Dan.8:1.Kuningas Belsassarin kolmantena hallitusvuotena näin minä,Daniel, näyn,sen jälkeen kuin minulla jo ennen oli ollut näky.
Dan.8:2.Kun minä näyssä katselin,havaitsin minä olevani Susan linnassa,Elamin maakunnassa;ja kun minä näyssä katselin,olin minä Ulai-joen rannalla.
- Elam muinainen valtakunta Persianlahden pohjoispuolella ja Tigriin alajuoksun itäpuolella,pääkaupunki oli Susa.
Dan.8:3.Kun kohotin katseeni,näin pässin seisomassa joen rannalla,ja pässillä oli kaksi pitkää sarvea,joista toinen oli pitempi kuin toinen,ja se pitempi kasvoi myöhemmin.
- Pässi on Meedo-Persian valtakunta.
- Pienempi sarvi Median valtakunta.
- Suurempi sarvi Persia.
Dan.8:4.Minä näin pässin puskevan länteen.pohjoiseen ja etelään,eivätkä muut eläimet kyenneet vastustamaan sitä eikä ketään voitu pelastaa joutumasta sen ruhjomaksi.
- Länteen Lyydian Kroisokseen ja koko Vähään-Aasiaan.
- Pohjoiseen Armeniaan.
- Etelään Tyyrokseen,Kyprokseen ja Egyptiin.
Dan.8:5.Sitä katsellessani tuli lännestä Vuohipukki koko maan yli,tuskin maanpintaa koskettaen,ja sillä pukilla oli otsassaan mahtava sarvi.
- Vuohipukki on Magedonia.
Dan.8:6.Se tuli sen kaksisarvisen pässin luo,jonka olin nähnyt seisovan joen rannalla,ja se juoksi pässiä vastaan koko vihansa vimmalla.
- Magedonian kuningas Filppos toinen suunnitteli sotaa Persian keisarikuntaa vastan ,sota alkoi 336 eaa. jolloin Filppos surmamattiin 46 vuotiaana.
Dan.8:7.Minä näin,kuinka se pässin luo tultuaan kävi kiukkuisesti sen kimppuun ja murskasi senmolemmat sarvet,eikä pässi pystynyt pitämään puoliaan.Pukki kaatoi sen maahan ja polki sen jalkoihinsa,eikä kukaan voinut auttaa sitä.
-Issoksen taistelu 333 eaa. Aleksanteri suuren armeija voitti Dareios kolmannen johtamat persialaiset Syyrian Issoksessa.
- Pässin molemmat sarvet menivät rikki tarkoittaa Meedo.Persian valtakunnan kukistumista.
Dan.8:8.Vuohipukki tuli hyvin mahtavaksi,mutta sen ollessaan mahtavimmillaan sen suuri sarvi katkesi ja tilalle nousi neljä mahtavaa sarvea, yksi kuhunkin ilmansuuntaan.
- Aleksanteri suuri valloitti seitsemän kuukautta kestäneen piirityksen jälkeenFoinikialaisen Tyyroksen saari kaupungin.
- Gasan hän valloitti kahden kuukauden piirityksen jälkeen.
- Egypti antautui ilman taistelua, Aleksanteri suuri kruunattiin 24 vuotiaana Faaraoksi ja julistettiin Jumaliseksi.
- Ratkaisevassa Arbelan taistelussa 331 eaa. hänen joukkonsa löivät paljon suuremman Persialaisen armeijan.
- Saatuaan vallattua koko Persian,- Babyloniassa kesäkuussa 323 eaa. Aleksanteri suuri kuoli kuumesairauteen.
- Näin särkyi Vuohipukin suuri sarvi.
- Neljä mahtavaa sarvea nousi särkyneiden tilalle.
- Egypti/Ptolemaiokset
- Syyria/Seleukidit
- Magedonia (Antipatros,Demetrius)
- Traakia (Lysimakhos)
Dan.8:9.Yhdestä niistä puhkesi esiin pieni sarvi,joka kasvoi kasvamistaan etelään,itään ja Ihanaa maata päin.
- Etelä on Egypti.itä on Persia ja Ihana maa on Palestiina.
- Pieni sarvi oli Antiokhos neljäs Epifanes joka hallitsi 175 eaa.-163 eaa.
Daniel 8 Danielin unet
5
307
Vastaukset
- kutakin
Lopeta jo. Pienempikin uho ko. asiasta piisaa.
