seuraavassa tilanteessa:
Meillä on Espoossa asunto, jonka olemme vuokraneet ulos. Yhtiössä on nyt pidetty 2 varsinaista yhtiökokousta sekä kaksi ylimääräistä yhtikokousta, niin että me emme ole saaneet kutsua. Yhtiöjärjestyksen mukaan ne pitää lähettää kirjallisesti. Olen isännöisijälle sekä toimiston omistavalle henkilölle soittanut useampaan kertaan, mutta mitään ei tapahdu, eikä heitä edes asia kiinnosta, isännöitsijä totesi vain, että homaa terveystarkastjan asuntoomme ja se laitetaan asumiskieltoon. Itse olen sitä mieltä, että käyn vähän penkomassa papereita (hallinnon tarkastus) ja etsimässä dokumentit lähetetyustä kutsuista. Minulla lienee oikeus tähän?
Kysymykseni kuitenkin on se, että onko isännöitsijä ja miten vastuussa siitä, että emme ole voineet olla päättämässä asuntoomme kohdistuvista asioista. Taloon mm. otettu milli velkaa. Me emme ole mm. saaneet tietoa tulossa olevasta rempasta ja tämän vuoksi olemme menettäneet vuokralaisia. Samoin aloituskatselmukset asuntomme kohdalta on tehty meidän tietämättä, myös vesivahingosta unohdettin kertoa, vaikka se sai alkunsa meidän asunnosta. Ja mitä voimme tehdä tässä tilanteessa, kun tietoa emme saa.
Isännöitsijän vastuu
37
5315
Vastaukset
- Tiedossa
Kutsun toimittamisesta määräätään yhtiöjärjestyksessä. Kun en sitä tiedä, niin ei voi kommentoida, onko toimittu oikein. Yleensä yhtiöjärjestyksessä on vaikkapa näin:
Eli olettehan toimittanut yhtiölle osoitteenne.
Eli katsokaa yhtiöjärjestyksestä, miten kutsu toimitetaan.
Niitä papereita osakkaana et ihan niin vaan voi mennä penkomaan. Tarvitaan ylimmääräinen yhtiökokous, jossa määrätään yhtiöön tarkastus. Osakkaalla ei ole oikeutta mennä omatoimisesti tarkastamaan yhtiön tilejä tai muitakaan dokumentteja.
Muutenkin sinulla näyttää olevan sekaisi isännöitsijän ja hallituksen vastuut. Isännöitsijä on vain ja ainoastaan hallituksen "lalamainen", eli oikea osoite valituksillesi on hallitus, ei isännöitsijä. Isännöitsijä tekee vain sen mitä hallitus käskee.- olla...
"alamainen" eikä "lalamainen"
- ap.
yhtiöjärjestyksessä sanotaan, että kutsu laitetaan kirjallisesti.
Käsittääkseni minulla on oikeus tutustua tilinpäätökseen, pääkirjaan ja päiväkirjaan sekä as oyn sopimuksiin. Ja näistähän jo pääsenkin aika pitkälle, kun etsin dokumentteja. Toisekseen taloyhtiössä on pj vaihtunut ja edellinen tiesi, että me emme ole saaneet kutsuja, koska hän oli naapurimme. Tiedän mikä on hallituksen vastuu ja että isännöitsijä on renki heille, mutta kun meidän tapauksessamme isännöitsijä väittää, että kaikki on lähetetty ja silloinhan kyseessä on näyttökysymys. Olemme tehneet kolme kertaa sähköpostitse isännöitsijälle ilmoituksen osoitteestamme, kun hän oli sen hukannut. Siis sen alkuperäisen ilmoituksen lisäksi. Ovat tallessa! Toisekseen näiden perusteella osakasluettelon pitäisi olla kunnossa ja siellä meidän osoitteemme. Tosin kuulin huhun, että meistä oli isännöitsijä sanonut eräälle taholle, että meidän osoitetta ei ole ja meitä ei tavoittaa. Outoa, mutta minä en voi olla vastuussa siitä, että he eivät kirjaa saamiaan tietojaan ylös, vai mitä?
Kolmanneksi, oli aivan tipalla, että emme saaneet tietoa, koska asuntoon pitää valita kaakelit, koska emme olleet taaskaan saaneet mitään tietoa. Outoa, vai mitä?
Mehän emme hyödy tästä mitään, että väitämme, että emme saa tietoa, koska kuten ymmärrät, olisi voinut käydä myöskin niin, että olisimme joutuneet kaakeloimaan tilat omalla kustannuksellamme, koska emme ole antaneet tarvittavia tietoja. Samoin ei ollut meidän etu tehdä vuokrasopimusta kertomatta vuokralaiselle, että tulossa on putkiremontti. Jouduimme purkamaan vuokrasopimuksen ja menetimme ½ kuun vuokran.
Eli edelleenkin otan vinkkejä vastaan, jotta asia saataisiin selväksi. Minusta meillä pitää olla vaikuttamismahdollisuus, kun yhtiön asioita päätetään. Noissa kokoouksissahan on päätetty asioita yksimielisesti, mutta koska meille ei ole laitettu kutsua, niihin voisi puuttua. (as oy laki 33&35&47&48)
Yksi vaihtoehtohan on viedä asia poliisille tutkintapyyntönä. - hpj
ap. kirjoitti:
Käsittääkseni minulla on oikeus tutustua tilinpäätökseen, pääkirjaan ja päiväkirjaan sekä as oyn sopimuksiin. Ja näistähän jo pääsenkin aika pitkälle, kun etsin dokumentteja. Toisekseen taloyhtiössä on pj vaihtunut ja edellinen tiesi, että me emme ole saaneet kutsuja, koska hän oli naapurimme. Tiedän mikä on hallituksen vastuu ja että isännöitsijä on renki heille, mutta kun meidän tapauksessamme isännöitsijä väittää, että kaikki on lähetetty ja silloinhan kyseessä on näyttökysymys. Olemme tehneet kolme kertaa sähköpostitse isännöitsijälle ilmoituksen osoitteestamme, kun hän oli sen hukannut. Siis sen alkuperäisen ilmoituksen lisäksi. Ovat tallessa! Toisekseen näiden perusteella osakasluettelon pitäisi olla kunnossa ja siellä meidän osoitteemme. Tosin kuulin huhun, että meistä oli isännöitsijä sanonut eräälle taholle, että meidän osoitetta ei ole ja meitä ei tavoittaa. Outoa, mutta minä en voi olla vastuussa siitä, että he eivät kirjaa saamiaan tietojaan ylös, vai mitä?
Kolmanneksi, oli aivan tipalla, että emme saaneet tietoa, koska asuntoon pitää valita kaakelit, koska emme olleet taaskaan saaneet mitään tietoa. Outoa, vai mitä?
Mehän emme hyödy tästä mitään, että väitämme, että emme saa tietoa, koska kuten ymmärrät, olisi voinut käydä myöskin niin, että olisimme joutuneet kaakeloimaan tilat omalla kustannuksellamme, koska emme ole antaneet tarvittavia tietoja. Samoin ei ollut meidän etu tehdä vuokrasopimusta kertomatta vuokralaiselle, että tulossa on putkiremontti. Jouduimme purkamaan vuokrasopimuksen ja menetimme ½ kuun vuokran.
Eli edelleenkin otan vinkkejä vastaan, jotta asia saataisiin selväksi. Minusta meillä pitää olla vaikuttamismahdollisuus, kun yhtiön asioita päätetään. Noissa kokoouksissahan on päätetty asioita yksimielisesti, mutta koska meille ei ole laitettu kutsua, niihin voisi puuttua. (as oy laki 33&35&47&48)
Yksi vaihtoehtohan on viedä asia poliisille tutkintapyyntönä.En tiedä ymmärsinkö oikein, että isännöitsijä väittää lähettäneensä kaikille kutsun, mutta mahdollisesti heillä ei ole teidän osoitetta??. Sinun mukaasi olet sen kolmeen kertaan lähettänyt sähköpostilla (Ei ehkä paras tapa lähettää tai ainakin pitää pyytää vahvistus, että lähetys on mennyt perille.)
Jos haluat olla varma, että tulevaisuudessa samaa ei tapahdu, niin ottaisin yhteyttä hallitukseen, jolla on keinot saada asia hoidettua. En oikein ymmärrä miksi olette odottaneet noin kauan ennenkuin olette ottaneet hallitukseen yhteyttä.
Lisäksi lähetäisin vaikka kirjattuna kirjeenä tai menisin todistajan kanssa ilmoittamaan osoitteen. Tämänkään ei tietysti takaa asiaa, mutta eikä ole mahdollista sopia, että jonu talossa asuva ilmoittaa teille yhtiökokouksesta ja muista asioista.
Mutta jos heillä on osoite ja kutsu ei tule teille, niin voitte moittia yhtiökokousta, koska sitä ei ole laillisesti koolle. Tällöin on sitten näyttökysymys, että onko se lähetetty vai ei.
Teillä ei ole oikeutta tutustua papereihin yhtiössä, vaan esim. tilinpäätös on tutustuttavana tietyn ajan ennen yhtiökokouksta tai sitten se lähetetään kokouskutsun mukana. Teillä on myös oikeus kohtuullista maksua vastaa saada ote yhtiökokouspöytäkirjasta. Siitä pitäisi selvitä esim. remonttikulut, vastikeet jne. - kirje
ap. kirjoitti:
Yksi vaihtoehtohan on viedä asia poliisille tutkintapyyntönä.Mainittakoon, että kirjatusta kirjeestä jää aina lähetystoditse lähettäjälle eli isännöitsijälle.
