Körttiläisyys

Olen kiinnostunut

Kertokaa körttiläiset ihan yksinkertaisesti teidän uskostanne. Olen saanut sen kuvan että olette suvaisevaisempia kuin muut. Haluaisin ensi kesänä tulla mieheni kanssa tulla kuulemaan Jumalan sanaa teidän kesätapahtumaan.

29

11605

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • puolikörtti

      Ethän kuitenkaan etsi körttiläisyyttä vain suvaitsevaisuuden vuoksi?
      Monet olettavat että vapaamielisyys muita kohtaan merkitsee avarasydämisyyttä ja niiden muiden totuuden tunnustamista.
      He eivät huomaa etteivät ole ratkaisseet kysymystä mikä on totuus eivätkä sitä sahaavatko he poikki oksaa jolla itse istuvat.
      Suvaitsevaisuus voi myös kuvastaa hengen voimattomuutta, hajaannusta ja todellisen vakavuuden puutetta.
      Tällä huomautuksellani en tahdo arvostella itse körttiläisyyttä koska olen itsenikin joukkoon lukenut. Mutta monien "suvaitsevaisuuteen" olen pettynyt ja huolestunut.

    • ja vahva

      turva aivan."virsi 170 ja edelleen:
      On turha oma voimamme
      vääryyden valtaa vastaan.
      Me turman vallat voitamme
      Herrassa ainoastaan.
      Hän , Kristus, kuningas,
      on voitonruhtinas,
      lyö joukot helvetin,
      ne tallaa jalkoihin
      ja voiton meille saattaa.

      Martti Luther

    • pienikörttisisälläin

      Itse olen körttikodista. En kuitenkaan koe varsinaisesti olevani itse körtti mutta kaipa jokaisen sisällä pieni körtti asuu. En ole mihinkään suvaitsevaisuuttani kadottanut vaikka helluntaihenkisyys kiinnostaa nyt enemmän kuin körttiläisyys. Suvaitsevaisuus ei ole kiinni uskonliikkeestä vaan ihmisestä itsestään. Onhan se kuitenkin totta että körttiläisyys yleisesti liikkeenä on varsin avarakatseinen. On moitittu jopa liian sallivaksi. Ei ole ns. omia sääntöjä ja kieltoja kuten monilla muilla liikkeillä. Usko on odottavaa ja ikävöivää, ei ole pelastusvarmuutta koska pyritään olemaan nöyriä. Itse kritisoin tuota vetoamalla Jeesuksen sovitustyöhön jonka pitäisi olla kaikki, mutta toisaalta ymmärrän, ihminen on epävarma. Körtit,heränneet käyvät seuroissa ja herättäjäjuhlilla,sekä kirkossa. Mitä haluaisit tietää? Voin vastata mitä mieleesi tuleekin. Herännäisyys on nykyään erittäin lempeä liike ja varmasti monella on siellä hyvä olla joten mene ihmeessä juhlille. Varsinaista omaa uskonoppiahan heränneillä ei ole, vaan se on sama mikä ev.lut kirkolla. Kaikkea hyvää ja siunausta sinulle. Kysy lisää jos tulee kysyttävää.

      • Körttifilosofi

        Kiitän tästä kirjoituksesta.Olen jo kauan arvioinut olevani mieleltäni körtti,tietämättä asiasta oikeastaan mitään.Kuulun Helluntailiikkeeseen,enkä ole "körttialueelta".Minäkin olen sitä mieltä että,pelastusvarmuus voi olla,juuri siksi kun,se on meidän kaikkien edestä tehty.Myöskin ajattelen niin että,ihminen on ja saa olla epävarma. 21.09.09 Körttifilosofi.


    • _Mervi_

      Körteillä on ennen ensi kesääkin on paljon toimintaa. Valitse tuolta vasemmasta laidasta missäpäin asut, ja katso seura-kalenterista milloin on siellä päin seuraavat seurat:
      http://www.h-y.fi/alueet/index.html

      Paikan päällähän se selviää onko samanhenkistä porukkaa teille. Seurat on mukava tapahtuma, kannattaa mennä.

