Matkakuvia Suomesta

Heti alkuun on sanottava, että mennyt viikko on ollut kohdallani masentava. Suurin syyllinen lienee huono sää. Tavallisesti hyödynnän heikot sääolot lukemalla eli ne ovat tilaisuuksia hakea uutta informaatiota pankkiini. Tällä kertaa halusin kuitenkin havainnoida katselemalla ympärilleni. Olinhan käymässä taas viikon verran Kepulandiassa. Ja toki niitä havaintoja myös tein.

Kepulandia on kovin patriarkaalinen yhteisö. Se tarkoittaa suomeksi miesten hallitsemaa yhteisöä. Hallinta voi olla tässä tosin hieman virheellinen ilmaisu. Kyse on enemmän siitä, että Kepulandiasta on jäänyt jäljelle patriarkaalisuus. Selitän tarkemmin.

Mieleeni näpsimistä matkakuvista jäi päällimmäiseksi Kepulandian metalliromu. Se koristaa monia pihapiirejä. On autorähjiä siellä täällä, ruosteisia maatalouskoneita, mönkijöitä ja talvisin moottorikelkkoja. Kun naisten vaikuttamissa pihoissa kukoistavat kukat ja pihat ovat hyvin hoidettuja viherpihoja, Kepulandian miespihojen koristuksena on rautaromu. Etelässä puutarhamyymälät menestyvät, pohjoisessa käy mönkijäkauppa.

Mistä tämä johtuu? Tämän kaiken kattava selittäminen ei onnistu tässä. Jätän sen jatkopohdiskelun varaan. Kuitenkin on niin, että naiset ovat ne, jotka ensin pakenevat Kepulandiasta. Etujoukossa ovat kaikkein älykkäimmät naiset. Myös älykkäimmät miehet lähtevät muualle kouluttautumaan. Tämä on peräkammarinpoikien syntymekanismi.

Kun kaupungeissa tytöille viedään kukkia ja lausutaan runoja, Kepulandiassa tyttöjä pyydetään mönkijän kyytiin ja heille esitellään jonkun ruosteisen bemarin hevosvoimia. Tässä on yllin kyllin niille älykkäimmille tyttösille. Nuorten miesten täytyykin onnistua pariutumisessa jo 15-vuotiaana, sen jälkeen menestymismahdollisudet heikkenevät olennaisesti ja peräkammarius uhkaa. Teinivaiheen ylittäneet naiset kun alkavat olla sitten etelän kaupunkilaismiesten riistaa.

Maalta karkaa naisten mukana estetiikan tajun ohella kaikkinainen erilainen älykkyys. Jäljelle jää vain patriarkaalinen kiinnostus tekniikkaan ja hevosvoimiin. Tätä täydentää paskanhaju. Kun mies haisee voiteluöljylle, hielle ja paskanhajulle samanaikaisesti, hän ei ainakaan ole homo. Tämä on rednecks-kulttuuria, landemachonisnismia. Ei pidä ihmetellä, että naiset karkaavat muualle.

Kepulandiassa naisille on mieskulttuurissa varattu synnyttäjän ja hellapiian osa. Tätä pyritään ylläpitämään pelon voimalla. Ei siinä nyrkkiä tarvita, vaan Jumalan sanaa. Naiset opetetaan aktiivisesti alistumaan esim. lestadiolaisuuden avulla. Tätä kuvaa ne älykkäimmät kavahtavat ja pakkaavat kapsakkinsä valmiiksi jo kuusitoistakesäisinä, että on sitten kaikki valmiina, kun ylioppilaslakki isketään päähän.

Tämä kierre vahvistaa itseään. Mieskulttuuria se voimistaa, kun naiset kaikkoavat. Näitä miehiä istuu kaljakuppiloissa, metsästysseuroissa yms. Nuorempi polvi ajelee kylien keskustoissa traktoreilla ja muilla konevoimalla kulkevilla peleillä. Tuunaamisen osaavat, vaikkeivat kunnolla lukea osaisikaan. Ei peltohommissa tarvitse niin kovin hääviä lukutaitoa.

Minusta tällainen on masentava näky. Se on masentavaa myös niille, jotka kehittyvät peräkammarinpojiksi huomattuaan, ettei konevoimaa ja kepulaisutta esittämällä saakaan elämänkumppania. Aika on ajanut pahasti jo Kepulandian elämänpiirin ohi.

53

2556

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • saanut elämän

      kumppania, en ole lestadiolainen, en ole peräkamarin poika, en ole maalainen, en ole kepulainen? Missä vika?

    • väärässä!

      Mistä sinä olet saanut päähäsi, että naiset muka kaikkoaisivat maaseudulta? Sehän on aivan päivastoin! Naiset tulevat tänne maalle runsain joukoin näin kesäisin nauttimaan maaseudun kyvykkäiden miesten seurasta.

      Sano, mistä sinä olet saanut sellaisen valheellisen tiedon, mitä sinä levität?

    • JormaKKorhonen

      Vaikka juuri jätin tälle saitille jäähyväiset toistaiseksi tuolla omassa avauksessani, täytyi vielä tämä todeta. Otan tuon ihan talteen, sillä siinä on jotain totuuden ytimiin menevää oivalluta, joka selittää niin paljon. Muutakin, kuin vain tuossa tiivistetysti totemaasi.

      Hieno paluu saitille! Tulit paraatiovesta, josta Kedskisuomalaisen kepulainen päätoimittaja Erkki Laatikainen (ei se saman niminen kenraali, josta oli puhetta ketjussani) ennusti demarien palaavan seuraavaan hallitukseen.

      Tervetuloa! ja itselleni tervemenoa! Vähäksi aikaa siis.

      • Ratamo

        ..sitä ukkeli innostuu niin kovasti, että pitänee laittaa numeroa isompi ...tappi!


    • Pääosin maaseutu on kaunista katsottavaa jos nyt satunnaisesti jossain on jotain romuakin.
      Viikko sitten edesmenneen äitini jäljiltä jäi upea kukkapuutarha josta seuraavassa pieni osa siitä http://koti.mbnet.fi/rauno2/todiste/viim.jpg

      Eikä se miestenkään työnjälki mitään rumaa ole. Seuraavassa kuvassa kotitilani peltoa http://koti.mbnet.fi/rauno2/todiste/merv.jpg
      Siinä sitä leipää kasvaa. En voi muutakuin nostaa hattua veljelleni ja serkulleni kun ovat tuon taakan ottaneet vaikka eu-säännökset ovat kaikkea muutakuin avuksi maanviljelijälle.

      • täysin selvät

        sinuun on iskemässä tauti nimeltä
        Suomen Keskustalaisuus..

        Maa, valtion perusta,
        on lähellä sydäntä
        ihmisillä, jotka

        kaikin tavoin
        kaikkina aikoina
        kaikissa oloissa

        asettavat isänmaan edun ensimmäiselle sijalle.


      • Uusi-Ukki

        Yksi hyvä kuva kertoo enemmän kuin tuhat sanaa, on sanonta, äitivainaasi kukkatrunsaus kertoo poismenneestä puutarha ihmisestä, joista tuo mielipidepankki niin osuvasti kirjoittaa.

        Tuossa toisessa kuvassa ei kylläkään mitään romuja näy, olisiko jossakin takapihalla vietynä ohikulkijoilta piiloon, kuten käytäntö on. kuitenkin tuosta kuvasta käy paljon muuta selville maalla asuneelle ihmiselle.

        Ensiksikin siitä käy selville , anteeksi vain, sukulaismiehesi eivät ole oikein kaupunkivieraista välittävää sorttia, sen huomaa tuosta taloon menevästä tiestä. Tiellä jolla paljon kuljetaan ei tien keskusta kasva heinää noin voimakkaasti kuten kuvasi näyttää.

        Tietenkin ihmisellä on oikeus yksinäisyyteensä asukoonpahan missä hyvänsä, mutta tästä heti huomaa, että vierailut tähän täloryhmään ovat varsin harvinaisia. Sitätietä ei ole kuin rktorilla käyty huoltoasemalla polttoaineen haussa.

        Pellot kyllä kasvavat rehevästi, näkyy heti ,että siinätalossa ei ole väkilannoitteita säästelty, ja näin on taas edistetty vesistöjen rehevöitymistä. Tuo ojassakasvava nuori vesaikko on ilmeisesti nuorta koivua, täällä pohjoisessa se olisi pajua.

        Jo koivuvesaikon kasvuvauhdista huomaa, että väkilannoiteita ei ole tässätalossa säästelty. Tässä on vanhan maanviljelijän mielipide Seriffin sukulaistilasta, en tiedä tykkäätkö vai et arviostani, mutta kuten aina olen sanonut "Totuus on armoton".


      • armoton...
        Uusi-Ukki kirjoitti:

        Yksi hyvä kuva kertoo enemmän kuin tuhat sanaa, on sanonta, äitivainaasi kukkatrunsaus kertoo poismenneestä puutarha ihmisestä, joista tuo mielipidepankki niin osuvasti kirjoittaa.

        Tuossa toisessa kuvassa ei kylläkään mitään romuja näy, olisiko jossakin takapihalla vietynä ohikulkijoilta piiloon, kuten käytäntö on. kuitenkin tuosta kuvasta käy paljon muuta selville maalla asuneelle ihmiselle.

        Ensiksikin siitä käy selville , anteeksi vain, sukulaismiehesi eivät ole oikein kaupunkivieraista välittävää sorttia, sen huomaa tuosta taloon menevästä tiestä. Tiellä jolla paljon kuljetaan ei tien keskusta kasva heinää noin voimakkaasti kuten kuvasi näyttää.

        Tietenkin ihmisellä on oikeus yksinäisyyteensä asukoonpahan missä hyvänsä, mutta tästä heti huomaa, että vierailut tähän täloryhmään ovat varsin harvinaisia. Sitätietä ei ole kuin rktorilla käyty huoltoasemalla polttoaineen haussa.

        Pellot kyllä kasvavat rehevästi, näkyy heti ,että siinätalossa ei ole väkilannoitteita säästelty, ja näin on taas edistetty vesistöjen rehevöitymistä. Tuo ojassakasvava nuori vesaikko on ilmeisesti nuorta koivua, täällä pohjoisessa se olisi pajua.

        Jo koivuvesaikon kasvuvauhdista huomaa, että väkilannoiteita ei ole tässätalossa säästelty. Tässä on vanhan maanviljelijän mielipide Seriffin sukulaistilasta, en tiedä tykkäätkö vai et arviostani, mutta kuten aina olen sanonut "Totuus on armoton".

        Uusi- ukki on jälleen kerran väärässä!
        Kuvastahan näkee, että talossa on riittänyt tekemistä, eikä ole tarvinnut rampata tie sonnalla kaupungissa.

        ..(oikeissa töissä, ilmanaikuisia kännykänkuoria tekemässä)?:)


      • Uusi-Ukki kirjoitti:

        Yksi hyvä kuva kertoo enemmän kuin tuhat sanaa, on sanonta, äitivainaasi kukkatrunsaus kertoo poismenneestä puutarha ihmisestä, joista tuo mielipidepankki niin osuvasti kirjoittaa.

        Tuossa toisessa kuvassa ei kylläkään mitään romuja näy, olisiko jossakin takapihalla vietynä ohikulkijoilta piiloon, kuten käytäntö on. kuitenkin tuosta kuvasta käy paljon muuta selville maalla asuneelle ihmiselle.

        Ensiksikin siitä käy selville , anteeksi vain, sukulaismiehesi eivät ole oikein kaupunkivieraista välittävää sorttia, sen huomaa tuosta taloon menevästä tiestä. Tiellä jolla paljon kuljetaan ei tien keskusta kasva heinää noin voimakkaasti kuten kuvasi näyttää.

        Tietenkin ihmisellä on oikeus yksinäisyyteensä asukoonpahan missä hyvänsä, mutta tästä heti huomaa, että vierailut tähän täloryhmään ovat varsin harvinaisia. Sitätietä ei ole kuin rktorilla käyty huoltoasemalla polttoaineen haussa.

        Pellot kyllä kasvavat rehevästi, näkyy heti ,että siinätalossa ei ole väkilannoitteita säästelty, ja näin on taas edistetty vesistöjen rehevöitymistä. Tuo ojassakasvava nuori vesaikko on ilmeisesti nuorta koivua, täällä pohjoisessa se olisi pajua.