Yhtiökokouksen laillisuusen toteamiseksi pitää olla näyttö lähetetyistä kirjatuista kirjeistä. - Pirkkoliisi
hpj kirjoitti:
En tiedä ymmärsinkö oikein, että isännöitsijä väittää lähettäneensä kaikille kutsun, mutta mahdollisesti heillä ei ole teidän osoitetta??. Sinun mukaasi olet sen kolmeen kertaan lähettänyt sähköpostilla (Ei ehkä paras tapa lähettää tai ainakin pitää pyytää vahvistus, että lähetys on mennyt perille.)
Jos haluat olla varma, että tulevaisuudessa samaa ei tapahdu, niin ottaisin yhteyttä hallitukseen, jolla on keinot saada asia hoidettua. En oikein ymmärrä miksi olette odottaneet noin kauan ennenkuin olette ottaneet hallitukseen yhteyttä.
Lisäksi lähetäisin vaikka kirjattuna kirjeenä tai menisin todistajan kanssa ilmoittamaan osoitteen. Tämänkään ei tietysti takaa asiaa, mutta eikä ole mahdollista sopia, että jonu talossa asuva ilmoittaa teille yhtiökokouksesta ja muista asioista.
Mutta jos heillä on osoite ja kutsu ei tule teille, niin voitte moittia yhtiökokousta, koska sitä ei ole laillisesti koolle. Tällöin on sitten näyttökysymys, että onko se lähetetty vai ei.
Teillä ei ole oikeutta tutustua papereihin yhtiössä, vaan esim. tilinpäätös on tutustuttavana tietyn ajan ennen yhtiökokouksta tai sitten se lähetetään kokouskutsun mukana. Teillä on myös oikeus kohtuullista maksua vastaa saada ote yhtiökokouspöytäkirjasta. Siitä pitäisi selvitä esim. remonttikulut, vastikeet jne.olen saanut kuittauksen sähköpostitse, että he ovat vastaanottaneet viestimme, jossa oli osoite. Sen lisäksi se sama osoite on myös osakasluettelossa, jonka lakikin vaatii pitämään. Eli mielestäni olen toiminut oikein ja pystyn sen vielä osoittamaankin.
Kuten jo aikaisemminkin kirjoitin, edellinen pj tiesi ongelmasta, mutta se ei ole korjaantunut. On tietysti tyhmyyttäni, että en ole aikaisemmin ottanut hallitukseen yhteyttä, mutta luulin todellakin, että edellisen pjn kanssa tästä puhuttiin, se riittää. Nyt nykyinen pj on luvannut hoitaa asiaa. Mutta edelleenkin on selvittämättä, miksi emme ole saaneet mm. noita neljää kutsua, jotka meille as oy lain puitteissa olisi pitänyt tulla. Ja toisekseen, miksi jonkun pitäisi erityisesti pitää huolta, että me saame tiedon, kun isännöitsijälle maksetaan tästä ja yhtiuöjärjestys vaatii lähettämään kirjeen? Kyllä ostetut palvelut saa vaatia toteutuviksi.
Ja niinkuin kirjoitin, kysymyksessä on näyttökysymys, joten sen vuoksi haluan ne dokumentit. Ihmettelen jos minulle ei anneta tilaisuutta tutustua yhtiön papereihin, koska mm. tilinpäätöstä ei ole toimitettu meille vuosilta 2006 ja 2005, eikä meillä ole ollut mahdollisuutta tutustua siihen, koska emme ole olleet tietoisia koska yhtiökokous on ja missä. Mitä niissä voi olla niin salaista, että osakas ei voi nähdä niitä. Luulisin, että hallituksen jäsen ainakina saa ne katsottavikseen, jos menemme yhdessä niitä katsomaan. Ja edelleenhän tässä on vaihtoehtona se, että poliisi alkaa tutkimaan asiaa. Luulisi silloin papereiden löytyvän. - Pirkkoliisi
kirje kirjoitti:
Mainittakoon, että kirjatusta kirjeestä jää aina lähetystoditse lähettäjälle eli isännöitsijälle.
Yhtiökokouksen laillisuusen toteamiseksi pitää olla näyttö lähetetyistä kirjatuista kirjeistä.tässä tapauksessa, koska meille ei ole tullut yhtään lippulappusta. Meille nimittäin kyllä muut laput tulevat...
Eli varsin erikoinen tapaus.
No, jos ei muuten pääse papereihin käsiksi, niin sitten vaadin sitä seuraavan yhtiökokoukseen esityslistalle, jos nyt minulle siitä sitten ilmoitetaan, sekun on vasta keväällä 2008.
Ja toisekseen, kyllä yleensä hallintomapista ja pääkirjasta löytyy faktaa onko kirjeet oikeasti lähetetty. Lista kenelle on lähetetty ja mitä siitä on laskutettu. (Nimimerkillä miten EU-projektit hallitaan ja tarkastetaan). Mutta edelleenkin haluan selvyyden missä mennään, koska me omistamme sen asunnon ja me haluamme tietää mitä tapahtuu as oyssä. Ja meillä on siihen oikeus.
Ihmettelen vaan edelleenkin, voiko osakkaat olla näin eriarvoisessa asemassa, kun ei asu itse talossa. - oikeutta...........
Pirkkoliisi kirjoitti:
tässä tapauksessa, koska meille ei ole tullut yhtään lippulappusta. Meille nimittäin kyllä muut laput tulevat...
Eli varsin erikoinen tapaus.
No, jos ei muuten pääse papereihin käsiksi, niin sitten vaadin sitä seuraavan yhtiökokoukseen esityslistalle, jos nyt minulle siitä sitten ilmoitetaan, sekun on vasta keväällä 2008.
Ja toisekseen, kyllä yleensä hallintomapista ja pääkirjasta löytyy faktaa onko kirjeet oikeasti lähetetty. Lista kenelle on lähetetty ja mitä siitä on laskutettu. (Nimimerkillä miten EU-projektit hallitaan ja tarkastetaan). Mutta edelleenkin haluan selvyyden missä mennään, koska me omistamme sen asunnon ja me haluamme tietää mitä tapahtuu as oyssä. Ja meillä on siihen oikeus.
Ihmettelen vaan edelleenkin, voiko osakkaat olla näin eriarvoisessa asemassa, kun ei asu itse talossa.tutustua taloyhtiön hallintomappiin, pääkirjaan, kuitteihin, pitkään taseeseen ja pitkään tuloslaskelmaan.
Jos haluat niihin tutustua, sinun täytyy olla hallituksen jäsen. Pyri hallitukseen, jos haluat nämä paperit tietoosi. - Pirkkoliisi
oikeutta........... kirjoitti:
tutustua taloyhtiön hallintomappiin, pääkirjaan, kuitteihin, pitkään taseeseen ja pitkään tuloslaskelmaan.
Jos haluat niihin tutustua, sinun täytyy olla hallituksen jäsen. Pyri hallitukseen, jos haluat nämä paperit tietoosi.vaan haluan, että noudatetaan as oy lakia. Se riittää minulle. Mutta minulle riittää, että hallitus voi tutustua haluteassaan noihin papereihin, sillä he varmasti haluavat asioiden hoituvan lain mukaan.
Ja edelleenkin ihmettelen miksi nuo ovat niin salaisia, että niihin ei pääse käsiksi. Onko niissä jotain peiteltävää, kun niitä ei saa katsella?
No, kiinteistöliiton lakimiespalvelu aukenee elokuun alussa, enköhän siltä saa vastauksia siihen mitä saan tutkia ja mitä en. Ja edelleenkin poliisitutkinta on mahdollista, mikäli vastauksia ei löydy helposti. Siinä on turha valittaa, että paperit ovat salaisia. - XXXxz
Pirkkoliisi kirjoitti:
vaan haluan, että noudatetaan as oy lakia. Se riittää minulle. Mutta minulle riittää, että hallitus voi tutustua haluteassaan noihin papereihin, sillä he varmasti haluavat asioiden hoituvan lain mukaan.
Ja edelleenkin ihmettelen miksi nuo ovat niin salaisia, että niihin ei pääse käsiksi. Onko niissä jotain peiteltävää, kun niitä ei saa katsella?
No, kiinteistöliiton lakimiespalvelu aukenee elokuun alussa, enköhän siltä saa vastauksia siihen mitä saan tutkia ja mitä en. Ja edelleenkin poliisitutkinta on mahdollista, mikäli vastauksia ei löydy helposti. Siinä on turha valittaa, että paperit ovat salaisia.Mihin osoitteiseen teidän vastikelaput tulee? Kuulostaa hieman liian omituiselta tapaukselta, ettei tässä vaan olisi hieman liian yksipuolisesti asia kerrottuna. Poliisia tuskin asia kiinnostaa mutta ainahan sitä voi yrittää. Miksi, et sitten mene tekemään sitä tutkintapyyntö saati uhoat paatoksella asiasta täällä. Kyllä niitä asiakirjoja saa katsella esim. kysymällä asiat yhtiökokouksessa. Kyllä sen nyt järkikin sanoo, että siitä ei mitään tulisi jos jokainen osakas saisi koska vaan mennä penkomaan taloyhtiön mappeja sillä kaikenmoista korppikotkaa ja hyenaa aina mukaan mahtuu. Hallitus on on näitä asioita varten valittu asioita hoitamaan.
- Lakimiespalvelusta
Pirkkoliisi kirjoitti:
vaan haluan, että noudatetaan as oy lakia. Se riittää minulle. Mutta minulle riittää, että hallitus voi tutustua haluteassaan noihin papereihin, sillä he varmasti haluavat asioiden hoituvan lain mukaan.
No, kiinteistöliiton lakimiespalvelu aukenee elokuun alussa, enköhän siltä saa vastauksia siihen mitä saan tutkia ja mitä en. Ja edelleenkin poliisitutkinta on mahdollista, mikäli vastauksia ei löydy helposti. Siinä on turha valittaa, että paperit ovat salaisia.Saat sieltä saman vastauksen asiakirjojen julkisuudesta kuin täältäkin. Tuolla ylempänä mainittuihin asiakirjoihin pääsee tutustumaan vain hallituksen jäsenet. Osakasluettelon kyllä saat pyydettäessä itsellesi pientä maksua vastaan ja siinä pitäisi näkyä osoitteesi. Jos näkyy, niin hallitus/isännöitsijä on toiminut väärin, jos kokouskutsua ei ole teille lähtenyt.
