Hyvät ja huonot puolet intistä

6 kk mies

Hei,

siitä on jo pitkä aika kun minä olin armeijassa. Tässä hiukan hyviä ja huonoja puolia intistä:

Runsaasti uusia kavereita. En uskonut että voisin tutustua siellä niin mahtaviin tyyppeihin. Luulin että en tulisi ilkeiden henkilöiden kanssa toimeen, mutta erehdyin. Yhteishenki oli hyvä.

Uudet kokemukset. Täytyy sanoa että armeijan jälkeen ajattelen asioita ihan eri lailla kuin ennen. Lämmin ruoka ja oma vuode ovat kullanarvoisia asioita. Intissä yövyttiin välillä ihan taivasalla ja syötiin pakista kylmää ruokaa. Intin jälkeen tuntuu mahtavalta kun tietää selvinneensä pitkistä marsseista ja rankoista taisteluharjoituksista. Näitä asioita on kiva muistella kavereiden kanssa. Aika kultaa muistot.

Fyysisen ja henkisen kunnon kohentuminen. Intissä sain jostain kumman syystä lisää itsevarmuutta, vaikka minua joskus myös nöyryytettiin. Lisäksi lihaskuntoni parani
rutkasti.

- Jatkuva juoruilu. Ainakun menin syömään puheenaiheena oli jonkun henkilön tunaroinnit. Tämä tapahtui siis lähes aina. Itse en viitsinyt osallistua kovinkaan usein tälläiseen keskusteluun. Omassa joukkueessa oli myös tämäntyyppisiä keskusteluja joukkuekoossa, johon siis myös upseerikokelaat osallistuivat:
"Olipas hyvä kun se tyyppi lähti sivariin, ei se ois täällä pärjänny."
"Hahahaha, aivan."
Tämmöiset keskustelut minua eniten ihmetyttivät. Kannustaminen jäi yleensäkin vähän vähemmälle.

- Toimintatavat. Välillä oli ihan käsittämätöntä miksi asiat hoidettiin sillä ja sillä tavalla, kun oli olemassa myös helpompikin ratkaisu. Välillä tuntuikin että painajaisetkin olivat mielyttävämpiä kuin esim. sotaharjoitukset metsässä. Ja jos joku henkilö ei osannut asioita, hän oli koko joukkueen keskipiste ja hänelle naurettiin. Vain harvat ihmiset tulivat auttamaan. Mietin usein ajatusta lähteä sivariin, mutta jaksoin taistella kuitenkin loppuun asti.

Tähän loppuun haluan vielä mainita yhden minua häiritsevän asian. Olin juuri päässyt intistä ja menin serkun luokse kylään. Serkkuni on sivari. Paikalla oli runsaasti sukulaisia ja muita tuttuja. Itse sain kaikilta onnittelut asevelvollisuuden suorittamisesta. Kun serkku sanoi että hän lähtee siviilipalvelukseen niin tulikin yhtäkkiä hiljaista. Myöhemmin kun serkkuni oli poistunut keskustelusta muut olivat sitä mieltä että sivarit ovat maanpettureita ja heidän palvelusaikaansa tulisi pidentää.

Minua rupesi harmittamaan tämä asia oikein kunnolla ja lähdinkin keskustelusta pois. Armeija ei sovi kaikille ihmisille ja minusta on hyvä että on tämmöinenkin vaihtoehto kuin siviilipalvelus.

18

7486

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • 8kk sotamies

      Mielenkiintoinen keskustelu. Kommentoinpa itsekin vaikka aikaa on jo kymmenen vuotta kun siinä firmassa olin.

