Sain tänään Luottokunnasta päätöksen koskien Visa-korttini väärinkäyttöä.
Taloyhtiössämme on menossa putki- ja kylpyhuoneremontti. Sen aikana kun remonttia tehtiin asunnossani, kotona säilyttämäni luottokortin tiedot kopioitiin ja tietoja käytettiin Internetin vedonlyöntisivustolla 1000 eurolla.
Heti asian tultua ilmi tein siitä rikosilmoituksen ja reklamaation Luottokuntaan. Silloin luottokunnasta ilmoitettiin, ettei 1000 euron summa päädy maksettavakseni, koska pystyin toimillani osoittamaan, etten ollut ko. tapahtumaa itse tehnyt. Vaan kuinka kävikään.
Reklamaationi käsiteltiin ja päätös: summa jää minun maksettavakseni, koska en ole noudattanut kortin huolellista säilyttämistä koskevia ehtoja. Syy: remonttimiesten vapaa liikkuminen taloyhtiössä.
Korttia käyttäneen henkilön nimi on Luottokunnan sekä poliisin tiedossa, Luottokunta oli sen itse selvittänyt, mutta ei auta...
ELI LUOTTOKORTTIN SÄILYTTÄMINEN KOTONA EI OLE EHTOJEN MUKAISTA. Voihan kämpässä käydä esim. huoltomies tms.
T: Neljän lapsen yh-äiti
VAROITUS/Luottokortin säilyttäminen
15
5306
Vastaukset 15
- että edellytetään
säilytystä lukitussa tilassa.
Harvapa hankkii kotiin tallelokeron vaikka viikon ulkomaanmatkalla sitä käyttää.
Kaipas teit rikosilmoituksen ?- Vekkuliina
tein rikosilmoituksen. Poliisin vajaat resurssit jne...
Lukitussa tilassa. Kait pitäis pystyä luottamaan, että kotiovi on lukossa kun sen takanaan kiinni laittaa. Vaan ei kun on remontti menossa. Luulis, että urakoitsijalla on joku vastuu, mutta kun työmaalla (hupsis vaan) on ollut töissä ihmisiä joiden nimiä ei edes työmaan työnjohtajalla ole tiedossa!
Vaadi taloyhtiötä korvaamaan summa, hehän ovat ko. remonttimiehet tai firman palkanneet. Minusta on käsittämätöntä, jos yrittävät laittaa tuollaista asiakkaan maksettavaksi. Kyse on puhtaasta rikoksesta.
- piensijoittaja
Ei se näin voi olla. Valita.
Kopioin viestisi ja kysyn luottokunnalta onko heidän virallinen kantasta tämä. Jos on, lopetan oman korttini.
Kuinka monella on oma kassakaappi kotona?- Vekkuliina
Lainaus Luottokunnan saatekirjeestä:
"Korttiehtojen mukaan korttia ja tunnuslukua on säilytettävä huolellisesti, siten ettei ne missään olosuhteissa joudu ulkopuolisen haltuun tai tietoon. Kortin katoamisesta on viipymättä tehtävä ilmoitus Luottokunnalle, jolloin tilinhaltijan vastuu lakkaa kuluttajansuojalain 7 luvun 19 §:n mukaisesti. Katsomme, ettei tapauksessanne ole noudatettu kortin huolellista säilyttämistä koskevaa ehtoa. ... Pahoittelemme tapahtunutta."
Kaiken lisäksi, asia tuli ilmi siten, että Luottokunnasta soitettiin minulle töihin, työpaikkani keskuksen kautta n. klo 12.20 ja ilmoitettiin, että kortillani on tehty klo 12.01 1000 euron tapahtuma ja heillä on tapana varmistaa tällaiset suuremmat kertatapahtumat asiakkaalta.
Sanoin ettei ole mahdollista että tällaista on voinut tapahtua, koska olen töissä ja ko. kortti on kotona. Sulkivat kortin heti. Sanoivat ettei kannata olla huolissaan ja etten joudu ko. summaa maksamaan.