        Jo koivuvesaikon kasvuvauhdista huomaa, että väkilannoiteita ei ole tässätalossa säästelty. Tässä on vanhan maanviljelijän mielipide Seriffin sukulaistilasta, en tiedä tykkäätkö vai et arviostani, mutta kuten aina olen sanonut "Totuus on armoton".

        Kuvassa näkyvä tie on peltotie millä ajetaan ainoastaan pelloille. Asuintalot sijaitsee horisontissa näkyvällä talousryhmittymässä.

        Etenkin isälläni on runsaasti ystäviä ympäri Suomea riippumatta siitä onko kaupunkilainen vai maalta.


      • tuo sinun pajusi
        Uusi-Ukki kirjoitti:

        Yksi hyvä kuva kertoo enemmän kuin tuhat sanaa, on sanonta, äitivainaasi kukkatrunsaus kertoo poismenneestä puutarha ihmisestä, joista tuo mielipidepankki niin osuvasti kirjoittaa.

        Tuossa toisessa kuvassa ei kylläkään mitään romuja näy, olisiko jossakin takapihalla vietynä ohikulkijoilta piiloon, kuten käytäntö on. kuitenkin tuosta kuvasta käy paljon muuta selville maalla asuneelle ihmiselle.

        Ensiksikin siitä käy selville , anteeksi vain, sukulaismiehesi eivät ole oikein kaupunkivieraista välittävää sorttia, sen huomaa tuosta taloon menevästä tiestä. Tiellä jolla paljon kuljetaan ei tien keskusta kasva heinää noin voimakkaasti kuten kuvasi näyttää.

        Tietenkin ihmisellä on oikeus yksinäisyyteensä asukoonpahan missä hyvänsä, mutta tästä heti huomaa, että vierailut tähän täloryhmään ovat varsin harvinaisia. Sitätietä ei ole kuin rktorilla käyty huoltoasemalla polttoaineen haussa.

        Pellot kyllä kasvavat rehevästi, näkyy heti ,että siinätalossa ei ole väkilannoitteita säästelty, ja näin on taas edistetty vesistöjen rehevöitymistä. Tuo ojassakasvava nuori vesaikko on ilmeisesti nuorta koivua, täällä pohjoisessa se olisi pajua.

        Jo koivuvesaikon kasvuvauhdista huomaa, että väkilannoiteita ei ole tässätalossa säästelty. Tässä on vanhan maanviljelijän mielipide Seriffin sukulaistilasta, en tiedä tykkäätkö vai et arviostani, mutta kuten aina olen sanonut "Totuus on armoton".

        on pujoa ja tuosta kuvasta ei kyllä pysty sanomaan kasvaako pelto rehevästi koska sen sato on viittä vaille valmis korjattavaksi talteen.

        Kuinka paljon valtateiden pajukkoa oikein lannoitetaan, kun ne kasvavat toista metriä vuodessa. Tulkintaasi käyttäen aivan mahdottomasti.

        On se muuten hyvä että aina löytyy "asiantuntijoita"


    • Kaupunkilainen 2

      ..hesaa tuuletus luukusta ja nähnyt vain betonia ja asvalttia ja kun on vielä punaiset lasit silmillä niin kyllähän sitä sekoaa vähemmästäkin.

    • On totta, että naiset kouluttautuvat miehiä paremmin, mutta tämä koskee koko maata, eikä vain maaseutua.

      Tämä näkyy maaseudulla niin, että nuoria naisia muuttaa kaupunkeihin enemmän kuin nuoria miehiä. Mitä korkeamman asteen opinnoista on kysymys, sitä suurempaa on muuttoliike maaseudulta kaupunkeihin ja samalla sitä suurempaa tyttöjen "hävikki".

      Sitten olennainen pointti tuohon kirjoitukseesi nähden:
      Nuo nuorten miesten autonromut mahdollistavat sen, että nuoret miehet voivat jäädä maaseudulle myös ammattiopintojen jälkeen. Omalla autolla, vaikka huonollakin, työmatkat sujuvat näpsäkästi muuallekin kuin omalle kylälle, jopa useiden kymmenien kilometrien työmatkat päivittäin.

      Naisten osalta tilanne on huonompi: he ovat autottomuutensa takia sidottuja kaupunkeihin jonkin aikaa myös valmistumisensa jälkeen.

      Mutta lopulta palaavat maaseudulle hekin tai ainakin naisten paluumuutto maalle on suurempaa kuin miesten. Syitä on ainakin kaksi:

      1) Naisenkaan ei ole hyvä elää yksin. Kaupunkielämä ei vanhanapiikana tunnu ollenkaan niin hohdokkaalta kuin nuorempana neitinä. Vapaat miehet löytyvät maaseudulta.

      2) Pari vuotta kaupungissa työskenneltyään naisetkin hommaavat auton itselleen, aluksi käytetyn hekin. Sen jälkeen maallemuutto ei ole mikään ongelma. Omalla autolla päivittäinen työmatka kaupunkiin sujuu heiltä yhtä sutjakkaasti kuin niiltä aikoinaan maalle jääneiltä aviomiehiltäkin.

    • siinä on

      kun punikeilla menee niin huonosti että pitää maalla käydä hencittämässä.

    • kliimaksin kourissa

      Onnittelut, nyt sinäkin tiedät,
      mistä se mälli lentää....

      Kuten huomaat mielipidepunikki,
      nuorena hiekkalaatikolla
      leikkimäsi hameleikit
      nukke kainalossa....
      ja leikkimieliset rauhanvastaiset
      mielenosoitukset...

      olivat sittenkin vanhempiesi aatteen
      sanelema valinta..

      Totalitäärinen ideologia on siitä vittumainen,
      että darvin voittaa mennen tullen aatteelliset valinnat avaamalla taivaan patoluukut, iskemällä kunnon pakkasella ateisti pakanoita tai kuivattamalla jopa musteen ateistin raapustimessa..

      Eikö olekin suorastaan vittumaista ?

      Oletko muuten huomannut että Kepulandia alkaa nykyään heti Pitkän sillan jälkeen ja tälläkin kertaa Pohjan pojat ja tytöt ovat marssineet niin pitkälle, että Hakaniemen pulituuripuistoon kuuluu Tasavaltalaisten ääni niin senaatintorilta kuin Hakaniemen pohjoispuolelta..

      Kepulandiassa on hyvin harvoja paikkoja, missä ei törmää kepulaisiin..eikös suorastaan harmita ?

      Haukku ei haavaa tee, varsinkin kun se tulee käpykaartin asennevammaleiriltä Hakaniemen pulituuripuistosta...

      Ja muista, vittuilu on taiteenlaji, jossa alle "lettutieteen vihtorin" arvon ei kannata aukoa päätään...
      Siinä saattaa käydä olo viileäksi, kun aatteen onttouden voittaa vain vaatteiden olemattomuus..
      Jos pallit näkyy, sillon keisarin vaatetus on olematon...

      heheheee...

    • neutraalitarkkailija

      Yleensä juttusi ovat asiallisia, hyvin kirjoitettuja ja useimmiten olen asiasisällöstäkin samaa mieltä kanssasi.

      Näin myös tämänkin jutun perusidean osalta, mutta...

      Täytyy sanoa, että valitsemasi provokatiivinen tyylilaji ei kuulostanut Mielipidepankin kirjoittamalta.

      Toisin sanoen, näyttää siltä, että tässä viestissäsi tyylitajusi petti.

      Asiat voi esittää niin monella eri tavalla, eikä nyt valitsemasi laji vakuuta ketään.

      Sinuna harkitsisin viestin poistamista tai jotain selventävää kommenttia.

      • Uusi-Ukki

        tuohon "mielipidepankki"kritikkiisi, lueppa minun arvioni Seriffin kotitilan arviostani, olisi tietankin pitänyt kirjoittaa tosiasioita vastaan minunkin. Pankin kirjoitus on ihan asiallinen kuvaus maaseudusta, siis totuudenmukainen.

        Siinä ei hyssytelty kute se sinun kuuluisa Pääministereisi Vanhanen, joka juuri tuossa aamu-uutis lähetyksessä kieltää Ministereidensä antamasta lausuntoja kenellekään. No onhan se ollut jo kauvan näkyvissä tämän huu haaa miehen kannanotoista, että päin peetä menee. Silottele sinä vaan asioita tarkkailija, kyllä Demarit taas tultuaan maamme johtoon asiat korjaavat, näinhän on aina ennenkin ollut.


      • esittämässä..
        Uusi-Ukki kirjoitti:

        tuohon "mielipidepankki"kritikkiisi, lueppa minun arvioni Seriffin kotitilan arviostani, olisi tietankin pitänyt kirjoittaa tosiasioita vastaan minunkin. Pankin kirjoitus on ihan asiallinen kuvaus maaseudusta, siis totuudenmukainen.

        Siinä ei hyssytelty kute se sinun kuuluisa Pääministereisi Vanhanen, joka juuri tuossa aamu-uutis lähetyksessä kieltää Ministereidensä antamasta lausuntoja kenellekään. No onhan se ollut jo kauvan näkyvissä tämän huu haaa miehen kannanotoista, että päin peetä menee. Silottele sinä vaan asioita tarkkailija, kyllä Demarit taas tultuaan maamme johtoon asiat korjaavat, näinhän on aina ennenkin ollut.

        samanlaista lausuntoa, niin sinä sanoisit että, "Lipponen jyrähti! On siinä suuri valtiomies!"


      • neutraalitarkkailija
        Uusi-Ukki kirjoitti:

        tuohon "mielipidepankki"kritikkiisi, lueppa minun arvioni Seriffin kotitilan arviostani, olisi tietankin pitänyt kirjoittaa tosiasioita vastaan minunkin. Pankin kirjoitus on ihan asiallinen kuvaus maaseudusta, siis totuudenmukainen.

        Siinä ei hyssytelty kute se sinun kuuluisa Pääministereisi Vanhanen, joka juuri tuossa aamu-uutis lähetyksessä kieltää Ministereidensä antamasta lausuntoja kenellekään. No onhan se ollut jo kauvan näkyvissä tämän huu haaa miehen kannanotoista, että päin peetä menee. Silottele sinä vaan asioita tarkkailija, kyllä Demarit taas tultuaan maamme johtoon asiat korjaavat, näinhän on aina ennenkin ollut.

        ja vieläpä ylpeä siitä.

        En tajua miksi Vanhanen olisi minun pääministerini.

        Puhuin tyylilajista ja -tajusta, en asiasisällöstä


      • se äijänkäppänä!
        Uusi-Ukki kirjoitti:

        tuohon "mielipidepankki"kritikkiisi, lueppa minun arvioni Seriffin kotitilan arviostani, olisi tietankin pitänyt kirjoittaa tosiasioita vastaan minunkin. Pankin kirjoitus on ihan asiallinen kuvaus maaseudusta, siis totuudenmukainen.

        Siinä ei hyssytelty kute se sinun kuuluisa Pääministereisi Vanhanen, joka juuri tuossa aamu-uutis lähetyksessä kieltää Ministereidensä antamasta lausuntoja kenellekään. No onhan se ollut jo kauvan näkyvissä tämän huu haaa miehen kannanotoista, että päin peetä menee. Silottele sinä vaan asioita tarkkailija, kyllä Demarit taas tultuaan maamme johtoon asiat korjaavat, näinhän on aina ennenkin ollut.

        Sinun maaseututietosi ovat lähinnä työväenopiston satuja.
        Tänäänkin tuosta naapuritalostamme tekee kauppakirjat nuori kaupunkilaispariskunta.
        Isäntä nuori konealan suunnitteluinsinööri,(vakituisessa työssä suomen suurimmassa konealanyrityksessä,)ja rouva suuressa it-alan firmassa.
        Halusivat muuttaa maalle vaikka työmatkaa kertyy kummallekkin rutkasti enemmän 70km.
        Ovat tulleet kuulemma siihen tulokseen että he kasvattavat tulevat lapsensa rauhallisessa maalaiympäristössä jossa melusaaste ja kaikki muu kurjuus ovat vähän etäänpänä. Molemmat kertoivat syyksi myös sen että raskaan työpäivän jälkeen 45 minajomatka korvautuu sillä kun saa olla rauhallisessa ympäristössä sen jälkeen seuraavaan aammuun.
        Meidän kunnassa on kaikki palvelut mitä he kuulemma tarvitsevat.
        Arvaappa kaksikertaa pääseekö demarit enää sotkemaan asioita kun muuttovirta kääntyy maallepäin.
        Demarithan aikoi maaseudun tyhjentää kaupunkislummeihin, mutta onneksi kansa viisastui.
        Uusi-Ukki on jälleen kerran hakoteillä asioiden suhteen.
        Ei tule syksyllä uutta hallitusta,ei tule yleislakkoa,eikä mitään muutakaan ukin kaavailemaa sossupaskaa nyt eikä enää koskaan.
        Persut ja kuolema niittää sdp pienpuolueeksi usko tämä.


