Outoa

huimausta

Tiedän, ettei tämä ole lääkäripalsta, mutta kun näitä viiskymppisiä naisia täällä keskustelee, jospa jollakin itsellä tai tuttavapiirissä olisi vastaavia kokemuksia... Olen viimeisen vuoden aikana saanut muutaman oudon huimauskohtauksen (kiertohuimaus), taju ei mene, päänsärky,tulee oksennus, päätä ei voi nostaa makuuasennosta. Ensimmäinen kohtaus oli rajauin, myös heikkoutta vasemmalla puolella. Silloin oireiden perusteella minua hoidettiin avh-potilaana eli siis epäiltiin aivoinfarktia. Olin sairaalassa 5 pv ja kaikki mahdolliset kokeet tehtiin. Ei mitään löydetty.
Viime sairaalareissulla sain diagnoosiksi Basilaarimigreenin, mutta itse tunnen, ettei kyse ole siitäkään. Viime yönä taas heräsin pyörrytykseen, nyt ei särkenyt lainkaan päätä. Voisiko tämä johtua vaihdevuosista???

27

1817

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • En ole varma asiasta, mutta taitaa masennuksen oireisiinkin kuulua huimausta ja epätodellista tunnetta. Minulle itsellä ei ole ollut, mutta en ihmettelisi yhtään jos jollain vaihdevuosien takia vähän masentaisi ja huimaisi. Mutta siis en ole lääkäri.

Itse hoidan kaikkia mahdollisia oireita aina liikkumisella. Siis jos huimaa, sattuu, surettaa tai ihan mitä vaan, niin heti ulos liikkumaan, kävelylle, pyöräilemään, työntekoon siis siivoamaan tiskaamaan... ihan mitä vaan liikettä. Liika itsensä tarkkailu voi olla pahasta.

Mies on samanlainen, ja se sanoo, että jos liike loppuu tulee kuolema. Ja että ei missään nimessä saa jäädä makaamaan.

Tarkoitukseni ei ollut pelotella, mutta yritä keksiä sellaista tekemistä mistä tykkäät sellainen rentouttaa ja on aina hyväksi terveydelle kenelle tahansa.

• olet...

yksinkertainen. Vähättelet toisen vaivat tarjoamalla liikuntaa hoidoksi sellaiseen tilaan jossa ei voi päätä ylös nostaa. Sehän se vasta vaarallista on jos lähtee liikkeelle eikä pysy tolpillaan. Mieti joskus vähän mitä kirjoitat. Mistä hemmetistä sä tuon masennuksenkin tuohon vedit.

En ole avaaja.

• olet... kirjoitti:

yksinkertainen. Vähättelet toisen vaivat tarjoamalla liikuntaa hoidoksi sellaiseen tilaan jossa ei voi päätä ylös nostaa. Sehän se vasta vaarallista on jos lähtee liikkeelle eikä pysy tolpillaan. Mieti joskus vähän mitä kirjoitat. Mistä hemmetistä sä tuon masennuksenkin tuohon vedit.

En ole avaaja.

Anteeksi jos se sinua loukkasi, päättelin vain että jos hän on ollut viisi päivää sairaalassa, uloskirjoitettu ja ei mitään vikaa löytynyt, niin pieni mukava tekeminen olisi silloin paikallaan makaamisen sijasta.

Mutta jos sinun mielestäsi se on terveellisempää kuin happirikas kävely, tee toki sitä. Itse lähdenkin tästä fillaroimaan. Yksinkertaisen käsitykseni mukaan happi on pahasta vain paniikkihäiriössä.

• miljoonalle

Ongelmani on päinvastoin se, etten ehdi tarkkailla itseäni! Teen töitä paljon (sekä ansiotyössä että kotona/mökillä). Itse asiassa keskustelin juuri työmatkalla olevan mieheni kanssa ja hän pyysikin, että vähentäisin tuota työntekoa. En usko, että tämä tosiaan johtuu liikkumisen puutteesta tai liiasta työnteosta. Jotakin muuta se on. Yleensäottaen olen aina ollut hyvin terve, eipä ole vuosien saatossa sairaslomapäiviä ollut. Työni on erittäin mielenkiintoista ja haastavaa, eikä mitään muutakaan syytä masennukseen ole. Päinvastoin, olen energinen, iloinen ja elämääni hyvinkin tyytyväinen muutoin!

