Seuraa paikkakuntasi kirkollisia ilmoituksia -siellä
ilmoitethan seura-ajat.
Alkuperäiset Esikoislaestadiolaiset kokoukset
50
2773
Vastaukset
- ...väärentämätön...
...määritellään tässä yhteydessä?
- mistä se roikkuu
Turha kysymys.
Pitäisi seurata Kristusta, eikä halkoa hiuksia siitä, mikä Laestadiuksen saarnakäännös on enemmän "alkuperäinen".
Näin he osoittavat, että he eivät rakenna
Kristus-kalliolle, vaan jollekin ihan muulle.
Sääliksi käy näitä reppanoita.
On mukana vallanhimoakin. Kahden suomalaisen piti muuttaa Ruotsin Lappiin asumaan, jotta saataisin liikkeelle "Ruotsin Lapin vanhimmat".
Saahan tuollasia jo nauraakin, aivan kuin Elias aikoinaan Baalin profeettoja. - anna heidän
mistä se roikkuu kirjoitti:
Turha kysymys.
Pitäisi seurata Kristusta, eikä halkoa hiuksia siitä, mikä Laestadiuksen saarnakäännös on enemmän "alkuperäinen".
Näin he osoittavat, että he eivät rakenna
Kristus-kalliolle, vaan jollekin ihan muulle.
Sääliksi käy näitä reppanoita.
On mukana vallanhimoakin. Kahden suomalaisen piti muuttaa Ruotsin Lappiin asumaan, jotta saataisin liikkeelle "Ruotsin Lapin vanhimmat".
Saahan tuollasia jo nauraakin, aivan kuin Elias aikoinaan Baalin profeettoja.nauttia siitä. Se oikeassa olemisen tunne kantaa yli valtakuntien rajojen.
Ai, ai, kun se vahvistaa omaa vanhurskautta. Joskus meillä muillakin.
Tuo kutsukin on jo puhutteleva. Tulkaa siksi, kun me olemme niin hyviä, niin alkuperäisiä, jne. Kyllä heihin kannattaa kuulua!!!
Onkohan meissä muissa kenessäkään tälläistä piirettä? Miten me suhtaudumme lähimmäisiimme? Kuinka me kutsumme ihmisiä Sanan kuuloon?
Tuleekohan meille koskaan tunnetta, että olemme muita, ja etenkin noita tiettyjä, parempia?
"Niin minä kiitän Sinua Jumala, etten ole niinkuin muut ihmiset ja etenkään tuollainen, kun tuo publikaani." Näinhän se kuului. - remppis
mistä se roikkuu kirjoitti:
Turha kysymys.
Pitäisi seurata Kristusta, eikä halkoa hiuksia siitä, mikä Laestadiuksen saarnakäännös on enemmän "alkuperäinen".
Näin he osoittavat, että he eivät rakenna
Kristus-kalliolle, vaan jollekin ihan muulle.
Sääliksi käy näitä reppanoita.
On mukana vallanhimoakin. Kahden suomalaisen piti muuttaa Ruotsin Lappiin asumaan, jotta saataisin liikkeelle "Ruotsin Lapin vanhimmat".
Saahan tuollasia jo nauraakin, aivan kuin Elias aikoinaan Baalin profeettoja.Nimimerkki "mistä se roikkuu" sanoi viestissään asian just' jetsulleen.
Kristus-kallio on oikea rakennuspaikka, eikä mikään alkuperäisyys-oppi. Lestaadius oli luterilaisen kirkon pappi, eikä hän perustanut mitään uutta oppia.
"Minä olen tie, totuus ja elämä", sanoi Jeesus. Niin se on oleva niin kauan, kuin armoa tarvitsevia ihmisiä löytyy ja maailma pystyssä pysyy. - hei...
anna heidän kirjoitti:
nauttia siitä. Se oikeassa olemisen tunne kantaa yli valtakuntien rajojen.
Ai, ai, kun se vahvistaa omaa vanhurskautta. Joskus meillä muillakin.
Tuo kutsukin on jo puhutteleva. Tulkaa siksi, kun me olemme niin hyviä, niin alkuperäisiä, jne. Kyllä heihin kannattaa kuulua!!!
Onkohan meissä muissa kenessäkään tälläistä piirettä? Miten me suhtaudumme lähimmäisiimme? Kuinka me kutsumme ihmisiä Sanan kuuloon?
Tuleekohan meille koskaan tunnetta, että olemme muita, ja etenkin noita tiettyjä, parempia?
"Niin minä kiitän Sinua Jumala, etten ole niinkuin muut ihmiset ja etenkään tuollainen, kun tuo publikaani." Näinhän se kuului.ivataan ja nauretaan niitä täällä, ku ollaan niin oikeessa!
Onhan se parempi vanhurskauttaa siihen, et meil on muokattu lestadiuksen saarnakirjaa, jonka nuo alkuperäseks itteens tituleeraavat sanovat olevan pyhän hengen kautta ulostuodun sanan. Ja uskovat lestadiuksen olevan samalla profetian hengellä kuin raamattu. Ehemme me tommosta usko, ilmeisestikään...
Sitäpaitsi on mukava ivata, et niil on lestadius päähenkilönä, meillä kristus. Ei kannata ees kattoo kenestä ja mitä lestadius opetti - nimittäin kristuksesta!
Nautitaan oikeessaolemisen tunteesta! - vaan ei nähden näe!!!
remppis kirjoitti:
Nimimerkki "mistä se roikkuu" sanoi viestissään asian just' jetsulleen.
Kristus-kallio on oikea rakennuspaikka, eikä mikään alkuperäisyys-oppi. Lestaadius oli luterilaisen kirkon pappi, eikä hän perustanut mitään uutta oppia.
"Minä olen tie, totuus ja elämä", sanoi Jeesus. Niin se on oleva niin kauan, kuin armoa tarvitsevia ihmisiä löytyy ja maailma pystyssä pysyy."Kristus-kallio on oikea rakennuspaikka, eikä mikään alkuperäisyys-oppi. Lestaadius oli luterilaisen kirkon pappi, eikä hän perustanut mitään uutta oppia."
Ei todellakaan perustanut uutta oppia, näin juuri lestadiolaisessa opissa olevat opettavat!
Nimi alkuperäisyys ei todellakaan kanna mihinkään nimenä, vaan jos sillä tuo esille todellisen laidan asioista, silloin se on kelpo sana käyttää.
Vaan lestadius oli pyhän hengen saanut marian koulussa ,eikö? Ja täten varteenotettavia hänen kirjoituksensa/saarnansa.
Kyllä täällä netissä näkyy joka nokka itsensä viisaammaksi lestadiusta löytävänsä. Vain mäkö olen lahjattomanpi? - {:-))))
hei... kirjoitti:
ivataan ja nauretaan niitä täällä, ku ollaan niin oikeessa!
