ajonopeus?

Pyöräilijä

Mikä on mielestänne tavalliselle "kuntoilijalle" sopiva pyöräilynopeus noin niinku asfaltilla?

95

28948

Äänestä

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • keijo

      Annat paukkuu vaan niin kovaa ku kauramoottorista irtoo!! =D sillä se kunto nousee ja tulee vähän lihasvoimaakin..

    • Mikkovm69

      riippuu ihan miten pitkän lenkin ajat. Itse olen pyrkinyt noin 16-18 keskituntinopeuteen pitkillä eli yli 100km matkoilla.

      • Kuski

        Oletko kuullut että sillä pyörällä voi ajaakin, ei aina tarvii taluttaa?


    • Trailrunner

      Maastopyörällä keskinopeus voi olla 20-30 km/h riippuen matkasta. Tuollainen kevyt vauhti jossa syke liikkuu 105-145 välillä on mulla 20-25 km/h. Tuollaista 22 km/h vetää vaikka koko päivän eli 10 h, olen kokeillutkin.

      Huomattavasti kovempi on nostaa vauhti 25->30 km/h:n. Testasin tällä viikolla ja 20 km meni 42 minuuttiin, jolloin vauhdiksi tulisi 29 km/h. Harjoitusvaikutus on tietenkin eri vauhdeilla eri. Kevyellä sykkeellä ajelu vaatii sellaisen 2-4 h lenkin, mutta tuollaista kovempaa vauhtia 30 km/h jaksaa pitää max tunnin.

      Eri asia sitten nämä maantie/hybridit, joissa kapeammat renkaat. Niillä pitäis päästä 25-35 km/h.

      • juuso1001

        Sanompa vaan että aika kova sälli olet, jos oikealla maastopyörällä ajelet yli tunnin yli 30km/h keskaria.


      • sekatyömies22
        juuso1001 kirjoitti:

        Sanompa vaan että aika kova sälli olet, jos oikealla maastopyörällä ajelet yli tunnin yli 30km/h keskaria.

        sälli on vaan jänteinen korsto ei tuossa ole ihmettelemistä, alla 3000e pyörä.


    • tietäjä

      vauhti on pitkässä lenkissä 25-28kmh ja lyhyessä ja kovassa 29-33 kmh. Siis keskinopeus. Äärimmäisen kova vauhti 34-36 kmh.

      • Trailrunner

        Mikä on tuo lyhyt ja kova? Onko esim 2*20 min sellainen jossa pitäisi päästä tuohon 29-33 kmh, jos yksin ajelee?

        Mitä tuo äärimmäisen kova vauhti tarkoittaa, kauanko sitä pitää pystyä pitämään?

        Siis jos maastopyörällä pääsen nyt 20 km 42 minuuttiin, niin miten se suurinpiirtein muuttuu vauhdiksi maantiepyörällä? Entä jos en aja yksin, vaan porukassa?


      • tietäjä
        Trailrunner kirjoitti:

        Mikä on tuo lyhyt ja kova? Onko esim 2*20 min sellainen jossa pitäisi päästä tuohon 29-33 kmh, jos yksin ajelee?

        Mitä tuo äärimmäisen kova vauhti tarkoittaa, kauanko sitä pitää pystyä pitämään?

        Siis jos maastopyörällä pääsen nyt 20 km 42 minuuttiin, niin miten se suurinpiirtein muuttuu vauhdiksi maantiepyörällä? Entä jos en aja yksin, vaan porukassa?

        Lyhyt ja kova on 1h. Äärimmäisen kova on juuri tuo 2*20 min tai max. 30 min täysillä niin että keuhkot hajoaa.

        Vauhtimuunnos: maastopyörällä 5km / h hitaammin kuin kilpapyörällä eli ero on todella iso.

        Porukassa lisää vauhteihin 4km / h.


      • Kassu
        tietäjä kirjoitti:

        Lyhyt ja kova on 1h. Äärimmäisen kova on juuri tuo 2*20 min tai max. 30 min täysillä niin että keuhkot hajoaa.

        Vauhtimuunnos: maastopyörällä 5km / h hitaammin kuin kilpapyörällä eli ero on todella iso.

        Porukassa lisää vauhteihin 4km / h.

        vaikuttanee melko paljon.. 3" ei rullaa järin hyvin :)


    • Pena

      Tuntuu olevan kovakuntoista porukkaa liikkeellä! Itse olen juuri tällainen "tavallinen kuntoilija" ja keskinopeus tosiaankin riippuu matkan pituudesta. Yli 100km:n matkoilla keskari 19-20. Eilen ajoin 55km keskarin ollessa 23. Pyörä 3-vaihteinen Nopsa.
      Hyviä pyöräilyreissuja kaikille!

    • kuntoilija

      heips,
      viimesunnuntaina pyräilin naisseurassa 70km ja keskiatuntivauhti oli vain 21km/h kun pääosin tuuli vastaan niin perkuleesti ja tartti käydä moikkaamasa kabereita matkalla....

      Toisaalsta 20km lenkit vedän täysillä ja viimekesänä paras oli 34km/h keskivauhti...

      Ja kun kaverin kanssa vedettiin 7km täysillä, niin hällä oli 42km/h ja mulla vain huima ja vieläkin kuntoilijana järkyttävä 39km/h.

      Eli vauhti riippuu siis matksta ja kunnosta sanoisin

    • triathlonisti

      Kuntoilijalla varmaan hyvä vauhti olis noin 25-30km/h riippuen tuulesta...eikä se vauhti niinkään vaan kuntoiluun käytetty aika. Itselläni vastatuuli tiputtaa vauhtia noin 5-10km/h. 20km lenkin pystyn parhaimmillani ajamaan n.35km/h ja kympin tempossa ennätys n.37km/h. Olen myös polkenut 115km keskarin olleessa n.30km/h. Polkemiseen vaikuttaa niin moni asia...esim.pyöritysnopeus.