    • oli aivan erilaista

      kuin nykykörttisyys.
      Nykykörttisyys nuoleskelee kirkkoa.
      Alkukörttiset oli vähällä lentää ulos kirkosta.
      Se oli körttihelluntalaisuutta, lyhyetsi sanotuna

    • Körtin uskosta

      Mietin miksi näin vähän vastauksia ja tulin siihen tulokseen, että voi johtua siitä, että me körtit emme yleensä uskostamme puhu. Ollaan aika heikkouskoisia. Tai ainakin ajatellaan, että koska usko on silkkaa Jumalan lahjaa niin on parempi, ettei puhu siitä ikään kuin omasta. Körttien uskoa kuvataan joskus termillä "ikävöivä usko". Se kuvastaa sitä, ettei olla niin vahvoja ja varmoja. Körttien virret kuvastavat kaihoa ja synnintuntoa, mutta myös hiljaista iloa siitä, että Jeesus on kärsinyt ja kuollut meidän puolestamme ja Jumala on hyvä ja armollinen meitä kohtaan. Totta se on, että nykykörttiläisyys on hyvin kirkollinen liike. Liekö sitten kirkko lähestynyt herännäisyyttä vai päinvastoin, ehkä molemmin päin. Toivoisin olevani sellainen körtti, joka kipuilee sen kanssa miten voisin itse tehdä parannusta, enkä sysäisi parannuksentekoa kirkolle tai muille ihmisille. Kaikenkaikkiaan körttiläisillä ei ole kauhean vahva identiteetti, herännäisyys on paremmin sellainen sielunhoidollinen liike, jossa koetetaan pitää kynnys matalalla. Uskon että Jumala kyllä sinut löytää olit missä hyvänsä.

      • kirkkoonko aina

        Miten evankeliumi menee eteenpäin ellei siitä kerrota?


      • Lukija...
        kirkkoonko aina kirjoitti:

        Miten evankeliumi menee eteenpäin ellei siitä kerrota?

        Oletko ollut jossain körttiseuroissa, jossa evankeliumia ei ole kerrottu?


      • körttiseurois
        Lukija... kirjoitti:

        Oletko ollut jossain körttiseuroissa, jossa evankeliumia ei ole kerrottu?

        Olen ollut monissakin seuroissa joissa jahakaillaan ja pohdiskellaan yhteiskunnasta. Jeesuksesta syntien sovittajasta ei puhuttu mitään. Vissiin oli liian arka-asia puhuttavaksi.


      • tarvitaan
        körttiseurois kirjoitti:

        Olen ollut monissakin seuroissa joissa jahakaillaan ja pohdiskellaan yhteiskunnasta. Jeesuksesta syntien sovittajasta ei puhuttu mitään. Vissiin oli liian arka-asia puhuttavaksi.

        Ehkä se on heille itselleen niin itsestään selvää etteivät huomanneet että yksi uskosta osaton oli paikalla. Valitan!

        Kyllä evankeliumi, Lutherin mainitsema "ristin teologia" on körttiläisyydessä vahvimmillaan kuin muualla.


      • niinpä niin
        kirkkoonko aina kirjoitti:

        Miten evankeliumi menee eteenpäin ellei siitä kerrota?

        Ei se mene mitenkään jos ei kerrota


      • Anonyymi
        kirkkoonko aina kirjoitti:

        Miten evankeliumi menee eteenpäin ellei siitä kerrota?

        Hyvä kysymys. Körttiläisistä moni ei avaa koskaan raamattua. Olisi kyllä aika opettaa körteille miten löytävät yhteyden Jumalaan. Mitä tämä sallivuus pitää sisällään. Eihän uskossa ole mitään sallimista. Ihminen menee rukouksessa Jumalan eteen ja elää siinä. Se näennäinen vaatimattomuus ja ikävöivä usko on pohjimmiltaan ylpeyttä. Körttiläiset ovat luisuneet kauas uskosta ja tilalle on tullut ihmisten erottelua ja vanhojen herännäisjohtajien palvontaa. Turhaa törinää..