Se, miksi talon paperit eivät ole kaikkien saatavilla, johtuu osin myös siitä, että niissä saattaa olla tietoja muiden osakkaiden sellaisista asioista, jotka eivät ole julkisia. - Pirkkoliisi
XXXxz kirjoitti:
Mihin osoitteiseen teidän vastikelaput tulee? Kuulostaa hieman liian omituiselta tapaukselta, ettei tässä vaan olisi hieman liian yksipuolisesti asia kerrottuna. Poliisia tuskin asia kiinnostaa mutta ainahan sitä voi yrittää. Miksi, et sitten mene tekemään sitä tutkintapyyntö saati uhoat paatoksella asiasta täällä. Kyllä niitä asiakirjoja saa katsella esim. kysymällä asiat yhtiökokouksessa. Kyllä sen nyt järkikin sanoo, että siitä ei mitään tulisi jos jokainen osakas saisi koska vaan mennä penkomaan taloyhtiön mappeja sillä kaikenmoista korppikotkaa ja hyenaa aina mukaan mahtuu. Hallitus on on näitä asioita varten valittu asioita hoitamaan.
sinne yhtiökokoukseen kyselemään, mutta kun en saa kutsua sinne. Me muuten maksoimme tätä ennen kaksi vuotta väärillä vastikelapuilla, kun meille ei oltu lähetetty uusia, tähän liittyi se kolme ilmoitusta osoitteesta. Isännöintitoimisto sitten lähetti hauskan kirjeen vanhalle omistajalle, kun meitä ei saa kiinni ja siitä tiesimme, että ottaa yhteyttä. Että on tässä kyllä hieman enemmänkin kuin mitä kirjoitin. Ja näistäkin minulla on dokumentit, jopa silloisen isännöitsijän kirjallinen vastaus, jossa hän myöntää, että on hukannut meidän osoitteemme ja sen vuoksi emme ole saaneet uusia lappuja. Mutta mikä on hyväksyttävä syy edelleenkin olla lähettämättä osakkaalle kutsua yhtikokoukseen tai yleensäkään olla tiedottamatta remontista ym. Sitä minä ihmettelen.
Ja kokemuksesta voin kertoa, että poliisi ottaa jutun tutkintaan, mutta todennäköisesti toteaa, että asia pitää viedä siviilinä eteenpäin, kyseessä on asunto-osakeyhtiölakirikkomus. Valitettavasti olen ennnenkin sijoitusasunnossa puuttunut as oy lain rikkomiseen. Ne tuntuvat olevan yleisempiä kuin luulisi.
Eikä tästä nyt kannata ottaa niin hernettä nenään, ei kai se ole liikaa vaadittu, että noudatetaan lakia? Enkä minä ole uhonnut, olen vain todennut, että tutkintapyyntö on yksi mahdollisuus hoitaa asiaa, jos ei muuten onnistu. Mitä sinä kuvittelet, että minä saan hyötyä siitä, että asiat hoidetaan näin vaikeasti? On minulla muutakin tekemistä, kuin selvittää yhden taloyhtiön asioita. Ja jos kaikki as oyt olisivat tälläisiä, niin en minä ehtisi edes töihin. Soittelin nimittäin tästä asiasta toisen omistamani osakkeen isännöitsijälle ja hän oli todella kummissaan. Tosin kyllä neuvoi alkuun.
Mutta edelleenkin otan mielelläni vinkkejä vastaan, sillä tuskin olen ainoa, jolla as oyssä hommat ei suju. - Pirkkoliisi
Lakimiespalvelusta kirjoitti:
Saat sieltä saman vastauksen asiakirjojen julkisuudesta kuin täältäkin. Tuolla ylempänä mainittuihin asiakirjoihin pääsee tutustumaan vain hallituksen jäsenet. Osakasluettelon kyllä saat pyydettäessä itsellesi pientä maksua vastaan ja siinä pitäisi näkyä osoitteesi. Jos näkyy, niin hallitus/isännöitsijä on toiminut väärin, jos kokouskutsua ei ole teille lähtenyt.
Se, miksi talon paperit eivät ole kaikkien saatavilla, johtuu osin myös siitä, että niissä saattaa olla tietoja muiden osakkaiden sellaisista asioista, jotka eivät ole julkisia.että kaiken ei tarvitse olla julkista, mutta esim. taloyhtiön ja istoimiston välisen sopimuksen luulisin saavani nähtäväkseni, samoin luulisin saavani kirjanpidot kahdelta viime vuodelta, koska minulla ei ole ollut mahdollisuutta niihin tutustua yhtiökokouksen puitteissa.
En siis todellakaan halua rettelöidä, mutta minusta osake on sen verran suuri omaisuus, että ainakin minä olen kiinnostunut mitä sen puitteilla tapahtuu, minun talouteenihan se vaikuttaa.
Miltä teistä tuntuisi, että vuokralainen soittaa ja kertoo, että putkiremontin katselmus on ylihuomenna, pitää valita laatat. Minulla oli ainakin vaikeuksia järjestää se päivä vapaaksi niin lyhyellä ajalla. Onneksi soitti, koska muuten remppa seisoisi parhaillaan. Ja onneksi olimme Suomessa, koska jos se olisi siirtynyt viikolla esim. eteenpäin, niin emme olisi olleet enää. Todella ikävää asioiden hoitoa. Eihän näin voi asioita hoitaa? - hpj
Pirkkoliisi kirjoitti:
olen saanut kuittauksen sähköpostitse, että he ovat vastaanottaneet viestimme, jossa oli osoite. Sen lisäksi se sama osoite on myös osakasluettelossa, jonka lakikin vaatii pitämään. Eli mielestäni olen toiminut oikein ja pystyn sen vielä osoittamaankin.
Kuten jo aikaisemminkin kirjoitin, edellinen pj tiesi ongelmasta, mutta se ei ole korjaantunut. On tietysti tyhmyyttäni, että en ole aikaisemmin ottanut hallitukseen yhteyttä, mutta luulin todellakin, että edellisen pjn kanssa tästä puhuttiin, se riittää. Nyt nykyinen pj on luvannut hoitaa asiaa. Mutta edelleenkin on selvittämättä, miksi emme ole saaneet mm. noita neljää kutsua, jotka meille as oy lain puitteissa olisi pitänyt tulla. Ja toisekseen, miksi jonkun pitäisi erityisesti pitää huolta, että me saame tiedon, kun isännöitsijälle maksetaan tästä ja yhtiuöjärjestys vaatii lähettämään kirjeen? Kyllä ostetut palvelut saa vaatia toteutuviksi.
Ja niinkuin kirjoitin, kysymyksessä on näyttökysymys, joten sen vuoksi haluan ne dokumentit. Ihmettelen jos minulle ei anneta tilaisuutta tutustua yhtiön papereihin, koska mm. tilinpäätöstä ei ole toimitettu meille vuosilta 2006 ja 2005, eikä meillä ole ollut mahdollisuutta tutustua siihen, koska emme ole olleet tietoisia koska yhtiökokous on ja missä. Mitä niissä voi olla niin salaista, että osakas ei voi nähdä niitä. Luulisin, että hallituksen jäsen ainakina saa ne katsottavikseen, jos menemme yhdessä niitä katsomaan. Ja edelleenhän tässä on vaihtoehtona se, että poliisi alkaa tutkimaan asiaa. Luulisi silloin papereiden löytyvän.Todella ihmeellinen tapaus, jos todella pitää paikkaansa, että kahteen vuoteen mennyt kirjeet vääriin paikkoihin. Tottakai, isännöitsijän pitäisi varmistaa tuo asia, mutta nythän se ei ole toiminut. Joten sen takia sinun pitää itse toimia.
Joka tapauksessa ottaisin yhteyttä hallituksen puheenjohtajaan ja pyytäisin häntä selvittämään asian. Jos olet ottanut jo monta kertaa yhteyttä isännöitsijään, niin turha häntä on enää vaivata asialla suoraan. Uskon, että hallituksen pj. pystyy muistuttamaan isännöitsijää ja isännöitsijäkin toiminta ei silloin luultavasti toistu. Lisäksi noissa paperiasioissa olisin myös yhteydessä hpj, joka voi sitten antaa ohjeet isännöitsijälle. Uskon, että voisit saada ainakin yhtiökokousmateriaalin ja pöytäkirjat. Jos materiaalin kuuluu tilinpäätös, niin sitten saat sen. En oikein ymmärrä mitä teet esim. isännöitsijä sopimuksella, koska on selvää, että sopimukseen kuuluu yhtiökokouskutsun lähettäminen.
Itse ainakin puheenjohtajana selvittäisin asian ja varmistaisin vähintäänkin, että asia ei toistu. Seuraavan kerran kun kutsu lähtisi, niin soittaisin sinulle, että olet saanut kirjeen. Jos haluat olla oikein varma, niin lähettäisin kaikille hallituksen jäsenille kirjeen asiasta ja laittaisin tiedon isännöitsijälle.
Pitää myöntää, että tapaus kuulostaa uskomattomalta. Omassa taloyhtiössä ainakin isännöitsijän toiminta nopeutuu, jos hallitus siitä muistuttaa. - hpj
Pirkkoliisi kirjoitti:
olen saanut kuittauksen sähköpostitse, että he ovat vastaanottaneet viestimme, jossa oli osoite. Sen lisäksi se sama osoite on myös osakasluettelossa, jonka lakikin vaatii pitämään. Eli mielestäni olen toiminut oikein ja pystyn sen vielä osoittamaankin.