      • Voipulla

        Mulla keskivauhti 500km lenkillä on 170km/h keulien.


    • Ennen oli paremmin

      10-vaihteinen Peugeot ranskalaisilla vaihteilla. 50 km:n lenkki meni 32,3 km/h:n keskinopeudella, kun pari kesää jaksoi reenata. Mittari oli kalibroitu digitaalinen.

      Ei näillä nykyajan hitailla hybrideillä kerkeä.

      • Juuso1001

        Omia kokemuksia yhden kesän n. 4000 km harjoittelukokemuksella. Maantiepyörällä 25km/h on kevyttä pk sykealueella tapahtuvaa ajoa. Sitten kun mennään yli 28km/h vauhteihin joutuu jo vähän ponnistelemaan ja vaatii vähän enemmän harjoittelua alle. Siitä ylöspäin 30km/h ja yli joutuu jo tekemään todella töitä jos yksin ajelee. Tuulen vastus kasvaa ja alkaa vaikuttaa noissa nopeuksissa. Ryhmäajossa saa lisätä ilmeisesti sen 4km/h keskivauhteihin, ei ole kokemukia (tänä kesänä mielenkiinnolla odotan).

        Kun mittaatte niitä keskinopeuksia, niin mitatkaa matka paikasta A paikkaan A.


    • jmr2

      Ajelin muutaman kesän maastopyörällä n. 50 km:n lenkkejä keskinopeudella 23km/h. Nyt ostin Crescent Hamran ja polkimet joihin saa kengät lukittua. Sama lenkki paras keskinopeus n.26km/h. Ikää 47v ja paino 120kg.

      • ertyuikfry

      • ............
        ertyuikfry kirjoitti:

        Klossipolkimet vähentävät hyötysuhdetta. Se on tieteellisesti tutkittu. Katsasta vaikka tämä linkki: http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/18418807 Nopeuden nousu johtuu siitä Hamrasta.

        Kokeilin yhden kesän hybridissä lukkopolkimia ja edellis kesään verrattuna en huomannut juuri mitään eroa nopeuksissa, Eikä niiden käyttäminenkään ollut kovin miellyttävää, ainoa selkeä etu oli tasaisella vastatuuleen polkiessa ja sekin taisi olla vain kuvitelmaa. No pitänee varmaan laittaa polkimet ja kengät myyntiin jos joku muu niistä innostuisi.


      • Mieti sitä
        ............ kirjoitti:

        Kokeilin yhden kesän hybridissä lukkopolkimia ja edellis kesään verrattuna en huomannut juuri mitään eroa nopeuksissa, Eikä niiden käyttäminenkään ollut kovin miellyttävää, ainoa selkeä etu oli tasaisella vastatuuleen polkiessa ja sekin taisi olla vain kuvitelmaa. No pitänee varmaan laittaa polkimet ja kengät myyntiin jos joku muu niistä innostuisi.

        Lukkopolkimet vaatii totuttelua niintä käyttäessä että oppii ottamaan jaloille sen nostoliikkeen hyödyn joka myös kehittää uusia lihasominaisuuksia jaloissa !


    • p.p. asentaja

      Ei ne polkimet itsestään mitään auta jollei niitä osaa käyttää. Käyttäminen tarkoittaa siis sitä, että osaa polkemisen sijasta pyörittää, se ei taas ilman lukkoja onnistu koska kierroksia lisätessä jalat eivät yksinkertaisesti pysy polkimissa kiinni. Ilman lukkoja kadenssi on tyypillisesti max 60-70 rpm, lukoila helposti "pienellä" harjoittelulla 90-100 rpm, maksimissaan jopa 140 rpm.

      Pyöritystekniikkaa ei opi aivan hetkessä. Itselläni meni Tacxin harjoitusvastuksella takkahuoneessa yksi talvi (kilometreissä n. 10 000 km 90-92 kadenssilla ja 50 km/h keskarilla) ennen kuin homma alkoi jollain tavalla sujua. On myös tutkittua tietoa siitä, että pyöräilyssä päästään eteenpäin paremmalla hyötysuhteella, kun kampikierroksia nostetaan.

      Jos lukoista ei ole hyötyä, niin miksi ihmeessä kaikki ammattipyöräilijät niitä käyttävät?

      • kytk

        Sepä se, koska kuten tuosta linkistä selviää, tieteellisen tutkimuksen mukaan ne vähentävät hyötysuhdetta.


      • p.p. asentaja
        kytk kirjoitti:

        Sepä se, koska kuten tuosta linkistä selviää, tieteellisen tutkimuksen mukaan ne vähentävät hyötysuhdetta.

        Tuossa yksittäisessä tutkimuksessa keskityttiin vain kohtalaisen matalan kierroksen/suuren väännön osuuteen, 90 rpm:lla lukkojen edut eivät tule välttämättä näkyviin. Toisaalta tutkimuksessa ei otettu kantaa energian kulutukseen (tutkittiin voiman käyttöä ja tehoa) eli jos ajetaan samalla nopeudella ilman lukkoja isommalla vaihteella, niin ajajan energiavarastot eivät riitä niin pitkälle kuin isoilla kierroksilla. Nopeutta lukot eivät itsestään tuo, hyvä(kuntoinen) pyöräilijä ajaa ilman lukkoja pitkänkin matkan nopeammin kuin teknisesti huono(kuntoinen) lukkopolkimilla. Edelleenkin väitän, että kun kampia pyöritetään rennosti 90-140 rpm, niin se onnistuu vain jalan ollessa tavalla tai toisella kiinteästi lukittuna polkimeen.

        Kuten sanoin, kun mennään pienen väännön/suurten kierrosten alueelle, niin sinne ei ilman lukkoja edes päästä. Kun pitää päästä nopeasti pitkiä matkoja mahdollisimman pienellä energiankulutuksella (esim. Triathlon), niin se onnistuu vain pienellä väännöllä ja suurilla kampikierroksilla. Kysypä keneltä tahansa triathlonistilta ajaako hän voimalla isolla vaihteella vai kierroksilla pienemmällä...

