Hälyttävää!!!

Mihin tämä aika on menossa?

Voih voih, täytyy vain syvään huokasta, kun seuraa tätä maaliman menoa!! Huh huh!
Maallistuminen on saanut jo aivan liikaa jalansijaa rakkaassa Suomessamme..

Minua huolestuttaa todella paljon kirkon tilanne.
Kirkko maallistuu kovaa vauhtia ja ihmiset eroaa siitä. Yhä useampi pappikaan ei enää usko raamatun oppeihin kaikilta osin. Kuulimpa yhdenkin papin sanovan, että Jumala olisi satuolento.. Miksi se silti toimii pappina ja saarnaa tuosta Jumalasta. Mikä ihmisiin on mennyt, kun Jumalan sanaa ei enää kunnioiteta.
Itse haluaisin eheyttää kirkon edelleen aidosti kristilliseksi kirkoksi. Tällä hetkellä se on hyvin maallistunut instituutio.
Kaikesta huolimatta mua huolestuttaa runsaasti kirkosta eroamiset.
Tämä osoittaa, että nykyään ihmisillä ei ole hyvä olla..

Pelottaa oikein tämä aika. Rakkaat ihmiset, miksi eroatte kirkosta?
Ja papeille, pysykäätte Jumalan sanassa, älköötköön ruvetko saarnaamaan liikaa omin sanoin. Älkäätkään kehittäkö sanomaa oman edun mukaiseksi! Pysykäätte rakkaassa Jumalan sanassa!

Siunausta kaikille, rukoilen puolestanne!

13

1285

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • en nyt tiedä

onko tuo niin hälyttävää. Itse erosin kirkosta koska, en kokenut saavani siltä järjestöltä yhtään mitään ja veroja en ihan huvikseni maksa.

• juutas.

Se nyt vaan on niin, että tiedon lisääntyessä ja tiedonvälityksen parantuessa taikauskoisilla käsityksillä ei enää ole entisenlaista kannatusta.

Kirkon opit pohjautuvat parin tuhannen vuoden takaiseen maailmankuvaan, jossa tapahtumat riippuivat hyvien ja pahojen henkivoimien tahdosta. Nykyään ymmärretään, että sato tai kato ei tule jumalien suosion mukaan, eikä tavallinen ihminen havaitse henkivoimien toimintaa muussakaan elämässään. Kirkon opit eivät muutenkaan avaudu oikein papeillekaan, tavallisista ihmisistä puhumattakaan.

Miksi siis olla tavan vuoksi nimellisenä jäsenenä jossain yhdistyksessä, jonka opit ja aatteet eivät puhuttele, jonka toimintaan ei osallistu ja joka ei mitään anna.

• cuenca

Jotenkin aina huvittaa, kun joku on "syvästi huolestunut" kirkosta eroamisilmiön johdosta, ja pitää vaikka nuorten juomista "osoituksena" siitä että nyt on mennyt maallistuminen liian pitkälle.

Eli erittelepä nyt vielä, että mitä pahaa kirkosta eroaminen saa aikaan, mikä siinä tarkalleen on "pelottavaa"?

"Yhä useampi pappikaan ei enää usko raamatun oppeihin kaikilta osin." Raamattuun onkin melko vaikea uskoa kaikilta osin, koska kirja on täynnä ristiriitoja. Jo se kristittyjen markkinoima lausahdus, että "Jumala rakastaa meitä" on melkoisessa ristiriidassa sen tosiasian kanssa, että hän kiduttaa kaikkia ei-uskovia ikuisilla helvetin liekeillä ja kehoittaa VT:n puolella tappamaan kanssaihmisiä melko triviaalien seikkojen tähden.

Jos Raamattua tulkitsee kirjaimellisesti, ei siinä ole mitään järkeä. Jos valitsee vain hyvät kohdat, millä perusteella jätetään huonot kohdat omaan arvoonsa? Johtopäätös: kirjalla ei ole minulle mitään annettavaa. Eikä jumalasta ole minkäännäköistä todistetta.