Ja niinkuin kirjoitin, kysymyksessä on näyttökysymys, joten sen vuoksi haluan ne dokumentit. Ihmettelen jos minulle ei anneta tilaisuutta tutustua yhtiön papereihin, koska mm. tilinpäätöstä ei ole toimitettu meille vuosilta 2006 ja 2005, eikä meillä ole ollut mahdollisuutta tutustua siihen, koska emme ole olleet tietoisia koska yhtiökokous on ja missä. Mitä niissä voi olla niin salaista, että osakas ei voi nähdä niitä. Luulisin, että hallituksen jäsen ainakina saa ne katsottavikseen, jos menemme yhdessä niitä katsomaan. Ja edelleenhän tässä on vaihtoehtona se, että poliisi alkaa tutkimaan asiaa. Luulisi silloin papereiden löytyvän.Todella ihmeellinen tapaus, jos todella pitää paikkaansa, että kahteen vuoteen mennyt kirjeet vääriin paikkoihin. Tottakai, isännöitsijän pitäisi varmistaa tuo asia, mutta nythän se ei ole toiminut. Joten sen takia sinun pitää itse toimia.
Joka tapauksessa ottaisin yhteyttä hallituksen puheenjohtajaan ja pyytäisin häntä selvittämään asian. Jos olet ottanut jo monta kertaa yhteyttä isännöitsijään, niin turha häntä on enää vaivata asialla suoraan. Uskon, että hallituksen pj. pystyy muistuttamaan isännöitsijää ja isännöitsijäkin toiminta ei silloin luultavasti toistu. Lisäksi noissa paperiasioissa olisin myös yhteydessä hpj, joka voi sitten antaa ohjeet isännöitsijälle. Uskon, että voisit saada ainakin yhtiökokousmateriaalin ja pöytäkirjat. Jos materiaalin kuuluu tilinpäätös, niin sitten saat sen. En oikein ymmärrä mitä teet esim. isännöitsijä sopimuksella, koska on selvää, että sopimukseen kuuluu yhtiökokouskutsun lähettäminen.
Itse ainakin puheenjohtajana selvittäisin asian ja varmistaisin vähintäänkin, että asia ei toistu. Seuraavan kerran kun kutsu lähtisi, niin soittaisin sinulle, että olet saanut kirjeen. Jos haluat olla oikein varma, niin lähettäisin kaikille hallituksen jäsenille kirjeen asiasta ja laittaisin tiedon isännöitsijälle.
Pitää myöntää, että tapaus kuulostaa uskomattomalta. Omassa taloyhtiössä ainakin isännöitsijän toiminta nopeutuu, jos hallitus siitä muistuttaa. - Pirkkoliisi
hpj kirjoitti:
Todella ihmeellinen tapaus, jos todella pitää paikkaansa, että kahteen vuoteen mennyt kirjeet vääriin paikkoihin. Tottakai, isännöitsijän pitäisi varmistaa tuo asia, mutta nythän se ei ole toiminut. Joten sen takia sinun pitää itse toimia.
Pitää myöntää, että tapaus kuulostaa uskomattomalta. Omassa taloyhtiössä ainakin isännöitsijän toiminta nopeutuu, jos hallitus siitä muistuttaa.nykyinen hpj on ottanut asian hoitaakseen ja uskon, että jatkossa tilanne onkin toinen. Hän mm. lähetttänyt minulle henkilökohtaisesti tiedot mitä remontissa tulee tapahtumaan. Helpottaa suuresti asioiden hoitoa. Muta kyllä tämä vanha soppa on selvitetävä pois alta.
Kysyit miksi haluan nähdä sopimuksen. No, siitä näkee miten on sovittu, että is toimisto laskuttaa lähetetyt kirjeet ja jos on sovittu, että toteutuneen mukaan, niin jossain on oltava lista minkä mukaan on laskutettu (hallintomappi, lista ihmisistä joille kutsu on lähetetty). Koska minä taas näen yhtiökokousten pöytäkirjoista, (sain viime viikolla), koska kutsut on "lähetetty", niin voin etsiä niille päiville kohdistuvat kustannuserät eli näillä tiedoilla pitää oikeasti löytyä dokumentaatio onko kirjeet lähteneet ja kenelle. Jos dokumentaatio löytyy, niin käsissä on vielä monimutkaisempi juttu, kuin se, että esim. meidän nimeä ei ole listassa. Sillä eihän is toimisto voi noin vaan laskuttaa postituskuluja as oylta, todentamatta miten lasku on syntynyt, vai mitä? Tietysti sopimushan voi olla sen muotoinen, että kopiot ja postitukset ovat könttähintana, en tiedä. Mutta tätähän varten kirjanpito on olemasa, että jälkikäteen yhdenpitävästi voidaan osoittaa toiminta taloudelliselta kannalta. Ja talouden ja hallinnon on kerrottava sama tarina. Näin EU:kin toimii ja tarkastaa.
Oletan että nimimerkkisi perusteella olet hallituksen pj. Sinullahan täytyy olla selvä kuva miten isännöintitoimisto sinun yhtiötäsi laskuttaa, eikö vaan? Tällöin sieltä pitää löytyä joka sentille selitys. Eli minä olen yksinkertaisesti vain todistamassa sitä väitettä, että meille on lähetetty kaikki posti joko oikeaksi tai vääräksi. Sen pitäisi olla täysin dokumentoitu seikka. Totuus kuitenkin on, että meille ei ole tullut ainoatakaan kutsua, ja tätä tapahtui jo edellisen isännöitsijan kanssa, kyseessä sama toimisto. Ja hän sen aikoinaan myönsi, että oli hukannut kaikki meidän yhteystiedot...kirjallisesti. Samoin sen, että me emme olleet saaneet silloin kahta yhtiökokouskutsua. Tämän episodin jälkeen siis saimme yhden yhtiökokouskutsun vuonna 2005 ja sen jälkeen ei ole kuulunut yhtikäs mitään, ennenkuin hpj käski is lähettämään minulle pöytäkirjat pidetyistä yhtiökokouksista.
Ja jos pysähdyt miettimään, niin minähän tässä taloudellista tappiota saan, kun asiat hoidetaan huonosti. Eli en hyödy tästä millään lailla.
Teimme tammikuussa uuden vuokrasopimuksen ja hyvä ettemme oikeuteen joutuneet, kun vuokralainen kuuli, että putkiremppa tulossa. Kuuli siis ennen meitä, koska meillä vika tieto vuodelta 2005. Tässä syntyi eka taloudellinen tappio, kun purimme sopimuksen. Minusta on oikeudenmukaista, että vuokralainen ei maksa vuokraa rempan ajalta, eli nykyisen kanssa on vuokrasopimuksessa kohta, jossa todetaan, että hänen ei tarvitse maksaa vuokraa 5 viikolta, minkä remppa kestää.
Seuraava sotku olikin se, että meille ei tullut tieto, että asunnossa pidetään katselmus, jossa mm. valitaan laatat ym. Yleinen tapa on, että jos osakkeenomistaja ei määrätyssä ajassa anna tietoja, hän tekee laatoitukset omalla kustannuksellaan, koska ei remppa firma voi loputtomiin odotella. Siitähän sitten olisikin soppasyntynyt, koska asunto ei olisi ollut luvatussa ajassa asumiskelpoinen ja oletan, että vuokrajaajat olisivat vetäneet herneen nenuun.
Eli tälläistä mm.
Myönnän, että meillä olisi pitänyt hälytyskellot soida jo aikaisemmin, mutta kyllä sitä luottaa aika paljon is toimistoon ja hallitukseen. Varsinkin kun olimme useaan otteeseen yhteydessä edelliseen hpj:n ja hän tiesi, että meille ei ole tullut kutsuja, ja pyysimme häntä varmistamaan, että mekin saamme tiedon. Luulen, että hän ei ole tajunnut vastuuta, jonka otti kun ryhtyi hpj:ksi. Se on aika suuri, samoin hallituksen jäsenillä.
Olen myös ajatellut, että laitan kirjallisesti tiedon hallituksen jäsenille tapahtuneesta ja vaadin, että asian käsitellään kokouksessa. Haluan, että siitä jää merkintä pöytäkirjoihin. Mutta kyllä tämä on taistelua tuulimyllyä vastaan, meillähän oli tässä keväällä vesivahinko asunnossamme, ja ei siitä olisi meille ilmoitettu, ellei mies olisi soittanut is:lle. Sain tarkastuspöytäkirjat vasta kaksi viikkoa tapahtuneen jälkeen. Minusta osakkeenomistajalle kuuluu tieto, mitä hänen asunnosaan on tapahtunut, varsinkin kun joudutaan korjaamaan vahinkoa. (Asunto oli tyhjillään, vuokralainen vaihtui juuri silloin). Ja tämänkin pystyn todistamaan, näen sähköpostista koska is sen on saanut ja koska hän on sen minulle laittanut.
Eli tässä nyt kermoja kakun päältä... - Pirkkoliisi
hpj kirjoitti:
Todella ihmeellinen tapaus, jos todella pitää paikkaansa, että kahteen vuoteen mennyt kirjeet vääriin paikkoihin. Tottakai, isännöitsijän pitäisi varmistaa tuo asia, mutta nythän se ei ole toiminut. Joten sen takia sinun pitää itse toimia.
Pitää myöntää, että tapaus kuulostaa uskomattomalta. Omassa taloyhtiössä ainakin isännöitsijän toiminta nopeutuu, jos hallitus siitä muistuttaa.isännöitsijällehän siis maksetaan tästä, että hän hoitaa lain vaatimalla tavalla asiat. Sen vuoksi en ymmärrä, että muut ottaisivat hyvää hyvyyttään tiedottamisen hoitaakseen. Ei hpj saa korvausta siitä, että ottaa kopiota omista papereistaan ja postittaa niitä omalla kustannuksellaan.
