Tilanteeni on seuraavanlainen:
Olen tällä hetkellä työtön. Yhden pienen lapsen yksinhuoltaja. Olen pitänyt taidenäyttelyjä ilmaistiloissa, ensimmäinen oli jo yli kymmenen vuotta sitten. Lehdissä olen saanut palstatilaa taiteellani ja myös taiteilijoilta on tullut "hyväksyntää". En ole käynyt taidekouluja, ellei erilaisia lyhytkursseja lasketa joksikin. Pitkälti itseoppinut siis. Töitäni on sukulaisten lisäksi jo aika monilla muillakin ja kysyntää on ollut mukavasti. Itseasiassa juuri nyt on kysyntää..
Jokatapauksessa olen työnhakija, ja varmasti pian työpaikan saankin. Taidepuolta en kuitenkaan haluaisi unohtaa vaan tehdä siitä sivutoimen.
Olen kiinnostunut, miten te muut taiteilijat, jotka myytte taulujanne taideliikkeisiin tai yksityisesti, onko teillä toiminimi vai mikä ? Kuinka yleistä on, että taiteilijat myyvät pimeänä taulujaan jopa taideliikkeisiin ? Se ei kuitenkaan ole mun mielestä ok, vaan se, että taiteentekeminen olisi ihan hyväksyttävä ja laillinen sivutyöni. Tähän asti se on tietty ollut harrastuspohjalta "viattomasti myymistä", ilmaisnäyttelyiden kautta, tutuille, ystäville jne.
Toiminimeä ei varmaan kannata perustaa ennenkuin on työpaikka ? Kannattaako, jos on osa-aikaisessa työsuhteessa.
Myönnän, että olen todella huono ajattelemaan raha-asioita. Mulle täytyy suunnilleen vääntää rautalangasta, jotta tajuan kaikkia verotus, yritys jne.asioita.
Kiitos, jos joku taiteilija viitsii vastailla :) !
Taiteesta sivutyötä ?
13
7073
Vastaukset
Mietin jossain vaiheessa samoja asioita, koska myyntiä olisi helpottanut y-tunnus (ostaja olisi siis tarvinut virallisen kuitin ostoksistaan kirjanpitoa varten). Otin asiasta sen verran selvää, että jos perustaa sivutoiminimen ja saa sitä kautta tuloja, niin esim. työttömäksi jäätyä huomioidaan sivutoiminimen tulot ja ne vähetävät työttömyyspäivärahaasi (mikä on tietysti ihan loogista). Minulla on hatara mielikuva (jonka voisi varmaankin tarkistaa verotoimistosta helposti), että omia tekeleitä saisi myydä n. 3000€/vuosi summalla ilman, että verottaja siihen puuttuu. Itse en sivutoiminimeä sitten lähtenyt perustamaan, koska omassa tilanteessani hyöty olisi ollut kohtuullisen pieni. Suurin osa ostajista on yksityishenkilöitä ja käteen jäävät summat kaikki kulut (kehykset ja maalit ja pohjat yms.) vähentäen loppujenlopuksi aika pieni.
- Yksinhuoltajaäiti
Kiitos näistä vinkeistä :)
Täytyy ainakin ruveta kyselemään vorotoimistosta, yrityspuolelta jne.
- Esayas
Jatka vain ihmeessä ihan niin kun olet tehnyt tähänkin asti. Aavistelen että olet hyvä siinä kun kysyntää näyttää piisaavan. Kokemuksesta voin sanoa että se y-tunnus on vain hidaste joka tuottaa hankaluuksia. Nykyisin en edes vihjaise että minulla sellainen on kun teen kauppoja tekeleistäni tavallisten ostajien kanssa. Vaadittaessa kyllä kirjoitan kuitin ikäänkuin todisteeksi mutta sehän on vain paperi. Taulun oskokuittihan ei kelpaa verovähennyksiin tavallisessa taloudessa.
Silloin ilmoitan y-tunnuksen kun myyn johonkin valtion virastoon tai yleensäkin liikkeisiin. Mutta silloin on taulun hintakin sitten sellainen että itselleni jää siitä myös jotain käteen. Myöskin taidemuseot vaativat y-tunnuksen taiteilijalta kun he tekevät hankintoja häneltä.