Iltapäivällä vielä soitin Luottokuntaan ja varmistin asian, koska olin niin epäuskoinen tilanteesta ja luulin sen olevan jonkun sairasta pilaa, vaan ei ollut.
Luottokunnan ohjeiden mukaan palautin kortin heille kahtia leikattuna.
Mikä nyt on osoittautunut hirvittäväksi virheeksi koska kortista olisi voinut saada tekijän sormenjäljet.
N. viikko tapahtuman jälkeen soitin Luottokuntaan ja kysyin pitäisikö minun tehdä asiasta rikosilmoitus, vastaus oli sen verran epämääräinen, että totesin sen olevan omalta kannaltani hyvä. Onneksi tein, Luottokunta on asiaa käsitellyt 16.4. alkaen ja siis eilen, 20.7. sain päätöksen. Olisi ehkä myöhäistä enää tehdä rikosilmoitusta.
Olin eilen kolme kertaa puhelinyhteydessä Luottokuntaan, sain sen käsityksen ettei asiasta kannata edes valittaa.
Ko. kortti löytyi tapahtuman jälkeen selittämättömästä syystä keittiöni liesituulettimen päältä vaikka sen mielestäni piti olla olohuoneessa tietokonepöydän kaapissa, enkä pysty todistamaan ettenkö olisi itse sitä jostain kumman syystä itse siirtänyt niin näkyvälle paikalle.
Eli jos ajatellaan asiaa näin:
Pidät korttiasi rahapussissasi, kuten yleensä. Joku pääsee rahapussiisi käsiksi ja tietää mitä kaikkia tietoja kortista tarvitaan nettiasiointiin eli 16 numeroa edestä, kortin haltijan nimi, kortin vanhenemiskuukausi, ja 3 numero kortin takaa. Hän näppärästi kopioi kortin tiedot ja laittaa sen takaisin rahapussiisi. Itse olet täysin tietämätön tapahtuneesta kunnes saat Luottokunnasta seuraavan laskun ja huomaat, että laskussa on ostoja joita et ole tehnyt. Ellei tämä joku tee sillä isompaa kertaostoa, jolloin Luottokunta soittaa sinulle. Kun korttia ei ole varastettu, et osaa edes epäillä sen käyneen väärissä käsissä ja joudut maksamaan kaiken mitä joku muu on kortillasi ostoja tehnyt.
Näin se menee. - Poliisille vaan
Vekkuliina kirjoitti:
"Korttiehtojen mukaan korttia ja tunnuslukua on säilytettävä huolellisesti, siten ettei ne missään olosuhteissa joudu ulkopuolisen haltuun tai tietoon. Kortin katoamisesta on viipymättä tehtävä ilmoitus Luottokunnalle, jolloin tilinhaltijan vastuu lakkaa kuluttajansuojalain 7 luvun 19 §:n mukaisesti. Katsomme, ettei tapauksessanne ole noudatettu kortin huolellista säilyttämistä koskevaa ehtoa. ... Pahoittelemme tapahtunutta."
Kaiken lisäksi, asia tuli ilmi siten, että Luottokunnasta soitettiin minulle töihin, työpaikkani keskuksen kautta n. klo 12.20 ja ilmoitettiin, että kortillani on tehty klo 12.01 1000 euron tapahtuma ja heillä on tapana varmistaa tällaiset suuremmat kertatapahtumat asiakkaalta.
Sanoin ettei ole mahdollista että tällaista on voinut tapahtua, koska olen töissä ja ko. kortti on kotona. Sulkivat kortin heti. Sanoivat ettei kannata olla huolissaan ja etten joudu ko. summaa maksamaan.
Iltapäivällä vielä soitin Luottokuntaan ja varmistin asian, koska olin niin epäuskoinen tilanteesta ja luulin sen olevan jonkun sairasta pilaa, vaan ei ollut.