Ja kirjeet eivät menneet ekalla mokalla väärään paikkaan, vaan niitä ei lähettety minnekkään, kun meidän tietoja ei ollut kellään...he huomasivat itse, että jokin on vialla, kun me maksamme liian vähän vastiketta ja lähettivät tästä selonteon edelliselle omistajalle kysyen meidän yhteistietoja. He soittivat meille saatuaan kirjeen (tallessa meillä).
Ilmeisesti osakeluettelossa oli jotakin muuta meidän kohdalla, koska meidän osoitteemme on ollut koko ajan sama siitä lähtien kun itse muutimme asunnosta pois.
Pahoitteluni tämä vuodatus, mutta oikeasti tämä rassaa helkkaristi. Olenkin ihmetellyt miksi minulle osuu aina näitä ihme is toimistoja, vai olenko vain liian tarkka ja vaadin lain noudattamista? Tämä on siis toinen jonka kanssa ongelmia. Toisaalta on kyllä kokemuksia todella hyvistäkin. - merkitty nimiinne?
Pirkkoliisi kirjoitti:
isännöitsijällehän siis maksetaan tästä, että hän hoitaa lain vaatimalla tavalla asiat. Sen vuoksi en ymmärrä, että muut ottaisivat hyvää hyvyyttään tiedottamisen hoitaakseen. Ei hpj saa korvausta siitä, että ottaa kopiota omista papereistaan ja postittaa niitä omalla kustannuksellaan.
Ja kirjeet eivät menneet ekalla mokalla väärään paikkaan, vaan niitä ei lähettety minnekkään, kun meidän tietoja ei ollut kellään...he huomasivat itse, että jokin on vialla, kun me maksamme liian vähän vastiketta ja lähettivät tästä selonteon edelliselle omistajalle kysyen meidän yhteistietoja. He soittivat meille saatuaan kirjeen (tallessa meillä).
Ilmeisesti osakeluettelossa oli jotakin muuta meidän kohdalla, koska meidän osoitteemme on ollut koko ajan sama siitä lähtien kun itse muutimme asunnosta pois.
Pahoitteluni tämä vuodatus, mutta oikeasti tämä rassaa helkkaristi. Olenkin ihmetellyt miksi minulle osuu aina näitä ihme is toimistoja, vai olenko vain liian tarkka ja vaadin lain noudattamista? Tämä on siis toinen jonka kanssa ongelmia. Toisaalta on kyllä kokemuksia todella hyvistäkin.Viestisi mukaan isäinnöitsijä on joutunut edelliseltä omistajalta selvittämään tietojanne. Oletteko toimittaneet kaikki tarvittavat paperit kaupasta hänelle, jäljennös kauppakirjasta, selvitys varainsiirtoveron maksusta jne.
Yhdenkin vaadittavan paperin puuttuminen estää osakkeiden merkitsemisen nimiinne. Ilman merkintää ei teitä voida kutsua yhtiökokoukseenkaan, koska ette virallisesti ole osakkaita. - hpj
Pirkkoliisi kirjoitti:
nykyinen hpj on ottanut asian hoitaakseen ja uskon, että jatkossa tilanne onkin toinen. Hän mm. lähetttänyt minulle henkilökohtaisesti tiedot mitä remontissa tulee tapahtumaan. Helpottaa suuresti asioiden hoitoa. Muta kyllä tämä vanha soppa on selvitetävä pois alta.
Kysyit miksi haluan nähdä sopimuksen. No, siitä näkee miten on sovittu, että is toimisto laskuttaa lähetetyt kirjeet ja jos on sovittu, että toteutuneen mukaan, niin jossain on oltava lista minkä mukaan on laskutettu (hallintomappi, lista ihmisistä joille kutsu on lähetetty). Koska minä taas näen yhtiökokousten pöytäkirjoista, (sain viime viikolla), koska kutsut on "lähetetty", niin voin etsiä niille päiville kohdistuvat kustannuserät eli näillä tiedoilla pitää oikeasti löytyä dokumentaatio onko kirjeet lähteneet ja kenelle. Jos dokumentaatio löytyy, niin käsissä on vielä monimutkaisempi juttu, kuin se, että esim. meidän nimeä ei ole listassa. Sillä eihän is toimisto voi noin vaan laskuttaa postituskuluja as oylta, todentamatta miten lasku on syntynyt, vai mitä? Tietysti sopimushan voi olla sen muotoinen, että kopiot ja postitukset ovat könttähintana, en tiedä. Mutta tätähän varten kirjanpito on olemasa, että jälkikäteen yhdenpitävästi voidaan osoittaa toiminta taloudelliselta kannalta. Ja talouden ja hallinnon on kerrottava sama tarina. Näin EU:kin toimii ja tarkastaa.
Oletan että nimimerkkisi perusteella olet hallituksen pj. Sinullahan täytyy olla selvä kuva miten isännöintitoimisto sinun yhtiötäsi laskuttaa, eikö vaan? Tällöin sieltä pitää löytyä joka sentille selitys. Eli minä olen yksinkertaisesti vain todistamassa sitä väitettä, että meille on lähetetty kaikki posti joko oikeaksi tai vääräksi. Sen pitäisi olla täysin dokumentoitu seikka. Totuus kuitenkin on, että meille ei ole tullut ainoatakaan kutsua, ja tätä tapahtui jo edellisen isännöitsijan kanssa, kyseessä sama toimisto. Ja hän sen aikoinaan myönsi, että oli hukannut kaikki meidän yhteystiedot...kirjallisesti. Samoin sen, että me emme olleet saaneet silloin kahta yhtiökokouskutsua. Tämän episodin jälkeen siis saimme yhden yhtiökokouskutsun vuonna 2005 ja sen jälkeen ei ole kuulunut yhtikäs mitään, ennenkuin hpj käski is lähettämään minulle pöytäkirjat pidetyistä yhtiökokouksista.
Ja jos pysähdyt miettimään, niin minähän tässä taloudellista tappiota saan, kun asiat hoidetaan huonosti. Eli en hyödy tästä millään lailla.
Teimme tammikuussa uuden vuokrasopimuksen ja hyvä ettemme oikeuteen joutuneet, kun vuokralainen kuuli, että putkiremppa tulossa. Kuuli siis ennen meitä, koska meillä vika tieto vuodelta 2005. Tässä syntyi eka taloudellinen tappio, kun purimme sopimuksen. Minusta on oikeudenmukaista, että vuokralainen ei maksa vuokraa rempan ajalta, eli nykyisen kanssa on vuokrasopimuksessa kohta, jossa todetaan, että hänen ei tarvitse maksaa vuokraa 5 viikolta, minkä remppa kestää.
Seuraava sotku olikin se, että meille ei tullut tieto, että asunnossa pidetään katselmus, jossa mm. valitaan laatat ym. Yleinen tapa on, että jos osakkeenomistaja ei määrätyssä ajassa anna tietoja, hän tekee laatoitukset omalla kustannuksellaan, koska ei remppa firma voi loputtomiin odotella. Siitähän sitten olisikin soppasyntynyt, koska asunto ei olisi ollut luvatussa ajassa asumiskelpoinen ja oletan, että vuokrajaajat olisivat vetäneet herneen nenuun.
Eli tälläistä mm.
Myönnän, että meillä olisi pitänyt hälytyskellot soida jo aikaisemmin, mutta kyllä sitä luottaa aika paljon is toimistoon ja hallitukseen. Varsinkin kun olimme useaan otteeseen yhteydessä edelliseen hpj:n ja hän tiesi, että meille ei ole tullut kutsuja, ja pyysimme häntä varmistamaan, että mekin saamme tiedon. Luulen, että hän ei ole tajunnut vastuuta, jonka otti kun ryhtyi hpj:ksi. Se on aika suuri, samoin hallituksen jäsenillä.
Olen myös ajatellut, että laitan kirjallisesti tiedon hallituksen jäsenille tapahtuneesta ja vaadin, että asian käsitellään kokouksessa. Haluan, että siitä jää merkintä pöytäkirjoihin. Mutta kyllä tämä on taistelua tuulimyllyä vastaan, meillähän oli tässä keväällä vesivahinko asunnossamme, ja ei siitä olisi meille ilmoitettu, ellei mies olisi soittanut is:lle. Sain tarkastuspöytäkirjat vasta kaksi viikkoa tapahtuneen jälkeen. Minusta osakkeenomistajalle kuuluu tieto, mitä hänen asunnosaan on tapahtunut, varsinkin kun joudutaan korjaamaan vahinkoa. (Asunto oli tyhjillään, vuokralainen vaihtui juuri silloin). Ja tämänkin pystyn todistamaan, näen sähköpostista koska is sen on saanut ja koska hän on sen minulle laittanut.
Eli tässä nyt kermoja kakun päältä...En usko, että löydät isännöintitoimistolta haluamaasi. Meillä ainakin kopiokulut lähetyskulut on könttäsummana esim. yhtiökokouksen kopiokulut lähetyskulut. Siellä on luultavasti merkinnät aivan oikein eli näyttää siltä, että sinulle on lähetetty tiedot eli esim. 1 € kertaa asuntojen määrä. Jos esim. syy on väärä osoite, niin ovat lähettäneet väärään osoitteeseen postit.
Itse lähettäisin tapahtuneesta kirjeen koko hallitukselle, jossa selität kaikki seikat. Kirjeen kannattaa olla asiallinen, koska normaali ihminen tajuaa, että tässä on mokattu ja pahasti. Jos alat liikaa alleviivaamaan, niin se helposti kääntyy sinua vastaan. Tämän jälkeen jättäisin asian siihen. Uskon nimittäin, että tämän jälkeen isännöitsijä tajuaa asian vakavuuden ja varmistaa, että teitä informoidaan ja kutsut tulevat perille.
Et voita mitään sillä, että yrität selvittää asiaa siitä eteenpäin. Tuhlaat vain omaa aikaasi ja lisäksi isännöitsijä voi yrittää mustamaalata sinua tuon takia hallitukselle. Sinuna keskittyisin siihen, että asia tulee korjattua. Jos olet nyt saanut yhteyden hpj, niin uskon, että asia sillä tavalla tulee hoidettua.