- tuhat ja yksi
Mikä ihmeen uho ? Kirjoitan vain niin kuin asiat ymmärrän ,ja jos Danielin kirjan eri lukujen jakeet loppunat jo Hasnonien valtakaudelle minun käsityskykyni mukaan ja toiset ennustelevat niiden mukaan jos mitä jokaiselle vuodelle tuhoa niin etkö siinäkin voi erehtyä ?
Ainakin uhossa ja tuhossa ?
- tuhat ja yksi
Dan.8:10. >>Se kasvoi aina taivaan sotajoukkojen tasalle, ja se pudotti maahan taivaan joukkoja ja tähtiä ja tallasi ne jalkoihinsa.>>
- Kertoo Antiokhos neljännen Epifaneen uhittelusta juutalaisten uskontoa vastaan ja taistelista "Jumalan sotajoukkoja" vastaan.
Dan.8:11.>>Se kasvoi ja uhmasi taivaan joukon valtiastakin,ja valtiaalta otettiin pois päivittäinen uhri ja hänen temppelinsä turmeltiin perustuksiaan myöten.>>
- Lakkautti teuras ja ruokauhrit, häpäisi Jerusalemin temppelin n, 167 eaa.
Dan.8:12.>>Päivittäisen uhrin sijaan pantiin jumalaton ja väärä palvelus,ja totuus sortui maahan.Ja sarvi menestyi yhä kaikissa toimissaan.>>
- Väärä palvelus oli Kreikkalaisen uskonnon Zeun palvonta ja sikojen uhraaminen.
Dan.8:13.>>Sitten minä kuulin pyhien enkelien puhuvan,ja yksi heistä kysyi toiselta:"Kuinka kauan meidän täytyy katsella tätä? Päivittäinen uhri on poissa,jumalattomuus levittää tuhoa ja pyhäkkö ja palvelus on tallattu maahan!">>
Dan.8:14.>>Toinen vastasi:"Niin kauan,kunnes 2300 iltaa ja aamua on kulunut;sitten nousee pyhäkkö taas kunniaan.">>
Jakeisa Dan.8.15 - 27. Gabriel selostaa edellä kuvatun näyn tarkista tulkitsinko samalla tavalla! - tuhat ja yksi
Ovat poistuneet palstalta ja saattaa olla että minäkin pidän pienen tauon jatkan kylläkin samalla asialla . (seuraan muutaman päivän)
Jos tulkintani on oikean suuntainen niin monelle
Raamatun ennustusten tutkiminen on tehnyt kepposen jo ennenkuin minulle ja syvästi uskova ajattelee näistä minunkin kirjoituksista että olisin pahin pilkkaaja hänen uskoaan kohtaan mikä ei kuitenkaan pidä paikkaansa. Esitän ainoastaan sen minkä katson historialliseksi totuudeksi siinä missä aina erehdyn korjataan kohta yhdessä!
Mutta jos kaikki on potaskaa silloin korjattavaa ei löydy !- tuhat ja yksi
Kun pyrkii historian, Raamatun sanoman ja Gaprielin selityksen mukaan selostamaan tätäkinkin Dan.8 luku .
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Ootko nainen noin mustis musta
Onhan se toki imartelevaa kun olet kaunis ja kaikkea muutakin, mutta ehkä vähän kummallista, kun ei varsinaisesti olla t734356- 332471
- 402294
Ajattelen sinua tänäkin iltana
Olet huippuihana❤️ Ajattelen sinua jatkuvasti. Toivottavasti tapaamme pian. En malttaisi odottaa, mutta odotan kuitenkin201797Kauan säkin jaksoit
Minun perässä juosta. Kunnes pahoitit mielen. Kuinka monta anteeksipyyntöä olet vailla? 🧐401662Miksi kaipaat
Ja olet elämässäni vielä kaiken tämän jälkeen? Eikö kaikki ole jo selvää välillämme?251532- 811526
- 1481321
Mietin tässä T....
Oletko jo kesälomalla.?Keli on ihanaa, ja sinä nautit veneilystä.... Edelleen käyt mielessä.... En ole unohtanut sinua..221213Miehelle...
Oliko kaikki mökötus sen arvoista? Ei mukavalta tuntunut, kun aloit hiljaisesti osoittaa mieltä ja kohtelit välinpitämät901145