Synnyin Kristityksi, en vaan siitä itse ole koskaan päättänyt. Olen pienestä pitäen miettinyt, miksi kuulun kirkkoon, kun en siihen usko. Minut vain kastettiin pienenä lapsena, kun en asiasta mitään vielä tiennytkään.
Olen siis päättänyt erota kirkosta, koska minun ja sen välillä on tyhjiö. En tunne kuuluvani siihen tai olevani osa sitä. Onko monikin täällä tehnyt tällaisen päätöksen? Tajunnut, että en vain tiedä miksi pitäisi kuulua kirkkoon?
Mitä mieltä olette tästä?
T: Pian 18-vuotias tyttö
Tein päätöksen
18
658
Vastaukset
- Henkinen tyhjyys
Iskee niin voit aina kääntyä muslimiksi krisnaksi tai ba`haiksi
kristinuskoa, sen äärilahkoista puhumattaakaan, tuhoisampaa kulttia et löydä!
Joten valitse mitä vain, suunta on aina parempaan.- Admira
tosissasi kirjoitat? Kääntyä johonkin, mitä se tarkoittaa? Alkaa ykskaks uskoa johonkin, minkä joku tyypi joskus jossain on keksinyt! Miksi pitäisi alkaa "uskomaan" yleensä mihinkään. Ei mitään järkeä.
- askarruttaa
"Olen pienestä pitäen miettinyt, miksi kuulun kirkkoon"
Kysy vanhemmiltasi, heiltä saat vastauksen.- Ensin tärkeimmät asiat
Suomessa evl.kirkkoon kuuluvista suurin osa ei ole kiinnostunut kirkon asioista.Äänestysprosentti kirkon vaaleissa on 10-15 ja vaihtelee paljon alueittain.Ilmeisesti nykyinen meno tyydyttää. Tuollaisen 18 v elämässä on monta kysymystä,joihin pitäisi saada vastaus.Hanki ensin kunnon ammatti ja työpaikka.Älä mieti noita uskontojuttuja liikaa,keskity elämääsi ja muista että olet nuori vain kerran.Mitä parempaa siinä ateismissa luulet löytäväsi.Karkeasti ottaen,sanotaan vain ääneen se mitä suurin osa nykyaikaisista ihmisistä mielessään ajattelee.
- Kas näin
Ensin tärkeimmät asiat kirjoitti:
Suomessa evl.kirkkoon kuuluvista suurin osa ei ole kiinnostunut kirkon asioista.Äänestysprosentti kirkon vaaleissa on 10-15 ja vaihtelee paljon alueittain.Ilmeisesti nykyinen meno tyydyttää. Tuollaisen 18 v elämässä on monta kysymystä,joihin pitäisi saada vastaus.Hanki ensin kunnon ammatti ja työpaikka.Älä mieti noita uskontojuttuja liikaa,keskity elämääsi ja muista että olet nuori vain kerran.Mitä parempaa siinä ateismissa luulet löytäväsi.Karkeasti ottaen,sanotaan vain ääneen se mitä suurin osa nykyaikaisista ihmisistä mielessään ajattelee.
kannattaisi liittyä vain sellaisiin yhteisöihin joiden kanssa kokee jotakin yhteyttä. Vai oletko sitä mieltä että keskustapuolueeseen kannattaa kuulua vain sillä perusteella, että vanhemmatkin kuuluvat eikä ole tullut hankittua vielä kunnon ammattia?
Jos haluaa olla keskustapuolueen jäsen, tokihan silloin kannattaa liittyä.
Jos haluaa olla seurakunta-aktiivi, tokihan silloin myös haluaa olla kirkon jäsen.
Jos ei halua olla aktiivi jossakin porukassa, mitä ihmeen syytä silloin on olla sellaisen jäsen.
