Rippikoulun suosio laskee

ruotsissa ja meillä

Rippikoulun suosio laskee Ruotsissa
12.05.2007 (MTV3-STT-TT)

Rippikoulun käy enää reilu kolmannes ruotsalaisnuorista. Meillä sen sijaan konfirmoidaan lähes 90 prosenttia nuorista.

Vain vähän yli kolmannes ruotsalaisnuorista käy rippikoulun ja osallistuu konfirmaatioon. Määrä on laskenut huomattavasti sitten 1970-luvun alun, jolloin Ruotsin nuorisosta konfirmoitiin noin 80 prosenttia.

Uskontotutkija Mia Lövheim selittää muutosta sillä, että uskonnollisen kasvatuksen saavien lasten määrä on pienentynyt. Hän arvelee lisäksi, että kirkon merkitys vapaa-ajanharrastusten järjestäjänä on kutistunut, koska lapsille ja nuorille on nykyään tarjolla niin paljon muitakin harrastusmahdollisuuksia.

http://www.mtv3.fi/uutiset/kotimaa.shtml/arkistot/kotim aa/2007/05/527001

8

880

Vastaukset 8

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Muuten, kuinkakohan moni Ruotsin rippikouluikäisistä on muslimeja? Varmaan aika hämmästyttävän moni. Monokulttuurisuus ja valtionuskonto on mennyttä maailmaa.

• Jarmo Kokkonen

Suomessa rippikoulun suosio on pysynyt varsin vakaana. Alhaisimmillaan se on ollut 87,9 % ikäluokasta. Vuonna 2006 prosentti oli 88,2. Ero Ruotsiin on lähinnä siinä, että meillä rippikoulu on osa nuorisokulttuuria ja sen maine nuorten keskuudessa hyvä. Toisaalta maahanmuuttajien osuus ikäluokasta kasvaa tasaisesti, joten tällaisten lukujen säilyminen tulevaisuudessa on epävarmaa.

• nanuninoniininoo

niin, ja kyllä osa nuorista valitsee jonkun toisen uskontokunnan tai herätysliikkeen leirin esim. helluntaiseurakunnan fifteen-leirit yms. ja luultavasti niissäkin kävijoiden määrä nousee vuosi vuodelta, samoin kuin muslimien ja muiden maahanmuuttajien määrä, jotka ei ev.lut. rippikoulua käy uskontonsa takia.

• on julkinen

Läheskään kaikki eivät ajattele, että konfirmaatio on julkinen vakuutus sille, että uskoo ev.lut. uskontunnustuksen.. Moni joka osllistuu tilaisuuteen, ei oikeasti usko.. Jos ei usko, on aika hassua, että menee julkisesti vannomaan ja vakuuttamaan uskoaan.. Monet ovat niin rohkeita tekemään kaikenlista... Miksi niin harva uskaltaa olla rehellinen ja olla valehtelematta tässä asiassa??

• sessesimo

olen kanssasi täysin samaa mieltä,monesti kuulee kuinka vanhemmat pilkkaavat joitakuita esim,nekin idiootit uskovaiset ja sit kuite pakotetaan penikat riparille,ite en käyny enkä käy tekemässä sitä syntiä jos nyt oikeesti joku olis syntejäni laskemassa,epäilen...

• wdwdw
        sessesimo kirjoitti:

olen kanssasi täysin samaa mieltä,monesti kuulee kuinka vanhemmat pilkkaavat joitakuita esim,nekin idiootit uskovaiset ja sit kuite pakotetaan penikat riparille,ite en käyny enkä käy tekemässä sitä syntiä jos nyt oikeesti joku olis syntejäni laskemassa,epäilen...

Itselläni ainoat syyt olivat: Raha, lahjat ja leiri.

• tatti91
        wdwdw kirjoitti:

Itselläni ainoat syyt olivat: Raha, lahjat ja leiri.

itelläniki oli syinä rahat ja lahjat, en mä muuten olis menny kestämään viikon helvettiä huonolla riparilla:)

• valistuu

Ruotsin nuoriso tietää ettei kristinuskon periaatteella ole koskaan Jumalaa ja Jeesusta palveltu vaan vastustettu.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Olen tumma ja tulinen

Ja vielä suora - en ollut sinua varten. n to m
      Ikävä
      179
      1339
    2. Tunnustuksia

Haluatko tunnustaa jotain, mitä on sydämelläsi?
      Ikävä
      85
      1246
    3. Mitä kysyisit

Mihin haluaisit vastauksen häneltä eli mitä kysyisit?
      Ikävä
      96
      977
    4. Sä et vaan töllö tajua että rakastuin

Mikä stana siinä on niin vaikea ymmärtää?! Täh
      Ikävä
      48
      833
    5. Suhde sinuun on ollut yhtä draamaa

ilman draamaa ja suhdetta. 😅 Oikeasti ei naurata. Nainen, olet pitänyt minut pihdeissäsi. Tunne on välillä vahva ja su
      Ikävä
      40
      733
    6. Haluatko, että kierrän sinut kauempaa

Kun näyttää, ettet minusta innostu. Voisit edes täällä kertoa selvät sävelet.
      Ikävä
      83
      609
    7. Yritit nainen sammuttaa kiinnostukseni

mutta se tehtävä epäonnistui. Se oli sitä bitch -mode vaihetta silloin. Lopputulos on nyt se, että rakastan sinua tällä
      Ikävä
      30
      538
    8. Mikä on vahvuutesi palstalla?

Oletko kuullut asian joltain toiselta vai oletko itse sitä mieltä? Itse luen avarakatseisuuden omaksi vahvuudekseni. Yr
      Sinkut
      111
      520
    9. Kyllä mä tiedän et me kuulutaan yhteen ja se on tähtiin kirjoitettu!!

En vain halua satuttaa sua. Olen aivan perseestä epävakaan ja ADHD oireiluin vuoksi. Ja kun olisi aika "vapauttaa" ne su
      Ikävä
      44
      498
    10. Tunnetta ja sinua on vaikea kuvailla

Paremmin se varmaan aukeaa muulla tavalla. Olen merellä, jossa kovin usein puhkeaa rajuilma ja huomaan taistelevani hu
      Ikävä
      33
      475
    Aihe