Törley

kuohuviini?

Kannattaako hankkia, siis sec. Entä venäläiset kuohuviinit? Tallinnassa näin, mutta ovat vaivan arvoisia?

13

5852

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Skäri

      ostamisen arvoisia. Anna palaa.

      • Porejuomari

        ”Venäläiset” kuohuviinit eivät välttämättä ole venäläisiä. Vanhan Neuvostoliiton osavaltioista Moldavia taisi olla varsinainen kuohuviinien tuottaja. Nyt maa on itsenäinen ja sen nimi lienee Moldova.

        Sovetskoe Shampanskoe tai Sovjetskoje Shampanskoje noiden kuohareiden etiketissä luki, kyrillisin kirjaimin. Ranskalaiset eivät tästä pitäneet, samppanja kun on suojattu nimike. Niinpä vientiin menevien pullojen etiketteihin präntättiin jossakin käänteessä ”Sovjetskoje Igristoje”. Neukkulassa tavara myytiin tuolla ”samppanjan” nimellä kuten ennenkin.

        Turhan makeita olivat meikäsuuhun. Polusuhoje eli ”puolikuiva” eli ”Pauli Suhonen” oli kuivinta mitä yleensä löysi.

        Pariin vuosikymmeneen en ole tullut itärintaman kuohuviinitilannetta seuranneeksi. Espanjalaiset cavat saavat normaalisti toimittaa samppanjan virkaa minun huushollissani. Juhlavimpiin hetkiin sitten ihka oikeata herkkua Reimsin tai Epernayn kellareista.


    • rotissööri

      venäläinen kuohuviini on hyvää ja se tehdään tankkikäymismenetelmällä. Kyseisellä Neukuista ostetulla lisenssillä tehdään myös Suomessa Elysee. Kuivin venäläinen shampanja on "brjut", mutta sitä ei saa alkosta. Viipurissa voi käväistä tai Tallinnassa.

      • T.epi

        rotissööri 29.7.2007 klo 18.49
        "Kuivin venäläinen shampanja on "brjut", mutta sitä ei saa alkosta."

        No, taas osoitat tietämyksesi tason, vai että venäläistä shampanjaa. Kannattaisi, jos rotissööriksi itseään väittää, tietää juomista edes sen verran, missäpäin maailmaa tehtäviä kuohujuomia saa kutsua shampanjaksi.

        Taas hyvä osoitus tiedoistasi...


      • rotissööri
        T.epi kirjoitti:

        rotissööri 29.7.2007 klo 18.49
        "Kuivin venäläinen shampanja on "brjut", mutta sitä ei saa alkosta."

        No, taas osoitat tietämyksesi tason, vai että venäläistä shampanjaa. Kannattaisi, jos rotissööriksi itseään väittää, tietää juomista edes sen verran, missäpäin maailmaa tehtäviä kuohujuomia saa kutsua shampanjaksi.

        Taas hyvä osoitus tiedoistasi...

        Ranskan itsekehuskelua varten laaditut lait, eivät ole voimassa Venäjällä ja käytän vain valmistajan itsensä antamaa nimitystä: shampanskoje. Paras venäläinen kuohuviini on Peter Velikii, joka tehdään Peterbuski zavod shampanskih vin (Pietarin shampanjatehdas). Gruusiassa valmistetaan vielä kuohuviinejä pullokäymismenetelmällä, mutta niitä ei liiku kansainvälisillä markkinoilla. Minulla on maatilallani myös muutamia pulloja valkoista muskattia, joka on tehty Massandran viinitehtaalla. Se on ainoa valkoinen Muskat, joka on kansainvälisillä messuilla saanut kaksi kultamitalia. Olin tuolloin vierailevana tuomarina kun se toisen kerran myönnettiin.

        Ihmettelen mitä tekemistä Lasolilla on kuohuviinien kanssa. Lasol on ainoa juoma, joka sinulle näkyy kelpaacan rasvojesi liuottamiseen. Minä käytän sitä vain Mersussani tuulilasin pesemisnesteenä. Koeta, arvoisa Tepi, seuraavan kerran selvitä humalastasi, ennen kuin täällä asioit, niin jopa kirjoittaisit jotakin järkevää. Sinun tietämyksesi alkoholijuomista näkyy rajoittuvan vain nauttimaasi Lasoliin.


