Kamalin

kokemuksesi

toimeentulotukiasiakkaana?

Onko asiakkaiden saama huono kohtelu vain uskomus vai tapahtuuko sitä oikeasti?

5

1087

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • kokeilemaan

niin näet.

• toimeentulotukea

1965 sveduihin mennessäni myin laivalta ostamani tupakat ja viinat vaikka molemmille olisi ollut omaakin käyttöä.
      Rahalla sain kaksi viikkoa arkipäivisin syödyksi työmaaruokalan paistetut silakat.
      Tanskalainen työkaverini piti minut sätkissä.

Kun rahat loppuivat elin kraanavedellä torstai illasta maanantai iltaan.
      Päivällä kävin hakemassa förskottia.
      Maanataina alkoivat Scanian taka-akselin jarrurummut painamaan niin perkeleesti.

Kun ei ollut tuttua jääkaappia eikä toimeentulotukea!

Hyvin opettavaa.
      Tuonkin jälkeen olen nähnyt nälkää mutta olen itse päättänyt ajankohdan ja keston.

• Mitä Äksyin Ämmä

mutta nöyryyttävältä tuntui esittää vieraalle - vaikkakin salassapitovelvolliselle - ihmiselle henkilökohtaisia tili- ja tulotositteitaan ja vastata intiimeihinkin kysymyksiin asioista, joiden sujumisesta siten tai täten ei itsekään voinut esittää kuin ennustuksia. Sosiaalityöntekijähän saattoi merkitä nuo arvelut asiakaskertomukseen täytenä totena ja jonkin seuraavan käynnin yhteydessä vähintäänkin tentata, jos asiat eivät olleetkaan sujuneet aiemmin arvioituun suuntaan.
        Eikä asiakas edes voi paeta tilanteesta valehdellen tai vastaamasta kieltäytyen: valehtelemisesta rangaistaan, ja vaikenevalta kenties evätään viimesijainen toimeentuloetuus, yhteistyöhalutonhan hän on...

• kokemuksia ...

Mä olen valitettavasti joutunut olemaan elämässäni kahden kaupungin sossun asiakkaana, ja aina olen saanut varsin asiallista ja ystävällistä kohtelua: kaikki on mennyt niin kuin on pitänytkin. Olenkohan harvinaisuus?

Jos nyt jotain ikävää kokemusta pitää tässä kertoa, niin jotkut muut asiakkaat siellä ovat pelottavia. Lähinnä tarkoitan aggressiivisia juoppoja ja narkkareita, sekä erään tietyn vähemmistön edustajia, jotka pitävät usein kovaa meteliä. Itse en kuulu kumpaankaan ryhmään, olen vain työtön.

• fsadfasdf

Jokainen käynti on yhtä kamala. Siis psyykkisesti se ei ole herkkua varmaan kenellekään. Se on nöyryyttävää. ja jokainen kerta haluaa että se voisi olla viimeinen.

Virkailijat ovat olleen enimmäkseen ihan asiallisia.
      Joskin pitkäaikainen "oma"virkailijani siirtyi muihin tehtäviin ja sen jälkeen sijaiset eivät ole oikein tienneet mistään mitään. Oli monta asiaa, mitkä eivät olleet paperilla ja me olimme vain suullisesti jotain sopineet (ns. harkinnanvaraisesta yms.).

Esim. pikavippejä ei oltu koskaan minulta katsottu tuloksi, uusin sijainen meinasi ne parinkympin - sadan euron vipit lisätä tuloihin.
      Lisäksi hän sanoi että maksaa toimeentulotuen vasta kuun vaihteessa. (oli 24.pvä). Sanoin että se on maksettu aina heti asiointipäivänäni tilille. Näin sitten tapahtui, kun varmisti sen.