Onhan se parempi vanhurskauttaa siihen, et meil on muokattu lestadiuksen saarnakirjaa, jonka nuo alkuperäseks itteens tituleeraavat sanovat olevan pyhän hengen kautta ulostuodun sanan. Ja uskovat lestadiuksen olevan samalla profetian hengellä kuin raamattu. Ehemme me tommosta usko, ilmeisestikään...
Sitäpaitsi on mukava ivata, et niil on lestadius päähenkilönä, meillä kristus. Ei kannata ees kattoo kenestä ja mitä lestadius opetti - nimittäin kristuksesta!
Nautitaan oikeessaolemisen tunteesta!Jos kerran muita moittii, niin voisi kai itse sitten olla esimerkiksi muille. Ei niin?
- Jeesukseen uskova
vaan ei nähden näe!!! kirjoitti:
"Kristus-kallio on oikea rakennuspaikka, eikä mikään alkuperäisyys-oppi. Lestaadius oli luterilaisen kirkon pappi, eikä hän perustanut mitään uutta oppia."
Ei todellakaan perustanut uutta oppia, näin juuri lestadiolaisessa opissa olevat opettavat!
Nimi alkuperäisyys ei todellakaan kanna mihinkään nimenä, vaan jos sillä tuo esille todellisen laidan asioista, silloin se on kelpo sana käyttää.
Vaan lestadius oli pyhän hengen saanut marian koulussa ,eikö? Ja täten varteenotettavia hänen kirjoituksensa/saarnansa.
Kyllä täällä netissä näkyy joka nokka itsensä viisaammaksi lestadiusta löytävänsä. Vain mäkö olen lahjattomanpi?Jumala Pyhän Henkensä antaa, jos hän antaa. eihän Pyhä Henki tule missään koulussa, ei "Mariankaan" koulussa. Kukaan muu ei pelastu sillä että Lestadiuksella oli Pyhä Henki, paitsi hän itse.
Lestadius on jo aikoja sitten edesmennyt ruotsalainen pappi, joka perusti autuutensa elävään Jumalan sanaan Jeesukseen Kristukseen.
Kristuksessa meillä jotka nyt elämme täällä ajassa, on iankaikkinen elämä tarjolla tänäänkin. Elävä Herra Jeesus Kristus on taivaan ovi, ja tie iankaikkiseen elämään. HÄNESTÄ me todistamme, - uskokaa Jeesukseen. - poikasten juttuja
vaan ei nähden näe!!! kirjoitti:
"Kristus-kallio on oikea rakennuspaikka, eikä mikään alkuperäisyys-oppi. Lestaadius oli luterilaisen kirkon pappi, eikä hän perustanut mitään uutta oppia."
Ei todellakaan perustanut uutta oppia, näin juuri lestadiolaisessa opissa olevat opettavat!
Nimi alkuperäisyys ei todellakaan kanna mihinkään nimenä, vaan jos sillä tuo esille todellisen laidan asioista, silloin se on kelpo sana käyttää.
Vaan lestadius oli pyhän hengen saanut marian koulussa ,eikö? Ja täten varteenotettavia hänen kirjoituksensa/saarnansa.
Kyllä täällä netissä näkyy joka nokka itsensä viisaammaksi lestadiusta löytävänsä. Vain mäkö olen lahjattomanpi?Mikä semmoin marian koulu on? Ei semmoista ole ollutkaan Laestadiuksella.
---------
On se surullista, kun Kristuksen seuraaminen ei kelpaa, eikä apostolisen opin alkuperäisyys.
Puurot ja vellit on pojilla sekaisin. - jossain
poikasten juttuja kirjoitti:
Mikä semmoin marian koulu on? Ei semmoista ole ollutkaan Laestadiuksella.
---------
On se surullista, kun Kristuksen seuraaminen ei kelpaa, eikä apostolisen opin alkuperäisyys.
Puurot ja vellit on pojilla sekaisin.lestadiuksesta ole kirjoitettu, että hän oppi mariaa kuullessaan.
Oikaise jos olen väärässä!
Ja jos niin on, anteeksi että kirjoitin niin vaikealukuisesti. - sama..
poikasten juttuja kirjoitti:
Mikä semmoin marian koulu on? Ei semmoista ole ollutkaan Laestadiuksella.
---------
On se surullista, kun Kristuksen seuraaminen ei kelpaa, eikä apostolisen opin alkuperäisyys.
Puurot ja vellit on pojilla sekaisin.olin juuri sitä mieltä et lestadius nimenomaan apostolista oppia seurasi!
- tyoiu
jossain kirjoitti:
lestadiuksesta ole kirjoitettu, että hän oppi mariaa kuullessaan.
Oikaise jos olen väärässä!
Ja jos niin on, anteeksi että kirjoitin niin vaikealukuisesti.Jokainen oppii keskustellessaan toisen kristityn kanssa.
- teutatess
jossain kirjoitti:
lestadiuksesta ole kirjoitettu, että hän oppi mariaa kuullessaan.
Oikaise jos olen väärässä!
Ja jos niin on, anteeksi että kirjoitin niin vaikealukuisesti.KYLLÄ, LLL. Sanoi oppivansa siinä koulussa enemmän kuin Tukholman pappis seminaarissa, Oli vain touhu ukko keräsi ranskaan yliopistoon lapin kasvion n. 2000 kasvia ym.ym.
- Roopertson
teutatess kirjoitti:
KYLLÄ, LLL. Sanoi oppivansa siinä koulussa enemmän kuin Tukholman pappis seminaarissa, Oli vain touhu ukko keräsi ranskaan yliopistoon lapin kasvion n. 2000 kasvia ym.ym.
Kaikki on suhteellista, niiden sanomistenkin kanssa.
- remppis
Jeesukseen uskova kirjoitti:
Jumala Pyhän Henkensä antaa, jos hän antaa. eihän Pyhä Henki tule missään koulussa, ei "Mariankaan" koulussa. Kukaan muu ei pelastu sillä että Lestadiuksella oli Pyhä Henki, paitsi hän itse.
Lestadius on jo aikoja sitten edesmennyt ruotsalainen pappi, joka perusti autuutensa elävään Jumalan sanaan Jeesukseen Kristukseen.
Kristuksessa meillä jotka nyt elämme täällä ajassa, on iankaikkinen elämä tarjolla tänäänkin. Elävä Herra Jeesus Kristus on taivaan ovi, ja tie iankaikkiseen elämään. HÄNESTÄ me todistamme, - uskokaa Jeesukseen.syntisten Vapahtajalle! Tulkaa ja ottakaa elämän vettä lahjaksi kaikki vaivatut ja kiusatut. LAHJAKSI!!!
Kaikki on valmistettu puolestamme; edestämme, laki on täytetty!
