Uusi ja liikkeessä asennettu moottori saa veneen keulan pomppimaan - etenkin kun ajetaan yksin plaanissa. Ihmisen kokoinen paino keulassa poistaa pomppimisen lähes kokonaan. Olettaisin että syynä on liian ylös asetettu trimmikulma. Koneessa on viisipykäläinen trimmikulman säätö ja stopparit on nyt laitettu keskimmäiseen asentoon.
Ajattelin suorittaa säädön ja siirtää stopparit pykälää alemmas. MUTTA MUTTA, stoppareina toimivat pultit eivät mahdu pois reijistään, koska kippisylinteri on tiellä. Kipín ajaminen eri asentoihin ei auta. Pitääkö kippi purkaa pois jotta trimmistopparit saa siirrettyä vai mitä?
-jussi-
Yamaha F20 trimmikulma ja pomppiminen
8
2922
Vastaukset
- muuta
itse liikkeen ongelma jos väärin asennettu
- Vanha veneilijä
Vanhemmissa veneissä ei perä ole tarpeeksi sisääpäin viisto trimmikoneille.Jouduin tekemään omaan vanhaan HT veneeseeni "kiilan" jolla kallistusta sai lisää uudelle trimmikoneelle,entinen oli ilman trimmiä.Jos kyseessä on asennusvirhe,vaadi asentajaa korjaamaan se,älä mene purkamaan mitään niinkauan kuin takuu on voimassa.
- Pultit?
Nuo stopparipultit kuullostavat oudolta! Yleensä on 5-asentoinen säätö trimmikulmalla, mutta siinä on sellainen "sokkatanko" joka vain vaihdetaan toisiin reikiin...
- heh
On mullakin Mercuryssä stopparina pultit.
- taas kerran
liian alas/syvälle. "Ammattilaiset" on taas olleet asialla ja asentaneet koneen väärin. "Tuttuun" tyyliin helpoimman kautta tehty asennus ja kone makaa perälaudassa kiinni, ja kavitaatiolevy ui pohjan alapuolella. Jammun rikipituus on muutenkin pari senttiä muita pidempi joten tuuman kun nostaa konetta, niin johan muuttuu kulku yksinkin ajettaessa.
- --Jussi--
Ja Jammun ohjeessa sanotaan että kavitaatiolevy saa olla noin tuuman pohjan alapuolella...
- --Jussi--
Vene vietiin takaisin asennuksen tehneeseen liikkeeseen, jossa trimmitapit siirrettiin purkamalla kippisylinteri pois tieltä.
Laitoimme tapit alhaisimpaan asentoon ja pomppiminen loppui siihen.
Osittain ongelmaan vaikutti se, että minulla on varsin kevyt lujitemuovivene, jota joku on pomppulaudaksikin nimittänyt. - Powered by Yamaha
Itsellä samankaltaisia ongelmia Yamarin 410 -90 kanssa. Yksin ajettaessa keula nousee melko ylös ennen kuin vene nousee liukuun ja liukunopeudella ajettaessa keula alkaa hieman pomppimaan -> syynä varmaan veneen perän kantokyky(4T painavampi trimmin kanssa kuin 2T)ja tuo perän loiva kallistuskulma.
Pitänee tuota trimmikulman stoppari siirtää pykälä kaksi sisäänpäin jolloin moottori painaisi keulaa alaspäin kiihdytyksessä.
Onko kellään tarkempaa tietoa onko trimmin sylinterin varressa varaa stopparin laskulle? Huollossa eivät osanneet sanoa.
Mikäli tämän hetkisellä stopparin asennolla(keskellä) trimmin sylinterin varsi menee jo kokonaan moottorin sisään niin säätövaraa ei ole.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1575960
- 1145545
Olen miettinyt kauan
miten reagoisin, kun näen sinut taas. Ehkä ladannut tuohon hetkeen liikaa odotuksia. Ja sitten kun lopulta olit siinä, h465237Vanhempi mies
Jos yritän ajatella sinut pois sydämestäni, ikävä ja surullinen kaipuu tulee kaksin verroin kovempana. Olit mun unessa323235- 552789
Ostiko maailma sinut minulta?
Kun et enää resonoi kuin ennen. Kun et enää ihmetellen katso ympärillesi ja pohdi mitä mäen takana on? Ymmärrän ja tue252601- 432290
- 232090
Minne sä aina välillä joudut
Kun pitää hakemalla hakea sut sieltä ja sitten oot hetken aikaa esillä kunnes taas menet piiloon, en ymmärrä 🤔❤️ Oot ta131900On niin vaikea olla lähelläsi
En saa ottaa kädestäsi kiinni, en saa halata. En saa silittää hiuksiasi. Enkä saa sinua koskaan omakseni. ☔ Miehelle na151811