Tiliotteita ei tarvinnut koskaan aikaisemmin esittää, vasta kun sijaiset alkoivat hoitamaan mun asioitani.
      Sanoinkin sitten, että kun tiliotteeni tulee verkkopankkiini ja olen koneelleni ne sitten sieltä tallentanut. Että jos en voi lähettää niitä teille sähköpostissa, niin maksatte mulle tulostimeen väripatruunat.
      Levykkeitä ja levyjä ne ei kuulemma saa siellä käyttää viruksien takia. sanoinkin että eikö teitä ole opetettu tarkistamaan ulkoiset tallennusvälineet viruksien varalta.
      No eka sijainen antoi luvan lähettää ne sähköpostiinsan, mutta sitten tuli taas uusi sijainen, kenelle tarvitsisi tämän asian uudelleen esittää. Viime kerralla taas hän sanoi että ensi kuussa olisi taas joku uusi ihminen.
      - meikä ei tykkää yhtään -

Kaikenlaista tällaistä käytännön eroavaisuuksia on paljon, mistä syystä on hyvin huono asia että missään virastossa vaihtuu asioita hoitava henkilöstö.
      Olen asunut tässä kunnassa kohta 18 v. (ja samassa asunnossa, mutta se ei kuulu tähän) ja tulin hyvin tutuksi koko sosiaalitoimen kanssa, kun itsekin välillä työskentelin siellä ja tämä "vanha" virkailija tunsi minun pikkuperheeni "aikojen alusta". Sille ei tarvinnut paljon mitään sanoakaan, niin asiat hoitui.
      Aina tämä ei pystynyt normin puitteissa auttamaan, mutta hänellä oli muita vinkkejä millä pärjäsin eteenpäin.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Riikka Purra leikkasi alimmalta tulodesiililtä 15 %

Muistaako kukaan Riikka Purran kovaäänisen vaalilupauksen ennen eduskuntavaaleja? https://yle.fi/a/74-20221152 "THL o
      Maailman menoa
      288
      5933
    2. Muistele nainen niitä meidän yhteisiä hetkiä

Miltä ne tuntui? Enkö aina huokunut välittämistä, kiintymystä. Eikö sinulla aina ollut hyvä olo kanssani? Minulla ainaki
      Ikävä
      44
      3479
    3. Sofia Virta: bänet!

Matkailuautoilija metsänomistaja puoliso on nyt entisen teeren poikia, ja Sofia tekee comebackin vapaille markkinoille.
      Maailman menoa
      146
      2690
    4. "Suomi voisi ottaa taloudessa oppia Espanjasta"

"Espanjassa talouspolitiikka on löysempää, mutta velka-aste on kääntynyt jopa laskuun.", pohdiskelee Suomen seuraava pää
      Maailman menoa
      224
      2131
    5. Kokoomus: SDP johtaa kansalaisia harhaan

(Umpityhmät palstademarit ovat taas uskoneet Lindtmanin höpötykset Espanjasta.) SDP harhaanjohtaa kansalaisia talouspol
      Maailman menoa
      95
      1686
    6. Otan vielä joskus yhteyttä

Ja jos et vastaa, niin tulen sinne. Pakko puhua.
      Ikävä
      64
      1087
    7. Niin että miten

Haluatko oikeasti olla minun kanssa oikeassa elämässä, vai onko tämä vain kirjoittelua
      Ikävä
      77
      991
    8. Nuoriso on tyhmää tutkijat ovat todenneet

Nyt se on todettu ääneen mitä kaikki ovat jo pitkään epäilleet. Nuoriso on tyhmentynyt tasaiseen tahtiin. Kohta pitää ni
      Sinkut
      134
      905
    9. Ikävä tilanne rikoksen vuoksi Espanjassa - Jari Sillanpää pistää uutta matoa koukkuun

Jari Sillanpää on ehkä yksi suosituimmista tangokuninkaallisista. Ex-tangokuningas juhli viime syksynä 30 vuotista uraan
      Suomalaiset julkkikset
      9
      885
    10. Tätä ei tv:ssä: Farmi-tippuja Amski rehellisenä ongelmista kuvauksissa

Ennakkosuosikki Amskidabamski Anne-Mari Tarkkio joutui ulos Farmi Suomi -realitystä. Voimatehtävässä vastakkain asettui
      Tv-sarjat
      11
      844
    Aihe