        Yhden suppean tutkimuksen perusteella ei pidä vetää kovin pitkälle meneviä johtopäätöksiä eikä toisaalta tutkittu tieto ole välttämättä sovellettavissa käytäntöön. Kilpailu pyöräilyssä on sen verran kovaa, että tekniikkaa kyllä tutkitaan ja kokeillaan käytännössä, mutta edelleenkin 100% niin rata- kuin maantiepyöräilijöistä huipputasolla käyttävät lukkopolkimia. Jokainen harrastelijakin toki voi miettiä ja kokeilla omalla kohdallaan onko niistä hyötyä vai ei. Itselläni keskari tipahtaa ainakin 3-5 km/h samalla matkalla, tosin en ole kokeillut samalla pyörällä, satunnaisesti olen ajanut lukkopolkimattomalla pyörällä n. 20 km työmatkan Pyörien välillä ei ole varustuksessa merkittäviä eroja, ainoastaan paino on ehkä 10,5 kg vs. 8 kg.


      • 3454454

        "kadenssi on tyypillisesti max 60-70 rpm, lukoila helposti "pienellä" harjoittelulla 90-100 rpm, maksimissaan jopa 140 rpm."

        Parhaat maksimit mitä minä tied'n on 302 tai 304 suomalaisen pyöräilijän ajamana, eli aika kaukana on tuo 140 rpm


    • Alkup. Maantiepyöräi

      Tänään 22

    • Shimano 7-v.

      On teillä uskomattoman kovat vauhdit. Tällainen 15 kiloa ylipainoinen jässikkä kun lähtee ajamaan normaalilla 7-vaihteisella miesten pyörällä niin saa olla tyytyväinen jos keskinopeuden saa pidettyä edes 20 km/h:ssa.

    • Pyöräilyn harrastaja

      Lenkkivauhteja:
      Maastopyörällä 15-30km/ keskari kelistä/maastosta/sykkeestä riippuen,
      maantiepyörällä keskarit 30-35km/h kelistä/maastosta/sykkeestä riippuen.

      Tempo / yhteislähtökisoissa keskinopeus noin 40 km/h

    • 100rpm

      Entisenä kilpapyöräilijänä voisi heittää ihan lonkalta, että JOS joku ajaa (edestakaisen) 5 km matkan 40 keskarilla, niin ei kun kisoihin mukaan. Yhteen suuntaan ajettuja nopeuksia ei kannata edes mainita, kun tuuli ja maasto ovat ne nopeuteen vaikuttavat asiat. Satasen kevätlenkki sujui pikkuvälityksillä 25 keskarilla ja siitä sitten ylöspäin, kun ilmat lämpeni ja vaatteet väheni ja oli kevättä rinnassa.

    • sydämen syke

      Ei kait se nopeus ole mikään kuntoilun/terveellisyyden mittari. Kunhan hallitsee tilanteet eli ei aja liian kovaa tlanteeseen nähden. Silloin voi käydä terveyden päälle.

      Oikea mittari on mielestäni sykemittari, joka mittaa polkijan rasitusta.

    • 100rpm

      Sykemittaria tarvitaan oikeasti vain, jos on valmentaja, joka oikeasti tietää, mitä niillä sykelukemilla tehdään ja tietää mitä ne milloinkin tulee olla. Fillaristille ne kuuluvat sarjaan "kiva tietää" (jos ovat)

      • Alkup. Maantiepyöräi

        Olen tuosta kyllä rajusti eri mieltä. Tottunut kilpaurheilija tai kuntoilija ei tee hirveästi sykemittarin antamalla tiedolla, mutta aloittelevalle ja vähemmän kuntoilevalle mittari sekä siihen yhdistetty ohjelmisto antaa arvokasta tietoa palautumisesta. Yleisin virhe kuntoiluinnostuksen alkaessa on yrittää liikaa!

        Esimerkiksi Polarin keskitason mittarit ainakin yhdistettynä Polarpersonaltrainer palveluun arvioivat riittävän tarkkaan palautunmista. Se on hyvinkin tärkeää tietoa sellaiselle, joka ei tunne kroppaansa yhtä hyvin kuin kilpaurheilijat. Samat toiminnot ovat käsittääkseni muidenkin isojen valmistajien sykemittareissa ja niihin liittyvissä palveluissa.

        Kilpaurheilijathan sitä paitsi ovat pyöräilyssä siirtymässä sykkeen mitatuksesta tehon mittaukseen.


      • 100rpm
        Alkup. Maantiepyöräi kirjoitti:

        Olen tuosta kyllä rajusti eri mieltä. Tottunut kilpaurheilija tai kuntoilija ei tee hirveästi sykemittarin antamalla tiedolla, mutta aloittelevalle ja vähemmän kuntoilevalle mittari sekä siihen yhdistetty ohjelmisto antaa arvokasta tietoa palautumisesta. Yleisin virhe kuntoiluinnostuksen alkaessa on yrittää liikaa!

        Esimerkiksi Polarin keskitason mittarit ainakin yhdistettynä Polarpersonaltrainer palveluun arvioivat riittävän tarkkaan palautunmista. Se on hyvinkin tärkeää tietoa sellaiselle, joka ei tunne kroppaansa yhtä hyvin kuin kilpaurheilijat. Samat toiminnot ovat käsittääkseni muidenkin isojen valmistajien sykemittareissa ja niihin liittyvissä palveluissa.

        Kilpaurheilijathan sitä paitsi ovat pyöräilyssä siirtymässä sykkeen mitatuksesta tehon mittaukseen.