• Apteekin hyllyltä
        olet... kirjoitti:

En ole avaaja.

tulee vastaus miljoonalta.
        Nuo oireet ei liity mitenkään masennukseen.Neuvoisin aloittajaa menemään neurologille,jos kohtaus tulee,mene suoraan keskussairaalaan,luulisi,että siellä on tietosi,koska sinulla on ollut avh.
        Itselleni sanottiin,kun oli sama tilanne,että jos ja kun oireita tulee,niin suoraan pitää tilata ambulanssi,ja sairaalaan,siellä on tiedot edellisestä kohtauksesta.
        Mieheni menehtyi aivoverenvuotoon,ei mitään oireita,urheili,eli terveellisesti,mitään ei voitu tehdä.
        Nyt kyllä masentaa,kun koko elämä meni kerralla uusiksi.Aloittajalle tsemppiä.

• apteekin hyllyltä
        Apteekin hyllyltä kirjoitti:

tulee vastaus miljoonalta.
        Nuo oireet ei liity mitenkään masennukseen.Neuvoisin aloittajaa menemään neurologille,jos kohtaus tulee,mene suoraan keskussairaalaan,luulisi,että siellä on tietosi,koska sinulla on ollut avh.
        Itselleni sanottiin,kun oli sama tilanne,että jos ja kun oireita tulee,niin suoraan pitää tilata ambulanssi,ja sairaalaan,siellä on tiedot edellisestä kohtauksesta.
        Mieheni menehtyi aivoverenvuotoon,ei mitään oireita,urheili,eli terveellisesti,mitään ei voitu tehdä.
        Nyt kyllä masentaa,kun koko elämä meni kerralla uusiksi.Aloittajalle tsemppiä.

itsellä johtui juuri hormooneista,söin niitä vaihdevuosioireisiin,jos syöt hormooneja kannattaisi kysyä lääkärin mielipdettä.
        En minäkään ole lekuri,mutta samassa tilanteessa ollut.

• hieman vastaustasi
        apteekin hyllyltä kirjoitti:

itsellä johtui juuri hormooneista,söin niitä vaihdevuosioireisiin,jos syöt hormooneja kannattaisi kysyä lääkärin mielipdettä.
        En minäkään ole lekuri,mutta samassa tilanteessa ollut.

Oliko sinulla siis vastaavaa huimausta? Minulla on käytössä hormoonilaastari ja olen menossa kk:n päästä vuositarkastukseen gynekologille. Neurologikin suositteli keskustelua gynen kanssa. Miten sinä ratkaisit nuo vaihdevuosiongelmat? Minulla lähinnä katkonainen yöuni oli syy hormonihoidolle. TÖissä jaksaakseni minä ainakin tarvitsen untakin!

• apteekin hyllyltä
        hieman vastaustasi kirjoitti:

Oliko sinulla siis vastaavaa huimausta? Minulla on käytössä hormoonilaastari ja olen menossa kk:n päästä vuositarkastukseen gynekologille. Neurologikin suositteli keskustelua gynen kanssa. Miten sinä ratkaisit nuo vaihdevuosiongelmat? Minulla lähinnä katkonainen yöuni oli syy hormonihoidolle. TÖissä jaksaakseni minä ainakin tarvitsen untakin!

sekä,lisäksi kasvot puutu hetkeksi oikealta tiesin. kyllä mitä piti sanoa,mutta ei vaan tullut puhetta.
        Meilahdessa kuvattiin pää.tehtiin kaikki tutkimukset.mitään ei löytynyt.
        Meikussa kiellettiin kaikki hormoonit,samoin gynekologini.Nyt on mennyt 3 vuotta ilman avh:ta.Korvauksena syön efexor depot 75 mg kerran päivässä,ei poista kaikkia oireita,mutta helpottaa etenkin kuumia aaltoja.Puolisoni menetyksen myötä tämä efexor on auttanut myös jaksamista.