      • vaihtmaan
        Uusi-Ukki kirjoitti:

        tuohon "mielipidepankki"kritikkiisi, lueppa minun arvioni Seriffin kotitilan arviostani, olisi tietankin pitänyt kirjoittaa tosiasioita vastaan minunkin. Pankin kirjoitus on ihan asiallinen kuvaus maaseudusta, siis totuudenmukainen.

        Siinä ei hyssytelty kute se sinun kuuluisa Pääministereisi Vanhanen, joka juuri tuossa aamu-uutis lähetyksessä kieltää Ministereidensä antamasta lausuntoja kenellekään. No onhan se ollut jo kauvan näkyvissä tämän huu haaa miehen kannanotoista, että päin peetä menee. Silottele sinä vaan asioita tarkkailija, kyllä Demarit taas tultuaan maamme johtoon asiat korjaavat, näinhän on aina ennenkin ollut.

        vaipat. Sitä kuset alla horisee mitä sattuu.


      • Uusi-Ukki
        se äijänkäppänä! kirjoitti:

        Sinun maaseututietosi ovat lähinnä työväenopiston satuja.
        Tänäänkin tuosta naapuritalostamme tekee kauppakirjat nuori kaupunkilaispariskunta.
        Isäntä nuori konealan suunnitteluinsinööri,(vakituisessa työssä suomen suurimmassa konealanyrityksessä,)ja rouva suuressa it-alan firmassa.
        Halusivat muuttaa maalle vaikka työmatkaa kertyy kummallekkin rutkasti enemmän 70km.
        Ovat tulleet kuulemma siihen tulokseen että he kasvattavat tulevat lapsensa rauhallisessa maalaiympäristössä jossa melusaaste ja kaikki muu kurjuus ovat vähän etäänpänä. Molemmat kertoivat syyksi myös sen että raskaan työpäivän jälkeen 45 minajomatka korvautuu sillä kun saa olla rauhallisessa ympäristössä sen jälkeen seuraavaan aammuun.
        Meidän kunnassa on kaikki palvelut mitä he kuulemma tarvitsevat.
        Arvaappa kaksikertaa pääseekö demarit enää sotkemaan asioita kun muuttovirta kääntyy maallepäin.
        Demarithan aikoi maaseudun tyhjentää kaupunkislummeihin, mutta onneksi kansa viisastui.
        Uusi-Ukki on jälleen kerran hakoteillä asioiden suhteen.
        Ei tule syksyllä uutta hallitusta,ei tule yleislakkoa,eikä mitään muutakaan ukin kaavailemaa sossupaskaa nyt eikä enää koskaan.
        Persut ja kuolema niittää sdp pienpuolueeksi usko tämä.

        että kuvittelet muuttovirran kääntyvän Kaupungista maalle, voi hyvät hyssäkät tuota järjen köyhyyttä. Ja vielä sinä neuvot minua poliittisista kannanotoistani. Kuulehan sinä "Kauppalopo", muuten tämä nimi oli muistaakseni jostakin Nuorisoseuran näytelmästä, jossa minäkin silloin 60-ntä vuotta sitten olin mukana.

        Ensiksikin, ei näitä hyväpalkkaisia suunnitteluinsinöörejä, eikä IT- alan suurosaajia olekaan joka tehtaanloukossa. Nykypäivänä maatilan osto jo pienenkin sellaisen, vaatii sellaisia pääomia, että tehtaantuunarin on turha niistä edes uneksia. Tiedäkö kuinka paljon, nämä sinun talonostajat omistavat hallitsemiaan tehtaan osakkeita, jöten heillä se maatilan osto on vain sijoituskysymys.

        Siinä samalla tulee sitten se maaseudun rauha, josta on helvetin hyvä uusilla Bemareilla ajella Kaupunkiin työpaikalleen. kuule sinä maalaisliiton vasilli, tämä sinun esimerkkitapauksesi ei ole mitenkään verrannollinen Kaupunkipakoon mitä sinä maalaispöljä ajat takaa.

        Kyllä ne todella nuo Kaupunkiasukkaat ovatkin tosi typeriä, kun eivät ymmärrä mennä ostamaan maatilaa kauniilta maaseutumiljööstä, olisihan siellä turvallista sitten kasvattaa lapsiaan Sontasiionin hellässä suojeluksessa. Äijänkäppänä taitaakin lähteä muuttamaan osakesalkkunsa rahaksi, ja ostaa pamautan maatilan sieltä rikkaalta Ruottalaisalueelta. Se Karjaanseutu olisi kyllä aika kaunista aluetta pitänee sieltä alkaa katastella maatilaa. Minäkin olen nyt tullut siihen tulokseen sehän olisikin loistava sijoitus tulevaisuuden kannalta. Kyllä on hyvä, että on noita superviisaita neuvojia.


      • ja sen kyllä
        Uusi-Ukki kirjoitti:

        että kuvittelet muuttovirran kääntyvän Kaupungista maalle, voi hyvät hyssäkät tuota järjen köyhyyttä. Ja vielä sinä neuvot minua poliittisista kannanotoistani. Kuulehan sinä "Kauppalopo", muuten tämä nimi oli muistaakseni jostakin Nuorisoseuran näytelmästä, jossa minäkin silloin 60-ntä vuotta sitten olin mukana.

        Ensiksikin, ei näitä hyväpalkkaisia suunnitteluinsinöörejä, eikä IT- alan suurosaajia olekaan joka tehtaanloukossa. Nykypäivänä maatilan osto jo pienenkin sellaisen, vaatii sellaisia pääomia, että tehtaantuunarin on turha niistä edes uneksia. Tiedäkö kuinka paljon, nämä sinun talonostajat omistavat hallitsemiaan tehtaan osakkeita, jöten heillä se maatilan osto on vain sijoituskysymys.

        Siinä samalla tulee sitten se maaseudun rauha, josta on helvetin hyvä uusilla Bemareilla ajella Kaupunkiin työpaikalleen. kuule sinä maalaisliiton vasilli, tämä sinun esimerkkitapauksesi ei ole mitenkään verrannollinen Kaupunkipakoon mitä sinä maalaispöljä ajat takaa.

        Kyllä ne todella nuo Kaupunkiasukkaat ovatkin tosi typeriä, kun eivät ymmärrä mennä ostamaan maatilaa kauniilta maaseutumiljööstä, olisihan siellä turvallista sitten kasvattaa lapsiaan Sontasiionin hellässä suojeluksessa. Äijänkäppänä taitaakin lähteä muuttamaan osakesalkkunsa rahaksi, ja ostaa pamautan maatilan sieltä rikkaalta Ruottalaisalueelta. Se Karjaanseutu olisi kyllä aika kaunista aluetta pitänee sieltä alkaa katastella maatilaa. Minäkin olen nyt tullut siihen tulokseen sehän olisikin loistava sijoitus tulevaisuuden kannalta. Kyllä on hyvä, että on noita superviisaita neuvojia.

        huomaa,ei mikään nosta tätä tunnelmaa..
        Kuulehan sie "ukonturilas" mie en ole mikään kauppalopo vaan reilusti alle 60 vuotias rehellisellä eläkkeellä oleva työnsä tehnyt ammattimies.Ammattiani en teille turvansoittajille kerro mutta muutakin on tullut kierrettyä kuin tahkoa.
        Ja ota se osakesalkkus ja muuta rahaksi ennenkuin romahtaa ja muuta vaimos kans viettämään maaseudun rauhaan hyvin ansaittuja eläkepäiviä.


    • maaseudulla asuva

      Hyvä kuvaus maaseudun elämästä.

      Eipä täällä paljon hyvin koulutettuja ihmisiä ole, siis maaseutupitäjässä. Miksi olisi, kun työnantajat on usein huonommin koulutettuja ja heitä vituttaa maksaa viisaammalle insinöörinretaleelle. Politiikankin hoitavat huonosti koulutetut/kouluttamattomat kepulaiset sikatilalliset...joten politiikan tuloksetkin ovat juuri tekijänsa mukaiset; samaa hyvinvointi-maaseutu-perinne-sosiaaliubbaduppaa koko ajan.

      Juuri ja juuri täällä viitsii olla, kun voi käydä töissä suuremmassa kaupungissa ja ei tarvitse olla mitenkään riippuvainen näistä paikallisista "kyvyistä".

    • JormaKKorhonen

      …tuohon eilen illalla tuosta matkakuvauksestasi antamaani lausuntooni on paikallaan. Olin kai myöhään illalla jo liian väsynyt jaksaakseni sanoa muuta kuin yleisvaikutelmani siitä. Nyt uudestaan sen luettuani mieleni tekee hieman lisätä yksipuoliseksi jäänyttä sanomaani.

      Kepulandia todellakin on voittopuolisesti hyvin patriarkalinen yhteisö, mutta ainakin takavuosina siellä kyllä oli myös matriarkaalisia poikkeuksia. Ensimmäisen vaimoni kotitila Pohjois-Satakunnassa oli sellainen. Kyllä siellä emännällä näytti olevan suurempi sananvalta kuin isännällä talonpidon asioissa, vaikka isäntä olikin pätevä peltomies traktoreineen ja hän myös maidot maantienvarren maitolavalle kuljetti. Silloin vielä ei ollut tilatankkeja. Ja vaikka isännällä oli paja pihapiirin laidassa, ei sieltä romuja saanut tuoda pihapiiriin, joka oli emännän aluetta.

      Tiedän kyllä muitakin vastaavia tapauksia maaseudulta. Ja varmaan parhaiten menestyneet tilat ja hoidetuimmat pihapiirit ovat isäntäväen yhteistyön tulosta. Myös todella hyvin hoidettuja maanviljelystilojen pihapiirejäkin Suomessa on, eniten Lounais- ja Etelä-Suomessa. Mitä kauemmas pohjoiseen ja itään mennään, sitä enemmän alkaa näkyä päinvastaisia tapauksia.

      Kepulandiasta paosta ja pakenijoiden koostumasta olet varmasti oikeassa. Pystyyn kuollut taitaa kuvata enemmän toiveajattelua kuin vallitsevaa todellisuutta. Minä ainakaan en ole nähnyt sellaisesta mitään tietoja, ja sen sijaan tiedän hyvin ihan omien yhteyksienikin perusteella, että monin paikoin kepulandiassa on huutava pula nuorista naisista ja nuoret miehet ovat tulleet juuri sellaisiksi peräkammarien pojiksi, joista täälläkin usein puhutaan. Heidän pääasiallinen vapaa-ajan aktiviteettinsa taitaa olla kaljan kittaaminen kirkonkylän tai huoltoaseman baarissa. Ja juuri nuo tyypit luultavasti kirjoittelevat tänne niitä kaikkein törkyisimpiä kirjoituksia, joissa heidän naisen puutteesta syntynyt ahdistuksensa purkautuu muiden kirjoittajien homotteluna ja kaikenlaisina perversioina.

      Naisten mukana monin paikoin maaseudulta on kadonnut paitsi estetiikan tajua ja älykkyyttä myös käytöstapoja. Me YK-sotilaat emme varmaan niitä huonokäytöksisimpiä suomalaisia ole koskaan olleet, mutta kyllä sinibarettien tilaisuuksissa menneinä aikoina saattoi olla kovin ronskeja puheita ja lauluja ja monet ihan liikaa ottivat ”häppääkin”. Naisten tultua mukaan toimintaan, iltamme ovat siistiytyneet niin, että niistä rippikoululeiritkin voisivat mallia ottaa. Emmehän me herrasmiehinä halua nolata itseämme naisten silmissä. Varmaan myös nuo maalaisjullit käyttäytyisivät toisin, jos olisi tarpeeksi naisen silmiä näkemässä.

