Jorvin Sairaala

potilas...

Olipa keikka Jorvissa.
Viikon verran kun sain vuodeosastolla tutustua tähän mailman tehottomimpaan sairaalaan niin pakko sanoa että en suosittele kellekkään.
Itse menin sisään lähetteellä umpparin poistoon.
Eikun päivystys laittoi odottamaan...
muutaman tunnin odottelun aikana poksahti,= puhkesi ja kipu oli sanoinkuvaamatonta.
Tästä meni vieläkin 4 tuntia ennen kuin olin leikkaus salissa.
Ilman puhkemista olisi ollut kyseessä pikkuhomma ja yö sairaalassa. Puhkeamisen takia menikin sitten viikko.
Jatkossa mehiläiseen maksoi mitä maksoi...

42

8821

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • veronmaksaja2007

      Olen valitettavasti todennut saman. Jorvissa ei toimi mikään. Ei edes mukuloiden korvatulehduksia tms perusjuttua viitti sinne mennä hoidattamaan kun homma ei vaan toimi. Kerrankin odoteltiin hoitoa kolmisen tuntia, vaikka ei ollut kuin pari muuta potilasta.
      Yksityisellä mekin nykyään käymme. Vituttaa vaan maksella kovia veroja kun julkiset palvelut alkaa olla tuota Jorvin tasoa.

      • suvislainen

        Tähän on edelliset ja nykyinen hallitus pyrkinyt, ja onnistunut. Se on sitä Ameriikan meininkiä. Tulevaisuudessa et pääse edes kunnalliseen, ellei sinulla ole iso summaista vakuutusta. Verot maksat silti.
        Isokenkäiset tekee hyvää bisnestä. Osta sinäkin osakkeita, vaikka pienelläkin rahalla.
        Hallitus haluaa eroon köyhistä sairaista. Paperittomat ovat eri asia, se on bisnestä, päättäjille.


    • jeppajee

      kyllä olen samaa mieltä tuosta jorvin toiminnasta,meidän lapset kun ovat kipeinä ja jos vahingossa joutuu jorviin lähtemään niin se keikka kestää n.4-8 tuntia odotellessa pääsyä lääkärille joita yleensä on paikalla peräti yksi koko talossa,toista se oli kun asuimme helsingissä niin pääsi lasten sairaalaan n.30 min.no espoossahan kaikki ovat rikkaita ja käyvät yksityisillä lääkäreillä eivätkä tarvitse JORVIN palveluita.espoossa ei kannata sairastua.täytyy varmaan harkita muuttoa helsinkiin ihan lasten terveys palvelujen takia!!!!

      • takaisin sivistyksen pariin.

        takaisin helsinkiin koska eihän täällä espoossa uskalla edes sairastua, lasten päivystyksessä menee todellakin 8-9h???
        Suomessa pitäisi olla laki jolla turvataan lapsen hoito ja lääkärille pääsy, jonotus ajaksi maks.3h!!!!

        JORVI on espoon häpeä pilkku!!!
        HÄVETKÄÄ suomen rikkain kunta???


      • Sureva ihminen
        takaisin sivistyksen pariin. kirjoitti:

        takaisin helsinkiin koska eihän täällä espoossa uskalla edes sairastua, lasten päivystyksessä menee todellakin 8-9h???
        Suomessa pitäisi olla laki jolla turvataan lapsen hoito ja lääkärille pääsy, jonotus ajaksi maks.3h!!!!

        JORVI on espoon häpeä pilkku!!!
        HÄVETKÄÄ suomen rikkain kunta???

        Jorvissa ei johdeta mitään. Lääkärit ovat tunnottomia olentoja? ja mitä siellä oikein tapahtuu?
        Ja kotona lapset tapetaan.No jo on kamalaa vaikka Gutzenina on kansanedustajana.Mitä se siellä tekee, juoruaa Lipposkan kanssa vai mitä?