• johtopäätöksen
        miljoona kirjoitti:

Anteeksi jos se sinua loukkasi, päättelin vain että jos hän on ollut viisi päivää sairaalassa, uloskirjoitettu ja ei mitään vikaa löytynyt, niin pieni mukava tekeminen olisi silloin paikallaan makaamisen sijasta.

Mutta jos sinun mielestäsi se on terveellisempää kuin happirikas kävely, tee toki sitä. Itse lähdenkin tästä fillaroimaan. Yksinkertaisen käsitykseni mukaan happi on pahasta vain paniikkihäiriössä.

että avaaja vain makoilee. Ei missänkohden ole sellaista mainittu ja kuten hän tuolla kirjoittakin, niin on aika liikunnallinen ihminen.

Jos ensimmäisellä sairaalareissulla ei "mitään vikaa löytynt" kuten ilmaiset, ei se tarkoita ettei mitään syytä kohtauksiin olisi. Jatkotutkimukset ovat erittäinkin tarpeellisia.

Olen edelleenkin sitä mieltä että voisit harkita joskus vatsauksiasi, vaikka käydä fillaroimassa ENNEN vastausta, ei sen jälkeen :)

• miljoonalle kirjoitti:

Ongelmani on päinvastoin se, etten ehdi tarkkailla itseäni! Teen töitä paljon (sekä ansiotyössä että kotona/mökillä). Itse asiassa keskustelin juuri työmatkalla olevan mieheni kanssa ja hän pyysikin, että vähentäisin tuota työntekoa. En usko, että tämä tosiaan johtuu liikkumisen puutteesta tai liiasta työnteosta. Jotakin muuta se on. Yleensäottaen olen aina ollut hyvin terve, eipä ole vuosien saatossa sairaslomapäiviä ollut. Työni on erittäin mielenkiintoista ja haastavaa, eikä mitään muutakaan syytä masennukseen ole. Päinvastoin, olen energinen, iloinen ja elämääni hyvinkin tyytyväinen muutoin!

Olen aina myöntänyt, että olen yksinkertainen. Jos lääkärit ovat minut tutkineet ja todenneet, ettei ole mitään vikaa, minä uskon sen. Itse en ymmärrä keneen minä luottaisin jos en lääkäriin.

Toivottavasti vointisi paranee, ja ainahan sitä saa mennä uudelleen lääkäriin jos epäilee, että sairaalan lääkärit eivät osaa eivätkä ymmärrä.

• isa.elise
        miljoonalle kirjoitti:

Minulla oli joskus, ja toisinaan vieläkin, samantyyppisiä juttuja, ja joskus tuntui kuin kireä panta olisi ollut päänympärillä. Juttu tutkittiin, ja tutkittiin 6 kk, ei vikaa, kunnes eräs fiksu lääkäri keksi, että niska ja hartialihakset olivat ihan jumissa. Korostan, että tämä oli minun vikani, kannattaa tottakai sulkea tutkimuksilla pois kaikki vakavammat viat.
        Eikä uskoa meitä "nettitohtoreita" sokeasti
        isa

• isa.elise
        apteekin hyllyltä kirjoitti:

sekä,lisäksi kasvot puutu hetkeksi oikealta tiesin. kyllä mitä piti sanoa,mutta ei vaan tullut puhetta.
        Meilahdessa kuvattiin pää.tehtiin kaikki tutkimukset.mitään ei löytynyt.
        Meikussa kiellettiin kaikki hormoonit,samoin gynekologini.Nyt on mennyt 3 vuotta ilman avh:ta.Korvauksena syön efexor depot 75 mg kerran päivässä,ei poista kaikkia oireita,mutta helpottaa etenkin kuumia aaltoja.Puolisoni menetyksen myötä tämä efexor on auttanut myös jaksamista.