Mikä nyt on osoittautunut hirvittäväksi virheeksi koska kortista olisi voinut saada tekijän sormenjäljet.
N. viikko tapahtuman jälkeen soitin Luottokuntaan ja kysyin pitäisikö minun tehdä asiasta rikosilmoitus, vastaus oli sen verran epämääräinen, että totesin sen olevan omalta kannaltani hyvä. Onneksi tein, Luottokunta on asiaa käsitellyt 16.4. alkaen ja siis eilen, 20.7. sain päätöksen. Olisi ehkä myöhäistä enää tehdä rikosilmoitusta.
Olin eilen kolme kertaa puhelinyhteydessä Luottokuntaan, sain sen käsityksen ettei asiasta kannata edes valittaa.
Ko. kortti löytyi tapahtuman jälkeen selittämättömästä syystä keittiöni liesituulettimen päältä vaikka sen mielestäni piti olla olohuoneessa tietokonepöydän kaapissa, enkä pysty todistamaan ettenkö olisi itse sitä jostain kumman syystä itse siirtänyt niin näkyvälle paikalle.
Pidät korttiasi rahapussissasi, kuten yleensä. Joku pääsee rahapussiisi käsiksi ja tietää mitä kaikkia tietoja kortista tarvitaan nettiasiointiin eli 16 numeroa edestä, kortin haltijan nimi, kortin vanhenemiskuukausi, ja 3 numero kortin takaa. Hän näppärästi kopioi kortin tiedot ja laittaa sen takaisin rahapussiisi. Itse olet täysin tietämätön tapahtuneesta kunnes saat Luottokunnasta seuraavan laskun ja huomaat, että laskussa on ostoja joita et ole tehnyt. Ellei tämä joku tee sillä isompaa kertaostoa, jolloin Luottokunta soittaa sinulle. Kun korttia ei ole varastettu, et osaa edes epäillä sen käyneen väärissä käsissä ja joudut maksamaan kaiken mitä joku muu on kortillasi ostoja tehnyt.
Näin se menee.Todellinen syyllinenhän tässä on tekijä joka on syytä saada vastuuseen ja korvaamaan aiheuttamansa menetykset sinulle. Niin laki ja oikeus toimii.
Mars poliisille vaan, kyllä se siitä! - Vekkuliina
Poliisille vaan kirjoitti:
Todellinen syyllinenhän tässä on tekijä joka on syytä saada vastuuseen ja korvaamaan aiheuttamansa menetykset sinulle. Niin laki ja oikeus toimii.
Mars poliisille vaan, kyllä se siitä!Taisin ilmaista itseni huonosti.
Luottokunnan kanta asiaan oli ettei ole tarvetta tehdä rikosilmoitusta, mutta tein sen silti pian tapahtuneen jälkeen.
Onni oli että tein.
Tein sen siksikin, että ajattelin sen helpottavan Luottokunnalle tehtävän reklamaation tekemistä.
Rikosilmoituksesta laitoin kopion Luottokunnalle tekemäni reklamaation liitteeksi. - Ellurknep
Vekkuliina kirjoitti:
Näin se menee.Todella viisasta kertoa internet-sivulla, siitä kuinka nettiostoja tehdään. Niin kuin luottoehdoissa sanotaan on kortti pidettävä sellaisessa paikassa, josta se ei vääriin käsiin voi joutua.
- .........................
Ellurknep kirjoitti:
Todella viisasta kertoa internet-sivulla, siitä kuinka nettiostoja tehdään. Niin kuin luottoehdoissa sanotaan on kortti pidettävä sellaisessa paikassa, josta se ei vääriin käsiin voi joutua.
Eiköhän nyt jokainen joka itse on joskus netistä luottokortilla jotain maksanut tiedä että se toimii näin... Joten meitä potentiaalisia varkaita on jo monta.
Hyvä vain että muitakin varoitetaan että varastaminen voi olla näinkin helppoa ja varsinkin Luottokunnan täysin käsittämättömästa suhtautumisesta asiaan...