        Ja minä olen asiasta sitä mieltä, että pääasia on ottaa se fillari ja mennä sen kanssa ulos ja ajaa sillä (100rpm) ja NAUTTIA pyöräilystä, joka on sieltä parhaasta päästä olevia asioita, mitä yleensä on. Siihen ei tarvita tietokoneita. Olen huomannut, että trendi on se, ettei yksinkertaisesti VOI mennä ajaman, jos ei nyt satu olemaan sitä viimeisintä tietokonepäivitystä tai jos tietokone sanoo ettei tänään voi ajaa. Tuolla kun muutaman tunnin pyöräilee päivittäin sellaisella rasituksella miltä itsestä tuntuu, niin se on aika hyvä, vaikka tietokone sanoisi mitä.
        Surulliseksi vetää, kun seuraa aktiivisesti kilpapyöräilyn alennustilaa. Liikenteessä on ennätysmäärä superhienoa kalustoa, josta meikäläinen ei osannut aikoinaan haaveillakaan, mutta missä ovat kilpapyöräilijät ja mihin on kadonneet kaikki hyvät kisat? Kilpapyöräily taitaa olla nykyajajille niin rankka laji, ettei sitä voi harrastaa, kun tietokone sanoo, että tulee liikaa rasitusta. Samaa tapahtuu kaikissa muissakin kestävyyslajeissa. Taso on jo niin alhaalla, ettei alemmaksi voi enää mennä.


    • AikakoParantaa

      Ajan 2 kappaletta 30 km lenkkiä vuorokaudessa (työttömänä ollessani) ja keskinopeus ilman klosseja 3-vaihteisella on n. 17 km/h. Persuukset vaan tuppaavat kipeentymää, että millähän noista perskivuista pääsee.

      • Alkup. Maantiepyöräi

        Vaihtamalla pyörän sellaiseen, jossa on tasapainoisempi, eli matalampi ajoasento ja hankkimalla siihen kapeamman satulan. Uudet maantiepyörät maksavat yli 1000€, mutta 80-luvun teräsrunkoisia ns. "harjoituskilpapyöriä" saa muutamalla kympillä. Vanhojen harjoituskilpapyörien teräsrungot ovat yleensä miellyttäviä ajaa.


    • ben xy z

      Tuossa puhuttiin pyöristä, mutta riippuuhan nopeus ajajastakin.

      Meikäläisellä on hyvän matkaa takana päin seitsemänkymppiä, mutta ei nopeudessa eikä matkassa, vaan iässä. Kaiken lisäksi tulee ajetuksi suurelta osin vanhalla yksivaihteisella ajokilla, väliin tosin vanhalla 2x6-vaihteisella. Tutuksi tulleella reitillä on muutama liikennevalo, muuten an asvalttia.

      Keskimääräinen nopeus on sellaista 10-12 km/ t Ehkä se tämänikäiselle on joten kuten tyydyttävä.

      • veloveijo

        Olen jo veteraanisarjalainen minäkin ja kyllä se niin on, että ajellessa pitää ottaa ikä huomioon jo pelkästään sydänkohtausriskin takia. Pitempien lenkkien jälkeen on levättävä kunnolla, mulla se tarkoittaa paria päivää yleensä. Ja nousuissa on varottavaa liikayrittämistä.

        Mutta kun on ajellut samoja lenkkejä pitkään niin niihin syntyy rutiini ja silloin tietää missä vaiheessa pitää jaksaa mitenkin paljon. Jos huomaa, että jaksamisessa on tapahtunut muutosta huonompaan suuntaan niin lenkkiä on syytä lyhentää ja lisättävä lepoa. Sellaistahan se on kehon kuuntelua aikamiesten pyöräily.

        Olen huomannut, että vanhemmiten ei tule panostettua pyörään niin kuin nuorempana, vaikka ehkä pitäisi, olisi ajelu silloin nautittavampaa.


      • Pyöräily kunniaan!
        veloveijo kirjoitti:

        Olen jo veteraanisarjalainen minäkin ja kyllä se niin on, että ajellessa pitää ottaa ikä huomioon jo pelkästään sydänkohtausriskin takia. Pitempien lenkkien jälkeen on levättävä kunnolla, mulla se tarkoittaa paria päivää yleensä. Ja nousuissa on varottavaa liikayrittämistä.

        Mutta kun on ajellut samoja lenkkejä pitkään niin niihin syntyy rutiini ja silloin tietää missä vaiheessa pitää jaksaa mitenkin paljon. Jos huomaa, että jaksamisessa on tapahtunut muutosta huonompaan suuntaan niin lenkkiä on syytä lyhentää ja lisättävä lepoa. Sellaistahan se on kehon kuuntelua aikamiesten pyöräily.

        Olen huomannut, että vanhemmiten ei tule panostettua pyörään niin kuin nuorempana, vaikka ehkä pitäisi, olisi ajelu silloin nautittavampaa.

        Outoa tuo lepääminen. Kyllä nuo pyöräilevät vanhemmat kuskit ajelevat aivan samoin kuin nuoret. Ainakin nuo joita on ryhmälenkeillä nähnyt, ja joiden kanssa sattunut keskustelemaan tien päällä.


      • Outoa???
        Pyöräily kunniaan! kirjoitti:

        Outoa tuo lepääminen. Kyllä nuo pyöräilevät vanhemmat kuskit ajelevat aivan samoin kuin nuoret. Ainakin nuo joita on ryhmälenkeillä nähnyt, ja joiden kanssa sattunut keskustelemaan tien päällä.

        Aivan saletisti palutumisajat pitenevät kun ikää kertyy ja palautuminen tarkoittaa lepoa!


      • pilkkijähaalareissaan
        Outoa??? kirjoitti:

        Aivan saletisti palutumisajat pitenevät kun ikää kertyy ja palautuminen tarkoittaa lepoa!

        Täysillä ei voi vetää vanhana niin paljon kuin nuorena, ellei sit oo jotain korvaushoito-ohjelmaa. Mut vahnempikin natikka voi vetää joka päivä pitkää pk:ta siinä missä nuori. Jos on ajanu aina ylikovaa, joutuu aloittamaan sen pk:n rakentamisen alusta.