Pitää sanoa, että taloyhtiön hallituksen pitäisi alkaa skarppaamaan isännöitsijän valvonnassa. Sen voin vielä jotenkin käsittää, että yksi kutsu jää tulematta mokan takia, mutta että neljä kertaa se on uskomatonta. Lisäksi se, että teihin ei ole otettu yhteyttä vesivahingon sattuessa on myös uskomatonta. Mutta kerroitkin, että teillä on uusi puheenjohtaja. Ehkä hän saa muutoksen aikaan. - O T O
Pirkkoliisi kirjoitti:
että kaiken ei tarvitse olla julkista, mutta esim. taloyhtiön ja istoimiston välisen sopimuksen luulisin saavani nähtäväkseni, samoin luulisin saavani kirjanpidot kahdelta viime vuodelta, koska minulla ei ole ollut mahdollisuutta niihin tutustua yhtiökokouksen puitteissa.
En siis todellakaan halua rettelöidä, mutta minusta osake on sen verran suuri omaisuus, että ainakin minä olen kiinnostunut mitä sen puitteilla tapahtuu, minun talouteenihan se vaikuttaa.
Miltä teistä tuntuisi, että vuokralainen soittaa ja kertoo, että putkiremontin katselmus on ylihuomenna, pitää valita laatat. Minulla oli ainakin vaikeuksia järjestää se päivä vapaaksi niin lyhyellä ajalla. Onneksi soitti, koska muuten remppa seisoisi parhaillaan. Ja onneksi olimme Suomessa, koska jos se olisi siirtynyt viikolla esim. eteenpäin, niin emme olisi olleet enää. Todella ikävää asioiden hoitoa. Eihän näin voi asioita hoitaa?Nyt kyllä luulet jalat tukevasti ilmassa.
Osakkeenomistajana sinulla on oikeus nähdä yhtiökokouskutsut liitteineen,
yhtiökokousten pöytäkirjat ja huoneistoasi koskevat hallituksen päätökset.
Yhtiökokoukutsujen liitteenä on normaalisti yhtiön toimintakertomus, tuloslaskelma, tase,
tase-erittely ja budjetti alkavalle tilikaudelle.
Muuta tarkempaa voi olla mukana hallituksen harkinnan mukaan.
Hallituksen pöytäkirjat sekä kirjanpito, kuten päiväkirja, pääkirja, tositteet ja yhtiön
tekemät sopimukset eivät sinulle kuulu, ellet ole hallituksen jäsen tai tilintarkastaja.
Peräämääsi laillisuutta valvovat yhtiökokouksen valitsemat tilintarkastajat.
He voivat tutustua koska tahansa mihin tahansa yhtiön hallintoa ja tilinpitoa koskevaan
asiaan ja tarvittaessa pyytää hallitukselta selvitystä tai toimenpiteitä.
Ota heihin yhteyttä, jos epäilet asiatonta hallintomenettelyä. - Pirkkoliisi
hpj kirjoitti:
En usko, että löydät isännöintitoimistolta haluamaasi. Meillä ainakin kopiokulut lähetyskulut on könttäsummana esim. yhtiökokouksen kopiokulut lähetyskulut. Siellä on luultavasti merkinnät aivan oikein eli näyttää siltä, että sinulle on lähetetty tiedot eli esim. 1 € kertaa asuntojen määrä. Jos esim. syy on väärä osoite, niin ovat lähettäneet väärään osoitteeseen postit.
Itse lähettäisin tapahtuneesta kirjeen koko hallitukselle, jossa selität kaikki seikat. Kirjeen kannattaa olla asiallinen, koska normaali ihminen tajuaa, että tässä on mokattu ja pahasti. Jos alat liikaa alleviivaamaan, niin se helposti kääntyy sinua vastaan. Tämän jälkeen jättäisin asian siihen. Uskon nimittäin, että tämän jälkeen isännöitsijä tajuaa asian vakavuuden ja varmistaa, että teitä informoidaan ja kutsut tulevat perille.
Et voita mitään sillä, että yrität selvittää asiaa siitä eteenpäin. Tuhlaat vain omaa aikaasi ja lisäksi isännöitsijä voi yrittää mustamaalata sinua tuon takia hallitukselle. Sinuna keskittyisin siihen, että asia tulee korjattua. Jos olet nyt saanut yhteyden hpj, niin uskon, että asia sillä tavalla tulee hoidettua.
Pitää sanoa, että taloyhtiön hallituksen pitäisi alkaa skarppaamaan isännöitsijän valvonnassa. Sen voin vielä jotenkin käsittää, että yksi kutsu jää tulematta mokan takia, mutta että neljä kertaa se on uskomatonta. Lisäksi se, että teihin ei ole otettu yhteyttä vesivahingon sattuessa on myös uskomatonta. Mutta kerroitkin, että teillä on uusi puheenjohtaja. Ehkä hän saa muutoksen aikaan.olen tätä miettinyt, mikä olisi järkevintä.
Viestissäsi on järkeä, mutta minut on nyt jo mustamaalattu. Joten sitä ei tarvitse enää pelätä.
Olemme tämän kevään aika soittaneet useaan otteeseen isännöitsijälle asian tiimoilta, ja hän vain sanoo, että asukas/osakasillassa on kaikki kerottu. Niitä on siis pidetty kaksi ja niistäkään emme ole saaneet kutsua. Mitään hän ei ole tarjoutunut lähettämään tai toimittamaan meille, vaikka olemme parisenkymmentä kertaa sanoneet, että me emme tiedä rempasta yhtään mitään. Eli kyllä yleensä tuossa vaiheessa isännöitsijä tajuaa, että jotain on vialla. Olen myös asiasta soittanut istoimiston omistajalle, ja hän jopa luki minulle väärin mitä yhtiöjärjestyksessä sanotaan, minullahan ei sitä ole. Hänen mukaansa siellä lukee, että ilmoitustaulu riittää yhtikokouksen kutsuun, vaikka hpj sanoi että sen lisäksi kirjeellä (luki edessään olevasta yhtiöjärjestyksestä). HMM...Toisekseen minua on suoraan haukuttu valehtelijaksi isännöitsijän puolelta, joten kyllä tässä alkaa metrin loikkia tekemään muutenkin jo. Tämänkään vuoksi en ole ihan varma haluanko isännöitsijän pääsevän kuin koira veräjästä...myöntäisi edes, että nyt on jotain vialla ja korjataan asia, niin minä voisin luovuttaa. Vesivahingostahan hän uhkasi, että hommaa terveystarkastajan asuntoon ja se menee asumiskieltoon, puhelimeni oli kaiuttimella, joten tähänkin on todistaja. Itse asiassa en ole tehnyt mitään enää ilman, että pystyn todistamaan asian, jostain kumman syystä.
Kaikkein eniten tässä harmistuttaa, että ei pääse vaikuttamaan mitä omalla omaisuudella tehdään. Voin kertoa, että jopa Virossa hoidetaan talon asiat paremmin ja posti kulkee Suomeen asti!
Ja todennäköisesti hoidan yhteydenpidon jatkossa hallitukseen myös kirjallisesti. Itseasiassa olen erittäin asiallinen ihminen, täällä vain voi tuuletella reippaammin, siis käyttää reippaampia sanakäänteitä.
Tämähän on minun puoleni tarinasta, is puolta en tiedä, mutta minusta tälle kokonaisuudelle ei enää ole mitään järjellä selitettävää selitystä. Heillä on todennäköisesti jotain vikaa postitusjärjestelmässä ja tämän vuoksi kokouskutsut jäävät saamatta. Posti ei voi hukata yksinkertaisesti tätä määrää kirjeitä, 6 kpl, kun otetaan mukaan ne osakasillat. - Pirkkoliisi
O T O kirjoitti:
Nyt kyllä luulet jalat tukevasti ilmassa.
Osakkeenomistajana sinulla on oikeus nähdä yhtiökokouskutsut liitteineen,
yhtiökokousten pöytäkirjat ja huoneistoasi koskevat hallituksen päätökset.
Yhtiökokoukutsujen liitteenä on normaalisti yhtiön toimintakertomus, tuloslaskelma, tase,
tase-erittely ja budjetti alkavalle tilikaudelle.
Muuta tarkempaa voi olla mukana hallituksen harkinnan mukaan.
Hallituksen pöytäkirjat sekä kirjanpito, kuten päiväkirja, pääkirja, tositteet ja yhtiön
tekemät sopimukset eivät sinulle kuulu, ellet ole hallituksen jäsen tai tilintarkastaja.
Peräämääsi laillisuutta valvovat yhtiökokouksen valitsemat tilintarkastajat.
He voivat tutustua koska tahansa mihin tahansa yhtiön hallintoa ja tilinpitoa koskevaan
asiaan ja tarvittaessa pyytää hallitukselta selvitystä tai toimenpiteitä.
Ota heihin yhteyttä, jos epäilet asiatonta hallintomenettelyä.mutta monesti pääsee näitä papereita katsomaan, kun kertoo miksi;=)
- Pirkkoliisi
merkitty nimiinne? kirjoitti:
Viestisi mukaan isäinnöitsijä on joutunut edelliseltä omistajalta selvittämään tietojanne. Oletteko toimittaneet kaikki tarvittavat paperit kaupasta hänelle, jäljennös kauppakirjasta, selvitys varainsiirtoveron maksusta jne.
Yhdenkin vaadittavan paperin puuttuminen estää osakkeiden merkitsemisen nimiinne. Ilman merkintää ei teitä voida kutsua yhtiökokoukseenkaan, koska ette virallisesti ole osakkaita.joten kunnossa pitäisi olla. Sehän selviää kun asunto myydään eteenpäin.