      Laihtuminen ja fyysisen kunnon kasvaminen (vaikkakin tapahtui tuskalla).
      Perusasioiden (suihku, sänky, ruoka ym.) arvostuksen nousu.
      Pakkotasa-arvo. Harvemmin sellaista näkee että alokasaikana kaikki olivat kurjimmasta tunarista korkeakoulutettuun menestyjään samassa asemassa.
      Pois pääseminen
      Siinä plussat, seuraavana miinukset:
      - Yhteishengen puuttuminen. Kollektiiviset rangaistukset takasivat sen, ettei porukasta tullut yhtenäistä vaan heikoimpia varusmiehiä halveksuvaa. Muutenkaan yhteishenkeä ei löytynyt juuri ollenkaan, heikoimmat joutuivat porukan ulkopuolelle ja olivat siellä loppuun saakka.
      - Vanhanaikaisuus. Simputuksen piti olla historiaa, mutta sitä tehtiin melko runsaasti koulutuksen ja muun nimissä. Komppanian päällikkö seisoi tällaisen "koulutuksen" kannalla. Eräs muoto vittuilusta oli pistää aina samat miehet apupäivystykseen öisin (00-03, 03-06). Alikessut saivat valita miehet. Samoin tällaista epäsuoraa vittuilua tapahtui muissakin yhteyksissä - siitä ei voi valittaa koska sitä ei voi todentaa. Ja jos kuitenkin valitat, ei hyötyä ja sitten vasta kusessa oletkin.
      - Henkinen nöyryytys eri muodoissaan. Epäasiallinen kielenkäyttö ja selvä vittuilun meininki.
      - Raskaat leirit
      - Vitun paljon gineksiä, en tajua mitä paskapuhetta se on että joka vkl mennään lomille.
      - Totaalinen lapsellisuuden kehto. Ensinnäkin varusmiesjohtajat olivat (muutamaa poikkeusta lukuunottamatta) kuin yläasteelta, mutta omasivat sinuun nähden totaalisen käskyvallan. Lapsellisuus tuli sitten esiin kaiken maailman jonninjoutavana paskana ja nöyryytyksinä. Muutenkin vitutti se että tuota laitosta todellakin pidetään jonakin miehekkyyden kouluna. Ne jotka sellaista paskaa heittävät, eivät kyllä tajua miehekkyyden käsityksiä.
      - Ja olihan niitä vaikka kuinka helvetisti huonoja puolia..

      Mitään asenteellisia ongelmia minulla ei ollut armeijaa vastaan, eikä kyllä sivareitakaan - mutta tuon 8kk;n aikana kyllä intti vajosi todella matalalle arvoasteikollani. Mutta kokemus on tietysti aika subjektiivinen joten en tiedä miten muut lienevät touhin kokeneet.

      • kiusattu!

        allekirjoitan nuo, ja kun itse kuuluin niihin heikoimpiin, niin vitutti ja raskaasti enkä plussia armeijalle keksi yhtäkään. On minua koulussakin kiusattu mutta armeijassa kiusaaminen oli paljon pahempaa.


    • Vänrikki.I

      "Olin juuri päässyt intistä ja menin serkun luokse kylään. Serkkuni on sivari. Paikalla oli runsaasti sukulaisia ja muita tuttuja. Itse sain kaikilta onnittelut asevelvollisuuden suorittamisesta. Kun serkku sanoi että hän lähtee siviilipalvelukseen niin tulikin yhtäkkiä hiljaista."

      Muita miehiä vaivaannuttaa se, että jotkut luistavat maamme puolustuksesta ja jättävät velvollisuutensa osallistua aseelliseen maanpuolustukseen muiden harteille, ovat kuitenkin sitten nauttimassa hyvinvointivaltiomme etuja. Aivan eri asia jos sivariin menee todella lain tarkoittamien vakaumuksellisten syiden takia, mutta se, että menee sivariin sen takia, ettei halua osallistua taisteluharjoituksiin, joissa ollaan maastossa ja joissa joutuu nukkumaan teltassa ja voi olla kylmä ja nälkäkin vaivaa jne. niin tämä syy on petoksellinen ja lusmuilua, käytetään valehtelemalla hyväksi sitä, että nykyisin vakaumusta ei tutkita! Ei se, että maastossa "jos ei ole kylmä tai nälkä niin ainakin vituttaa" ole mikään lain mukainen tai mitenkään yleisen oikeustajun mukaan hyväksyttävissä oleva peruste sivariin menolle.

      Siis: kun muutkin miehet ovat asepalveluksensa suorittaneet ja osallistuneet maamme aseelliseen puolustukseen, vaikka se ei aina olisi niin kivaa ollutkaan, niin kyllähän se pistää vituttamaan että jotkut sitten laistavat tästä lakisääteidestä velvollisuudestaan valehtelemalla valtion viralliseen asiakirjaan kaikenmaailman vakaumuksia, joita heillä muka on!