Ps. alhainen äänestysprosentti ei tarkoita että meno tyydyttäisi, vaan sitä, että sen kanssa ei haluta olla missään tekemisissä. - kun meet töihin
Ensin tärkeimmät asiat kirjoitti:
"Tuollaisen 18 v elämässä on monta kysymystä,joihin pitäisi saada vastaus.Hanki ensin kunnon ammatti ja työpaikka.Älä mieti noita uskontojuttuja liikaa,keskity elämääsi ja muista että olet nuori vain kerran.Mitä parempaa siinä ateismissa luulet löytäväsi"
Vain pässi alkaa maksamaan kirkollisveroa ja sitten erotessaan esmes 35 -vuotiaana kuten mä, todeta, että 4000 euroa on mennyt taivaan tuuliin. Esim. ok-taloa rakennettaessa 4000 eurolla saa betonitalon ontelolaatat kahteen kerrokseen.
Tässä sossudemarien ryöstämässä maassa joka euro on tarpeen.
- Isäni on maksanut
kalastusluvat joka vuosi, mutta mä en ole silti koskaan käynyt kalassa.
Joskus mietin, että miksi oikeastaan olen kalastaja, kun mua ei kiinnosta koko kalastus.
Jotain tässä mättää, en vain tiedä mikä. - Admira
tuohon muuta sanoisi, kuin että hyvä kun noin nuorena tajusit sen, mitä ei jotkut koko ikänsä aikana.
- Kas näin
Itsenäisen päätöksen tekeminen on hyvä terveen itseluottamuksen osoitus, ja aikuisuuden kynnys on juuri oikea aika ryhtyä tekemään hyvin perusteltuja itsenäisiä päätöksiä :)
Muista erota ennen joulukuuta, niin säästyt maksamasta myös ensi vuoden kirkkoverot :) - Marko0li0
Myönnänpä etten itsekään ole ikäpäivänä uskonut raamattuun niinkuin se olisi sanasta sanaan totta. Silti kuulun kirkkoon, koska siinä on hyvin paljon silti totta :) Erityisesti Jeesuksen sanoissa uudessa testamentissa... Ne ovat auenneet minulle vasta myöhemmin en minä niitä ennen osannut yhdistää mihinkään koskapa hän puhui arvoituksin.
Olet silti oikeilla jäljillä, jos ja kun, etsit TOTUUTTA. Sinä et sitä mistään kirjasta löydä. Siitä saat apua, mutta vastaus löytyy aina jokaisen ihmisen sisältä :)
Hmm kirkollisverot... Maksankohan minä niitä? :D Ei ole koskaan oikeen näkyny missään. Jokin tietty ikä mistä ne lähtee juoksemaan? Enpä silti kyllä kehottaisi ketään eroamaan... Siinä lähtee jokatapauksessa kauemmaksi totuudesta. Valinta on tietenkin jokaisen oma :)
Uskomusjärjestelmiä on miljoonia... Ne kaikki nivoutuvat aina Yhteen. Juutalaisuus on ehkä kaikkein lähinnä aatteellisesti todellisuutta mikäli voin luottaa tämän hetkiseen tietämykseeni ja tutkimisiin. Olen siitä melkoisen n. 89% varma... Mutta: Tee oikea päätös :) Päätös on yksin sinun.
Pyytäisin sinulta kuitenkin yhtä asiaa ennen kuin päätät: Tänä iltana, vaikka et uskoisikaan, rukoile Jeesukselta opastusta. Hoe mielessäsi pari kertaa "muistan uneni" - ja uskoisin että saat vastauksesi. Onnea.- ertert
Ei noissa sun jutuissa ole päätä eikä häntää.
- Marko0li0
ertert kirjoitti:
Ei noissa sun jutuissa ole päätä eikä häntää.
...jaksa joka kerta selittää taustoja kirjoituksilleni... Olis vähän turhan työlästä. Ehkä kirjoitan vaan jossain vaiheessa oman kirjan heh. Sitten kun olen itse tarpeeksi pätevä siihen. Tällä hetkellä on vain hyviä aihetodisteita ja yksi omakohtainen kokemus jonka voin todistaa vain minä itse. Luin muuten juuri R.J Grantin kirjasta eräästä entiteetistä nimeltä Seth joka kertoi että usein kokemus ei voikaan olla muuta kuin oma ja jokaisen oma tehtävä on ottaa siitä selvää. En siis voi paljoa auttaa, mutta suuntaa voin ainakin näyttää... Eri asia sitten otetaanko minut vakavasti - epäilen.