Tässä ei ole ihmisen omilla pyrkimyksillä mitään tekoa, sillä ei voi saavuttaa yhtään armoa.
Omasta puolestamme olemme koko lain rikkojia, kun yhden käskyn on rikkonut, on kaikki rikkonut.
Ei siis ole kyse minkä yhdistyksen nimen alla kuljemme. Kysymys on henkilökohtaisesta sydämen uskosta.
Uskoa ei voi ottaa suoritusten perusteella, vaan rukouksella, että Herra armossaan Jeesuksen tähden katsoisi puoleemme ja antaisi voiman tarttua uskon käsivarsillä lahjavanhurskauteen ja omistamaan Hänen vanhurskautensa omaksi vanhurskaudeksemme.
Se Vanhurskaus on täydellinen, joka kestää kuolemassa.
Jesus elää!! Hallelujaa! - Jeesukseen uskova
remppis kirjoitti:
syntisten Vapahtajalle! Tulkaa ja ottakaa elämän vettä lahjaksi kaikki vaivatut ja kiusatut. LAHJAKSI!!!
Kaikki on valmistettu puolestamme; edestämme, laki on täytetty!
Tässä ei ole ihmisen omilla pyrkimyksillä mitään tekoa, sillä ei voi saavuttaa yhtään armoa.
Omasta puolestamme olemme koko lain rikkojia, kun yhden käskyn on rikkonut, on kaikki rikkonut.
Ei siis ole kyse minkä yhdistyksen nimen alla kuljemme. Kysymys on henkilökohtaisesta sydämen uskosta.
Uskoa ei voi ottaa suoritusten perusteella, vaan rukouksella, että Herra armossaan Jeesuksen tähden katsoisi puoleemme ja antaisi voiman tarttua uskon käsivarsillä lahjavanhurskauteen ja omistamaan Hänen vanhurskautensa omaksi vanhurskaudeksemme.
Se Vanhurskaus on täydellinen, joka kestää kuolemassa.
Jesus elää!! Hallelujaa!Totta on Jeesus elää. Kiitos ja kunnia sinulle Pyhä Kaikkivaltias Jumala, Isä Poika ja Pyhä Henki. Jeesuksen nimessä!
Rukous on todella merkittävä asia, sillä Jumala on luvannut kuulla rukouksemme. Ja totisesti hän on pitänyt sen minkä Hän on luvannut. - Uskova
teutatess kirjoitti:
KYLLÄ, LLL. Sanoi oppivansa siinä koulussa enemmän kuin Tukholman pappis seminaarissa, Oli vain touhu ukko keräsi ranskaan yliopistoon lapin kasvion n. 2000 kasvia ym.ym.
Perimätietona kulkee yhtä sun toista Lestadiuksen sanomisista. Yksi väite on muun muossa sellainen, että Milla Glementsdottir olisi saarnannut lestadiukselle synnit anteeksi. Tässäkään ei ole mitään perää. Jostakin specifisestä hengellisestä asiasta Lars oppi enemmän, mutta ei pidä yleistää ja verrata tuota naisen kanssa kohtaamista yliopistokoulutukseen.
Lestadius on ollut uskossa Kristukseen ennen Millan kohtaamista ja sen jälkeenkin. Silti se ei estänyt sitä että lestadiuksen morsian oli raskaana jo enne vihkimistä joka tapahtui vaivihkaa Suomessa. Lestadius oli ihminen kuten mekin. Katolilaiset pyhimystarustot ovat mielestäni vailla Jumalan sanan pohjaa. Siksi ei pidä kenestäkään vainajasta tehdä pyhimyksiä, ei Lestadiuksestakaan. - teutatess
sama.. kirjoitti:
olin juuri sitä mieltä et lestadius nimenomaan apostolista oppia seurasi!
No kuinkas muuten, siellähän se Apostoolinen seurakunta onkin .
- P. Kysyjä
teutatess kirjoitti:
No kuinkas muuten, siellähän se Apostoolinen seurakunta onkin .
Missä sinun mielestäsi on apostolinen seurakunta?
- sanottu
P. Kysyjä kirjoitti:
Missä sinun mielestäsi on apostolinen seurakunta?
varmaankin, koska apostolinen seurakunta oli apostolein aikaan. Samasta ei todellakaan ole kysymys Ruotsin lapinmaalla. Saanen olla tätä mieltä.
- LLL:n
Uskova kirjoitti:
Perimätietona kulkee yhtä sun toista Lestadiuksen sanomisista. Yksi väite on muun muossa sellainen, että Milla Glementsdottir olisi saarnannut lestadiukselle synnit anteeksi. Tässäkään ei ole mitään perää. Jostakin specifisestä hengellisestä asiasta Lars oppi enemmän, mutta ei pidä yleistää ja verrata tuota naisen kanssa kohtaamista yliopistokoulutukseen.
Lestadius on ollut uskossa Kristukseen ennen Millan kohtaamista ja sen jälkeenkin. Silti se ei estänyt sitä että lestadiuksen morsian oli raskaana jo enne vihkimistä joka tapahtui vaivihkaa Suomessa. Lestadius oli ihminen kuten mekin. Katolilaiset pyhimystarustot ovat mielestäni vailla Jumalan sanan pohjaa. Siksi ei pidä kenestäkään vainajasta tehdä pyhimyksiä, ei Lestadiuksestakaan.sana siitä, että hän oppi keskustelussaan sinä iltana Lapin Marian kanssa enemmän kuin papin koulussa, on hänen omista käsikirjoituksistaan.
Väärää perimätietoa syntyy, kun ihmisten muisti muuttelee asioita. Esim. Lestadius kävi koulua Upsalassa ja Härnosandissa. Teki hän jonkin matkan Tukholmaankin, jossa hän sairastui ja lähetti tai oli lähettämässä kirjeen, että on kuolemaisillaan vatsatautiin.
Omasta mielestään LLL sai elävän uskon vasta keskusteltuaan Lapin Marian kanssa. Tuo mitä kirjoitat hänen aiemmasta elämästään on totta.
Omasta mielestään hän ei kuitenkaan ollut elävässä uskossa ennen tuota tilannetta, vaikka pappi olikin ja piti voimakkaita raittiussaarnoja. Kuitenkin hän sai voiman lopettaa omankin alkoholin käytön vasta tultuaan tuolta tarkastusmatkalta, jolla hän kohtasi Lapín Marian. - Kuinka niin?
LLL:n kirjoitti:
sana siitä, että hän oppi keskustelussaan sinä iltana Lapin Marian kanssa enemmän kuin papin koulussa, on hänen omista käsikirjoituksistaan.
Väärää perimätietoa syntyy, kun ihmisten muisti muuttelee asioita. Esim. Lestadius kävi koulua Upsalassa ja Härnosandissa. Teki hän jonkin matkan Tukholmaankin, jossa hän sairastui ja lähetti tai oli lähettämässä kirjeen, että on kuolemaisillaan vatsatautiin.