Siis y-tunnus kannattaa kyllä hankkia mutta ajattele milloin sitä käytät. Järkeä saa käyttää.
Onnea markkinointiin!- Yksinhuoltajaäiti
Hyvä vinkki...
Kiitos tsempistä.
Markkinointia toki tää homma vaatisi, mutta silloin kyllä tuntuu, että pakko olla se toiminimi, y-tunnus, onko sama asia.. ? - MiaK
Myyntikuitti EI ole vain paperi. Sellainen pitäisi AINA tehdä ostajalle, vaikkei hän itse keksisi sellaista pyytääkään, ja selittää, miksi se on tärkeä. Osto-/myyntikuitin voi tehdä myös yksityishenkilö, sitä varten ei tarvitse toiminimeä. Tiedot siitä, mitä ja milloin on myyty, riittävät. Huomioikaa, että teos pitäisi aika tarkasti yksilöidä myöhempää tunnistusta varten (taiteilijan nimi, teoksen nimi, vedos jos kyse grafiikasta, kuva-alan mitat, paperin mitat, mitat silloisen kehyksen kanssa, käytetyt materiaalit TARKASTI (esim. jos käytetty pigmenttejä, ne yksilöitynä jne. jne.) Myös yritykset voivat ihan laillisesti ostaa yksityishenkilöiltä esim. käytettynä - kaikki yrittäjät eivät tästä tiedä joten kerro ostajalle.
Ja sitten tärkein, syy MIKSI myyntikuitti pitäisi AINA tehdä, on se, että se on osaltaan todistus taiteen alkuperästä (provenienssi) ja aitoudesta - kertoo siis, että teos ei ole varastettu, ja teoksen alkuperä on tiedossa, mikä vaikuttaa suoraan hintaan. Kuka ostaisi auton, jonka alkuperästä tai edellisestä omistajasta ei ole mitään dokumenttia? Voit sanoa ostajalle, että jos hän päättää joskus myydä teoksesi, sen mukana tulevat paperit, kuten ostokuitit ja aitoustodistus (joka sinun pitäisi LISÄKSI ostajalle ehdottomasti antaa) lisäävät teoksen arvoa. Ja miksi sinun pitäisi välittää, mitä teoksen ostaja teoksestasi mahdollisesti saa? Siksi, että kaikkien sinun teostesi myyntihinnat vaikuttavat myös muiden teostesi hintaan! Lisäksi suosittelen kaikkien teosten leimaamista vesileimasimella, luonnollisestikin allekirjoittamista, ja jonkinlaista elektronista identifiointisysteemiä ja rekisteröintiä (esim.www.fineartregistry.com) ja digitaaliselle materiaalille Digimarc Corporationin palveluita.
Kaikki teoksen aitouden todistaminen on suhteellisen edullista, ja mikä tärkeintä, korottaa sinun IMAGOASI taiteilijana. Jos ostaja pitää sinua harrastelijana, hinnat ovat sen mukaiset. Jos IMAGOSI ja tietämyksesi taiteen myynnistä ja taidesijoittamisesta ja keräilystä ovat ammattimaiset, hinnat ovat taatusti paremmat, vaikka olisitkin harrastaja. Kannattaa googlailla taiteen myyntivinkkejä ja markkinointia yms.
Sitten taiteilijan verotuksesta. Verottaja EI hyökkää taiteilijan kimppuun, sen enempää kuin muidenkaan. Mutta kaikki taiteesta saadut tulot ja menot olisi ilmoitettava erillisellä taiteilijan lomakkeella veroilmoituksen yhteydessä (kts. www.vero.fi). Jos olet vähävarainen, on verotus varmasti hyvin pientä. Tähän ei tarvita toiminimeä.
