Uskon, että sillä ei ole merkitystä, että uskooko tuhansien vuosien takaisten pyhien kirjojen tapahtumien historiallisuuksiin. Minulle ei ole mitään merkitystä sillä, oliko esimerkiksi Jeesus Nasaretilainen historiallinen henkilö vai ei. Ristiinnaulittiinko hänet vai ei. Minulla ei ole aikakonetta mennä noita asioita tarkistamaan. Ja pitkään uskonnollisia asioita pohdittuani olen tullut siihen tulokseen, ettei Jumala edes vaadi moisia aikakoneita tai "uskonaikakoneita".
Mutta evankeliumien Jeesuksen opetuksilla on sen sijaan suuri merkitys uskonelämässäni ja käytännön elämässäni. Mm. evankeliumien Jeesuksen opetukset vihollisen ja lähimmäisen rakastamisesta ja hänen neuvonsa olemaan tekemättä pahalle vastarintaa sekä esim. se, että hän käski olemaan julistamatta ketään syylliseksi ja käski olemaan tuomitsematta tai vihaamatta ketään.
Uskon, että jokin universaalinen - mahdollisimman ehdoton rakkaus - ja armeliaisuus "pelastaa" tämän maailman seuraavan ehkä jo seuraavan 1000 vuoden kuluessa. Ensimmäisessä Johanneksen kirjeessäkin sanotaan, että "Jumala on rakkaus". Ehkä ihmiset pikku hiljaa parantuvat sukupolvelta toiselle siirtyneistä neurooseistaan ja tajuavat että täällä maapallolla eletään YHDESSÄ ja koko ajan toisiimme vaikuttaen. Että olemme kaikki vajavaisia ja että kenelle tahansa voi sattua milloin tahansa melkein mitä tahansa.
Uskoni
3
491
Vastaukset
- Crypticall
Kun Jumala sanoo olevansa, niin mikä muu asia voisi paremmin perustella Jumalan olemassaolon kuin hänen sanansa. Jos minä sanon olevani olemassa, niin kaikki tietävät, että on olemassa se, joka sanoo olevansa olemassa.
Se, että Jumala on olemassa, asettaa meidät ihmiset tietynlaiseen asemaan, jota vastaan olisi mukava yrittää väitellä. Olisihan mukavaa olla niin individualisti, ettei tarvitsisi sen enemmän Luojaa kuin vanhempiaankaan, ainakaan minkään etiikan määrittäjiksi. Realiteetit kuitenkin puhuvat toista ja joskus ne on ihan mielekästä hyväksyä, ellei halua elää harhoissa.- vesipeto
perustui kirkkomme opettamaan käsitykseen Jumalasta puhumassa raamatun kautta?
Aika monta asiaa jotka eivät ehkä kestä todellisuuden tarkastelua, vai? - Crypticall
vesipeto kirjoitti:
perustui kirkkomme opettamaan käsitykseen Jumalasta puhumassa raamatun kautta?
Aika monta asiaa jotka eivät ehkä kestä todellisuuden tarkastelua, vai?No Jumalan on nähty puhuvan luomistyönsä kautta ja kansojen vaiheissa ja erityisesti Jeesuksessa ja siten luonnollisessti myös Jeesuksesta kertovan Raamatun kautta. Monin tavoin siis on yleisesti nähty Jumalan puhuvan.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Riikan kukkaronnyöri on umpisolmussa
Kulutus ei lähde liikkeelle, koska kansalaiset eivät usko, että: – työpaikka säilyy – tulot eivät romahda – talous ei h92781Jos vedetään mutkat suoraksi?
Niin kumpaan ryhmään kuulut? A) Niihin, jotka menevät edellä ja tekevät? Vai B) Niihin, jotka kulkevat perässä ja ar1062621Tanskan malli perustuu korkeaan ansioturvaan
Ja vahvoihin työllisyys- ja kotoutumispalveluihin. Suomessa Riikka on leikannut juuri näitä: palkkatukea, työttömyysturv182317Vain vasemmistolaiset ovat aitoja suomalaisia
Esimerkiksi persut ovat ulkomaalaisen pääomasijoittajan edunvalvojia, eivät auta köyhiä suomalaisia.491894Anteeksipyyntöni
Jätän tähän anteeksipyyntöni sinulle, koska en voi sanoa sitä missään muuallakaan. Pyydän anteeksi, jos purkamani tuska141473- 321463
- 1771173
Sydämeni valtiaalle
En täältä aio asioita kysellä. Haluan tuoda tiedoksesi, että pohjimmiltani en ihmisiä tahdo satuttaa ja ajattelen muiden1011154En vain unohda
Sitä miten rakastuneesti olet minua katsonut. Oliko tunteet liian suuria että niistä olisi voinut puhua.711005Oletko tyytyväinen
Tämän hetkiseen tilanteeseenne? Odotatko, että lähennytte vai yritätkö päästä yli ja eteenpäin?81958