Harva tietää tai osaa vaatia ja myyjäliike yleensä kieltäytyy maksamasta virheellisen tuotteen palutuksesta tai korjauksesta syntyneitä kustannuksisa. Nuo kustannukset voi muodostua suuremmiksi kuin itse tuotteen arvo mutta tuo kuuluu yrittäjäriskeihin jotka yritetään siirtää kuluttajalle. Pitäis myyjälikkeenkin katsoa että mitä p*skaa ne oikein myyvät.
"Kuka maksaa kulut tuotteen lähettämisestä takuun aikana korjattavaksi?
Lain mukaan myyjän pitää korjata virhe niin, ettei siitä aiheudu ostajalle kustannuksia. Tämä koskee myös takuukorjauksia: takuunantaja vastaa kaikista tavaran korjauksesta syntyneistä kustannuksista. Kustannuksiin luetaan mm. tavaran korjattavaksi toimittamisesta ja palauttamisesta aiheutuneet kulut, käytetyt varaosat ja korjaajan työ- ja matkakulut. Pienet ja helposti liikuteltavat tavarat, kuten kellot ja kamerat, ostaja voi tuoda korjattavaksi. Silloinkin hänelle pitää korvata matkakulut. Takuuehdoissa voi olla ohjeet ostajalle, miten toimia käytännössä."
http://www.kuluttajavirasto.fi/user_nf/default.asp?site=34&tmf=6475&lmf=17065&id=17067&mode=readdoc#7
virheellisen tuotteen palutuskustannukset
10
5513
Vastaukset
- harvempi liike suostuu
tms..maksamaan esim matkakuluja,joita menee edes takaisin ajellessa..puhumattakaan ajasta
- Perskules Saakutirallas
Lain mukaan kuitenkin nuo palautuskulut pitäisi maksaa, joko matka- tai postikulut, riippuen siitä kumpi on halvempi.
Oliskos tuossa ryhmäkanteen paikka?- töissä00
Itse olen maahantuojalla töissä ja osana toimenkuvaani kuuluu vastata takuista ja niistä osa on kuluttaja takuita. Ainakin me maksamme postikulut jokaisessa kuluttaja takuu tapauksessa. Mitään muita kuluja emme maksa ( aika, tuotu omalla auto tms. ) ja tämä menee ihan lain mukaan.
- PerskulesSaakutirallas
töissä00 kirjoitti:
Itse olen maahantuojalla töissä ja osana toimenkuvaani kuuluu vastata takuista ja niistä osa on kuluttaja takuita. Ainakin me maksamme postikulut jokaisessa kuluttaja takuu tapauksessa. Mitään muita kuluja emme maksa ( aika, tuotu omalla auto tms. ) ja tämä menee ihan lain mukaan.
"tämä menee ihan lain mukaan."
Ei tuollaista kannta uskoa. Samaa pajunköyttä nykyisin syötetään herkkäuskoisille sinisilmäisille herranpelkoon ja nuhteeseen opetetuille suomalisille ja sillä monesti pääsee pälkähästä kun asiakas ei tee valitusta niin ei tarvitse korvatakkaan. - Myyja
PerskulesSaakutirallas kirjoitti:
"tämä menee ihan lain mukaan."
Ei tuollaista kannta uskoa. Samaa pajunköyttä nykyisin syötetään herkkäuskoisille sinisilmäisille herranpelkoon ja nuhteeseen opetetuille suomalisille ja sillä monesti pääsee pälkähästä kun asiakas ei tee valitusta niin ei tarvitse korvatakkaan.Siinä mielessä tuo menee ihan oikein, että mitä tahansa palautuskustannuksia ei tarvitse korvata.
Ostajan pitää aina sopia palautustavasta etukäteen myyjän kanssa, ja palautus tulee tehdä myyjän toivomalla tavalla. Ainoastaan tällöin myyjällä on velvollisuus korvata palautuksen kulut.