      Sen vielä haluan sanoa, että minulla ei ole mitään vihamielistä asennoitumista maalaisia eikä maanviljelijäväestökään kohtaan, pikemmin päinvastoin. Ainahan tilaisuuden tullen olen valmis matkustamaan maalle, jossa asuu paljon sukulaisiani ja hyviä ystäviäni. Maanviljelijät – oikeammin maidontuottajat – tarjosivat minulle 17,5 vuodeksi hyvän työpaikan, josta saan edelleen eläkettä. Evp-sotilaana pidän maanviljelystä Suomessa tarpeellisena myös kriisiaikojen varmuussyistä. Siksi en suhtaudu tukiaisiinkaan yhtä jyrkän vastaisesti kuin monet, ymmärtääkseni myös Sinä. Maanviljelijät ovat ihan hyviä suomalaisia ja valtaosa heistä kunnon ihmisiä kaikin tavoin.

      Maanviljelijät tarvitsevat yhteiskunnassamme poliittisen asianajajan siinä missä me muutkin. Keskusta on siinä hyvä. Se aina toden tullen osoittaa, että maanviljelijöiden asema on sille tärkein, sen jälkeen tule paljon tyhjiä tynnyreitä ja vasta sitten alkavat tulla muut asiat. Toivottavaa olisikin, että Keskusta olisi rehellisempi ja julkisestikin ilmoittaisi keskittyvänsä vain talonpoikaisväestön asioiden ajamiseen eikä pyrkisi vallanhalussaan tunkemaan myös kaupunkeihin, jonne se ei kuulu, kun sillä ei ole mitään osaamista siellä. Paitsi kaupunkilaisten rahojen kärräämisessä kepulandian toivottomampien alueiden lahojen rakenteiden keinotekoiseen pönkittämiseen ja vaalikarjansa pitämiseen siellä olosuhteissa, joissa kasvua tapahtuu vain tuossa peräkammarin poikien toivottomassa joukossa.

      • lihapullamies

        puhuu paskaa, samoin avauksen tehnyt potilas.


      • tarpeeton lisäys

        tulee tässä.
        Miksi sinä aina vedät nuo sinibaretit esiin kun puhutaan käytöstavoista.Kyllä niihinkin joukkoihin sopi monenlaista tossunkuluttajaa.
        Oli aika helkatin paljon maalaispoikaa porukoissa sitä Mersua metsästämässä jopa kapteenin arvoisia maalaisjullikoita.Ei ne kaikki herrat kaupunkilaisia olleet.

        No tuo tuosta.

        Naiset kyllä edelleenkin täällä maaseudulla pitää siisteydestä huolta.Niin pihasta kuin puutarhastakin ym.puhtauteen liittyvästä.
        Sama se on naisenosa kaupungeissakin.Ei tämä kuitenkaan aina tarkoita sitä ettei isännällä olis sananvaltaa taloudessa.Yksi pointti on kyllä sellainen että kolli on tullut vävyksi lähinnä metsän ja muun omaisuuden himossa että se naisenhimo on ollut vasta toisella sijalla.
        Sitten kun saatu vähän pirttiviljelystä aikaan ja tämä vävy on vähän niinku laiskanpuoleinen niin eihän siinä muu auta kuin emännän ottaa suitset käteen ja alkaa "isännäksi".
        Siellä se kenen pitäis olla isäntä niin viihtyy jossain tallinnurkilla jonkun koneen kimpussa mikä on aina rikki,vaikka vian syy onkin se "polttoainepullo"siellä työkalupakissa.

        Mitä siihen naisten puutteeseen tulee niin se kylläkään ei pidä paikkaansa.
        On vaan niin saamattomia ukkoja että tytöt ei niistä välitä.Paitsi sen aikaa kun takametsää riittää.Tiedän monta tapausta että miniä on lähtenyt lipettiin kun saanut lapset maailmalle,tai opiskelemaan.Ei ne halua koko aikaa kuulla että sulla ei ollut kuin retonkihame kun tulit tähän taloon.
        Turkki päällä ne yleensä sitten Saabilla lähtee kirkonkylään rivitaloon asumaan.Se on kovaa työtä edelleenkin tuo maatilanhoito,ei sitä vanhempi ihminen enää tahdo jaksa tehdä,ainakaan pelkällä vittuilupalkalla.Isäntä jää sitten sinne tilalle yksin minkä sitten huomaa kyllä pihapiiristä.

        Keskusta puoleena ei ole enää tänäpäivänä sen kummemmin maalaisten kuin kaupunkilaistenkaan.
        Käsittäisin asian niin että keskusta tulee menestymään puolueena lähinnä sen keskustalaisuuden ansioista.Siis ei oikealle ei vasemmalle vaan siihen keskellehän sitä aina tähdätään.

        Nyt täytyy lopettaa,toivottavasti saatte jotain tolkkua tästä.Katson kommentit myöhemmin ,jos sellaisia ilmaantuu.


      • JormaKKorhonen
        lihapullamies kirjoitti:

        puhuu paskaa, samoin avauksen tehnyt potilas.

        ...tämä totuus:

        >> monin paikoin kepulandiassa on huutava pula nuorista naisista ja nuoret miehet ovat tulleet juuri sellaisiksi peräkammarien pojiksi, joista täälläkin usein puhutaan. Heidän pääasiallinen vapaa-ajan aktiviteettinsa taitaa olla kaljan kittaaminen kirkonkylän tai huoltoaseman baarissa. Ja juuri nuo tyypit luultavasti kirjoittelevat tänne niitä kaikkein törkyisimpiä kirjoituksia, joissa heidän naisen puutteesta syntynyt ahdistuksensa purkautuu muiden kirjoittajien homotteluna ja kaikenlaisina perversioina


      • JormaKKorhonen
        tarpeeton lisäys kirjoitti:

        tulee tässä.
        Miksi sinä aina vedät nuo sinibaretit esiin kun puhutaan käytöstavoista.Kyllä niihinkin joukkoihin sopi monenlaista tossunkuluttajaa.
        Oli aika helkatin paljon maalaispoikaa porukoissa sitä Mersua metsästämässä jopa kapteenin arvoisia maalaisjullikoita.Ei ne kaikki herrat kaupunkilaisia olleet.

        No tuo tuosta.

        Naiset kyllä edelleenkin täällä maaseudulla pitää siisteydestä huolta.Niin pihasta kuin puutarhastakin ym.puhtauteen liittyvästä.
        Sama se on naisenosa kaupungeissakin.Ei tämä kuitenkaan aina tarkoita sitä ettei isännällä olis sananvaltaa taloudessa.Yksi pointti on kyllä sellainen että kolli on tullut vävyksi lähinnä metsän ja muun omaisuuden himossa että se naisenhimo on ollut vasta toisella sijalla.
        Sitten kun saatu vähän pirttiviljelystä aikaan ja tämä vävy on vähän niinku laiskanpuoleinen niin eihän siinä muu auta kuin emännän ottaa suitset käteen ja alkaa "isännäksi".
        Siellä se kenen pitäis olla isäntä niin viihtyy jossain tallinnurkilla jonkun koneen kimpussa mikä on aina rikki,vaikka vian syy onkin se "polttoainepullo"siellä työkalupakissa.

        Mitä siihen naisten puutteeseen tulee niin se kylläkään ei pidä paikkaansa.
        On vaan niin saamattomia ukkoja että tytöt ei niistä välitä.Paitsi sen aikaa kun takametsää riittää.Tiedän monta tapausta että miniä on lähtenyt lipettiin kun saanut lapset maailmalle,tai opiskelemaan.Ei ne halua koko aikaa kuulla että sulla ei ollut kuin retonkihame kun tulit tähän taloon.
        Turkki päällä ne yleensä sitten Saabilla lähtee kirkonkylään rivitaloon asumaan.Se on kovaa työtä edelleenkin tuo maatilanhoito,ei sitä vanhempi ihminen enää tahdo jaksa tehdä,ainakaan pelkällä vittuilupalkalla.Isäntä jää sitten sinne tilalle yksin minkä sitten huomaa kyllä pihapiiristä.

        Keskusta puoleena ei ole enää tänäpäivänä sen kummemmin maalaisten kuin kaupunkilaistenkaan.
        Käsittäisin asian niin että keskusta tulee menestymään puolueena lähinnä sen keskustalaisuuden ansioista.Siis ei oikealle ei vasemmalle vaan siihen keskellehän sitä aina tähdätään.

        Nyt täytyy lopettaa,toivottavasti saatte jotain tolkkua tästä.Katson kommentit myöhemmin ,jos sellaisia ilmaantuu.

        ...on ainakin kysymyksesi, että miksi muka aina otan sinibaretit mukaan juttuihini; ensinnäkään niin en tee kuin harvoin, ja tälläkin kertaa sen syyn pitäisi hyvin seklvitä lukemansa ymmärtävälle. Luepa uudestaan:

        >> Me YK-sotilaat emme varmaan niitä huonokäytöksisimpiä suomalaisia ole koskaan olleet, mutta kyllä sinibarettien tilaisuuksissa menneinä aikoina saattoi olla kovin ronskeja puheita ja lauluja ja monet ihan liikaa ottivat ”häppääkin”. Naisten tultua mukaan toimintaan, iltamme ovat siistiytyneet niin, että niistä rippikoululeiritkin voisivat mallia ottaa. Emmehän me herrasmiehinä halua nolata itseämme naisten silmissä. Varmaan myös nuo maalaisjullit käyttäytyisivät toisin, jos olisi tarpeeksi naisen silmiä näkemässä.


      • >>>ja sen sijaan tiedän hyvin ihan omien yhteyksienikin perusteella, että monin paikoin kepulandiassa on huutava pula nuorista naisista ja nuoret miehet ovat tulleet juuri sellaisiksi peräkammarien pojiksi, joista täälläkin usein puhutaan.>Heidän pääasiallinen vapaa-ajan aktiviteettinsa taitaa olla kaljan kittaaminen kirkonkylän tai huoltoaseman baarissa.


      • takia kokoomus
        JormaKKorhonen kirjoitti:

        ...on ainakin kysymyksesi, että miksi muka aina otan sinibaretit mukaan juttuihini; ensinnäkään niin en tee kuin harvoin, ja tälläkin kertaa sen syyn pitäisi hyvin seklvitä lukemansa ymmärtävälle. Luepa uudestaan:

        >> Me YK-sotilaat emme varmaan niitä huonokäytöksisimpiä suomalaisia ole koskaan olleet, mutta kyllä sinibarettien tilaisuuksissa menneinä aikoina saattoi olla kovin ronskeja puheita ja lauluja ja monet ihan liikaa ottivat ”häppääkin”. Naisten tultua mukaan toimintaan, iltamme ovat siistiytyneet niin, että niistä rippikoululeiritkin voisivat mallia ottaa. Emmehän me herrasmiehinä halua nolata itseämme naisten silmissä. Varmaan myös nuo maalaisjullit käyttäytyisivät toisin, jos olisi tarpeeksi naisen silmiä näkemässä.

        huolisi demarit riveihinsä?
        Eikö sosiaalidemokraatteja ole ollutkaan olemassa?
        Onko sossut pettäneet työväestöä olemalla kokoomuksen sisarpuolue?
        Eikö se olekaan ollut aatteen paloa mikä demareita on marssittanut ja minkä puolesta ovat banderollejansa kantaneet?
        Mikä se sellainen aatepuolue on mikä hakeutuu toisten mandaatille.(Keskusta/Kokoomus)
        Tarkoitan tällä vain sitä kun sanot että pyrkii englantilaisen sisarpuolueensa tavoin yhä suurenevan kaeskiluokan etujen ajajaksi.
        Meillähän on jo Keskustapuolue sitä varten kuten myöskin Kokoomus.
        Mihin siinä enää demareita tarvitaan.
        Vallanhimossaan myyvät vaikka oman äitinsä.
        Ei mene minun järkeeni sinun aivoituksesi vaikka olisit kuinka keskustavihaaja niin pitää se joku tolkku olla kerjätessäkin.
        Pakko sanoa sinullekkin että suutari pysyköön lestissään.Ei demarit nouse eikä keskusta häviä.
        Nyt olet ilmeisesti keskustavihassasi kirjoittanut sellaista että sille nauraa jo naurismaan aidatkin.Tai ainakin saat demarit(aidot jos niitä on)niskaasi.Itse en ole koskaan ollut puoluesidonnainen,kunhan haistelen erillaisia tuulia.
        Niin enkä ole maalta kotoisin ,olen maalle muuttanut kaupunkilainen.