- Pirkkoliisi
Pirkkoliisi kirjoitti:
mutta monesti pääsee näitä papereita katsomaan, kun kertoo miksi;=)
Lainaus "Hallituksen pöytäkirjat sekä kirjanpito, kuten päiväkirja, pääkirja, tositteet ja yhtiön
tekemät sopimukset eivät sinulle kuulu, ellet ole hallituksen jäsen tai tilintarkastaja". - Päästetään...
Pirkkoliisi kirjoitti:
mutta monesti pääsee näitä papereita katsomaan, kun kertoo miksi;=)
Jos sinut päästetään niitä katselemaan, niin silloin hallitus/isännöitsijä/tilintarkstaja rikkoo lakia. Käynnistätkö siitäkin poliisitutkinnan?
- Pirkkoliisi
Päästetään... kirjoitti:
Jos sinut päästetään niitä katselemaan, niin silloin hallitus/isännöitsijä/tilintarkstaja rikkoo lakia. Käynnistätkö siitäkin poliisitutkinnan?
joten laitatko lakipykälän, joka kieltää7estää osakasta tutustumasta omistamansa osakkeen taloyhtiön hallintoon ja asiakirjoihin. Kiitos jo etukäteen tiedosta!
- Ei ole pykälää
Pirkkoliisi kirjoitti:
joten laitatko lakipykälän, joka kieltää7estää osakasta tutustumasta omistamansa osakkeen taloyhtiön hallintoon ja asiakirjoihin. Kiitos jo etukäteen tiedosta!
As.Oy. laissa ei ole salasspidosta pykälää, mutta yleisestä osakeyhtiölaista sellainen kyllä löytyy. Tai ei pykälää salassapidosta, vaan osakkaiden oikeudesta asiakirjoihin. Esimerkiksi hallituksen pöytäkirjoista sieltä löytyy suora pykälä.
En jaksa penkoa sitä tarkemmin. Saattaa olla myös, että esim. kirjanpidosta määrätään kirjanpitolaissa. - Pirkkoliisi
Ei ole pykälää kirjoitti:
As.Oy. laissa ei ole salasspidosta pykälää, mutta yleisestä osakeyhtiölaista sellainen kyllä löytyy. Tai ei pykälää salassapidosta, vaan osakkaiden oikeudesta asiakirjoihin. Esimerkiksi hallituksen pöytäkirjoista sieltä löytyy suora pykälä.
En jaksa penkoa sitä tarkemmin. Saattaa olla myös, että esim. kirjanpidosta määrätään kirjanpitolaissa.esim. noista hallituksen pöytäkirjoista saa otteen, kun osaa sen pyytää ja se on pakko antaa. Eli koko pöytäkirjaa ei anneta, mutta pyydetty ote annetaan, joka pitää yksilöidä. Olen mm. pyytänyt otteen pöytäkirjasta, josta käy ilmi autotallinovien kilpailutus ja se oli pakko minulle antaa.
Ja enhän minä halua nähdä koko kirjanpitoa, vaan määrätyt otteet siitä. Jos siis pengon asiaa eteenpäin?
Ja jos tulkitaan sanamuotoa ehdoton oikeus, niin todennäköisesti se tarkoittaa, että perustellulla syyllä on mahdollisuus saada, saaminen ei siis ole itsestäänselvyys.
Jos as oy laki kiinnostaa, niin kannattaa ostaa kommentaarikirja siitä, siinä on selitetty jokainen pykälä, mitä sillä oikeasti tarkoitetaan.
Mielettömän hyvä kirja;=) - Niin on
Pirkkoliisi kirjoitti:
esim. noista hallituksen pöytäkirjoista saa otteen, kun osaa sen pyytää ja se on pakko antaa. Eli koko pöytäkirjaa ei anneta, mutta pyydetty ote annetaan, joka pitää yksilöidä. Olen mm. pyytänyt otteen pöytäkirjasta, josta käy ilmi autotallinovien kilpailutus ja se oli pakko minulle antaa.
Ja enhän minä halua nähdä koko kirjanpitoa, vaan määrätyt otteet siitä. Jos siis pengon asiaa eteenpäin?
Ja jos tulkitaan sanamuotoa ehdoton oikeus, niin todennäköisesti se tarkoittaa, että perustellulla syyllä on mahdollisuus saada, saaminen ei siis ole itsestäänselvyys.
Jos as oy laki kiinnostaa, niin kannattaa ostaa kommentaarikirja siitä, siinä on selitetty jokainen pykälä, mitä sillä oikeasti tarkoitetaan.
Mielettömän hyvä kirja;=)Ko laista on kyllä olemassa hyviä opuksia.
Olet oikeassa, että osia pöytäkirjoista voi saada, jos pyynnön yksilöi. Yleensä ne yksilöinnit koskevat osakkaan omien asioiden käsittelyä.
AS.OY laki on siinä mielessä "puutteellinen", että talon hallinnointiin liittyy myös yleinen osakeyhtiölaki, kirjanpitolaki (koskee lähinnä isännöitsijää), julkisuuslaki joiltain osin ja mahdollisesti muitakin lakeja. - Pirkkoliisi
Niin on kirjoitti:
Ko laista on kyllä olemassa hyviä opuksia.
Olet oikeassa, että osia pöytäkirjoista voi saada, jos pyynnön yksilöi. Yleensä ne yksilöinnit koskevat osakkaan omien asioiden käsittelyä.
AS.OY laki on siinä mielessä "puutteellinen", että talon hallinnointiin liittyy myös yleinen osakeyhtiölaki, kirjanpitolaki (koskee lähinnä isännöitsijää), julkisuuslaki joiltain osin ja mahdollisesti muitakin lakeja.ja maallikkona on aina välillä vaikeaa ymmärtää mistä oikeastaan on kyse. Mutta jos ihan maalaisjärjellä ajatellaan, niin minun rahanihan siinä ovat kiinni ja se antaa aina jonkinlaisen oikeuden myös selvittää asioita. Ja noita asioitahan on hoidettava lain puitteissa, joten siellä ei ole mitään salaista. Ja minä en halua nähdä mitään, mikä yksilöityy kehenkää osakkaaseen, vaan yleisiä asioita taloyhtiön hoidosta. Ainakin pari vuotta sitten tälläisen "tarkastuksen" osakas pystyi tekemään yhtiössään, ja minusta laki ei ole muuttunut tällä välillä.
Olisihan se oikeasti outoa, että minulla on tuhansia euroja kiinni asunnossa, ja minulla ei ole mitään oikeutta saada mistään mitään tietoa, eikö vaan? Ja Silti minun pitää maksaa sinne vuosittain vastikkeena tuhansia? Näinhän on nyt meidän kohdallamme käynyt. Huomautuksenä tähän väliin, että minulla ei ole minkäänlaista epäluottamusta hallitusta kohtaan, päätökset ovat varmasti olleet järkeviä, mutta minä en ole saanut osakkaana samanlaista kohtelua kuin muut. Ja se tässä kismittää, samoin isännöitsijän välinpitämättömyys hoitaa asiaa. Jos ajattelet itsesi osakkenomistajana samaan tilanteeseen kuin minut, niin olisitko tyytyväinen? Olisitko kokenut, että asioita on helppo hoitaa? Siitähän tässä on pohjimmiltaan kysymys. Kyllä minusta asunto on tänä päivänä sen verran suuri omaisuus, että minua kiinnostaa mitä tapahtuu. Ainakin minulle. - Kyllä
Pirkkoliisi kirjoitti:
ja maallikkona on aina välillä vaikeaa ymmärtää mistä oikeastaan on kyse. Mutta jos ihan maalaisjärjellä ajatellaan, niin minun rahanihan siinä ovat kiinni ja se antaa aina jonkinlaisen oikeuden myös selvittää asioita. Ja noita asioitahan on hoidettava lain puitteissa, joten siellä ei ole mitään salaista. Ja minä en halua nähdä mitään, mikä yksilöityy kehenkää osakkaaseen, vaan yleisiä asioita taloyhtiön hoidosta. Ainakin pari vuotta sitten tälläisen "tarkastuksen" osakas pystyi tekemään yhtiössään, ja minusta laki ei ole muuttunut tällä välillä.
Olisihan se oikeasti outoa, että minulla on tuhansia euroja kiinni asunnossa, ja minulla ei ole mitään oikeutta saada mistään mitään tietoa, eikö vaan? Ja Silti minun pitää maksaa sinne vuosittain vastikkeena tuhansia? Näinhän on nyt meidän kohdallamme käynyt. Huomautuksenä tähän väliin, että minulla ei ole minkäänlaista epäluottamusta hallitusta kohtaan, päätökset ovat varmasti olleet järkeviä, mutta minä en ole saanut osakkaana samanlaista kohtelua kuin muut. Ja se tässä kismittää, samoin isännöitsijän välinpitämättömyys hoitaa asiaa. Jos ajattelet itsesi osakkenomistajana samaan tilanteeseen kuin minut, niin olisitko tyytyväinen? Olisitko kokenut, että asioita on helppo hoitaa? Siitähän tässä on pohjimmiltaan kysymys. Kyllä minusta asunto on tänä päivänä sen verran suuri omaisuus, että minua kiinnostaa mitä tapahtuu. Ainakin minulle.Siihen peruskysymykseen, miksi et ole saanut niitä kutsuja, niin ihmettelen kyllä kanssasi, miksi niitä ei ole tullut. Jos kerran vastikelaput löytää perille, niin miksi ei sitten kokouskutsut ja siihen liittyvät paperit.
Tuota asiaa kannattaa kyllä selvittää.
Itse vaikutan yhtiössä, jossa asun ja meilläkin on pari huoneistoa, joiden omistaja asuu muualla ja kyllä ne kutsut ovat aina löytäneet perille.
En osaa sanoa miten, mutta teidän yhtiössä kannattaisi ainakin isännöintiin kiinnittää huomiota. Tuntuu kertomasi perusteella jotenkin siltä, kuin isännöitsijä jotenkin välttelisi sinua. Syitä voi vain arvailla.
