Oletko koukussa

tänne tai muualle

Tulipahan mieleeni kysäistä olteko koukussa keskustelupalstoille, treffipalstoille tai johonkin muualle nettiin tai chattiin. Mietinpähän tässä vaan, että kun on niitä peliriippuvaisia ja alkoholiongelmaisia ja ties mitä, niin onko Sinulla riippuvuutta. Jos, niin miten se ilmenee. Kuinka usein seikkailet täällä virtuaalimaailmassa. Miten kumppanisi, ystäväsi, tuttavasi suhtautuvat tällaiseen harrastukseen. Onko esiintynyt mustasukkaisuutta tai jotakin väärinkäsityksiä surffailuun liittyen. Voisitko kertoa kokemuksistasi avoimesti ja rehellisesti.

Miksi kysyn?
Haluaisin saada jonkunlaista tietoa, koska tiedän että tällaisestakin chattailystä saattaa syntyä ongelmia, ehkä turhanpäiväisiä, sanomista kuitenkin, ei tosin itselleni, mutta tutuilleni on niin käynyt! Toivoisinkin, että tällaisesta keskustelusta saataisiin uusia ajatuksia. Voihan olla niinkin, ettei me kaikki vielä olla oikein sopeuduttu tähän tietotekniikan ja vuorovaikutuksen 'läpimurtoon', vaikka olemmekin siinä mukana. Toivottavasti myös yleinen keskustelu estäisi tarpeettomat erimielisyydet. Mene ja tiedä!

Kokemuksia ja näkemyksiä siis kaivataan, jos ei muuten, niin kaikkien hyvinvoinnin tähden!

26

1618

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Lyyti

yleensä käväisen vain lukemassa keskusteluja ja vastaan jos aikaa on. Saatan pitää pitkänkin tauon käymättä täällä, eikä se tuota ongelmia.

Perhe tietää tästä harrastuksesta ja toisinaan luen eri palstoja yhdessä lasten kanssa. Nuorilla on hauskoja kommentteja eri aloituksista ja joskus he pyytävät minua vastaamaan johonkin viestiin.

• kurkin tänne

silloin kun olen kotona,mutta joskus pitkän ajan paussin jälkeen saatan "jämähtää"netin ääreen ja hups!Onkin mennyt tunti,pari...

Lueskelen niitä näitä,lähinnä tietoa asioista,selailen myöskin keskusteluita,joskus jopa yritän käväistä chatissa,siellä on vaan näitä "tietyntyyppisiä"ihmisiä ja ne ei kiinnosta.
        Perhe myös tietää,mitäs siinä.Hyvä kun tässä iässä vielä jotain oppii,,,
        Mielenkiintoista,sanoisin,mut en ole jäänyt koukkuun

• Seikku
        kurkin tänne kirjoitti:

silloin kun olen kotona,mutta joskus pitkän ajan paussin jälkeen saatan "jämähtää"netin ääreen ja hups!Onkin mennyt tunti,pari...

Lueskelen niitä näitä,lähinnä tietoa asioista,selailen myöskin keskusteluita,joskus jopa yritän käväistä chatissa,siellä on vaan näitä "tietyntyyppisiä"ihmisiä ja ne ei kiinnosta.
        Perhe myös tietää,mitäs siinä.Hyvä kun tässä iässä vielä jotain oppii,,,
        Mielenkiintoista,sanoisin,mut en ole jäänyt koukkuun

En ole koukussa. Lueskelen keskustelupalstoja ja osallistun ketjuun, jos on mielenkiintoinen aihe.
        Nykyään luen enempi veneilypalstaa, siellä ei haukuta ja arvostella ihmisiä.
        Kesällä on paljon muutakin puuhaa, kuin istua koneen ääressä.

• Anskuliini

mihinkään palstaan, käyn lukemassa ja vastaan joskus, nyt kesällä enemmän kun olen ollut sairauslomalla ja kotona koko kesän.
      Mökillä ja isän luona ei ole nettiä, joten tavallisesti viikonloput olen ilman tietokonetta.
      Olen muutaman päivän koukussa silloin kun pojanpoika opettaa mulle mukavan pelin ja se peli pitää pelata loppuun, nämä pelit on semmosia, että kun selvittää kentän, pääsee aina vaikeammalle kentälle.
      Olen päässyt eroon 30 vuoden tupakan orjuudesta, se oli niin vapauttavaa ettei mikään pysty enää orjuuttamaan.

