", uskonto tms "korkeampi voima" voi auttaa.
        Läheisten on melko turha puhua nk järkeä.Onhan se nähty, perhe, omaisuus ja kaikki on juotu, kunnes lopulta on katuojassa. Ei kai muuten puliukkojakaan olisi olemassa.Vai mitä?

• SerpeNTiina
        Mamma Mia kirjoitti:

sairaus,sillä alkoholismissa aivoissa olevat välittäjäaineet alkavat vaatia alkoholia, se on niille normaaliolotila.
        Nähty on että ainoastaan joku "herätys", uskonto tms "korkeampi voima" voi auttaa.
        Läheisten on melko turha puhua nk järkeä.Onhan se nähty, perhe, omaisuus ja kaikki on juotu, kunnes lopulta on katuojassa. Ei kai muuten puliukkojakaan olisi olemassa.Vai mitä?

päätös parantua on se ensi kosketus todelliseen raittiuteen.
        Mutta vaikea sairaus se on todella,koska itse pitää tehdä päätös ja elimistö huutaa alkoholia vuosien käytön jälkeen.
        Alkoholisti antaa lapsillen alttiuden periä sama sairaus.
        Kaikille ei kuitenkaan tule samankaltaista riippuvutta,mutta holistinen,kokonaisvaltainen käytös voi olla muuta myös:työnarkomia,pelihimo ym.samasta alkulähteestä.

• Baile_Atha_Cliath
        Mamma Mia kirjoitti:

ja sinäkin toteat saman: kyse on ihmisen arvoista ja siitä, että ihminen kykenee löytämään ne. Joillekin nuo arvot voivat olla "herätys" uskonto tms "korkeampi" voima, mutta toisille sitten ihan muut asiat. Jokaisella ihmisillä ne ovat omansa.

Kyseessä joka tapauksessa on riippuvuus ja kutsutaanko jokaista riippuvuutta sairaudeksi?

Valinnasta on kyse: Valitseeko alkoholin tai jonkin muun riippuvuuden, vai ei? Väittäisin, että jokainen riippuvainen päättäisi valita vähemmän haitallisen vaihtoedon, jos hänellä olisi siihen kykyä ja näkökulmaa.

Helppoa tuo toisen ihmisen -opettaminen oppimaan päättämään itse ja tekemään arvovalintoja- ei ole,
        mutta kokemuksesta voin sanoa, että se kannattaa:)

• onko sulla
        Baile_Atha_Cliath kirjoitti:

ja sinäkin toteat saman: kyse on ihmisen arvoista ja siitä, että ihminen kykenee löytämään ne. Joillekin nuo arvot voivat olla "herätys" uskonto tms "korkeampi" voima, mutta toisille sitten ihan muut asiat. Jokaisella ihmisillä ne ovat omansa.

Kyseessä joka tapauksessa on riippuvuus ja kutsutaanko jokaista riippuvuutta sairaudeksi?

Valinnasta on kyse: Valitseeko alkoholin tai jonkin muun riippuvuuden, vai ei? Väittäisin, että jokainen riippuvainen päättäisi valita vähemmän haitallisen vaihtoedon, jos hänellä olisi siihen kykyä ja näkökulmaa.

Helppoa tuo toisen ihmisen -opettaminen oppimaan päättämään itse ja tekemään arvovalintoja- ei ole,
        mutta kokemuksesta voin sanoa, että se kannattaa:)

ketään läheistä alkoholistia, siis oikeesti alkoholistia eikä mitään viikonloppujuoppoa?

Jos on, niin olis kiva tietää kuin noi sun keinot on auttaneet.

• Baile_Atha_Cliath
        onko sulla kirjoitti:

ketään läheistä alkoholistia, siis oikeesti alkoholistia eikä mitään viikonloppujuoppoa?

Jos on, niin olis kiva tietää kuin noi sun keinot on auttaneet.