Sen sijaan, jos ET ilmoita mitään, hyökkää verottaja melko varmasti kimppuusi. Se johtuu nimittäin siitä, että pankki ilmoittaa verottajalle kaikki tilille tulevat panot, vaikka ne olisivatkin omia panojasi (eli myisit käteisellä ja laittaisit tilillesi). Verottaja alkaa kyllä kyselemään, jos huomaa jotain säännönmukaisuutta. Tuttavallani kyseltiin omista tilipanoista, joita oli vuoden aikana kertynyt n. 1200 € - eli alle tuon täällä mainitun 3000 euron. Saattaa olla, että jos taiteen tuloista ilmoittaisi, tuo 3000 € saattaisi hyvinkin pitää paikkansa (eihän lahjaveroakaan tarvitse maksaa 3400 € alittavasta summasta). Kannattaa pitää puhtaat jauhot pussissa. - MiaK
MiaK kirjoitti:
Myyntikuitti EI ole vain paperi. Sellainen pitäisi AINA tehdä ostajalle, vaikkei hän itse keksisi sellaista pyytääkään, ja selittää, miksi se on tärkeä. Osto-/myyntikuitin voi tehdä myös yksityishenkilö, sitä varten ei tarvitse toiminimeä. Tiedot siitä, mitä ja milloin on myyty, riittävät. Huomioikaa, että teos pitäisi aika tarkasti yksilöidä myöhempää tunnistusta varten (taiteilijan nimi, teoksen nimi, vedos jos kyse grafiikasta, kuva-alan mitat, paperin mitat, mitat silloisen kehyksen kanssa, käytetyt materiaalit TARKASTI (esim. jos käytetty pigmenttejä, ne yksilöitynä jne. jne.) Myös yritykset voivat ihan laillisesti ostaa yksityishenkilöiltä esim. käytettynä - kaikki yrittäjät eivät tästä tiedä joten kerro ostajalle.
Ja sitten tärkein, syy MIKSI myyntikuitti pitäisi AINA tehdä, on se, että se on osaltaan todistus taiteen alkuperästä (provenienssi) ja aitoudesta - kertoo siis, että teos ei ole varastettu, ja teoksen alkuperä on tiedossa, mikä vaikuttaa suoraan hintaan. Kuka ostaisi auton, jonka alkuperästä tai edellisestä omistajasta ei ole mitään dokumenttia? Voit sanoa ostajalle, että jos hän päättää joskus myydä teoksesi, sen mukana tulevat paperit, kuten ostokuitit ja aitoustodistus (joka sinun pitäisi LISÄKSI ostajalle ehdottomasti antaa) lisäävät teoksen arvoa. Ja miksi sinun pitäisi välittää, mitä teoksen ostaja teoksestasi mahdollisesti saa? Siksi, että kaikkien sinun teostesi myyntihinnat vaikuttavat myös muiden teostesi hintaan! Lisäksi suosittelen kaikkien teosten leimaamista vesileimasimella, luonnollisestikin allekirjoittamista, ja jonkinlaista elektronista identifiointisysteemiä ja rekisteröintiä (esim.www.fineartregistry.com) ja digitaaliselle materiaalille Digimarc Corporationin palveluita.
Kaikki teoksen aitouden todistaminen on suhteellisen edullista, ja mikä tärkeintä, korottaa sinun IMAGOASI taiteilijana. Jos ostaja pitää sinua harrastelijana, hinnat ovat sen mukaiset. Jos IMAGOSI ja tietämyksesi taiteen myynnistä ja taidesijoittamisesta ja keräilystä ovat ammattimaiset, hinnat ovat taatusti paremmat, vaikka olisitkin harrastaja. Kannattaa googlailla taiteen myyntivinkkejä ja markkinointia yms.
Sitten taiteilijan verotuksesta. Verottaja EI hyökkää taiteilijan kimppuun, sen enempää kuin muidenkaan. Mutta kaikki taiteesta saadut tulot ja menot olisi ilmoitettava erillisellä taiteilijan lomakkeella veroilmoituksen yhteydessä (kts. www.vero.fi). Jos olet vähävarainen, on verotus varmasti hyvin pientä. Tähän ei tarvita toiminimeä.
Sen sijaan, jos ET ilmoita mitään, hyökkää verottaja melko varmasti kimppuusi. Se johtuu nimittäin siitä, että pankki ilmoittaa verottajalle kaikki tilille tulevat panot, vaikka ne olisivatkin omia panojasi (eli myisit käteisellä ja laittaisit tilillesi). Verottaja alkaa kyllä kyselemään, jos huomaa jotain säännönmukaisuutta. Tuttavallani kyseltiin omista tilipanoista, joita oli vuoden aikana kertynyt n. 1200 € - eli alle tuon täällä mainitun 3000 euron. Saattaa olla, että jos taiteen tuloista ilmoittaisi, tuo 3000 € saattaisi hyvinkin pitää paikkansa (eihän lahjaveroakaan tarvitse maksaa 3400 € alittavasta summasta). Kannattaa pitää puhtaat jauhot pussissa.Tulikin tämä viesti vähän väärään väliin, mutta suonette anteeksi... ja ekasta kappaleesta unohtui tieto, että tietysti myös teoksen hinta, ja onko siitä osa ALVia pitäisi kuittiin merkitä! Siis vain merkintä ALV 0 % jos et kuulu ALV-rekisteriin.