      • Kerran käynyt...
        Sureva ihminen kirjoitti:

        Jorvissa ei johdeta mitään. Lääkärit ovat tunnottomia olentoja? ja mitä siellä oikein tapahtuu?
        Ja kotona lapset tapetaan.No jo on kamalaa vaikka Gutzenina on kansanedustajana.Mitä se siellä tekee, juoruaa Lipposkan kanssa vai mitä?

        Fakta on tämä. Jorvissa on liian vähän lääkäreitä.
        Kaksi kertaa olen ollut jorvissa ja tapaukset ovat ääripäitä.

        Tapaus 1.
        Nilkka nyrjähti lauantai aamulla. Jorvissa jonotin 11 tuntia lääkärille pääsyä.

        Tapaus 2.
        Keuhkokuume, kuumetta noin 40 astetta, tulehdus arvot pitkälti yli 200.
        Suoraan jonon ohi lääkärille, siitä röntgeniin ja sitten takas lääkärille. Yhteensä 15 min.

        Ei jorvi mikään ihan toivoton paikka ole, mutta melkein!


      • hiljainen ja kauhuissaan
        Kerran käynyt... kirjoitti:

        Fakta on tämä. Jorvissa on liian vähän lääkäreitä.
        Kaksi kertaa olen ollut jorvissa ja tapaukset ovat ääripäitä.

        Tapaus 1.
        Nilkka nyrjähti lauantai aamulla. Jorvissa jonotin 11 tuntia lääkärille pääsyä.

        Tapaus 2.
        Keuhkokuume, kuumetta noin 40 astetta, tulehdus arvot pitkälti yli 200.
        Suoraan jonon ohi lääkärille, siitä röntgeniin ja sitten takas lääkärille. Yhteensä 15 min.

        Ei jorvi mikään ihan toivoton paikka ole, mutta melkein!

        Nykyään saa ihan sellasta hoitoa mitä kullonkin sattuu saamaan, se on arpapeliä. Ketä sattuu olemaan töissä ja millä tuulella.

        Itseltäni katkes pohjeluu v. 2002 alussa ja kun menin kaupunginosani terveyskeskukseen niin nuori lääkäriharjottelija sano mulle näin kirjaimellisesti: "Olen nyt SATTUMALTA niin hyvällä tuulella että lähetän sut röntgeniin."

        Eikä kyseessä ollu vitsi.

        En viitsiny sanoa kun en tienny kuinka SATTUMALTA hullulla tuulella tuo tummatukkainen 20 nainen olikaan.


    • väsynyt3

      Jorvi on tehottomampi kuin mikään maalaissairaala. Päivystyksestä Sieltä saa huonommin oikean hoidon tai edes minkäänlaista pysyvämpää hoitoa kuin tavallisessa terveyskeskuksessa Espoossa. Moni espoolainen terveysasema on monin verroin parempi kuin Jorvin päivystys.

      Tiedän monia, jotka ovat juosseet jopa parikymmentä vuotta Jorvissa esim. astman takia, mutta osastolle perusteellisempiin tutkimuksiin ei päässyt, ennen kuin tuli sitten keuhkokuume. Oli liian kiltti ja köyhä päästäkseen hoitoon.

      Päivystyksen paihin ongelma on se, että siellä ensisijaisena tavoitteena on saada potilaat mahdollisimman nopeasti ulos eli hoitona annetaan ainaa lääkkeitä: antibioottia ja/tai kortisonia ja sitten nopeasti kotiutus. Diagnoosit jäävät tekemättä ja potilas palaa yhä uudestaan Jorviin. Saavat tilastoihin asiakkaita, mutta hoidettuja asiakkaita heidän joukossaan on vain osa..

    • Potilas42

      Pakolaisille ja maahanmuuttajille toimii hyvin odotin n5tuntia päivystyksessä ohi jonon meni kaikki mamut sinä aikana...pakko jonottaa ei ole varaa mennä yksityiselle.