Töitä olen tehnyt esim. viime syksystä kevääseen 11-vuotta jokaisena päivänä juoneen kanssa.
        Ei töissä... elämä muutoinkin lähes "ojanpohja"-
        tasoa, masennusta, itsetuhoajatuksia yms. Hänen ensikommenttinsa minulle oli: "Olet viimeinen mahdollisuuteeni... auta minua!". Vastasin hänelle:
        "En voi auttaa sinua, mutta voin auttaa sinua auttamaan itseäsi. Tärkein asia on se, että sitoudut asiaan itse".

Tapasimme kahden viikon välein... pikkuhiljaa yrittämättä "parantaa" mitään "sairautta", vaan pelkästään opettelemaan tekemään päätöksiä ja valintoja, sekä opettelemaan priorisointia hänelle tärkeistä asioista. Katselimme asioita eri näkökulmista täysin hänen ehdoillaan.

Tilanne nyt:

Henkilö vakituisessa työsuhteessa ja elämä näyttää
        sivusta katsoen "normaalilta". Alkoholi on kuvioissa edelleenkin, mutta lähinnä viikonlopputasolla.

PS. Silloin kun aloitin "harjoitukset" hänen kanssaan, minulle sanottiin, että nyt olet Baile ottanut itsellesi täysin mahdottoman tehtävän. Tulet epäonnistumaan varmasti!
        No... minä olisin voinut epäonnistua, mutta tärkeintä kuitenkin on se, että tuo Henkilö onnistui.

• alkoholisti

Töitä olen tehnyt esim. viime syksystä kevääseen 11-vuotta jokaisena päivänä juoneen kanssa.
        tasoa, masennusta, itsetuhoajatuksia yms. Hänen ensikommenttinsa minulle oli: "Olet viimeinen mahdollisuuteeni... auta minua!". Vastasin hänelle:
        "En voi auttaa sinua, mutta voin auttaa sinua auttamaan itseäsi. Tärkein asia on se, että sitoudut asiaan itse".

Tapasimme kahden viikon välein... pikkuhiljaa yrittämättä "parantaa" mitään "sairautta", vaan pelkästään opettelemaan tekemään päätöksiä ja valintoja, sekä opettelemaan priorisointia hänelle tärkeistä asioista. Katselimme asioita eri näkökulmista täysin hänen ehdoillaan.

Tilanne nyt:

sivusta katsoen "normaalilta". Alkoholi on kuvioissa edelleenkin, mutta lähinnä viikonlopputasolla.

PS. Silloin kun aloitin "harjoitukset" hänen kanssaan, minulle sanottiin, että nyt olet Baile ottanut itsellesi täysin mahdottoman tehtävän. Tulet epäonnistumaan varmasti!
        No... minä olisin voinut epäonnistua, mutta tärkeintä kuitenkin on se, että tuo Henkilö onnistui.

vaan "tavallinen juoppo".

Alkoholisti EI voi ryhtyä viikonloppujuojaksi.

Alkoholistista ei tule koskaan "sivistyneesti" juojaa, vaikka hän näin itse toivookin.

• Baile_Atha_Cliath
        alkoholisti kirjoitti:

Alkoholistista ei tule koskaan "sivistyneesti" juojaa, vaikka hän näin itse toivookin.

vastauksestasi. Eli lääkäritkään eivät tiedä asiasta
        mitään... no onneksi minä sinun ansiostasi tiedän nyt.

• 32 vuotta turhaan yrittänyt

Tilanne nyt:

olet keksinyt parannuksen vitsaukseen, jolle tiedemiehetkään eivät ole voineet mitään.

En tiedä minkä sortin alkoholisti hoidokkisi on, jos pystyy alkoholia käyttämään niin kuin kerroit.

Läheiseni alkoholistit eivät kyllä pysty ottamaan suullistakaan, etteikö siitä lähtisi mopo hetken kuluttua käsistä (jopa niin, etteivät edes itse tiedä nauttineensa alkoholia, pelkkä väärän merkkinen yskänlääke riittää startteriksi).

Mielestäni aliarvioit ongelman kanssa kamppailevia, sekä heidän läheisiään.

• Baile_Atha_Cliath
        32 vuotta turhaan yrittänyt kirjoitti:

olet keksinyt parannuksen vitsaukseen, jolle tiedemiehetkään eivät ole voineet mitään.