Siinä tuli samassa pari syytä, miksi itse erosin kirkosta huhtikuussa: yksinkertaisesti kristinuskolla ei ole minulle mitään annettavaa eikä koko hommassa ole mitään järkeä. Ja kiitos vaan, voin oikein hyvin, itse asiassa paremmin kuin silloin kun uskoin niihin satuolentoihin.

• eroamiseen

Kerroit jo joitakin asioita miksi itse erosin kirkosta, erosin muuten uskoontulon jälkeen, silloin silmäni avautuivat. Lutheria kyllä arvostan lukuunottamatta hänen juutalaisvastaisuuttaan, mutta nykykirkko ei ole seuraa raamatunopppia eikä edes Lutherin.

Olen löytänyt hyviä seurakuntia ns. vapaista suunnista ja monissa niissä on lämmin vastaanotto ja suosittelen tutustumaan..

Tässä siis yhden ihmisen näkökulma kirkosta eroamiseen, kun kerran kysyit.

• Kiisseli

Kirkko eheytyy aidosti kristilliseksi siten että kelvoton aines poistuu siitä. Tässä tapauksessa määrä ei korvaa laatua.

• kaipaa maalia

Kuulehan kiisseli. Kävin vastikään huvikseni tsekkaamassa Kerimäen puukirkon ja totesin, että kun maksavat asiakkaat on alkaneet häipyä, niin Kerimäen kirkkokin on huonossa maalissa. Ajattelepa kuinka paljon kirkon rakentaminen aikoinaan on maksanut! Ei niitä rahoja Jumala ole lähettänyt vaan kirkon jäseniltä ne on revitty. Nyt kun seurakunta pienenee kuin pyy maailmanlopun edellä niin eipä näytä olevan enää rahaa kunnostustöihin, kun pitäähän ne leipäpappien ja muiden ahneiden työntekijöiden palkatkin maksaa.

• Protun köynyt vapaa-ajattelija

"Oli aika, jolloin kaikki ihmiset(eurooppalaiset) kuuluivat kirkkoon ja papit hallitsivat. Tuota aikaa kutsutaan PIMEÄKSI keskiajaksi."
      Muistaakseni 86% suomalaisista kuuluu ev. lut. kirkkoon. Mutta erään toisen tutkimuksen kaikista suomalaisita vai 45% uskoo Jumalaan. Ennen ihmiset tarvitsivat uskontoja, kun eivät tienneet selityksiä asioille. Sitten tuli kristinusko, ja hankki itselleen yksinoikeuden näihin selityksiin. Kun tiede alkoi kehittyä, ja antoi todistettavissa olevia selityksiä maailmalle, sokean uskomisen sijaan, kirkko alkoi menettää jalansijaansa. Tämän jälkeen kirkko on joutunut vähän kerrallaan luopumaan opeistaan pysyäkseen mahdollisena selityksenä. Toistaiseksi kirkko on pystynyt selittelemään, että luomiskertomus on vertauskuvallinen, Jumala sai aikaan alkuräjähdyksen yms. mutta kun tiese vielä etenee, selitykset jäävät vähäisiksi. Totuus on, etteivät ihmiset enää tarvitse taikauskoa. Tuhansia vuosia vanhat selitykset joita yritetään epätoivoisesti selittää nykyaikaan sopiviksi eivät mene enää läpi.

• en usko

"Pelottaa oikein tämä aika. Rakkaat ihmiset, miksi eroatte kirkosta?"

Koska en usko jumalaan. Enkä sen paremmin mihinkään muuhunkaan yliluonnolliseen.

Uskon sattumaan. Maailmankaikkeudesta taas ajattelen että elämä on jotain jota syntyy aina kun olosuhteet ovat sille otolliset. Ja samoin taas aikanaan kuolee olosuhteiden päättyessä. Vrt. oman aurinkomme sammuminen joka väistämättä aikanaan on edessä, jolloin viimeistään myös elämä planeetallamme päättyy.