    • Jorvin-jonot

      >> Päivystyksen paihin ongelma on se, että siellä ensisijaisena tavoitteena on saada potilaat mahdollisimman nopeasti ulos eli hoitona annetaan ainaa lääkkeitä: antibioottia ja/tai kortisonia ja sitten nopeasti kotiutus. Diagnoosit jäävät tekemättä >>

      Eihän Jorvin tai minkään muunkaan sairaalan päivystys ole sellainen paikka jossa aletaan tekemään mitään moniaita diagnooseja mittalaitteilla ym. Tarkoituksena on tarjota ensiapua yö- ja viikonloppuaikaan, jolloin normaalit terveyskeskukset ja lääkäripalvelut ovat kiinni.

      Jos oikeesti pumppu reistaa, sydänkäyrät viturallaan, tai on munuaisaltaan tulehdusta tai jotakin isoa vaivaa, niin kyllä Jorvin päivystyksestäkin otetaan sisään sairaalaan. Mutta yleisimmin sidotaan ja ommellaan vain haavat ja annetaan antibiootteja ym, ja sitten kotiin.

      Minäkin olen jonottanut Jorvin päivystyksessä kuumeisena 4.5 tuntia, ja se aika on tosiaan piinaavan pitkää. Joku systeemi pitäisi saada, ettei 2 tuntia enempää tarviisi jonottaa.
      Sama 4..5 tunnin jonotusaika oli ollut tuolloinkin aamusta alkaen, ja oli ollut edellisenä iltanakin, ja sitä edellisen viikonloppuna jne. Ylipitkä jonotusaika oli kyllä siis Jorvin Sairaalalla tiedossa, mutta mitään ei yritettykään tehdä, että jonotussumaa saataisiin korjattua.

      Typerintä on että nyt tehdään helkatinmoinen SOTE-uudistus, maksaen maltaita. Mutta ei sillä uudistuksella yhtään nopeammin ala päästä päivystysjonoista eikä mistään muistakaan jonoista ohitse. Korjataan ihan väärää paikkaa, kun pelkkiä sairaanhoidon hallintohimmeleitä virkataan uuteen kuosiin.

    • valelääkäritonkumia

      Jorvissa lienee osa valelääkäreitä tai sitten ovat joutuneet palkkaamaan ne juuri riman ylittäneet, varsinkin muutama vuosi sitten se yks sisätautiosaston nuorehko naislääkäri joka puhuu oudosti sanoja painottaen, pelottava tapaus.

      • Oudot-painotukset

        >>nuorehko naislääkäri joka puhuu oudosti sanoja painottaen, pelottava tapaus.

        "Nyt painan tästä sinun KAULAVALTIMOSTASI jonkin aikaa, minuutin verran, ja seurailen että alkaako VÄRI MUUTTUA potilaan naamassa, ja jos alkaa niin koetan varmuudeksi PAINAA LISÄÄ hiukan kovemmin ja katson taas että mitä VAIKUTUSTA tällä paineluhoidolla on potilaaseen."


    • bjtrnjtkb

      itse kävin eilen ja joku aivan sekaisin olen venäläis naislääkäri ja oli ihan mukava , mutta en voi uskoa että olisi suomessa saanut lääkärin koulutus ? osaaminen lähihoitajatasoa !!!

      • 4tft5

        Kaikki venäläiset "lääkärit" pitäisi lähettää takaisin Siperiaan. Suomeen suomalaisia hoitaman vain Suomessa syntyneet ja koulunsa käyneet.


    • syanidikapselivaralla

      Oikeassa olette kaikkien asioiden suhteen,mutta esitänpä kysymyksen:Kuka äänestänyt meille porvarit hallitukseen,jotka päättävät rahankäytöstä ja henkilökunnan palkkaamisesta Jorvinkin sairaalaan,en ainakaan minä.Kannattaa katsoa,ketä äänestää muutoin käy kuin Jorvissa,rahat menevät rikkaille ja kunnalta supistetaan.Rikkaat menevät yksityiselle ja köyhät saa mitä annetaan.Yhtälö on valmis.Ainakaan tulevaisuudessa,ette tule saamaan kuin huonnonuksia.NIMITTÄIN RAHAT MENEVÄT MAMUILLE.Täytyy pysyä ja toivoa terveyttä,koska miten ihmiset eivät usko rahat eivät riitä terveyden huoltoon.