- noita esimerkkejä?
MiaK kirjoitti:
Sen sijaan, jos ET ilmoita mitään, hyökkää verottaja melko varmasti kimppuusi. Se johtuu nimittäin siitä, että pankki ilmoittaa verottajalle kaikki tilille tulevat panot, vaikka ne olisivatkin omia panojasi (eli myisit käteisellä ja laittaisit tilillesi). Verottaja alkaa kyllä kyselemään, jos huomaa jotain säännönmukaisuutta. Tuttavallani kyseltiin omista tilipanoista, joita oli vuoden aikana kertynyt n. 1200 € - eli alle tuon täällä mainitun 3000 euron. Saattaa olla, että jos taiteen tuloista ilmoittaisi, tuo 3000 € saattaisi hyvinkin pitää paikkansa (eihän lahjaveroakaan tarvitse maksaa 3400 € alittavasta summasta). Kannattaa pitää puhtaat jauhot pussissa.Itse olen myynyt netin kautta ja suoralla kontaktilla ja kaikki summat siirtyy tililleni suoraan sellaisenaan ja puhun nyt aivan reilummista summista kuin sinä tuossa esitit.
Verottaja ei ole puuttunut millään tavalla minun rahaliikenteeseeni pankissa.
Juu, tosi on että pankki kyllä vihjaa verottajalle jos tilillä käsitellään esimerkiksi viikon/kuukauden sisällä kymmeniätuhansia/satojatuhansia euroja. Pankki kyllä ilmoittelee herkästi myös yksityisen rahasto-omistuksista verotajalle koska nekin pelisäännöt on aikanaan säädetty, mutta asiakkaansa muut "rahavirrat" se pitää pyhänä/koskemattomana ja se koskee mm. taiteilijan henkilökohtaista tiliä.
Kaikki nämä asiat ovat neuvoteltavissa pankin kanssa henkilökohtaisesti ja luodaan yhteiset pelisäännöt.
Kun lähdetään tekemään bisnestä omalla osaamisella niin silloin ei kannata jättää mitään "rotankoloja" joista on myöhemmin harmia ja niistä neuvotellaan pankin kanssa.
Voisitko vihjaista mikä panki oli kysymyksessä noissa esimerkeissäsi?
Minun pankkini on sitoutunut luotettavaan ja henkilökohtaiseen suhteeseen kun on kysymys omasta tilistäni ja sen tapahtumista ja se rahaliikenne ei kuulu verottajalle. Siitä olen myös kiitollinen omalle pankilleni. Pankistani myös tulee neuvoja reilusti mihin minun kannattaa tehdä sijoituksia turvallisesti. Hienosti siellä osattiin myös ennakoida tämä juuri päällä oleva lama.
Olkaa yhtä pankkeinenne kanssa ja keskustelkaa asioista heidän asiantuntijoidensa kanssa. Ei se sen yksinkertaisempaa ole.
- tilanteessa
Hyvä, että tulit kysyneeksi asiaa täältä. Itse olen samanlaisessa tilanteessa. Minulla on vain määräaikaisia töitä ja aina välillä olen kotona. Silloin maalaan sivutöikseni maisemaa. Harkitsen myös y-tunusta, mutta voi olla että muutan ulkomaille sitä ennen, joten siellä sitten eri systeemit.
- Yksinhuoltajaäiti
Mukavaa, että samassa tilanteessa olevia löytyy. Tilanteeni ei ole muuttunut. Työtön ja vähävarainen. Maalaan akryyleillä ja akvarellilla. Nyt tietty vähän aikaa enemmän tehdä kuvia, kun tyttö on eskarissa.