En tiedä minkä sortin alkoholisti hoidokkisi on, jos pystyy alkoholia käyttämään niin kuin kerroit.

Läheiseni alkoholistit eivät kyllä pysty ottamaan suullistakaan, etteikö siitä lähtisi mopo hetken kuluttua käsistä (jopa niin, etteivät edes itse tiedä nauttineensa alkoholia, pelkkä väärän merkkinen yskänlääke riittää startteriksi).

Mielestäni aliarvioit ongelman kanssa kamppailevia, sekä heidän läheisiään.

...aliarvioi enkä väheksy, koska ongelma on huikea, haen uutta näkökulmaa asiaan.

Mistä sait sen ajatuksen, että olen keksinyt uuden parannuksen alkoholismiin. En todellakaan aliarvio ketään en sinuakaan, joka suhtaudut minuun hyvin kriittisesti.

Onko sinusta ihminen, joka todellakaan ei osaa päättää omista asioistaan, sairas?

Onko ihminen "sairas", jos hän ei sopeudu itseensä, tavoitteisiinsa tai yhteiskuntaan?

• Korpikenraali
        alkoholisti kirjoitti:

'entisen' alkoholistin. Hän kertoi olleensa niin pohjalla että oli palelluttanut 'mahansa' päältä ja polttanut sen sisältä. Hän sanoi olevansa harvinaisuus siinä että pystyy ottamaan 'napsun' ratkeamatta juomaan. Uskoon hän ei ollut siirtänyt riippuvuussuhdettaan.

• aivan raitis

Kotonani ei juopoteltu, enkä itsekkään juo. Silti minulla oli kaksi seurustelusuhdetta alkoholistien kanssa, nyt kymmenen vuoden sisällä.

En tiennyt MITÄÄN alkoholismista silloin, kun tapasin tämän a-holisti ykkösen. Kirjastossa etsin jotain kirjallisuutta siitä asiasta, ja aloin keskustella vieressä olevan miehen kanssa aiheesta. Olin ollut silloin noin vuoden tämän Ykkösen kanssa.

Mies kirjastosta kehoitti MINUA menemään AA-kerhon kokoukseen, Hämeentielle. Hölmistyin. Sanoin etten minä juo, enkä voi silloin mennä sinne. Kyllä voit, ja varmasti tunnet sieltä jonkun ihmisen, totesi tämä mies.

Mietin ja ihmettelin moista asiaa, mitä tarkoitti tuntemisella?!

Rohkaisin itseni ja menin lopulta katsomaan sinne. Kävin siellä kaiken kaikkiaan noin 2-3 vuoden ajan. En nyt ihan kerran viikossa, mutta tosi ahkerasti. Oli mielestäni hyvin mielenkiintoista kuunnella heidän tarinoitaan. Erittäin ystävällistä porukkaa, joka tuli tutuksi minulle. Ja ennenkaikkea opin tuntemaan alkoholistin luonteen.

Sain vietyä mukaani Ykkösholistinikin sinne, parin kuukauden ajan. Ymmärsinhän minä sitten lopulta senkin asian, "miten niin siellä on aina joku jonka tunnen"! Julkkiksia.

Olimme yhdessä pari vuotta Ykkösen kanssa. Sitten hän vaan lähti yhtenä aamuna, noin 7 vuotta sitten. Olemme edelleenkin hyviä ystäviä, ja hän jatkaa juomistaan. Katuu lähtöään ja kosii minua aina välillä. :)
      Sanoin hänelle myöhemmin että se oli elämänsä paras teko, minun kannalta, kun lähti luotani silloin. Oli nimittäin melkoisen rankkaa aikaa valheiden ja ryyppäämään lähtöjen, sekä sairaalloisen mustasukkaisuuden takia. Ei lyönyt, enkä pelännyt häntä.

Toinen holisti "löytyi" kuvioihin puolen vuoden kuluttua! Täysin erilainen luonteeltaan, ja jopa juomistavoiltaan. Äärettömän itsekeskeinen ja itsepäinen. Ei ilkeä tämäkään...paitsi suustaan, aina silloin tällöin, kun en päästänyt häntä sisälle umpitunnelissa.