    • synk' miel'

      Olen kuullut viime aikoina myös körttiläisyys-termin outoa käyttöä: nimittäin jotkut sydämessään ja julkisestikin kristillisestä uskostaan luopuneet ilmoittavat olevansa nyt "körttiläisiä", koska körttiläisyys korostaa armoa ja suvaitsevaisuutta.

      Varsinaisen oikean herännäisyyden kanssa tällä ei tietenkään ole tekemistä, onpa vain otettu herätysliikkeen nimi lumeverhoksi matkalla kohti lopullista(?) luopumusta.

      (Kommenttini ei kohdistu ketjun aloittajan viestiin.)

      • paavon opetus kumottu

        Homot ovat kokeneet körttikansan omakseen koska katto on korkealla ja seinät on leveät.Suvaitsevaisuus kumoaa aina Jumalan sanan.Pitää suvaita ja sallia
        se mitä körttiläiset ovat ennen syntinä pitäneet .Kyllä Paavolla olis taas paljon saarnattavaa.


      • suvaita
        paavon opetus kumottu kirjoitti:

        Homot ovat kokeneet körttikansan omakseen koska katto on korkealla ja seinät on leveät.Suvaitsevaisuus kumoaa aina Jumalan sanan.Pitää suvaita ja sallia
        se mitä körttiläiset ovat ennen syntinä pitäneet .Kyllä Paavolla olis taas paljon saarnattavaa.

        Suvaitsevaisuus ei kumoa Jumalan sanaa, vaan täyttää sen. Moralismin se kyllä kumoaa.

        Eivät körtitkään suvaitse rakkaudettomuutta, mikä on monen muun herätysliikkeen tunnusmerkki.


      • Citykörtti
        paavon opetus kumottu kirjoitti:

        Homot ovat kokeneet körttikansan omakseen koska katto on korkealla ja seinät on leveät.Suvaitsevaisuus kumoaa aina Jumalan sanan.Pitää suvaita ja sallia
        se mitä körttiläiset ovat ennen syntinä pitäneet .Kyllä Paavolla olis taas paljon saarnattavaa.

        Tätä voisi sanoa nykykörttiläisyyden ongelmaksi, koska tämä pätee todella kaikkiin ihmisiin. Hengellisesti pienin on hengellisesti suurin. Siten en voi myöskään todella tuomita. Eikä kukaan muukaan, paitsi korkein itse, minua. Kyllä körttiläisyydellä on myös omaa erityislaatuista oppiaan, mistä tässä pala, mutta hyvin kirkkoon sitoutunut liike kyllä on nykyisellään.

        Tekee mieli siteerata Viljo Porkolaa, joka kommentoi lausahdusta "tule sellaisena kuin olet" tähän tapaan: "Se on lain sanaa! Ei tarvitse tulla, Kristus itse tulee sinun luoksesi!" Tai samaa ajatusta erään toisen körttipuhujan puheesta keskusteltaessa homoseksuaalisten suhteiden siunaamista: "Ette voi mennä sellaiseen paikkaan, jossa Kristus ei olisi jo käynyt." Hengellinen tuomiovalta on todella vain Jumalalla.


      • Körtti.
        Citykörtti kirjoitti:

        Tätä voisi sanoa nykykörttiläisyyden ongelmaksi, koska tämä pätee todella kaikkiin ihmisiin. Hengellisesti pienin on hengellisesti suurin. Siten en voi myöskään todella tuomita. Eikä kukaan muukaan, paitsi korkein itse, minua. Kyllä körttiläisyydellä on myös omaa erityislaatuista oppiaan, mistä tässä pala, mutta hyvin kirkkoon sitoutunut liike kyllä on nykyisellään.

        Tekee mieli siteerata Viljo Porkolaa, joka kommentoi lausahdusta "tule sellaisena kuin olet" tähän tapaan: "Se on lain sanaa! Ei tarvitse tulla, Kristus itse tulee sinun luoksesi!" Tai samaa ajatusta erään toisen körttipuhujan puheesta keskusteltaessa homoseksuaalisten suhteiden siunaamista: "Ette voi mennä sellaiseen paikkaan, jossa Kristus ei olisi jo käynyt." Hengellinen tuomiovalta on todella vain Jumalalla.