      • Alkup_maantiepyöräi
        pilkkijähaalareissaan kirjoitti:

        Täysillä ei voi vetää vanhana niin paljon kuin nuorena, ellei sit oo jotain korvaushoito-ohjelmaa. Mut vahnempikin natikka voi vetää joka päivä pitkää pk:ta siinä missä nuori. Jos on ajanu aina ylikovaa, joutuu aloittamaan sen pk:n rakentamisen alusta.

        Palautumisaika on vanhemmalla pidempi. Täysillä voi vanhakin ajaa.


    • Citypyörä

      Itellä on tommonen nii meen asfaltilla 20-30 nopeus (suomalainen pyörä koottu vissii jossain saksassa) En itse tykkää mennä koskaa asfaltille ei tunnu enää missää joten meen hiekkatiellä enemmän aloitin jopa huono kuntoisella tuosta menimisen.

    • pyöräilyhullus

      32 km/h tulee vedettyä töihin joka aamu ja sieltä pois. Matkaa töihin on se 30 km. Eli tunnin verran ees taas =) ja töissä olen 10 tuntia metsässä siirtelen isoja (120 kiloa) ja painavia kiviä lihasvoimin ilman kahvi taukoja. ruoka tauolla syön mikro pizzan ja palkkaa saan 5euroa/tunti ja hiki on koko ajan.hyvin tässä menee, nyt on 300 000 euroa lainaakin ja uusi talo. pyöränä on shimanon 3-vaihteinen naisten pyörä,hyvin toimii kun kumit vaihtaa kerran 5 vuoteen

      • keskaria

        32 km/h tulee vedettyä töihin joka aamu ja sieltä pois. Matkaa töihin on se 30 km. Eli tunnin verran ees taas =) ja töissä olen 10 tuntia metsässä siirtelen isoja (120 kiloa) ja painavia kiviä lihasvoimin ilman kahvi taukoja. ruoka tauolla syön mikro pizzan ja palkkaa saan 5euroa/tunti ja hiki on koko ajan.hyvin tässä menee, nyt on 300 000 euroa lainaakin ja uusi talo. pyöränä on shimanon 3-vaihteinen naisten pyörä,hyvin toimii kun kumit vaihtaa kerran 5 vuoteen

        Johan vitsin murjasit ! 3-vaihteisella 30-32 keskarilla !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!


      • Satkulasissa

        Mennentullen ja palatessa alamäkkeen :)


      • Soffalta_satulaan

        Vaikka onkin vanha kommentti, niin mietipä/laskepa uudelleen mitä nopeutta sun pitää polkea, jotta 30 km taittuu puolessa tunnissa...? Ettei vaan ois 60km/h se vaadittava nopeus. Joten ihan pikkusen taisi olla ns 'kala-vale' sulta :D


    • Ne vanhat hyvät ajat

      Mä olen ajanut Lahdesta Imatralle, 199 km matkan, 33 km/h keskinopeudella. Elettiin toukokuuta 1999 ja mulla oli uusi, 5995 markan hintainen Crescent deca race-maantiepyörä alla.
      Olin silloin 27-vuotias hoikkapoika.

      • karjula

        Taitaa aika kullat muistot. Jos ja kun olet ajanut yksin 199 km 33 keskarilla, voin kertoa, ettei onnistu kovinkaan monelta karjulta. Takana täytyy olla pyöräilyvuosia ja kilometrjä takana kohtuu määrä.


    • Tosi kuin vesi.

      Olin silloin kuule hyvässä kunnossa ja takana oli ihan kohtuullisesti niitä lenkkejä. Kyllä se vaan kuule silloin onnistui. Ajopäiväkirja on tallessa, että ei ole kyse mistään ajan kultaamisesta.
      En minä ainakaan lähtisi toisten tekemisiä vähättelemään. "Kun mä en oo pystyny tekee, enkä oo tota tehnyt, niin ei siihen oo kukaan muukaan pystynyt." Uskon ja toivon, että tuo Karjulan viesti oli pelkkä provo.
      Tiedätkö, että savolaisilla on oma Jumala? Se on sellainen kuin Pyhä Yksinkertaisuus. :-)

    • kymppi

      Tunti menee 10 kilometrin matkaan kaupungissa kun on liikennevalojakin.

    • Terveisiä Treelta

      Kaupungissa on liikennevalot, sokkopaikkaristeyksiä, jalankulkijat saattaa liikahdella arvaamattomasti ym. Saa siellä 10 km matkaan tärvättyä helposti sen tunnin. Jos on vanha ja tai raihnainen, niin voi olla mahdotontakin suoritua ko. matkasta nopeammin.
      Ite tulin aamulla 7,5 km siten, että ajoon kului karvan alle 22 minsaa. Siihen päälle parit valoissa pönöttämiset. Pyörä on vaihteeton, 30-vuotias Nopsa, minkä kauramoottorina toimii 42-v ukko.

    • sohvaperuna

      Minä koitin tänään kuinka pyöräily kulkee, pääsin 15km/h (sport tracker). Olin tyytyväinen.

    • ddjdjdjnsl

      Miettikää jalkapallo pelaaja cristiano ronaldo juoksee 33,6km/h

      • kgkv

        Tuskin vaan juoksee edes kolmeasataa metriä


    • Alkup_maantiepyöräi

      Haarukka on iso. Keskinopeudet 20 - 25 - 30 - 35 ovat kaikki ihan normaaleja kuntoilijoille. Ajonopeudet sitten vaihtelevatkin enemmän aina 15 km/h - 70 km/h. Vähemmän jyrkissä ylämäissä ja kovaa alamäissä.

      • Rapamahapyöräilijä

        Minä en ole edes mikään kuntoilija ja silti perus polkemisella kevyesti menee maastopyöräni sitä 25-30 km/h nopeutta tasaisella tiellä, jopa yhdllä kädellä polkien.