      "Myöhemmin kun serkkuni oli poistunut keskustelusta muut olivat sitä mieltä että sivarit ovat maanpettureita ja heidän palvelusaikaansa tulisi pidentää. "

      No, totta hemmetissä sitä palvelusta pitäisi pidentää, koska keskimäärin asepalvelus kestää noin 8-9 kuukautta, osalla vuoden osalla 9kk ja osalla puoli vuotta. Osa asepalveluksesta sisältää myös viikonloput palvelusta ja osittain palvelusta on vuorokauden ympäri esim. maastossa. Lisäksi illalla palvelus kestää usein klo 20 asti ainakin joissakin koulutusvaiheissa. Sivari on palveluksessa klo 8-16 ja kaikki viikonloput auki. Lisäksi sivarin palvelus on niin kevyttä, että sitä ei voi verratakaan aseelliseen palvelukseen. Jos keveysperusteen takia aika sivareille kaksinkertaistettaisiin ja todelliset tunnit laskettaisiin, niin 8kk vastaa helposti tunteina 12kk palvelusta ja keveyden takia sitten 24kk sivari vastaisi inttiä. Sen kun se kestäisi, niin alettaisiin jo todella katsoa ja vaatia sitä vakaumustakin!

      "Armeija ei sovi kaikille ihmisille ja minusta on hyvä että on tämmöinenkin vaihtoehto kuin siviilipalvelus. "

      Siitä on yksiselitteisesti Suomen laissa säädetty, että ketkä saavat vapautuksen asepalveluksesta ja komennetaan sen sijaan suorittamaan siviilipalvelusta. Se peruste ei ole se, että "armeija ei sovi" ellei se armeija sitten sovi juuri sen vakaumuksen takia. Kenelle muulle terveelle miehelle se armeija ei muka sovi kuin niille joilla on vakaumus? Sama kuin sanoisi "kaikille ei peruskoulu sovi ja on hyvä että heillekin on olemassa jokin vaihtoehto?" No onko? Ei. Siis ihan samanlaisia ilmiöitä mitä kuvailit tuossa palvelukseen liittyen on yläasteella esim. kuin intissä. Eihän se nyt jumankauta ole syy jättää asepalvelusta valheellisesti suorittamatta. Jos todella on mielenterveydessä vikaa tai fyysisesti ei kykene terveytensä puolesta armeijaan eli se ei todella "sovi", niin sittenhän sen lääkäri toteaa, jos toteaa ja saa sitten sen mukaisen palveluskelpoisuusluokan, tarv. myös rauhan ajan palveluksesta vapautuksen ja tarvittaessa jopa sodan ajan palveluksesta saa vapautuksen.

      • hohhoijaa taas

        vänrikki tapansa mukaan hutkii ennenkuin tutkii. Peruskoululle on laillinen vaihtoehto, nimittäin kotiopetus. Kenenkään ei ole pakko mennä kouluun.


      • Hohhoijjaaa

        Pitäisikö tuon vänrikki nimimerkillä kirjoittelevan mennä oikeisiin töihin.Ei taida kelvata.Näyttää olevan aikaa runoilla noita typeryyksiä päivät pitkät.Kalliita lusmuja meille kunnon veronmaksajille.On varmasti joku aneeminen rääpäle,joka ei elävässä elämässä saa laukoa juttujaan.


      • höhmelö

        "

        No, totta hemmetissä sitä palvelusta pitäisi pidentää, koska keskimäärin asepalvelus kestää noin 8-9 kuukautta, osalla vuoden osalla 9kk ja osalla puoli vuotta. Osa asepalveluksesta sisältää myös viikonloput palvelusta ja osittain palvelusta on vuorokauden ympäri esim. maastossa. Lisäksi illalla palvelus kestää usein klo 20 asti ainakin joissakin koulutusvaiheissa. Sivari on palveluksessa klo 8-16 ja kaikki viikonloput auki. Lisäksi sivarin palvelus on niin kevyttä, että sitä ei voi verratakaan aseelliseen palvelukseen. Jos keveysperusteen takia aika sivareille kaksinkertaistettaisiin ja todelliset tunnit laskettaisiin, niin 8kk vastaa helposti tunteina 12kk palvelusta ja keveyden takia sitten 24kk sivari vastaisi inttiä. Sen kun se kestäisi, niin alettaisiin jo todella katsoa ja vaatia sitä vakaumustakin! "



