Nolo juttu!

Tästä varoitettiin

Eduskunnan naisverkosto(Rahkonen,Luhtanen,Haatainen,Biaudet,Brax jne..) ajoi voimakkaasti uutta hedelmöityshoitolaki ja kuinka kävi.

Munasolua voi joutua odottamaan jopa kaksi kertaa kauemmin kuin ennen, kirjoittaa Aamulehti.

Syyskuussa voimaan astuva hedelmöityshoitolaki on Aamulehden mukaan jo nyt karkottanut osan munasolun luovuttajista.

Esimerkiksi helsinkiläisellä Felicitas-Klinikalla luovuttajien määrä on alkuvuonna pudonnut puoleen tavallisesta. Klinikalla oli ennen vuoden jono, mutta se on nyt pidentynyt kahteen.

Elokuun jälkeen hedelmöityshoidoissa saa käyttää vain sellaisia sukusoluja, joiden antajan henkilöllisyys on tiedossa. Lapsella on lain mukaan oikeus tietää luovuttajan henkilöllisyys tultuaan täysi-ikäiseksi.

Elokuun jälkeen luovuttajille ei saa myöskään enää maksaa luovuttamisesta kuin kohtuullisen kipukorvauksen.

Synnyttänyt nainen on uudenkin lain mukaan joka tapauksessa lapsen äiti, eikä lapsella ole luovuttajaan esimerkiksi perintöoikeuksia, tamperelaisen Ava-klinikan lapsettomuuslääkäri Isto Uusi-Erkkilä muistuttaa Aamulehdessä.

Suomessa tehdään vuosittain lähes 8000 aloitettua hedelmöityshoitoa. Munasoluja käytettiin vuonna 2005 hoidoissa 775 kertaa

Tämän kaiken lisäksi sperman luovuttajat ovat tyysti kaikonneet.

7

1371

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • crocoodiile

ja kaikki hedelmöityshoidot.

Mielestäni kaikenmaailman hedelmöityshoidot ovat niin turhaa kuin vain voi olla. Jos lasta ei saada tai ei haluta luonnollisella tavalla, niin älköön sellasia tulko ollenkaan. Maailmassa muutenkin liikaa ihmisiä.

• Hertha

En tiennytkään.

Aikamoinen on sitten se miestutkijoista, mieslääkäreistä, miesluovuttajista ja lapsia vaikkapa hoidoillakin haluavista aviomiehistä, koostuva joukko, joka sotkee hyviä kuvioita.

• crocoodiile
        Hertha kirjoitti:

En tiennytkään.

Aikamoinen on sitten se miestutkijoista, mieslääkäreistä, miesluovuttajista ja lapsia vaikkapa hoidoillakin haluavista aviomiehistä, koostuva joukko, joka sotkee hyviä kuvioita.

Vastustan hedelmöityshoitoja, koko sanakin oksettaa.

• faza1

tämä koske luovuttajia ennen lakia?

• Tristar

vain lain voimaantulon jälkeen. Itsekin harkitsin munasolun luovuttamista mutten todellakaa tahdo jonkun toisen lasta ovelleni parinkymmenen vuoden päästä kertomaan että sinä olet minun äiti :D

• jaina

Rahkonen, Luhtanen, Haatainen...

Feminismi ei ole kuitenkaan sama asia kuin sosdemiläinen sairaanhoitajuus.

• manne gryn

hhoitolailla oli laaja kannatus ja sitä ajettiin läpi intohomoisesti. nyt lain astuessa voimaan nämä samaiset lainkannattajat eivät ole halukkaita luovuttamaan omia sukusolujaan muiden käyttöön. juridisen vanhemmuuden tms vastuiden pelkoahan ei uuden lain mukaan ole.

logiikka mättää.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Kaksi vuotta

Sitten mä ihastuin suhun päätä pahkaa, kun meillä klikkasi heti ekasta päivästä lähtien. Et varmasti tunne samoin ja tek
      Ikävä
      18
      4561
    2. Raamatun kiroukset ja uhkaukset osoittavat sen ihmisperäisyyden

"Se sanotaan galatalaiskirjeessä, että jos joku levittää väärää evankeliumia: "...jos joku julistaa teille evankeliumia
      Hindulaisuus
      502
      2421
    3. Onko kenellekään muulle käynyt niin

Että menetti tilaisuutensa? Kaivattu oli kuin tarjottimella, osoitti kiinnostusta vahvasti, silmät ja olemus täynnä rakk
      Ikävä
      142
      1991
    4. Alahan tulla paikkaamaan tekojas

Ja lopeta se piilossa oleminen. Olet vastuussa mun haavoista. Vien asian eteenpäin jos ei ala kuulumaan.
      Suhteet
      18
      1789
    5. Onko hän elämäsi rakkaus?

Itse olen sitä mieltä että kyllä se näin taitaa nyt olla
      Ikävä
      79
      1553
    6. Tekisin mitä vaan että

Pääsisin eroon susta.
      Ikävä
      146
      1505
    7. Ei tunnu, että välität yhtään

Tuntuu, että et edes muista minua koko ihmistä. 😢
      Ikävä
      11
      1101
    8. Tietääkö kaivattusi että

olet häneen ihastunut? 🤠
      Ikävä
      95
      918
    9. Nainen, vaikka olen ja asun yksin

Saan silti seksiä aina kun tahdon. :/
      Ikävä
      123
      834
    10. Olisitko maailmani?

Ajattelen sinua ja pelkään välillä, että olenko antanut sinulle liikaa kannettavaksi. Olenko vaatinut sinulta aivan liik
      Ikävä
      40
      829
    Aihe