Kävi miten kävi homo sapiens:ia ei enää silloin ole olemassa. Joko (ehdottomasti todennäköisimmin) kuollut sukupuuttoon tai vaihtoehtoisesti evoluution edetessä kehittynyt joksikin toiseksi, joka eroaa jo niin paljon homo sapiensista että samasta lajista ei enää voi puhua.

• Nimetön

sen verran, että Albert Einstein totesi aikoinaan, että jos mehiläiset katoavat maapallolta, niin ihmiskunnalla olisi nelisen vuotta elinaikaa. Jos ei ole mehiläisiä, ei ole pölytystä, ei ole kasveja, eläimiä ja ihmisiä. Amerikka on tässäkin hävitystouhussa eturivin maa. Syy on torjunta-aineiden käyttö. Siellähän ovat viljelijät ihmeissään, kun suuria mehiläisparvia on hävinnyt.Joten ihmisten pitäisi pitää huolta näistä pienimmistä.

• kiree mummo

Ei eroamisessa ole mitää hälyyttävää. Ei ihminen muutu siinä mitenkään kun eroaa kirkosta. Hän on yhä se naapurin Pena tai Ulla.

Kirkko on aina yrittänyt kerätä itselleen tuloja verotuksella, mutta miksi se ei voisi kerätä niitä vaikka lahjoituksilla? Hyvät kristityt varmaankin maksaisivat mielellään kirkon ylläpidon. Sitä minä en ymmärrä miksi köyhien pitäisi maksaa kirkon ylläpidosta, ilman minkäänasteista käytännön hyötyä. En laske muutamaa limppua kovinkaan avokätiseksi hyödyksi kun eroamallakin säästää rahan limppukasaan.

• Nimetön

maksakaan. Toki kirkollisverosta tulee vuosittain noin 700 miljoonaa euroa, sen lisäksi yhteisöverotuotosta yli 100 miljoonaa. Lisäksi kirkko on mukana kaikenlaisissa bisneksissä, kuten rakennusbisneksissä ja osakesijoittamisessa. Kirkolla on 700 miljoonan eläkerahasto jota se sijoittaa tuottavasti. Ja nykyään eettisesti, kuten kirkko väittää. Vai mitä mieltä olette siitä, että kirkolla on Nokian, Fortumin ja UPM-Kymmenen kaltaisten firmojen osakkeita kymmenillä miljoonilla, vaikka nämä eivät ainakaan itse toimi eettisesti.

• Kovinpa kuullostaa maalliselta
        Nimetön kirjoitti:

maksakaan. Toki kirkollisverosta tulee vuosittain noin 700 miljoonaa euroa, sen lisäksi yhteisöverotuotosta yli 100 miljoonaa. Lisäksi kirkko on mukana kaikenlaisissa bisneksissä, kuten rakennusbisneksissä ja osakesijoittamisessa. Kirkolla on 700 miljoonan eläkerahasto jota se sijoittaa tuottavasti. Ja nykyään eettisesti, kuten kirkko väittää. Vai mitä mieltä olette siitä, että kirkolla on Nokian, Fortumin ja UPM-Kymmenen kaltaisten firmojen osakkeita kymmenillä miljoonilla, vaikka nämä eivät ainakaan itse toimi eettisesti.

Olen aina sanonut, että kirkko on vain bisnes, jota pyöritetään kirkon työntekijöiden etujen takaamiseksi. Hävettää lukeakin tuommoisista summista, kun samaan aikaan vedetään veroa ihmisiltä, joilla ei ole kunnolla varaa leipään! Ja tuommoiseen pitäisi vielä vapaaehtoisesti antaa joka kuukausi rahaa. Saatte uskoa että minun rahoillani eivät juhli (olen eronnut jo 90-luvulla), ja toivottavasti mahdollisimman moni muukin tekee saman päätöksen.

• Admira

suuntaan ollaan menossa ainakin kun on kyse ihmisten oikeuksista. Ajatellaanpa aikaa ennen vuotta 1923, jolloin tuli uskonnonvapauslaki. Kirkkoon oli pakko kuulua, kirkossa oli pakko käydä, lapset oli pakko kastaa, muuten ei saanut nimeä ja pappi vihki avioliittoon, koska muuta mahdollisuutta ei avioliittoon vihkimiselle ollut. Monet elivätkin ns. susipareina ja odottivat että lakia muutetaan. Tosin silloinkin voi tuomari tuomita yhdessä asuvan parin avioliittoon!!!