Omasta mielestään LLL sai elävän uskon vasta keskusteltuaan Lapin Marian kanssa. Tuo mitä kirjoitat hänen aiemmasta elämästään on totta.
Omasta mielestään hän ei kuitenkaan ollut elävässä uskossa ennen tuota tilannetta, vaikka pappi olikin ja piti voimakkaita raittiussaarnoja. Kuitenkin hän sai voiman lopettaa omankin alkoholin käytön vasta tultuaan tuolta tarkastusmatkalta, jolla hän kohtasi Lapín Marian.Lainaa lähdeteosta jos noin sanot. Kirjoittaa voidaan mitä vain.
On hyvä että on Lestadius- tutkijoita joukossamme.
Lestadiuksella oli eri vaiheita uskon tiellä. Selvääkin selvempää on, että eihän pietismi herrnhutilaisuus tai lukijaisuus ketään pelasta, vaan Jeesus. On hyvin ymmärrettävää että Lestadiuksen hengelliseen kehitykseen vaikutti hänen äitinsä uuspietistinen lukijaisuus tausta.
En tätä kirjoita siksi, että minua Lestadiuksen historia niin kovin paljon kiinnostaa, enkä minä pelastu Lestadiuksen uskolla, vaan uskolla Kristukseen. Se mikä tässä hämää on yhden henkilön kanonisoiminen erehtymättömäksi patriarkaksi, jonka uskolla pitäisi koko maailman pelastua. Tämä katolilaisperäinen ihmisistä rakennettuihin ikoneihin turvautuminen hämärtää mielestäni kristinuskon perus- sanomaa vakavalla tavalla. Mutta se ei ole Lestadiuksen vika että hänet on kuolemansa jälkeen korotettu pyhimykseksi. - Lasse-setä
Kuinka niin? kirjoitti:
Lainaa lähdeteosta jos noin sanot. Kirjoittaa voidaan mitä vain.
On hyvä että on Lestadius- tutkijoita joukossamme.
Lestadiuksella oli eri vaiheita uskon tiellä. Selvääkin selvempää on, että eihän pietismi herrnhutilaisuus tai lukijaisuus ketään pelasta, vaan Jeesus. On hyvin ymmärrettävää että Lestadiuksen hengelliseen kehitykseen vaikutti hänen äitinsä uuspietistinen lukijaisuus tausta.
En tätä kirjoita siksi, että minua Lestadiuksen historia niin kovin paljon kiinnostaa, enkä minä pelastu Lestadiuksen uskolla, vaan uskolla Kristukseen. Se mikä tässä hämää on yhden henkilön kanonisoiminen erehtymättömäksi patriarkaksi, jonka uskolla pitäisi koko maailman pelastua. Tämä katolilaisperäinen ihmisistä rakennettuihin ikoneihin turvautuminen hämärtää mielestäni kristinuskon perus- sanomaa vakavalla tavalla. Mutta se ei ole Lestadiuksen vika että hänet on kuolemansa jälkeen korotettu pyhimykseksi.Ei tuo pyhimykseksi korottaminen ole mitään uutta, eikä tämän ajan ilmiö.
Kun ottaa vanhan piblian käteen, siellä on luettavissa: Pyhän Matteuksen evankeliumi, Pyhän Paavalin Epistola Romalaisille jne... - Aivan Niin
Lasse-setä kirjoitti:
Ei tuo pyhimykseksi korottaminen ole mitään uutta, eikä tämän ajan ilmiö.
Kun ottaa vanhan piblian käteen, siellä on luettavissa: Pyhän Matteuksen evankeliumi, Pyhän Paavalin Epistola Romalaisille jne...Siinä onkin tuo ero onko ihminen Jumalan sanalla uskon kautta Kristukseen pyhitetty. Sitä olemme KAIKKI Kristukseen uskovat.
Mutta siinä on ero kun toiset ihmiset alkavat palvomaan jotakin henkilöä erehtymättömänä pyhimyksenä. Edesmennyt Lestadius ei ole yhtään sen pyhempi kuin yksikään Kristukseen uskova on.
Tästä oli kysymys. Lestadiuksella ei ollut mitään sellaista jota heikoimmalla Kristukseen uskovalla on. - Lasse-setä
Aivan Niin kirjoitti:
Siinä onkin tuo ero onko ihminen Jumalan sanalla uskon kautta Kristukseen pyhitetty. Sitä olemme KAIKKI Kristukseen uskovat.
Mutta siinä on ero kun toiset ihmiset alkavat palvomaan jotakin henkilöä erehtymättömänä pyhimyksenä. Edesmennyt Lestadius ei ole yhtään sen pyhempi kuin yksikään Kristukseen uskova on.
Tästä oli kysymys. Lestadiuksella ei ollut mitään sellaista jota heikoimmalla Kristukseen uskovalla on.Aivan. Onko siis Paavali pyhempi, kuin joku tämän ajan uskova? Voidaanko Paavalin ajatuksia käyttää esimerkiksi lyötäessä harhaoppisen leimaa johonkin ihmiseen?
Eikö kaikki ole suhteellista, nostaminen ja vähätteleminen.
Pyhä Paavali ansitsi raamatun suomentajan mukaan arvonimen pyhä. En tiedä kenen aikaansaannosta se on. Joku asiantuntija voisi selvittää, onko Lutherin saksannoksessa tämä ilmaisu, vai onko se suomalaista alkuperää.
Sitten voimme tallata Lars Levi tavalliseksi ihmiseksi, ehkä vähän alemmaksikin, koska hän oli saanut vaikutteita pietismistä. Minkähänlainen koko kirkko nyt olisi, jos pietismiä ja lukijaisuutta ei olisi lainkaan ollut?
Olen vakuuttunut, että ei yhtään herätystä ole syntynyt ilman Pyhän Hengen voimaa.
On kokonaan eri asia, miten uudet sukupolvet ovat herätyksen käsittäneet ja sitä johtaneet omien mieltymystensä mukaan. - Aivan niin
Lasse-setä kirjoitti:
Aivan. Onko siis Paavali pyhempi, kuin joku tämän ajan uskova? Voidaanko Paavalin ajatuksia käyttää esimerkiksi lyötäessä harhaoppisen leimaa johonkin ihmiseen?
Eikö kaikki ole suhteellista, nostaminen ja vähätteleminen.
Pyhä Paavali ansitsi raamatun suomentajan mukaan arvonimen pyhä. En tiedä kenen aikaansaannosta se on. Joku asiantuntija voisi selvittää, onko Lutherin saksannoksessa tämä ilmaisu, vai onko se suomalaista alkuperää.
Sitten voimme tallata Lars Levi tavalliseksi ihmiseksi, ehkä vähän alemmaksikin, koska hän oli saanut vaikutteita pietismistä. Minkähänlainen koko kirkko nyt olisi, jos pietismiä ja lukijaisuutta ei olisi lainkaan ollut?