- varkauksista!
Mikäli remontti on taloyhtiön teettämä, on sen myös vastattava siitä ettei asukkaalta varasteta mitään. Taloyhtiön on tarvittaessa jopa järjestettävä vartiointi.
Sinulta varastettiin 1000 euroa luottokortin kautta, joten olet oikeutettu vaatimaan summan takaisin taloyhtiöltä. - .....
Eli jos huoltomiehet olisivat vieneet sinulta telkkarin ja vaikka tietokoneen tai jotakin muuta sellaista, niin se on sama asia kuin se kortin varastaminen!!
Kun ne siellä reklamaatiossa sanoivat että se pitää pitää lukitussa paikassa niin olisit sanonut että taloni oli lukittu. Ihan sama oliko se kortti pienessä lukitussa laatikossa vai isossa lukitussa laatikko (talossa) :D lukitussa paikassa kuitenkin...
Mä ainaki olisin vetäny kunnon valituksen tuosta jutusta.
Mitä jos joku varastaa sen sun lompakosta kun kävelet tuolla ulkona? Pitääks muka sillonki kantaa kassakaappia mukana jossa säilytät korttia?
Ja entä se mikä oli tuolla Hakunilassa se pieni kioski jossa ne venäläiset kopioivat korttisi tiedot jos makosoit siellä kortilla ja venäjällä he tekivät näitä kopioituja kortteja joilla maksoivat ja ostelivat ties mitä?
Oliko sekin ostajien syy?
Mun luona kävi 5.min sitte kaks huolto miestä. Ne oli tääl hetken ku korjailivat keittiössä jotain ja vessassa kysyin että keitä te ootte ja kelle teette töitä :D varmuuden vuoksi... - Vekkuliina
Otin yhteyttä lakipalveluun ja sieltä kehoitettiin kääntymään joko Oikeusaputoimiston tai asianajan puoleen.
Lakimies, jonka kanssa puhuin, ei koko uransa aikana ole kuullut vastaavaa ja oli aivan ihmeissään Luottokunnan päätöksestä. Hänen mielestään asiassa pitää ehdottomasti valittaa ja saattaa asia pankkitarkastusviraston (?) tietoon. Myös vastuukysymys asiassa pitää hänen mielestään selvittää jo ennen kuin tekijä edes saadaan kiinni.
Kiitos kaikille viesteistä.- ------------------
Lopetin Visa korttini, kun Milanossa korttini kopioitiin käyttämällä ylimääräistä laitetta italialaisen pankin pankkiautomaatissa ja kortilla nostettiin koko luottorajan verran käteistä vaikka käteisnostorajani oli 400€ päivä. En ole kyseistä laitetta pankkiautomaattiin laittanut enkä mangneettinauhaa Visa-korttiin, magneettinauha tekee kortin kopioinnin helpoksi vaikka Visa-kortissa olisikin siru. En myöskään ole sopinut mistään 400€ suuremmasta kätesinostorajasta. Luottokunnan mielestä minun pitää maksaa puolet luottorajasta eli 1000€, vaikka nostorajani oli 400€ enkä itse ole korttia kopioinnut ja laitetta pankkiautomaattiin laittanut. Luottokunnan kortit ovat suuren riskin kortteja ja riskit ovat asiakkaalla. Vaikka muissa korteissa esim Master Cardissa, päivänostoraja pätee myös ulkomailla. Luottokunta ei ole tulkinnoistaan missään tiedottanut ja puhuu turvallisesta kortista nettisivuillaan. Eli kannattaa miettiä Visa -kortin hankintaa ja käyttääkö sitä ulkomailla.