Mutta nainitsemasi efexor d 75 on masennuslääke, eikä sillä liene tehoa huimaukseen, mielialaan pikemminkin
        isa

• apteekin hyllyltä
        isa.elise kirjoitti:

Mutta nainitsemasi efexor d 75 on masennuslääke, eikä sillä liene tehoa huimaukseen, mielialaan pikemminkin
        isa

toki tiedän,että sitä käytetään myös masennukseen.
        Niin Meilahdesta,kuin Kätilöopiston sairaalasta minulle määrättiin tuota lääkettä nimenomaan vaihtareihin.
        Silloin 3vuotta sitten,ei masennusta ollut,nyt kylläkin sen myönnän.

• Mona-Liiza
        isa.elise kirjoitti:

Minulla oli joskus, ja toisinaan vieläkin, samantyyppisiä juttuja, ja joskus tuntui kuin kireä panta olisi ollut päänympärillä. Juttu tutkittiin, ja tutkittiin 6 kk, ei vikaa, kunnes eräs fiksu lääkäri keksi, että niska ja hartialihakset olivat ihan jumissa. Korostan, että tämä oli minun vikani, kannattaa tottakai sulkea tutkimuksilla pois kaikki vakavammat viat.
        Eikä uskoa meitä "nettitohtoreita" sokeasti
        isa

oli sama juttu, välillä häntä huippasi ja pyörrytti niin ettei tahtonut sängystä päästä ylös. Hänellä kans johtu pyörrytys niskoista ja hartioista..mutta kannattaa kuitenkin mennä uudestaan lääkäriin jos huimaus jatkuu, sehän voi olla oire vaikka mistä..korkee verenpaine aiheuttaa kans huimausta..ja matala.

• Tarja-tohtori
        johtopäätöksen kirjoitti:

että avaaja vain makoilee. Ei missänkohden ole sellaista mainittu ja kuten hän tuolla kirjoittakin, niin on aika liikunnallinen ihminen.

Jos ensimmäisellä sairaalareissulla ei "mitään vikaa löytynt" kuten ilmaiset, ei se tarkoita ettei mitään syytä kohtauksiin olisi. Jatkotutkimukset ovat erittäinkin tarpeellisia.

Olen edelleenkin sitä mieltä että voisit harkita joskus vatsauksiasi, vaikka käydä fillaroimassa ENNEN vastausta, ei sen jälkeen :)

Minulla on ollut ajoittain samanlaisia kokemuksia. Eka kerran n.kolmikymppisenä. Tutkittiin ja hutkittiin ja tultiin siihen tulokseen, että se johtuu hyvänlaatuisesta asentohuimauksesta. Ihmisellä on tuolla niskassa sellanen "sakkakuppi" ja kun ei liikuttele niskaa ja käsiä, se täyttyy. Yleensä huimaus tulee, esim. nukkuessa, kun kääntää asentoa tai kyleä, niin alkaa pyöriin ja tulee lievästi etova olo.Hoitona esim. sellanen, että menet selälleen sängyn reunalle niin , että pää riippuu alaspäin. Pyörität päätä eri asentoihin useita kertoja päivässä. Uskon , että vaiva loppuu sillä. Mistään isommasta tuskin on kysymys.

• samanikäisenä,
        Tarja-tohtori kirjoitti:

Minulla on ollut ajoittain samanlaisia kokemuksia. Eka kerran n.kolmikymppisenä. Tutkittiin ja hutkittiin ja tultiin siihen tulokseen, että se johtuu hyvänlaatuisesta asentohuimauksesta. Ihmisellä on tuolla niskassa sellanen "sakkakuppi" ja kun ei liikuttele niskaa ja käsiä, se täyttyy. Yleensä huimaus tulee, esim. nukkuessa, kun kääntää asentoa tai kyleä, niin alkaa pyöriin ja tulee lievästi etova olo.Hoitona esim. sellanen, että menet selälleen sängyn reunalle niin , että pää riippuu alaspäin. Pyörität päätä eri asentoihin useita kertoja päivässä. Uskon , että vaiva loppuu sillä. Mistään isommasta tuskin on kysymys.

ja ihan samat oireet, ja tutkimustulokset oli aikoinaan minullakin.