      • rotissööri
        T.epi kirjoitti:

        rotissööri 29.7.2007 klo 18.49
        "Kuivin venäläinen shampanja on "brjut", mutta sitä ei saa alkosta."

        No, taas osoitat tietämyksesi tason, vai että venäläistä shampanjaa. Kannattaisi, jos rotissööriksi itseään väittää, tietää juomista edes sen verran, missäpäin maailmaa tehtäviä kuohujuomia saa kutsua shampanjaksi.

        Taas hyvä osoitus tiedoistasi...

        Kerropa minulle, arvoisa Tepi, mitä te puistopultsarit siellä Tammerkosken puistossa juotte raakojen, lämmittämättömien lihapullien päälle, ranskalaista vuosikertashampajaa vai kuohuviiniä ? ?


      • rotissööri
        T.epi kirjoitti:

        rotissööri 29.7.2007 klo 18.49
        "Kuivin venäläinen shampanja on "brjut", mutta sitä ei saa alkosta."

        No, taas osoitat tietämyksesi tason, vai että venäläistä shampanjaa. Kannattaisi, jos rotissööriksi itseään väittää, tietää juomista edes sen verran, missäpäin maailmaa tehtäviä kuohujuomia saa kutsua shampanjaksi.

        Taas hyvä osoitus tiedoistasi...

        luepa toinen sana kirjoitelmastani ("kuohuviini") niin voit korjata osaamistani. Sinä näköjään et tajua ruoanlaiton lisäksi mitään myöskään juomista.


      • T.epi
        rotissööri kirjoitti:

        luepa toinen sana kirjoitelmastani ("kuohuviini") niin voit korjata osaamistani. Sinä näköjään et tajua ruoanlaiton lisäksi mitään myöskään juomista.

        rotissööri 29.7.2007 klo 22.44
        "luepa toinen sana kirjoitelmastani ("kuohuviini") niin voit korjata osaamistani. Sinä näköjään et tajua ruoanlaiton lisäksi mitään myöskään juomista."

        Niin, Lasol huuruissasi osasit toiseen sanaan asti kirjoittaa oikein sen jälkeen muistisi alkoi sekoilemaan ja puhuit Venäläisestä shampanjasta:

        rotissööri 29.7.2007 klo 18.49

        "venäläinen kuohuviini on hyvää ja se tehdään tankkikäymismenetelmällä. Kyseisellä Neukuista ostetulla lisenssillä tehdään myös Suomessa Elysee. Kuivin venäläinen shampanja on "brjut", mutta sitä ei saa alkosta. Viipurissa voi käväistä tai Tallinnassa."

        Eli toisen sanan jälkeen muisti meni. Kylläpä se Lasol kuohuaa, kun tuollaista tekstiä ja monta viestiä on 3:n kesäkuukauden laivakokin työttömyyspäivillä kirjoiteltava.

        Taitaa olla melkoinen itsetunto-ongelma, kun väität minua sellaiseksi kuin ilmeisesti itsellesi tuttua...

        PS. EU:ssa ei venäläistä kuohuviiniä saa mainostaa shampanjana!


      • tieto tarttuvat
        rotissööri kirjoitti:

        Ranskan itsekehuskelua varten laaditut lait, eivät ole voimassa Venäjällä ja käytän vain valmistajan itsensä antamaa nimitystä: shampanskoje. Paras venäläinen kuohuviini on Peter Velikii, joka tehdään Peterbuski zavod shampanskih vin (Pietarin shampanjatehdas). Gruusiassa valmistetaan vielä kuohuviinejä pullokäymismenetelmällä, mutta niitä ei liiku kansainvälisillä markkinoilla. Minulla on maatilallani myös muutamia pulloja valkoista muskattia, joka on tehty Massandran viinitehtaalla. Se on ainoa valkoinen Muskat, joka on kansainvälisillä messuilla saanut kaksi kultamitalia. Olin tuolloin vierailevana tuomarina kun se toisen kerran myönnettiin.