        Vänskä, nämä sinun totaalista könttää suoltavat juttusi on todettu vääriksi jo ajat sitten. Tämäkin vertaus sivarin ja intin palvelusajoista. Sano nyt vielä että inttijätkä palvelee nukkuessaankin. Ja voi hohhoijaa, että sivari on kevyempää.... oletkos ikinä nähnyt armeijassa lonkkaa vetävää tyyppiä (niitä on paljon) ja verrannut sitä johonkin raskaammassa sivaripaikassa olevaan heeboon? Niin kauan kuin sivarin ja intin töiden rankkuuden keskiarvojen erot ovat mitättömiä verrattuna yksilöiden palvelusten välisiin eroihin intin tai sivarin sisällä, on täysin turhaa puhua mistään sivarin ja intin raskauseroista.

        Jos nyt kerrankin aloittaisit KESKUSTELUN ja suostuisit tajuamaan milloin juttusi ovat täyttä moskaa!! Jotenkin alkaa täydellisesti palamaan hermo siihen että tyyppi vain suoltaa motaskaa mitä suurimmissa määrin, ja sitten kun se osoitetaan täysin tai osittain vääräksi se sinun juttusi, niin eikös siinä vaiheessa herra kiellä itseltäänkin oman väärässä olonsa ja lopeta siihen keskustelun alkua.

        Mitä IHMETTÄ oikein hommaat KESKUSTELU-palstalla???? Sinähän vain paasaat (täyttä moskaa joskus), perusta siis oma puheenpitopalstasi.


      • Ex lege

        Vetoat lakiin, että on velvollisuus. No niin onkin.

        Sitten urputat, kun laissa on toisenlainen mahdollisuus ja peräti vapautus joiltakin osin sekä ylipäänsä säädetty kestoaika palveluksille.

        Siis kumarratko sinä lakia vai pyllistätkö sille? Vai valitsetko itse pykälät joita noudatat? Sinullahan on samoja ominaisuuksia kuin totaaleilla.


      • samaa mieltä
        höhmelö kirjoitti:

        "

        No, totta hemmetissä sitä palvelusta pitäisi pidentää, koska keskimäärin asepalvelus kestää noin 8-9 kuukautta, osalla vuoden osalla 9kk ja osalla puoli vuotta. Osa asepalveluksesta sisältää myös viikonloput palvelusta ja osittain palvelusta on vuorokauden ympäri esim. maastossa. Lisäksi illalla palvelus kestää usein klo 20 asti ainakin joissakin koulutusvaiheissa. Sivari on palveluksessa klo 8-16 ja kaikki viikonloput auki. Lisäksi sivarin palvelus on niin kevyttä, että sitä ei voi verratakaan aseelliseen palvelukseen. Jos keveysperusteen takia aika sivareille kaksinkertaistettaisiin ja todelliset tunnit laskettaisiin, niin 8kk vastaa helposti tunteina 12kk palvelusta ja keveyden takia sitten 24kk sivari vastaisi inttiä. Sen kun se kestäisi, niin alettaisiin jo todella katsoa ja vaatia sitä vakaumustakin! "



        Vänskä, nämä sinun totaalista könttää suoltavat juttusi on todettu vääriksi jo ajat sitten. Tämäkin vertaus sivarin ja intin palvelusajoista. Sano nyt vielä että inttijätkä palvelee nukkuessaankin. Ja voi hohhoijaa, että sivari on kevyempää.... oletkos ikinä nähnyt armeijassa lonkkaa vetävää tyyppiä (niitä on paljon) ja verrannut sitä johonkin raskaammassa sivaripaikassa olevaan heeboon? Niin kauan kuin sivarin ja intin töiden rankkuuden keskiarvojen erot ovat mitättömiä verrattuna yksilöiden palvelusten välisiin eroihin intin tai sivarin sisällä, on täysin turhaa puhua mistään sivarin ja intin raskauseroista.

        Jos nyt kerrankin aloittaisit KESKUSTELUN ja suostuisit tajuamaan milloin juttusi ovat täyttä moskaa!! Jotenkin alkaa täydellisesti palamaan hermo siihen että tyyppi vain suoltaa motaskaa mitä suurimmissa määrin, ja sitten kun se osoitetaan täysin tai osittain vääräksi se sinun juttusi, niin eikös siinä vaiheessa herra kiellä itseltäänkin oman väärässä olonsa ja lopeta siihen keskustelun alkua.