Olen vakuuttunut, että ei yhtään herätystä ole syntynyt ilman Pyhän Hengen voimaa.
On kokonaan eri asia, miten uudet sukupolvet ovat herätyksen käsittäneet ja sitä johtaneet omien mieltymystensä mukaan.Armosta, uskon autta Kristukseen me olemme taivaskelpoiset. Niin myös kaikki luettelemasi henkilöt. Bibliasta hyvin näkyy se, mitä pyhyydellä tarkoitetaan ihmisistä puhuttaessa.
Ef. 1:1
Paavali, Jesuksen Kristuksen apostoli Jumalan tahdon kautta, pyhille, jotka Ephesossa asuvat ja Kristuksen Jesuksen päälle uskovat: - Nimetön
Aivan niin kirjoitti:
Armosta, uskon autta Kristukseen me olemme taivaskelpoiset. Niin myös kaikki luettelemasi henkilöt. Bibliasta hyvin näkyy se, mitä pyhyydellä tarkoitetaan ihmisistä puhuttaessa.
Ef. 1:1
Paavali, Jesuksen Kristuksen apostoli Jumalan tahdon kautta, pyhille, jotka Ephesossa asuvat ja Kristuksen Jesuksen päälle uskovat:Johanneksen epistola 5 luku 17jak:sta loppuun. Kaikki vääryys on synti, on myös muutama synti ei kuolemaan. Me tiedämme,että jokainen, joka Jumalasta syntynyt on, ei hän syntiä tee; vaan joka Jumalasta syntynyt on, se varjelee itsensä, ja paha ei rupee häneen.
Me tiedämme, että me olemme Jumalasta ja koko maailma on pahuudessa.
Mutta me tiedämme, että Jumalan poika tuli ja on meille mielen antanut, että me sen totisen tunnemme, ja olemme siinä totisessa, hänen pojassansa Jeesuksessa kristuksessa: Tämä on totinen Jumala ja iankaikkinen elämä.
Lapsukaiset kavahtakaa epäjumalia, amen.
Ja toisessa epistolassa Johannes käskee kavahtamaan vääriä opettajia.
Mutta Lestadius jota olen saanut lukea ja kirjoituksia kuunnella mainitsee myös ajasta kun hän vaelsi epäuskontilassa niin ihminen joka tuli hänelle ripittäytymään hän tarjosi viinaryypyn jotta kielenkannat aukenisi, joten ei ihme et hän muistuttaa asiasta saarnoissaan kun on elävän hengen saanut et viinakauppias on juomarin paras ystävä.
Jokainen ihminen joka uudensyntymän armon saa on saanut sen ihmisen kautta Jumalalta sillä Jumala toimittaa työn omien palvelijoidensa suulla, Lestadius sai lapin Marian kautta, Paavali Ananiaan kautta, Daavid Naattanin kautta, Luther yksinkertaisen munkin kautta, minäkin Teuvan Naattanin kautta, vaikka en Teuvalainen olekaan ja saman kokemus on kaikilla jotka Jumalasta syntyneet ovat ja syntymän seurauksesta he ovat saaneet mielenmuutoksen ja ovat Jumalan todistajiksi tulleet.
Ja näille ihmisille Jeesus on sanonut teidän pitää pyhät oleman sillä minä olen pyhä. - Jeesukseen uskova
Nimetön kirjoitti:
Johanneksen epistola 5 luku 17jak:sta loppuun. Kaikki vääryys on synti, on myös muutama synti ei kuolemaan. Me tiedämme,että jokainen, joka Jumalasta syntynyt on, ei hän syntiä tee; vaan joka Jumalasta syntynyt on, se varjelee itsensä, ja paha ei rupee häneen.
Me tiedämme, että me olemme Jumalasta ja koko maailma on pahuudessa.
Mutta me tiedämme, että Jumalan poika tuli ja on meille mielen antanut, että me sen totisen tunnemme, ja olemme siinä totisessa, hänen pojassansa Jeesuksessa kristuksessa: Tämä on totinen Jumala ja iankaikkinen elämä.
Lapsukaiset kavahtakaa epäjumalia, amen.
Ja toisessa epistolassa Johannes käskee kavahtamaan vääriä opettajia.
Mutta Lestadius jota olen saanut lukea ja kirjoituksia kuunnella mainitsee myös ajasta kun hän vaelsi epäuskontilassa niin ihminen joka tuli hänelle ripittäytymään hän tarjosi viinaryypyn jotta kielenkannat aukenisi, joten ei ihme et hän muistuttaa asiasta saarnoissaan kun on elävän hengen saanut et viinakauppias on juomarin paras ystävä.
Jokainen ihminen joka uudensyntymän armon saa on saanut sen ihmisen kautta Jumalalta sillä Jumala toimittaa työn omien palvelijoidensa suulla, Lestadius sai lapin Marian kautta, Paavali Ananiaan kautta, Daavid Naattanin kautta, Luther yksinkertaisen munkin kautta, minäkin Teuvan Naattanin kautta, vaikka en Teuvalainen olekaan ja saman kokemus on kaikilla jotka Jumalasta syntyneet ovat ja syntymän seurauksesta he ovat saaneet mielenmuutoksen ja ovat Jumalan todistajiksi tulleet.
Ja näille ihmisille Jeesus on sanonut teidän pitää pyhät oleman sillä minä olen pyhä."Paavali Ananiaan kautta," ...
Ei vaan Jeesuksen Kristuksen ilmestyksen kautta.
Samoin me kaikki, jotka pelastumme pelastumme, pelastumme Jumalan sanan uskomisen kautta.
Pysytäänpä nyt asiassa. - mielestäni
Kuinka niin? kirjoitti:
Lainaa lähdeteosta jos noin sanot. Kirjoittaa voidaan mitä vain.
On hyvä että on Lestadius- tutkijoita joukossamme.
Lestadiuksella oli eri vaiheita uskon tiellä. Selvääkin selvempää on, että eihän pietismi herrnhutilaisuus tai lukijaisuus ketään pelasta, vaan Jeesus. On hyvin ymmärrettävää että Lestadiuksen hengelliseen kehitykseen vaikutti hänen äitinsä uuspietistinen lukijaisuus tausta.
En tätä kirjoita siksi, että minua Lestadiuksen historia niin kovin paljon kiinnostaa, enkä minä pelastu Lestadiuksen uskolla, vaan uskolla Kristukseen. Se mikä tässä hämää on yhden henkilön kanonisoiminen erehtymättömäksi patriarkaksi, jonka uskolla pitäisi koko maailman pelastua. Tämä katolilaisperäinen ihmisistä rakennettuihin ikoneihin turvautuminen hämärtää mielestäni kristinuskon perus- sanomaa vakavalla tavalla. Mutta se ei ole Lestadiuksen vika että hänet on kuolemansa jälkeen korotettu pyhimykseksi.on väärin, että ihmisen epäuskoisessa tilassaan tekemiä syntejä vedetään esille silloin, jos ihminen on tehnyt julkisesti parannuksen. Ja kertonut siitä muutoksesta, jonka usko hänessä on vaikuttanut.
