AS-lapsen koulun alku

Apua

hermostuttaa jo valmiiksi. As-poikamme on kyllä osannut lukea jo 5-vuotiaasta ja laskeekin ihan mukavasti. Mutta se sosiaalinen kielen käyttö ja kaveriporukkaan osallistuminen on niin vaikeaa. Eli on oikea koulukiusaajan unelmakohde. Ei varmasti osaa puolustautua mitenkään. On vielä perusluonteeltaan tosi kiltti ja as-lapselle epätavanomaisesti tuntee heti syvää huolta jos toisella on paha mieli.

Mielessäni näen jo poikani päätä upotettavan vessanpönttöön ja muita klassisia kiusausmuotoja. No, nämä ajatukset pidän tietenkin ominani, ja pojalle suhtaudun iloisesti koulunalkuun.

Minkälaisia kokemuksia muilla erityislasten vanhemmilla on?

5

1355

Vastaukset 5

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • itämaiseen urheiluun

Kaveri hoiti lapsensa jujutsuun ja näyttelemään,sai aikaan hienoja tuloksia. Enää ei "kärähtele" käämit niin usein, kun on oppinut itsehillintää. Näyttelemällä oppi tunteitaan ja muitten tunteita.

• kouluun poika

on menossa?

Meneekö avustajan kanssa tavalliselle luokalle vai erityiskouluun?

Nykyään on kyllä nollatoleranssi tuon kiusaamisen suhteen.

• As pojan äiti

luokkaan johon tulee luokka-avustaja. Opettajalla on kyllä erityisluokanopettajan pätevyys. toivottavasti myös asenne.

• ihan hyvältä!
        As pojan äiti kirjoitti:

luokkaan johon tulee luokka-avustaja. Opettajalla on kyllä erityisluokanopettajan pätevyys. toivottavasti myös asenne.

Minulla on ihan hyviä kokemuksia as-lapsien sopeutumisesta. Olen tehnyt sijaisuuksia koulussa, jossa on ollut mm. as-lapsia integroituna. Avustaja auttaa lasta pääsemään ryhmään mukaan vaikeissa tilanteissa.

Lapsia sanotaan julmiksi, mutta minulle on muodostunut sellainen käsitys, että kun suurimmalla osalla on päiväkotitausta, he oppivat siellä näkemään niin paljon erilaisia yksilöitä, etteivät jää miettimään, että miksi joku on vähän omanlaisensa. He tottuvat jo pienestä pitäen, että meitä on joka lähtöön ja erivärisiä.

Olen huomannut, että lapset ovat ainakin ala-luokilla hyvin suvaitsevaisia ja sopeutuvaisia. Kun pääsee siinä vaiheessa mukaan joukkoon, tuskin ongelmia tulee jatkossakaan. Paljon "vaarallisempaa" oli saapua joukkoon vasta myöhemmin, kun ryhmä ja nokkimisjärjestys ovat jo muodostuneet. Julmuuden sijaan olen törmännyt siihen, että hiukan poikkeavaa kannustetaan ja autetaan ja ollaan ylpeitä hänen saavuuksistaan. Siis luokka kannustaa ja auttaa esim. lievästi cp-vammaista esim. jumpassa ja muissa hänelle vaikeissa tehtävissä. Nämä ovat mahtavia tilanteita todistaa.

Luottavaista mieltä ja mukavaa koulunalkua!

• Piipjo

Käypä vierailemassa seuraavalla sivulla, sieltä löytyy paljon vertaistukea ja samojen asioiden kanssa painineita as-lasten vanhempia!
      www.aspalsta.net

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Ny se loppuu ( Kuhmo)

Yhtiö on myyty. Notta yyteet meleko äkkiä, notta. Pelastautukoon ken voi. Notta se on tuulista pian.
      Kuhmo
      74
      2445
    2. Parikymppinen hakkasi nelikymppisen kriittiseen tilaan

Ja ihminen jäi junan alle lautiosaaressa...paljon on taas sattunut ja tapahtunut. Ketähän nämä uhrit mahtaa olla 🤔 htt
      Kemi
      37
      2057
    3. Kaivattusi tärkein ulkoinen tuntomerkki

Onko jokin muu kuin yleinen kuten kaunis, laiha. hyväkroppainen jne.
      Ikävä
      28
      925
    4. Mille kirjaimelle

toivotat hyvää yötä , kuka on mielessäsi kun menet nukkumaan?
      Ikävä
      31
      810
    5. Äimän käki

Olen vähää vaille viisikymppinen mies, ja olen elellyt ilman parisuhdetta parisen vuotta. Nyt vihdoin ja viimein tuntuu,
      Sinkut
      154
      768
    6. Nainen, miten suhtautuisit

Jos mies ehdottaisi tapaamista? Entä siihen, jos mies kertoisi tapaamisessa tunteistaan ja haluaisi seurustella?
      Ikävä
      58
      620
    7. Paikallinen autokorjaamo

Kyllä alkaa vituttamaan, palvelua haluaisi niin jono ovelle ja yksi myyjä. Auto valmistunut kuntoon niin kukaan ei ilmoi
      Kuhmo
      6
      508
    8. Vihdoinkin tarjolla sushia!

Onpa mukava, että tän paikkakunnan ruokatarjonta laajenee. Ensi lauantaina pääsee herkuttelemaan kun Kukkoloilta saa su
      Haapavesi
      78
      491
    9. Kenen kanssa koet

Että sinulla on eniten kipinää
      Ikävä
      20
      463
    10. Sinulle mies

Kohtaamme jälleen kun on oikea aika. Sitä ei voi mikään eikä kukaan estää <3 <3
      Ikävä
      33
      452
    Aihe