Eräs tyyppi esimerkiksi lähti palauttamaan verkkokaupasta saamaansa viallista tuotetta toisesta kaupungista käsin omalla autollaan, ja vaati sitten bensakuluja korvattavaksi. Ei korvattu. Luonnollisesti tämä ammattival..kuluttaja otti sitten yhteyttä kuluttaja-asiamieheen, joka myös totesi, että myyjä ei ole velvollinen korvaamaan kuluja, koska palautuksesta ei oltu etukäteen sovittu mitään. Palautus olisi tullut huomattavasti halvemmaksi Postin asiakaspalautuksena kuin kalliilla henkilöautokyydillä. - Perskules Saakutirallas
Myyja kirjoitti:
Siinä mielessä tuo menee ihan oikein, että mitä tahansa palautuskustannuksia ei tarvitse korvata.
Ostajan pitää aina sopia palautustavasta etukäteen myyjän kanssa, ja palautus tulee tehdä myyjän toivomalla tavalla. Ainoastaan tällöin myyjällä on velvollisuus korvata palautuksen kulut.
Eräs tyyppi esimerkiksi lähti palauttamaan verkkokaupasta saamaansa viallista tuotetta toisesta kaupungista käsin omalla autollaan, ja vaati sitten bensakuluja korvattavaksi. Ei korvattu. Luonnollisesti tämä ammattival..kuluttaja otti sitten yhteyttä kuluttaja-asiamieheen, joka myös totesi, että myyjä ei ole velvollinen korvaamaan kuluja, koska palautuksesta ei oltu etukäteen sovittu mitään. Palautus olisi tullut huomattavasti halvemmaksi Postin asiakaspalautuksena kuin kalliilla henkilöautokyydillä.Siis tietenkin aina pitää käyttää halvinta tapaa. Usein se on posti tai isompien tavaroiden kohdalla vaikka kiitolinja tai matkahuolto, muuta voi se olla myös oma autokin jos on lyhyt matka myyjäliikkeeseen.
Yhdelle kaverille oli tullut riitaa tuosta paikallisen G:llä alkavan liikkeen kanssa, kysymyksessä oli tietokoneen näyttö. Oma auto, tai tässä tapauksessa kaverin oli halvin vaihtoehto. Myyjä oli polttanut päreensä kun oli kaveri kertonut terveisiä kuluttajaneuvojalta. - töissä00
Perskules Saakutirallas kirjoitti:
Siis tietenkin aina pitää käyttää halvinta tapaa. Usein se on posti tai isompien tavaroiden kohdalla vaikka kiitolinja tai matkahuolto, muuta voi se olla myös oma autokin jos on lyhyt matka myyjäliikkeeseen.
Yhdelle kaverille oli tullut riitaa tuosta paikallisen G:llä alkavan liikkeen kanssa, kysymyksessä oli tietokoneen näyttö. Oma auto, tai tässä tapauksessa kaverin oli halvin vaihtoehto. Myyjä oli polttanut päreensä kun oli kaveri kertonut terveisiä kuluttajaneuvojalta.Edelleen siis puhun siitä mitä teen työkseni ja olen kyllä lukenut aika tarkkaan kuluttajasuojalain. Asiakkaalle ei saa tulla kustannuksia eli meidän tapauksessa kuljetukset hoidetaan postilla ( sopimus postin kanssa ). Takuupalautus pitää sopia aina erikseen ja jos esim. lähdet itse tuomaan autolla, et bensarahoja ole velvollinen saamaan. Tai omaehtoisesti pistät matkahuollolla tulemaan > itse maksat.
- Perskules Saakuitirallas
töissä00 kirjoitti:
Edelleen siis puhun siitä mitä teen työkseni ja olen kyllä lukenut aika tarkkaan kuluttajasuojalain. Asiakkaalle ei saa tulla kustannuksia eli meidän tapauksessa kuljetukset hoidetaan postilla ( sopimus postin kanssa ). Takuupalautus pitää sopia aina erikseen ja jos esim. lähdet itse tuomaan autolla, et bensarahoja ole velvollinen saamaan. Tai omaehtoisesti pistät matkahuollolla tulemaan > itse maksat.
Puhelinkuluja siitä tulee ainakin. Yritysnumeroihin kun soittelee eikä vastaaja tiedä mistään mitään (Gigantti)eikä soittopyyntöihinkään vastata. Ja jos myyjä vastaa niin yleensä sanoo "tuo tänne niin katsotaan".