Hänet MINÄ heitin pihalle vuoden kuluttua. Hänkin jatkaa melkoisen rankkaa juomista. Juo niin kauan kuin on rahaa. Useimmiten kaksi-kolme viikkoa putkeen. Sitten parantelee "köyhänä poikana" oloaan, ja taas jaksaa juoda kun saa rahaa.

Kakkosenkin kanssa olemme hyviä ystäviä edelleen. Erosta on nyt yli viisi vuotta. Kakkonen käväisi pari kertaa AA-ssa, mutta se ei ollut ollenkaan häntä varten, kuten totesi. Hän ei pysty olemaan juomatta, eikä ole haluja lopettaa ikinä. Monta on sairaalareissua ollut, ja kunto silloin tosi huonona. Jatkaa silti juomista. Kakkonen ei valehdellut. Kertoi aina totuuden lopulta. Se oli hieno asia. ( Ykkönen nimittäin valehteli juomisestaankin koko ajan)

Sen opin näistä kavereista, että ALKOHOLISMI on todella kamala sairaus, josta ei niin vaan päästä eroon. Ymmärrän sen oikein hyvin, koska jos ajattelenkin että minun pitäisi luopua suklaasta, niin en tiedä mitä tekisin! Olen paha SUKLISTI!!

Opin myös sen, ettei KUKAAN TOINEN VOI AUTTAA ALKOHOLISTIA "paranemaan taudistaan!. Vain ja ainoastaan HÄN ITSE voi onnistua raitistumaan, jos on tarpeeksi luja päätös/pohjalla olo. Pohjalta pääsee VAIN ylöspäin enää...tai sitten hautaan.

Molemmat holistini tietävät etten enää IKINÄ huoli alkoholistia itselleni. En raitistunutta, enkä juovaa. Holisti kerran on holisti aina, elämänsä loppuun asti. Minun on ajateltava omaa itseäni ja terveyttäni.

Niin myös teidän kaikkien muidenkin, jotka uskotte auttavanne tai "parantavanne" oman holistinne. Sitä ei kannata edes yrittää. Oma terveys vain menee. Ystävänä voi olla ja kuunnella.

Ykkösholistini oli tosi helposti loukkaantuvaa tyyppiä, mutta Kakkosholisti taas ei. Hänen kanssaan oli sen suhteen "helpompaa". Sai sanoa rankastikkin hänen juomisistaan, ja hän piti kiltistä vinoilusta! Kuin myös minäkin, hänen taholtaan.

Jaksamista teille kaikille A-holistien ystäville ja perheille. A-holistit pelkäävät elämää selvinpäin.

• SerpeNTiina

mutta kukaan ei sano miksi Jeppe juo."
        Tuohan on se vanha lause mitä on hoettu monet ajat.Ja kuka sen sanoo,miksi kukin Jeppe juo.
        Tausta on usein monimutkainen,Jeppe on ehkä herkkä,pohdiskeleva joka ei uskalla sanoa vastaan selvinpäin,joka on yksinäinen, tai hän voi olla hyvä sosiaalinen tyyppi,hän voi olla väkivaltainen ja traumaattinen.jne.
        Lähes kaikki on jo tullut kerrotuksi tuossa edellä.
        Jeppestä ei kuitenkaan koskaan tule kohtuuskäyttäjää,tuurijuoppokin on alkoholisti ja jokainen joka ei hallitse juomistaan.Se kai onkin kohtuukäyttäjän ja alkoholistin ero.
        Ihmettelen,miten sinä AIVAN RAITIS, olet voinut ja saanut käydä AA-kokouksissa,niihin ei yleensä ole lupaa kuin asianomaisilla ja ne ovat anonyymejä?????????Jos oletkin ollut AL-Alonissa?
        Kotonani on perustettu tämän paikkakunnan AA-kerho kun oli aivan lapsi.
        Olen todella tutustunut kyseisiin ihmisiin,se oli silloin ns.perhe-kerho ja kokoontui kodeissa.Riemukkaita vanhempien selviä hetkiä kerran viikossa perheiden kanssa,toiset saivat raittiuden,toiset eivät.
        Tyyneysrukous=(myös alkoholistien rukous) on siitä asti ollut syvällä sielussani.