      • eiuskoisijoseinäkisi

        Toivottavasti joku käyttää tuota kirjoitusta varoittavana esimerkkinä lapsille. Ollaan duunissa naurettu vedet silmissä tälle absurdille genrelle. PLS, jatka samaan malliin.


      • onceagain2
        eiuskoisijoseinäkisi kirjoitti:

        Toivottavasti joku käyttää tuota kirjoitusta varoittavana esimerkkinä lapsille. Ollaan duunissa naurettu vedet silmissä tälle absurdille genrelle. PLS, jatka samaan malliin.

        OOH,oikein akateemista sivistystä,osaat sanoa absurdi genre.Minä en osaa, olen se tyhmä pienen palkkapussin omaava,tuulipukuinen rasistinen suomalainen,joka ei ymmärrä noita hienoja sivistyssanoja.Varoitus suomalaisille lapsille.Voisitko kertoa miten se äännetään?Kun en osaa.


    • älyhoiäläjätätä

      Kirjoitustaidoistasi päätellen olet vasuri/ viherpiipertäjä?!! Olihan teillä viime kaudella mahdollisuus tehdä mitä vaan, mutta mitä tapahtui?? Ei yhtikäs mitään!! Kaikki vasemmiston kannattajat pitäisi viedä saunan taakse!!!!

      • icantwriteorspeak

        Vastaan edelliseen en ole kapitalisti,vassari tai vihreitten edustaja ja kirjoituksessakaan en ole pilkun nussija varsinkaan suomi24 palstalla.Katsos ei se akateeminen sivistyskään takaa hyvää käytöstä puhumattakaan kapitalistin rahan ahneudesta,joka on ajanut terveydenhuollonpalvelut lokaan.Pitäähän eliitin ahnehtia kaikki rahat sehän on jo äidinmaidosta imetty.Kan du söta mig?Kun en osaa kirjoittaa enkä laskea kenen pussiin menevät hoitoon tarkoitetut rahat.


    • Abcccp

      Ihailtavaa jos joku näkee yksinkertaisen asian ilmaisuun ja kirjoitusvirheitä täynnä olevan tekstin tekemiseen noin paljon vaivaa.

    • qwdxqqqqqq

      Mikään ei ole siis muuttunut. Aikoinaan, muistellen että varmaan -90 luvun alkupuolella kun joudun sinne jorvin päivystykseen käden murtuman takia niin 2h joutui odottamaan ennen kuin se laitettiin sijoilleen ja kipsiin ILMAN PUUDUTUSTA.
      On siinä lapsi laitettu koville silloin, joko nykyään saa puudutuksen murtuman sijoilleen laitossa?

    • kuoliokoittaneekohta

      Voi voi teitä neitejä....

      Jos ette osaa jonottaa päivystyksessä lääkäriin niin menkää yksityiselle ja jättäkää Jorvin päivystys meille köyhille,jotka jaksetaan odottaa jopa kuolemansairaina apua.....

    • Äitee69

      Omat kokemukset ko. paikasta fifty-sixty. Esikoisen kanssa odotettiin tunteja vaikka kyseessä lääkemyrkytys. Kuopuksen peukalomurtuma hoitui röntgeneineen alle tunnissa.

    • Kärsinytkärsäkäs

      Noin kaksi vuotta sitten mua ei otettu koneeseen lentokentällä, ja lähettii sitte Jorviin. Puolesta tästä saatiin odottaa aamu vitun seitsämään, kunnes mulle tultiin tuomaan särkylääke, käskettiin kotiin. Lääkärillä 5min, kyseli millainen olo ja siinä se.