        Mitä IHMETTÄ oikein hommaat KESKUSTELU-palstalla???? Sinähän vain paasaat (täyttä moskaa joskus), perusta siis oma puheenpitopalstasi.

        samaa mieltä


      • Anonyymi
        hohhoijaa taas kirjoitti:

        vänrikki tapansa mukaan hutkii ennenkuin tutkii. Peruskoululle on laillinen vaihtoehto, nimittäin kotiopetus. Kenenkään ei ole pakko mennä kouluun.

        kotopetus on silti osa oppivelvollisuutta eli joudut silti käymään koulun vaan eri maisemissa, intti ja sivari on aivan erilaisia.


    • kokemuksia:

      (vertaan nyt vain noihin jo mainittuihin asioihin)

      -Ei yhtään uusia kavereita. Tosin pari sellaista "jos näen vielä kerrankin jossain niin turpaan vedän"-luokan tuttavuutta tuli "saatua". Mistään "yhteishengestä" ei ollut tietoakaan, koko touhu oli pelkkää vittuilua ja selkäänpuukotusta. Pari järkevänoloista kaveria siellä oli, mutta ei niidenkään kanssa oikein löytynyt muuta yhteistä kuin vitutus siitä, kuinka perseestä se paikka oli.

      -Mitään uutta en varsinaisesti intissä kokenut. Märässä metsässä yöpyminen oli juuri sellaista kuin se aina ennenkin on ollut ja normaalit sekä rikkinäisillä pyörillä suoritetut marssit olivat juurikin niin ikäviä kuin olin aina kuvitellutkin. Aseillakin olin ennenkin paukutellut, joten siinäkään ei mitään uutta ollut.

      -Fyysinen kunto ei ainakaan kohentunut. Lihasmassaa hävisi ja tilalle tuli läskiä intin hiilihydraattipöperöistä. Cooper-tulos huononi kahdellasadalla metrillä palveluksen aikana ja olkapää jumiutui todella pahasti.

      -Juoruilua oli kyllä, ja se oli aika perseestä kun välillä se juoruilu oli AINOA tapa jolla sai tietää että mitä oikein pitäisi milloinkin tehdä. Ylemmiltä tahoilta kun tuli hyvin niukasti ohjeistusta; tosin huutoa tuli sitten senkin edestä jos ei toiminut oikein.

      -"Oikea tapa, väärä tapa, intin tapa". Joo-o. Pettymys oli suuri varsinkin niiden toimintaan joiden olettaisi olevan ammattilaisia, esim. terveydenhuoltohenkilökunta. Valittaa sai naama sinisenä ennenkuin kukaan otti mitään tosissaan.


      Yhteenvetona voisin sanoa että intti tuhosi loputkin siitä vähäisestä maanpuolustustahdosta jota minulla joskus oli.

      • vielä....

        ...koko "yhteishenki" armeijaolosuhteissa on myytti. Intissä pätevät samat lait kuin siviilissäkin; porukassa menestyy kun turpa laulaa tyhjää ja muiden kustannuksella. Jos mokaat, tulee paskaa sekä johtajien mutta ennenkaikkea palvelutovereiden taholta. Jos harjoituksissa väsähtää, kukaan ei tule tetsariasi kantamaan ellei määrätä. Ja sitten vittuillaan.
        Ihminen on ahne ja omahyväinen pirulainen ja parikymppinen varusmies ei siitä juuri poikkea. Joitakin "humaaneja" porukkaan tietysti mahtuu, mutta he vaikenevat koska varovat omaa nahkaansa. Itse kuulun tähän sakkiin. Paskahousu kun olen, en ole koskaan uskaltanut puuttua koulussa esim. kiusaamiseen - ja sitä vähää missään armeijassa. Meitä on muitakin.

        Eli koko juttu "löysin kavereita ja henki oli hyvä" on aikamoista armeijapropagandaa. Kaveri jätetään jos siitä ei ole hyötyä itselle tai se ei vähennä koettelemusta.
        Ihminen on ihminen, oli paikka mikä tahansa.