      • Alkup_maantiepyöräi

        Ajonopeus pitääkin olla tuollainen, jotta pääsee sinne kahden kympin tuntumaan keskinopeudessa. Tahkolla 2015 pitkän matkan (180 km) voittajan keskinopeus on ollut vähän päälle 18 km/h.

        http://www.savonsanomat.fi/urheilu/Tahko-MTBn-ykkönen-peittosi-mönkijän/530736


      • Soffalta_satulaan
        Rapamahapyöräilijä kirjoitti:

        Minä en ole edes mikään kuntoilija ja silti perus polkemisella kevyesti menee maastopyöräni sitä 25-30 km/h nopeutta tasaisella tiellä, jopa yhdllä kädellä polkien.

        Melkoinen temppu tuokin. Ei se nopeus, vaan se yhdellä kädellä polkeminen... Miten päin sä sitä pyörääs oikein ajat? ...vai kelaatko pyörätuolia, jos kädellä poljet...?

        Melkoisia veijareita täällä :D


    • tavallinen-kuntoilija

      Nopeus riippuu varmaan siitä, mitä haluat saavuttaa. Ap viestissä kysyit tavallisen kuntoilijan nopeutta. Haluatko pitää kuntoa yllä vai nostaa sitä. Lenkkien pituus vaikuttaa. Jos poljet 5 tuntia (esim vapaapäivänä) tai iltalenkki työpäivän jälkeen. Liian helppo ei nosta kuntoa, mutta pienempikin lenkki on sohvaa parempi vaihtoehto. Itse poljen 20 km/h maantiellä tavallisella (ei maantiep.) pyörällä, mäkistä seutua, ei mitään lakeutta. Tuntuu hyvältä, mutta ei vie haluja seuraavalta kerralta.
      Täällä tunnutaan kerrottavan nopeusennätyksistä, joita paljon ja hyvillä pyörillä ajavat pitävät yllä.

    • Ulkosuomalainen_

      Itsellä tuollainen 50 km lenkki metsäteitä pitkin menee 23-24 km/h keskinopeudella. 29'' maasturi. Kilometrejä kertynyt tänä vuonna reilut 3200.

      • Ulkosuomalainen_

        Reilut 3500 km siis.


    • RaatoKuikka69

      Insera hybrid ultegra osasarja 30km asfaltti 32kmh keskinopeus
      aerokypärällä 32,2kmh

    • nauraamahakippurassa

      Oi juma ...ton olisin nähdä kun inseran hybridillä painellaan aero kypärä päässä..huumoria kerrassaan...

      • RaatoKuikka69

        drop bar ohjaustanko täysi ultegra osasarja
        runkokoko 62 inseam 82


    • kuidaskäsikäyb

      hihhhhiihhahahahhahahaa......olkoon vaikka osasarjana sora tai mora :D äijä syöttää skeidaa....inseam 82 = munanmitta 8,2cm puoliheijarissa aero kypärä nupin päässä

    • kumipuhkes

      30 kmh hybridillä ja 35 kmh maantiepyörällä siis 50 - 80km lenkkejä, no oikeesti se riippuu ajajan kunnosta se sopiva vauhti.

    • Keski-ikäinen-ukko

      Olen ajanut hybridillä parin kymmenen kilometrin lenkkejä keskinopeudella 18 - 20 km/h. Osa reitistä on hiekkaa ja soraa, osa asfalttia, jalkakäytävän reunoja, ala- ja ylämäkiä sekä muutamia liikennevaloja. Jyrkissä ylämäissä nopeus tippuu johonkin 13 km/h, mutta alamäissä nopeus voi olla 36 km/h. Vastatuuli pudottaa nopeutta usein reilusti.

      Tasaisella asfaltilla tuntuisi siltä, että keskinopeudeksi "kaltaiseni tavis" saa helposti 22 ... 24 km/h, mutta 26 ... 28 km/h keskinopeutena vaatisi jo paljon potkua reisissä ja kapaa keuhkoissa. Itselleni tunnin lenkki on riittävä, muusta ei ole kokemusta.

      Normaalia vauhtia polkiessani joskus kyykkypyöräilijä menee tasaisella ohi arviolta 35 - 45 km/h nopeudella; tuollaiseen nopeuteen en pysty lainkaan.

    • pitkän_veivaaja

      Mulla vaihtelee keskinopeudet aika paljon maaston ja kuorman mukaan. Kuormaamattomana nopeudet vaihtelevat aina alle 18kmh:sta johonkin 34kmh nopeuteen riippuen maastosta ja ajohaluista. Vaikka en aja väkisin täysillä niin sellasen jutun olen huomannut että pitkät matkat näyttävät nostavan keskinopeutta eivätkä suinkaan laskevan sitä. En tiedä mistä johtuu, yleensä kai sitä jaksaisi ajaa lyhyemmän matkan kovempaa mutta mulla se menee eri tavalla, tai sitten tässä on vaan joku nopeuden tasoittumisjuttu mittarissa. En ilmeisemmin ole mikään sprinttaaja, vaan pitkän matkan veivaaja.

    • riippuuolosuhteista

      Pystyasennossa kovaan vastatuuleen ajettaessa jo 20 km/h on hyvä keskinopeus.

    • eBikestani

      Sopiva minimi on 25 km/h sähköpitää siinä,.
      Jos kuntokohillaan niin 30km/h ei pitkä lenkki.

    • Voitto-Belgiaan

      Ei ole kilpapyöräilijät mitään tavallisia ihmisiä vaan ihan oma rotunsa!

      Rion olympialaisissa miesten maantiepyöräilyssä kilpamatka oli jotakin 237,5 kilometriä, jossa joukossa ihan huimia nousuja (10 - 20 astetta). Myös toki laskuja, mutta mutkaista tietä, joten nopeus ei voi silloin nousta kovin kovaksi. Tosin ja valitettavasti moni sekä nainen että mies kaatui pahasti joko ylinopeuden tai liukkauden takia.

      Voittajakolmikon aika ko. matkalla oli 6h ja 10min plus rapiat ja keskinopeus huikeat 38 km/h!