En tiedä oletko, mutta mielestäni sinun kannattaisi nyt lähteä siitä, että "istutte alas" hallituksen puheenjohtajan kanssa ja katsotte, mistä oikein on kysymys. Samalla voitte pohtia tuota isännöitsijän toimintaa.
Onnea yritykselle selvittää asiat. - Pirkkoliisi
Kyllä kirjoitti:
Siihen peruskysymykseen, miksi et ole saanut niitä kutsuja, niin ihmettelen kyllä kanssasi, miksi niitä ei ole tullut. Jos kerran vastikelaput löytää perille, niin miksi ei sitten kokouskutsut ja siihen liittyvät paperit.
Tuota asiaa kannattaa kyllä selvittää.
Itse vaikutan yhtiössä, jossa asun ja meilläkin on pari huoneistoa, joiden omistaja asuu muualla ja kyllä ne kutsut ovat aina löytäneet perille.
En osaa sanoa miten, mutta teidän yhtiössä kannattaisi ainakin isännöintiin kiinnittää huomiota. Tuntuu kertomasi perusteella jotenkin siltä, kuin isännöitsijä jotenkin välttelisi sinua. Syitä voi vain arvailla.
En tiedä oletko, mutta mielestäni sinun kannattaisi nyt lähteä siitä, että "istutte alas" hallituksen puheenjohtajan kanssa ja katsotte, mistä oikein on kysymys. Samalla voitte pohtia tuota isännöitsijän toimintaa.
Onnea yritykselle selvittää asiat.että olen itsekkin aika hämmästynyt tämän asunnon suhteen. Meillä on ollut ja on tälläkin hetkellä muitakin sijoitusasuntoja, joten kokemusta on karttunut niiden omistamisesta, vuokraamisesta sekä myös hallitustyöskentelystä ja as oy laki on tullut luettua useampaan kertaan läpi, välillä lakimiehen avustuksella. Minä olen yhden kerran aikaisemmin vastaavaan ihmeelliseen toimintaan törmännyt ja silloin juttu meni käräjille, joka myös voitettiin. Siinä kyseessä oli as oy lain selvä rikkominen. Kaikki muut yhtiöt ovat olleet helppoja, myöskin Virolaiset talot.
Tuo on hyvä ehdotus istua hpjn kanssa alas ja miettiä mikä asiassa mättää. Ja luulisi, että olisi hänenkin intresseissään selvittää asia, koska vastuut painavat päälle. Minä en ainakaan haluaisi olla hpj selvittämättä tätä sotkua.
Mutta minä olen sitä mieltä, että tälläiset asiat on oikeasti selvitettävä, koska meillä on as oy laki ja sitä on noudatettava. Se ei ole mielipidekysymys miten toimitaan!
Kiitos kannustuksesta, sitä tarvitaan.
- Talkkari vaan.
Mitä viestiketjua lueskelin, niin kattavasti sinulle on tuotu esille, niin oikeudet, kuin velvollisuudet, osakkeenomistajana.
Jos luulet. että vuosittain ei pidettäisi yhtiökokouksia, niin . . . . Jotain omatoimisuuttakin tarvitaan, sen "sijoitus"osakkeen hoitamisessa; Ei riitää kassavirta vuokralaiselta sinulle ja pankista automaattisesti veloitettava yhtövastike.
Toki "helpoimmillaan" voi tapahtua kuvatunlaisesti.
Kannattaa siis katsoa peiliinkin. Toisaalta isännöitsijän henkseleiden paukuttelukin on turhaa, vaikka on "valtaa" niin se on näennäistä, suurimmalta osin.
Välttämättä lähettämäsi sähköposti-viestit osoitteestasi eivät riitä, edes oikeudessa, kas "bitti voi kadota avaruuteen" tai isännöitsijän kone mennä romuttamoon; wanha saantitodistus jyllää.
Toisaalta sinulla menee puurot ja vellit välillä sekaisin, et todellakaan pääse automaattisesti kaikkiin yhtiötä koskeviin asiakirjoihin käsiksi "sormiasi napsauttamalla" tai "tuomarilla uhkailemalla". Siinäkin on olemassa tietty marssijärjestys, vaikka omistaisit 666 - sijoitusasuntoa. - hpj
Toistan edelleen sen neuvon jonka aikaisemmin sinulle kerroin eli lähetä se kirje hallitukselle, varmista hallituksen kanssa, että saat tulevat kutsut, pyydä kaikki se materiaali mitä muillekin osakkaille on jaettu ja jatka elämääsi. Sinua on kohdeltu törkeästi väärin, mutta et voi muuttaa sitä asiaa tutkimalla jokaisen kuitin ja muun yhtiöstä.
Et saavuta mitään tuolla selvittämisellä. Kirje hallitukselle riittää ja siitä lähtien hallitus vastaa siitä mitä isännöitsijä tekee. Olet ikäänkuin pyrkimässä hallituksen tontille vaatimuksillasi saada nähdä jokainen taloyhtiön sopimus. Joten jos sinulla ei ole mitään konkreettisia epäilyä huonosta talouden pidosta, niin sellaista hallitusta ei olekaan joka ei ota tuota sopimusten penkomista epäluottamuslauseena. Voit ajatella, että mitä yhtiössä tapahtuisi, jos jokainen osakas vaatisi nähdä kaikki paperit joka vuosi (ilman mitään epäilystä esim. väärinkäytöstä). Siinä menisi isännöitsijällä valtavasti aikaa vain niiden näyttelyyn ja kyselyihin niistä. Taloyhtiössä vastuu ja valta on selkeä. Osakkaat valitsevat hallituksen, johon luottavat. Kun luottamus loppuu, niin hallituksessa tapahtuu vähintäänkin henkilövaihtoja ja pahimmassa tapauksessa oikeustapauksia. Hallitus taas valvoo isännöitsijää ja tilintarkasta valvoo osakkaille sekä hallitusta että isännöitsijää, että tekevät juridisesti asiat oikein. Et voi ikäänkuin hyppiä yhden portaan yli ja alkaa itse valvomaan yhtiön taloutta. Jos et luota hallitukseen tai tilintarkastajiin, niin voit ehdottaa heidän vaihtamista tai pyrkiä itse hallitukseen. Lisäksi sinulla on aina mahdollisuus myydä osakkeesi ja ostaa muualta.
Jatkotoimesi hallituksen suuntaan tulevat ennenmin tai myöhemmin aiheuttamaan sen, että jäsenet kokevat sinut hankalana varsinkin jos lähettelet kokoajan kirjallisia selvityspyyntöjä ja vihjailet lakitoimilla. Pahimmassa tapauksessa osa hallituksen jäsenistä tekee omat johtopäätökset ja eroaa hallituksesta. Jos haluat lisää valtaa ja vastuuta taloyhtiöstäsi mene hallitukseen. Osakas ei voi ohittaa hallitusta, koska vain hallitukselle myönnetään tili ja vastuuvapaus.- Näitä on nähty
Kaikille sitä kämppiä erehdytään myymään.
Aikoinaan oli tuttuja suuressa rakennuttajayhtiössä.
Jos tällaiset pirkkoliisit rupesivat kiinnostumaan, sanottiin kylmästi,
että kämppä meni jo. - Pirkkoliisi
Näitä on nähty kirjoitti:
Kaikille sitä kämppiä erehdytään myymään.
Aikoinaan oli tuttuja suuressa rakennuttajayhtiössä.
Jos tällaiset pirkkoliisit rupesivat kiinnostumaan, sanottiin kylmästi,
että kämppä meni jo.mutta tämä Pirkkoliisi on yhden tälläisen rakennuttajan johtajia, joten kyllä minäkin tiedän mitä puuhataan. Ja yleensä olen ollut tervetulllut As oyn hallituksiin, johtuen siitä, että keskityn asioihin, en kesäkukkiin. Että kyllä näitä on nähty, varsinkin kaikenlaista.
- ....
Yhtiökokouskutsut lähetetään osakeluetteloon merkitylle omistajalle ja osoitteeseen.
Onko osakeluettelomerkintä varmasti nyt kunnossa tämän teidän huoneiston osalta, ts. olette esittäneet kauppakirjan, siirtomerkinnällä varustetun osakekirjan ja varainsiirtoverolaskelman isännöitsijätoimistolle?
Pyydä vaikka kopio siitä osakeluettelosta (se kyllä maksaa jonkun verran), niin näet mitä sinne teidän huoneiston osalta on merkitty.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 941739
Kolme miestä joukkoraiskasi nuoren naisen metsässä Helsingissä.
https://www.hs.fi/helsinki/art-2000011193871.html?utm_medium=promobox&utm_campaign=hs_tf&utm_source=is.fi&utm_content=pr2401533- 891346
Sunnuntai terveiset kaivatulle
Maa on vielä valkoinen vaikka vappu lähestyy, otetaan pitkästä aikaa pyhä terveiset kaivatullesi tähän ketjuun !!651015Aika usein mietin sitä
Että miksi juuri minä olen se jonka kanssa haluaisit vakavampaa? Mikä minusta voi tehdä sellaisen että koet niin syviä t46921- 47908
Miksei voitaisi vaan puhua asiat selväksi?
Minulla on ollut niin kova ikävä sinua, etten oikein edes löydä sanoja kuvaamaan sitä. Tuntuu kuin jokainen hetki ilman38898Eräästä kalastuksenvalvojasta leviää video !
Ennemmin tai myöhemmin tänne palstalle tulee videonpätkä, jossa kerrotaan paikallisesta "kalastuksen valvojasta". Ei si9884- 46852
IS Viikonloppu 26.-27.4.2025
Koviksen ovat laatineet Eki Vuokila ja piirrospuolista vastaa Lavonius, jolloin 2,5 vaikeusasteen ristikko on saatu aika35829