Olen tehnyt valituyksen FINEen ja Luottokunnalle. Täytyy harkita tuota rikosilmoitusta! - Korttejakopiodaan
------------------ kirjoitti:
Lopetin Visa korttini, kun Milanossa korttini kopioitiin käyttämällä ylimääräistä laitetta italialaisen pankin pankkiautomaatissa ja kortilla nostettiin koko luottorajan verran käteistä vaikka käteisnostorajani oli 400€ päivä. En ole kyseistä laitetta pankkiautomaattiin laittanut enkä mangneettinauhaa Visa-korttiin, magneettinauha tekee kortin kopioinnin helpoksi vaikka Visa-kortissa olisikin siru. En myöskään ole sopinut mistään 400€ suuremmasta kätesinostorajasta. Luottokunnan mielestä minun pitää maksaa puolet luottorajasta eli 1000€, vaikka nostorajani oli 400€ enkä itse ole korttia kopioinnut ja laitetta pankkiautomaattiin laittanut. Luottokunnan kortit ovat suuren riskin kortteja ja riskit ovat asiakkaalla. Vaikka muissa korteissa esim Master Cardissa, päivänostoraja pätee myös ulkomailla. Luottokunta ei ole tulkinnoistaan missään tiedottanut ja puhuu turvallisesta kortista nettisivuillaan. Eli kannattaa miettiä Visa -kortin hankintaa ja käyttääkö sitä ulkomailla.
Olen tehnyt valituyksen FINEen ja Luottokunnalle. Täytyy harkita tuota rikosilmoitusta!Ei kannata pitää luottokortteja ainakin pitää olla korkeintaan 1000 luottoraja. Mulla itselläni on Diners ja hirvittää kun sitä voi vapaasti ylittää luottorajaa eikä ole edes sirukortti. Itse olen ruvennut nostamaan rahaa pankista ja jokapäivän asioinnissa on Electron kortti jossa yleensä vain muutama satanen. Kunhan saan rahaa maksan pois sen Dinersin ja lopetan sen käytön.
- 6+11
Sanoit, että tekijän nimi on Luottokunnan ja poliisin tiedossa. eikö nyt ilman muuta rikosilmoituksen tehtyäsi poliisin kuulu tutkia asia ja sinun viedä se oikeuteen. tapauksessa ihmetyttää se, että miten ihmeessä remonttimies on voinut kuvitella olevansa jäämättä kiinni, kyllähän kortin ostotapahtuma voidaan kaiken järjen mukaan tässä tapauksessa yhdistää häneen? ja mikäli kertomasi pitää paikkansa, on luottokunnankin vastaus omituinen.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Naiset ymmärtävät ettei talous lähde nousuun
Miten paljon järjellisempi olento nainen onkaan kuin tilastollisestikin paremmin tienaava mies. Kun kaikkialla puskuroid139920En jaksa
Enää pelleillä ja paljastan J naisen nimen. Se on Jonna ja hän ei koskaan, edes luultavasti ollut täällä. Silti piene44667Minkälainen nainen
Minkälainen kaipaamasi nainen on luonteeltaan? Kaikki hassun hauskat antava ja helppo on sallittuja, jos poikien on kovi21598Kissa eli kivuissa useita viikkoja
Ei vienyt lääkäriin vaikka kissa parka maukui ja moni seuraajakin (minäkin) näin että kissa on sairas.120590- 36542
- 63538
Jos meillä olisi yhteinen koti
Niin haittaisiko sinua pitää se vähä tavaraisena? Ajattelin tänään että jos joskus asuttaisiin yhdessä ja haluaisit pal50535Martinan mauton tyyli
Voi hyvää päivää 🤣 nyt ollaan oltu Muhiksen kanssa Kultareservin avajaisissa suorat housut jalassa ja 500€ korsetti pää143503Tuntuu pahalta meidän molempien puolesta
Anteeksi, että olen tällainen pelkuri. En vaan usko rakkauteen enää miehen ja naisen välillä omalla kohdalla. Tiedän, et34498Arvaako kukaan?
"Humalojalla metalliromun keräyspaikalla on kulkenut pitkin kevättä ja kesää joku henkilö, joka on vienyt sieltä kymmeni25472