• t.l.

..että vaihdevuosiin. Olihan niitä kaikenlaisia oireita muuten. Ovat jo unohtuneet. Itselläni on ollut migreeni ja se muuttui jollakin tapaa "kummalliseksi", nyt jo lähes kokonaan oireeton.
      Huimaus on oire jostakin. En nyt anna mitään diknoosia, kun ei ole asiantuntemusta. Kuienkin syy siihen pitäisi löytyä, mikä on takana. Kun asia sinua itseäsi vaivaa, niin menisit uudelleen lääkäriin jotta asia varmistuisi.

• ei ole kaikki

kohdallaan,,,,,
      Menieritauti on yks sellainen joka tekee huimaista ja pahaavointia, kuin myös ei voi päätä nostella eikä käännellä.
      Ota yhteys uudestaan lääkäriisi, oikea lääkitys vie oireet pois, ja voi elää normaalia elämää, mutta tasaista, ja myös mielialan vaihtelut vaikuttavat kohtauksien syntyyn.
      Siskollani on tämä sairaus, ja oikealla lääkityksellä asia on ok.

• Lyyti

Mun isällä on menieren tauti ja siihen kuuluu nuo huimaukset, oksentelu ja kova päänsärky. Stressi pahentaa oireita, samoin matkustelu, autolla ajaminen jne., pihakeinussa istuskelukin tekee toisinaan pahaa, olo on kuin merisairaalla.

• jos vaikka apua löytys

netistä, www.menierentauti.fi

• puhelimella

Vaikka sinua on ennenkin tutkittu saman vaivan takia, niin mene silti lääkäriin, sitäpaitsi kaikki ei aina aselviä ensimmäisistä tutkimuksista, toki täälläkin voit kysellä , mutta kuten huomaat, saat monenlaisia vastauksia.

Meniereen liitty tasapainohäiriön lisäksi huminaa korvassa ja huunokuuloisuutta,
      harvemmin päänsärkyä.

Parhaiten asia selviää, kun tilaat ajan lääkärille!

• isa.elise

Toivon todellakin että oireisiisi löytyy syy, tavalla tai toisella. Epätietoisuus on pahinta, ja ihminen vielä ajattelee niitä kaikkein mustimpia vaihtoehtoja.
        Unohda synkät mietteet, mene kerta-toisensa jälkeen lääkäriin, kyllä asioilla on tapana järjestyä
        Kaikkea hyvää sinulle
        isa

• niillehän vois kipata kaikk...

Korvalääkäri voi auttaa. Kiertävää tai pyörittävää huimausta, pahoivointia ja oksentelua. voi alkaa 20-60 vuoden iässä ja on miehillä ja naisilla yhtä tavallinen. Kysy Menieren taudin mahdollisuudesta lääkäriltä koska oireet ovat hyvin samanlaiset.
        "SE ON PIENI VIKA NOIN KOMIASSA IHIMISESSÄ" Mulle sanottiin kerran näin niin minä jatkan sitä sinulle.Eiks tullukki hyvä mieli.

• hildurvonhopsis

Liittyykö huimaukseesi kuulonalenemaa tai korvan suhinaa? Meneekö se ohi kun huimaus on ohi?

Liittyykö huimaukseesi pään asennon muutokset? Poistuuko huimaus jos nukut (lepäät) vaikka vasemmalla tai oikealla kyljellä tai selällään?

Onko sinulla ollut flunssaa tai jokin tulehdus lähiaikoina? Oletko syönyt hyvin suolaista ruokaa?

Huimaus voi johtua monesta eri asiasta. Käy korva-, nenä ja kurkkutautien erikoislääkärillä tai pyydä lähete terveyskeskuslääkäriltä lähimmälle korva-, nenä ja kurkkutautien poliklinikalle.