        Näin se on


    • kristitty t

      Jumala herättää ihmisiä monella tavalla, ja vanhurskauttaa Valtakunnassaan parannuksen kautta!!"
      "Ei herätys ole parannus, eikä synnin tunto pelastus!" Herätyksen ja synnintunnon tulee johtaa parannukseen Katekismuksen mukaan! Parannus on tehtävä julkisesti, eli Jumalan lasten seuroissa tai uskovaisen papin sielunhoidossa!

    • siionin virsi

      ja edelliskesien herättäjäjuhlien puheet on saatavissa täältä:
      www.h-y.fi
      ja sitten linkkinä Herättäjäjuhlat tms

      hyvää keskustelua uskosta, toivosta, elämästä ja välillä vaikka mistä:
      www.h-y.fi/foorumi

      • innostunut.

        Kiitti vinkeistä


    • vihreäkörtti

      Minä uskon,auta minun epäuskoani. Enpä voi uskollani kehuskella. Siionin virren sanoi: on tekemättä vielä, mun parannukseni!
      Mutta toisella Siionin virrellä jatkaen: Kaipaan Jeesus sua,ristiinnaulittua

    • jfasjfljösd

      Entisenä körttikodin kasvattina voin kertoa, että körttiläisyys ei antanut vastauksia iankaikkisuuskaipuuseeni. Oli välillä ahdistavaakin olla ainainen armon kerjäläinen, joka ei saanut missään tapauksessa iloita uskosta, ei omistaa uskonvarmuutta. Ei körttimenossa muuten ole pahaa, mutta se jää tosi pinnalliseksi. Syntisyys vaivasi, kun aina piti jäädä tavallaan armoa etsiväksi syntiseksi. Itselleni se ei riittänyt, vaikka pitkään yritin saada sen riittämään.

      Päädyin vapaakirkolliseksi em. syystä jo kauan sitten. Voin piipahtaa körttijuhlilla ihan kesälomareissulla, mutta se anna sielulleni riittävästi. Olen ottanut Jeesuksen elämääni, antanut koko elämäni hänelle ja haluan elää Hänelle. Olen tosi iloinen ja onnellinen uskovainen ja valtavan tyytyväinen elämääni. Körttipiireissä en kokenut tätä vapautta - mutta myös vastuuta siiä, että pyrin elämään Jumalan sanan mukaisesti ja kunnioittamaan sitä.

      Iloitsen siitä, että minun ei tarvitse - kuten tein nuorena - iltaisin nukahtaa miettien, että jos nyt kuolisin, olisinko riittävästi armon kerjäläinen - jotta pääsisin taivaaseen. En halua kehuskella enkä mitätöidä toisten kokemuksia, minulle on tapahtunut näin. En halua puhua korkealta tai ylvästellen. Kaikki on kuitenkin Jumalan armoa ja Häntä haluan kirkastaa.

      Kuvaan asiaa näin - tosi vankassa körttimaailmassa eläneenä ihmisenä. Kun olin nuori, en olisi uskonut, että olen pelastettu, vaikka kaikki maailman ihmiset olisivat sitä minulle vakuuttaneet. Kun tulin uskoon, sain pelastusvarmuuden, joka ei muutu, vaikka kaikki ihmiset maailmassa muuta väittäisivät.

      Toivon kaikkea hyvää ketjun aloittajalle!

      • körttiperspektiivi

        Et tietenkään ole riittävästi armon kerjäläinen päästäksesi taivaaseen, et ollut sitä silloin miettiessäsi etkä ole nytkään. Koska ei se sinne pääseminen mistään sinun ominaisuudestasi ole kiinni.


    • proselyyttikörtti

      En ole yhtään suvaitsevainen. On paljon sellaista, mitä en suvaitse itselleni: Vaikkapa työpaikalla laiskottelua (se on työnantajalta varastamista) tai veronkiertoa edes ns. verosuunnittelun nimellä (se on meiltä kaikilta varastamista). Puhumattakaan humalaisena autoilusta. Ulkomaanmatkat, retriitit sun muut semmoiset on aika lailla turhuutta, kun maailmassa kuollaan nälkään.