      Itse jos yrittää ajaa hybridillä muutaman minuutin tuota nopeutta, niin tietää ajaneensa - reidet, pohkeet ja keuhkot aivan tulessa!

      Respect! Aivan eri rotunsa, liekö jopa lajinsa.

      • seoneläin

        Vain eläin pystyy tuohon.


      • Riispektit

        Ne onkin kestävyysurheilun kuninkaita.


    • F.Y.Ysikko

      Maastopyörällä ajonopeus 22 km/h vaatii keskimäärin sadan watin tehon, 26 km/h vaatii 150 watin tehon ja 29 km/h vaatiikin jo 200 watin tehon.

      Hyvälaatuisella kippurasarvella ajonopeus 28 km/h vaatii keskimäärin sadan watin tehon, 33 km/h vaatii 150 watin tehon ja 37 km/h vaatiikin jo 200 watin tehon.

      Kilpapyöräilijät voivat ylläpitää 250 - 400 watin tehoja - ja vajaan 40 km/h keskinopeutta - tuntikausia.

      Tavallinen terve kansalainen voi tuottaa 100 - 200 watin tehoa tunnista kahteen tunnin ajan. Se tarkoittaa nopeutena ja tavallisella pyörällä 20 - 30 km/h. Korkea ajoasento, raskaat ylämäet ja vastatuuli syövät suorituksen tehoa.

    • Satu_täti

      Keski-ikäinen nainen. Yleensä ajelen 35km lenkkejä hybridi pyörällä. Maasto vaihtelee. En kuitenkaan kutsuisi rankaksi. Aikaa menee noin 1h45min. Hiukan säästä ja omista tuntemuksista riippuen. Mitähän muut naiset ajelevat?

    • kilometrejäon

      Onneksi sitä ei tarvi miettiä, riittää kun ajaa vaan. Ajonopeus "säätyy" sopivaksi ihan itsekseen ja on aina sopiva. Usko pois!

    • riatlonisti

      reilu vuosi ajotreeniä takana viime kesänä ja maantiepyörällä 31km/h keskarilla meni 90km triathlon kisoissa.. eikä peesattu! nyt talvi pyöritetty tallissa vastuksella ja salia 1-2krt viikkoon..
      Jännä nähä mitä tänä vuonna saa kesällä aikaan

    • ArrowMaster

      Just äsken 70-luvun Nishiki-kilpapyörällä tuli poljettua 22,2 km/h keskinopeudella. Maksiminopeus 66,7 km/h. Nousua 111 metriä ja laskua 182. Olen 24-vuotias nainen.

    • Pyöräana

      Kuntoilijalle ei ole määrätyä nopeutta mitä pitää ajaa,kunto eri ihmisillä erilainen ja siis matkanopeus erilainen toisella sopiva 18 km/h toisella 25 km/h .Sääntönä suurin osa lenkeistä 80%-90 % PK vauhtia joka on 60%-75% suurimmasta pulsista mitä voi saada. Pk lenkillä voi ottaa 30 min välein 15 sekuntin kirejä jos kunto antaa myöten.Sillä kuntoilija selviää pitkälle,ehkä kerran viikossa voi tehdä muutama veto 10 -5 min noin 5 min palautuksella L
      ähtee ajamaan rennosti kihdyttäen ettei heti täysillä. jos veto alkaa hiipumaan 3-5 vedon lopeta . Näillä harjotteila voi joskus lähteä kuntoajoihin kun siltä tunttuu.Porukassa vauhti nousee kun peesailee toistenperässä kun vähemmän ilman vastusta.

      • Vaatimaton_kunto

        Kolmivaihteisella menee 19 kilometrin harjoituslenkillä noin 45 minuuttia eli keskinopeus on 25 km/h. Pisin kokeilemani matka on 207 km, johon kului taukoineen 13 tuntia. Keskinopeus 16 km/h ja loppumatkan ylämäet tuntuivat varsin hankalilta...


    • rsgrgrs

      Korkeuserot, asvaltin kunto, tuulisuus ja pyörän tyyppi vaikuttavat myös hyvin paljon. Itsellä keskihintainen hybridi. Perus 25km lenkkini sisältää 1/3 hyväkuntoista maantietä, 1/3 pienempää asvaltoitua tietä missä asvaltti ei ihan yhtä hyvin "rullaavaa" kuin maantiellä, ja 1/3 pyörätietä joka monissa kohtaa pomppuinen. Pieniä korkeuseroja muttei mitään suurempia mäkiä.

      22-26km/h on keskinopeus riippuen tuulesta ja mihin suuntaan kiertää lenkin. Lievällä pohjoistuulella menee nopeimmin kun kiertää myötäpävään, silloin 26km/h keskinopeus.

      • rsgrgrs

        Mutta siis aika mahdoton sanoa sopivaa nopeutta kun riippuu niin monesta tekijästä. Esim jollain kalliimmalla maantiepyörällä varmasti saisin heti paremman keskinopeuden.


    • Anonyymi

      Taitaa täällä Tampereella asua paljon muuta Suomea surkeampia pyöräilijöitä. Itse poljen maastopyörällä n.25kmh keskinopeuksia ja hyvin harvoin ehkä 2kertaa vuodessa joku tulee ohi ja silloin ne ovat maantipyöriä ja kuskit ajoasuissa. Itse ohittelen muita jatkuvasti. Silti täällä kaikilla huomattavasti kovemmat keskinopeudet ihme ettei näitä teillä näy...

    • Anonyymi

      Nopeus ei ratkaise, vaan se, että pulssi pysyy kuntoilijalle sopivassa lukemassa. Se taas riippuu iästä. Itselläni kunnon kohotus pulssi on 130.

      • Anonyymi

        Tässä ketjussa puhuttiin keskinopeudesta... Eikä se pelkkä pulssikaan mitään kerro kyllä kuka tahansa voi polkea vaikka kilometrin matkan 5kmh matalalla pulssilla.