- rtkk
Riittää, kun ilmoittaa veroilmoituksessa tulot. Jos tulot kasvaa yli 5000€ verottaja suosittelee maksamaan verot n. 10% ennakkoon heti tuloista, niin ei tule ikäviä jälkiveroja. Verottajalta saa tuollaiseen tilillepanolomakkeita. On hyvä kirjoittaa myynnit johonkin muistikirjaan. Kuitin voi kirjoittaa ostajalle vaikka pienelle paperipalalle.
Kauppakirja ja/tai kuitti kannattaa tehdä kaikista kaupoista jo verotuksen takia. Kannattaa pitää mielessä, että verottaja on ystävä eikä vihollinen. Huonot kokemukset verottajan kanssa perustuvat melkein aina vajavaiseen tietoon verotuksen mahdollisuuksista. Kierretään ja vältellään veroja sen sijaan, että hyödynnettäisiin verotuksen suomia mahdollisuuksia.
Tärkein hyöty on mahdollisuus vähentää taiteelliseen toimintaan liittyvät tulonhankkimiskulut. Eli kun ansaitset taiteellasi, on sinulla oikeus myös vähentää näihin ansioihin liittyvät menot. Mikäli taiteellisen toiminnan menot ovat tuloja isommat, voi ylimenevät menot kohdentaa ansiotuloihin (moni taiteilija käy myös ansiotöissä).
Yleensä verottaja edellyttää tällaisessa tapauksessa todisteita siitä, että taiteellinen toiminta on muuta kuin harrastustoimintaa. Riittävä volyymi näyttelyissä ja myynnissä ovat hyviä meriittejä, samoin kuin jäsenyydet taiteen alan liitoissa. Työssäkäynti ei siis ole este taiteilijastatukselle verotuksessa.
Toinen muistettava hyöty on alkuvarastovähennys. Vaikka tällä hetkellä y-tunnus ja alv-velvollisuus tuntuvat kaukaisilta, niin tähän mahdollisuuteen on syytä varautua.
Kannattaa laittaa kaikki ne taiteelliseen toimintaan liittyvät kuitit (siis menot kuten maalit, pensselit, jne.) talteen joissa on alv ilmoitettu (mieluiten vielä kopioi/skannaa ne).
Kun sitten jonain päivänä ilmoittautuu alv-velvolliseksi on oikeutettu alkuvarastovähennykseen. Tällöin voi takautuvasti vähentää taiteelliseen toimintaan liittyneistä materiaalikuluista niiden alv-osuuden eli 22%. Valtio siirtää siis tilillesi ilmaista rahaa kunhan sinulla on todisteet eli kuitit näistä menoista.
Sanomattakin on selvää, että kannattaa pitää yksinkertaista kirjanpitoa. Kirjaa tulot ja menot kronologisesti ja arkistoi näihin menoihin liittyvät kuitit.
Y-tunnus riittää, sillä toiminimeä ei kannata perustaa ellei tuloja ole riittävästi. Yrittäjän verotus on heti alusta lähtien iso menoerä. Se perustuu arvioituun tulotasoon, jonka on oltava riittävän korkea (verottaja olettaa liiketoiminnan olevan kannattavaa). Reaalituloilla, jotka varsinkin alkuaikoina ovat vähäiset, ei tällaisia veroja maksella.
Y-tunnusta ei kannata hankkia, jos saa työmarkkinatukea, mutta ansiosidonnaiseen se ei vaikuta.
Voimassa oleva tunnus vie myös oikeuden starttirahaan.
Verotukseen kannattaa ylipäätään tutustua lähemmin, sillä yllä mainittujen hyötyjen lisäksi, se tarjoaa taiteilijalle muitakin positiivisia yllätyksiä.
Ja lopuksi muistutan, että verotushyöty liittyy vain ammattimaiseen taiteen tekemiseen. Ammattitaiteilija voi siis olla työssäkäyvä sivutoiminen taiteilija. Harrastelijataiteilijan myynti ei oikeuta verovähennyksiin.- olet mahtanut saada...
tällaista tietoa?:"Y-tunnus riittää, sillä toiminimeä ei kannata perustaa ellei tuloja ole riittävästi. Yrittäjän verotus on heti alusta lähtien iso menoerä. Se perustuu arvioituun tulotasoon, jonka on oltava riittävän korkea (verottaja olettaa liiketoiminnan olevan kannattavaa). Reaalituloilla, jotka varsinkin alkuaikoina ovat vähäiset, ei tällaisia veroja maksella."