• selvästi,,,

Tulen nimittäin ihan pahalle tuulelle, jos en pääse koneelle.
      Tosin en pelkästään surffaile, vaan kirjoitan myös paljon, siihen on joku sisäinen pakko.
      Luen myös mielelläni näitä palstoja, niistä saa hyvän käsityksen ihmisten elämästä ja ajatuksista .(jotka minua kirjoittajana kiinnostavat)

• ajatlelut paljon

Kyllä olen koukussa positiivisesti. Olen aikuinen nainen eläkeikää mennään hurjalla vauhdilla. Tytär koona omine menoineen. En käy missään "seuroissa", en jaksa puhua paljon puhelimessa. Mutta on kovin virkistävää tulla tänne silloin kun on aikaa, yleensä vain iltaisin, kun ulkoilut on tehty. Olen oppinut täältä aika paljon - asioista, ihmistuntemusta ja omienkin mielipiteiden tarkistusta. Joskus omalle mielipiteelle on tullut pöllytystä ja se on hyvä. Jokainen voi valita mihin keskustelu ketjuun osallistuu. Ja joskus on saanut nauraa näille hyville jutuille.
        Chattailua en ole vielä oppinut.

• Koen tämän tietyllä tapaa ikään kuin yleisönosasto-kirjoitteluksi ja lukemisen samaan sarjaan lehtien lukemisen kanssa. Vilkaisen yleisönosastoa, jos siihen on aikaa. Aina tämä hömppälehtien lukemisen voittaa.;))

Kirjoittamisen kynnys on matalampi, koska se käy niin vaivattomasti. Usein on kiva hetkeksi pysähtyä pohtimaan joitain asioita tai ihmetellä miten monenlaisia näkökulmia joihinkin löytyy.
      Joskus kysyn tarvitsemaani tietoa tai toisten kokemuksia jostain asiasta täällä. Usein olen saanut vastauksia, eikä ole tarvinnut itse kaivella tietoja esille.
      Täällä on useita nimimerkkejä, joiden aloitukset luen aina. Tiedän, että heillä on jotain kiinnostavaa tai viihdyttävää sanottavaa.

En ole ehtinyt chatti-kuvioihin kunnolla tutustua, mutta näkemäni eivät ole siihen kannustaneet. En ole nähnyt yhtään sellaista chatti-palstaa, jossa olisi käyty oikeaa keskustelua. Niitäkin varmaan on. Tiedätkö sinä sellaisia?

Mielestäni täällä, niinkuin muutenkin elämässä, ihmiset itse valitsevat toimintamallinsa. Jos joku haluaa elää romanttisia tai valitussa valheellisessa unelmaroolissa virtuaaliseikkailuja, se on helppoa ja varmaan paljon vaarattomampaa kuin oikeassa elämässä. Jos todellisen ja virtuaalielämän rajat alkavat hämärtyä, silloin vasta on mielestäni syytä huolestua.

Läheiseni tietävät tästä "harrastuksestani" ja tietävät nimimerkkinikin. Kun itse tiedän mitä teen, eivät ihmiset yleensä, ainakaan ääneen, ryhdy toimiani tuomitsemaan tai edes arvostelemaan. Jos pitkäaikainen parisuhde perustuu rehellisyyteen, tuskin näistä nettijutuista tai -chattailystä erityisempää mustasukkaisuuden aihetta löytyy. - Ellei laiminlyö läheisiään ja ala käyttäytyä ihmetystä herättävästi. ;))

Tämä ei edes maksa mitään ja täällä on mahdollisuus myös vuorovaikutukseen toisin kuin esim. televisiota katsoessa. Iloitaan uusista mahdollisuuksista ja yritetään pitää elämä hallinnassa. Kirjoittelemisiin.

• Koukussa varmaan

aamurutiini vilkaista lehtiä ja parempia kanavia. Monta kertaa vikaisen myös, mitä "ikä ja lajitoveretit" kirjoittelevat ja vähän "leukailla" takaisin tai kiittää ja sanoa oikeassa olet.