    • Mansikkaplättyjä

      -Kunto laski
      -Tapaturma varusmiesjohtajien ideoimassa ylimääräisessä koulutuksessa
      -Lukiossa hankittu lukurutiini katosi
      -Perheessä menetetty aika, jota ei enää saanut läheisen poismenon jälkeen takaisin
      -Markkinoitu mahdollisuus itseä kiinnostaviin tehtäviin osoittautui valheeksi
      -Yleinen tehottomuus (yksityissektorilla tulisi potku persiille moisesta heti)
      -Ei kesäduunia eli ei rahaa intin jälkeen eli opiskelun aloitukselle paska startti
      -Turha oleilu
      -Hölmöt kasarmikäytännöt (taistelukäytännöt on mietitty toimiviksi, kasarmilla heittäydytään pelleiksi)
      -Menetetty nuoruusvuosi! (Armeijaan pitäisi mennä vasta lasten kasvatuksen jälkeen 50 v.)
      Kulttuurituntemus:itse instituutio ja paikkakunta

    • 11 kk palvelusta

      Olen käynyt itse armeijan jo ammoin, sinä aikana, kun res upseriit ja res au:t palvelivat 11 kk ja miehistö 8 kk. Välimuotoja ei ollut. Mutta eipä näy mikään armeijassa muuttuneen.

      Ensinnäkin vänrikki, sinun ei tarvitse tätä viestiä lukea. Luultavasti kuitenkin luet sen, mutta säästä meidät kommenteiltasi.

      Tiesitkö muuten, että olet kirjoituksillasi häpeäksi kaikille Rukin käyneille henkilöille. Jos tosiaan olet reservin upseeri, (mitä epäilen) voisi olettaa vähän neutraalimpaa ja avarakatseisempaa asennetta.

      Allekirjoitan kuuden kuukauden miehen ja monen muunkin negatiiviset lausunnot armeijasta.

      Kaikille armeija ei tosiaankaan sovi. Näin se vain on. Joten suotakoon mahdollisuus olla käymättä armeijaa. Henkilökohtaisesti en usko siviilipalvelusajan pidentämiseen. Ihminen voi olla sivari ja olla monella tapaa muuten hyödyksi tälle maalle.

      Omalta armeija-ajaltani muistan tosiaan samoja epäkohtia.

      Yksi olennaisimpia olivat nämä ns. pölkkypäät, eli erilaiset kieroonkasvaneet luonteet, epäsosiaaliset, tulevat kriminaalit, joista oli vain haittaa palvelustovereille. Väitänpä, että yksi mätäpaise tuvassa pilasi monen ns. järkevän henkilön armeija-ajan.

    • 12kk Natsi

      Itselläni intistä on sen 4 vuotta. Hauskaa oli mutta oli myös veemäisyyksiä.

      Metsäreissut yleisesti ottaen.
      Harrastan eräretkeyilyä vapaa-ajallani joten metsässä liikkuminen ja eläminen on minusta hauskaa. Miinusta kyllä hieman tiukasta aikataulusta ja unenpuutteesta.

      Ampuminen ja muu hauska.
      Rynnäkkökivääri, 7.62mm KVKK, 12,7mm ITKK, 23mm "Sergei", Igla IT-ohjus, valopistooli, valoraketti, TNT, heksotoli, sirpalekranaatti ja (harjoitus)sinko. Ei ole kyllä vielä niin hauskoja leluja päässyt muualla käpistelemään. (Sergeillä ja Iglalla en ampunut mutta sain kyllä koulutuksen siihen.)

      Sotilaskodin ekstrahalvat leivonnaiset.
      Painoni nousi intin aikana 7 kiloa. Munkkeja ja muita meni varmaan pari kottikärryllistä.

      Huumori.
      Missään muualla ei irvailla niin paljoa kuin intissä. Jos itse joutuu irvailun kohteeksi niin tämä voi olla paha, mutta ei haukku haavaa tee. Ja on parempi vain nauraa kuin loukkaantua. Jos omaa niin huonon itsetunnon että kärsii henkisesti muiden lapsellisesta naljailusta niin suosittelen sivaria.

      • pääesikunnasta

        PROPAGANDAA.


    • juujoojuu

      Se ei kestänyt "kuin" 9kk minulla

      Nyt olen yhteiskuntakelpoinen MIES! ilmeisesti..