• Baile_Atha_Cliath
        SerpeNTiina kirjoitti:

mutta kukaan ei sano miksi Jeppe juo."
        Tuohan on se vanha lause mitä on hoettu monet ajat.Ja kuka sen sanoo,miksi kukin Jeppe juo.
        Tausta on usein monimutkainen,Jeppe on ehkä herkkä,pohdiskeleva joka ei uskalla sanoa vastaan selvinpäin,joka on yksinäinen, tai hän voi olla hyvä sosiaalinen tyyppi,hän voi olla väkivaltainen ja traumaattinen.jne.
        Lähes kaikki on jo tullut kerrotuksi tuossa edellä.
        Jeppestä ei kuitenkaan koskaan tule kohtuuskäyttäjää,tuurijuoppokin on alkoholisti ja jokainen joka ei hallitse juomistaan.Se kai onkin kohtuukäyttäjän ja alkoholistin ero.
        Ihmettelen,miten sinä AIVAN RAITIS, olet voinut ja saanut käydä AA-kokouksissa,niihin ei yleensä ole lupaa kuin asianomaisilla ja ne ovat anonyymejä?????????Jos oletkin ollut AL-Alonissa?
        Kotonani on perustettu tämän paikkakunnan AA-kerho kun oli aivan lapsi.
        Olen todella tutustunut kyseisiin ihmisiin,se oli silloin ns.perhe-kerho ja kokoontui kodeissa.Riemukkaita vanhempien selviä hetkiä kerran viikossa perheiden kanssa,toiset saivat raittiuden,toiset eivät.
        Tyyneysrukous=(myös alkoholistien rukous) on siitä asti ollut syvällä sielussani.

vieläkin määrittelet "heidät" sairaiksi ja näinollen vedät maton heidän hiipuvasta itsetunnostaan... eli olet "ikäänkuin parempi" kuin he.

PS. Uskon että ymmärrät sellaisen asian... kun vihanen koira murisee sinulle...vihaako se sinulle murisee? Alkoholisti on kuin vihainen lapsi, jota sinun tulee "vihata".... vai? :))))

• SerpeNTiina

vieläkin määrittelet "heidät" sairaiksi ja näinollen vedät maton heidän hiipuvasta itsetunnostaan... eli olet "ikäänkuin parempi" kuin he.

PS. Uskon että ymmärrät sellaisen asian... kun vihanen koira murisee sinulle...vihaako se sinulle murisee? Alkoholisti on kuin vihainen lapsi, jota sinun tulee "vihata".... vai? :))))

alkoholismi on mielestäni sairaus..ja siinä sairastuvat myös perheen muut jäsenet.Siis minäkin olen riippuvainen,sairastunut riippuvuuteen,josta taistelen koko ajan pois.
        Minulla on aivan samoja sairauden oireita kuin sairastuneella perheen jäsenellämme oli.
        Hän oli minulle hyvin rakas isä,koimme suurta yhteenkuuluivaisuutta,matto on vedetty minunkin altani pois.En totisesti tunne paremmuutta,huonnommuuden kanssa olen kulkenut vuosikymmeniä.
        En minä alkoholisteja ole ikinä vihannut,olen ymmärtänyt aina vaan...aina vaan.Niin paljon,etten ymmärtänyt enää itseäni.
        Minä rakastin häntä,joka oli sairastunut ja kärsi.
        Minulle ovat koirat ja lapset rakkaita...en tajua mitä tarkoitat tässä yhteydessä vihalla?
        Sen vihan,joka lapsena minuun piiloutui,olen käynyt läpi,minun vihani on pyyhitty pois.

• Baile_Atha_Cliath kirjoitti:

Mielestäni sinulla Baile on hieno tapa suhtautua ongelmaan. Siis asiallinen suhtautuminen, salliva asenne ja retkahduksenkin hyväksyvä, siis ammattimainen ote.