Koukussa tai en noista rutiineista, mutta chat-palsoille jäin kyllä pahasti koukkuun. Se muija haluaa minut väkisin vihille ja isoisänsä kaiveli haulikkoa esiin. Viehko tuo kaunotar on, suosiolla vien.

Mutta jättäkää ainakin chat-paltat harvemmalle tai käy kuin minulle. Paljon hymyä :))

• Pirre*

koukussakin, - muttei minun kuitenkaan tarvitse seinillä hyppiä jos nettiä ole saapuvillani...

Mukavaa tämä on - vaihtelua arjessa.

• Artturix

Käyn melkeinpä päivittäin kurkkimassa mitä
      te touhuatte täällä. Harvemmin tulee enää
      osallistuttua, mutta jos sattuu jokin sillä
      hetkellä kiinnostava aihe voin jäädä siihen
      ketjuun koukkuun koko illaksi. Keskustelupalstat
      ovat nykyajan lahja meille ikäihmisille, jotka
      jouduimme lapsena leikkimään kävyillä ja hiekka
      laatikosta ei ollut tietoakaan:) Näen netin
      kaikenkaikkiaan hyvänä asiana ja keskustelupalstat
      ovat mukava lisä nettisopassa, nyt voimme
      mekin leikkiä tai kirjoittaa vakavampaa asiaa
      sydämen kyllyydestä, eikä tekniikan puute
      ole esteenä:)

• Halu jonkinlaiseen sosiaaliseen kanssakäymiseen perheen ulkopuolisten ihmisten kanssa asiakkaiden lisäksi. Eikö se ole ihan normaali tarve?

Että mitä mieltä muu perhe on: Tämän keskustelualueen otsikossa luki jotain keskustelusta elämästä ja arjesta. Mieheni mielestä kaikkea ei saa levitellä ulkopuolisille toisaalta - toisaalta hänenkin mielestään jollekin voi olla hyötyäkin. Kirjoittavathan muutkin omista jutuistaan. Toisaalta hän tutkii kaikkia nimimerkilläni kirjoittamiani viestejä voidakseen käyttää niitä tarpeen vaatiessa minua vastaan. Mukavaa tämä anonyymisti ihmisten kanssa juttelu.
      Nuorisoa tämä ei haittaa.

• E.T. on vihdoinkin päässyt takaisin kotiin ja minä olen pesiytynyt tietokoneen ääreen peppu hitsattuna tuoliin ja jos ei tulisi välillä nälkä tai vessaan asiaa niin kaikki olisi hyvin.

No joo, ei se nyt niin paha ihan oikeesti oo. Pidään vielä pienen huushollini kunnossa, tapailen perhettäni, käyn työssä ja tapaan kavereita plus että treenaan päivittäin ja katson vielä jonkun tv-ohjelmankin joka viikko, yleensä kyllä kuntopyörän selästä.

Aloitin n. 6-9 vuotta sitten chatilla ja nykyisin melkein ainoastaan keskustelupalstoja, lukaisen pari ulkomaalaista lehteä ja kirjoitan paljon. Tämä on juuri se harrastus jota olen ain a kaivannut, interaktiivinen, kansainvälinen, aina ajankohtainen ja kasvattava...opin uutta joka ainut päivä täällä netissä. Annan tietoja ja vastaanotan tietoja, mutta kyllähän tämä enemmänkin viihde on.

Sosiaalinen verkostoni on laajentunut, koska aika ja paikka eivät enää rajoita ja olen tavannut monia ihmisiä joihin olen ensiksi tutustunut netissä.

Puran agressioitani (silloin harvoin kun minulla niitä yleensäkään on) tietokonepelissä.

Olenko koukussa? Jos niin on niin on niin olipa hyvä koukku. Onneksi löysin tämän.

T.
      Paloma

• Mamma Mia

epäilemään ja ihmettelemään, että onkos minulla joku tietty tyyppi netissä, kun aina roikun siellä.
        No ei kylläkään ole, muuten vaan kivaa täällä ihmetellä maailman menoa.

• tammikuun likka

Tussa chatissa olin puolisen vuotta kokussa viime vuonna - keväästä syksyyn. Se lopahti siihen, kun koneeni huolto kesti toista kuukautta. Olin siitä kovastikin tyytyväinen.