Kerrotko minulle kuinka onnistut keplottelemaan itsellesi Y-tunnuksen ilman jonkin asteista toiminimeä?
Sitten vielä väität että henkilökohtainen verotus olisi kevyempää kuin toiminimen alainen verotus. Jos sinulla on ollut näin niin kehoitan kyllä ihan vakavasti vaihtamaan kirjanpitäjääsi, tai jos sinulla ei sellaista ole niin laita vaan pillit pussiin.
Puhun nyt 16 vuoden kokemuksen oikeuttamana. olet mahtanut saada... kirjoitti:
tällaista tietoa?:"Y-tunnus riittää, sillä toiminimeä ei kannata perustaa ellei tuloja ole riittävästi. Yrittäjän verotus on heti alusta lähtien iso menoerä. Se perustuu arvioituun tulotasoon, jonka on oltava riittävän korkea (verottaja olettaa liiketoiminnan olevan kannattavaa). Reaalituloilla, jotka varsinkin alkuaikoina ovat vähäiset, ei tällaisia veroja maksella."
Kerrotko minulle kuinka onnistut keplottelemaan itsellesi Y-tunnuksen ilman jonkin asteista toiminimeä?
Sitten vielä väität että henkilökohtainen verotus olisi kevyempää kuin toiminimen alainen verotus. Jos sinulla on ollut näin niin kehoitan kyllä ihan vakavasti vaihtamaan kirjanpitäjääsi, tai jos sinulla ei sellaista ole niin laita vaan pillit pussiin.
Puhun nyt 16 vuoden kokemuksen oikeuttamana.Tietenkin jos heti tienaa taiteellaan hyvin, kannattaa verotuskin suorittaa elinkeinoverolain eikä normaalisti tuloverolain mukaan. Verotustapaa ei kuitenkaan voi vuosittain vaihtaa vaikkapa sen mukaan mikä tulojen mukaan olisi edullisempaa. Nyrkkisääntönä voisikin pitää, että palkansaajan kannattaa pysytellä tuloverolain perusteella verotettavana.
Y-tunnuksen saa nykyään ihan ilmoittautumalla arvonlisäverovelvolliseksi. Taiteilija lasketaan alkutuottajaksi (kuten esim. maanviljelijä), joten toiminimeä ei tunnukseen vaadita.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Martinan uusi poikakaveri
Sielläpä se sitten on. Instastoorissa pienissä speedoissa retkottaa uusin kulta Martinan kanssa. Oikein sydämiä laitettu2053161Suomessa helteet ylittää vasta +30 astetta.
Etelä-Euroopassa on mitattu yli +40 asteen lämpötiloja. Lähi-Idässä +50 on ylitetty useasti Lämpöennätykset rikkoutuva2391610Laita mulle viesti!!
Laita viesti mesen (Facebook) kautta. Haluan keskustella mutta sinun ehdoilla en halua häiriköidä tms. Yhä välitän sinus951462- 921369
Vanhemmalle naiselle
alkuperäiseltä kirjoittajalta. On olemassa myös se toinen joka tarkoituksella käyttää samaa otsikkoa. Ihan sama kunhan e461324Fazer perustaa 400 miljoonan suklaatehtaan Lahteen
No eipä ihme miksi ovat kolminkertaistaneen suklaalevyjensä hinnan. Nehän on alkaneet keräämään rahaa tehdasta varten.1561236Ajattelen sinua tänäkin iltana
Olet huippuihana❤️ Ajattelen sinua jatkuvasti. Toivottavasti tapaamme pian. En malttaisi odottaa, mutta odotan kuitenkin121178Ökyrikkaat Fazerit saivat 20 MILJOONAA veronmaksajien varallisuutta!
"Yle uutisoi viime viikolla, että Business Finland on myöntänyt Fazerille noin 20 miljoonaa euroa investointitukea. Faze1231009Miehelle...
Oliko kaikki mökötus sen arvoista? Ei mukavalta tuntunut, kun aloit hiljaisesti osoittaa mieltä ja kohtelit välinpitämät89922Tuntuu liian hankalalta
Lähettää sulle viesti. Tarvitsen apuasi ottaa koppi tilanteesta. Miehelle meni.44803