      • Mikä-oireilu

        " Noin kaksi vuotta sitten mua ei otettu koneeseen lentokentällä, ja lähettii sitte Jorviin. "

        Kerros vähän, mikä oli oireet kun ei lentokoneeseen otettu? Liian humalaiset tai liian kuumeiset tai viimeisillään raskaana olevat ovat lentokoneessa riskiasiakkaita.

        Ei niitä aina oteta kaukolennoille kyytiin mukaan.


    • turhaaihmettelyä

      Ja sitten konsultit ja lobbarit "ihmettelee" miksei ihmiset luota "asiantuntijoihin".

    • NiinaTolvanoffMäenperä

      Olen asunut Jorvin lähistöllä vuosia, enkä päätynyt edes käymään siellä! Sellainen paikka.

      • Omainen

        Mieheni oli teho osastolla 2 viikkoa. Kertoi jälkeenpäin, että suurin osa työntekijöistä oli suorastaan töykeitä. Varsinkin nuoret hoitajat. Katsokaa nyt tarkkaan kenet sinne palkkaatte. Teho osastolla on muutenkin potilaalla vaikeat paikat. Ei tiedä selviääkö sieltä hengissä pois. Jos siihen lisää vielä hoitajien töykeän käyttäytymisen niin aika lähellä se luovuttaminen on. Tosin siellä oli myös erittäin laadukasta henkilökuntaa, mutta nuoret hoitajat olivat ala arvoisia niin potilaalle kuin omaillekkin. P.s kun itse mietit ehkä viimeistä hetkeä elämässä toivoisi saavan kohteista ja laadukasta hoitoa. Rekrytointiin parannusta Jorvin sairaalaan


    • 35t6yhh222

      Voisiko se auttaa että jorvin päivityksessä maksaisi 60 euroa niin pääsisi jonon ohi :)

      Sehän on ihan hyvä että ne keillä on rahaa niin menee yksityiselle, näin kuormitus kunnan päivystyksessä vähenee ja ne keillä on vähemmän varaa tai pihejä pääsevät nopeammin hoitoon.

    • SivistymätönOtus

      minulle voisi maksaa käynistä
      panen tarmolla tulee

    • Potilas

      Tehohoito Jorvissa on ihmistä loukkaavaa. Muutama hyvä hoitaja oli joukossa, mutta suurin osa oli niin potilasta kohtaan kuin omaisiakin suorastaan ala arvoista. Hoitajan työ on kutsumus ammatti. Miksi te tietyt ammatin harjoittajat menette alalle mikä teitä ei edes kiinnosta. Sairas potilas kaipaa inhimillistä tapaa hoitaa ja asiakaspalvelu täytyy muistaa myös sairaalahoidossa. Varsinkin nuoret hoitajat eivät sitä osanneet. Myös helmiä siellä löytyi. Varsinkin miespuoliset hoitajat ja vähän iäkkäämmät hoitajat. Rekryyn huomiota!!!!!!!!

      • Kyllä-hoitsut-rulaa

        Jorvin naispuoliset hoitajat ovat olleet ainakin minua kohtaan aina mukavia ja auttamishaluisia ja sympaattisia. Sekä nuoret että vanhemmat, kaikki yhtä mukavia.

        Yhden ainoan kerran yksi viiskymppinen nainen ynseili, kolisteli purkkejansa, sanoa töksäytti jotain, sanoi olevansa kiireinen eikä vastannut kysymyksiin.
        Panin sen piikkiin, että hänellä oli vuoro juuri loppumassa, ja työputkensa päätteeksi oli hermot lopussa. Halusi vaan pois just nyt. Eikä mitään ylimääräisiä mutkia eikä kyselyitä siksi siinä kohtaa kestänyt. Huono päivä ja huono hetki voi tulle kelle tahansa töissä.