        Ihmettelen mitä tekemistä Lasolilla on kuohuviinien kanssa. Lasol on ainoa juoma, joka sinulle näkyy kelpaacan rasvojesi liuottamiseen. Minä käytän sitä vain Mersussani tuulilasin pesemisnesteenä. Koeta, arvoisa Tepi, seuraavan kerran selvitä humalastasi, ennen kuin täällä asioit, niin jopa kirjoittaisit jotakin järkevää. Sinun tietämyksesi alkoholijuomista näkyy rajoittuvan vain nauttimaasi Lasoliin.

        tuomarin hattuun. Gruusiassa valmistetaan toki kuohuviinejä pullokäymismenetelmällä, mutta Venäjälle niillä ei ole mitään asiaa, koska tältä suunnalta ei Venäjälle tuoda mitään juotavaa, ovat hieman huonoissa väleissä.

        Olen maistanut montaa Venäläistä kuohuviiniä ja kaikki ovat ollet lähinnä surkeita, juotavat tuotteet ovat tulleet aina entisistä neuvototasavallan osoista, ei nykyisen Venäjän alueelta. Esim Armenialainen Ararat Akhtamar on aivan loistava tuote, Venäjältä löydy mitään vastaavan laatuista juomaa.

        Puheet hyvästä Venäläisestä kuohuoviinistä voi jo unohtaa tai käytä maistamassa niitä mm Tallinnassa ja todeta saman itse.
        Jos jostain syystä suu sanoo, että on muuten hyvää - ei tämän jälkeen kannata muuta ostaakkaan - menee rahat aivan hukkaan.


    • kamalaa

      sotkua. Valitse kuiva eli Törley Sec,aivan juotavaa. Törley Charmant Rouge Doux on aivan tautista makeaa marjamehua, hyi inhottavan mahuista.

      Venäläiset suosittelen unohtamaan kokonaan.

      ALKOn listoista suosittelen esim Kriter Cuvée Spéciale, hinta vajaat 9 euroa, mutta kyseessä on aivan eri luokan tuote kuin Törley. ALKOsta löytyy aika paljon edullisia kuohuviinejä joilla voi testata ennen kuin kantaa laatikkollisen samaa juomaa Tallista kotiin.

      • ap.

        saksalaiset, italialaiset ja espanjalaiset kuohuviinit, joten en mitään testijuttuja tarvitse. Unkarilainen ja venäläinen kuohuviini on vain ollut kokeilematta. Olisin halunnut tietää, ovatko ne sen arvoisia, että kannattaa tuoda Tallinnasta (loistava hinta/laatu suhde).


    • Törkimys

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Millä voin

      Hyvittää kaiken?
      Ikävä
      96
      2655
    2. Jotain puuttuu

      Kun en sinua näe. Et ehkä arvaisi, mutta olen arka kuin alaston koivu lehtiä vailla, talven jäljiltä, kun ajattelen sinu
      Ikävä
      101
      2243
    3. Haluan sut

      Haluatko sinä vielä mut?
      Ikävä
      91
      2010
    4. Ampuminen Iisalmessa

      Älytöntä on tämä maailman meno.
      Iisalmi
      13
      1719
    5. Hei A, osaatko

      sanoa, miksi olet ihan yhtäkkiä ilmestynyt kaveriehdotuksiini Facebookissa? Mitähän kaikkea Facebook tietää mitä minä en
      Ikävä
      44
      1691
    6. Haluaisin aidosti jo luovuttaa ja unohtaa

      Ei tästä mitään tule koskaan.
      Ikävä
      78
      1656
    7. Pohjola kadulla paukuteltu

      Iltasanomissa juttua.
      Iisalmi
      36
      1646
    8. 91
      1573
    9. Synnittömänä syntyminen

      Helluntailaisperäisillä lahkoilla on Raamatunvastainen harhausko että ihminen syntyy synnittömänä.
      Helluntailaisuus
      128
      1447
    10. Mitä tämä tarkoittaa,

      että näkyy vain viimevuotisia? Kirjoitin muutama tunti sitten viestin, onko se häipynyt avaruuteen?
      Ikävä
      41
      1274
    Aihe