Mistä sinä päättelet, että ihmisillä ei ole hyvä olla, kun he eroavat kirkosta? Mikä on jumalan sana? Sekö mitä jotkut ukot aikoja sitten tarinoivat muka totuutena?

Minä erosin kirkosta, koska se on valheelle perustuva instituutio, joka häikäilemättä käyttää ihmisiä hyväkseen, joka aivopesee ihmisiä kehdosta hautaan, joka käyttää härskisti verovaroja hyväkseen samalla kun itse tekee bisnestä isolla omaisuudellaan.

Minuakin huolestuttaa kirkon tilanne. Se on tullut selväksi, että helpolla se ei asemistaan luovu. Minua huolestuttaa myös se, miten härskiä sakkia siellä toimii. Puhutaan yhtä ja tehdään toista. Taisi olla Jukka Paarma, joka oli kovin huolissaan ja "surullinen" kun UPM-Kymmene irtisanoi porukkaa. Näin siis julkisuudessa. Kuitenkin kirkolla on samaisen yhtiön osakkeita 10 miljoonan euron edestä. Voitto kasvaa kun tuotantoa tehostetaan, eli porukka kipataan pihalle. Televisiossa voi tuoda esille huolestumisensa, sillä sehän ei maksa mitään, mutta kaksinaamaista on kirkon touhu. Olisi siinäkin kohtaa sanonut, että kirkko luopuu kyseisen yhtiön osakkeista. Mutta miksi olisi sanonut ja miksi luopuisi. Sehän on tuottoisaa.

Eikö tämä kerro sinullekin jotain kirkon tilanteesta? Huolestuttavaa on. Ainakin veronmaksajan kannalta.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Riikan kukkaronnyöri on umpisolmussa

Kulutus ei lähde liikkeelle, koska kansalaiset eivät usko, että: – työpaikka säilyy – tulot eivät romahda – talous ei h
      Maailman menoa
      35
      2875
    2. Jos vedetään mutkat suoraksi?

Niin kumpaan ryhmään kuulut? A) Niihin, jotka menevät edellä ja tekevät? Vai B) Niihin, jotka kulkevat perässä ja ar
      Sinkut
      106
      2681
    3. Tanskan malli perustuu korkeaan ansioturvaan

Ja vahvoihin työllisyys- ja kotoutumispalveluihin. Suomessa Riikka on leikannut juuri näitä: palkkatukea, työttömyysturv
      Maailman menoa
      32
      2403
    4. Vain vasemmistolaiset ovat aitoja suomalaisia

Esimerkiksi persut ovat ulkomaalaisen pääomasijoittajan edunvalvojia, eivät auta köyhiä suomalaisia.
      Maailman menoa
      49
      1914
    5. Kuka paiskasi vauvan betoniin Oulussa?

Nimi esiin.....
      Oulu
      27
      1559
    6. Anteeksipyyntöni

Jätän tähän anteeksipyyntöni sinulle, koska en voi sanoa sitä missään muuallakaan. Pyydän anteeksi, jos purkamani tuska
      Järki ja tunteet
      14
      1513
    7. Miten must tuntuu

et sä ajattelet mua just nyt
      Ikävä
      32
      1473
    8. Sydämeni valtiaalle

En täältä aio asioita kysellä. Haluan tuoda tiedoksesi, että pohjimmiltani en ihmisiä tahdo satuttaa ja ajattelen muiden
      Ikävä
      102
      1203
    9. Kun et vain tajua että

sua lähestytään feikkiprofiililla :D Hanki aivot :D m-n
      Ikävä
      177
      1183
    10. En vain unohda

Sitä miten rakastuneesti olet minua katsonut. Oliko tunteet liian suuria että niistä olisi voinut puhua.
      Ikävä
      71
      1025
    Aihe