        Mutta oikeasti, olen tyytyväinen Jorvin hoitsuihin ja lekureihin täydelllisesti. Kaikki tekevät sen minkä pystyvät ja ehtivät, vuodesta toiseen. Lehmän hermot siellä vaaditaan, kaikenlaisten maailman vaivaisten kanssa joka päivä. Itse en kestäisi viikkoakaan tuolla noiden hommissa.


    • Anonyymi

      Itse kun menin tikkaamaan etusormea niin tuntu että kaikki meni vikaan.. ensinnäkin kukaan ei katsonut onko haavassa likaa/luun siruja mitkä olisi ollut ihan mahdollisia siihen nähden että työtapaturma ja luu esillä. No annetaan sen verran löysää että opiskelia tikkas, mutta puudutuksen kanssa tuli heti ongelma, ensin ei saanut neulaa uppoamaan ja toisella kerralla pisti läpi sormen.. mainitsin asiasta mutta vähäteltiin, näytin myös että selvä reikä toisella puolella mutta ei. Seuraavan kerran sain jopa ilmaa sormeen, näin kun oppilas otti ruiskuun puudutetta ja ilmaa jäi ja hän vaan ruuttasi suoraan.. lopulta tikkauskin meni väärin, haava vuoti ja huomasin kun lihat töröttää esillä niin jouduin erikseen jankkaamaan että tarvitsen vielä yhden tikin. Ikinä en enään anna yjdenkään oppilaan koskea minuun en edes pitkällä kepillä.

    • Anonyymi

      puhkeaminen vaarallinen

      jorvi on joo aika......

    • Anonyymi

      On helppo yhtyä näihin kolleegan mielipiteisiin

    • Anonyymi

      Vuodepotilaana viihdyn paremmin Peijaksen sairaalassa kuin Jorvissa. Peijas on jotenkin avarampi tiloiltaan, TV-huoneet ja lehtihuoneet paremmassa kunnossa.

      Jorvissa osastojen välillä on suurta vaihtelua. Siellä S7 eli sydäntautiosastolla on paremmat oltavat kuin esimerkiksi kerrosta alempana S6 osastolla, joka on sisätautien osasto. Jorvin S7-osastolla sai ruokailun ohessa aina hedelmiä, mutta S6-osastolla ei koskaan.

      Luulisi olevan samat tarjoilut kaikilla osastoilla, mutta jostain syystä vain sydantautien potilaille oli varaa antaa hedelmiä. Niitä sai jopa suhteellisen paljon, ei ollut vain 1 omena per potilas, vaan kärrystä saattoi ottaa useampia saman tien.

      Paranatako ne muutama omena ja appelsiini sitten niitä sydäntauteja?? Mutta muita sisätauteja, sappirakkoja ja munuaisia potevista ei ole niin tarkkaa väliä.

    • Anonyymi

      Jorvi on sairaalan irvikuva!! On kuin kuolemantuomio, jos sinne joutuu hoitoon.

    • Anonyymi

      jorvi ja sote on ihan paska

    • Anonyymi

      Kansainvälinen henkilökunta siellä ainakin on. Tällä viikolla 48h sairaalassaolon aikana tapaamastani henkilökunnasta 3/5 oli muita kuin suomalaista alkuperää olevia. Ainakin Somalia (useita), Viro (useita), Turkki (useita), Filippiinit, Egypti, Kiina, Intia ja muutama muu, joiden kansallisuus jäi epäselväksi.

      Kansallisuus ei sinänsä haitannut, mutta jos hoitohenkilökunta ei ymmörrä kysymyksiä tai pysty saamaan omaa asiaansa ymmärrettävään muotoon, niin minust kyseessä on jo potilasturvallisuutta vaarantava asia.

    • Anonyymi

      >>Kansallisuus ei sinänsä haitannut, mutta jos hoitohenkilökunta ei ymmörrä kysymyksiä tai pysty saamaan omaa asiaansa ymmärrettävään muotoon, niin minust kyseessä on jo potilasturvallisuutta vaarantava asia.>>

      Mustaihoisista Jorvin työntekijöistä 97% tekee sairaala-apulaisen hommia, toimii potilaskuljettajina sänkyjä työntämässä ja jotakin pientä lampunvaihdon huoltotyötä tekemässä.