- ertert
Marko0li0 kirjoitti:
...jaksa joka kerta selittää taustoja kirjoituksilleni... Olis vähän turhan työlästä. Ehkä kirjoitan vaan jossain vaiheessa oman kirjan heh. Sitten kun olen itse tarpeeksi pätevä siihen. Tällä hetkellä on vain hyviä aihetodisteita ja yksi omakohtainen kokemus jonka voin todistaa vain minä itse. Luin muuten juuri R.J Grantin kirjasta eräästä entiteetistä nimeltä Seth joka kertoi että usein kokemus ei voikaan olla muuta kuin oma ja jokaisen oma tehtävä on ottaa siitä selvää. En siis voi paljoa auttaa, mutta suuntaa voin ainakin näyttää... Eri asia sitten otetaanko minut vakavasti - epäilen.
"...jaksa joka kerta selittää taustoja kirjoituksilleni..."
Ei tarvitse, ei ne kirjoitukset siitä järkevämmiksi muutu.
- juji-zen
Mikäs tuossa jos ei usko niin turha kait sitä silloin on kuulua uskonlahkoon.
Itse en osaa uskoa puoliakaan Raamatusta, mutta uskon silti, että on olemassa joku joka on saanut kaiken aikaan..
Mutta taidan silti pysyä kirkossa täytettyäni, koska saa se kirkko paljon hyvääkin aikaan ja itse olen kirkon nuorisotyössä jossa on hiton hauskaa :) - Marko0li0
Olen utelias.
- tuleva ateisti
että eroan kirkosta.
Työtä on luvassa, kun valmistun ja en näe syytä, miksi kuuluisin kirkkoon.
En vain usko siihen.
Niin olen kyllä päättänyt. Ennemmin tai myöhemmin. - konna
tuleva ateisti kirjoitti:
että eroan kirkosta.
En vain usko siihen.
Niin olen kyllä päättänyt. Ennemmin tai myöhemmin.Miksi maksaa jäsenmaksua klubista, jonka tilaisuuksissa ei koskaan käy? Ja aina niihin voi liittyä myös takaisin, jos siltä alkaa tuntua.
Ainakaan minun päälleni ei taivas ole tippunut, vaikka olen eronnut kirkosta jo reilusti yli 20 vuotta sitten:) - Marko0li0
tuleva ateisti kirjoitti:
että eroan kirkosta.
En vain usko siihen.
Niin olen kyllä päättänyt. Ennemmin tai myöhemmin.Onnea valitsemallasi tiellä siinä tapauksessa :)
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 915896
Riikan kukkaronnyöri on umpisolmussa
Kulutus ei lähde liikkeelle, koska kansalaiset eivät usko, että: – työpaikka säilyy – tulot eivät romahda – talous ei h804762Tanskan malli perustuu korkeaan ansioturvaan
Ja vahvoihin työllisyys- ja kotoutumispalveluihin. Suomessa Riikka on leikannut juuri näitä: palkkatukea, työttömyysturv933001Epäily: Räppäri yritti tappaa vauvansa.
https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/epaily-mies-yritti-tappaa-vauvansa/9300728 Tämä on erittäin järkyttävä teko täysin p262780Anteeksipyyntöni
Jätän tähän anteeksipyyntöni sinulle, koska en voi sanoa sitä missään muuallakaan. Pyydän anteeksi, jos purkamani tuska252036Sydämeni valtiaalle
En täältä aio asioita kysellä. Haluan tuoda tiedoksesi, että pohjimmiltani en ihmisiä tahdo satuttaa ja ajattelen muiden1191486Mikseivät suomalaiset kuluta? istutaan vaan säästötilirahojen päällä..
...Ihan haluamalla halutaan että maa menee konkurssiin? Ihan käsittämätöntä, ennätymäärät säästöjä sekä konkursseja sam3351047Oletko tyytyväinen
Tämän hetkiseen tilanteeseenne? Odotatko, että lähennytte vai yritätkö päästä yli ja eteenpäin?851018Jos oikeasti haluat vielä
Tee mitä miehen täytyy tehdä ja lähesty rohkeasti 📞 laita vaikka viestiä vielä kerran 😚125940- 48754