Teillä taitaa olla aika kevyttä tavaraa, pesukoneen kun raahaa 10 km päässä olevaan postiin niin siitäkin tulee kuluja. Ja hakumatka lisäksi.
Jos tosiaan on takuuehdoissa ohjeet niin nitä pitää tietenkin noudattaa, yleensä ei noita ohjeita ole joten on otettava maalaisjärki käyttöön. - töissä00
Perskules Saakuitirallas kirjoitti:
Puhelinkuluja siitä tulee ainakin. Yritysnumeroihin kun soittelee eikä vastaaja tiedä mistään mitään (Gigantti)eikä soittopyyntöihinkään vastata. Ja jos myyjä vastaa niin yleensä sanoo "tuo tänne niin katsotaan".
Teillä taitaa olla aika kevyttä tavaraa, pesukoneen kun raahaa 10 km päässä olevaan postiin niin siitäkin tulee kuluja. Ja hakumatka lisäksi.
Jos tosiaan on takuuehdoissa ohjeet niin nitä pitää tietenkin noudattaa, yleensä ei noita ohjeita ole joten on otettava maalaisjärki käyttöön.Tietenkin eri tuotteissa on eri käytäntöjä. Esim. isommat huonekalut ( jos takuuvikaa ) haetaan yleensä asiakkaan luota erikseen. Meidän tuotteet ovat max 50 kg ja ne kuljettaa posti vielä hyvin. Ja tosiaan, puhun maahantuojan ominaisuudessa. Myyjäliikkeet eivät aina ole ihan ajantasalla miten eri tuotteiden kanssa menetellään ja siksi voivat antaa väärää informaatiota. Siksi kannattaa ottaa yhteyttä suoraan maahantuojaan jos vain mahdollista. Maahantuojahan ne kulut kuitenkin maksaa. Ja puhelinkulut...no varmaan jos oikeasti lähtisit riitelemään 0,5 € takia niin onhan se ehkä mahdollista voittaa....Ei ole vielä yksikään asiakas niitä vaatinut.
- Anonyymi
töissä00 kirjoitti:
Edelleen siis puhun siitä mitä teen työkseni ja olen kyllä lukenut aika tarkkaan kuluttajasuojalain. Asiakkaalle ei saa tulla kustannuksia eli meidän tapauksessa kuljetukset hoidetaan postilla ( sopimus postin kanssa ). Takuupalautus pitää sopia aina erikseen ja jos esim. lähdet itse tuomaan autolla, et bensarahoja ole velvollinen saamaan. Tai omaehtoisesti pistät matkahuollolla tulemaan > itse maksat.
Tuleehan asiakkaalle mm. pakkauskuluja (pakkauslaatikot, teipit ja kynät (joilla kirjoitetaan palautusteidot) maksavat, samoin tavara pitää miedä postiin, siitä tulee kuluja, jne. Eli älä jauja jaskaa, että maksatte lain mukaan.....
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Oletko kertonut jo muille tunteistasi?
Ystävillesi esimerkiksi? Minä en ole vielä kertonut kenellekään tästä meidän jutusta.663122Kesä, kesä!
Veikkaan, ettet juuri nyt ikävöi minua, ehket enää koskaan? Näkemättömyys on laimentanut tunteet, ja katselet iloisena k91841- 1111724
Miksi sanotaan että Suomella on suuri armeija, tykistö jne.
Asioita tarkemmin seuranneet tietävät että tuolla Ukrainassa palaa kuukaudessa sen verran mitä Suomella on kokonaisuudes2241239- 1251019
- 97965
- 60944
Miksi nuori ottaa hatkat? Rajut seuraukset: seksuaalinen hyväksikäyttö, väkivalta, huumeet...
Lastensuojelu on kriisissä ja nuorten ongelmat kasvussa Suomessa. Hatkaaminen tarkoittaa nuoren luvatta poistumista omil67926Shokki! Suuri seikkailu -kisassa todellinen jättiyllätys - Tämä muutos järkyttää varmasti monia!
No nyt on kyllä aikamoinen ylläri, peli todellakin kovenee…! Lue lisää: https://www.suomi24.fi/viihde/shokki-suuri-seik6855- 84849