    • Kirjoitukseni on saanut erilaista palautetta. Tyylitajun puutteesta asian väärin ymmärtämiseen. Jotkut näkevät asiat vähän samoin kuin ne itsekin näen. Hyvä niin, sillä erilaiset näkökulmat ovat suotavia.

      Elämme niin sanottua postmodernia jälikiteollistunutta aikakautta. Siihen kuuluu informaation korostaminen, nopea teknologinen uudistuminen. Tämä on johtanut elämän tapamme radikaaliin muutokseen. Leipää ja muutaa ruokaa saa kaupasta samoin sähköä pistokkeesta. Nämä ovat itsestään selvyyksiä nykyihmiselle, joten alkupuurtamisen ja perustuotannon tiedostaminen ovat hämärtyneet.

      Jälkiteollinen palveluyhteiskunta edellyttää toimijoiltaan koulutusta ja massamarkkinoita. Tämä on johtanut tiiviiseen asumiseen ja nyt se edellyttää tiivistä asumista. Jälkiteollisen yhteiskunnan pyörittävät pyörät ovat taajamissa.

      Naisille kouluttautuminen on mahdolliseen sosiaaliseen nousuun, ylöspäin suuntautuvaan säätykiertoon tällaisessa yhteiskunnassa. Koulutuspaikat sijaitsevat jälokiteollisen yhteiskunnan hornankattiloissa, suurkaupungeissa. Mieli tekee jopa Suomea suurempiin ympyröihin. Nämä hornankattilat vetävät maaseudun älykkäimmän potentiaalin. Ensin naiset, koska heistä ei ole pääsääntöisesti tilan jatkajiksi. Fysiikan lait säätelevät tätä. Eivät he takaisin enää palaa, ainakaan joukottain.

      Naisten poistuminen kaupunkeihin tarkoittaa epätasapainoa eri sukupuolten väestösuhteissa. Kyllä nämä ovat ihan tilastollisesti luettavissa olevia kehityskaaria.

      Suomi on ehdottomasti jälkiteollistunut valtio. Olemme tämän kehityksen eturivissä. Tämä olisi viisasta tunnustaa ja tunnistaa. Sen vuoksi politiikkamme paino tulisi säätää myös sitä vahvistavaksi, jos kerran emme aio palata perustuottajamaiden joukkoon ja taantua vuosikymmenten takaiseen tilaan. Nuorten muuttoa kaupunkeihin pitää juuri sen vuoksi kannustaa eikä antaa heille väärää signaalia yhteiskuntamme muodosta. Kepu antaa jatkuvasti tällaista virheellistä toiveajattelukuvaa ja pettymys on sitten sen mukainen, kun karvas todellisuus tulee eteen. Tämä on hyvin tullut esiin maatalouskysymyksissä. Kepussa ei tunnisteta Suomen nykyisyyttä ja kaikkein vähiten tulevaisuutta. Eletään harhaisten toiveiden vallassa, aiv-rehusta huumaantuneena.

      Jälkiteollisen yhteiskunnan tarpeet säätelevät osaltaan sitä, miten ihmiset käyttäytyvät. Nuoret naiset ja miehetkin näkevät siinä tilaisuutensa. Ei maaseutuidylli silloin heitä pidättele, vaikka jotkut sen täälläkin hienoin värein maallailevat. Maaseuturomantiikasta on koko ajan pitempi matka realismiin.

      Minulla on lähipiirissäkin naisia, jotka ovat ovat tuollaisen tien läpikäyneet. Koulutus on antanut heille tilaisuuden etsiä onnea muualta ja itsekkäämmin. Kuuntelin aiemmin huvittuneena vaimoni kertomuksia siitä, että maha pystyssä kulkemista pidettiin maaseudulla suurena arvona heti, kun siihen tilaan oli iän puolesta soveliasta tulla. Tämä oli miesvaltaisen yhteiskunnan viimeinen konsti sitouttaa naiset turpeeseen. Lapsen saaminen esti nuoria naisia lähtemästä ja ehkäisyä on senkin vuoksi uskontoon vedoten haluttu kaikin tavoin eräissä osin Kepulandiaa vastustaa. Tämän voi nähdä epätoivoisena kultturisena tekona pysyttää olemassa oleva. Kehitys kuitenkin kehittyi ja uudistavat voimat olivat liian suuria.

    • mvv

      ..omia harhakuviaan Suomesta.

      Itse on elämäni maaseudulla asunut, en tunnistanut Mielipidepankin kirjoitusta todeksi. Se taisi olla kirjoitettu ilman sitä matkaa, vain ärsyttämisen jalon taidon innoittamana.

      Naisia täällä on aivan tarpeeksi ,tai ainakin lähes tarpeeksi. Ympäristöt ovat hyvin hoidettuja. Ajeleppa Kyrönjoen rantatiet kummaltakin puolen jokia, niin häpeät kirjoitustasi. Sen kauniimpia maisemia ja ympäristöä Suomesta tuskin löytyy. Viljelykset ovat hyvin hoidettuja. On odotettavissa hyvä sato.

      Talojen läheisyyressä ei romua näe. Huomautan muuten tässä, että nyt saa 100 euroa tonnilta rautaromusta, jos sitä jollakin ylimääräistä on.

      Peräkamarin poikia en tiedä täälläpäin olevan , vaan työvoimasta on pula. joka töitä täällä tehdä haluaa ,saa sitä. Uusia hienoja taloja nousee maaseutukyliin. Niissä asuu lähistön kaupungeissa asuvaa väestöä. He ovat kyllästyneet kaupunkien ahtauteen. Tosin tämä väestö on hyvin eristäytyvää porukkaa, valitettavasti. Kyliä kehittämään heitä on vaikea saada, jos yhteisestä asiasta on kyse.

      Kaljan ja viinan juonnin kyllä kaupunkilaiset hyvin osaavat. Kännissä näyttävät useat olevan koko loman ajan, kuinkahan heistä työhön on loman loputtua. Kesä on maaseudulla kiireisintä aikaa, siksi joku on joskus kokenut kaupunki vieraat vähän kuin rasiteeksi kesällä.

      Maanviljelijät ostavat joka sukupolvi tilansa kaupunkilaisilta, näin nämä rahat jotka Mielipidepankkikin kuvittelee menevän maanjussien taskuun meneekin todellisuuressa kaupunkien kiviseiniin. Sitten sieltä arvostellaan maaseudun ihmisiä heidän verorahoilla eläviksi.

      Mielipidepankin kannattaisi oiken miettiä kuinka tämä yhteiskunta toimii, eikä vain toistaa sitä 60-luvulla oppimaansa SDP:n "totuutta" joka ei kestä vähääkään tietoon perustuvaa keskustelua.

      • Uskon kyllä, että maaseudulla on hyvin hoidettuja pihoja ja alueita. Sellaista maaseutua Suomessa toki löytyy. Kehottaisin kuitenkin reissaamaan vähän Itä- ja Pohjois-Suomessa.

        Naisen puute on ollut pitkään jo julkilausuttukin huoli maaseudulla. Sitä vartenhan nämä Ievat ja maajussille morsian kampanjatkin ovat olemassa. Sukupuolijaossa vallitsee maasedulla epäsuhta ja se johtuu nimenomaan kahdesta seikasta. Toinen on työntävä ja toinen vetävä. Työntävä on maaseudun elämänpiirin ahdistavuus, yhden totuuden liike. Tämä näkyy esim. lestadiolaisseuduilla. Vetävä eli poismuuton mahdollistava on taas koulutus ja sitä kautta työtilaisuuksien runsaus muualla. Suurkaupunkin lumo ja elämä vetää nuoria naisia myös mielikuvatasolla. Nimenomaan naiset ovat kokeneet vapautuvansa päästessään pois ykseyden ahdasmielisyydestä. Erityisesti sinun kannattaisi käydä katsastamassa lestadiolaiskylien ilmapiiriä. Sitten voit puhua suvaitsevaisuudesta uudestaan.


      • kaupungeissa ole
        Mielipidepankki kirjoitti:

        Uskon kyllä, että maaseudulla on hyvin hoidettuja pihoja ja alueita. Sellaista maaseutua Suomessa toki löytyy. Kehottaisin kuitenkin reissaamaan vähän Itä- ja Pohjois-Suomessa.

        Naisen puute on ollut pitkään jo julkilausuttukin huoli maaseudulla. Sitä vartenhan nämä Ievat ja maajussille morsian kampanjatkin ovat olemassa. Sukupuolijaossa vallitsee maasedulla epäsuhta ja se johtuu nimenomaan kahdesta seikasta. Toinen on työntävä ja toinen vetävä. Työntävä on maaseudun elämänpiirin ahdistavuus, yhden totuuden liike. Tämä näkyy esim. lestadiolaisseuduilla. Vetävä eli poismuuton mahdollistava on taas koulutus ja sitä kautta työtilaisuuksien runsaus muualla. Suurkaupunkin lumo ja elämä vetää nuoria naisia myös mielikuvatasolla. Nimenomaan naiset ovat kokeneet vapautuvansa päästessään pois ykseyden ahdasmielisyydestä. Erityisesti sinun kannattaisi käydä katsastamassa lestadiolaiskylien ilmapiiriä. Sitten voit puhua suvaitsevaisuudesta uudestaan.

        ahdasmielisyyttä?

        "maajussille morsian kampanjatkin ovat olemassa."
        Pelkkä bisnes mielessä tehty ohjelma, ei muuta merkitystä, vai kuvitteleeko joku että BB esittää kaupunkilaista elämän tyyliä ja katsomusta :)

        "yhden totuuden liike"
        Niin, eipä sinun sanomasi paljon muuta ole kuin sen yhden ja saman asian jatkuvaa toistoa jo usean vuoden ajan,oletko siis ahdasmielinen kun et tunnu suvaitsevan muunlaista elämäntyyliä kuin omasi ;>

        "Erityisesti sinun kannattaisi käydä katsastamassa lestadiolaiskylien ilmapiiriä. Sitten voit puhua suvaitsevaisuudesta uudestaan."
        et siis suvaitse heidän tapojaan?


      • Mielipidepankki kirjoitti:

        Uskon kyllä, että maaseudulla on hyvin hoidettuja pihoja ja alueita. Sellaista maaseutua Suomessa toki löytyy. Kehottaisin kuitenkin reissaamaan vähän Itä- ja Pohjois-Suomessa.

        Naisen puute on ollut pitkään jo julkilausuttukin huoli maaseudulla. Sitä vartenhan nämä Ievat ja maajussille morsian kampanjatkin ovat olemassa. Sukupuolijaossa vallitsee maasedulla epäsuhta ja se johtuu nimenomaan kahdesta seikasta. Toinen on työntävä ja toinen vetävä. Työntävä on maaseudun elämänpiirin ahdistavuus, yhden totuuden liike. Tämä näkyy esim. lestadiolaisseuduilla. Vetävä eli poismuuton mahdollistava on taas koulutus ja sitä kautta työtilaisuuksien runsaus muualla. Suurkaupunkin lumo ja elämä vetää nuoria naisia myös mielikuvatasolla. Nimenomaan naiset ovat kokeneet vapautuvansa päästessään pois ykseyden ahdasmielisyydestä. Erityisesti sinun kannattaisi käydä katsastamassa lestadiolaiskylien ilmapiiriä. Sitten voit puhua suvaitsevaisuudesta uudestaan.

        Et näytä olevan ollenkaan huolissasi siitä miehen puutteesta, josta teoriasi mukaan kaupungeissa ja erityisesti etelän kaupungeissa elävät naiset kärsivät.

        Moni muu sen sijaan on ollut naisten miehenpuutteesta huolissaan. Esimerkiksi tekstiiliteollisuuskaupunki Tampereella jo 1800-luvulla. Naisten naimattomuus aiheutti siellä niin taloudellista kuin henkistäkin pahoinvointia.

        Huoli sukupuolten epäsuhdasta eri paikkakunnilla ei noista ajoista ole kuitenkaan lisääntynyt. Esimerkiksi Väestöliiton ei ole tarvinnut päivitellä, että avioliittojen määrä laskee sen takia, että sukupuolet asuvat eri paikkakunnilla.

        Sataprosenttiseen avio- tai avoliitossa elämiseen ei toki päästä missään ammattiryhmässä. En tiedä, onko maanviljelijöiden naimattomuus keskimääräistä yleisempää, mutta media näyttää odottavan heiltä sitä lähes sataprosenttista avioprosenttia, johon heidän keskuudessaan tiukemman luokkajaon aikaan lähestulkoon päästiin.