Ei minua huvittaisi yhtään lukea ylipappi Gamalielin kirjoituksia, vaikka kuinka hurskaita olisivat. Lestadiuksen saarnat antavat paljon enemmän, koska niissä on Jumalan voimaa. - tästä asiasta on
Nimetön kirjoitti:
Johanneksen epistola 5 luku 17jak:sta loppuun. Kaikki vääryys on synti, on myös muutama synti ei kuolemaan. Me tiedämme,että jokainen, joka Jumalasta syntynyt on, ei hän syntiä tee; vaan joka Jumalasta syntynyt on, se varjelee itsensä, ja paha ei rupee häneen.
Me tiedämme, että me olemme Jumalasta ja koko maailma on pahuudessa.
Mutta me tiedämme, että Jumalan poika tuli ja on meille mielen antanut, että me sen totisen tunnemme, ja olemme siinä totisessa, hänen pojassansa Jeesuksessa kristuksessa: Tämä on totinen Jumala ja iankaikkinen elämä.
Lapsukaiset kavahtakaa epäjumalia, amen.
Ja toisessa epistolassa Johannes käskee kavahtamaan vääriä opettajia.
Mutta Lestadius jota olen saanut lukea ja kirjoituksia kuunnella mainitsee myös ajasta kun hän vaelsi epäuskontilassa niin ihminen joka tuli hänelle ripittäytymään hän tarjosi viinaryypyn jotta kielenkannat aukenisi, joten ei ihme et hän muistuttaa asiasta saarnoissaan kun on elävän hengen saanut et viinakauppias on juomarin paras ystävä.
Jokainen ihminen joka uudensyntymän armon saa on saanut sen ihmisen kautta Jumalalta sillä Jumala toimittaa työn omien palvelijoidensa suulla, Lestadius sai lapin Marian kautta, Paavali Ananiaan kautta, Daavid Naattanin kautta, Luther yksinkertaisen munkin kautta, minäkin Teuvan Naattanin kautta, vaikka en Teuvalainen olekaan ja saman kokemus on kaikilla jotka Jumalasta syntyneet ovat ja syntymän seurauksesta he ovat saaneet mielenmuutoksen ja ovat Jumalan todistajiksi tulleet.
Ja näille ihmisille Jeesus on sanonut teidän pitää pyhät oleman sillä minä olen pyhä.>>>Lestadius sai lapin Marian kautta, Paavali Ananiaan kautta, Daavid Naattanin>
1 Ei LLL saanut "marialta" syntjään anteeksi.
Sellaisesta ei ole tietoa.
2 Huvittavaa tuo Naatanin pistäminen Davidin välimieheksi. Naatan on mainittu vain kerran, ja Daavid uskoi syntinsä anteeksi monet kerrat.
3 Jumalan sana on se, joka vakuuttaa - Kuinka niin?
mielestäni kirjoitti:
on väärin, että ihmisen epäuskoisessa tilassaan tekemiä syntejä vedetään esille silloin, jos ihminen on tehnyt julkisesti parannuksen. Ja kertonut siitä muutoksesta, jonka usko hänessä on vaikuttanut.
Ei minua huvittaisi yhtään lukea ylipappi Gamalielin kirjoituksia, vaikka kuinka hurskaita olisivat. Lestadiuksen saarnat antavat paljon enemmän, koska niissä on Jumalan voimaa.Ilman Kristusta ei ole sovitusta Jumalan kanssa. Lestadius oli ihminen kuten tässä mekin olemme.
Se ei estä lukemasta hänen saarnojaan.
Lestadius ei kertaakaan puhu itsestään maailman vapahtajana, sen verran monta vuosikymmentä olen hänen saarnojaan kuunnellut, ja itsekin lukenut että tiedän aivan varmasti tämän. - teutatess
P. Kysyjä kirjoitti:
Missä sinun mielestäsi on apostolinen seurakunta?
Kiirunan rukoushuoneella on kirjoissa " Apostolinen seurakunta "
sitten tosta alkuperäisyydestä , Heidän mielestä ne postillat vain on hyviä , joissa mainitaan perse kusi pissihaukka yms.(leeviläisyys) teutatess kirjoitti:
Kiirunan rukoushuoneella on kirjoissa " Apostolinen seurakunta "
sitten tosta alkuperäisyydestä , Heidän mielestä ne postillat vain on hyviä , joissa mainitaan perse kusi pissihaukka yms.(leeviläisyys)... tämä hyvä esimerkki siitä millaisena "alkuperäiset" haluavat postillansa lukea: (Kirkkopostilla 1. pääs.jälk.sunn.) "Katso perään, Tuomas, kuinka puhtaat sormet sinulla on, ennenkuin sinä menet Jeesuksen haavoja koettelemaan. Sinun pitää muistaman, Tuomas, ennenkuin sinä menet Jeesuksen haavoja sormillasti koettelemaan, sinun pitää muistaman, että sinä olet ennen niillä sormilla välistä vanhaa hapatusta sotkenut, ja välistä pirun paskaa kaivanut, ja kuka tiesi olet niillä sormilla huoranki persettä kaivanut. Ja nyt sinä olet aikonut niillä sormilla ruveta Jeesuksen haavoja kaivamaan".
Tahvonen kirjoitti:
... tämä hyvä esimerkki siitä millaisena "alkuperäiset" haluavat postillansa lukea: (Kirkkopostilla 1. pääs.jälk.sunn.) "Katso perään, Tuomas, kuinka puhtaat sormet sinulla on, ennenkuin sinä menet Jeesuksen haavoja koettelemaan. Sinun pitää muistaman, Tuomas, ennenkuin sinä menet Jeesuksen haavoja sormillasti koettelemaan, sinun pitää muistaman, että sinä olet ennen niillä sormilla välistä vanhaa hapatusta sotkenut, ja välistä pirun paskaa kaivanut, ja kuka tiesi olet niillä sormilla huoranki persettä kaivanut. Ja nyt sinä olet aikonut niillä sormilla ruveta Jeesuksen haavoja kaivamaan".
En pidä tästä tyylistä.
Jokainen puhuu aikansa kieltä. Jos joku käyttää tuota kieltä kotikielenään, niin antaa sitten palaa, muuten kannattaa miettiä, mihin noilla lainauksilla pyritään ja päästään.- teutatess
vihne kirjoitti:
En pidä tästä tyylistä.