Keksusteluja lueskelen aamuisin näin lomalla ollessani ja nyt ehtoo aikaan. Joskus kirjoittelen enemmänkin muutoin lueskelen ja ittekseni naureskelen kuten nyt äskettäinkin. Ihan kaikkiin juttuihin en "pääse" mukaan. Jotenkin se oma persoona tulee tavallaan näkyviin täälläkin ja sen puitteissa taitaa nuo viestitkin tulla ainakin ittellä :)

Tykkään kyllä näistä keskustelupalstoista.

• nauroit

äskettäin lukiessasi?

• t.l.
        nauroit kirjoitti:

äskettäin lukiessasi?

jutulle :)

• Toivonpa, että olisinkin tänään ollut. Halvemmaksi olisi tullut.

En ollut netissä ja menin vahingossa ostoskeskukseen ja haaskasin rahaa n.60 euroa kahteen puseroon tänään. Olisi ollut halvempaa, jos olisin ollut koukussa ja nököttänyt netissä. No, vaikka raha nyt harmittaakin, niin on ne kyllä ihania puseroita.

Täytyy yrittää kiinnittyä tähän tiukemmin vielä.

• tammikuun likka

ostaa jotakin kivan näköstä ittelle :) Meni sitä muutama euro ittelläkin, kun poikkesimme tiimariin hankkimaan kansioita ja kaikenlaista muuta tarpeellista kahelle opiskelunsa alottavalle nuorelle. Tosin alennusmyynnissähän ne olivat. Ja tietysti piti poiketa vaatekauppaan ostamaan syntymäpäivälahja kuusi vuotta täyttävälle tytölle, lapsenlapselleni. Sävy sävyyn kokonainen asustekokonaisuus.
        Äläpä suotta sure rahan perään, menny mikä menny :)

• tammikuun likka kirjoitti:

ostaa jotakin kivan näköstä ittelle :) Meni sitä muutama euro ittelläkin, kun poikkesimme tiimariin hankkimaan kansioita ja kaikenlaista muuta tarpeellista kahelle opiskelunsa alottavalle nuorelle. Tosin alennusmyynnissähän ne olivat. Ja tietysti piti poiketa vaatekauppaan ostamaan syntymäpäivälahja kuusi vuotta täyttävälle tytölle, lapsenlapselleni. Sävy sävyyn kokonainen asustekokonaisuus.
        Äläpä suotta sure rahan perään, menny mikä menny :)

Kylläpäs sulla on paljon menoja, kun on noin paljon porukkaa. Halvemmaksi se tulee tää netti, paitsi jos alkaa täältä ostelemaan. Onneksi en osta mitään näkemättä ja kokeilematta.

• tammikuun likka
        miljoona kirjoitti:

Kylläpäs sulla on paljon menoja, kun on noin paljon porukkaa. Halvemmaksi se tulee tää netti, paitsi jos alkaa täältä ostelemaan. Onneksi en osta mitään näkemättä ja kokeilematta.

Olen vuosien aikana opetellut kattomaan mitä hankin. Lapset ja nuoret odottavat jotakin äidiltä /mummolta. Kaikki syötävät herkut olen jättänyt kokonaan pois ja ostan nykyään aina tarpeellista ja toivottua, sen verran mihin on "varaa" :) Toki ompelen ja kudon sukkaa ja tumppua, ei tarvi kaikkia ostella.

• Puidenhalaaja
        miljoona kirjoitti:

...ostanut netistä kaikenlaista, pihakivetkin, tänään tilasin puupionin. Kaikki on ollut laadukasta tavaraa ja toimitukset pelanneet.

Niin, ja ettei keskustelu ihan luiskahda syrjäpoluille niin: myönnän, olen koukussa keskustelupalstoihin. Chatissa kävin kerran, toista kertaa en mene. Täällä 50 palstalla on mukavaa porukkaa ja hyviä kirjoittajia ja tänäänkin olen nauranut veet silmissä. Ihan mielelläni olen koukussa. Täytyyhän tästä nettiyhteydestä ottaa kaikki irti. En minä kyllä pelkästään laskujen maksamisen takia tätä pitäisi.