      Muut tietysti tehkööt mitä oikeaksi näkevät.

      Onko niin, että kun körttiläiset eivät useimmat paheksu sellaisia asioita jotka perinteisesti ovat monessa herätysliikkeessä kiellettyjä (avoliitot, homosuhteet, tanssi, alkoholin käyttö ym.), niin luullaan että suvaitaan ihan mitä tahansa? Ei se noin ainakaan minulla mene! Koetan pitää eettisissä kysymyksissä silkkaa lähimmäisenrakkautta ohjenuoranani, ja se asettaakin usein paljon tiukemmat vaatimukset kuin jokin uskonnollisen auktoriteetin sanelema kieltojen ja käskyjen luettelo asettaisi.

      Eipä körttiläisyys nykyään oikein herätysliike ole, vaan liike jossa herätysliikkeiden runtelemat voivat koettaa parantua. Siis ne, jotka ovat huomanneet, ettei se oma usko niin vahvaa ollutkaan, tai jotka eivät enää jaksa uskonnollisesti suorittaa, tai jotka ovat alkaneet epäillä ylhäältä saneltujen moraalisääntöjen mielekkyyttä. Lepotila, jossa saa vain olla möllöttää kasteen armossa. Seuroihin saa tulla kuuntelemaan kuka tahansa.

    • Armokuuluu

      Heh. Olipas kiva lukea erilaisia näkemyksiä körteistä.

      Painotukset ovat siinä, että Jumala on suuri ja ihminen pieni.
      On sellainen odottava ja ikävöivä usko, mutta kenenkään uskonmäärää ei mittailla ja kysellä.

      Ainahan voi tulla seuroihin ja niitä tilaisuuksia löytyy herättäjäyhdistksen sivuilta.

      Pelastusvarmuus ja herätyskristillisyydet eivät oikein sovi, mutta ei niitä vastaankaan kukaan ole.
      Iheellistä kun helluntailaiset aina kertovat heillä olevan sisäinen rauha ja pelastusvarmuus. Vaikka niitä armonvilauksia tulee myös körteille, niin emme me niiden varaan armoa laita, vaan armo kuului kaikille ilman varmuuksiakin.

    • Pienihminen

      Olennaista körttiläisyydessä karkeasti sanottuna on, että ihminen on pieni ja Jumala suuri. Tästä johtuu tuo mainitsemasi suvaitsevaisuus, me ihmiset emme voi tuomita toisiamme. Vain Jumala voi tuomita ihmisen.
      Körttiläisyydessä myös korostetaan armoa ja oikeutta ja kuka tahansa voi körttiläisyyden piiriin tulla.

      Minua ainakin nämä asiat koskettaa körttiläisyydessä :)

    • Anonyymi

      Miten körttiläisyydessä nähdään Raamattu ja sen antamat ohjeet ihmiselle? Vanha liitto on kumottu kun meille syntyi Vapahtaja Jeesus Kristus joka antoi kertakaikkisen uhrin puolestamme. Meitä koskee siis Uuden testamentin kirjoitukset, lisäksi myös 10 käskyä, kuten Jeesus itse sanoi.
      Miten körttiläisyydessä, kehotetaanko tutkimaan Sanaa?

      • Anonyymi

        Ei kehoiteta. Körttiläisyys on kuihtuva liike, jossa ei saa julistaa Jumalan sanaa. Piiri pieni pyörii keskenään ja ylpeä on heidän mielestään se, joka kehtaa puhua uskostaan.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mielessäni vieläkin T

      Harmi että siinä kävi niinkuin kävi, rakastin sinua. Toivotan sulle kaikkea hyvää. Toivottavasti löydät sopivan ja hyvän
      Ikävä
      33
      1425
    2. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      6
      1301
    3. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      2
      1214
    4. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      4
      1212
    5. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      0
      1196
    6. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      0
      1194
    7. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      41
      1188
    8. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      2
      1164
    9. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      2
      1150
    10. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      1
      1136
    Aihe