Jokainen puhuu aikansa kieltä. Jos joku käyttää tuota kieltä kotikielenään, niin antaa sitten palaa, muuten kannattaa miettiä, mihin noilla lainauksilla pyritään ja päästään.Totuus ei siitä kuitenkaan muutu.
- Tytyväin
Tahvonen kirjoitti:
... tämä hyvä esimerkki siitä millaisena "alkuperäiset" haluavat postillansa lukea: (Kirkkopostilla 1. pääs.jälk.sunn.) "Katso perään, Tuomas, kuinka puhtaat sormet sinulla on, ennenkuin sinä menet Jeesuksen haavoja koettelemaan. Sinun pitää muistaman, Tuomas, ennenkuin sinä menet Jeesuksen haavoja sormillasti koettelemaan, sinun pitää muistaman, että sinä olet ennen niillä sormilla välistä vanhaa hapatusta sotkenut, ja välistä pirun paskaa kaivanut, ja kuka tiesi olet niillä sormilla huoranki persettä kaivanut. Ja nyt sinä olet aikonut niillä sormilla ruveta Jeesuksen haavoja kaivamaan".
Nyt ovat leeviläisetkin varmasti tyytyväisiä.
Tavara on takuulla sitä originaalia Lestadiusta.
Mielestäni lainaus kertoo perimmäisestä kysymyksestä, siitä mitä tulee Lestadiuksen korottamiseen jumal-olennoksi.
Mutta erittäin hauska ja sanavalmis mies tuo Lars. Hienoa lyriikkaa. - hyvä niin
Tytyväin kirjoitti:
Nyt ovat leeviläisetkin varmasti tyytyväisiä.
Tavara on takuulla sitä originaalia Lestadiusta.
Mielestäni lainaus kertoo perimmäisestä kysymyksestä, siitä mitä tulee Lestadiuksen korottamiseen jumal-olennoksi.
Mutta erittäin hauska ja sanavalmis mies tuo Lars. Hienoa lyriikkaa.Tuo kieli olikin aitoa meiänkieltä 1845-1861 jota Lestadius on käyttänyt saarnoissaan suomalaisille rahvaille, jos kuulijat olisivat olleet sivistyneitä ruotsalaisia talonpoikia kielikuvat olisivat olleet paljon siistimpiä. Taitaa nuo kielen ilmaukset olla vieläkin meiänkielen sanastoissa.
vihne kirjoitti:
En pidä tästä tyylistä.
Jokainen puhuu aikansa kieltä. Jos joku käyttää tuota kieltä kotikielenään, niin antaa sitten palaa, muuten kannattaa miettiä, mihin noilla lainauksilla pyritään ja päästään....oli yksi esimerkki siitä, mihin leeviläiset perustavat eriytymisensä esikoislestadiolaisesta liikkeestä.
Eli he pitävät, että vain alkuperäisessä muodossaan Laestadiuksen saarnat ovat puhdasta Jumalan sanaa, myöhemmät laitokset ovat väärennöksiä.- hämmästynytmies
Tahvonen kirjoitti:
...oli yksi esimerkki siitä, mihin leeviläiset perustavat eriytymisensä esikoislestadiolaisesta liikkeestä.
Eli he pitävät, että vain alkuperäisessä muodossaan Laestadiuksen saarnat ovat puhdasta Jumalan sanaa, myöhemmät laitokset ovat väärennöksiä.En ymmärrä Vihneen hurskastelua.
Lainaus oli suoraa Laestadiusta ja kertoi siitä, mihin leeviläisten usko osaksi perustuu. Kuten silloinen vanhin saarnaaja sanoi: teidän uskonne on v:ssa ja p:ssa. Niiden sanojen lukumäärähän on kaiken a ja o. - giinnostunut
hyvä niin kirjoitti:
Tuo kieli olikin aitoa meiänkieltä 1845-1861 jota Lestadius on käyttänyt saarnoissaan suomalaisille rahvaille, jos kuulijat olisivat olleet sivistyneitä ruotsalaisia talonpoikia kielikuvat olisivat olleet paljon siistimpiä. Taitaa nuo kielen ilmaukset olla vieläkin meiänkielen sanastoissa.
Olet siis sitä mieltä, että Jumalan sana ja evankeliumi on heikko ja surkea asia,
ettei se pure ihmiseen, ellei joukossa ole sana "perse"?
Senkö varassa Jumala ja PH toimii?
Miksi tällaisia sanoja eivät muut ole käyttäneet? - teutatess
hyvä niin kirjoitti:
Tuo kieli olikin aitoa meiänkieltä 1845-1861 jota Lestadius on käyttänyt saarnoissaan suomalaisille rahvaille, jos kuulijat olisivat olleet sivistyneitä ruotsalaisia talonpoikia kielikuvat olisivat olleet paljon siistimpiä. Taitaa nuo kielen ilmaukset olla vieläkin meiänkielen sanastoissa.
Se kirjoitetaan Meänkieli, ja lausutaan myös . Joku tutkija oli sitä mieltä että meän kieli ei ole muuttunut 1000v. mitenkään .
hämmästynytmies kirjoitti:
En ymmärrä Vihneen hurskastelua.
Lainaus oli suoraa Laestadiusta ja kertoi siitä, mihin leeviläisten usko osaksi perustuu. Kuten silloinen vanhin saarnaaja sanoi: teidän uskonne on v:ssa ja p:ssa. Niiden sanojen lukumäärähän on kaiken a ja o.Tuo kieli ei kuitenkaan ole käyttökieltä täällä. Enkä usko, että "leeviläiset" saarnoissaan tuota kieltä käyttävät.
Siksi on mielestäni turhaa riidankylvämistä tuollaiset lainaukset. Ne ovat alkukieltä ja jota kiinnostaa lukekoon itse.- Postillaa lukenut
vihne kirjoitti:
Tuo kieli ei kuitenkaan ole käyttökieltä täällä. Enkä usko, että "leeviläiset" saarnoissaan tuota kieltä käyttävät.
Siksi on mielestäni turhaa riidankylvämistä tuollaiset lainaukset. Ne ovat alkukieltä ja jota kiinnostaa lukekoon itse.Alkukieltä?
Nehän ovat suoraan Laestadiuksen postillasta. - hyuttr
teutatess kirjoitti:
Se kirjoitetaan Meänkieli, ja lausutaan myös . Joku tutkija oli sitä mieltä että meän kieli ei ole muuttunut 1000v. mitenkään .
Se ei pidä paikkaansa.
Postillaa lukenut kirjoitti:
Alkukieltä?
Nehän ovat suoraan Laestadiuksen postillasta.Oliko noin vaikeaa käsittää, että oli kyse herätyksen alkukielestä, jota kehotin lukemaan postillasta. Eli alkukielisistä julkaisuista.