    • Anonyymi

      Veikkaan että pikkaisen vähemmän pyöräilevälle 18 - 22 km/h välimaastoon sioittuva keskituntinopeus on aika lähellä totuutta.

    • Anonyymi

      Näkyy Stubbi vetelevän 43 km/h lenkkejä, koittakaas itse

    • Anonyymi

      Olenko nopea pyöräilin 7km noin 15min

    • Anonyymi

      normipolkupyörällä esim hybridit ym sanoisin että jos poljet vähintään tunnin lenkin 25kmh keskarilla niin se on jo hyvä....ja maantiepyörässä tunnin ajo 30kmh keskari sen on jo hyvä.... jos ajat maastopyörällä niin 22kmh tunnin ajo on nopeus ihan hyvä...mutta kannattaa seurailla sykkeitä. jos olet ajamaton kuski ja alkuun ajat liian kovaa niin sykkeesi voi huidella tapissa ja se ei ole hyvä...pitkäkestoiset kuntoajot tuo pohjaa lajiin ..se kun alkaa olla kunnossa voit alkaa suunnitella nopeuden nostoa. muistaa vain että pääosa ajosta tapahtuu pk alueella...eli siis peruskestävyys ei pääkaupunki ;)

    • Anonyymi

      20km tunnissa. Mummonpyörällä

    • Anonyymi

      Jopo kaupunkipyöränä, mittariin tullut avg 14,1

    • Anonyymi

      Tässä kaunistelematonta tilastoa kolmesta eri pyörästä saman pyöräilijän alla:
      Vähän liian pienirunkoisella hybridillä pääsee tekemään noin 20-30 kilometrin lenkkejä noin 21-23 km/h keskinopeudella.
      Suoratankoisella "fitness"-pyörällä menee 30-50 km lenkki noin 26-28 km/h keskinopeudella.
      Ja maantiepyörällä 50-70 km lenkki menee 27-29 km/h.
      30 km lenkki menee maantiepyörällä noin 29-31 km/h
      Fitness-pyörässä ja maantiepyörässä on sama shimanon 105 osasarja ja molemmat on mitoiltaan itselle hyvin sopivat, mutta käppyräsarvinen vaan kulkee hieman kovempaa. "vääränkokoisessa" hybridissä on shimanon alivio osasarja ja joustokeula, joista jälkimmäinen vie vauhtia pois reippaasti, ainakin oman tuntemuksen mukaan. Osasarjalla ei niinkään ole vaikutusta nopeuteen, mutta kyllä 105 vaihtaa täsmällisemmin ja alamäessä saa 105 annettua välityksiä kovempaan vauhtiin, mutta ei sillä keskinopeuteen palajon vaikutusta ole.
      Kuskina 50 vuotias ukko.
      Kaikki nämä keskinopeudet on sellaisia hyvän ja lämpimän sään nopeuksia, mutta ei mitään ihan tasamaan lenkkejä kuitenkaan.
      Syys- ja kevätkylmillä ja pienessä puhurissa lukemat heikkenevät aika reilustikin.

    • Anonyymi

      Itsellä suurin keskinopeus noin 20 km lenkillä 23 km/h, pulssi 80 - 90 % maksimista. Siis ihan yrityksen kanssa. Maastossa ylä- ja alamäkiä, alfaltin lisäksi myös sepeliä, pyöränä hybridi karkehkolla kumilla.

      Myötätuuli nostaa merkittävästi keskinopeutta, vahvojen reisien lisäksi. Ajan taviksista mummopyöristä ohi, mutta jään kyykyille aina auttamatta.

    • Anonyymi

      Kukaan ei näytä huomioivan esim. renkaiden vaikutusta keskinopeuteen. Grand Prix 5000 renkaat nostaa helposti keskinopeutta tuollaiset 2 km/h. Nehän voi laittaa vaikka siihen mummopyörään 32 mm:senä.

    • Anonyymi

      Onko ok vauhti🤔 65v kuski ja maastopyörällä ajelen. 100km /3.45-3.55 perusvauhdit. Hiekkatietä/ asfalttia tiet

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Kyllä suoraan

      Sanottua vi.tu.taa. Miksi en toiminut silloin. Sama kun olisi heittänyt smagardin menemään.
      Ikävä
      66
      1632
    2. Voisitko nainen kertoa mulle

      Tykkäätkö sä musta, vai unohdanko koko jutun? Mä en viitti tulla sinne enää, ettei mua pidetä jonain vainoajana, ku sun
      Suhteet
      162
      1369
    3. Oisko jii-miehelle jollakin asiaa

      Jos vaikka on jäänyt joku asia sydämen päälle.
      Ikävä
      88
      1212
    4. Perustele miksi hän ei

      Ole sopiva sinulle
      Ikävä
      120
      1194
    5. Miehelle naiselta

      Ajattelen sinua aina, en jaksa enää. Ja luulin, että pidit minusta, mutta silloin olisit tehnyt jotain. Mutta sinä et te
      Ikävä
      48
      1076
    6. Mikä oli nainen

      Paras yhteinen hetkemme niistä pienistä ja vähäisistä.
      Ikävä
      67
      828
    7. Miksi sinulla, nainen

      On niin negatiivinen asenne minuun ja yleensäkin negatiivinen käsitys?
      Ikävä
      104
      815
    8. Iäkkäät asiakkaat ärsyttävät kaupoissa

      Miksei Kela järjestä palvelua, jolla toimittaisivat ostokset suoraan ikäihmisille? https://www.is.fi/taloussanomat/art-
      Maailman menoa
      184
      713
    9. Olen syvästi masentunut

      En oikein voi puhua tästä kenenkään kanssa. Sillä tavalla että toinen ymmärtäisi sen, miten huonosti voin. Ja se että mi
      Tunteet
      92
      707
    10. Mitä vastaat jos

      Kysyn maanantaina jutteluaikaa ihan arkipäivisistä asioista, rauhassa? Koska nimittäin aion 😍
      Ikävä
      36
      644
    Aihe