        Odotuksena näyttää lisäksi olevan, että maanviljelijän puoliso vaihtaa ammattinsa emännän ammattiin. Tällaiseen tilanteeseen nykyisin tuskin päätyy kuin korkeintaan joka toinen maanviljelijän avioliitto. Naiset asuvat maanviljelijän kanssa ja käyvät töissä - akateemisissakin ammateissa - kodin ulkopuolella.

        Ja enemmistöhän maaseudulla asuvista miehistäkin on muita kuin maanviljelijöitä. Puolisot käyvät töissä kodin ulkopuolella joko yhteisellä tai kumpikin omilla henkilöautoillaan.


      • kaupungeissa ole kirjoitti:

        ahdasmielisyyttä?

        "maajussille morsian kampanjatkin ovat olemassa."
        Pelkkä bisnes mielessä tehty ohjelma, ei muuta merkitystä, vai kuvitteleeko joku että BB esittää kaupunkilaista elämän tyyliä ja katsomusta :)

        "yhden totuuden liike"
        Niin, eipä sinun sanomasi paljon muuta ole kuin sen yhden ja saman asian jatkuvaa toistoa jo usean vuoden ajan,oletko siis ahdasmielinen kun et tunnu suvaitsevan muunlaista elämäntyyliä kuin omasi ;>

        "Erityisesti sinun kannattaisi käydä katsastamassa lestadiolaiskylien ilmapiiriä. Sitten voit puhua suvaitsevaisuudesta uudestaan."
        et siis suvaitse heidän tapojaan?

        Maajussille morsian voi olla ohjelmana bisnes -mielessä tehty. Sitä en kiellä. Ohjelman taustalla on kuitenkin olemassa oleva ilmiö eli maaseudun naispuute. Ohjelma kertoo siis ilmiön olemassaolosta. Ilman sitä eli tyhjän päälle ei ohjelmaakaan olisi voitu rakentaa.

        Suvaitsen luonnollisesti kaikenlaisia elämäntyylejä. Siitähän tässä ei ole kysekään. Ainoa minkä olen kyseenalaistanut, on se, että jotakin elämäntyyliä harjoitetaan muiden kustantamana.

        Pääosin suvaitsen lestadiolaisten elämäntavan. Ei minulla ole siitä suurelta osin mitään pahaa sanottavaa, jos se on ihmisten vapaa valinta. Vapaa valintahan se ei kuitenkaan ole, vaan lapset kasvatetaan siihen käytännössä pakolla. Lisäksi liike on suvaitsematon ulkopuolisia kohtaan. Se haluaa määrittää Iranin ajatollahien tapaan sen, miten muidenkin ihmisten kuuluu elää. Kun ryhmä on sen verran pieni kuin on, vastavoimat ovat kuitenkin niin suuret, ettei useimpien ulkopuolisten tarvitse välittää tällaisten liikkeiden ajatuksista. Jäsenilleen se on kuitenkin pakkopaita silloin, kun haluaisi elää vähän väljemmin tai toisin. Siinäkin on paljon ulkokultaisuutta.


      • oikeassa, että
        Mielipidepankki kirjoitti:

        Uskon kyllä, että maaseudulla on hyvin hoidettuja pihoja ja alueita. Sellaista maaseutua Suomessa toki löytyy. Kehottaisin kuitenkin reissaamaan vähän Itä- ja Pohjois-Suomessa.

        Naisen puute on ollut pitkään jo julkilausuttukin huoli maaseudulla. Sitä vartenhan nämä Ievat ja maajussille morsian kampanjatkin ovat olemassa. Sukupuolijaossa vallitsee maasedulla epäsuhta ja se johtuu nimenomaan kahdesta seikasta. Toinen on työntävä ja toinen vetävä. Työntävä on maaseudun elämänpiirin ahdistavuus, yhden totuuden liike. Tämä näkyy esim. lestadiolaisseuduilla. Vetävä eli poismuuton mahdollistava on taas koulutus ja sitä kautta työtilaisuuksien runsaus muualla. Suurkaupunkin lumo ja elämä vetää nuoria naisia myös mielikuvatasolla. Nimenomaan naiset ovat kokeneet vapautuvansa päästessään pois ykseyden ahdasmielisyydestä. Erityisesti sinun kannattaisi käydä katsastamassa lestadiolaiskylien ilmapiiriä. Sitten voit puhua suvaitsevaisuudesta uudestaan.

        Länsi-Suomessa paikat ovat paljon paremmin hoidettuja kuin Itä-Suomessa. Mutta niinhän on ollut maailman sivu. Minun lännestä kotoisin olevaan ystävääni teki jo kymmeniä vuosia sitten masentavan vaikutuksen itäsuomalaisten saamattomuus. Ja ei siinä ole kyse politiikasta. Jos on pakko jotain sanoa, niin eiköhän se asioiden hoito maaseudulla korreloidu siihen, miten paljon vasemmistolla on ja erityisesti on aikoinaan ollut kannatusta.

        Itse kyllä olen sitä mieltä, että kyse on muusta. Suomenkielisenä täytyy vastahakoisena myöntää, että ruotsinkieliset seudut ovat parhaiten hoidettuja. Ja kun kiertää Ruotsin pikkukaupunkeja ja maaseutua, ei voi muuta kun ihailla. Tuskin minun tarvitsee edes mainita sitä, millainen on asioiden hoitotaso itärajan itäpuolella. Tältä pohjalta näyttäisi siltä, että kummallakin puolella on saatu vaikutteita naapurista.


    • Toteilevainen

      Hymypoika JormaKKorhonen on tähän saakka ollut sairaalloisista kepuvihaajista fundamentalistisin. Nyt MPP yrittää päästä rinnalle ja melkein ohikin. Mikähän kaupungeissa mättää, kun sieltä tuollaisia kiihkoilijoita tulee? Ettei vaan betoniviidakko ja muutenkin ahdistava ilmapiiri olisi syypää vanhojen ukkojen sekoamiseen?

      Mutta jos maaseutu noin ahdistaa, niin eikö olisi parempi pysyä poissa sieltä ja matkustaa oikeaan suurkaupunkiin. Helsinkihän on oikeasti ainoastaan kehnosti nimetty tuppukylä metropolien rinnalla. Siksi sen ihmiset kai ovatkin niin nurkkakuntaisia ja sivistymättömiä ja suvaitsemattomia.

      • Helsinki on kuitenkin maan pääkaupunki ja pääkaupunkiseutu on ollut pitkään maan kehittyvin osa. Tämä näkyy m. työtilaisuuksien runsautena, vaikka viidesosa väestöstä asuu tällä Helsingissä, Espoossa ja Vantaalla. Ennusteiden mukaan Espoo ja Vantaa ovat ne kaksi kärkikuntaa, jotka tulevat jatkossakin lisäämään väestöänsä.

        Helsinki voi olla tuppukylä metropolien rinnalla ja kirjoituksesi kuvastaa hyvin kepulaista asennetta olla pyrkimättäkin kehittää pääkaupunkiseudusta metropolia. Juuri sellainen asenne parhaiten eli pahimmillaan estää Suomea kehittymästä. Annoit tässä hyvän todistuksen kepulaisuudesta.

        Kirjoitukseni oli omasta mielestäni kiihkoton. Kuvaisin sitä toteavaksi. Kerroin siis jo tapahtuneesta ja kehityksen suunnasta. Jos se ei miellytä, en mahda mitään.


      • suurimmat
        JormaKKorhonen kirjoitti:

        http://keskustelu.suomi24.fi/show.fcgi?category=110&conference=1500000000000105&posting=22000000027882305

        maataloustukien saajat ovatkin aika yllättäen Helsingissä, ja kaiken lisäksi vielä itse kaupunki on niitä kovastikin nostamassa.

        Mutta on silti sanottava että elintarviketeollisuus on Suomen neljänneksi suurin teollisuudenala metalli-, metsä- ja kemianteollisuuden jälkeen. Leipomot, panimot, maidon- ja lihanjalostusteollisuus, jonka kasvua ja kehitystä olemme tänäänkin todistamassa, yhdessä monen muun pienemmän alan kanssa kasvattavat elintarviketeollisuuden tuotannon bruttoarvo lähes yhdeksään miljardiin euroon ja vienninkin miljardiin.

        Elintarviketeollisuus työllistää Suomessa tänäkin päivänä lähes 40 000 henkeä vaikka Engelin lain mukaan kotitalouksien vaurauden kasvaessa ruoka- ja juomamenojen osuus kokonaiskulutuksesta pienenee. 1900-luvun alussa ruokaan ja juomaan kulutettiin yli puolet käytettävissä olevista tuloista, kun nykyään kotitalouksien kulutuksesta vain noin 13 prosenttia menee elintarvikkeisiin. Tästä huolimatta elintarvikkeiden tuotannolla ja kulutuksella on suuri kansantaloudellinen merkitys. Raaka-aineista 85 prosenttia on kotimaisia ja Suomesta myytävästä ruuasta jotakuinkin samanlainen osuus on suomalaisen elintarviketeollisuuden tuotantoa

        Kun ennen ruoan saatavuus ja säilyvyys olivat kuluttajien suurimpia huolenaiheita, nykykuluttajat tutkivat entistä tarkemmin elintarvikkeiden kotimaisuusastetta, alkuperää ja tuotantotapoja. Terveysvaikutukset, kalorien määrä ja rasvaprosentti vaikuttavat kuluttajien ostopäätöksiin. Myös eläinsairauksien myötä on elintarvikkeiden turvallisuus saanut suuremman painoarvon.

        Suomen menestys kilpailukykymittauksissa perustuu pitkälti tällä ja viimevuosikymmenellä tehtyihin voimakkaisiin panostuksiin osaamisen tason nostamiseen ja tutkimukseen ja tuotekehitykseen. Suomalainen elintarviketeollisuus sijoittaa eurooppalaisessa mittakaavassa hyvän summan omiin kehityshankkeisiinsa. Tekesin ja Elintarviketeollisuusliiton yhteishankkeena toteutettiin vuosina 2001-2002 elintarviketeollisuuden teknologiaennakointi. Monet tuolloin keskeisiksi tulevaisuuden haasteiksi määrittelyt kysymykset ovat ajankohtaisia yhä tänään: Pienten yritysten teknologista osaamista on parannettava, informaatio- ja kommunikaatio- teknologiaa hyödynnettävä entistä tehokkaammin ja tutkimus- innovaatioita kehitettävä kestäväksi liiketoiminnaksi.

        Kilpailu kiristyy, kun kansainvälinen elintarvikekauppa lisääntyy tulevaisuudessa. Uskon kuitenkin, että suomalaisella elintarviketeollisuudella on mahdollisuuksia nykyistä vahvempaan markkinaotteeseen erityisesti lähialueillamme.

        Maatalouspolitiikka on ehkä kaikkein vaativin ala hallituksessa ja sen toiminnassa EU:ssa. Siinä tarvitaan hyvää yhteistyötä hallituksen ja tuottajajärjestöjen kesken. EU:n sisäisesti tuet eivät jakaudu oikeudenmukaisella tavalla.


      • JormaKKorhonen

        ...kun puhut, niin useimmissa kaikkein suurimmissakin käyneenä, muutaman niistä melko hyvinkin tuntevana voin vakuuttaa, että Stadi on niitä kaikkia parempi. Se on tarpeeksi buli, mutta kuitenkin opivan snadi, ja ennen muuta: se on Stadi!

        Viimeksi kuluneen hieman runsaan vuoden aikanakin olen käynyt n.16-18 miljoonan Delhissä, n. 12-13 miljoonan Bangkkokissa ja kai runsaan 20 miljoonan Shanghaissa, joista viimeksi mainitsemassani voisin jopa asuakin, mutta en sitä kuitenkaan kotikaupunkinani Stadiin vaihtaisi.

        Lukaisepa tuo matkakertomukseni äläkä puhu tyhmiä:

        http://keskustelu.suomi24.fi/show.fcgi?category=104&conference=4500000000000864&posting=22000000026531698

        Haluatko lukea vastaavat kertomukseni myös Intian ja Thaimaan kiertomatkoilta? Voin laittaa linkit niihinkin.