Riippuen omasta suhtautumisesta, alkukielisen tuotannon säilyttäminen on joko arvokas tai halveksittava teko.- :-))))))
giinnostunut kirjoitti:
Olet siis sitä mieltä, että Jumalan sana ja evankeliumi on heikko ja surkea asia,
ettei se pure ihmiseen, ellei joukossa ole sana "perse"?
Senkö varassa Jumala ja PH toimii?
Miksi tällaisia sanoja eivät muut ole käyttäneet?Minulle tuo kieli on tuttua ja turvallista, puhun paskasta ja perseestä kotonaakin joka päivä se on hauskaa. Eikä todellakaan mitään syntiä ole. On aivan sama mitä nimitystä niistä käytetään, kunhan tavarat ovat originaaleja luonnon tuotteita.
- :-))))))
:-)))))) kirjoitti:
Minulle tuo kieli on tuttua ja turvallista, puhun paskasta ja perseestä kotonaakin joka päivä se on hauskaa. Eikä todellakaan mitään syntiä ole. On aivan sama mitä nimitystä niistä käytetään, kunhan tavarat ovat originaaleja luonnon tuotteita.
Uskon asioissa tuollaista kieltä ei tietenkään pidä puhua. Uskoa ei voi pumpata kehon eri osista, ei niiden kieltämisestä, häpeämisestä taikka ylistämisestäkään. Usko on kokonaan Jumalan lahja Hengen lahja ja se on hengellinen asia.
- Laestadiuksenkieltä tutkinut
vihne kirjoitti:
Oliko noin vaikeaa käsittää, että oli kyse herätyksen alkukielestä, jota kehotin lukemaan postillasta. Eli alkukielisistä julkaisuista.
Riippuen omasta suhtautumisesta, alkukielisen tuotannon säilyttäminen on joko arvokas tai halveksittava teko.Minusta sheriffin on turha paheksua sellaista kirjoittajaa, joka ottaa nettiin pätkän Laestadiuksen Postillasta.
Ei erehtymisen myöntäminen ole kiellettya sheriffiltäkään. Ihan noin esimerkiksi muille.
Rumat sanat on uusista laitoksisa siivottu, monella kuitenkin on hyllyssään alkuperäinen.
Sieltähän ne löytyvät.
Se on sitten eri juttu, miksi LK:n ja EM:n ja kumppanien hengellisyys on ankkuroitu alapään ilmauksiin. Senhän jokainen ymmärtää, että se on vain keppihevonen.
Yksinkertaiset ja hölmöt ovat asia erikseen. Heitä riittää ovelampien riepoteltavaksi aina. Luulevat, että perse-sanan pois siivoaminen on sama asia kuin Raamatun väärentäminen. Laestadiuksenkieltä tutkinut kirjoitti:
Minusta sheriffin on turha paheksua sellaista kirjoittajaa, joka ottaa nettiin pätkän Laestadiuksen Postillasta.
Ei erehtymisen myöntäminen ole kiellettya sheriffiltäkään. Ihan noin esimerkiksi muille.
Rumat sanat on uusista laitoksisa siivottu, monella kuitenkin on hyllyssään alkuperäinen.
Sieltähän ne löytyvät.
Se on sitten eri juttu, miksi LK:n ja EM:n ja kumppanien hengellisyys on ankkuroitu alapään ilmauksiin. Senhän jokainen ymmärtää, että se on vain keppihevonen.
Yksinkertaiset ja hölmöt ovat asia erikseen. Heitä riittää ovelampien riepoteltavaksi aina. Luulevat, että perse-sanan pois siivoaminen on sama asia kuin Raamatun väärentäminen.Herää kysymys, miksi juuri tuo pätkä?
Pätkiä olisi varmaan ollut tuhansittain, joissa tyyli olisi tullut esille.
Tuon kohdan ottaminen tuntuu niin kovin tarkoitushakuiselta, siksi huomautin.
Ankkuroitumisesta voi sanoa jotain vain sellainen henkilö, joka on kuullut saarnoja enemmän kuin yhden.
Enempää en ota kantaa sisältöön, vain tyyliin.- Giinnosdaago vielägin
giinnostunut kirjoitti:
Olet siis sitä mieltä, että Jumalan sana ja evankeliumi on heikko ja surkea asia,
ettei se pure ihmiseen, ellei joukossa ole sana "perse"?
Senkö varassa Jumala ja PH toimii?
Miksi tällaisia sanoja eivät muut ole käyttäneet?Perse ei kuulu sanastooni ollenkaan eikä nykyisessä Esikoisuudessakaan, mutta ulkona maailmassa varmaankin kovin useasti käytetty ilmaisu. Leeviläisillä varmaankin postilloissa sana alkuperäisessä muodossa herättää kaihoisan tunteen ja haju efektin höysteenä. Mutta Lestadiuksen aikana sana perse oli yhtä viaton kuin mellä takapuoli, pylly, tai huoran takapuoli.
"Miksi tällaisia sanoja eivät muut ole käyttäneet? koska meiän kielen alueella ei ole muuta heräättäjää ollut eikä tulekaan. Paavo Ruotsalainen ei tarvinnut kielikuvia, koska hän käytti punnssinaukkuja oman mielikuvan ja puheliaisuuden lisäämiseksi.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 663075
Sinä saat minut kuohuksiin
Pitäisiköhän meidän naida? Mielestäni pitäisi . Tämä värinä ja jännite meidän välillä alkaa olla sietämätöntä. Haluai262143Minä en ala kenenkään perässä juoksemaan
Voin jopa rakastaa sinua ja kääntää silti tunteeni pois. Tunteetkin hälvenevät aikanaan, poissa silmistä poissa mielestä671719Loukkaantunut lapsi on yhä kriittisessä tilassa
Seinäjoella Pohjan valtatiellä perjantaina sattuneessa liikenneonnettomuudessa loukkaantunut lapsi on yhä kriittisessä t251597Tiedän, että emme yritä mitään
Jos kohtaamme joskus ja tilaisuus on sopiva, voimme jutella jne. Mutta kumpikaan ei aio tehdä muuta konkreettista asian161341- 281311
Näin pitkästä aikaa unta sinusta
Oltiin yllättäen jossain julkisessa saunassa ja istuttiin vierekkäin, siellä oli muitakin. Pahoittelin jotain itsessäni61226Mitä, kuka, hä .....
Mikähän sota keskustassa on kun poliiseja on liikkeellä kuin vilkkilässä kissoja281190Taisit sä sit kuiteski
Vihjata hieman ettei se kaikki ollutkaan totta ❤️ mutta silti sanoit kyllä vielä uudelleen sen myöhemmin 😔 ei tässä oik101137Noh joko sä nainen oot lopettanut sen
miehen kaipailun jota sulla EI ole lupa kaivata. Ja teistä ei koskaan tule mitään. ÄLÄ KOSKAAN SYÖ KUORMASTA JNE! Tutu621031