Tasapainoelin sijaitsee sisäkorvassa ja korvalääkärit ovat huimauksen hoidon ja tutkimisen erikoislääkäreitä. Yhteistyössä neurologien kanssa syy huimaukseen on selvitettävä. Syynä voi olla vaikka tasapainoelimen tulehdus, jota vaikeissa tapauksissa hoidetaan sairaalan vuodeosastolla.

Huimaus voi olla vaaratontakin, mutta huimauksen aiheuttaja on aina selvitettävä ja pois suljettava sairaudet. Huimausta voidaan hoitaa lääkityksellä, kunhan syy ensin selvitetään. Voit mennä myös päivystykseen, mikäli et pysy pystyssä lainkaan.

Mene käymään lääkärissä ja pyydä kunnolliset tutkimukset korvaklinikassa.

• olla jäljillä

Oireet kuulostavat tutuilta. Sinulla voi olla tasapainoelimessä (on korvassa)kiteet sekaisin. On lääkäreitä jotka osaavat neuvoa liikesarjan, jolla homma saadaan hetkessä ohi. Tautiin ei ole lääkitystä, vaan kun tilanne tulee, tehdään liikesarja. Tilanteen tulemista voi ehkä estää, kun huomio, mikä jälkeen se iskee. Vältä hissin käyttöä, se on yksi varma tapa saada kohtaus.

• näyttävät

sopivan melko täydellisesti basillaarimigreeniin. Jos pää on kuvattu ja kaikki muukin sairaalassa tutkittu niin voinet olla levollisin mielin. Jos kuitenkin epäilet diagnoosia niin mene oman mielenrauhasi takia lääkäriin uudelleen. Pyydä lääkäriä selittämään mitä on tutkittu, miksi päädytty ko. diagnoosiin ja mitä jatkossa tapahtuu. Kun tiedät omasta sairaudestasi mahdollisimman paljon voit paremmin ymmärtää ja hallita sitä.

• kiertohuimaus

googlesta voit saada avun sieltä. Itselleni kävi näin.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Mikä teidän jutussa on ongelmana?

Missä meni pieleen?
      Ikävä
      185
      1559
    2. No nytkö tuli lähtö Orpolle?

Pieniä oli Marinin aamupalasilakat joulukaloiksi vrt. Orpon 35 miljoonan euron kähmintä johonkin Vapaavuoren urheiluhall
      Maailman menoa
      203
      1443
    3. Kauhavan häiriköijistä

Juttua Iltalehdessä. Pakko sanoa että noi nuoret on kyllä ihan pimeitä. Putkin peltoja jupksevat kiusaamaan kun ei tietä
      Kauhava
      43
      1139
    4. Haluan sinut, kuuletko minua.

Haluan sinut. Toivon, että voisimme olla yhdessä. Mietin pystynkö täyttämään toiveesi, olemaan arvoisesi. Voisitko saad
      Ikävä
      44
      836
    5. Auto ajoi päälle?

Ja pakeni luin iltapäivälehdestä. ! Ken on kuski joka tuollee teki
      Kuusankoski
      14
      720
    6. Miksi Lapset kiusaa yöllä

Miksi Lapset kiusaa yöllä ihmisiä? Miksi vanhemmat antaa tämän tapahtua? Eikö ne huomaa ettei lapset ole kotona vai eivä
      Kauhava
      30
      711
    7. Sama ransetti taas!

Keikkui tällä kertaa Honkavaaran tien varressa muutaman sadan metrin päässä Louhenkoskelta.. Otin rekisterin ylös ja ver
      Hyrynsalmi
      21
      700
    8. Hän on tosi

hyvännäköinen. Ei edes ryppyi oo. :D
      Ikävä
      36
      691
    9. Viimeinen lankafest

Käykää viimeisessä lanka festissä. Ensivuonna sitä ei enää ole. Rahat on loppu. Harmi .
      Puolanka
      20
      646
    10. Tehdäänkö tänään toiveista totta?

Poikkea tänä illasta siinä lähellä ja annetaan silmien puhua ja sen jälkeen puhu sinä lopulta mitä ajattelet..
      Ikävä
      46
      617
    Aihe