      • Otsikossa hymiö

        *31.5.-97 Iltasanomat: Lipponen oli saanut kirjeitä kansalaisilta, jotka olivat joutuneet syrjityiksi kepulaiskunnissa. Esimerkkejä:
        "Täytyy olla kepulainen.. Kunnan työpaikat täytetään siten, että niihin valitaan ‘sopivat’ henkilöt.”
        “Pyydän, että ryhtyisitte toimenpiteisiin toimenpiteisiin keskustalaisen, Suomen valtiosäännön vastaisen poliittisiin perusteisiin nojautuvan syrjinnän lopettamiseksi.”
        “Kunnan tilaisuudet rauhanyhdistyksellä
        - - -rauhanyhdistyksen talolla pidettävät kunnan eri hallintokuntien järjestämät tilaisuudet, joihin on kutsuttu kuntalaisia tai sitten pelkästään luottamushenkilöt. - - - näin sulkee pois koko joukon kuntalaisia ja luottamushenkilöitä ao. tapahtumasta.”
        “Näin, mitä on keskustan valta
        - - -Kokemuksesta sanon, että - - - keskustan ahdasmielisyys ja suvaitsemattomuus täällä Kainuussa yltää.”
        Lipponen: “Tässä on mahdollisuus harrastaa loukkaantumisteatteria, mutta se ei poista sitä, että ongelmat ovat todellisia.” “Monet ovat kiitollisia, kun ovat terveinä selvinneet.”
        *Soundi-lehti 6/97:
        “Kuusrockia 70- ja 80-luvuilla järjestettäessä törmäsi poliittiseen vastustukseen. Markku Hänninen: ‘Ongelmana oli kepulainen nurkkakuntaisuus, eikä asiaa auttanut lainkaan se, että järjestäjänä oli demareitten työväenyhdistys.’ “


      • Toteilevainen
        JormaKKorhonen kirjoitti:

        ...kun puhut, niin useimmissa kaikkein suurimmissakin käyneenä, muutaman niistä melko hyvinkin tuntevana voin vakuuttaa, että Stadi on niitä kaikkia parempi. Se on tarpeeksi buli, mutta kuitenkin opivan snadi, ja ennen muuta: se on Stadi!

        Viimeksi kuluneen hieman runsaan vuoden aikanakin olen käynyt n.16-18 miljoonan Delhissä, n. 12-13 miljoonan Bangkkokissa ja kai runsaan 20 miljoonan Shanghaissa, joista viimeksi mainitsemassani voisin jopa asuakin, mutta en sitä kuitenkaan kotikaupunkinani Stadiin vaihtaisi.

        Lukaisepa tuo matkakertomukseni äläkä puhu tyhmiä:

        http://keskustelu.suomi24.fi/show.fcgi?category=104&conference=4500000000000864&posting=22000000026531698

        Haluatko lukea vastaavat kertomukseni myös Intian ja Thaimaan kiertomatkoilta? Voin laittaa linkit niihinkin.

        Turhaan noita typeriä kirjoituksiasi yhä uudelleen linkittelet, ainakaan meitsi ei niitä lue.

        Valitettavasti helsinkiläisistä typerimmät ovat muuttaneet maalta, kuten JKK. Luulen että MPP:kin on maalta muuttanut. Oikeat paljasjalkaiset helsinkiläiset ovat mukavaa sakkia, niin kuin kaikkien muidenkin kaupunkien asukkaat. On ilmeisesti pelkästään sattumaa, että kaikkein ääliömäisimmät helsinkiläiset tänne kirjoittelevat. En nimittäin voi mitenkään uskoa, että MPP ja JKK edustavat lähellekään fiksujen helsinkiläisten mielipidettä.


      • Toteilevainen
        Mielipidepankki kirjoitti:

        Helsinki on kuitenkin maan pääkaupunki ja pääkaupunkiseutu on ollut pitkään maan kehittyvin osa. Tämä näkyy m. työtilaisuuksien runsautena, vaikka viidesosa väestöstä asuu tällä Helsingissä, Espoossa ja Vantaalla. Ennusteiden mukaan Espoo ja Vantaa ovat ne kaksi kärkikuntaa, jotka tulevat jatkossakin lisäämään väestöänsä.

        Helsinki voi olla tuppukylä metropolien rinnalla ja kirjoituksesi kuvastaa hyvin kepulaista asennetta olla pyrkimättäkin kehittää pääkaupunkiseudusta metropolia. Juuri sellainen asenne parhaiten eli pahimmillaan estää Suomea kehittymästä. Annoit tässä hyvän todistuksen kepulaisuudesta.

        Kirjoitukseni oli omasta mielestäni kiihkoton. Kuvaisin sitä toteavaksi. Kerroin siis jo tapahtuneesta ja kehityksen suunnasta. Jos se ei miellytä, en mahda mitään.

        Olen työni kautta päässyt/joutunut tuntemaan monia ihmisiä, joita useimmat kai kutsuisivat kahjoiksi. Olen kuunnellut heitä mielenkiinnosta, koska minusta heidän ajatuksenjuoksunsa on kiehtovaa vaikken samaa mieltä olekaan. Yhteistä heille on varmuus omien ajatustensa oikeutuksesta, jopa varmuudesta että ne ovat ainoita oikeita. Kukaan heistä ei edes epäile, että väärässä olo olisi mahdollista.

        Luulen, että tällä palstalla näitä sosiaalitapauksia on enemmän kuin tarpeeksi. MPP ja JKK varmasti, mutta varmasti muitakin on.


      • ;-)
        Toteilevainen kirjoitti:

        Turhaan noita typeriä kirjoituksiasi yhä uudelleen linkittelet, ainakaan meitsi ei niitä lue.

        Valitettavasti helsinkiläisistä typerimmät ovat muuttaneet maalta, kuten JKK. Luulen että MPP:kin on maalta muuttanut. Oikeat paljasjalkaiset helsinkiläiset ovat mukavaa sakkia, niin kuin kaikkien muidenkin kaupunkien asukkaat. On ilmeisesti pelkästään sattumaa, että kaikkein ääliömäisimmät helsinkiläiset tänne kirjoittelevat. En nimittäin voi mitenkään uskoa, että MPP ja JKK edustavat lähellekään fiksujen helsinkiläisten mielipidettä.

        Aslakin mukaan ei-paljasjalkainen.
        Sitä paitsi, klenkkakenkiähän hän joutuu pitämään sen ampumisensa johdosta, joten paljasjalkainen ei ole siksikään.


    • monitahoinen

      rakennelma tällaiseen yhteisöön on johtanut. Syyt juontuvat jo satojen vuosien takaa ja syypäitä idän ahdinkoon voi etsiä voi Ruotsin valloituksesta ja sen valtaherrojen päätöksistä täkäläisen isonjaon tökeröstä teettämisestä lukien. Haja-asutukseen pakottaminen on yksi syy nykyiseen metsäläismeininkiin. Karujen syrjäseutujen autoitumista ja villiintymistä on kyllä vaikea estää.

      • Osoitat hyvää historian tuntemusta. Hajallaan asumisen syyt ovat syvällä historiassa. En ole sellaisesta Kepua moittinutkaan.

        Vielä ennen sotia maalaisliittolaista politiikkaa saattoi pitää järkevänä, kun Suomi oli maatalousmaa ja teollisuusmaaksi nouseminen epävarmaa. Ruokahuolto oli niissä oloissa ensisijaisen tärkeää ja se voitiin taata vain omin voimin.

        Sotien jälkeen tilanne vähitellen muuttui ja Suomesta kasvoi teollisuusvaltio nopeassa tahdissa. Tätä kehitystä olisi pitänyt älytä tukea eikä vastustaa kuten Kepu on alue- ja maatalouspolitiikallaan tehnyt. Kepu on tällä tavoin luonut katteetonta optismismia maaseudun ihmisten keskuuteen. Kylmä realismi on kuitenkin tullut vastaan ja tässä mielessä Kepun politiikka on ollut hyvin vastuutonta.

        Vastuuton politiikka on törmännyt todellisuuteen. Ihmiset äänestävät jaloillaan, kun rahaa ja toimeentuloa ei voi pysyvästi panna muiden harteille ja hyväntahtoisuuden varaan.


      • pez
        Mielipidepankki kirjoitti:

        Osoitat hyvää historian tuntemusta. Hajallaan asumisen syyt ovat syvällä historiassa. En ole sellaisesta Kepua moittinutkaan.

        Vielä ennen sotia maalaisliittolaista politiikkaa saattoi pitää järkevänä, kun Suomi oli maatalousmaa ja teollisuusmaaksi nouseminen epävarmaa. Ruokahuolto oli niissä oloissa ensisijaisen tärkeää ja se voitiin taata vain omin voimin.

        Sotien jälkeen tilanne vähitellen muuttui ja Suomesta kasvoi teollisuusvaltio nopeassa tahdissa. Tätä kehitystä olisi pitänyt älytä tukea eikä vastustaa kuten Kepu on alue- ja maatalouspolitiikallaan tehnyt. Kepu on tällä tavoin luonut katteetonta optismismia maaseudun ihmisten keskuuteen. Kylmä realismi on kuitenkin tullut vastaan ja tässä mielessä Kepun politiikka on ollut hyvin vastuutonta.

        Vastuuton politiikka on törmännyt todellisuuteen. Ihmiset äänestävät jaloillaan, kun rahaa ja toimeentuloa ei voi pysyvästi panna muiden harteille ja hyväntahtoisuuden varaan.

        kerrot:
        "Suomesta kasvoi teollisuusvaltio nopeassa tahdissa."
        mutta miten se voi olla mahdollista jos sitä kuten sanot:
        "Tätä kehitystä olisi pitänyt älytä tukea eikä vastustaa kuten Kepu on alue- ja maatalouspolitiikallaan tehnyt."

        Muuten aluepolitiikka on myös kehäradan rakentaminen samoin kuin pääkaupunkiseudun teiden tekeminen eli on erittäin outoa että kuitenkin pidät aluepolitiikka huonona toimena olisiko ne sitten tehdä jollakin muulla tavoin?
        Kerro ihmeessä millä muulla tavoin noita hankkeita voi ja olisi voinut tehdä vai olisiko kaikki jättää oman onnensa nojaan?

        Maatalouspolitiikkaan en viitsi puuttua koska se on jo useamman vuoden ollut eu:n maatalouspolitiikkaa, mitä et ehkä ole huomannut.
        Eikä se ole paljoakaan tuona aikana eronnut oli siellä mikä tahansa puolue vallassa.

        "Vastuuton politiikka on törmännyt todellisuuteen. Ihmiset äänestävät jaloillaan, kun rahaa ja toimeentuloa ei voi pysyvästi panna muiden harteille ja hyväntahtoisuuden varaan."
        Kysymys mitä toi 8 vuoden ajanjakso kun demarit ja kokoomus olivat vallassa maaseudulle? Ei mitään uutta


      • pez kirjoitti:

        kerrot:
        "Suomesta kasvoi teollisuusvaltio nopeassa tahdissa."
        mutta miten se voi olla mahdollista jos sitä kuten sanot:
        "Tätä kehitystä olisi pitänyt älytä tukea eikä vastustaa kuten Kepu on alue- ja maatalouspolitiikallaan tehnyt."

        Muuten aluepolitiikka on myös kehäradan rakentaminen samoin kuin pääkaupunkiseudun teiden tekeminen eli on erittäin outoa että kuitenkin pidät aluepolitiikka huonona toimena olisiko ne sitten tehdä jollakin muulla tavoin?
        Kerro ihmeessä millä muulla tavoin noita hankkeita voi ja olisi voinut tehdä vai olisiko kaikki jättää oman onnensa nojaan?

        Maatalouspolitiikkaan en viitsi puuttua koska se on jo useamman vuoden ollut eu:n maatalouspolitiikkaa, mitä et ehkä ole huomannut.
        Eikä se ole paljoakaan tuona aikana eronnut oli siellä mikä tahansa puolue vallassa.

        "Vastuuton politiikka on törmännyt todellisuuteen. Ihmiset äänestävät jaloillaan, kun rahaa ja toimeentuloa ei voi pysyvästi panna muiden harteille ja hyväntahtoisuuden varaan."
        Kysymys mitä toi 8 vuoden ajanjakso kun demarit ja kokoomus olivat vallassa maaseudulle? Ei mitään uutta

        Ei kirjoituksessani ole mitään ristiriitaa. Suomesta tosiaan kasvoi nopeassa tahdissa teollisuusvaltio. Tuota kehitystä olisi pitänyt tukea siten, että kehittyminen olisi jätetty markkinavoimien armoille puuttumatta siihen maatalous- ja aluepoliittisen keinoin. Kepu siis pyrki politiikallaan jarruttamaan kehitystä. Näin se vaaransi Suomen jatkokehityksen ja haittasi sitä.