• Ilahduttaa

Lueskelin koko ketjun läpi. Aika positiivisia kokemuksia kaikilla on ollut. Kommenttien perusteella luulisin, että tällaiset palstat ovat tervetulleita. Olin hieman yllättynyt, sillä itse olin jossain vaiheessa muutaman kuukauden koukussa treffi-systeemeihin. Havaitsin kuitenkin, että se ei ole minun juttuni, ehkä se joillekin sopii, ehkä ei.

Kivahan näillä keskustelusivuilla on pistäytyä kuulostelemassa ihmisten ajatuksia ja joskus itsekin olla kommentoimassa, niinkuin nyt tässäkin.

Ongelmaksi en asiaa kuitenkaan luokittelisi. Riippuvuus on kai sitä, että tekee jotkain asiaa jonkun toisen asian kustannuksella, eli niinkuin vähän liikaa. Kaikkeahan voi harrastaa ja tehdä, mutta kohtuudella niin, että elämässä on muutakin sisältöä kuin joku tietty juttu.

• on asiat

täällä päin?

• ???

Erikoinen sanoisinko kymysys, täällä pelkkää kysymysmerkkiä, mitähän tuo tarkoittikaan! Suomennathan meille kaikille pliis.

• -lailla.
        ??? kirjoitti:

Erikoinen sanoisinko kymysys, täällä pelkkää kysymysmerkkiä, mitähän tuo tarkoittikaan! Suomennathan meille kaikille pliis.

Täällähän sefu kertoi, että täällä on meneillään sumea logiikka, joka estää massakirjoittajien viestien näkymisen pian.

Koska en heihin kuulu, oma viestini näyttää heidänkin viestit, koska kirjoitan heitä myöhemmin.
        Onko vielä jotain kysyttävää?

• Nyt onkin kaikki toisin. Viime viikolla täällä vierailut olivat syy ottaa kaljaa. Nyt on kalja vaihtunut mehuun ja mies iloinen. Ihmisillä on kuulema täällä kivoja kommentteja keskustelupalstoista. Kaikki on aloitettu meillä taas puhtaalta pöydältä ja edellinen aihetta käsittelevä viestini oli panettelua.(???????)
      Eli kivoja juttuja miehenikin mielestä ihmiset täällä käsittelevät keskenään. Voin kuulema ihan hyvin kirjoitella tänne kuten tähänkin asti.

Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. No nytkö tuli lähtö Orpolle?

Pieniä oli Marinin aamupalasilakat joulukaloiksi vrt. Orpon 35 miljoonan euron kähmintä johonkin Vapaavuoren urheiluhall
      Maailman menoa
      242
      2081
    2. Mikä teidän jutussa on ongelmana?

Missä meni pieleen?
      Ikävä
      188
      1627
    3. Kauhavan häiriköijistä

Juttua Iltalehdessä. Pakko sanoa että noi nuoret on kyllä ihan pimeitä. Putkin peltoja jupksevat kiusaamaan kun ei tietä
      Kauhava
      46
      1272
    4. Haluan sinut, kuuletko minua.

Haluan sinut. Toivon, että voisimme olla yhdessä. Mietin pystynkö täyttämään toiveesi, olemaan arvoisesi. Voisitko saad
      Ikävä
      50
      982
    5. Hän on tosi

hyvännäköinen. Ei edes ryppyi oo. :D
      Ikävä
      41
      806
    6. Auto ajoi päälle?

Ja pakeni luin iltapäivälehdestä. ! Ken on kuski joka tuollee teki
      Kuusankoski
      14
      790
    7. Miksi Lapset kiusaa yöllä

Miksi Lapset kiusaa yöllä ihmisiä? Miksi vanhemmat antaa tämän tapahtua? Eikö ne huomaa ettei lapset ole kotona vai eivä
      Kauhava
      30
      771
    8. Sama ransetti taas!

Keikkui tällä kertaa Honkavaaran tien varressa muutaman sadan metrin päässä Louhenkoskelta.. Otin rekisterin ylös ja ver
      Hyrynsalmi
      21
      750
    9. Viimeinen lankafest

Käykää viimeisessä lanka festissä. Ensivuonna sitä ei enää ole. Rahat on loppu. Harmi .
      Puolanka
      24
      735
    10. Tehdäänkö tänään toiveista totta?

Poikkea tänä illasta siinä lähellä ja annetaan silmien puhua ja sen jälkeen puhu sinä lopulta mitä ajattelet..
      Ikävä
      46
      637
    Aihe