Uskoni

etsijä1970

Uskon, että sillä ei ole merkitystä, että uskooko tuhansien vuosien takaisten pyhien kirjojen tapahtumien historiallisuuksiin. Minulle ei ole mitään merkitystä sillä, oliko esimerkiksi Jeesus Nasaretilainen historiallinen henkilö vai ei. Ristiinnaulittiinko hänet vai ei. Minulla ei ole aikakonetta mennä noita asioita tarkistamaan. Ja pitkään uskonnollisia asioita pohdittuani olen tullut siihen tulokseen, ettei Jumala edes vaadi moisia aikakoneita tai "uskonaikakoneita".

Mutta evankeliumien Jeesuksen opetuksilla on sen sijaan suuri merkitys uskonelämässäni ja käytännön elämässäni. Mm. evankeliumien Jeesuksen opetukset vihollisen ja lähimmäisen rakastamisesta ja hänen neuvonsa olemaan tekemättä pahalle vastarintaa sekä esim. se, että hän käski olemaan julistamatta ketään syylliseksi ja käski olemaan tuomitsematta tai vihaamatta ketään.

Uskon, että jokin universaalinen - mahdollisimman ehdoton rakkaus - ja armeliaisuus "pelastaa" tämän maailman seuraavan ehkä jo seuraavan 1000 vuoden kuluessa. Ensimmäisessä Johanneksen kirjeessäkin sanotaan, että "Jumala on rakkaus". Ehkä ihmiset pikku hiljaa parantuvat sukupolvelta toiselle siirtyneistä neurooseistaan ja tajuavat että täällä maapallolla eletään YHDESSÄ ja koko ajan toisiimme vaikuttaen. Että olemme kaikki vajavaisia ja että kenelle tahansa voi sattua milloin tahansa melkein mitä tahansa.

3

491

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Crypticall

Kun Jumala sanoo olevansa, niin mikä muu asia voisi paremmin perustella Jumalan olemassaolon kuin hänen sanansa. Jos minä sanon olevani olemassa, niin kaikki tietävät, että on olemassa se, joka sanoo olevansa olemassa.

Se, että Jumala on olemassa, asettaa meidät ihmiset tietynlaiseen asemaan, jota vastaan olisi mukava yrittää väitellä. Olisihan mukavaa olla niin individualisti, ettei tarvitsisi sen enemmän Luojaa kuin vanhempiaankaan, ainakaan minkään etiikan määrittäjiksi. Realiteetit kuitenkin puhuvat toista ja joskus ne on ihan mielekästä hyväksyä, ellei halua elää harhoissa.

• vesipeto

perustui kirkkomme opettamaan käsitykseen Jumalasta puhumassa raamatun kautta?
        Aika monta asiaa jotka eivät ehkä kestä todellisuuden tarkastelua, vai?

• Crypticall
        vesipeto kirjoitti:

perustui kirkkomme opettamaan käsitykseen Jumalasta puhumassa raamatun kautta?
        Aika monta asiaa jotka eivät ehkä kestä todellisuuden tarkastelua, vai?

No Jumalan on nähty puhuvan luomistyönsä kautta ja kansojen vaiheissa ja erityisesti Jeesuksessa ja siten luonnollisessti myös Jeesuksesta kertovan Raamatun kautta. Monin tavoin siis on yleisesti nähty Jumalan puhuvan.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Riikan kukkaronnyöri on umpisolmussa

Kulutus ei lähde liikkeelle, koska kansalaiset eivät usko, että: – työpaikka säilyy – tulot eivät romahda – talous ei h
      Maailman menoa
      9
      2781
    2. Jos vedetään mutkat suoraksi?

Niin kumpaan ryhmään kuulut? A) Niihin, jotka menevät edellä ja tekevät? Vai B) Niihin, jotka kulkevat perässä ja ar
      Sinkut
      106
      2621
    3. Tanskan malli perustuu korkeaan ansioturvaan

Ja vahvoihin työllisyys- ja kotoutumispalveluihin. Suomessa Riikka on leikannut juuri näitä: palkkatukea, työttömyysturv
      Maailman menoa
      18
      2317
    4. Vain vasemmistolaiset ovat aitoja suomalaisia

Esimerkiksi persut ovat ulkomaalaisen pääomasijoittajan edunvalvojia, eivät auta köyhiä suomalaisia.
      Maailman menoa
      49
      1894
    5. Anteeksipyyntöni

Jätän tähän anteeksipyyntöni sinulle, koska en voi sanoa sitä missään muuallakaan. Pyydän anteeksi, jos purkamani tuska
      Järki ja tunteet
      14
      1473
    6. Miten must tuntuu

et sä ajattelet mua just nyt
      Ikävä
      32
      1463
    7. Kun et vain tajua että

sua lähestytään feikkiprofiililla :D Hanki aivot :D m-n
      Ikävä
      177
      1173
    8. Sydämeni valtiaalle

En täältä aio asioita kysellä. Haluan tuoda tiedoksesi, että pohjimmiltani en ihmisiä tahdo satuttaa ja ajattelen muiden
      Ikävä
      101
      1154
    9. En vain unohda

Sitä miten rakastuneesti olet minua katsonut. Oliko tunteet liian suuria että niistä olisi voinut puhua.
      Ikävä
      71
      1005
    10. Oletko tyytyväinen

Tämän hetkiseen tilanteeseenne? Odotatko, että lähennytte vai yritätkö päästä yli ja eteenpäin?
      Ikävä
      81
      958
    Aihe