        Pääkaupunkiseudun rakentaminen ei ole aluepolitiikkaa. Se on enemmän kauppa-, teollisuus- ja elinkeinopolitiikkaa. Luodaan infraa sinne, missä on parhaat edellytykset taloudelliselle toimeliaisuudelle. Ei sijoiteta osaa rajallisista voimavaroista jonnekin susirajalle, kun tiedetään, että se on vain kädestä suuhun elämistä. Valtiovallan pitää siis pyrkiä parhaaseen mahdolliseen lopputulokseen koko kansan osalta eikä yrittää ylläpitää haja-asutusta itsetarkoituksellisesti ja Kepun kannatuspohjan vaalimiseksi.

        Maatalouspolitiikka ei suinkaan ole vain EU:n maatalouspolitiikkaa. Maataloustuista puolet on kansallisia tukia ja niillä on omat perusteensa. On eteläinen tuki ja on pohjoinen tuki. Näistä väännetään jatkuvasti kättä EU:n kanssa. MTK vastikään hyväksyi soraäänin hallituksen toimintastrategian näistä tuista EU:n kanssa neuvotellessa.

        Mitä sinipunahallitus toi maaseudulle? Jos on uskominen palstan kepu-uskovaisinta eli Oiva Härköstä, sinipunahallitus suisti maan alueellisesti epätasapainoiseen tilaan. Se suosi markkinatalouden intressejä ja kylvänyt rahaa tarpeettomasti tuottamattomaan aluepolitiikkaan. Helsingin kauppakamari on noin kuukausi sitten tuonut esille sen, että pääkaupunkiseudun kehittämispanoksista valtio maksaa vain osan, kun se muulla maksaa kaiken. Juuri tämä on erittäin aluepoliittinen näkemys ja järkevä havainto siitä, miten meillä on kepuvetoisesti asioita hoideltu - kädestä suuhun politiikalla.


      • pez
        Mielipidepankki kirjoitti:

        Ei kirjoituksessani ole mitään ristiriitaa. Suomesta tosiaan kasvoi nopeassa tahdissa teollisuusvaltio. Tuota kehitystä olisi pitänyt tukea siten, että kehittyminen olisi jätetty markkinavoimien armoille puuttumatta siihen maatalous- ja aluepoliittisen keinoin. Kepu siis pyrki politiikallaan jarruttamaan kehitystä. Näin se vaaransi Suomen jatkokehityksen ja haittasi sitä.

        Pääkaupunkiseudun rakentaminen ei ole aluepolitiikkaa. Se on enemmän kauppa-, teollisuus- ja elinkeinopolitiikkaa. Luodaan infraa sinne, missä on parhaat edellytykset taloudelliselle toimeliaisuudelle. Ei sijoiteta osaa rajallisista voimavaroista jonnekin susirajalle, kun tiedetään, että se on vain kädestä suuhun elämistä. Valtiovallan pitää siis pyrkiä parhaaseen mahdolliseen lopputulokseen koko kansan osalta eikä yrittää ylläpitää haja-asutusta itsetarkoituksellisesti ja Kepun kannatuspohjan vaalimiseksi.

        Maatalouspolitiikka ei suinkaan ole vain EU:n maatalouspolitiikkaa. Maataloustuista puolet on kansallisia tukia ja niillä on omat perusteensa. On eteläinen tuki ja on pohjoinen tuki. Näistä väännetään jatkuvasti kättä EU:n kanssa. MTK vastikään hyväksyi soraäänin hallituksen toimintastrategian näistä tuista EU:n kanssa neuvotellessa.

        Mitä sinipunahallitus toi maaseudulle? Jos on uskominen palstan kepu-uskovaisinta eli Oiva Härköstä, sinipunahallitus suisti maan alueellisesti epätasapainoiseen tilaan. Se suosi markkinatalouden intressejä ja kylvänyt rahaa tarpeettomasti tuottamattomaan aluepolitiikkaan. Helsingin kauppakamari on noin kuukausi sitten tuonut esille sen, että pääkaupunkiseudun kehittämispanoksista valtio maksaa vain osan, kun se muulla maksaa kaiken. Juuri tämä on erittäin aluepoliittinen näkemys ja järkevä havainto siitä, miten meillä on kepuvetoisesti asioita hoideltu - kädestä suuhun politiikalla.

        "Pääkaupunkiseudun rakentaminen ei ole aluepolitiikkaa. Se on enemmän kauppa-, teollisuus- ja elinkeinopolitiikkaa. Luodaan infraa sinne, missä on parhaat edellytykset taloudelliselle toimeliaisuudelle."
        asia vaikka kovasti koetat nimeä muuttaa, toiseksi.
        Voinen vain todeta että Suomessa on paljon aloja jotka eivät pystyisi Suomessa toimimaan ilman että olisi noita teitä ym. myös muualla Suomessa.

        "Helsingin kauppakamari on noin kuukausi sitten tuonut esille sen, että pääkaupunkiseudun kehittämispanoksista valtio maksaa vain osan, kun se muulla maksaa kaiken. Juuri tämä on erittäin aluepoliittinen näkemys ja järkevä havainto siitä, miten meillä on kepuvetoisesti asioita hoideltu - kädestä suuhun politiikalla"
        mutta eihän pääkaupunkiseudulla pitänyt olla aluepolitiikkaa? tai ainakin niin sinä sanoit.
        No oli miten oli mutta on kuitenkin muistettava että on olemassa ajan jakso joka kesti lähes kymmenenvuotta eikä tuona aikana pahemmin linja muuttunut eikä ole nytkään suurempaa muutosta tapahtunut.

        On täysin totta että harvaan asutuilla alueilla julkisen palveluverkon ylläpitäminen tulee aiempaa haasteellisemmaksi. Maaseudun ja kaupunkien välinen vuorovaikutus sekä aluekeskusten kehittäminen alueellisesti vaikuttavina vetureina tukee kuitenkin myös maaseudun edellytyksiä kehittää elinkeinorakennettaan ja palveluita.


      • susirajalla pitäisi
        pez kirjoitti:

        "Pääkaupunkiseudun rakentaminen ei ole aluepolitiikkaa. Se on enemmän kauppa-, teollisuus- ja elinkeinopolitiikkaa. Luodaan infraa sinne, missä on parhaat edellytykset taloudelliselle toimeliaisuudelle."
        asia vaikka kovasti koetat nimeä muuttaa, toiseksi.
        Voinen vain todeta että Suomessa on paljon aloja jotka eivät pystyisi Suomessa toimimaan ilman että olisi noita teitä ym. myös muualla Suomessa.

        "Helsingin kauppakamari on noin kuukausi sitten tuonut esille sen, että pääkaupunkiseudun kehittämispanoksista valtio maksaa vain osan, kun se muulla maksaa kaiken. Juuri tämä on erittäin aluepoliittinen näkemys ja järkevä havainto siitä, miten meillä on kepuvetoisesti asioita hoideltu - kädestä suuhun politiikalla"
        mutta eihän pääkaupunkiseudulla pitänyt olla aluepolitiikkaa? tai ainakin niin sinä sanoit.
        No oli miten oli mutta on kuitenkin muistettava että on olemassa ajan jakso joka kesti lähes kymmenenvuotta eikä tuona aikana pahemmin linja muuttunut eikä ole nytkään suurempaa muutosta tapahtunut.

        On täysin totta että harvaan asutuilla alueilla julkisen palveluverkon ylläpitäminen tulee aiempaa haasteellisemmaksi. Maaseudun ja kaupunkien välinen vuorovaikutus sekä aluekeskusten kehittäminen alueellisesti vaikuttavina vetureina tukee kuitenkin myös maaseudun edellytyksiä kehittää elinkeinorakennettaan ja palveluita.

        elää? Antaa vain ihmisten muuttaa sinne missä oikeasti on helpompi ja huokeampi asua ja elää. ¤00 ha metsätilojen omistajat ovat sitten perheineen luku sinänsä, he ovat sitä väkeä joka tulee korvessakin toimeen.


    • kuutosturbo

      Maaseudulla miehet saavat olla vielä miehiä, ja naiset naisia. Tasa-arvoisesti.

      Kaupunkien vihertävät tai punertavat fennovegaani-feministit ovat jyränneet MPP:n kaltaiset nysseröt tossunsa alle keittiön nurkkaan ituja kuivaamaan, kun maaseudun tosimiehet jyrää edelleen turboillaan silloin kun haluaa. Miehet jotka ovat tuolta vegaani-feministi linjalta säästyneet ovat sitten sitten naineet toivottomia sosiaalitanttoja jotka itkevät joka käänteessä kovaa kohtaloaan kaupunkien vähäosaisina. Ja mies kärsii. Ei päästä fiministi tai sosiaalitantta edes pubiin, joskus lätkämatsiin jos ottaa lapset mukaan.

      Jorma Korhonen tyhmyyttään menee vielä MPP:tä säestämään, hänkin upseerina muka miestä esittänyt mutta samoja itkuvirsiä laulaa kuin demarikamunsa.

      Ja mitä niihin maalta kaupunkeihin muuttaneisiin leideihin tulee, niin kun meikäpoika poikkeeaa vaikkapa Tikkurilan Vantaa hotelliin niin joutuu juomatkin tilaamaan etukäteen kännykällä kun on naiset kiinni hihoissa ja lahkeissa heti ovella. Niiltä kun puuttuu mies kotonaan (siellä on vaan se demarinyhverö ituja lajittelemassa) ja tosimiestä se nainenkin kaipaa. No eihän niistä miehelle kaveriksi ole, mutta täytyyhän nille silloin tällöin käydä näyttämässä miten miehet toimii.

      Koneista taas taidat tietää vielä vähemmän kuin naisista. Mahdatko raukka saada kuutosturboa edes käyntiin, saati liikkeelle. Ja mahtaako puikko palaa, syhtyykö migillä saumaa? Ja tiedätkö miten .308 puolivaippa jysähtää hirven kylkeen? Taitaa olla liian julmaa MPP:lle tuollainen touhu. Mönkijällä saisit vaan luusi poikki, joten niistä pysy erossa.

      Runot voit käydä lausumassa ja kukat viemässä, vaikka polvillasi kontaten, mutta tosinainen niistä viis veisaa. Demari-feministiin tuollaiset puree, ei maaseudun verevä järkinainen.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä sanoisit

      juuri nyt kaivatullesi jos uskaltaisit/kehtaisit?
      Ikävä
      190
      1945
    2. Mitä hyvää

      Mitä hyvää hän on tuonut elämääsi?
      Ikävä
      113
      1053
    3. Mikä teidän jutussa on ongelmana?

      Missä meni pieleen?
      Ikävä
      104
      991
    4. Koillis motor

      Kyllä on mennyt palvelu alas ku lehmänhäntä, sovitut asiat ja luvatut soitot pitää hoitaa eikä tehä oharia, täysin tumpa
      Suomussalmi
      20
      747
    5. 52
      694
    6. ABC: n kahvilan uusi nimi matkimalla

      Kahvia ja virvokkeita myytiin aikoinaan ÄKKI-VANNIN KAHVILASSA Haapavedellä ja paikalliset sanoivat sitä haussia "Tuhann
      Haapavesi
      42
      598
    7. Kauhavan häiriköijistä

      Juttua Iltalehdessä. Pakko sanoa että noi nuoret on kyllä ihan pimeitä. Putkin peltoja jupksevat kiusaamaan kun ei tietä
      Kauhava
      29
      590
    8. Kylillä ei ole näkynyt? Missä luuraat nainen?

      Olisit soittanut mulle nainen. Oltais voitu nähdä vaikka laavulla. Miksi pelkäät minua? Eihän siinä ole mitään järkeä. m
      Suhteet
      174
      546
    9. Tehdäänkö tänään toiveista totta?

      Poikkea tänä illasta siinä lähellä ja annetaan silmien puhua ja sen jälkeen puhu sinä lopulta mitä ajattelet..
      Ikävä
      45
      528
    10. Rydman sivuutti mutupohjalta asiantuntija-arviot tutkimusrahoitusta myönnettäessä

      Onko Rydman sopiva tai kykenevä toimimaan ministerinä? Ei ole. Ministerit ovat joutuneet puhuteltaviksi vähemmästäkin;
      Maailman menoa
      203
      481
    Aihe