Jos minulla olisi mitä tahansa ongelmaa luottaisin sinun apuusi. Hienoa.

• AmeliiN

En olisi uskonut, että tästä asiasta tuli näin paljon vastauksia ja kaikki hyviä, eri näkökantoja.
      Upeaa oli lukea, yritin alussa vastailla, mutta tuli niin paljon vastauksia, että näin tähän väliin kirjoitan.

Kiitos ensinnäkin kaikille vastaajille, sain hyvää palautetta ja neuvoja. En ala oleen hänelle mikään huoltaja, tein tänään hänelle selväksi, koska ei lopettanut minun mesen kiljuttamista, että jos et anna minun olla rauhassa, lopetan. Että olemme vain yhteydessä näin silloin tällöin, ehkä kerran päivässä, eikää sataa kertaa.

Pyysin hänen kirjoittamaan paperille, miten hänen on käyttäydyttävä minua ja muita kohtaan, myös äitiänsä, ja otan nyt huomena häneen yhteyden, onko hän saanut mietittyä sen listan.

Olen tarpeeksi kova, saatan häntä, mutta en ala kulkemaan hänen kanssaan hänen polkujaan.
      Kiitos teille kaikille ja kirjoittakaa lisää, luen kyllä kaikki ja se on myös muille lukioille hyväksi, vaikka eivät ota kantaa.

• SerpeNTiina

tuolla 70 on mm.paljon kirjoitettu juuri samasta aiheesta;ollako vai eikö olla alkoholisti?!
        Aihe on siis yhä aina ajakohtainen.
        Siitä huolimatta ja toivon tähden ;Iloista tätä päivää!

• Alkoholisti...

Tässä eräs keino!
        www.aakokoukset.net
        Jos luoja suo,itselläni tulee 6v. raittiutta,5.8:ta.
        AA-palavereissa tapaa jatkuvasti "samanlaisia".
        Auttavaa puhelintakin suosittelen.

Ketjusta on poistettu 20 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Mikä teidän jutussa on ongelmana?

Missä meni pieleen?
      Ikävä
      178
      1476
    2. Kauhavan häiriköijistä

Juttua Iltalehdessä. Pakko sanoa että noi nuoret on kyllä ihan pimeitä. Putkin peltoja jupksevat kiusaamaan kun ei tietä
      Kauhava
      43
      1061
    3. Haluan sinut, kuuletko minua.

Haluan sinut. Toivon, että voisimme olla yhdessä. Mietin pystynkö täyttämään toiveesi, olemaan arvoisesi. Voisitko saad
      Ikävä
      38
      745
    4. Auto ajoi päälle?

Ja pakeni luin iltapäivälehdestä. ! Ken on kuski joka tuollee teki
      Kuusankoski
      14
      670
    5. Sama ransetti taas!

Keikkui tällä kertaa Honkavaaran tien varressa muutaman sadan metrin päässä Louhenkoskelta.. Otin rekisterin ylös ja ver
      Hyrynsalmi
      21
      660
    6. Miksi Lapset kiusaa yöllä

Miksi Lapset kiusaa yöllä ihmisiä? Miksi vanhemmat antaa tämän tapahtua? Eikö ne huomaa ettei lapset ole kotona vai eivä
      Kauhava
      29
      653
    7. Hän on tosi

hyvännäköinen. Ei edes ryppyi oo. :D
      Ikävä
      37
      653
    8. Tehdäänkö tänään toiveista totta?

Poikkea tänä illasta siinä lähellä ja annetaan silmien puhua ja sen jälkeen puhu sinä lopulta mitä ajattelet..
      Ikävä
      46
      607
    9. No nytkö tuli lähtö Orpolle?

Pieniä oli Marinin aamupalasilakat joulukaloiksi vrt. Orpon 35 miljoonan euron kähmintä johonkin Vapaavuoren urheiluhall
      Maailman menoa
      184
      604
    10. Viimeinen lankafest

Käykää viimeisessä lanka festissä. Ensivuonna sitä ei enää ole. Rahat on loppu. Harmi .
      Puolanka
      17
      593
    Aihe