      Jotkut kokemukset

      Osaa arvostaa pieniä asioita nykyään

      Sai hieman arvostusta osakseen vanhemmilta ihmisiltä kun kulki intin kuteet päällä

      Päättymispäivä! kaikki tämän kokeneet tietävät!!

      -Vittumaiset kaikesta luistavat ja valittavat palvelustoverit

      -Paska ryhmähenki. Ainut ilo siellä näytti olevan kun joku pääsi luistamaan jostain tai sai sysättyä hommansa muille jne...

      -Vittumaiset / tyhjänpäiväiset tehtävät joka helvetin päivä

      -Ei palkkaa

      -Aina kiire odottamaaan

      • reservin alokas

        " Sai hieman arvostusta osakseen vanhemmilta ihmisiltä kun kulki intin kuteet päällä "

        Itse asiassa kaikki kokemusperäinen tieto on tuota vastaan. Lähes kaikki intin kuteissa liikkuneet ovat vaikuttaneet idiooteilta, suurin osa on jopa todistanut tämän asian. Tämän kokemuksen perusteella ei kannata leimautua samaksi porukaksi muiden sotapoikien kanssa, sillä saat siten osaksesi halveksuvan ennakkoluulon ulkonäkösi perusteella.

        "-Fyysisen kunnon laskeminen "


        Tämä on aivan totta joillekin. Puheet kuntokoulusta ovat paskaa.

        Tällaiset jutut ovat kyllä täysin turhia. Jos olisimme eläneet natsisaksan aikana, olisi keskustelussa hitlerjugendin hillomunkkien makuun keskittyminen ollut rikos älyä vastaan. Niin on tämäkin.


    • true man

      Sniff täällä todella on joku JÄRKEVÄ ihminen joka osaa kommentoida niin armeijan puolesta kuin sitä vastaan ilman väittelyä. Minustakin asia on niin ettei kaikki koe armeijaa mukavana tai loppuu kunto, henkinen tai fyysinen. Mitä pahaa siinä on jos on sivari tai haluaa suorittaa sivarin? Miun puolesta ne jotka menevät armeijaan niin menkööt ja ne jotka menevät sivariin niin menkööt. Ei enää tätä rasismia sivareita kohtaan eikä turhia sanaharkkoja "no mikset mene armeijaan?"

    Ketjusta on poistettu 8 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Cynthia Woods

      😋😍😋😍😋😍😋😍😋 💋 ­­­N­­y­m­­­f­o­­m­­a­­a­­­n­i -> https://x18.fun/girl04372247#CynthiaWoods 🔞💋❤️💋❤️💋🔞�
      YIT-Yhtymä
      1
      13442
    2. Perustele miksi hän ei

      Ole sopiva sinulle
      Ikävä
      184
      1784
    3. Mikä oli nainen

      Paras yhteinen hetkemme niistä pienistä ja vähäisistä.
      Ikävä
      77
      1124
    4. Miksi sinulla, nainen

      On niin negatiivinen asenne minuun ja yleensäkin negatiivinen käsitys?
      Ikävä
      113
      1123
    5. Nainen, millainen tilanne oli

      kun huomasit ihastuneesi häneen oikein kunnolla. Missä tapahtui ja milloin
      Ikävä
      64
      1046
    6. Persut petti duunarit

      Kyllä persujen kuuluu nyt mennä häpeämään kun äänestivät lakkolakien puolesta. Vielä muka kehutaan olevan työväenpuolue,
      Perussuomalaiset
      194
      956
    7. Persuille kovaa kyytiä YLEn kannatusmittaus

      https://yle.fi/a/74-20085866 Näin se menee persueliitti. Pettäjän tie on karu, persujen äänestäjät ovat nyt reagoineet
      Maailman menoa
      182
      920
    8. Lindtman runnonut demarit huimaan nousukiitoon!

      Palkansaajat – siis Suomen käynnissä pitävä kansanosa – ei näemmä arvosta EK/SY-sätkyakka Purran saksipelleilyä. Niin
      Maailman menoa
      271
      886
    9. Mitä ajattelen sinusta

      Että olit erilainen kuin muut ja jollakin kummalla tavalla samanlainen kanssani, vaikka ei tunnetukaan. Sinun kanssa tu
      Ikävä
      35
      833
    10. Itkisikö onnesta

      Jos panisin sua kunnolla?
      Ikävä
      86
      707
    Aihe