      Lääkäritasolla on korkeintaan aivan muutama musta ja sairaanhoitajatasollakin saman verran, todella vähän. Aasialaisiakin on enemmän kuin mustia.

      Jos noilta huoltoihmisiltä menet vaivoihisi apuja kyselemään, eivät ne kysymystäsi tietenkään ymmärrä. Mikäli taas musta hoitaja on vastuullisessa hoitohommassa sinun suhteesi, niin jos hän itse ei ymmärrä kysymystäsi, niin hakee paremmin kieltä osaavan paikalle.

      Minunkin silmääni tukevat afrikkalaiset siivoojat ym. ovat hitaan, kulmikkaan ja ärsyttävän oloisisa työntekijöitä. Mutta tähän tämä on mennyt, niitä laihoja vaaleaihoisia tyttösiä ei ole vaan saatavilla.-

      • Anonyymi

        No ei ollut mustaihoisia hoitsuja kuin yksi, mutta eivät ne turkkilaiset tai filipiinot sen paremmin suomea ymmärtäneet jos yhtään meni arkijutustelusta sivuun. Kun jotain hoidollista asiaa tiedusteli, niin vastaus oli esim. "Niin, aivan."


    • Anonyymi

      Tulkin kans pääsee jonon ohi.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 4 tuntia töitä kerran viikossa on naisen mukaan liian raskasta

      Tämä ei taija olls lieksalaine vaikka "tuntomerkkiin" perusteella nii vois eppäillä! 🤣 31-vuotias Maya ei kykene tekemä
      Lieksa
      71
      3249
    2. Riikka Purra rosvosi eläkeläiset!

      1900 euron eläkkeestä rosvottiin 350 euroa. Kohtuullista vai? Perussuomalaisia ei enää ole olemassa meille eläkeläisille
      Maailman menoa
      552
      3063
    3. Baaritappelu

      Hurjaksi käynyt meno Laffassa. Jotain jätkää kuristettu ja joutunu teholle...
      Kokkola
      38
      2426
    4. Näytit nainen sanoinkuvaamattoman ihanalta

      En voi unohtaa sinua. Pohdin nyt sinua.
      Ikävä
      49
      2012
    5. SDP:n kannatus edelleen kovassa nousussa, ps ja kokoomus putoavat

      SDP on noussut Helsingin Sanomien tuoreessa kannatuskyselyssä kokoomuksen ohi Suomen suosituimmaksi puolueeksi. SDP:n ka
      Maailman menoa
      310
      1832
    6. Ihastuksesi persoonalliset piirteet ulkonäössä?

      Onko jotain massasta poikkeavaa? Uskallatko paljastaa? Aloitan; todella kauniit kädet ja sirot sormet miehellä.
      Tunteet
      120
      1825
    7. Tappo Kokkolassa

      Päivitetty tänään Iltalehti 17.04.2024 Klo: 15:23..Mikähän tämä tapaus nyt sitten taas on.? Henkirikos Kokkolassa on tap
      Kokkola
      9
      1652
    8. Kansaneläkkeiden maksu ulkomaille loppuu

      Hyvä homma! Yli 30 miljoonan säästö siitäkin. Toxia.
      Maailman menoa
      109
      1332
    9. Nainen, meistä tulisi maailman ihanin pari

      Mutta tosiasiat tosiasioina, on liian monta asiaa, jotka sotivat meidän yhteistä taivalta vastaan. Surulla tämän sanon,
      Ikävä
      63
      1228
    10. Ketä ammuttu ?

      Ketä sielä Juupajoela ammuttu ei kait mainemies alkanu amuskelemaan , , Kyösti H ?
      Juupajoki
      23
      1215
    Aihe